Makó
210. *Református tanulóház
1809–1811.
[Kálvin tér 5.]
1784-től
hozták létre a másodprédikátor állást; a másodlelkész a kisparókián lakott. A
telken eredetileg három épület volt: az utcára a tanulóház; az udvarban külön
szakaszban két szoba, konyha, kamrából álló kisparókia; ismét külön szakaszban
istálló, kamra, kettős szín és ól. A lakás 1785-ben épült, bővítették 1802-ben.
Az iskola, amelyet tanulóháznak neveztek, Szirbik Miklós szerint két
szakaszban: „pincéje 1809-ben, reá a ház 1811-ben készült”. A kisparókia 1835-től professzori lakás. Az
iskolát és a hozzá tartozó kisparókiát először Giba Antal 1821. évi térképe
tünteti föl.
Az egyszerű
megjelenésű és szerkezetű iskolaépület lebontásáig, a Kálvin téri óvoda
építéséig háborítatlanul őrizte eredeti állapotát.
A református tanulóház
Az utca felé nem volt ablaka, hiszen abban az időben a
népi építészeti hagyomány szerint a ház hátuljára semmiféle nyílászárót nem
helyeztek. A végfala sima, a nyeregtető cserépszegélyét habarccsal rögzítették.
Az 1952-ben készült fényképen a kisméretű, hatszemes ablakok eredeti
méretűeknek hatnak. A pince miatt fölmagosított tornác esetlen és aránytalan. A
tornác mindkét végén tölgyfa lépcső vezetett az udvarba. A kétosztatú épület
tanteremből és konyhából állt, bejárata a konyhának volt.
Ebben az
épületben működött a református gimnázium. Itt tanított 1834–39-ben Hajnal Ábel
professzor, aki páratlan buzgalommal híressé tette az iskolát. A gimnázium
osztatlan öt osztályában 40–50 diákot tanított. Az udvari kisparókiában lakott
1817–29-ben a krónikaíró Szirbik Miklós prédikátor. Itt született Hajnal Antal
(1838–1907) mérnök, a fiumei kikötő tervezője és építője; a ház helyén álló
óvoda falán emléktábla őrzi emlékét. Az elbontott épületnek főleg
művelődéstörténeti értéke volt.
Irodalom:
Szirbik Miklós 1979. 100.
T. F.
211. Református nagyiskola
M. Klasszicista, 1820.
Kálvin u. 7.
Református nagyiskola
A nagyiskola udvari homlokzata
A nagyiskola metszete
A nagyiskola alaprajza
A város első
emeletes iskolája volt, ami önmagában is kifejezi, hogy a helyi reformátusság
az iskoláztatást mennyire fontosnak tartotta.
Építéséről a
leghivatottabb, Szirbik Miklós írta: „Ehhez az épülethez hozzáfogtak 1812-ben,
az alsó rész használhatóvá tétetett 1816-ban, egészen elkészült 1820-ban [...]
Kerítése körös-körül tégla, mely 1821-ben készült”. Hátráltatta az építést a
napóleoni háborúk óriási költsége miatt bekövetkezett államcsőd. Az egyház
sokáig gyűjtötte az építésre a pénzt, a párbér összeget fölemelték. Erről
Szirbik megjegyezte: „Ez az épület igen sokba került; a reá való költség két
ízben repartiáltatott pár számra: 1810-ben a tehetősebbekre 10, a
szegényebbekre 5, 1812-ben amazokra 6, emezekre 3 for[int]. Mennyi jött bé ezen
az úton? a dokumentumok hijányja miatt nem lehet tökéletes világosságra hozni:
de feltévén azt, hogy a fizető párok már akkor is lehettek 2000-en, kik közül,
valamint most, úgy akkor is többen voltak az első, mint a második rendben:
lehet gondolni, mint a közvélemény is tartja, hogy béjött mintegy 30 000
for[int]. Mind-azáltal ez nem lett elég; hanem az ekklézsiának más jövedelméből
is kellett pótolni. De ezen, ha a bankó betsének éppen akkor történt
leszállását, s abból következett drágaságot, és a pénznek az ötödölés által
kevesebb számra való vételét meggondolja az ember, csudálkozni nem lehet.”
A 22 méter
hosszú főhomlokzat puritánságát kissé enyhíti a 10 cm-re kiugró középrizalit. A
lizénák szabályosan tagolják az utcai frontot, a sarkokon párosával fordulnak
elő. Tengelyképlete 1+2+1. A szemöldökpárkány, a lizéna és a lábazat által
körülzárt faltükörben a földszinti ablakok keretezés nélküliek, az emeleten
oldalkeret szintén nincs, de az ismeretlen tervező alul könyöklőpárkányt
alkalmazott, amelynek két vége konzolszerűen az osztópárkányra támaszkodik,
föléje pedig fülkés architek-túrát; a rizaliton a félköríves fülkébe rozettát,
az épület két szárnyán a téglalap alakúba füzért helyezett. A koronázópárkány
alatt a rizalit hosszában kis konzolsorral teszi némileg változatosabbá a
homlokzatot. A sokkal tetszetősebb udvari frontot a földszinten árkádsor, az
emeleten gerendás nyílássor tagolja. A belső homlokzat jól megalkotott,
látványos architektúráját nagyban rontja az odabiggyesztett lépcsőház. Ez
minden szakszerűséget nélkülöz, mivel takarja a front látványát, és nem
pillértől pillérig épült. A szájhagyomány szerint a mester megfeledkezett a
lépcsőházról, és ezt a munka befejezte után építette, így nem lett az épület
szerves része. A keleti oldalhomlokzat emeleti folyosóárkádja fölött sokáig
olvasható volt az építés ideje: 1820. A tetőszerkezet kontyolt, a lépcsőház
fölött eredetileg hatszögű harangtorony volt, a tető hódfarkú cseréppel van
födve. Az egyetlen nagyméretű kéménybe boltozatos kémény becsatlakozásokat falaztak.
