Makó
232. *Naschitz-ház
Klasszicista, 1821.
[Széchenyi tér 11.]
Naschitz-ház 1950 körül
Naschitz-ház udvara
Károlyi
Mihály, az épület későbbi tulajdonosa elmondása szerint, az 1821. évi árvíz
idején az épülőfélben lévő ház az árvízkárosultak menedék helyéül szolgált.
Giba Antal 1824. évi térképműve alapján a 689 négyszögöl területen levő háznak
Nasetz Wolf, az 1880. évi kataszteri fölméréskor Naschitz Farkasné a
tulajdonosa. A műemlék jellegű épületet a főtéri csipkeházak építésekor, 1964-ben bontották le.
Alaprajza
fekvő E alakú, szimmetrikus elrendezésű volt. Legdíszesebb az épület utcai
homlokzatának középső, rizalitszerűen kiugró egyemeletes szakasza volt, amely
szép vonalozású manzárdtetejével messziről magára vonta a figyelmet. A 40 m
hosszú utcai homlokzat szárnyai azonos nagyságúak voltak: 12,75+14,5+12,75
méter. A 4 m széles cseh boltozatú kapubejárat homlokzati fölületét sugaras
vakolatdísz koronázta. A klasszicista stílusban épült házon függőleges tagolás
uralkodott. Ez különösen az emeleti részen volt szembetűnő, ahol a lizénák az
egész épület magasságában végigfutottak. A két középső ablak bemélyedt faltükre
fölött babérfüzérek, a koronázó párkány alatt triglifek, az ablakok alatt
csúcsíves vakolatdíszek, egy-egy szélső ablak fölött rozettás fülke díszlett. A
földszinti kapu és az oldalszárnyak nyílásai ívesek, amiket általában az
üzletek portáljai teljesen eltakartak. Valamikor az udvari homlokzatot árkádsor
övezte, akkor szélső folyosós elrendezésű volt az épület. Az árkádok beépítése
teljesen tönkretette az udvari homlokzatot, a 20. században az épületbelső már
szánalmasan hatott. A maga korában a város régi magánépületei közül a
legrangosabbnak számított, jó arányaival monumentális hatást keltett.
Az
államosítás után az épület a földműves szövetkezet tulajdonába került. A
szocialista időszakban a hatalommal szembeni egyetlen makói népi ellenállás
ennek a háznak az udvarában zajlott. Az alacsonyan megállapított hagymaár ellen
1950. július 27-én több százan tiltakoztak. A jogos elégedetlenkedőket
letartóztatták, és a bíróság el is ítélte őket.
Irodalom:
Kelemen Ferenc 1970. 15–16.
T. F.
233. *Nemzeti Szálló
Eklektikus, 1892.
[Széchenyi tér 18.]
Kardos Sámuel
A Nemzeti Szálló főhomlokzata
A soros
beépítésű kétszintes épületet a Makói Ipar- és Kereskedelmi Társulat építtette
1892-ben. A gondosan megtervezett épület földszintjét a félköríves záródású
nyílászárók között enyhén kiugró, de erőteljesen kváderezett falsíkok tagolták,
alul golyvázott lábazattal. A tervező az emeleti szint rusztikás falát hosszú,
keskeny, vízszintes záródású, bábos mellvédű ablakokkal törte meg, fölöttük
íves ablakkerettel. Tengelyképlete: 3+l+3. A vízszintes tagolást fokozta a
széles övpárkány, valamint a könyöklő és vállpárkány, továbbá a triglifekkel és
rozettákkal díszített koronázó párkány. A középrizalit a földszinten
kváderezéssel, az emeleten pilaszterrel vált hangsúlyossá. A hódfarkú cseréppel
födött tetőzet egyhangúságát – a homlokzat hármas tagolásának megfelelően –
hármas díszes tetőablak törte meg.
A főépületnek
a bejárattól jobbra eső része a bank helyiségeit foglalta magában, balra a
kávéház és az ebédlő helyiségeit alakították ki. Az emeletet hosszú ideig az
úri kaszinó bérelte, itt kapott helyet a ruhatár, könyvtár, olvasó, ebédlő,
társalgó és a nagyterem. A befelé nyúló, jellegtelen féltetős épületszárny
szintén kétszintes volt, a szobákat oldalfolyosóra fűzték.
Az 1871-ben
alapított Makói Kereskedelmi és Iparbank Rt. 1927-ben beolvadt az Angol–Magyar
Bank Rt-ba, és ettől kezdve ennek fiókja működött az épületben. Az úri kaszinó
fölépülése után az általa használt helyiségeket a kereskedők egylete bérelte.
Az Angol–Magyar Bank megszűnésekor, 1940-ben az épület a Makói Gazdasági
Hitelszövetkezet tulajdonába került; S Bálint György elnök javaslatára 1940-ben
háromszintes bérlakássá alakították, homlokzata sima, modern küllemű lett. A
főtér rekonstrukciója során bontották el.
Az 1905-ben a
darabont-kormány elleni alkotmányos küzdelmek idején a Nemzeti Szálló adott
helyet a megyei törvényhatósági bizottság üléseinek, amelynek szószólója Návay
Lajos és Justh Gyula volt.
T. F.
234. *Régi megyeháza
Klasszicista, 1780.
[Széchenyi tér 22.]
Vertics József
Marczibányi
Lőrinc alispán már 1744-ben szorgalmazta megyeháza építését. A következő évben a
szükséges anyagot be is szerezte. Az építkezés méretére utal, hogy a
szállítással két kocsit és hét embert bíztak meg. Az 1747. május 10-i
tisztújító ülést minden bizonnyal már ott tartották. Ennek a legrégibb megyei
széképületnek sem terve, sem leírása nem maradt ránk. Már 1751-ben, 1754-ben és
1758-ban javításáról kellett gondoskodni. Csupán annyi bizonyos, hogy a székház
az akkori város peremén szerzett nagy telken magányosságban épült föl. A
jelenlegi városháza (volt megyeház) telkén kellett lennie; ekkor már létezett
az orosz és zsidó fertály, ezektől beljebb jelölték ki a helyét.
Ez a
legrégibb megyeháza néhány évtized alatt szűknek, korszerűtlennek bizonyult, az
1780-ból származó följegyzés avultnak említette. Az újabb megyei székház
tervezésével Vertics Józsefet (1747–1828), Békés, Csanád és Csongrád vármegye
földmérőjét bízták meg. Két változatot készített, az alaprajzi elrendezésben
nagy a hasonlóság közöttük, mindkettő E alakú, a tanácskozó terem háromablakos,
az épület bejárata az udvar felé esett. A nagyobb tömegű változatot bizonyára
pénzügyi okok miatt utasították el, pedig ez inkább magán viselte a középület
jelleget. A tanácskozóterem központi szerepét egyrészt a falsík kiugratásával,
középrizalittal tette hangsúlyossá, ahol a három kerek záródású zöld
zsalugáteres ablakot négy ion féloszlop fogta közre, másrészt reprezentatív
módon alkalmazta a barokkos manzárdtetőt. A hátsó fronton ambitus futott végig,
innen egy előcsarnokból a közgyűlési terembe lehetett jutni; onnan 3–3 hivatali
helyiség nyílt, a két szélső kiugró szobában tervezte elhelyezni jobbról a
levéltárat, balról a pénztárat. Az épülethez két hivatalnoki lakás is
tartozott.
A megépített
változat tömeghatásában szerényebb, inkább nemesi kúria hangulatát idézte. A
főhomlokzat ablakkiosztása hasonló: 5+3+5. Klasszicizáló, közelebbről XVI.
Lajos stílusú volt. A középrizalitot a nagyméretű ablakok között lizénák, két
szélén ion féloszlopok tagolták, amit timpanon koronázott. A két sarokrizalit
szerény megjelenésű volt. Homlokzatának hossza 45 méter. Az E alaprajz ebben a
változatban tisztábban érvényesült; a két szélső helyiség gondosan beépült az
épület tömegébe. Az udvari homlokzat volt díszesebb és mozgalmasabb.
Az épület
rendeltetésszerű használatáról pontos tájékoztatást kapunk az 1787.-ből
származó fölmérésből, amelyet Lencz József kőművesmester készített, de Vertics
József ellenőrzött. A megyeháza északi szárnyában lakott a másodalispán.
Ötszobás lakásához konyha, éléskamra, kert, udvar, az udvaron istálló,
kocsiszín, továbbá szolgájának házacskája tartozott. A közgyűlési terem mellett
két szobában a földmérőbizottság dolgozott; déli szárnyában a főszolgabírói
lakás három szobája konyhával, kamrával egészült ki; illetve kerttel, udvarral,
istállóval és kocsiszínnel. A megyeháza udvarának közepén, a düledék mellett
állt még egy házacska, a mai nagykapu helyén pedig a megyei írnok kis épülete,
a telek keleti felén a négy cellából álló börtön.
