Előző fejezet Következő fejezet

PÉLI TAMÁS (†)

 

 

PÉLI TAMÁS 1948. AUGUSZTUS 7-ÉN SZÜLETETT BUDAPESTEN. HÁROMÉVESEN MÁR CSODÁSÁN RAJZOLT, KISISKOLÁS KORÁTÓL SORRA NYERTE A RAJZVERSENYEKET, 11 ÉVESEN KEZDETT EL OLAJFESTÉKKEL DOLGOZNI. KÉPZŐMŰVÉSZETI TANULMÁNYAIT A KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLÁBAN (1962-67) ÉS A HOLLAND KIRÁLYI KÉPZŐMŰVÉSZETI AKADÉMIA (1968-73) MURÁLIS SZAKÁN VÉGEZTE. 1973 ÉS 1978 KÖZÖTT AZ AMSZTERDAMI SZENT ANDRÁS KÓRHÁZ KÁPOLNÁJÁNAK Ó- ÉS ÚJTESTAMENTUMI JELENETEIT ÁBRÁZOLÓ ÜVEGABLAK APPLIKÁCIÓIT, VALAMINT A SPAR BANK VAN DÉR STADT FESTMÉNYEIT ÉS FA-, ILLETVE FÉMSZOBRAIT KÉSZÍTETTE. DIPLOMAMUNKÁJA, AMELY AZ AMSZTERDAMI KULTÚRCENTRUM ROMÁN KORI KÁPOLNÁJÁBAN TALÁLHATÓ, AZ AMSZTERDAM VÁROS TANÁCSA ÁLTAL MEGHIRDETETT KÉPZŐMŰVÉSZETI PÁLYÁZATON ELSŐ DÍJAT KAPOTT. LEGJELENTŐSEBB MONUMENTÁLIS MUNKÁJA A HOLLAND KÉPZŐMŰVÉSZETI AKADÉMIA FALÁT DÍSZÍTŐ PANNÓ, MELY KÖZEL 50 M2 NAGYSÁGÚ. 1970-TŐL MŰVEIT KIÁLLÍTOTTÁK RANGOS AMSZTERDAMI KIÁLLÍTÓTERMEKBEN. 1976-TÓL MÁR HAZAI KIÁLLÍTÁSOKON IS JELEN VAN: FÉSZEK KLUB (1976, 1986), CHINOIN MŰVELŐDÉSI HÁZ (1978), ASZÓDI PETŐFI SÁNDOR MÚZEUM (1979), GYŐRI ÉS NYÍREGYHÁZI MEGYEI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT (1981), RÁTKAI KLUB (1981, 1990), VESZPRÉMI GIZELLA KÁPOLNA (1988), BAJAI VÁROSI KIÁLLÍTÓTEREM, ELTE PEDAGÓGIAI FŐISKOLA (1993), KOSSUTH KLUB (1993). 1982-BEN A FŐVÁROSI SZABÓ ERVIN KÖNYVTÁR MEGBÍZÁSÁBÓL KÉSZÍTETT JULIANUS BARÁT, KÖRÖSI CSOMA SÁNDOR ÉS APÁCZAI CSERE JÁNOS TISZTELETÉRE EGY 12M2-ES NAGYSÁGÚ TRIPTICHONT, MELYET AZ ANGYALFÖLDI DAGÁLY UTCÁBAN ÁLLÍTOTTAK FEL. NEM SOKKAL HAZATÉRÉSE UTÁN KIALAKULT KÖRÜLÖTTE EGY CIGÁNY MŰVÉSZEKBŐL ÉS ÉRTELMISÉGIEKBŐL ÁLLÓ KÖR, AMINEK SZELLEMI VEZETŐJE LETT. EKKOR HATÁROZTA EL, HOGY LÉTREHOZ EGY OLYAN MŰVET, AMELY GYÖKEREIT BEMUTATVA JELENÍTI MEG A CIGÁNY TÖRTÉNELMET. A TISZADOBI GYERMEKVAROS SZÁMÁRA FESTETT, 43 M2-ES SZÜLETÉS-PANNÓT 1983. SZEPTEMBER 24-ÉN ADTÁK ÁT. A MAGYARORSZÁGI CIGÁNYSÁG SORSÁT, KÉPI ÉS HITVILÁGÁT IGYEKEZETT MEGJELENÍTENI MAGAS MŰVÉSZI SZÍNVONALON, HIVATÁSOS ÉS NAIV VONÁSOKAT ELEGYÍTŐ, EXPRESSZÍV-SZÜRREÁLIS KIFEJEZÉSMÓD SEGÍTSÉGÉVEL. LEGJOBB MŰFAJA A PORTRÉ VOLT. A FESTÉSZET MELLETT ÍRÓKÉNT ÉS KÖZSZEREPLŐKÉNT IS KIVETTE A RÉSZÉT A HAZAI KULTURÁLIS ÉS POLITIKAI ÉLET ALAKÍTÁSÁBÓL, 1993-BAN AZ MSZP ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐJE LETT. 1994. NOVEMBER 22-ÉN HUNYT EL BUDAPESTEN.

