Makó
206. Gazdaház
Romantikus, 1815, 1895.
Kálvária u. 30.
Jellegzetes gazdaház a katolikusok
főutcájában. Az utca kiosztásakor, 1815-ben épült, mai megjelenésében 19.
század végi átépítés.
Gazdaház a katolikus városrészben
Kezdettől ugyanannak a családnak
hol egyenes, hol oldalági leszármazottjai lakják. Első tulajdonosa Molnár
Mihály házas zsellér volt; 1844-ben Oláh Mihály telkes gazda örökölte, neki 18
hold szántója és tanyája volt. Örökségként és vásárlással 1893-ban Börcsök
Ferenc és neje, Oláh Etel birtokába került. Ők több mint száz hold földön
gazdálkodtak, nagy adófizető polgárok, virilisek voltak. Házukat 1895-ben
modernizálták, homlokzatot romantikus stílusban átépítették, téglapilléres,
mellvédes tornácot alakítottak ki. A tetőszerkezet – gazdaházakhoz illően – a
két traktus fölé került, vagyis a tornácé nem toldalékos tető. A ház tagozódása
eltér a parasztházakétól:
szoba-szoba-konyha-szoba-konyha-kamra-kamra-tehénistálló-lóistálló-szín. A
tornácról a két konyhának és a pincének volt csak bejárata, a kamrákba már az
udvaron keresztül lehetett bejutni. Az oromfal csúcsán kéményt utánzó, két,
alján vízszintes záródású tagolás egy-egy mázas cserépgombbal. Az oromzat
közepén íves záródású szoborfülkével, mellette kétoldalt nagyobb méretű
padlásablakkal, amelyeket eredetileg változatos vakolatkeret fogott össze.
1975-ben a homlokzat díszítő elemeit leverték, és az utcai front sima kőporos
vakolatot kapott.
Mária-szobor az oromzati fülkében
A házat különösen maradandóvá teszi
a szoborfülkés oromzat, amely alföldi viszonylatban ritka, különösen a Szűzanya
alakjával. A festett gipszszobor Máriát
mint napba öltözött asszonyt ábrázolja. Lába alatt a hold, megtiporja a
sátánt jelképező kígyót. Fején tizenkét csillaggal díszített barokkos korona,
amely nemcsak a szeplőtelen fogantatásra utal, hanem arra is, hogy Mária
királyné, a magyarok nagyasszonya, sőt napba öltözött asszony is. Bal kezét
szívére teszi, jobbjában jogart tarthatott.
A ház jól reprezentálja alapterületében
a 19. század eleji népi építészetet, átalakítása után tömeghatásával, gondosan
falazott tornácával a 19. század végi gazdag paraszti életmódot; értékét
nagyban emeli népi szakrális jellege.
T. F.
207. Katolikus temetőkápolna
MJ. Klasszicista, 1829.
Kálvária u. 38–40.
A város római
katolikus népessége az újjátelepülés után, 1700-tól 1776-ig a mai Szent István
téren, 1776-tól 1817-ig a mai Petőfi parkban és környékén, 1817-től a Kálvária
utcai temetőben temetkezett. Ez utóbbit a Sovány szőlőkben néhány évvel a
Kálvária utca kiosztása után jelölték ki, ezért már csak keskeny bejárat kisajátítására
nyílt lehetőség.
A temető
rendjében eredetileg a város társadalomszerkezete érvényesült. Az út
tengelyében épült föl a kápolna. A nemesek (Lonovics, Eckhardt, Meskó, Nyéky,
Tarnay, Kristóffy, Posonyi család) az út jobb oldalán kriptákat építettek; a
középrendűek: jómódú polgárok, nagygazdák, értelmiségiek jobbára keretezett
sírokba temetkeztek; külön övezetet alkottak a pénzen váltott paraszti
temetkezési helyek; ezeken kívül húzódtak az ingyenes sírhelyek.
A kápolnát a
bajor eredetű Wiblitzhauser János serfőző
mester, Vasváry Ödön (1888–1977) dédapja építtette 1829-ben. Az örökhagyomány
levél szerint: „a múlt 1828-ik esztendő december 27-ik napján Istenben
boldogult hites társam, Hänsl Anna sírhalma felett a makói római catolicusok
temetőjében tulajdon költségemen egy kápolnát Szent Anna asszony tiszteletére
építettem és minden hozzá tartozó eszközökkel felékesítettem”. A kápolnát 1829.
szeptember 8-án, Kisasszony napján szentelték föl. Fönntartására az örökhagyó
200 forintot adott.