A régi
megyeháza több mint fél évszázadig ebben a formájában töltötte be szerepét.
Mivel masszív épület volt, nem kellett lebontani; a reformkorban Giba Antal
tervei szerint kibővítették, az eredeti falak ma is dacolnak az évszázadok
viharaival.
Vertics József első terve
Vertics József megvalósult tervének
alaprajza
Irodalom:
Kovács Gyula 1929. 16., Kelemen Ferenc 1970. 4–5., Halmágyi Pál 1988. 11–13.
T. F
235. Megyeháza
M. Klasszicista, 1839.
Széchenyi tér 22.
Giba Antal
Udvari homlokzat Griesszer József 1825. évi tervén
Giba Antal 1830. évi tervének udvari homlokzata
A város
legszebb és legértékesebb világi építészeti emléke. Az ország klasszicista
megyeházai között a szekszárdi mellett szokták emlegetni.
A Vertics
József tervezte régi megyeháza a reformkor hajnalára szűknek bizonyult. Az új
megyeháza megvalósulása igen vontatottan haladt.
1. 1821
februárjában Schéner Györgyöt, Csanád vármegye földmérőjét emeletráépítés
megtervezésével bízták meg, amelyet kézenfekvően oldott meg: a földszintet
érintetlenül hagyta, az emelet – ahová a közgyűlési terem előcsarnokából
indított lépcsőn lehetett följutni – ennek pontos mása lett. A közgyűléstől
kinevezett küldöttség szerint „az adózó nép terhelése nélkül [...] a kívánt
építés meg nem történhet.”
2. A
közgyűlés 1824 decemberében foglalkozott újólag a megyeháza, különösen a
levéltár leromlott állapotával. A bővítési terv és a költségvetés
elkészítésével Griesszer József szegedi építőmestert bízták meg, és ő ezeket
1825. március 8-án be is nyújtotta. Korunkra az udvari homlokzat és egy
sarokszelvényrajz maradt fönn. Ő is megtartotta Vertics épületének 45 méteres
alapját, a meglévő falakra húzott emeletet. Alkotása könnyed és tetszetős. Az
udvari front közepén 12,5 m hosszúságban, emeleti magasságba nyúló, négy karcsú
oszlopon nyugvó elől és oldalainál nyitott kocsiföljárót tervezett, amelyet
széles homlokpárkány és fölötte timpanon koronázott.
Giba Antal 1830. évi tervének utcai homlokzata
A nyitott földszinti és emeleti folyosók karcsú oszlopai
is jó hatásúak voltak. Két szélső udvari szárnyán szélesebb tükörbe egy-egy
ablakot helyezett, amelyet szemöldökpárkány, fölötte félkör zárt. A copf
stílusú épületterv monumentális hatású. A költségvetési összeg, 8218 forint nem
állt rendelkezésre, ezért az építést ismét elhalasztották.
3. A
széképület tetőzete és a törvényszéki szoba födéme 1829-ben málladozni kezdett,
ezért a decemberi közgyűlésen ismét fölvetődött az emeletráépítés. Giba Antal
Csanád megyei földmérő 1830. március 23-i rajza továbbra is E alaprajzú volt,
az udvari szárnyakat külső élükön megszélesítve egy-egy szobasorral megnövelte.
Az immár emeletes épület főbejáratát négy hatalmas, főpárkányig magasodó
oszlop, fölötte timpanon ékesítette. A bővítés során öt szolgálati lakást
(főispáni, alispáni, főjegyzői, aljegyzői, adószedői) tervezett. A főispáni
lakás mellett két szobát fegyvertárnak szándékoztak berendezni. A 30 000
forintot igénylő építkezést az 1830. decemberi főispáni beiktatás nagy
költségei miatt utasították el.
4. Ugyanezen
a közgyűlésen Vásárhelyi János főjegyző meggyőzően ecsetelte a kancellária
nedves és avult állapotát, valamint a tetőzet roskatag voltát. A katasztrofális
helyzet elhárítására ismét Giba Antal készített tervet, amely a tető
újraépítésére és két új szoba (levéltár, írnoki szoba) létesítésére terjedt ki.
A helytartótanács Budán székelő Építészeti Főigazgatósága a tervet és a 4141 forintos
költségvetést 1831. március 25-én elfogadta, de az építkezés ennek ellenére nem
kezdődött el.
5. Az építési
ügyekkel megbízott küldöttség a közgyűlésen, 1832. áprilisában azzal érvelt,
hogy ésszerűtlen lenne új tetőt emeletráépítés nélkül fölrakni. Bemutatták Giba
Antal díszes és célirányos tervét, amely mindössze 8685 forintba került volna.
A homlokzat kialakításában megismételte előző tervét, de elhagyta az
oldalirányú bővítést, viszont egy szinttel megemelte az épületet. Griesszer
tervének hasznos ötleteit ügyesen fölhasználta. A közgyűlés a tervet nagy
lelkesedéssel fogadta el. Elhatározták, hogy az építkezés az adózó nép
legkisebb megterhelése nélkül, a megyei nemesség adományából folyjék. Tököli
Péter alispán jó példát mutatva fölajánlott 200, Vásárhelyi János főjegyző 100
forintot. A közgyűlés végére 975 forint gyűlt így össze. Az építés
szorgalmazására bizottságot választottak; elnöke Vásárhelyi János, 1833-tól
Tarnay Mihály táblabíró, 1836-tól Nyéky Antal főjegyző lett. Megindultak az előmunkálatok
és az anyagvásárlások. 1833-ban olyan alacsony volt a Maros vízállása, hogy
kénytelenek voltak az anyagbeszerzést leállítani.
6. A
küldöttség 1833. augusztus 30-i ülésén új elképzelés született: olyan épületről
álmodoztak, amelynek századokra terjed tartóssága, és küllemében igazodik a kor
szelleméhez. Fölmerült a tanácskozóteremben karzat szükségessége is. Giba Antal
végre szabadon engedhette fantáziáját. Az 1833. december 11-i ülésen bemutatta
új tervét. A főhomlokzatot az utca frontjára helyezte, ide került a
kocsiföljáró, az udvari homlokzatot árkádsor ékesítette. A levéltárnak tágas, a
kancelláriának világos helyiséget tervezett, és megfelelő főjegyzői, adószedői
és levéltárnoki lakást alakított ki. Öt nap múlva a közgyűlésnek is bemutatták
a tervet, de vitát nem nyitottak róla.
7. A
decemberi közgyűlés napjára Giba Antal újabb tervezetet készített, de ez nem
került a közgyűlés elé. Az 1834. február 8-i közgyűlés az előbbi változatot
vitatta meg. A megyei vezetők körében viszont elterjedt a hír, hogy van egy
tekintélyes palotát ábrázoló terv is, de ilyen horderejű kérdésben csak a megye
valamennyi nemese dönthet, ezért március 13.-ra összehívták a generalis
congregatiót. Itt megismerkedtek a különféle tervezetekkel, és kivitelezésre
méltónak a nagyobb alaprajzú, díszes palotát találták. Ezek szerint az épület
hossza 76, szélessége 18 m lett volna. A főhomlokzat az utcára nézett, a
költség 13 877 forint volt. Az építés április 15-én kezdődött. A megbízást a
legelőnyösebb ajánlatot tevő Lipovszky Henrik szegedi építőmester nyerte el.
Bizonyos részföladatokra makói mesterek kaptak megbízást: az ácsmunkára Faragó
Mihály és Fazekas Ferenc; az asztalosmunkára Őhring Péter és Pápai Imre; a
vasmunkákra Molnár István és Asztalos József; az üvegezésre Nacsa Lőrinc és
Dányi Antal, majd Iritz Mózes; 300 000 tégla égetésével Kurucz Sándor
téglamestert bízták meg. Teljesség igénye nélkül megemlítjük, hogy bizonyos
munkákat Szentiványi Dániel aradi asztalos, Vékony Gábor aradi lakatos,
Ivánkovics Kálmán üveges, Komjáthy Ignác hódmezővásárhelyi lakatos, Frantz Anna
radnai kőfaragó cég, Szandleutner Mihály nyergesújfalusi kőmetsző, Alter Jakab
pesti asztalos, Renler István pesti lakatos végzett.
8. Az 1834.
júliusi közgyűlés a módosítások sorát fogadta el: a főlépcső a főbejárattól
közvetlenül jobbra kerüljön, a folyosó vonuljon az épületen végig, a karzat a
nagyterem rövidebb falára kerüljön, az odavezető lépcső a főlépcső
folytatásában legyen. A módosításokkal a költségvetés 15 971 forintra
emelkedett. Ezek figyelembevételével Giba Antal elkészítette a végleges
kiviteli tervet. 1835. július 3-án került sor a zöldág ünnepségre. Néhány
lövésre puskaport szereztek be, 29 keszkenőt vásároltak, ugyanis ennyi kőműves
és ács legény dolgozott ekkor az építkezésen. Az új főispánt, Kállay Istvánt
1837. szeptember 25-én a már elkészült nagyteremben iktatták be hivatalába. A
nagy mű 1839 júniusában készült el. Az alkotó, Giba Antal november 29-én
megvált hivatalától.
