A domborzati, természetföldrajzi adottságok és Tállya határának mint élettérnek a racionális hasznosítása, a szántó-vető foglalkozásnak, az állattartásnak és az erdőélésnek a szőlőművelés szolgálatába állítása dominánsan meghatározta a hajdan mezővárosi lakókörnyezet kialakítását. A XIX. században már két főutcás település hajdani tengelye a Mád-Abaújszántó kereskedelmi útvonal mentén alakult ki, s a XVII. századi központja a Piac utca volt, ahol a városháza körül a korban patikáknak nevezett üzletek, magazinumok, korcsmák helyezkedtek el, s közelükben épült meg a Rákóczi család majorháza, kúriája a hatalmas pincerendszerrel.
A nemesi kúriák a város területén szétszórva, a taksás telkek közé ékelődtek.
A szőlőművelés virágzó századában, a XVII. században megépült városfal fokozatosan összeszorította a telkeket, majd a népesség tovább kisebbítette a fundusokat. A halmaztelepülésű, előbb egy, majd két főutcás Tállya – ma is domináns – városszerkezetének végleges struktúrája az 1861-es tűzvész után alakult ki. E beépített lakótér bővült előbb a Hustak városrészszel, az 1930-as években kiépült Bányateleppel, az 1940-es évek elején egységes terv szerint kialakított ONCSA-teleppel, majd az 1945 után a vasútállomás és a település centruma között kiosztott házhelyek beépítésével.
A város határában korlátlanul rendelkezésre álló kő építőanyag, és annak szabad használata eredményezte, hogy a városfal és az időről időre gyors ritmusban megszaporodó lakosság miatt aprózódó fundusokra kő falazatú házakat és gazdasági épületeket építtettek.
A szőlőművelés a lakótér kiképzése mellett megkövetelte a préseléshez szükséges borház, a bor tárolásához elengedhetetlen pince, és a trágyaszükséglettel összefüggő istálló portán belüli megépítését is. A szűk beltelkek miatt ezek többnyire az utca vonalára merőlegesen, egy sorban helyezkedtek el, a pince pedig az épületek alá került.
Ezt a szerkezeti struktúrát csak az 1900-as évek új telepei törték meg. A kő bősége miatt, különösen a XVIII–XIX. században leggyakrabban a porták kerítése – főleg az utcafront felől – ugyancsak kőből készült, s a kerítésben boltíves megoldással képezték ki a kocsi- és gyalogbejárót. Mindez a tömörség, a stabilitás és a jómód látszatát kelti a szemlélőben ma is. Legfeljebb a vakolatok hámlása, a falak színének megkopása, az elmaradt tatarozások, romladozó tetőszerkezetek jelzik, hogy valami még sincs rendjén Tállya gazdaságával.
Hajdan a gazdagodást is biztosító szőlőtermelés határozta meg Tállya lakóinak etnográfiai, népéleti jellemzőit a gazdálkodás terén. A határhasználat számszerű adatait, százalékos megoszlását, a mennyiségi mutatókat előtérbe helyező gazdasági- és történeti földrajz művelői gyakran kétségbe vonják ezt, hivatkozván arra, hogy a település határában az erdőterület dominált, a rét, legelő és szántó együttes nagysága, némely periódusban a szántó kiterjedése is meghaladta a szőlőterület nagyságát. Szívesen zárkóznak fel e nézet mögé a néprajzosok is, vizsgálván a népélet gazdasági feltételeit.
A gazdasági, társadalmi és kultikus lét szintézisét vizsgáló történész számára a mennyiségen túli minőség is fontos szempont, s az emberi létezés e folyamatainak nagy keveredésében úgy látja, hogy a tállyai emberek érték- és mozgástörvényei mind az állattartást, mind a szántó-vető foglalkozást, mind az erdőélést alárendelték a szőlőművelésnek. A szántók hasznosításában a XIX. század közepéig megőrzött kétnyomásos határhasználat – a talaj minősége és a domborzati viszonyok mellett – összefüggött a legelők és rétek szűkösségével, ami az állattartást korlátozta. Ez utóbbira pedig nemcsak az igaerő biztosítása céljából, hanem a szőlőtelepítéshez és a terméshozam fokozásához elengedhetetlen trágyaszükséglet miatt is szükség volt. Ezért volt domináns a szarvasmarha-, sertés- és juhtartás Tállyán.