 


 

TAMÁS PÉLI WAS BORN ON THE 7TH OF AUGUST, 1948 IN BUDAPEST. HE WAS MERELY THREE YEARS OLD WHEN HIS DRAWINGS WERE ALREADY BREATHTAKING. NO WONDER THAT EVEN AS A SCHOOL BOY HE HAD WON ALL THE ART COMPETITIONS OF HIS TIME. HE TOOK UP OIL PAINTING AT THE AGE OF 11. HE FURTHERED HIS ART STUDIES IN THE SECONDARY SCHOOL FOR APPLIED AND FINE ARTS (1962-67) AND ALSO AS A MURAL ARTIST IN THE ROYAL DUTCH ACADEMY OF FINE ARTS (1968-73). FROM 1970 THROUGH 1973, HE PARTICIPATED IN THE APPLICATION WORKS OF THE GLASS WINDOWS FEATURING SCENES FROM THE OLD AND NEW TESTAMENT IN THE CHAPEL OF THE AMSTERDAM SAINT ANDREW HOSPITAL. IN AMSTERDAM HE ALSO COMPLETED THE PAINTINGS, THE WOODWORK AND METAL SCULPTURES FOR THE BUILDING OF THE LOCAL SPAR BANK. HIS FINAL GRADUATION WORK THAT NOW IS FOUND IN THE ROMAN-ERA CHAPEL OF THE AMSTERDAM CULTURAL CENTER HAD WON FIRST PRIZE AT THE FINE ARTS COMPETITION ORGANIZED BY THE AMSTERDAM CITY COUNCIL. HIS MOST SIGNIFICANT LARGE SIZE WORK, HOWEVER, IS THE NEARLY 50M2 PANNEAU ON THE WALL OF THE DUTCH ACADEMY OF FINE ARTS. FROM 1970 HIS WORKS WERE FREQUENTLY DISPLAYED AT SEVERAL PRESTIGIOUS SHOWS IN AMSTERDAM. FROM THE YEAR 1976 HE FINALLY REACHED THE HUNGARIAN PUBLIC; HE EXHIBITED AT FÉSZEK CLUB (1976, 1986), IN THE CHINOIN CULTURAL HOUSE (1978), IN THE PETŐFI SÁNDOR MUSEUM IN ASZÓD (1979), IN THE MUNICIPAL CULTURAL CENTERS OF GYŐR AND NYÍREGYHÁZA (1981), AT THE RÁTKAI CLUB (1981, 1990), IN THE GIZELLA CHAPEL IN VESZPRÉM (1988), AT THE LOCAL ART GALLERY OF BAJA, IN ELTE COLLEGE OF TEACHER TRAINING AND AT THE KOSSUTH CLUB (1993). IN 1982, COMMISSIONED BY THE BUDAPEST SZABÓ ERVIN LIBRARY, HE COMPLETED A 12 M2 TRIPTYCH TO HONOR THE GREAT HUNGARIANS: FRIAR JULIANUS, SÁNDOR KÖRÖSI CSOMA, AND JÁNOS APÁCZAI CSERE. THIS WORK WAS DISPLAYED AT DAGÁLY STREET IN ANGYALFÖLD DISTRICT OF BUDAPEST. IT DID NOT TAKE LONG AFTER HIS RETURN TO HUNGARY BEFORE A GROUP OF GYPSY ARTISTS AND EDUCATED GYPSIES GRAVITATED TO HIM. SOON HE BECAME A SPIRITUAL GUIDE FOR THEM. THIS WAS THE TIME WHEN HE DECIDED TO ACCOMPLISH SOMETHING GREAT TELLING HIS ROOTS AND THE HISTORY OF THE GYPSIES. THAT IS HOW A 43 M2 GENESIS PANNEAU WAS CREATED FOR THE TISZADOB CHILDREN'S HOME. IT WAS UNVEILED ON THE 24TH OF SEPTEMBER IN 1983. HIS ASPIRATION WAS TO PUT THE WORLD, RELIGION AND HERITAGE OF THE HUNGARIAN GYPSIES ON CANVAS AND DO IT ON A PROFICIENT LEVEL COMBINING BOTH NAIVE AND SKILLED ART WHILE USING EXPRESSIONISTIC AND SURREALISTIC STYLES. HIS MOST SUCCESSFUL PIECES ARE HIS PORTRAITS. IN ADDITION TO BEING A FAMED ARTIST, HE ALSO TOOK GREAT INTEREST IN FORMING THE HUNGARIAN CULTURAL AND POLITICAL LIFE AS A PUBLIC FIGURE. IN 1993 HE BECAME A REPRESENTATIVE FOR THE PARLIAMENT IN THE HUNGARIAN SOCIALIST PARTY. HE DIED ON THE 22nd OF NOVEMBER IN 1994 IN BUDAPEST.

 

Kaleidoszkóp / olaj, farost, 80x120 cm, 1990
Kaleidoscope / oil, wood-fibre

 

Ébredés / oloj, farost, 79x60 cm
Waking / oil, wood-fibre

 

Mocsári Jézus / olaj, farost, 65x85 cm, 1990
Jesus from the Swamp / oil, wood-fibre

 

Bikafej / olaj, farost, 40x50 cm, 1990
Bullhead / oil, wood-fibre

 

Kisebbségben / olaj, farost, 80x100 cm , 1989
In Minority / oil, wood-fibre

 

Évszakok - Nyár / olaj, farosttábla, 40x112 cm, 1984
Seasons - Summer / oil, fibreboard

 

Évszakok - Tavasz / olaj, farosttábla, 40x112 cm, 1984
Seasons - Spring / oil, fibreboard

 

Évszakok - Ősz / olaj, farosttáblo, 40x112 cm, 1984
Seasons - Autumn / oil, fibreboard

 

Évszakok - Tél / olaj, farosttábla, 40x112 cm, 1984
Seasons - Winter / oil, fibreboard

 

 

  
Előző fejezet Következő fejezet