Giba Antal az
1780-ban emelt épület fölhasználásával, az alapfalak megerősítésével építette
meg az új megyeházát. A Vertics-féle középrizalitot megtartotta, a szimmetrikus
szerkezetnek megfelelően északi irányba tovább bővítette, így a 76 méteres
főhomlokzatot igen hosszú (44 m) kiugró falsík töri meg. Ennek középső része
elé 18 m-es, hat zömök pilléren nyugvó, 5,5 m mély árkádos portikuszt
helyezett, melynek emeleti traktusára kovácsoltvas ráccsal kerített födött
kilátót (vesztibült) tervezett. A kilátó két szélén iker, ezek között 4 szóló,
ion fejes oszlop látható. Ezekre erős tagolású főpárkányzat támaszkodik,
amelyet az eredeti terv szerint kétlépcsős attikafal zárt, 1906.-tól pedig
nagyméretű timpanon koronáz. A szélesen elterülő homlokzatot és a tető síkját
arányosan bontja meg a középrizalit és a portikusz. Vízszintesen az egész
épület homlokzatán végigfutó kettős, erős vonalú övpárkány osztja meg, fölül
erőteljes koronázópárkány zárja. A homlokzat emeleti része a díszesebb. Itt az
ablakok közötti faltükröt ionfejes lizénák törik meg, a földszinti tengelytagozódás
azonos az emeletivel, de itt a fal tükrét lizénák nem tagolják. Eredetileg az
ablakok 6 szemesek voltak, és mindkét szinten vízszintes záródásúak, félköríves
vakolatdísszel. Átépítéskor az ablakokat 4 szemesre cserélték ki, az emeleti
ablakok félköríves záródásúak lettek. Ezzel a változtatással fokozták a fölső
szint díszítettségét. A földszinti ablakok vállpárkányra fűzve íves szemöldökű
kiképzésűek. A földszint tengelytagozódása: 6+3+2+kapu+2+3+6.
Az udvari
homlokzat nyitott boltíves árkádsora fokozta az épület nyugodtságát és erőt
sugárzó hangulatát. Az 1970-es évek közepi beüvegezése architektúráját nagyban
rontotta. A földszinti és emeleti folyosók, valamint a földszinti helyiségek
cseh boltozatúak. A tetőzet ún. német fekvő fedélszék, héjazata hódfarkú
cserép.
A Megyeház
utcai kovácsoltvas kapu méltó az épülethez, magas szintű iparművészeti alkotás.
Elkészítése évekig húzódott. A tervet és az árajánlatot a Krassó-Szörény
vármegyei ruszkabányai (Ruskberg) vashámortól kérték, de az 1502 font súlyú
kapuért sokallták a 400 forintot, ezért már-már hajlottak arra, hogy fából
készíttetik el, de ezt a fölkért makói asztalosok sem helyeselték. A kapu
tervét a vashámor bányatulajdonosai, a Hoffman Testvérek mint kovácsművészek
készítették. A kivitelező szintén ruszkabányai Matheus Dudeck német
lakatosmester volt. Az elkészült kapu a tervezettnél lényegesen nehezebb lett:
2783 fontot nyomott, ára 1679 forint 48 krajcár lett. Fölállítását 1843-ban
makói mesterek végezték. A kapun nincs semmi fölösleges dísz, egyszerű mértani
formák tagolják, és fejezik ki ünnepélyességét. Tervezője nem ismerhette az
épületet, de az építész és az iparművész egyaránt benne élt korának
stílusirányzatában.
A megyeházát
később többször átalakították, fölújították és bővítették. A nagyterem
csaposgerenda födéme idővel lehajlott, ezért 1887-ben a gerendafödém alá
helyezett vassínt a padlástérbe erősített erős mestergerendához csavarozták. A
főispáni és alispáni lakást amerikai parkettel burkolták. 1902–1905-ben a
boltozott, nyílt kéményt és a füstölőkamrával ellátott konyhákat alakították
át. 1906-ban jelentősebb átépítésre került sor. A főhomlokzat portikuszának
attikafalát lebontva 3,70 m magasságú, 17,70 m hosszúságú timpanont építettek.
A tetőszéket és az emeleti födémet kicserélték, a díszterem fölé vasbeton
födémet készítettek, a főispáni és az alispáni lakást fürdőszobával és
vízöblítéses WC-vel látták el, az udvaron artézi kutat fúrtak, az épület két
szárnyánál emésztőgödröt létesítettek. (A Megyeház utcai oldalkertben lefödött4
m mély, 2 m belső átmérőjű építmény nem a régi piactér nagy kútja, hanem
emésztőgödör.) Az 1906. évi fölújítás megváltoztatta az épület külső képét. A
régi tetőnél jóval meredekebb hajlásszögű fedélidom nyomasztóan hat az amúgy
sem magas épület tömegére.
Mai főhomlokzat
1929-ben
Tarnay Ivor kezdeményezésére a székház Úri utca felől háromszintes szárnyépülettel
bővült. A tervpályázatra érkezett 11 pályamű közül a nyertes Tóbiás László
szegedi műépítész lett. A kivitelezésre 35 cég ajánlkozott, megbízást Czigler
Arnold szegedi építészmérnök, építési vállalkozó kapott. A kivitelezés
végösszege 205 879 pengő 77 fillér lett, az átadás ideje 1929. október 11. A
helyiségeket a szükséges legkisebb méretben tervezték: a földszinten
házfelügyelői lakás, gazdasági helyiségek, kőnyomda, inasszobák, állatorvosi
szoba, garázsok; az első emeleten számvevőség, gazdasági és testnevelési
felügyelői hivatal; a második emeleten levéltár, orvosi és vendégszobák. A
közlekedést középfolyosó szolgálja. A fő- és melléképületet íves nyaktag köti
össze, benne irattári szobákkal, fölötte tetőterasz műkő ballusztráddal. Az utca
felől alacsony falú vasráccsal elkülönített előkert. Utcai homlokzata igazodik
a főépülethez (nyitott árkádos bejárat, ionfejes lizénák, timpanon, íves
záródású ablakok), de ennek szerényebb utánérzése. Az emeleti szinteket
víz-szintesen nem tagolja, vertikálisan ionfejes lizénák, a középrizalitnál
kannelurozott lizénák fogják össze. A földszinti ablakok kerek záródását a
bejárat árkádsora indokolja. A főépület földszinti ablakainak vállpárkánya a
nyaktag ballusztrádja alatt, a szárnyépület első emeletének ablakpárkányaként
alkalmazva ötletesen köti össze a régi és új épületet. A szárnyépület
tengelyképlete: 1+3+3+3+1.
Udvari árkádsor a beüvegezés előtt.
Féja Géza
szerint „a megyeháza nagyhatású régi épület, semmi mütyürke sem rontja meg
rajta az anyag önmagában rejlő egyszerű nagyvonalúságát. Nem is épület ez,
hanem vár. Magabízó erőt és győzhetetlenséget hirdetnek falai.”
A város
közéletének fontos színtere volt az épület. A nemzet csalogánya, Hollósy
Kornélia 1863. szeptember 13-án az akkori nagy aszály károsultjainak javára itt
tartotta hangversenyét. A művésznő 1879-től Lonovics József főispán hitveseként
a ház lakója volt. 1888. szeptember 8-án a kisteremben adta át a Kelemen László
emlékünnepség rendező bizottsága Hollósy Kornéliának, az ünnepség fővédnökének
a tiszteletüket kifejező koszorút. A Stefánia Szövetség Tarnay Ivor alispán és
Diósszilágyi Sámuel szervezésében itt tartotta 1925–1930-ban jótékonysági
hangversenyeit. Az énekesek közt Anday Piroska, Basilides Mária, Marschalkó
Rózsi, Sándor Erzsi, Székelyhidy Ferenc; a hegedűsök sorában Telmányi Emil és
Vécsey Ferenc; a zongoraművészek közül Jeanne-Marie Darré, Dohnányi Ernő,
Fischer Annie lépett föl. Bartók Béla 1929. április 5-én tartotta koncertjét.
Espersit
János itt rendezte meg 1909. február 2-án Tornyai János, 1913. március 16-án és
1926. március 26-án Endre Béla maradandó értékű tárlatát. Rudnay Gyula
növendékei 1925. augusztus 29-én mutatkoztak be. 1931. november 27-én Vén Emil
gyűjteményes kiállítására került sor.
