Ruzsa
Szeged város
Csorva tanyai kapitánysága és a szomszédos Átokháza kapitányság egy részének
területén 1950. január 1-jétől önállósult község. Először Rúzsajárás, majd
Csorva, végül 1957-től Rúzsa lett az önálló község neve.
Határában a
múlt század végén Árpád-kori harang, bronz tömjénfüstölő és 12. századi templom
alapjai kerültek elő. Csorva és Kereset pusztán templomhelyeket (Loc. Eccles.) jelöl Szeged 1747. évi
térképe is. 1957–58-ban a határban Trogmayer Ottó késő bronzkori temetőt tárt föl.
Csorva nevét
Bálint Sándor kutatásai szerint a régi magyar nyelv homok jelentésben ismerte. Idézi a Dugonics följegyezte szegedi
szólást: „Oly kevélyen sétálgatnak föl s alá a sikátorokon, valamint a kunok
komondora a Csorvahomokon”. A Rúzsa nevet, pedig a már 1840 körüli térképen
olvasható Rúzsajárás határnévből vonták el; ez a tájon gyakori Rózsa - kiejtve Ruzsa család nevének és a legelő
jelentésű járás szónak összetételéből
származik. Tömörkény István 1912-ben „a Két Rózsák járásának” emlegette (Levél a pusztában).
A csorvai
szállásföldeken az 1770-es években 11 szegedi birtokosnak volt állattartó
szállása. Bizonyos, hogy a török után szabad foglalással földet szerző
szegediek az Árpád-kori faluhelyet és környékét vették használatukba. Ezt a 18.
században megült határrészt az idősek máig Öregcsorvának
emlegetik. A községhatár nagyobb része az 1850-es évekig homokbuckákkal
tarkított füves puszta. Rúzsajárás, Kisjárás, Laposjárás, Kereset területét
1852 és 1926 között több szakaszban parcellázta föl a város hosszú lejáratú
(25, 30 éves) haszonbérletnek. Innen ered, hogy a rúzsai tanyáknak kb. a
háromnegyede bérlőtanya volt. A bérlők a futóhomok megkötésével úttörő munkát
végeztek.
1927-ben a
szegedi gazdasági kisvasút pusztamérgesi szárnyvonala bekapcsolta Csorvát is a
vasúti közlekedésbe Szegeddel. Az állomás mellett szatócsbolt nyílt, egy
öregcsorvai gazda vendéglőt, egy élelmes tanyai ember építőanyag- és
fakereskedést létesített. Közelükben szétszórva csak néhány bérlőtanya volt.
1950-ben a falu helyét e „közintézmények” mellett jelölték ki. 1952–53-ban a
Falusi Gazdasági Lakásépítő Iroda támogatásával három utcában 52 kislakás
épült, tanácsházát, új iskolát, óvodát, orvosi rendelőt építettek. A
„falusodás” lassan haladt. 1960-ban a község 4103 lakosa közül mindössze 303-an
(7,4%) laktak belterületen, a többség szerte 1020 tanyán. A falusiasodás
1964-től élénkült meg; azóta a beköltözés folyamatos, bár a népesség a kevés
munkalehetőség, Mórahalom és Szeged elszívó hatása miatt egyre csökken. Rúzsának
1990-ben 2709 lakosa volt.
Öregcsorva
tanyái az örökföldön települt zákányszéki, domaszéki, mórahalmi tanyákkal, a
járási bérlőtanyák az átokháziakkal mutatnak hasonlóságot. Egy példa: az
örökföldes gazdatanyákon fenyődeszkából készült a házoromzat, míg a
kisbérlőtanyákon tutajra vagy
vályogból épült, sártapasztású.
Akárcsak
Ásotthalmán, Rúzsán is több, sűrűn betelepült tanyasor bontakozott ki, pl.
Csorván az egykori közlegelő szélén Öregsor,
Rúzsajáráson Honvédsor.