Föltehetően
Giba Antal tervezte, erre lehet következtetni az általa kedvelt antik oszlop
alkalmazásából. Mindenesetre a temető és a püspöki lak kápolnája ugyanazon
tervezőt föltételez, mindkettőben a szentély két oldalán eredetileg egy-egy dór
oszlop állt; a temetőkápolna homlokzatát négy dór fejezetes pilaszter, a
püspöki kápolnáét négy dór oszlop díszíti; mindkettő igényes munka.
Katolikus temetőkápolna
A koronázópárkány
főhomlokzaton is folytatódik, és széles kiugrásával erőteljesen tagolja. A
lábazat körbefut, a pilaszterek ebből indulnak, dór fejezetei nem érik el a
párkányt; ezek rövidített alkalmazása a vidéki mester romlatlan naivitásának
kifejezői. A torony sarkait az osztó párkánytól a sisakig lizéna fogja össze,
az enyhe ívű oromzat folytatásában övpárkány húzódik. A kápolna klasszicista
stílusa a homorú íves oromfal és a jelenlegi, bádoggal födött hagymasisak
barokk elemeivel keveredik. A bejárat és a zsaluzott toronyablak szegmentíves,
a hajó és a félköríves szentély ablakai félkörívesek. Az utóbbiaknál semmi
tagoló elemet nem alkalmaztak, a torony ablakai keretezettek. Az oromfalnál
ovális szellőzőnyílás, az ajtó fölött márványtábla:
az úr
isten ditső=ségére
szent
anna aszszony tiszteletére
kedves, s
hív’ feleséginek néhai
hänsl
annának
a ki az
1828-ik esztendei december holnap 27-én
istenben
el
nyugodott. itt nyugvó hamvai felett,
örök
emlékezetül
tulajdon
költségén építtette
viblitz hauser jános makai
serfőző.
mdcccxxix.
A torony az
ajtónyíláson belüli dongaboltozaton nyugszik. A templom fölszereléséhez
tartozott eredetileg egy Szent Anna oltárkép. A szembemiséző oltár
kialakításakor, 1970-ben a szentély hófehér falára Jámborné Balog Tünde *(1938)
fekete kontúros vakolatképet készített. A puritánságig egyszerű, minden
hivalkodástól mentes alkotás: Krisztus magához öleli az emberiséget. Kitűnően
illeszkedik a kápolna hangulatához.
A kápolna
kriptájába az építtető feleségén kívül több makói plébánost is temettek:
ezen
setét sír boltozatában
nyugosznak
– makai serfőző
viblitz
hauzer jános
hív
feleséginek istenben
boldogult
hänsl
annának, aki az 1828-i
esztendei
december 27-én
maghalálozott,
– hamvai
makra imre
főesperes
prépost
makói
lelkész
itt
nyugvó hamvainak:
meghalt
1867. szept. 9-én
életének
69,
áldozárságának
45 évéven
áldott
legyen emléke
e kápolna
alatti sírboltban nyugszik
dr. bódy antal
prépost,
főesperes,
makói
plébános.
meghalt
1884. év október 3-án
tevékeny
életének 82,
áldozárságának
57. évében.
béke
hamvaira!
ezen
emléktáblát emelte
a rokoni
kegyelet.
e kápolna
alatt nyugszik
henny sebestyén
cz.
prépost, főesperes,
makói
plébános, az arany
érdemkereszt
tulajdonosa
meghalt
1899. október 22-én
áldott jó
emlékedért
híven
imádkoznak
tested
nyugodjék itt
a boldog
feltámadásig
e kápolna
sírboltjában
nyugszik
istenben boldogult
kristóffy jános
a csanádi
székeskáptalan
cz.
kanonokja
és sz.
ilonáról nevezett
földvári
apát
aranymisés
áldozár,
makói
plébános
született
1827. október 25-ikén
meghalt
1903. deczember 28-án
várva a
feltámadás napját,
nyugodjék
békében!
A kápolna homlokzatán egy jeles történész emléktábláját is
elhelyezték: „E temetőben, a kápolna előtti tér jobb oldalán, ismeretlen sírban
nyugosznak hamvai Debreczeni Bárány
Ágostonnak, a magyar tud. akadémia lev. tagjának, Délmagyarország első
magyar úttörő történetírójának, Torontál megye alispánjának, született 1798.