A szántóföld termékei közül a búza, rozs és az árpa dominált, ami jelzi, hogy a lakosság élelmezése állt előtérben, s csak másodlagos szerepet játszott a zab termelése, pedig Tállyán a fuvarszükséglet, a szőlő termésének portákra szállítása, a törköly fuvarozása, a szőlőkarók, a trágya szőlőföldekre juttatása évről évre visszatérő igény, emiatt is az első világháború végéig viszonylag jelentős a lóállomány.
Az erdőélés szabályozása, tilalmak felállítása a XVIII. század végétől kísérhető nyomon. A korábban tűzi- és épületfa nyerésére, makkolásra, szőlőkaróra, hordó- és taposókád készítésére hasznosítható erdők a XVIII. század végétől jellemzően tűzifa-, legfeljebb szőlőkaró nyerésére voltak hasznosíthatók. Ezeknek a hordását is szigorúan szabályozni kellett. Gomba, mogyoró, szamóca, málna, gyógyfüvek, madártojás és -fióka gyűjtögetésétől, egyéb zsákmányoló foglalatoskodástól nem tiltották el a lakosokat. Az olykor-olykor megtörtént tilalomsértések, tolvajlások, hagyásfapusztítás ellenére 1895-ben már 1167 hagyásfát tartottak nyilván az erdőfelügyelők a közbirtokossági erdőkben. A sudár növésű, ígéretes törzsű fiatal tölgyfák közül érintetlenül megőrzött példányok között jó néhány már hatvan-nyolcvan éves volt. Bőven termette a makkot, ami a vágásterület regenerálódásához éppúgy szükséges volt, mint a sertések, juhok makkoltatásához. Időről időre felhasználták ezeket a vastag törzsű, egészséges hagyásfákat középületek, vízáteresztők gerendaszükségletére is. Akár csak egyetlennek a kivágásához is képviselő-testületi határozatra volt szükség azonban.
Tüzelésre kiválóan alkalmas hulló, dőlt és száraz fát ki-ki féláron kapott az erdőből. A szőlőkarózáshoz, kerteléshez, kisebb épületekhez szükséges haszonfát azonban mindenki csak pénzért vagy közszolgálata természetbeni díjazásaként kaphatta meg.
A XIX. század hatvanas éveinek a végétől az önkormányzatnak külön haszna származott a cserfák értékesítéséből. Bőrfeldolgozók vásároltak fiatal korú, viszonylag magas csersav tartalmú tölgyfákat. Ezeket nem Tállyán dolgozták fel. Az önkormányzati iratokból és elszámolásokból kitűnik, hogy az így megrendelt több száz mázsa fát a vasútállomásra kellett fuvarozni, ahonnan vagonokban szállították tovább. Valószínűleg Miskolc, Kassa üzemeibe, míg a vegyészet ki nem szorította a gubacsot, tölgyfát a bőrcserzés folyamatából.
A népélet fenntartója, a lakosság megszaporítója, a lakókörnyezet, a gazdasági épületek milyenségének alakítója és formálója, a hétköznapok és ünnepek rendjének és tartalmának kitöltője Tállyán – legalábbis az 1950-es évekig – a szőlő művelése volt. Megléte, birtoklása vagy csupán művelése a település minden rendű és rangú lakosának a kora tavaszi metszéstől a szüret végéig folytonos munkát biztosított. A szőlőbirtokosnak ezt követően is: a bor kezelése. Részben a birtoklás, részben a szőlőmunkákhoz való viszony osztotta lakóit napszámosokra, kapásokra, szőlősgazdákra, kézművesekre, szakmányosokra, vincellérekre és szőlőcsőszökre. A szőlőművelés tartotta fenn a hegybírói hivatalt, a hordóhitelesítő intézményt, részesített viszonylag fontos jövedelemben hatvan-nyolcvan szőlőcsőszt, korábban néhány törkölylátót, dézsmást, és juttatott pennapénzhez jó néhány jegyzőt, összeírót.
A mezőváros munkarendjének, piacainak, vásárainak, a lakosság szakértelmének is ez adott sajátos jellegzetességet. Elmondhatjuk: a szőlő volt az úr Tállyán, s minden más ennek alárendelten működött. A tállyaiak gazdálkodásában, megélhetésében ez volt a domináns. Erre épült, ehhez igazodott egyházi, vallási életük kivételével közösségi szervezetük, kultikus létük és szórakozásuk rendje is.