Az épület kéttraktusos, oldal-folyosóval ellátva. A földszint boltozatos, az
emelet gerendafödémes. A lépcsőház falépcsői eredetiek. A huszártornyot 1945
után lebontották, a folyosót 1969-ben beüvegezték.
1875-ig
református népiskola céljára szolgált, 1875-től református algimnázium,
1880-tól községi polgári fiúiskola, 1895-től református nép-iskola, 1923-tól
református polgári fiúiskola, 1927-től 1944-ig Református Bethlen Internátus,
az iskolák államosítása után egyházi célokat szolgált, majd a Pedagógus
Szakszervezet székháza lett, később a Kálvin téri iskola hasznosította.
A
reformkorban a város első történetírója, Szirbik Miklós tanított benne.
1877–80-ban Tömörkény István volt a növendéke. A nagyvíz című novellájában elevenítette föl makói diák emlékeit:
„Kis gimnázium volt, a reformátusok tartották fent, a négy osztálynak
igazgatóstul együtt csak négy tanára volt. De abból is, egy egyúttal pap is
volt, Szalárdy Antal tiszteletes úr. Ha a tiszteletesnek délután el kellett
menni temetni, akkor már valamelyik osztály tanár nélkül maradt. Ilyenkor engem
küldtek le az első vagy a második osztályba, hogy tartsam meg az órát, azaz,
hogy húzzam ki az időt a négyórai csengetésig. E megtiszteltetés anyámékat
boldoggá tette, én pedig szigorú igyekezettel tanultam, hogy méltó maradjak a
bizalomra. De kellett is rendesen tanulni, mert alig nyolc-tízen járván egy-egy
osztályban, körülbelül minden órán minden gyereket felhívtak a leckéből
felelni”. Erdei Ferenc 1920–21-ben a népiskola negyedik osztályát szintén ebben
az épületben végezte.
Az iskola
falain elhelyezett négy emléktábla (Tömörkény István, Szegedi Kiss István,
Erdei Ferenc, Szirbik Miklós) jelzi, hogy patinás iskoláról van szó.
Zömök,
tömzsi, kissé nehézkes, de erőt, szilárdságot és naiv bájt sugárzó épület.
Irodalom:
Kelemen Ferenc 1961., Tömörkény István 1991.
T. F.
212. Református polgári fiúiskola
1927.
Kálvin u. 7.
A református
egyház presbitériuma 1922. december 29-én indítványozta református polgári
fiúiskola fölállítását. Makó város képviselő-testülete 1923. május 24-i
közgyűlésén egyszer s mindenkori segély címen négy millió koronát szavazott meg
az iskola céljára, és vállalta az intézet mindenkori fűtési költségeinek
viselését és egy hivatalsegéd javadalmazását. A Vallás- és Közoktatásügyi
Minisztérium 89/1923. számú rendeletével engedélyezte az iskola szeptemberi
megnyitását. Az intézmény 1923. szeptember 1-jén a református nagyiskolában
négy osztállyal megkezdte működését. Ez az épület rövidesen kicsinynek
bizonyult, ezért az egyház új iskola építését kezdeményezte. (Dr. Erdei János
tanár elbeszélése szerint a Klebelsberg Kunónál járt
makói küldöttség megjegyezte a miniszteri kihallgatáson, hogy mennek Bethlen
István miniszterelnökhöz is, és neki is előadják tervüket.
Református polgári fiúiskola
A katolikus minisztert azzal kívánták kedvező döntésre
bírni, hogy a református miniszterelnököt szóbahozták. Nem ismerték Klebelsberg
erkölcsi nagyságát.)
A Gróf Bethlen István Református Polgári
Fiúiskolát 1927. október 4-én Baltazár Dezső püspök és Klebelsberg Kunó miniszter avatta föl. A névadó miniszterelnököt Makó
város képviselő-testülete 1926. augusztus 9-i ülésén a város díszpolgárává
választotta.
A nyolc
tantermes iskolát a korabeli tudósító kis elfogultsággal a csonka ország
legszebb fiúiskolájaként emlegette: „az ótemplom és az óiskola között olyan,
mint keretbe foglalt drága ékszer.” A tervező az eklektika adta lehetőségek
kihasználásával alkalmazkodott a műemléki környezethez és az új iskola helyéül
rendelkezésre álló telekrész tájolásához. A klasszicista nagy-iskola felől
statikus, a barokk templom felől dinamikus épületfrontot alakított ki. Mivel az
épület északi fekvésű volt, a tervező gazdagon tagolt utcai homlokzattal
palástolni tudta, hogy az utcára járulékos helyiségek kerültek: a főtraktus
folyosója, lépcsőház, porta stb. A főépület hosszanti tömegéhez az utcára
egy-egy előreugró szárnyat, az elé bástyaszerű bejáratot helyezett, az
előkerthez kovácsoltvas kerítést; ezen az áron tudta elérni, hogy az udvarra
néző tantermek déli fekvésűek lettek.