Irodalom:
Juhász Antal 1969., Uő. 1989.
J. A.
298. *Középkori falusi templom
Román, 12–13. sz.
Csorva
Szegedtől
mintegy 24 km-re, NY-ra fekszik. Középkori okleveles említéséről nem tudunk,
1747-ben Kaltschmidt Ábrahám térképén „locus ecclesiae”, templomhelyként
szerepel. Nem dönthető el teljes bizonyossággal, hogy ezt vagy a Reizner János
által föltárt templomot jelöli-e. Reizner János ásatása során 1895-ben, egy
K–NY-i tengelyű, egyenes szentélyzáródású templom került elő. A leírás szerint
a templom döngölt agyagalapokon, réti mészkőből épült. A templom hossza 8 m,
szélessége 3,5 m, a falak alapozása l m. Az ásatás során vörös márvány
töredékek és a templom körüli temetőből IV. István pénze került elő.
Tömjénező
12. századi harang
Reizner János
a föltárt templomtól mintegy2 km-re egy másik templomot is ismert, melynek helyét
téglatörmelékek jelölték a Templom-hegynek nevezett dűlőben. Itt, Szűcs Tamás
tanyáján találták meg – az egykor kis fahordóban elásott – csorvai füstölőt
(turibulum), Árpád-kori ötvösművészetünk egyik kiemelkedő remekművét. A
tömjénező a kis falusi templom fölszerelésének egyik legértékesebb darabja
lehetett, mivel Entz Géza szerint királyi vagy ahhoz közel álló műhelyben
készült a 12. század második felében. Úgy látszik, a környéken az Árpád-korban
sűrű településhálózattal kell számolni, hiszen a csorvai templomos helyektől
néhány km-re É-ra az egykori Kereset- pusztán (ahol a Kaltschmidt-féle térkép
ugyancsak templomhelyet jelöl) került elő hazánk egyik legkorábbi, 12. századi
harangja.
Irodalom:
Reizner János 1891a. 364, Uő. 1891b. 173, Uő. 1899, 37–38, 166, Entz Géza 1957, 11–16, Patay Pál
1989. 20–21.
H. F.
299.
Csordás-tanya, 1901.
Tanya 911.
1901-ben az
addig közlegelőül használt Kisjáráson, 10 hold városi bérföldön, Bönde István
építette. Csordásék 1919-ben vásárolták.
Csordás-tanya alaprajza
Gyephantokból épült falrészlet
1938-ban a telken új házat építettek vályogból, ettől
fogva a fiatal házasok laktak az új épületben, a szülők pedig az öreg tanyában.
1956-ig lakták, utána aprójószágot tartottak benne, és 1965-ben bontották le.
Falát gyöphantból, a sömlyéken kivágott
gyeptéglákból rakták. A hantok hossza: 25–30, szélessége: 18–20, vastagsága
10–12 cm. Gyöpös felükkel lefelé fordítva rakták egymásra, hogy kötésük legyen.
Polyvás sárral 3-4 cm vastagon betapasztották. Tetőszerkezete szelemengerendás,
a szelement kecskelábnak nevezett
ollóágasok tartották. A födém a kisgerendákra
fektetett nádréteg, amelyre földet hordtak és letapasztották. Padozata döngölt
agyag.
Kétosztatú:
ház–pitvar beosztású. A pitvar nyitott tűzhelyét az 1930-as években elfalazták,
és kaminkéményt alakítottak ki.
Egyidejűleg a kaminon kívül rakott
tűzhely is készült. A nyitott kémény tutajra
épült: karóvázhoz nádat erősítettek, és azt szalmás sárral betapasztották. Tutajkéménynek nevezték.
Tűzveszélyessége miatt a Város már 1819-ben tiltotta készítésüket. Az építési
szabályrendeletnek a tanyákon korunkig sem sikerült érvényt szerezni.
J. A.