Amíg a gazdasági élet, a szőlőművelés és borforgalmazás, az ahhoz szükséges szerszám- és eszközrendszer biztosítása, a lakosság létfeltételeinek megteremtése, élelmezése, fogyasztási cikkekkel való ellátása szintézisbe fogta a polgárok életét, addig a naturális létezésre ráépülő kultikus szféra a XVIII. századtól nagyon is megosztotta. A nagyarányú beköltözések és az ellenreformáció a homogén kálvinista lakosságot megtarkította. A Lengyelországból beköltöző zsidók újabb színnel gazdagították a megélt valóságot. A XVIII. század végétől, a XIX. század elejétől négy karakterisztikus vallás osztozott a lakosok hitén, miközben dominánssá vált a római katolikusok jelenléte. Mellettük viszonylag még hosszú ideig játszottak fontos szerepet a város vezetésében és a tulajdonlás mértékében, a gazdasági élet irányításában a reformátusok, majd a XIX. század közepére, második felére a gazdasági élet főszereplőivé a zsidók váltak. 1790-től – megépült templomuk és számuk révén is – színezték tállya népéletét az evangélikusok s szokásrendjük.
A hivatalos gazdasági és társadalmi érintkezések az egyházi szekularizáció kibontakozásával, a világi kultúra térhódításával oldották a zsidó hitközséghez és a többi felekezethez tartozók közötti elzárkózást, idegenséget, de a legbensőségesebb családi kapcsolatok kiépítéséig – keresztelők, esküvők, disznótorok, névnapi lakomák –, azok közös és együttes ünnepléséig csak a legritkább esetben jutottak el.
A zárt kapuk és leeresztett zsalugáterek mögött egyházi és családi ünnepeket tartó izraeliták lassú asszimilációja csak részben jellemző Tállyára és a Hegyaljára. Akik közülük erre az útra léptek, Szerencsre, Sátoraljaújhelyre, Miskolcra, Pestre tették át gazdasági tevékenységük színterét. A gazdagodás, vagyonosodás, polgárosodás tállyai lehetőségeivel birkózók megmaradtak ortodox hitükön, hovatartozásukat és különállásukat külsőleges jegyekkel is kifejezésre juttava, és a más hiten élőktől magukat elzárkózásukkal is megkülönböztetve. A két világháború között pedig – amikorra a modernizáció és a polgárosodás üteme megteremtette volna a zártság oldódását, az elkülönülés legalább formai feladását – politikai indíttatású törvények kényszerítették ki a zsidó lakosok elvándorlását, másrészről pedig az elzárkózás felerősödését. Így a tállyai népéletre a zsidók legfeljebb a gazdasági szférában a haszonelvűség meghonosításával gyakorolhattak nagyobb befolyást ottani szórványuk révén.
Az evangélikusok részben későn, többnyire a zsidókkal egy időben jelentek meg a mezővárosban. Viszonylag csekély lélekszámuk, gazdasági szerepük másodlagossága okán ugyancsak nem játszhattak lényeges szerepet a társadalmi szokások, érintkezési formák alakításában. Egyházi vezetőjük, lelkészük révén bekerültek ugyan szinte minden köztestületbe, az önkormányzat szavazati joggal rendelkező tanácsadói közé is, de meghatározó erejű és a lakosság egésze, vagy jelentős része által elfogadott szokást, népéleti jellemzőt nem tudtak meghonosítani. Tállyán betöltött szerepükre és súlyukra némi fényt vet, hogy a polgári korszak egésze alatt képtelenek voltak akárha egy társulatot, egyletet, civil szervezetet is létrehozni.
A XVII–XVIII. században a reformátusok nemcsak a gazdasági életet uralták, de intézményeik révén a mezőváros közéletét is. A legmódosabb nemesek és szőlőbirtokosok, a jelesebb céhmesterek, a város vezetői is ezt a hitet vallották a magukénak. Jellemző társadalmi, közéleti szerepükre, hogy a Janthó családból járási főszolgabíró is került a Zemplén megyei rendi igazgatás és igazságszolgáltatás irányítói közé. Puritán egyszerűségük, Istennel való bibliás társalgásuk hosszú századokon keresztül rányomta a bélyegét Tállya lakóinak az életére, főleg munkás hétköznapjaira. Tekintélyük az 1810-es tűzvész után kibontakozó belső konfliktusuk során tört meg. Az elveszett tekintélyből csak a XIX. század utolsó harmadában sikerült valamit visszaszereznie Hézser Emil nagytiszteletű úrnak, aki létrehozta a felekezeti hovatartozástól függetlenül tagjai sorába bárkit befogadó Tállyai Olvasóegyletet, majd megírta és 1900-ban publikálta a tállyai református egyház történetét. Halála után újra csökkent a reformátusok befolyása és szerepe a településen.