A József
Attila Irodalmi és Művészeti Társaság 1947-től itt tartotta rendezvényeit. Máig
az irodalmi és művelődési élet fontos színtere. Csanád megye megszűnése után
Farkas Imre javaslatára ide költözött a városi tanács. 1990-től az épületet
városházának nevezik.
A megyeháza
mindenekelőtt politikai küzdőtér volt. A reformkorban, a 48-as forradalom és
szabadságharc idején a liberális nemesi ellenzék politikája hatja át. Návay
Tamás főispánt, Dedinszky Józsefet, Sántha Sándor másodalispánt a császári
törvényszék halálra ítélte, kegyelemből várfogságot szenvedtek.
Eötvös József
1869. januárjában lányához és nászához, Návay Tamás főispánhoz látogatott, és a
díszteremben beszédet mondott a kiegyezés védelmében.
A
legszenvedélyesebb politikai küzdelem 1905–1906-ban folyt. Návay Lajos
(1870–1919) az alkotmányos bizottság elnökeként vezette Kristóffy József
belügyminiszter és a darabont-kormány ellen. A vármegye törvényhatósága a makói
születésű belügyminiszter leiratait megsemmisítette. A megye két politikai
irányzata: a 48-asok Justh Gyulával az élen és a 67-esek Návay Lajos
vezetésével vállvetve küzdöttek a magyar alkotmány sérthetetlenségéért.
Találóan állapította meg Erdei Ferenc: „Erre a vármegyeházára már Justh Gyula
idején fölszállott a páva”.
Irodalom:
Návay Lajos 1906., Kovács Gyula 1929. 16–18., Kelemen Ferenc 1970. 5–19., Erdei
Ferenc 1972. 162–165., Féja Géza 1990. 177–178., Tóth Ferenc 1982c. 16–19.,
Halmágyi Pál 1988. 14–24., Péter László 1988. 25–29., Tipity János–Tóth Ferenc
1992. 17–19.
T. F.
236. Makói Takarékpénztár
Neogót, 1899. körül
Széchenyi tér 25.
A helyén állt
földszintes házat Hankovszky Sámueltől 1893. november 28-án vásárolta meg a
Makói Takarékpénztár Rt. A bankok államosítása után, 1950. július 25-én a
Pénzintézeti Központ, majd 1951-ben a kincstár tulajdonába került, kezelője a
Városi Tanács Végrehajtó Bizottsága lett.
A fővárosi
tervezésű épület tervdokumentációja elkallódott vagy ismeretlen helyen lappang.
Eredetileg a földszinten üzlethelyiségeket, az emelet Széchenyi tér felőli
szakaszán a takarékpénztárt, a Hunyadi utcai fronton külön bejárattal
kéttraktusú, oldalfolyosós lakást alakítottak ki.
A
takarékpénztár 1918-ban a Hunyadi utcai három földszinti bolthelyiséget mozivá,
kabarészínházzá építtette át. A Széchenyi tér felől kialakított vesztibülből
nyílt a pénztár és ruhatár, tovább haladva a váró, a büfé és a nézőtérre vezető
lejtős lejárat. A nézőtér csapószékes soraiban 198, a hátsó- és oldalpáholyban
107 ülőhelyet alakítottak ki. A nézőtér négy kijárata a Hunyadi utcára
vezetett. A vetítőkamrát megfelezett szinttel a ruhatár és pénztár fölött
hozták létre. Mivel az áramszolgáltatás 21 órától kezdődött, benzinmotoros
generátorral saját áramforrással is rendelkeztek. Alispáni engedély kikötötte,
hogy a mozi kabarészínházként addig használható, amíg a város a színházi jogot
megkapja.
Az
államosítás után, 1950. január 1-jétől másfél évig az emeleti szintet az akkor
megalakított múzeum használta. 1951-től a Széchenyi tér felőli részébe a járási
pártbizottság költözött, a Hunyadi utcai frontján az addigi reprezentáns lakást
megosztották. A fölújítás során a tetőgerinc kovácsoltvas rácsát
eltávolították, a homlokzatot jellegtelenül egyszínűre mázolták. A csipkeházak
fölépülése után, 1970-ben az épület homlokzatát fölújították. Az április 14-i
bejáráskor úgy döntöttek, hogy a főtér felőli homlokzatról a fölösleges
díszítéseket, az ablakok körüli sima díszítő vakolásokat, a rozettákat,
valamint a középen lévő oromfalas, kőszobros attikát el kell távolítani.
Makói Takarékpénztár
A mozit az
1960-as évek végén még igényesen fölújították, de egy évtized múltán bezárta
kapuit. A mai kaszinó tervdokumentációja 1988-ban készült. Ekkor szüntették meg
a Hunyadi utcai kaput, ennek belső terét összenyitották a kaszinó termével.
Arad felől
közelítve a főtérhez, a kellemes benyomást keltő épületnek a sarka lecsapott,
amit látványossá tesz csúcsíves ablakaival, tört vonalú kupolájával a konzolon
nyugvó zárt erkély. Az épület homlokzatának ritmusát a földszinti félköríves és
az emeleti gótikus nyílászárók adják. A két utcai homlokzatot a szintek közötti
osztó és könyöklőpárkány, valamint az ívsoros koronázó párkány fogja össze. A
Széchenyi tér emeleti szintjét oszlopok tagolják, ennek megfelelően az
ablakkiosztása: 1+2+2+2+1. Az épületen hangsúlyosak a vertikális elemek: a
magas csúcsíves ablakok, a meredek oromfalak, a karcsú tetősüveg, a tetőgerinc
kovácsoltvas rácsozata, a hófogó fiálék.
1956. október
26-án, a forradalom makói kezdetén az ifjúság, a gépgyár és más üzemek dolgozói
az épület előtti térre vonultak. A Kossuth szobor lábazatához helyezték a
Kossuth-címert, elénekelték a Himnuszt és a Szózatot, elszavalták a Nemzeti
dalt; miközben a járási pártbizottság helyiségében géppuskát állítottak föl.
A
takarékpénztár a makói historizmusnak egyedülálló világi épülete.
T. F.
237. Polgári leányiskola
Eklektikus,
1901., 1925.
Szegedi u. 4.
Papp József, Kövecs Antal
A polgári leányiskola homlokzati rajza
Eötvös József
1868. évi oktatási törvénye szellemében Makó 1880-ban létrehozta a községi
polgári fiúiskolát a volt Galamb kocsmában, a mai Szegedi u. 4. alatt. A
gimnázium megalakulásakor, 1895-ben már be is zárta kapuit. A gimnázium építése
láncolatos intézményvándorlást indított el: a gimnázium telkéről az adóhivatalt
a régi polgári leányiskola épületébe, a leánypolgárit a fiúpolgáriba, a volt
kocsmaépületbe költöztették. Ennek helyén készült el Papp József tervei alapján
1901-ben az új, földszintes polgári leányiskola. Már létrejöttekor szűknek
bizonyult. Bővítése 1913-tól állandóan napirenden szerepelt, végül 1925-ben
Kövecs Antal tervei alapján emeletet húztak rá. A négy polgárit elvégzett
leányok részére 1942-ben kétéves háztartási gazdasági szaktanfolyamot
terveztek, és ekkor újabb emeletet akartak ráhúzni, de a háború miatt ez nem
valósult meg. A Zrínyi Ilona polgári leányiskola az általános iskolai hálózat
megszületéséig működött; ekkor átadta helyét a Bartók Béla Ének-Zenei Általános
Iskolának.
Az eredeti
földszintes iskola magában álló, előkertes, szokványos eklektikus épület volt,
de a középrizalit hatalmas, íves záródású ablakaival, díszes attikafalával
fölhívta magára a figyelmet. Enyhe kiugrású sarokrizalit és lépcsőzetes
attikafal sem hiányzott, de ezek már nem hangsúlyosak. A rizalit sarkai
rusztikás kiképzésűek voltak. Tengelyképlete: 2+2+4+2+2, a két szárny
ablakszemöldökei fölött timpanonos dísszel. Az előkert díszes vasrácsos
kerítését 1981-ben, a Bartók-szobor fölállításakor bontották el. (Másodlagos
fölállítása a Szép u. 34. sz. háznál.) Belső tagolása is egyszerű: a négy
tanterem és igazgatói-tanári szoba hátsó folyosóról volt megközelíthető.