Az intézet
1948-tól általános iskolaként működött. 1970-ben fölvette Kun Béla nevét. Ekkor
avatták föl az udvaron Hadik Magdának Kun Béla-szobrát (ismeretlen személy
1991-ben, egyik éjszaka ledöntötte, azóta a múzeum gyűjteményében őrzik) és a
tornaterem homlokzatán dr. Karsai Andrásnénak az iskolai életet ábrázoló
emlékfal-mozaikját.
A református
fiúpolgári kiemelkedő tanára volt Gallyas (Glósz) Ferenc (1907–1995)
tan-könyvíró, minisztériumi tisztviselő. Haditudósítóként elszenvedett
hadifogságáról Hősi halálom után
címmel írt (Bp. 1987) könyvet.
Irodalom:
Marosvidék 1927. október 5. és október 6., Barna János 1929. 216–217., Tóth Ferenc
1998.
T. F.
213. *Papp Mihály-féle polgárház
Klasszicista, 1810.
[Kálvin u. 8.]
A 19. század
elején a város lakóépületei a klasszicizmus jegyében épültek, és ez egységes
városképet hozott létre. A polgárházak az utcára éppúgy végesek voltak, mint a
parasztházak, de kéttraktusúak, az utcára háromablakosak. Ezt a házat a Juhász
Gyula szakközépiskola építésekor, 1972-ben bontották le, pedig a maga
egyszerűségében is hordozója volt annak a lakóház típusnak, amelyből korunkra
többé-kevésbé háborítatlanul csak a Szent István tér 10. sz. ház maradt fönn.
Papp Mihály-féle polgárház
Vajda István kutatása szerint
1810-ben épült. Az építtetőt nem ismerjük, tulajdonosa hosszú ideig Papp Mihály
(1836–1913) orvos volt. Jellemző, hogy egy ház építésekor vagy átépítése során
mit tartanak fontosnak elhelyezni az alapkőbe vagy egy befalazott fülkébe. E
ház 1972. évi bontásakor egy üveg bor, kézírásos följegyzés, a Maros 1895.
október 3-i száma és egy koszorú került elő. A szöveg így szól: „Ezen üveg bort
falaztatta ide be dr. Kisvárday Papp Mihály orvos és Makó város halottkéme
1895. évben, október 11-én. A családja: dr. Papp Mihály és neje Vekerdi Nagy Julianna
és gyermekeik: Zoltán mint vőlegény, jegyese Baranyi Irma. Ekkor jött be a
polgári házasság és ez a menyasszony harmadik Makón, továbbá Mihály, mint
színiakadémiai silány tehetséggel eltűrt tanuló, Mariska, mint zárdaintézetből
hazakerült növendék, József III. gymn. tanuló. Elhalt gyermekeik: Ilonka,
Józsika és Lajoska. – Jó egészséget, ti kik e pár sort megtaláljátok, talán
akkor mi már nem vagyunk az élők között. Kérlek titeket, küldjetek a jó
A ház metszete
A ház alaprajza
Istenhez fohászt elköltözött szellemünkért. Ezt írta: dr.
Papp Mihály”.
Az épület tömeghatása – a parasztházakhoz
viszonyítva – jól érzékelteti azt a társadalmi rangot, amelyet a 19. századi
nemesi származású értelmiség képviselt a városban. A tetőszerkezet nem
szobaszélességű traktuson, hanem a teljes szélességű épületen állt, így a
tetőgerinc a középtengely vonalába esett. A ház oromzatának falsíkja egybeesett
a ház frontjának síkjával. A homlokzat puritánságig egyszerű volt, az oromzatot
vakolatsáv zárta, közepén zsalugáteres padlásablakkal, fölötte kerek
szellőzőnyílással. Az oromzat csúcsán – a népi építészetben is alkalmazott –
égetett, mázas cserépgomb állt. Az ablakokat díszítetlen faltükörbe helyezték,
a középső nyílászáró vakablak. Az ablakokat vakolatkeret övezte, fölöttük
erőteljes szemöldökpárkány. Az attikafalas kiskapu későbbi hozzáépítés, de
megjelenésében alkalmazkodott a ház főhomlokzatához.
Az épület udvar felőli szakaszán
dongaboltozatos pince van. A ház kéttraktusos, a téglapilléres tornác utólagos
toldalék. A helyiségek födéme csehsüveg boltozat, padlózata vastag hajópadló,
alul-fölül falcolt kivitelben.
A ház rangos, de nem hivalkodó
megjelenésű polgárház, amelyben tovább él a helyi kisnemesség udvarházainak
hagyománya.
Ebben az épületben született Papp
Mihály (1875–1915) színész, aki a Király Színházban Kacsóh Pongrác János
vitézének Bagó szerepében aratott felejthetetlen sikert, amely végül apját is
meghatotta, és megbocsátott fiának, hogy színész lett.
Irodalom: Vajda István: Régi
épületek és a városháza építése. MFrÚ 1924. márc. 13.Tóth Ferenc 1972.
T. F.
214. Espersit-ház
Eklektikus, 1898.
Kazinczy u. 6.