A katolikusok tekintélyét – folyton növekvő számuk, dominanciájuk mellett – véglegesen Fándly József plébános alapozta meg, amikor az alkotmányos küzdelmek élére állt. A település fölé magasodó ősi, a reformátusoktól visszaszerzett, majd megújított és megnagyobbított templomuk messziről jelezte és jelzi a közeledőnek, hogy Tállya polgárainak a többsége katolikus. Néhány általános néprajzi szokás ismétlődését kivéve tudatosították ezt az itt lakókkal és idegenekkel a templom falai közül kilépő egyházi ünnepségek és szertartások éppúgy, mint az esztendő jeles napjaihoz kapcsolódó ceremóniák.
A naptári év első napján – január 1-jén – a tállyaiak között a legutóbbi időkig szokásban volt a személyes köszöntés. Akik e napon találkoztak, sohasem mulasztották el, hogy boldog új évet kívánjanak egymásnak. Elindult ezen a napon a mindenkori cigányprímás is, bandájának egy-két hegedűsével, és sorra járták az ígéretesebb, jobb módú házakat. Elmuzsikálták a gazda kedvenc nótáját, a divatosabb dalok valamelyikét. Ilyenkor illett borral, kaláccsal kínálni a köszöntőt, még inkább illett néhány krajcárt, fillért, pengőt adni a zenészeknek.
Január 1-jén köszöntötték a baktereket, éjjeliőröket is. Őket – a jókívánságok mellett – az önkormányzattól illette meg néhány korona, később egy-egy pengő ajándék, amiért az elmúlt esztendő éjszakáin vigyázták a lakosok nyugalmát.
Január 6-án, vízkereszt napján, mint sok más helyén az országnak, a katolikus plébános megszentelte vizet, és a hitükben igaz katolikusok a templomból kisebb üvegekben, cserépflaskákban házukba vitték, ott őrizték. Ez a hitük szerint megóvta házukat a gonosztól, lakóit a rontástól és az ördög mesterkedéseitől. A vízszentelés délelőtti ceremóniáját követően a pap, a kántor és a harangozó, olykor a pap helyett a káplán, elindultak házról házra a hithű katolikusokhoz. Megszentelték a házat, szentelt krétával a három királyok – Gáspár, Menyhért, Boldizsár – nevének kezdőbetűit az ajtóra rajzolták, és az ott hagyták mindaddig, amíg le nem kopott az írás az ajtóról. A házszentelést illett pénzzel honorálni.
A húsvét előtti böjt kezdetéig szokásosan farsangi bálokat rendeztek Tállyán. Sokáig külön a reformátusok és külön a katolikusok. Csak a XIX. század végén, Hézser Emil fellépése után változott e tekintetben a helyzet, amikor már az Olvasóegylet működése oldotta egy közösségbe a felekezeteket. Akkortól főleg ez az egyesület szervezte a bálokat. A nagytáncot megelőzően az olvasóegylet amatőr színjátszói népszínműveket, vígjátékokat mutattak be évről évre, majd összerámolták a nézőteret, s a fiatalok hajnalig, reggelig mulattak.
A két világháború között ismét szétvált a reformátusok és a katolikusok farsangi bálja. A reformátusokét a dalárda szervezte, a katolikusokét a Katolikus Olvasóegylet. Jeles, emlékezetes, egymással is vetélkedő vigalmak voltak ezek, továbbra is műsorral, népszínmű vagy vígjáték bemutatásával indítva. A második világháború után még egy-két kísérlet történt a hagyomány folytatására, de a csasztuskák kora, majd a televízió eltejedése, végül a diszkók száműzték Tállyáról a népszínműveket éppúgy, mint a bálokat.
Húsvét előtt, virágvasárnap szentelték a katolikusok a barkát. A határból begyűjtött jeles mennyiségű barkából a szentelés után a családok néhány szálat hazavittek, azzal a kamasz és férjhez menendő lányokat kedvesen megpaskolták, miközben ismételgették: Kapós legyél, mint a sutka! Aztán a barkát kiszárították, a szentképek mögé tűzték, s a következő virágvasárnapig vagy tavaszig őrizték.