évi december 29-én , meghalt Makón, 1849. évi április 11-én. Nyugvó porait e
kőlappal jelöli Torontál megye hálás közönsége. 1885.”
A temető
értékesebb síremlékei: Jedlik Katalinnak,
Szilágyi Sándor püspöki fiskális hitvesének vörös márványból faragott síremléke
1830-ból a Demkó-Felletár kripta nyugati oldalához beépítve. Onossy János Csanád megye főorvosának
lábazatból, oszlopfőből, rövid törzsű pillérből álló, egyenlő szárú kereszttel
ellátott, 1829-ből származó síremléke megsemmisült. Tarnay Mihály országgyűlési követ redőzött gyászlepellel és pajzs
formátumú felirattal ellátott, klasszicista stílusú, öntöttvas keresztje
maradandó érték. Velcsov János
síremlékéről Bálint Sándor professzornak az volt a föltevése, hogy a késő román
stílusú sírjel a szegedi Demeter templom bontásakor kerülhetett Makóra.
Fönnmaradt néhány tetszetős kovácsoltvas sírkerítés is.
A temetőben nyugvó jeles
személyek: Csepregi Imre (1876–1954) pápai prelátus, Eckhardt család, Espersit
János (1879–1931) irodalmi mecénás, Könyves Kolonics József (1854–1955)
Kossuth-párti politikus, Lonovics család, Tarnay Ivor (1874–1941)
kultúr-alispán, Tóth Aladár (1903–1976) főorvos, a szegények istápolója.
Irodalom: Vasváry Ödön, SKM 1974.
274., 278., Orbán Imre 1995., Tóth Ferenc 1996.
T. F.
208. Kálvária kápolna
Barokk, 1734.
Kálvária u. 80.
A török hódoltság idején a makói
katolikusság lelki gondozását a szegedi ferencesek látták el. A porgányi,
bogdányi ereken és a makói rét vizein hajóval érkező barátok a Kálvária-dombnál
kötöttek ki. Itt miséztek, és innen indultak tovább szintén hajóval Földeákra.
A Kálvária-kápolnát Jankovich Pál
prépost építtette 1734-ben (az 1900-ban kiadott schematizmus szerint 1734
előtt). A Boldogságos Szűz Mária hét fájdalmának tiszteletére szentelték föl.
Az 1754-ből származó Steinlein-féle térkép Calvaria
berg jelzéssel tünteti föl az apszissal ellátott kis kápolnát, előtte a
Golgota három keresztjével. 1797-ben restaurálták, ekkor épülhetett a szentély
alatti kripta. A kripta fölnyitásakor, 1988-ban tapasztalhattuk, hogy a kripta
fala a kápolna hajójához nincs folyamatosan bekötve, és a tégla anyaga sem
azonos. A kripta alapozása vörös színű, bontott téglából készült, amely azonos
a kápolna anyagával, a boltozat sárgás, vékonyabb téglái újabbaknak látszottak.
A Kálvária környéke 1815-ben épült
be, ekkor jött létre a Kálvária utca. Az ekkor kialakult telek Giba Antal 1824.
évi fölmérésekor 877 négyszögöl volt. 1964-ben két házhelyet szakítottak ki
belőle, később a telek belseje is megcsonkult. Az 1821. évi árvíz alkalmával
ezt a városrészt is elöntötte a Maros, a környékbeliek ide menekültek. A dombot
kocsik, és megriadt lovak sokasága vette körül. Az utca kialakításakor kerítés
is készülhetett, 1844-ben az „elkótyavetyélt régi kerítésből bejött 31 f 20
kr.” Ebben az évben készült a 34 m hosszú kerítés alul bástyamodorba (falazata
lefelé szélesedő) 704 forintos költségen, melyből 291 forint, adakozásból jött
be. A téglából falazott kerítés pillérközeit farostély töltötte ki, a zárható
kapu is farostélyból állt. A mai kovácsoltvas kaput – a római katolikus temető
kapujával egy időben – Péli István (1852–1938) kovácsmester készítette. Az
évszám és a monogram töredékesen ma is megvan: K 1890 PI (Készítette 1890 Péli István). Valószínűleg a faajtóval
egy időben szüntették meg a kerítés farostélyát is, és falazták be a
pillérközöket.