Az Espersit-ház alaprajza
Espersit-ház
A rangos paraszt-polgári
gazdaházat nagyszebeni bankkölcsönből 1898-ban Szabó Sámuel építtette, de
megfelelő födözet hiányában belebukott a vállalkozásba, ezért 1904-ben eladta a
szintén nagygazda Bíró Ferencnek, a Makói Gazdasági Egyesület későbbi
alelnökének. Az új tulajdonos készíttette a két alsó épületet, hogy a tanyáról
piaci napokon hazalátogatva, legyen hol meghúzódnia, mivel a fölső lakás
haszonbérbe volt kiadva. Bonyolult családi körülmények következtében a ház Bíró
Ferencné (második férje után Sipos Istvánné) tulajdonába került. Espersit János
(1879–1931) ügyvéd tizenhét évig (1912–1929) tőle bérelte az egész házat. A
fölső épületben Espersit lakott, a középsőben édesanyja, az alsóban gyerekei:
János és Caca vagy vendégei. A házat Csenei Kristófné Bíró Erzsébet örökölte. A
városi művelődési osztály 1976-ban tőle vásárolta meg. A benne létesített
irodalmi emlékmúzeumot Espersit János születésének centenáriumán, 1979. január
19-én avatták föl.
A tetszetős nagygazdaház a
polgárosodás szellemében eklektikus stílusban épült. A hatablakos utcai frontot
oszlopfővel ékesített függőleges falsávok három szakaszra osztják. Vízszintesen
a lábazat és a koronázópárkány által lezárt falrészt alól ablakpárkány, fölül
osztópárkány tagolja. Az ablakkeretek egyszerűek, a szemöldöktagozatok viszont
díszesek és hangsúlyosak. A gerendás nagykaput timpanon koronázza. A főépület L
alakú, egytraktusos, amelyhez tégla-pilléres, beüvegezett folyosó csatlakozik.
Az utcafrontra három szoba épült; Espersit János idején ezeknek a funkciója:
ügyvédi iroda–úri szoba–ebédlő, az udvar felől hálószoba–konyha–kamra. A két
osztatú középső épület repülőereszes, a szoba–konyha–kamrás alsó házrész
nyitott ereszetes volt.
A múzeumi célú fölújítás során a
fő törekvés az eredeti állapot helyreállítása volt, de a múzeumi funkció miatt
néhány ajtó helye változott, a folyosó középső följárója megszűnt. A kamrából
kazánház és kiszolgáló helyiség lett. A deszkapadozatot parketta, a folyosó
tégla helyett mezőtúri tégla-, az udvar terméskőburkolatot kapott. A
kályhafűtést etázsfűtés váltotta föl. A harmadik helyiség eredeti
cserépkályhája a középső szobában lett fölállítva. A kiállítás két enteriőr
helyiségét az eredeti pingálásnak meg-felelően sikerült rekonstruálni. A
középső épületrész válaszfala elbontva. A homlokzat ornamentikája és a nagykapu
eredeti állapot szerint lett helyreállítva. Az utcai falfelület sárga helyett
zöld, az ablakok és a kapu zöld helyett barna lett. A filagória az Úri utca 4.
számú, Bánffy-féle házból lett áttelepítve.
A ház Espersit János révén a
város, sőt a vidék legnevezetesebb művészi központja volt. 1913. április 14-én,
a debreceni trónfosztás évfordulóján itt tartotta országos közgyűlését az
Országos Köztársasági Párt; a behatoló rend-őrök többeket letartóztattak, a
pártot betiltották; Espersitet, Nagy Györgyöt, Könyves Kolonicsot, Bittó Gyulát
fogházra ítélték. Ady a Csillagos, vén
csatalovak című versében ezért nevezte Makót hősi bajnoknak. – Juhász Gyula 1922 és 1929 között évente
kétszer-háromszor heteket töltött itt pihenéssel és alkotással. – József Attila
1923 januárjától júniusig élvezte Espersit vendégszeretetét, itt készült föl
gimnáziumi magánvizsgáira. Később is többször megfordult Espersitnél; 1928
nyarán két hetet töltött itt. – A Rudnay-féle művésztelep idején hosszabb ideig
az alsó ház lakója Vén Emil festőművész. A ház szellemét Juhász Gyula számos versben
és megható visszaemlékezésben örökítette meg. Az irodalmi emlékmúzeum
megnyitóján Bálint Sándor professzor a vendégkönyvbe azt írta: „egy magyar
kisváros európai rangú látványossága.”
Irodalom: Péter László 1955.,
Varga Dezső 1979., Tóth Ferenc 1979.
T. F.
215. * Szalai József gazdaháza
[Kossuth u. 46.]
Népi klasszicista, 1862.
A Szalai-ház homlokzata
Alaprajz
E makói gazdaházat az Országos
Szabadtéri Néprajzi Múzeumnak alföldi mezővárosi tájegységben építik föl. A
telepítési terv 33 telek 53 építményével kívánja fölidézni a 18–19. századi
alföldi mezővárost. A telepítési terv egységei: halmazos–zugos település,
soros–utcás település, a mezővárosi tér, külterületi egység. A makói ház
kiemelt helyen, a tájegység belső terére vezető főutcában helyezkedik el, soros
elrendezésű telkek között mezővárosi téren épül föl. A telek a kialakított
térre illeszkedik, a ház homlokzata és utcafront kerítése téralkotó elem.