Krisztus keresztre feszítésére emlékezve nagycsütörtökön Tállyán is elnémulnak a harangok, kereplők jelzik a toronyban a delet, hívják imára a hívőket. Húsvétvasárnap aztán újra megszólalnak a harangok, örömet, feltámadást, a világ bűneitől való megtisztulását, a krisztusi áldozatos megváltást hirdetik. A családok pászkát, főtt tojást, sonkát, kolbászt, töltött húst, egyéb finomságot rakodnak egy karra akasztható vesszőkosárba, egy palack bort tesznek mellé, s többnyire az asszonyok, a gyerekek kíséretében elviszik a templomba megszenteltetni. A pap a szentelést – a feltámadási mise után – elvégzi, az elemózsiát és a bort hazaviszik, s a húsvét vasárnapi ebéd előtt mint előételt a szentelt javakat elfogyasztják.
Vigyázva bánnak vele. Ne morzsálódjon, a földre ne hulljon, s a szentelt étel maradékát, hulladékait, morzsáit is összegyűjtik, azt az állatoknak adják: tehénnek, kutyának, aprójószágnak, macskának. Néhány háznál – főleg a görög katolikusoknál – szokásban volt az is, hogy a megszentelt pászkát a ház asszonya a még ártatlan gyerekek feje fölé tartotta, s háromszor ismételte: Feltámadt Krisztus! Az ártatlan gyerekeknek mindannyiszor válaszolniuk kellett: Valóban feltámadt!
A legtöbb háznál szokás volt, hogy a húsvéti szentelt javak elfogyasztása előtt a házigazda minden családtagnak és a velük ebédelőknek töltött a szentelt borból, s mielőtt a falatozáshoz láttak volna, az asztali áldás elmondására szólította fel az ebédhez készülőket, majd emelve poharát, pohárköszöntőt mondott, sok-sok boldog feltámadás közös megünneplését kívánva az asztalánál ülőknek. Ebéd után a család együtt maradt, s a délutánt – míg az állatok etetése nem szólította el a családfőt – együtt töltve elbeszélgettek a világ folyásáról, a jövendő várható alakulásáról, politikáról, a mező és szőlőföld ígéretéről, az állatok állapotáról, egyebekről.
Húsvéthétfőn a legények, ifjak – borbély vagy fodrász kutyulta szagos vízzel – locsolni indultak a rokonokhoz, iskolatársakhoz, menyasszonyokhoz, ismerőseikhez, lányos házakhoz. Polgári illedelmességel szolid verset mondtak, kölnivel, szagos vízzel locsoltak, sohasem szódavízzel, sohasem kútvízzel. A szép versért, locsolásért hímest, festett tojást kaptak, a kisebb legények néhány krajcárt, fillért, egy-két forintot. Ma már az illendőnél olykor kivagyiságból többet is.
Húsvét után a búzaszentelés ceremóniája mozgatta meg a falu katolikus lakóit. Ilyenkor a miséről templomi zászlókkal, feszülettel, füstölővel, szenteltvíztartóval és szenteltvízhintővel, a papi ornátusba öltözött lelkésztől vezettetve, egyházi énekeket énekelve, kivonultak a katolikusok egy olyan búzavetéshez, amelynek a gazdájával már korábban megegyeztek, s azt a pap áldást kérő szertartás keretében megáldotta, megszentelte. A hívők ezt követően néhány szál sarjadó búzát szakítottak a vetésből, azt imakönyvükbe tették, és hazaszéledtek.
A búzaszentelésnél látványosabb esemény az úrnapi körmenet. A város négy pontján zöld ágakból kápolnát építettek, azt virágokkal feldíszítették, benne oltárt képeztek ki, s az ünneplőbe öltözött hívők a templomból indulva a pap, a káplánok, a kántor, a harangozó, a minsitránsok vezetésével egyházi énekszó mellett, élen a hordozható feszülettel, templomi zászlók alatt körbejárták a város kettős főutcáját.