Az
emeletráépítést 1925-ben Kövecs Antal tervezte és kivitelezte. A középrizaliton
a két szintet pilaszterek fogják össze, fölül timpanon koronázza. A betétes tölgyfa
kapu az épület középpontjába került. A földszinti nyílászárók a rizaliton
ívesek, az épület földszinti szárnyain íves vakolatdíszítésűek, az emeleten
vízszintes záródásúak vakolatkerettel, szemöldök- és könyöklőpárkánnyal. Az
övpárkány és a koronázó párkány körülövezi az épületet. A sarokrizalitra
nyílászáró nem került, itt a homlokzat a földszinten rusztikás, az emeleten
armírozott. Az átépítés során a folyosó középső szakasza előcsarnokká
szélesedett; az épület lépcsőházzal és tornateremmel bővült.
Az 1919.
január 30-i zendüléskor az épületben elszállásolt csendőrök öt tüntető életét
oltották ki. (Az 1969-ben állított emléktábla hibás: K. Szabó József és Köteles
József azonos; anyja volt Köteles vezetéknevű. Wiesenberg Lajos gimnáziumi
tanulót eltévedt lövedék ölte meg.) A várostörténész Kelemen Ferenc (1890–1973)
emlékét itt őrzi márványtábla, mivel 1923–47 közt igazgatóhelyettese, majd
igazgatója volt a polgári leányiskolának.
Forrás: ML PH
1901. 5120., 1913. 9140.
Irodalom:
Kelemen Ferenc 1930. MÚ 1942. szeptember 20.
T. F.
238. Szent István plébániatemplom
M. Barokk, 1765–1772.
Szent István tér
Szeged felől
a városba érkezőt a Szent István plébániatemplom impozáns látványa fogadja,
hiszen az 56 méter magas templom méltóságteljesen emelkedik a katolikus
városrész fölé.
Makó
középkori temploma átvészelte ugyan a török hódoltság pusztításait, de a Maros
ostromló árja ellen már nem lehetett megvédeni, ezért a hódoltság után már nem
használhatták. Az újjátelepülés után, 1712-ben a mai Szent István téren paticsfalú, vesszőből font, kívül-belül
tapasztott templom épült. Az elbontott régi templom köveiből 1718-ban
megépítették azt a római katolikus templomot, amely 1772-ig szolgált Isten
házaként. Pontos helyét nem ismerjük, de következtetni tudunk rá, ugyanis a
köztéri Mária-szobrokat mindig a templomok bejárata előtt állították föl. A
makói Mária-szobor a mai parókia előtti tér nyugati részében állt, ezért az
1772-ben lebontott templom a Mária szobor és a mai parókia közötti téren állhatott.
Falusias, szerény megjelenésű templom lehetett. Hajója alacsony, tornya nem
volt, 1772-ig azt a haranglábat használták, amelyet még a paticsfalú templom
idején ácsoltak. Ebben volt fölállítva a Nádasdy László püspök által 1717-ben
ajándékozott 317 és 100 font súlyú harang. Ez a templom a 18. század közepére
elavult, a gyorsan növekvő számú hívők befogadására nem volt elegendő, ezért
már az 1760-as évek elejétől napirendre került bővítése vagy újraépítése.
Gerlitze
János bíróságában 1765-ben „kérdés tétetett a végett, hogy építtessék-é új
templom [a régi] helyébe, avagy csak a régi reparáltassék és mellette egy új
torony fölállíttassék”. A városi tanács konzervatív tagjai „mindnyájan egyenlő
akarattal azt kívánták, hogy csak a régi templom renováltassék, a fala föllebb
emeltessék és a végibe egy torony fölállíttassék.” Engl Antal püspök új templom
építése mellett döntött, de nagylelkű mecénásként anyagiakban is önzetlenül
támogatta a szent ügyet.
A templom
tervezőjét nem ismerjük. A terveket minden bizonnyal a püspökség bocsátotta a
makóiak rendelkezésére. Az építészeti megoldások hasonlósága alapján
föltételezhetjük, hogy a makói és az 1768–73-ban épült csanádpalotai templomot
ugyanaz a kéz tervezte. Egy ismeretlen helyen lappangó levéltári adat szerint, amelyről
Kelemen Ferenc kéziratos följegyzést készített, a makói katolikus hívek
képviseletében Sterk János címzetes kanonok 1765. január 8-án az építési munkák
elvégzésére német nyelvű szerződést kötött Makó város tanácsa előtt Hinelbader
János óaradi polgári építőmesterrel. A megállapodást Jurkovich György városi
hites jegyző vezette. A szerződés tervrajzról, határidőről és költségvetésről
nem szólt. Ezeket az érdekeltek a részmunkák megkezdése előtt külön alku
tárgyává tették. Mivel az építés megkezdésekor nem állt az építtető
rendelkezésére a szükséges összeg, a munkálatokat szakaszosan végezték.
Az építés mozgatója és
lebonyolítója Gerlitze János főbíró és templomgazda volt. Ő maga hat év alatt
ötezer forint adománnyal járult hozzá a templom építéséhez. Az építési
költségekről csak részösszesítés maradt fönn.
Az 1768-ig befolyt
bevételek így alakultak:
A csanádi püspök adománya 3377,–
A városi pénztárból 7371,36
A hívek adománya 954,–
Egyházi járandóságokból 1288,–
Gerlitze János hat évi adománya 4723,02
A vármegye adománya 1000,–
Összesen 18
713,38
Kiadások a templom
építésére 1768-ig:
Tégla 5647,35
Faanyag 3108,26
Mész 2329,79
Vas 1117,38
Kőművesek munkadíja 5499,30
Ácsok munkadíja 795,36
A toronykereszt és felszerelése 153,–
Összesen 18
648,44
A fönnmaradt kevés bizonylatból
kitűnik, hogy a gerendákat, deszkákat, léceket, zsindelyt Erdélyből szerezték
be. A falazáshoz 1 326 000 téglát használtak föl. Az építés hét évig húzódott,
csak olyan ütemben voltak képesek a kivitelezést folytatni, ahogyan a pénzügyi
lehetőségek engedték.
A továbbiakban a templomot
rendszeresen gondozták és renoválták. 1790-ben a torony zsindelyezését
tetszetős bádogfedéssel cserélték ki. Róka József apátplébános különösen sokat
tett a templom modernizálásáért. 1816-ban Walter Tamás temesvári orgonaépítővel
tizennyolc változatú, 8700 forint értékű orgonát készíttetett. Elhelyezéséhez a
kórus kicsinynek bizonyult. Bővítésekor a templomtérben két oszlopot helyeztek
el, és az oldalkórusnál boltívet alkalmaztak. A kőművesmunkát Nepper József
szegedi, az ácsét Faragó János makói mester, a festést Szikora György
(1788–1862) helyi professzor, templomfestő végezte. A torony 1832-ben kapta mai
formáját. 1854-ben Csajághy Sándor (1788–1862) megyés püspök új főoltárképet
festetett. A templom tetőzetét szintén 1854-ben, a toronysisakét 1857-ben
újították meg. 1895-ben a belső restaurálásra 3657 forintot költöttek.
1903-ban kétmanuálos, tizennyolc
regiszteres pneumatikus kúpládás rendszerű orgonát rendeltek a pécsi Angster
orgonagyárból. Csepregi Imre pápai prelátus a templomkerítés bástyáit Giba
Antal 1824. évi térkép alapján Szabó Imre városi főmérnök tervei szerint az
1930-as években rekonstruáltatta, a Havi Boldogasszony kép elhelyezésére pedig
oldalkápolnát emeltetett. A Maros menti Mária Napok alkalmából, 1948-ban a
templomot kívül-belül újrafestették. 1972-ben, fönnállásának 200. évfordulójára
Nagy Imre szegedi grafikus tervei alapján, az Országos Műemléki Felügyelőség
200 000 forintos támogatásával, Koczkás Imre makói kőműves elvégezte a templom
fölújítását. Homlokzatát nemes vakolattal látták el. 1982–84-ben Katona Pál
esperes buzgalmából alapos belső fölújítást és átalakítást végeztek. Bugár
Mészáros Károlynak, az Országos Műemléki Felügyelőség szakreferens mérnökének
tervei alapján új liturgikus teret alakítottak ki. A szembemiséző oltár
tartóoszlopa két kezet mintázó márványtömb, amely az oltárlapot mintegy tálcát
tartja. A templom festési tervét szintén Bugár Mészáros Károly készítette. Az
1968-ban lebontott Szent János téri kápolna Nepomuki Szent János szobrának a
kórus alatt alakítottak ki zárt részt.
A szabadon álló, egytornyú, barokk
stílusban épült templom külseje egyszerű. A homlokzat egységes architektúráját
megbontotta az 1833. évi toronysisak-átépítés. Az eredeti gúla alakú,
zsindellyel födött, falusias hatású sisakot 1790-ben szerencsésen, a templom
stílusához igazodva barokk bádogborítású sisakkal cserélték ki. A reformkori
fölújításkor a Királyi Országos Építési Főigazgatóság helyesen ismerte föl,
hogy ilyen nagyságú és tömeghatású templomtesthez aránytalanul kicsi a torony,
ezért egy hasábformátumú építménnyel megemelték, erre került az egyszerű
vonalvezetésű bádogsisak. Sajnos azonban, ezzel a változtatással megbomlott a
templom stílusegysége, a bővítmény a kor ízlése szerint klasszicizáló modorban
készült.