E házat Szalai József (1823–1891)
hatgyerekes, református gazda építette. A családi hagyomány szerint János fiuk
születésének évében, 1862-ben épült. A megöregedett szülők gondját János
viselte, ő örökölte a házat és a várostól tíz km-re eső igási tanyát 16 hold
földdel. Felesége, a hódmezővásárhelyi születésű Mónus Julianna a vásárhelyi
határban, a Csomorkány dűlőben – 17 km-re az igási tanyától – 18 kishold földet
örökölt. Házasságukból egy fiú és egy leány született. Fiuk elesett az első
világháborúban, leányuk Fazekas Józsefhez ment férjhez; az ő leányuk, aki
Bencze Jánoshoz ment férjhez, örökölte a házat.
Makó rangos utcájában, a Sóház
utca 172. alatt épült a ház, a teleknagyság is lényegesen nagyobb a
szokványosnál, 802 négyszögöl. Tömeghatásában is jellegzetes gazdaház.
Utcafrontja háromablakos; szerény klasszicista elem a homlokzatot tagoló négy
pilaszter. Vízszintes tagolóelem az erőteljes koronázópárkány és az
ablakpárkány. Az ablakokat vakolatkeret veszi körül. A két szellőzőablakkal
ellátott oromfal egyszerű, a gerincnél a rovátkolt íves vakolaton csökevényes
napsugárdísz. A tűzfal fölső keretezését a nyeregtető hódfarkú cserepének
habarcsba rakása adja; két végén mázas kerámiagomb. A téglakerítés vaskos
kapuoszlopait a kisnemesi udvarházaktól kölcsönözték, a pilléreken szintén
mázas cserépgomb. A kerítés táblás-pilléres mezőkre osztott. A kiskapu nem
szerves része az utcafrontnak, valószínű, hogy eredetileg a tornác
folytatásában lehetett, és akkor kétablakos volt az utcai homlokzat.
Falazata vert fal, amelyet
alapozás nélkül készítettek, később falazták alá. Vastagsága másfél sukk, (45,6
cm), fölületét kívül-belül tapasztották. A tornác mellvédje és oszlopai
téglából falazottak, vakoltak. A tornác három-három lépcsője élére állított
téglából falazott. Alaprajzi tagolódása valamelyest eltér a kisparaszti
házakétól. A tornác elején a kisszobának nem volt megfelelő rendeltetése;
kéménye nincs, fűteni nem lehetett; tulajdonképpen szedett-vedett holmik
lomtára volt. A nagy utcai szoba tisztaszoba szerepet töltött be, ezt sem
fűtötték. A tisztakonyhát előszobaként használták. Az élet tulajdonképpen a
belső szobában és a konyhában folyt. A belső szobába inkább a konyha felől
jártak be. A konyhában beépített tűzhely volt, a szobában kemence. A tornác
végében kialakított kamra méreténél fogva méltó a gazdaházhoz. A padlásföljárás
is innen történt. A négy fölső helyiséget egy sukk széles, egy col vastag
alul-fölül nútolt deszkával padolták ki. A konyha padlózata eredetileg téglával
burkolt, 1913-tól öntött, zúzalékköves műkő hidegpadló.
A födém alul gerendás, alsó
elhelyezésű mestergerendával, fölül vastag nádborítással, földföltöltéssel,
sártapasztással. Az utcai szoba stukatúros, a kamra két mestergerendás,
deszkaborítású. A fedélszék nyeregtetős, egy állószékes, a hosszanti falakra
illeszkedő két talpszelemennel, ollószáras taréjszelemennel. Héjazatán
eredetileg hódfarkú cserép, később hornyolt szalagcserép, a gerincnél
kúpcseréppel zárva. A nyílászárók kiosztása és elhelyezése nem változott. Az
utcai pallótokos ablakokban rácsozott keresztvas, a kamrában zsaluzott
változatban. Minden ajtó borított ácstokos, egyszárnyú; a kamráé gerendavázas
szerkezetű kétszárnyú.
A kertet az udvartól léckerítéssel
zárták le. A ház végében vert falú istálló állt, de sem hambár, sem kotárka nem
volt az udvaron. Mindössze – a régebbi időben eléggé elterjedt – szánkótalpas
gabonás kas fordult elő a tornáccal szemközt. Nem volt szükség a gabonatárló
vagy jószágtartó melléképületekre, hiszen a termelés, a gazdálkodás a tanyán
folyt; a városi házban az idősebb nemzedék lakott, amire szükségük volt, a
kamrában elfért. A gazdálkodó fiatalok hetipiacos napokon hazajártak a városba,
beálltak az udvarba, istállóba, de dolguk végeztével mentek vissza a tanyára. A
városi ház és a tanya együttesen képezte a család gazdaságát. A Szalai családra
is vonatkoztatható, amit Erdei Ferenc a makói tanyás–szemtermelő életmódról
írt: „Ahogy belterjesült a termelés, mind tartósabban kint kellett tartózkodni
a tanyán, s ez a helyzet századunk első évtizedeire odavezetett, hogy kialakult
egy sajátos »kétlakiság«. Mégpedig oly módon, hogy a munkaképes korú fiatalok a
tanyán laktak (tanyát béreltek, ha a családi gazdaságból nem jutott számukra
föld), a már nem dolgozó szülők pedig a városi házban éltek. Innen jártak
iskolába az unokák, s a tanyán »lakó« fiatalok is ide jártak »haza«, legalább
minden vasárnap, de rendszerint hétköznap is; továbbá a városi házban zajlott
le minden családi esemény, s rendszerint szülni is »hazaköltöztek« a
fiatalasszonyok”.