A menet minden zöld gallyakból épített, oltárral feldíszített kápolnánál megállt, a pap megáldotta a helyszínt, a ceremónia illő részeit elvégezte, tömjénfüsttel elűzte a gonoszt, a ministránsok csengettyűvel imára szólították a híveket, majd a négy oltár meglátogatása után a körmenet visszaérkezett a templomba. Bár a megszokás többnyire mindig ugyanazon a helyen állíttatta fel a kápolnát, olykor egyes családok vetekedtek érte, hogy az ő házuk előtt, az ő kapubejáratuknál legyen az áldást hozó zöld kápolna. Nagy megtiszteletetés volt már az is, ha valaki a határból zöld ágakat, kertjéből díszlő virágokat hozhatott a készülő építményhez.
Egyházi és világi hagyományok keveredtek a június 27-i, Szent László-napi templombúcsú szertartásában. Ilyenkor ittmaradtak a szőlőkapások, Tállyára látogattak a szomszéd községek, mezővárosok katolikus lakói, hazalátogattak a településről elszármazottak, megérkeztek a közeli és távoli rokonok. Nagy-nagy gyülekezet volt ez, amikor a pap és a káplánok mellé segédlelkészek, szerzetesek is érkeztek, akik segítettek a gyóntatásban, áldoztatásban.
A bűnök bocsánatát meghozó búcsú kitűnő alkalom volt a szórakozásra, eladó lányok, nősülendő legények találkozására is. Ilyenkor felvonultak Tállyára áruikkal a kézművesek, a vásározó pecsenyesütők, a vattacukorárusok, a vásári kikáltók, cirkuszosok, mutatványosok, körhintások, céllövöldések, planétások, labdadobáltatók, tekenőben horgásztatók, köszörűsök, bizsuárusok, muzsikusok, borkimérők, minden rendű és rangú szentek és szélhámosok. Zajlott a zsibvásár, forgott a hinta, hangos szóval toborozták nézőiket a mutatványosok, magasra fújták a lángot a tűznyelők. Sercegett a zsír a serpenyőben, szállt a frissen sült pecsenye illata, folyt a bor, a fiatalok táncoltak, egymás fülébe örök hűséget suttogtak, majd sötétedéskor lassan feloszlott a búcsú, pakolni kezdték maradék áruikat a vásározók, megdermedt a zsír a pecsenyesütőben, és már üresen kongott a hordó. A cigánynak is elkopott a gyantája, ezért alábbhagyott a hegedűszó is. Legfeljebb még egy-egy huncut kikiáltó rikkantott nagyot, miközben lassan megülte a várost az éjszaka sötétje.
A Szent László-napi búcsú azért is volt nevezetes napja évről évre a tállyaiaknak, mert egybeesett a Szent János-napi vásárral, június 26-ával. A kettő együtt a fél Hegyalját megbolydította, de megmozgatta Felső-Zemplént, a Bodrogközt, a szabolcsi Rétközt és a Nyírséget is. Jöttek Abaújból, Sárosból, Szepesből. Ilyenkor hajtották fel a tavaszi fűvön kizsendült állatokat, borjút, tinót, ökröt, csikót, lovat, meddő és hasas tehenet, őszi makkoltatásra szánt sertést, a fölösleges juhot, kecskét s kínáltak minden egyebet. Az évi négy országos sokadalom között ennél nagyobb vásár nem volt Tállyán. Ezt még a Szent Kelemen-napi országos hordóvásárral egybekötött összesereglés sem múlta felül. A január 22-én tartott Vince-napi vásárokról – ennek árnyékában – már ne is szóljunk.
A Szent László-napi vásárnál talán fontosabb volt Tállya életében, de kevésbé látványos és mulattató a szőlőcsőszök augusztus elején történő állítása és felesketésük. Csak néhány addattal érzékeltetjük ennek jelentőségét. 1816-ban 91 szőlőpásztort állítottak ki, 1820-ban 92-t, 1830-ban 88-at, 1843-ban 64-et, 1848-ban 88-at.
A jól és gondosan vigyázott szőlők termésének betakarítása előtt – október közepén – rendezték Tállyán a szüreti felvonulást. Vidám eseménye volt ez a városnak, majd a nagyközségnek. Ilyentájban érkeztek meg az extraneusok, a hegyeken bitokos arisztokraták, középnemesek, a felvidéki városok polgárai, hogy részesei vagy szemlélői legyenek az eseménynek. Ló vontatta szekerek, hintók, kocsik, lovas mutatványosok, muzsikusok, alakoskodók, Bacchus-figurák vonultak a menetben. A sort a kapások zárták, akik zászlóikkal, címereikkel vonultak, s a kapások rigmusát ismételgették. A díszes felvonulást bál követte.