A templom főhomlokzata igen
tagolt. Vízszintes osztó elem a bejárati ajtó szemöldökének magasságában és a
koronázópárkány folytatásánál kialakított párkány. Az épület sarkánál fejezetes
falpillérek futnak, az ajtótól jobbra és balra viszont kettőzött falsávok,
miként a templombelső terében vagy a csanádpalotai templom homlokzatán. A
torony sarkait is pilaszterek díszítik. A homlokzat sima felületét három
szoborfülke töri meg. Az oromfal barokkosan íves, csigavonalas végződéssel. Az
ajtó fölött Engl Antal püspök rokokó címere. A sima oldalhomlokzatot csak az
íves ablakok és az egyszerű falsávok törik meg. A templomkerítés a 19. század
első felében épült, hiszen a kapuk klasszicista stílusúak.
A külső homlokzat egyszerűségét
kárpótolja a templombelső gazdag tagoltsága, arányos szerkezetű fölépítése. A
hajót a szentélytől diadalív választja el. A hajó három hajószakaszból áll,
amelyhez a kórus alatti félszélességű traktus csatlakozott. A hajószakaszokat
egy-egy cseh boltozat födi. A boltozatszakaszokat két-két hevederív választja
el. A boltozat súlya a vaskos pillérekre nehezedik, amelyeket páros pilaszterek
tagolnak kompozit oszlopfővel. A templombelső terének megalkotása szakavatott
tervező munkája, lényeges átalakításra nem is szorult. Minden későbbi
változtatás csak rontott az architektúrán, a kórus kibővítése pl. a belső
térszerkezet rendjét bontotta meg. A szentély is cseh boltozatú, az apszis
negyedgömb-kupola födésű. A templombelső dinamikus hatását a golyvázott
lábazat, a pilaszterek rendje, vörös márványt utánzó festésük adja. Föltűnő a
szentély szokatlan hosszúsága.
A Szent István tiszteletére
fölszentelt templom eredeti főoltár képe nem ismeretes. A jelenlegit
Beneventura Emler (1831–1862) bécsi történeti festő készítette 1854.-ben Rafael
modorában. Témája: Szent István a koronát fölajánlja Máriának. A napba öltözött
Máriát a magyarok Nagyasszonyaként ábrázolja, ahogyan Mátyás király óta 1946-ig
a magyar pénzeken – még a kálvinista Bethlen Gábor aranyain is – látható. Az
érett kompozíciójú, gondosan megfestett kép önmagában is impozáns munka, de
azzal, hogy az oltárkép mellett jobb oldalon bárddal és királyi jogarral Szent
László, balról a lábakhoz helyezett koronával Szent Imre herceg fehér
márványszobra áll, az oltáregyüttes a magyar nemzeti királyság eszméjének
hordozója. A három Árpád-kori szent együttes ábrázolása a reformkorban a
nemzeti függetlenség gondolatának kifejezőjévé vált. Azzal, hogy az oltárkép a
Bach-korszakban keletkezett, híven jellemzi Csajághy Sándor csanádi püspöknek,
a kép megrendelőjének töretlen kiállását a nemzeti eszme mellett. Ezt a
hazafias hitvallást erősíti az oltárképen a korona díszasztalkájára helyezett
magyar címer megjelenítése. Mindez az
önkényuralom idején bátor és
hazafias megnyilatkozásnak számított. A főoltár építészeti tagoló elemén
balról vándorbottal a kezében Szent Rafael arkangyalt ábrázolja, amint
harsonával hirdeti az utolsó ítélet közeledtét; jobbról az ítélet angyala,
Szent Mihály arkangyal látható, kezében mérleggel és lángpallossal. A
főoltárkép alatti fölirat:
ARAM HANC SUMTIBUS ECCLESIAE
EXSTRUCTAM
IMAGINE DIVI ECCLESIAE PATRONI
ORNAVIT
PIA MUNIFICENTIA ILL[USTRISSI]MI
ET R[EVERENDI]SSMI DOMINI
ALEXANDRI CSAJAGHY
EPISCOPI CSANADIENSIS
ANNO 1854
Szent István plébánia-templom
Templombelső az 1930-as években
A templom alaprajza
(Ezt a templom költségén állított
oltárt szent védnökének képével a nemes és tisztelendő Csajághy Sándor püspök
úr kegyes bőkezűsége díszítette. 1854.)
A márvány oltárszekrényt Fischer
János és Fiai szegedi kőipartelepe tervezte és kivitelezte 1939-ben. A
tabernákulum ajtaját a Szeged-Csanádi Vasút Részvénytársaság makói műhelyében
munkahelyi elfoglaltságuk után a munkások fölajánlásból készítették. A
szentségházat Takács Rozália emeltette, amint ezt az oltár mögött meg is
örökítették:
EZ OLTÁRSZEKRÉNYT
ISTENBEN BOLDOGULT JÓ SZÜLEI
ÉS FÉRJEI
TÖRÖK MIHÁLY
ÉS GERSTNER ISTVÁN
R.K. TANÍTÓ EMLÉKÉRE
S ISTEN DICSŐSÉGÉRE EMELTETTE
AZ ÚR 1939-DIK ESZTENDEJÉBEN
TAKÁCS ROZÁLIA
SZ. ISTVÁN TÉR 18. SZ. ALATTI
LAKOS
A szószék hangvetőjén a lángoló szív
a legfőbb erényt, a szent szeretet királyi erényét jelképezi. Az aranyozott
puttók attribútumuk szerint különböző erényeket szimbolizálnak. Az egyik
kezében tükröt tart, ez a justiciát, az igazságot jelenti. (A többi amorett
attribútuma már hiányzik.) A szószék kosarának három oldalán aranyozott
kartusokban Krisztus példabeszédeinek reliefjei láthatók. A bal oldali a
csodálatos halfogást mintázta meg, a jobb oldali ennek lelki átvitt értelmét,
az emberi szívek halászását. A középső relief a magvető példabeszédét
örökítette meg, ami a szószéki igehirdetésre utal: jó talajba hulljon a mag a
hallgatóság szívében.
A szószék játékossága, változatos
díszítése, az aranyozott kartusok mozgalmassága, az amorettek játszi kedvessége
már túlmutat a barokk stílusjegyen, tetszetős rokokó megjelenést ad a szónoki
pulpitusnak. A Szent József és Szent Anna mellékoltár viszont késő barokk
stílusú. Mivel megjelenésében a szószék nem harmonizál a mellékoltárokkal,
fölmerült, hogy a mellékoltárok korábban keletkeztek, és netán a régi templom
berendezéséből valók. A festékrétegek föltárása egyértelművé tette, hogy mind a
szószék, mind a mellékoltárok az új templom első berendezései voltak: mindhárom
alapszíne márványozott vörös volt. A stílusbeli különbség abból adódik, hogy nem
azonos személyek készítették őket.
A Szent József mellékoltár képe jó
karakterű alföldi barokk festmény. Szent Józsefet a kis Jézussal ábrázolja,
széken ülve kis angyalka tartja kezében Szent József attribútumát: Áron
kivirágzott vesszejét. Az ovális képen Szent Mihály arkangyal legyőzi Lucifert.
Szent Mihálynak nagy volt a kultusza, ő a választott nép őrangyala. Mint harcos
szent közel állt István királyhoz is, tehát a Szent István titulusú templomban
illett őt ábrázolni. A két kép közötti mezőben fölirat olvasható: Szent József könyörögj érettünk.
A Szent Anna mellékoltár képei
naivabbnak, provinciálisabbnak látszanak. Szent Anna asszony – mint valami
makói matriárcha – tanítja olvasni a kis Máriát, akinek feje fölött ott van a
tizenkét csillagú korona. Mögöttük a Szűzanya édesapja, Szent Joachim áll, és
ott vannak az angyalok, akik a rózsakoszorút hozzák a mennyből. Szent Anna
lábánál látható attribútuma: kis kosárban a kézimunka. Ő a családi otthon
becsületét és tiszteletét öregbíti. Hazánkban nagy volt a kultusza: Szent Anna
tisztelete a ferencesek Mária-kultuszának sarjadéka. Az ovális oltárkép
Alexandriai Szent Katalint vértanúságának eszközeivel: a kerékkel és karddal
ábrázolja. Mögötte vizet festett az ismeretlen festő, hiszen Katalin a hajósok védőszentje
is. Nem hiányozhatott a török hódoltság után a makói templomból Szent Anna
szellemisége. Bálint Sándor szerint Szent Anna támogatott bennünket a török
elleni harcban, hálásak voltak a hívek, hogy a haza megszabadult az
ellenségtől. Az oltár fölirata: Szent
Anna, könyörögj érettünk.