Ez az életmódbeli megosztottság a
berendezésen is meglátszott. Az idős szülők nem lakták az egész házat, a család
emlékezése szerint a tisztaszobát nem rendezték be fölvetős ággyal. Már
flóderos bútort csináltattak szekrénnyel és sublóttal. A kuláküldözés idején
évtizedekig úgy használták, mint kamrát. Lócát, kivénhedt padot vittek be;
savanyúságot, befőttet, lisztet stb. tartottak benne.
A sajátos makói paraszt-polgári
fejlődés hozta létre ezt a rangosabb háztípust, amelynek jellemzője volt a két
traktus fölé emelt nagy tető szerkezet, a klasszicista homlokzat, a
téglaoszlopos tornác, amely a jelen esetben kiegészült téglából falazott
nagykapupillérekkel is. A tornácot még fehérre meszelték, de az utcafront sárga
színt kapott, a szobák és a konyha falát pingálták.
Irodalom: Hoffmann Tamás 1976.,
Gráfik Imre 1983., Gráfik Imre 1987.
T. F.
216. Erzsébet árvaház
Eklektikus, 1894.
Lonovics sugárút 17.
Erzsébet árvaház
Csanád megye törvényhatósági
bizottsága 1890-ben úgy határozott, hogy a vármegyei árvapénztár
tartalékalapjából megyei árvaházat épít. A hely kijelölésére Poór Endre
elnökletével szakbizottságot hoztak létre. A bizottság Szuszogót találta erre
alkalmasnak, és 1894-ben el is készült itt az intézmény. 1913-tól az Országos
Gyermekvédő Liga kezelésébe került. Szeretet-házzá alakították át. 1914 után
egyik szárnyát hadiárvák befogadására rendezték be. A háború alatt egy részét
sebesült katonák lábadozó kórházaként használták. 1818–19-ben a nemzetőrség,
majd a vörös őrség fegyverraktárát itt rendezték be. 1920-tól ismét hadiárvaház.
1935-től a városban működő csendőriskola laktanyája. 1940. szeptember 25-től
Tüdőotthon és Tüdőgondozó Intézet, 1946. május 27-től a kórház tüdőosztályaként
működött. 1951. január 17-én a tüdőgondozó a Lonovics sugárút 15. sz. alá
költözött. Az egykori árvaház 1975. március 1-jétől a kórház ideg-elme
osztályának ad helyet.
Erzsébet királynénak, a Magyar
Vöröskereszt legfőbb elnökének tiszteletére épült a róla elnevezett árvaház. Az
E alaprajzában őrzi a királynő nevének kezdőbetűjét. Az előkertes, egyedülálló
épület végig alá van pincézve. A két, nyeregtetős oldalszárny sarokrizalitként
emelkedik ki, amelyet gazdagon tagolt oromzata tesz hangsúlyossá. Az ablakok
szegmentívesek, a félköríves kaput timpanondísz koronázza. A rizalit armírozva,
a földszinti sáv vízszintes rovátkával van ellátva. Az épületen körbefut az öv-
és az emeleti könyöklőpárkány. A nyeregtető egyhangúságát díszes tetőablakok
teszik változatossá, középütt eredetileg timpanonnal zárt attika állt az
intézmény föliratával. Alaprajzilag oldalfolyosós elrendezésű. A kivitelezést
Kovács Sándor hódmezővásárhelyi mérnök végezte, a műszaki ellenőrzéssel Kardos
Sámuel mérnököt bízták meg.
Kertjében 1966-ban helyezték el
Radó Károly Fekvő nő című szobrát.
217. *Marosi fahíd
1878.
Maros-part
Doklein és fia
A középkorban és a hódoltság
idején a Maroson Makó térségében gázlón lehetett átjutni. Ennek helye a folyó
gyors folyása miatt változott, az első katonai fölvétel idején (1784) Zugoly
nyugati felénél esett. Az 1770-es évek végén már dereglyén keltek át; a város
1780-ban kötött úrbéri szerződése említi, hogy a révecske forgalmát a
„mostanában ott lévő hajóval” bonyolítják le. A révecske bérlője hosszú ideig a
Túri család volt, ezért Túri-révnek nevezték. A kiszombori Rónay család 1846.
pünkösd [május] hava 28-án kiváltságos királyi révjogot szerzett, és köteles
révszabadalmat vásárolt. A rév helyét – mivel erre a célra a folyó 1842. évi
átmetszésekor ásott új meder nem volt alkalmas – a mai strandhoz vezető útnál
jelölték ki, Zomboron pedig a tornyos kastély mellől 12 öles utat indítottak,
amelyet ma Régi makai útnak neveznek.
A rév rohamosan növekvő forgalmára az évi haszonbérlet összegének gyors
emelkedéséből következtethetünk: 1847-ben 246, 1850-ben 800, 1868-ban 3400
forint volt. Mivel a komp éjjel, árvíz és a téli fagyok idején nem közlekedett,
szükségessé vált a hídépítés.