Néhány nappal a szüreti felvonulás és bál után elcsendesedett a város, és megsokasodtak az emberek a szőlőhegyeken. Ricsaj, zaj, hahotázás, vidám nóta és örömet sugárzó kacagás hangját erősítették fel a hegyek. Szorgos munka és öröm honolt ilyenkor a szőlőföldeken. Szekerek zörögtek, kocsisok kérték a szabad utat, s a taposók, préselők várták az érett fürtöket a borházakban. Csurgott a must, s egy-egy sárga darázs keringett az édes fürtök halmaza fölött. Ősz volt már, gyakorta csípős idő a szüretkor, ezért aprócska tüzek gyúltak a hegyek hajlatában, a szőlőföldek aljában, s ott melengették dértől gémeberedett kezeiket a szedők. A tállyaiak ilyenkor hordták aranyukat a pincéikbe.
Szüret után elhalkult a világ. A gazdák a bor forrását, erjedését lesték, a máslást, az aszút készítették, a törkölyt hasznosították, s képzeletben már számolgatták remélt bevételük garasait, forintjait. A napszámosok még összeszedték a karókat, befedték a tőkéket, trágyát hordtak a szőlő tövére, hogy átadják a hegyet a télnek, a lassan megereszkedő hóesésnek, ők maguk pedig pihenni térjenek tavaszig.
Már csak a karácsony volt hátra. Vigíliáján elindultak a gyerekek kántálni, Jézus születését hirdetni. Rigmusaikat, kántáló verseiket elénekelni, a diót, mogyorót, kalácsot begyűjteni, s néhány garassal, krajcárral gazdagodni. Illett a kántálót megajándékozni. Különösen illett, ha szarutülkével a kondás, rézdudájával a csordás érkezett a Kisded születését hírül adni. Az őket nem fogadókra, vagy üres kézzel elbocsátókra durva rigmusok születtek.
A kántálókat követte a harangozó, az ostyahordó. Ő is ajándékot várt, s ahová betért, családtagonként egy-egy maga sütötte ostyát hagyott. S végül jöttek a betlehemesek. A fehérbe öltözött, magas süveggel ékes, ritmust kiverő csörgős botokkal felszerelt, a betlehemi istálló stilizált mását, templommá formáló házikót vittek magukkal, benne a jászol, a megformált barmok, közöttük József, Mária s a kis Jézus, a menetet kísérte a láncos botját magával vonszoló, subába öltözött Öreg, aki a szent emlékezetbe egy kis mókát kevert, s térülésével, fordulásával a gyerekek ámulatát is kiváltotta.
A hit szárnyára ült ilyenkor a képzelet, s katarzis járta át az emberek lelkét, mert volt ezekben a szokásokban valami mélységesen emberi, irracionalitásával és transzcendens voltában megmozgatta az emberben mindazt, amivel több, mint a föld megannyi vegetáló teremtménye. Az ünneplőt öltött kultikus élet morzsái peregtek a hit hétköznapjaira, s mindenki átélhette, hogy holnap, vagy ma, megszületik a Megváltó, aki nemcsak munkás kínjainak hétköznapi bűneit jön megváltani, hanem a mainál egy picivel szebb világot is ígér, s kinek ne lett volna szüksége – akárha Tállyán is – a reményre.
A hétköznapokkal gazdag történelmi lét aprócska ünnepei voltak ezek a pillanatok, mígnem a karikás ostorral cserdítő, kolompot rázó, tülköt fúvó legények szilveszter estéjén el nem cserdítették az esztendőt minden bújával-bajával, örömével, hogy aztán másnap kezdődjön elölről mindenki számára a generációkra szabott körforgás, s kívánják az emberek egymásnak, legalább azon a napon Tállyán is a boldog új esztendőt!
Tállya délkelet felől (Frisnyák Sándor felvétele) |
Tállyai pincék (Frisnyák Sándor felvétele) |
Tállyai pinc (Frisnyák Sándor felvétele) |
Tállyai szőlők (Serfőző László felvétele) |
Tállyai szőlők (Serfőző László felvétele) |
Tállyai iskolások 1952-ben (Az első sorban jobbról a negyedik Antalóczy Lajos igazgató) |
Serfőző János és családja 1932-ben |
Általános iskola |
A katolikus dalárda 1931-ben |