A klasszicista keresztelőmedence
idegen ugyan a templombelső barokk világától, de önmagában kiváló munka.
Tetején szoborkompozíció: Keresztelő Szent János a Jordán vizéből Jézust
megkereszteli.
Jelenleg a szentélyben áll a
Páduai Szent Antal oltár, Herling aradi oltárkészítő munkája. A Szent
Antal-szobor Münchenből származik. Az oltárt Péli Istvánné Török Rozália
készíttette 1898-ban. A Szent Ferenc oltár szintén a századfordulóból való. A
hordozható Mária 18. század végi fafaragvány. Ritka szép alföldi barokk
alkotás. A 19. század közepéről származó Mária-szíve szobor mentes a sablonos
munkáktól: Mária nem a szívére mutat, hanem áldást ad, az emberek felé nyúl.
A templom legnagyobb kincse a
Havi-Boldogasszony kép, amelynek előképe a római Sancta Maria Maggiore templom
kegyképe. A makói kép a Szűzanyát ábrázolja bal karján a kis Jézussal. A
Szűzanya kék palástját a homlok fölött kereszt, jobb vállán csillag díszíti.
Jézus baljában könyvet tart, jobbjával áldást oszt. Az 1995. évi restaurálás
egyértelművé tette: csak mondai értéke van annak hagyománynak, hogy a festményt
Szegedről a városnak 1552. évi török elfoglalásakor menekítették Makóra. Az
viszont valószínű, hogy a szegedi ferences barátok hozhatták ide, hiszen ők három
ízben is ellátták az itteni hívek lelki gondozását. A többször átfestett kép
18. századi, kvalitásos munka, Makó legrégibb művelődéstörténeti emlékeinek
egyike.
A magyar nemzeti színjátszás
megteremtője, Kelemen László 1806-tól 1812-ig a templom orgonista kántora volt.
Ebben az időben alkotta, és ebben a templomban hallhatták hívei azt a kilenc
karácsonyi éneket, amely ilyen irányú munkásságából fönnmaradt.
Kovács Gyula városi főmérnök
találóan állapította meg: „Ez a templom a XVIII. századbeli épületek közül a
legnívósabb alkotás. Meglátszik az egész épületen, hogy rendszeres tervezés
alapján hozzáértő mesteremberek építették fel. Külseje nagyon egyszerű, csak a
nyugati homlokzat van gazdagabb párkány-díszekkel ellátva s fülkékkel díszítve.
[…] Enteriőrje igen jó hatású, a mennyezet cseh boltozata jól csoportosított
pillérkötegeken nyugszik s a szentély
arányos diadal ívvel van a templomtértől elválasztva. A pillérek
faragott akanthus levelekkel díszített fejei primitívek, nyomottak. Általában a
részletkiképzések a templomtér szép arányai mellett háttérbe szorulnak.
Felszereléséből kiválóbb munka az amorettekkel díszes rokokó szószék s a
klasszicizáló keresztelő medence”.
Irodalom: Kovács Gyula 1929. 12.,
Csepregi Imre 1937., Péter László 1984., Tóth Ferenc 1993. 627–30., 634–36.,
Lakatos Pál–Orbán Imre 1995. 64–69., (A szimbolikus ábrázolások értelmezését és
képzőművészeti értékelését ezúttal köszönöm dr. Szilárdfy Zoltán
művészettörténésznek.)
T. F.
239. Szentháromság-szobor
1888.
Szent István tér
Svób Antal rajza a Szentháromság
szoborról 1889-ből
Állíttatta Fodor Péter (Árpád u.
3.), a szükséges 16–20 négyzetméter helyet a polgármesteri hivatal adta ajándékba.
Kijelölését a városi mérnökre, a városgazdára és az apátplébánosra bízták. A
szoborterv Schvób Antal városi mérnök másolatában maradt fönn.
Fölállításakor már pestis elleni
bajelhárító szerepe nem élt, minden bizonnyal hálaadásból emelték. A több
lépcsős, lábazatos és oszlopfejes oszlop tetejét a Szentháromság ékesíti,
lejjebb a kard, kulcs és kereszt attribútum alapján Szent Pál, Szent Péter és
Nepomuki Szent János alakja került, fölöttük egy-egy szárnyas angyalfej-relief.
A kor ízlésének megfelelően itt már nyoma sincs a pompázó díszítésű és
mozgalmas kivitelű barokk megformálásnak, egyszerűség és hivalkodásnélküliség
jellemzi. Az emlékmű alakjait eredetileg színesre festették. A szoborcsoportot
1940-ben Bácskai Karle István szegedi szobrászművész restaurálta: a foltokban
meglévő festékréteget levéste, a hiányzó részeket pótolta, nedvesség és fagy
ellen preparálta, az időjárás viszontagságaival szemben ellenállóvá tette. A
második világháború után többször megrongálták, Gajdos Dezső kőfaragómester
állította helyre. Jelenleg több figurája meg van csonkítva.
Forrás: ML Mérnöki Hivatal iratai
1888. 288.
T. F.
240. Szűz Mária szobor
MJ. Barokk, 1760 körül
Szent István tér,
templomudvar
Eredetileg a templom előtti téren
állt, az 1950-es években az egyház politikai nyomásra kénytelen volt a templom
udvarába, az apszis mellé áthelyezni. Minden bizonnyal eredetileg nem puszta
térre helyezték, hanem a kor szokása szerint a régi katolikus templom bejárata
közelében állhatott. Ha 1772 után, vagyis a mai templom fölállítása után
emelték volna, helyét minden bizonnyal az új templom határozta volna meg. Az
1754. évi térkép még nem ábrázolja, először Vertics József 1778. évi úrbéri
térképe tünteti föl. Pontos helyét Giba Antal 1824-ben jelöli.
A nép kűképnek nevezte, Giba Antal föliratozása: B[oldogságos] Szűz-Anya képe. A református Kovács
Gyula könyvében tévesen Szent Anna szobornak írta. A szoborhoz vezető utcát, a
mai Szent Anna utcát eredetileg Kűkép utcának nevezték (1806).
Szűz Mária szobra
Az 1835. évi Caninica visitatio idejére már elhomályosult fölállításának ideje:
„Az első szobor, amely kőből van és Boldogságos Szűz Máriáé, a plébániának
nevezett téren található, igen régi és jó állapotú, nem tudni, ki által és
mikor állíttatott föl, adománnyal nincs ellátva. A hívek kegyes adakozásából
tartják fönn, akik, különösen a jámbor asszonyok, nemcsak ennek a fönntartására
fordítanak figyelmet, hanem egy ügyesen hozzáillesztett lámpásról és annyi
olajról is szoktak gondoskodni, amennyi a mécsesnek táplálására szombati
napokon és az ünnepek vigiliáin majdnem egész éjszakára elegendő. Ide külön
körmenetet nem vezetnek, de magánájtatoskodásokat a templomból való elmenetel
vagy az ide való jövet alkalmával, valamint a kálvária kápolnából visszatérők
szoktak végezni.”
A szobor eredetileg magas
lábazatra helyezett, kannelúra nélküli kompozit oszlopon állt, Mária fején
glóriával. A 20. század elején festett léckerítés vette körül. Az állaga ma
rossz, külleme vedlett. A jelenlegi elhelyezés művelődéstörténeti és szakrális
értékéhez nem méltó, és alapos restaurálásra is szorul.
Irodalom: Lakatos Pál–Orbán Imre
1995. 87., Inczefi Géza 1970. 249.
T. F.
241. Katolikus elemi és polgári fiúiskola
Neobarokk, 1928., 1933.
Szent István tér 6.
Kövecs Antal
A régi és az új katolikus iskola 1927-ben
Az iskola homlokzati rajza 1931-ből
Az 1811-ben épült földszintes,
fehérre meszelt katolikus népiskola az 1920-as évekre rozogává vált, ezért Bezdán
József pápai prelátus kezdeményezésére az egyháztanács 1927 nyarán új elemi- és
polgári fiúiskola építését határozta el. A vázrajz és a költségvetés
elkészítésével Kövecs Antalt bízták meg. Az egész iskola fölépítésére nem volt
födözet, ezért először az elemi iskolát, vagyis a templom felőli részt
építették meg. A vállalkozó lebontotta a régi épületrészt, ingyen elkészítette
a részletterveket. A tégláról, cserépről és homokról az építtető gondoskodott.