A kápolnának külön jövedelme nem
volt, az egyház költségén tartották fönn, 30–40 évenként fölújításra szorult.
1824-ben és 1852-ben a hívek adományából és egyházi támogatásból megújították.
1835-ben a kápolna előtti fakeresztek jó állapotúak; a Megváltó és a két lator
bádog alakjával ellátott kereszteket a hívek gondozták. Az egyházlátogatási
jegyzőkönyv 1859-ben már közepes állapotú fakereszteket említ.
Kálvária kápolna
A mai kőkereszteket Isten
dicsőségére építette Börcsög Ferenc és hitvese Varga Ágnes. 1869. A középső
kereszt 115 cm magas négyzetes hasáb alapzaton áll; a kereszt 260, az öntöttvas
korpusz 93 cm nagyságú. A klasszicista timpanonnal ellátott stációkat 1880-ban
az alábbi személyek áldozatkészségéből állították: 1. Kun László, 2. Kiss
Mihály, 3. Tézsla István, 4. Török Antal, 5. Bagaméri István, 6. Tamás János,
7. Csepregi Erzsébet, 8. Kiss József, 9. Tézsla Terézia, 11. Nacsa László, 12.
Fodor Pál, 13. Juhász István, 14. Gyűjtésből.
1970-ben dr. Tóth Aladár főorvos
közreműködésével kőporos, fröcskölt vakolatot kapott a kápolna, 1974-ben
fölújították a kerítést és a stációkat is. 1988–89-ben a belvárosi egyházközség
– az Országos Műemléki Felügyelőség 120 000 forint hozzájárulásával – a kápolna
külső renoválását elvégezte. Pólusképző anyag (Baurex N) hozzáadásával teljesen
újra vakolták és sárga műanyag alapú festékkel mázolták.
Rajzok a kálvária kápolnáról
A kápolna népies barokk stílusban
épült. Az 1835. évi Canonica visitatio
tetszetős külleműnek írja, valójában egyszerű megjelenésű, a barokk pompájának
nyoma sincs rajta. Persze létesítésének ideje még a török utáni új honfoglalás
időszaka, amikor a városban ezen kívül egyetlen kőből emelt épület van, a római
katolikus templom. 1720-ban egész Csanád megyében egyetlen iparos sem működött,
a kápolnát idegenből hozott, jó képességű mester építhette. A főhomlokzat
torony szélességében középrizalitos, az épület két szárnya szegmentíves
szoborfülkével van tagolva. Koronázópárkánya az utcai fronton erőteljes
osztópárkányt alkotva folytatódik. Ezt eredetileg dupla sorban rakott hódfarkú
cseréppel védték az esőtől. A vaskos, tömzsi torony oldalait a sarkoknál enyhe
lábazatú, és fejezetű falpillér fogja össze. Az alacsony, bádoggal födött, gúla
alakú toronysisak alatt szintén koronázó-párkány fut körbe. A vízszintes
záródású, kétszárnyú ajtó nyílása sután egyszerű. A torony négy oldalát
szegmentíves, szalagkeretes, zsalugáteres ablakok díszítik, középmagasságban –
mint egy rózsaablak – ovális nyílás. A teljesen sima oldalhomlokzaton két-két
szegmentíves ablak van, az egyrétegű, hatszemes ablakok üvegezése eredetileg
hatszögű, ónkeretes egységekből épült föl. A szentély egy-egy ablaka hasonló
küllemű, de kisebb méretű. A hódfarkú cseréppel födött tető szegélyét a
malterba rakott cserép lesimítása adta.
Belül a torony boltíves pilléreken
nyugszik, itt a födém boltozott, a kápolna hajójában sík. A szentély apszisában
téglából falazott, alul szegmentívű nyílással kiképzett egyszerű kivitelezésű
oltár. 1928-ban Sztraka András helyi szobafestő a sík mennyezetre könyöklő
angyalokat, a szentélyben szárnyas angyalokat festett. Ezeket az 1969. évi
fölújításkor lemeszelték. 1885-ig a falakon stációs képek függtek. A kápolna
néprajzi értékű szakrális kincse a vitrinben elhelyezett öltöztető Mária-szobor
(skapulárészobor) és a naiv bájjal készített, szent sírt őrző két deszkakatona.