1871-ben a Rónay családtól a
Közlekedési Minisztérium közvetítésével sikerül a városnak a révjogot
negyvenezer forintért örök időkre megszerezni. Acélhíd építésének gondolata is
fölmerült, tárgyaltak a resicai vasgyárral, amely három és fél hónap alatt
szolgáltatta volna a vasanyagot; végül mégis az olcsóbb fahíd mellett
döntöttek. Azt már nem mérlegelték, hogy hosszabb távon a vashíd az olcsóbb,
hiszen a fahíd karbantartása sokkal több pénzt emészt föl. Az amerikai
howe-rendszerű fahíd terveit az eszéki Doklein és fia cég készítette.
Kivitelezésére előbb a szintén eszéki Klein és fia cég ajánlatát fogadták el,
de végül a bécsi Birnbaum Adalbert és társa cég építette föl. 1877 júniusában
kezdtek az építéshez, és 1878. március 14-én adták át.
Közúti kocsik és gyalogosok
közlekedésére szolgált. A hídfőket téglából falazták, a mederben három jármot
csináltak kétsoros cölöpözéssel. A főtartók alsó és fölső övei 3–3 24×32 cm átmérőjű
tölgyfa gerendákból álltak, melyeket 24×24 cm-es ferde tölgyfa rácsok és 40–70
mm átmérőjű függőleges vasrudak kötöttek össze. A közúti gerenda hossztartókra
helyezték a pallózatot. A kereszttartók egy része fogazott és ékelt hármas
gerendatartókból, a járom mellettiek feszítő műből álltak. A jármok elé – a víz
folyásával szemben – cölöpözött jégtörők épültek. A híd négy nyílásból állt,
melyből kettő 27,55, kettő 28,05 m; a teljes híd 111,2 m hosszú volt. Az ártéri
hidak 108 és 56 m hosszúak, a hidak szélessége 7,6 m. A rongálásnak kitett
részeket olajfestékkel mázolták, a gerendacsatlakozásokat deszkából ácsolt kis
nyeregtetőcskékkel védték az időjárás viszontagságaitól. A kivitelezés összege
140 000 forint, a jótállási idő 5 év. A bekerülési összeget a város 8% kamattal
növelve 14 év alatt, 56 egyenlő részletben negyedévente fizette.
Marosi fahíd
Az Arad–Csanádi Vasút 1881.
december 31-től negyven évre haszonbérbe vette a fahidat, és magára vállalta a
híd építési költségeiből Makó várost terhelő adósságot. Vállalták, hogy a
negyven év lejártával jó karban kötelesek a hidat átadni. A vasúti sínek
irányában, a palló alá hossztartó gerendákat helyeztek. Makóra az első vonat
1883. január 6-án gördült be.
A vasúttársaságnak sokba került a
jégtörők és a fajármok karbantartása, ezért a jármokat 1908-ban vasbeton
pillérekre cserélték. A terveket Zielinski Szilárd (1860–1924) műegyetemi tanár
– a magyar vasbetonépítés atyja – készítette.
A rácsos fahíd 1926-ig látta el
föladatát, átadva helyét a korszerű acélhídnak.
Irodalom: Tóth Ferenc 1977.
25–45., Darvas–Tóth 1980.
T. F.
218. Vasúti acélhíd
1925.
Maros-part
Kossalka János
Az íves vasúti híd
A fölrobbantott vasúti híd
Az Aradi és Csanádi Egyesült Vasutaknak
nyomasztó terhet jelentett a szerződéssel átvett fahíd karbantartása és
időszakos fölújítása. Az ehhez szükséges amerikai vörösfenyő beszerzése az első
világháború után szinte lehetetlen volt.
Az évi karbantartás 44 millió koronába került, a tizenöt évenként
szükséges, az 1930-ban esedékes rekonstrukció 134 millió koronát igényelt
volna. A várossal kötött szerződést 1921. december 31-én lejárta után már csak
öt évre hosszabbították meg.
A vasúttársaság 1923-ban
memorandumban fordult a városhoz, és fölajánlotta a meglévő vasbeton
lábakra kettős, vasúti és közúti közlekedés céljára egymástól
elkülönített vashíd építését azzal, hogy rajta Makó közönsége számára mindenkor lehetővé teszi a
közlekedést. Mielőtt a válasz megérkezett volna, mindössze 12 nap múltán a
vasúttársaság közölte, hogy önálló vasúti hidat épít a fahíd fölött 18 méterre.
Nikelszky Jenő polgármester kitartott az ikerhíd építése mellett. ACSEV
képviselője kijelentette: ha a város előteremti a külön vasúti híd és a kettős
hídépítési költsége közötti különbséget, nem ellenzi. A városi
képviselő-testület ugyanakkor veszedelmesnek tartotta a kettős hidat.
A különálló vasúti híd tervét
Kossalka János (1872–1944) műegyetemi tanár, az alépítményt Fábián Lajos cége
készítette; a vas megmunkálását a diósgyőri vasgyár, a szerelést a Magyar
Államvasutak Gépgyára végezte. Az építéshez 1924. július 16-án fogtak, és a
hidat a forgalomnak 1925 júniusában adták át. Mivel a tervező íves-rácsos
feszítő szerkezetet alkalmazott, a folyómederben elegendő volt két pillért
építeni.
A második világháborúban, 1944.
szeptember 24-én a visszavonuló magyar alakulatok fölrobbantották a hidat. Ez
rendkívül szerencsés módon történt: makói szakasza a helyén maradt, a
kiszombori része a pilléren kétkarú mérleg egyik száraként a vízbe, másik a
magasba emelkedett.