Kövecs tíz hónap alatt kulcsátadással elkészült a munkával. 1928 szeptemberében
elkezdődhetett a tanítás. Az építkezés folytatása szükséges lett volna, hiszen
1928. december 15-én az államépítészeti hivatal a régi épületet
életveszélyesnek nyilvánította, de a kezdődő világgazdasági válság miatt ehhez államsegélyt
nem kaptak. A tanfelügyelőség az épület rendbehozását rendelte el, az
egyháztanácsi szemle a tantermek aládúcolása mellett döntött.
Csaknem ötéves kényszerszünet után
– a minisztérium által elfogadott terv és költségvetés alapján – 1933. április 7-én nyilvános versenytárgyaláson a Makói Kőművesmesterek
Alkalmi Csoportja (Csala Ferenc, Keserű István, Hévizi Imre, Varga István,
Szabó István és Siket István makói és Kiss István szegedi kőművesmester); az
asztalos-, lakatos-, mázoló és üvegező munkák elvégzésére Zombori Lajos
asztalosmester mint legelőnyösebb ajánlattevők nyerték el a munka
kivitelezését. Október 12-re el is készültek. A kőművesmunkák 45 456 pengő 23
fillért, az egyéb szakipariaké 5883 pengő 25 fillért tettek ki. A díszes
neobarokk épület a második ütemben is Kövecs Antal tervei szerint épült meg,
amiből áldatlan pör kerekedett. Az új iskolát október 29-én Glattfelder Gyula
megyés püspök áldotta meg.
A manzárdtető és az íves oromfalú
középrizalit nemcsak a földszinti íves ablakaival, de az emeleti szint
mozgalmas szemöldökpárkányával is magára vonja a tekintetet. A sarokrizalitok
már kevésbé dinamikusak, ezt a nyugodtabb hatású timpanonnal is érzékelteti. A
második és negyedik szakasz sem hivalkodó; itt a legpompázóbb az ajtók fölötti
szemöldökdísz, melyben az építkezés évszámát is föltüntették: a jobb ajtó a
munka kezdetét, 1927-et, a balszárnyon befejezést, 1933-at. A homlokzat
tengelyképlete: 3+4+4+4+3. Az alaprajzi elrendezés egyszerű: egytraktusú
oldalfolyosós szerkezetű.
Az elemi iskolába 1935–1948 közt a
Miasszonyunkról elnevezett szegény iskolanővérek tanítottak. A középfokú iskola
Gróf Klebelsberg Kuno Római Katolikus Polgári Fiúiskola nevet vette föl. Az
1948. évi államosítás után Szent István téri Általános Iskola néven működött.
1959-ben a helyi munkásmozgalom alakjáról, Farkas Imréről (1893–1955) nevezték
el. 1976-ban beolvasztották a Kun Béla (ma Kálvin téri) Általános Iskolába.
1991 őszétől újból a Miasszonyunkról elnevezett szegény iskolanővérek vezetése
alatt Szent István Egyházi Iskolaként működik.
A lebontott fehér iskolában
tanított az 1850-es évek elején Bárány Ignác (1833–1882) pedagógiai író,
folyóirat-szerkesztő, tankönyvíró. Biró Albert vendégeként 1904-ben itt lakott
Nagy István (1873–1937) erdélyi festőművész. A régi épületben született Biró
Béla (1899–1982) művészettörténész, a kaliforniai Long Beach-i egyetem
professzora, aki makói emlékeit kéziratos munkában, Kistorony címmel örökítette
meg. (A kistorony a régi iskola
harangtornya volt.) Az iskola előtti téren 1948. május 23-án Mindszenty József
(1892–1975) bíboros érsek a Maros-menti Mária napok keretében lépett föl az
egyházi iskolák államosítása ellen. Az iskola névadó tábláját Habsburg Ottó, a
Páneurópai Unió elnöke 1991-ben avatta föl.
Forrás: Belvárosi r.k.
egyházközség irattára. 1933.
Irodalom: MV 1927. december 6.
Budainé Keczer Csilla 1995.
T. F.
242. *Szent János kápolna
Romantikus, 1856.
Szent János tér
Kováts István
A város német ajkú lakossága az 1770-es
évek közepén Nepomuki Szent János tiszteletére a piactéren kápolnát emelt. Ezt
Vertics József 1778. évi térképén már föltünteti, Vertics 1805. évi mappáján
Capella in Foro néven jelzi is. Giba Antal 1824-ben Makó első várostérképén
szintén ábrázolja. A kis kápolna a mai csipkeházak felől, a Deák Ferenc utcával
szemközt állt. Mivel a főtéren forgalmi akadályt okozott, és 1852-ben a városon
átépítendő út vonalába esett, a tanács áthelyezését kérte a csanádi püspöktől,
és hozzá 400 forintot, 20 000 téglát meg is ajánlott. Az egyházhatósági
hozzájárulás után 1856-ban a Sokmalmok terén építették föl újra. A teret azután
a kápolna titulusáról Szent János térnek nevezték el. Adományokból 76 forint 44
krajcár jött össze. A város utólag 25 000 téglát adott önköltségi áron. A
kiviteli tervet Hoffer Károly (1815–1899) építész fölügyelete mellett a szintén
szegedi Kováts István (1822–1902) építőmester készítette. A kivitelezést
szegedi vállalkozóvégezte.
Az 1859. évi Canonica visitatio részletesen rögzítette a kápolna újbóli
fölépítését: „Nepomuki Szent János vértanú kápolnája, melyet köztéren helyeztek
el, és 1855-ben méltóságos Csajághy Sándor püspök úr, valamint a városi
közösség híveinek a költségén építettek, és Csajághy Mártonnak, a csanádi
püspökség jószágigazgatójának kegyes bőkezűségéből Nepomuki Szent János díszes
szobrával ékesítettek. A helybéli plébános 1857. május 16-án áldotta meg. Nincs
megadományozva, ezért a plébánia pénztárának a költségén tartják fönn. Nepomuki
Szent János napján ott misét mondanak, és a vigiliáján, valamint egész
oktávájában litániákat tartanak. Saját szent fölszerelése nincs. Ezeket, amikor
szükséges, a plébánia templomából viszik oda. Ennek a kápolnának a gondját
csekély ellenszolgáltatásért Németh János takácsmester viseli.”
Szent János kápolna
Délkelet–északnyugat tájolású kis
kápolna a háromszögletű Szent János tér közepén állt. A kápolnatest oromfala a
makói népi építészetben alkalmazott formát követte: a csúcsánál és a két szélén
vízszintes lezárású. Romantikus elem a törtvonalú párkányzat alatti vakolat
ívsor. A kaput egy-egy pilaszter, fölül párkány keretezte, fölötte félköríves
és kör alakú vakolatdísszel. A kisméretű torony félköríves, keretezett ablaki
zsalugáteresek, a sisak bádoggal volt födve. A bekerítéshez szükséges helyet a
városi tanács engedélyezte. Eredetileg farácsozattal volt körülvéve; a
téglapilléres, falazott lábazatú, kovácsoltvas kerítést Dessewffy Sándor püspök
adományozta, 1899 májusában készült el.
Az Országos Műemléki Felügyelőség
a műemlék jellegű kápolnának védettségét 1964-ben váratlanul törölte. A városi
tanács 1968-ban városrendezési okokra hivatkozva lebontatta. (A bontási anyagot
Kiss Mária Hortensia volt iskolanővér, Kiszombor falumonográfusa vásárolta meg
15 000 forintért.) Nepomuki Szent János szobra a belvárosi plébániatemplomban,
a kórus alatti jobb ablaknál lett fölállítva. A kápolna oldalfaláról a vörös
márvány tábla a múzeumba került. Fölirata: MŰEMLÉK / KEGYES ADOMÁNYOKBÓL /
ÉPÜLT / 1856-IK / ÉVBEN.
A lebontott kápolna helyén
Nepomuki Szent János emlékére dr. Nagyfalusi Mária főorvosnak, a Magyar Máltai
Szeretetszolgálat makói csoportja vezetőjének kezdeményezésére haranglábat
állítottak. A fából ácsolt haranglábat Miholcsa József marosvásárhelyi
szobrászművész, a Makói Művésztelep tagja készítette, akinek ars poétikája
„magyarságban és művészetben nincs megalkuvás”. A harangot tartó két kereszt
Nepomuki Szent János attribútumára, a keresztre utal; a harangláb melletti két
korlát, pedig hídra, amelynek közeléből lökték vízbe a gyónási titok
vértanúját. Az emlékművet a millecentenárium évében, Szent Gellért vértanú
halálának 950. évfordulója alkalmából, 1996. szeptember 15-én a Magyar Máltai
Szeretetszolgálat országos elnöke, Kozma Imre atya áldotta meg.
Forrás: ML 1852. 2213. ML Tü. jkv.
1854. 349. június 17. Római Katolikus Egyházközség irattára 1853. 3/28.
Historia domus 1899. május, 1964., 1966.
Irodalom: Lakatos Pál–Orbán Imre
1995. 88.
T. F.