A kápolnában eredetileg támla nélküli ácsolt padok voltak, a jelenlegiek 1880
körül készültek. Az első padokban elhelyezett egy-egy templomi zászló föliratuk
szerint 1880-ból való; megújították őket 1930-ban.
A kriptát, mióta nem temetnek belé,
háromszor nyitották föl. A legrégibb behatoláskor az északi íves falat
bontották meg, 1927–28-ban a hajó felől közelítették meg. A József Attila
Múzeum kezdeményezte 1988. évi föltáráskor – a szájhagyomány alapján – a
szentély keleti ablaka alatti boltívesen falazott, eredetileg kialakított
bejáratot nyitották meg. A két koporsó gondos asztalos munka, esztergályozott
lábú alsó részük elkorhadt, fölső részük jó állapotú. Bennük csontváz nem volt.
A 27 éves Antonius Nyéki a püspökség makói uradalmának pénzbeszedője, Elizabeth
Pruszkai (Urikné) 70 évet élt. Mindketten 1804-ben hunytak el. Az eredeti
szentély alatt, egy külön elfalazott fülkében szintén volt egy csontváz, erre a
kripta építésekor találhattak rá, és ekkor kegyeletből körül falazhatták. Valószínűleg
Jankovich Pált temették ide.
A szájhagyomány szerint a kriptát
és Szakács Gábor föltaláló közeli házát alagút kötötte össze. A kripta 1988.
évi fölnyitásakor, de a Kálvária utcai víz- és gázvezeték fektetésekor ennek
semmi nyoma nem volt. A püspöki uradalom a Kálvária-dombon boltozatos
jégvermeket épített; Szilágyi Sándor uradalmi igazgató 1835-ben azt írta
Lonovics József püspöknek, hogy a Kálvária-domb összeroskadt jégvermeit
helyreállíttatta. Az 1930-as években is ilyen boltozatos verem szakadhatott be.
Az ott lakók ezt vélték alagútnak, és ezt hozták össze a számukra titokzatos
föltaláló személyével.
A kápolnával szemben 1821-ben
készült el az akkor újvárosinak nevezett római katolikus iskola. A tanulók
naponként reggeli imára a kápolnába jártak. A nagyböjt minden napján reggel 7
órakor tartottak benne misét. A nagyböjt péntek délutánjain 3 órakor a hívek –
pap nélkül – keresztúti ájtatosságra gyűltek össze. A hívek a nagyhét minden
napján – pap nélkül – végeztek keresztútjárást. Nagycsütörtökön lobogókkal és
kereszttel körmenetben elmentek – a mai emlékezés szerint – Dávid Péter
előimádkozásával a temetőkápolnába, majd visszatértek a Kálváriához, ott
hajnalig virrasztottak; a Jeremiás siralmait és a fájdalmas rózsafüzért
végezték, és közben A keresztfához megyek, Áll a gyötrött Isten anyja,
Keresztények sírjatok, Én nemzetem, zsidó népem kezdetű énekeket énekelték.
Ekkor a szentsír föl volt díszítve, mellé állították testőrként a két fára
festett katonát. Nagypénteken körmenet jött a belvárosi templomtól, elvégezték
a keresztutat. Húsvét vasárnapján, hajnali 2 órakor jöttek a hívők Jézust
keresni a szentsírban; ekkorra a fakatonákat eltették a sír mellől.
A búzaszentelést április 24-én,
Szent Márk napján végezték. A belvárosi és újvárosi templomból körmenettel
érkeztek a hívek. Minden évben vetettek búzát a kápolna mellé, ezt mint
szántóföldet megszentelte a pap. Az asztalra is tettek kis zöld csomókat,
ezeket megszentelés után a hívek között szétosztották, hazavive a jószágnak
adták. A kápolnától visszaindult a menet, és a pap jó termésért könyörgött. A
keresztre és az egyházi lobogókra a búzából koszorúkat fontak.
A kápolna búcsúnapján, július
16-án, Karmelhegyi Boldogasszony napján a belvárosi főkántor segédletével
szentmisét tartottak. Ezek a szertartások 1954-ben megszakadtak.
A Kálvária Makó ősi szakrális
helye, maga a kápolna a város legrégibb épülete. A belvárosi plébánia elkezdte
a kápolna belső fölújítását és szakrális kultuszának fölelevenítését.
Forrás: Az 1835., 1859. évi
Canonica visitatio a belvárosi parókia irattárában.