Helyreállítására hamar sor került.
Kiss András rozsnyói lakos, aki 1945-ben átmenetileg Makón lakott, írásban
ajánlatot tett, hogy 20 ezer pengőért statikailag kifogástalan állapotba hozza
a hidat. 1945 áprilisában kezdtek hozzá, és július 4-én már átadták a
forgalomnak. Ez volt az országban az első híd, amelyet – polgári erőből –
véglegesen helyreállítottak.
Irodalom: Tóth Ferenc 1977.
46–47., 54., Halmágyi Pál 1991.
T. F.
219. *Közúti acélhíd
1926–1927.
Maros-part
Szikszay Gerő
A vasúti híd elkészülte után az
ACSEV megkérdezte a várost, ragaszkodik-e a fahídnak átadás előtti
rendbehozatalához, amint ezt az 1881-ben kötött szerződésben rögzítették, vagy
inkább elfogadja az erre a célra előirányzott összeget. Nikelszky Jenő
polgármester szerint ezt a kedvező pillanatot nem szabad elszalasztani.
Számítása szerint az új közúti híd valamivel több mint 2 milliárd koronába
kerülne, de az ACSEV rekonstrukciós költségként fölajánlott 400 milliót; a fahíd
anyagából megtérülne 200 millió; az állam előreláthatóan a közmunka váltságból
hozzájárulna 200–300 millióval; a fönnmaradó rész törlesztését és kamatait
bőségesen födözné a híd évi 300 milliós vámjövedelme. Az ACSEV a mederhíd
fölújításának megváltási összegét 450 millióra emelte, és vállalta a két ártéri
híd fölújítását. A polgármester javaslatát a képviselő-testület elfogadta.
A rácsos szerkezetű közúti acélhíd
A mederhíd tervezésével Szikszay
Gerő miniszteri tanácsost bízták meg. Szélessége a fahídnál 1,6 méterrel
keskenyebb, a kocsiút 4,8, a gyalogúté 0,6–0,6 m széles, hossza 110,8 m. Az új
híd a meglévő, de megerősített pillérekre és hídfőkre épült. A vasbeton pilléreket
egyenként 27 cölöppel erősítették meg. A fahíd mellé ideiglenes fahidat
építettek. A vasszerkezetet a végleges helyén szerelték össze. A rácsos
szerkezetű híd a hagyományos acélnál 25%-kal erősebb carbon acélból készült.
Konzolos kéttámaszú rácsos tartóból áll, ezek konzolvégeit terhelte a két
közben ráfüggesztett ugyancsak kéttámaszú szerkezet. A teherátadás a tartó
végeknél helytálló csuklóval, a tartók két végénél konzolvégeken mozgó rúddal
(inga) történt. A kivitelezéshez 1926 júliusában fogtak, és a hidat minden
ceremónia mellőzésével november 16-án adták át.
Nikelszky Jenő polgármester
személyes közbenjárására a minisztérium vállalta a két ártéri híd költségét is.
A tervezést ezúttal is Szikszay Gerő végezte. A Makó felőli híd 102, a
Kiszombor felőli 54 m hosszú. A kivitelezés 1927 őszén indult, és még abban az
évben be is fejeződött.
A második világháború előtt a híd
Makó felőli támfala megsüllyedt és kifelé hajlott. Haviár Győző műegyetemi
tanár, miniszteri hídosztályvezető ellenőrző méréseket eszközölt, és a
kimozdult ingákat beszabályozta.
A második világháborúban a
visszavonuló magyar katonai alakulatok 1944. szeptember 26-án úgy robbantották
föl a hidat, hogy csupán a Kiszombor felőli szakasza zuhant le. A szovjet
hadsereg műszaki csoportjának irányításával október 18–23. között a hidat
ideiglenesen helyreállították. A robotban naponként 200 makói lakos és 20–40
kocsi vett részt. A szükséges faanyagot részben makói üzemekben foglalták le,
részben a Bálóligetben és a Maroslele melletti tölgyerdőben termelték ki. A
rönköket a helybeli fűrésztelepek, a vasanyagot a helyi vállalatok készítették
elő. A fölrobbantott szakaszon sűrű facölöpös jármokon nyugvó ideiglenes fahíd
épült.
A város meg akart szabadulni a híd
fönntartásának gondjától, ezért a képviselő-testület 1946. júniusi közgyűlésén
úgy határozott, hogy a meder- és a két ártéri hídról az állam javára lemond. Az
államosításra 1947. szeptember 25-én került sor. A város az államkincstár
javára lemondott a révjogról. Az átadással az állam megszüntette a hídvámot. A
helyreállítási költségek 80%-át az állam vállalta.
A híd műszaki állapota rendkívül
rossz volt. A fajárom cölöpei – a kötések meglazulása következtében –
elferdültek, a jégtörők kimozdultak a helyükről, az ingák szélső helyzetben voltak,
vasékekkel rögzítették. A híd helyreállítására a hároméves terv keretében
került sor. A fölrobbantott rész kiemelése és a helyreállítás hathetet vett
igénybe. 1848. szeptember 10-én adták át a forgalomnak.
A híd a növekvő forgalom
lebonyolítására csak ideig-óráig felelt meg.
Irodalom: Tóth Ferenc 1977.
47–52., Halmágyi Pál 1991.
T. F.