Irodalom: Tóth Ferenc 1989.,
Lakatos Pál–Orbán Imre 1995.
T. F.
209. Református ótemplom
Barokk, 1774.
Kálvin tér
A reformáció idején Makó lakossága
fölvette az új hitet. A Szegedtől Nagylakig, Gyulától Temesvárig húzódó terület
reformátusságának a Maros-parti város volt a központja. Az 1686. évi török
pusztításig a tájegység esperesi központja. Az utolsó futás idején a város teljesen elnéptelenedett.
Az újjátelepülés után – a
lakóházakhoz hasonlóan – a templom is paticsfalú volt. Szirbik Miklós leírása
szerint: „A régi templom göngyöleg sárral tapasztott sövényből volt, s állott a
mostani paróchiák lábjában, azon a helyen, ahol jelenleg a praeceptori
[tanítói] lakhely van. E mellett volt egy fa torony, melyről azt beszélik az
öregek, hogy nem lévén szabad abban az időben nagypénteken harangozni, az
istentiszteletre úgy adtak jelt; hogy 12 oskolás gyerekek felmentek ezen
toronyba, s énekelni kezdték ezt az éneket: Óh, ártatlanság báránya sat., s azt
nevezték bőrharangnak”. A régi templom a jelenlegi parókia kertje és a mai
Szirbik Miklós u. 3. (régi házszám: 2934) számú ház között állt.
Református ótemplom
Az ótemplom alaprajza
Az ótemplom déli homlokzata
Templombelső a nyugati karzattal
Faragott padok
A Maros részleges szabályozásáig a folyó védtöltése a mai
Liget utca vonalán húzódott, így a templom a Maros partjától kb. száz méterre
esett. Itt tünteti föl az 1753. évi Steinlein-féle
térkép is. A szerény kis hajlék 73 évig szolgált istentisztelet helyéül.
A régi templom szűk, avult és
korszerűtlen volt. Amikor a makói eklézsia minden időkben legnagyobb
prédikátora, Szikszai György (1738–1803) hivatalba lépett, első teendője a
templomépítés megkezdése volt. Három héttel megválasztása után, 1765. április
10-én a megyei közgyűlés arról tájékoztatta, hogy előbb Makó földesurának, a
csanádi püspöknek véleményét kell kikérnie: az ő hozzájárulása után
javasolhatják az engedély kiadását. Szikszai a helytartótanácshoz is kérelemmel
fordult, de a támasztott nehézségek eloszlatása, leiratok, vizsgálatok, fölterjesztések,
a legfölső helyre történő folyamodványok sok időt emésztettek föl. 1771-ben
végre a megye engedélyezte „a templom építését szilárd anyagokból haranglábbal
együtt”. Az egyházközség kicsinynek tartotta a helytartótanácstól meghatározott
nagyságot, de a megye 1772-ben közölte, hogy „az új templomnak határozottan a
kimutatott azon építési alapból és csak ennek erejéig való építése szabad”.
1774-ben még keményebben fogalmaztak: „a makói reformátusoknak az e tárgyban
elrendelt helyszíni szemle megtörténtéig megtiltatik, hogy templomukat a kir.
leiratban megszabott hosszaságnál tovább nyújtsák”. Ugyanebben az évben mégis
tesznek engedményt: „a csak lépcsőházul szolgáló czinterem építése
megengedtetik”.
Az építkezés kezdetét és
befejezését Szirbik Miklós már nem tudta megállapítani, mivel az 1781. évi
tűzvész az egyházi irattárat is elhamvasztotta. „A mostani templom – írja –
fundamentuma mikor tétetett le, írásban nyomába nem akadhatni; a szóbeli
előadások pedig különbözők; némelyek még 1772-re teszik; hanem az tudva van,
hogy felépült 1778-ban.” Szikszai György életpályájának alapos kutatója, Szabó
Aladár doktori értekezésében források alapján bebizonyította, hogy a templom
már 1774-ben elkészült. A makóiak ugyanis ez évi panaszos levelükben így írtak:
„minek utána az Úrnak kegyelmes segedelméből az új templomunk elkészült...”
Szirbik Miklós leírása alapján
előttünk áll az új templom. Falának „vastagsága 1/2,
magassága 5, belső világának hossza 17, szélessége 7 öl, mennyezetje volt kék
festésű deszkából, melyen aranyozott fából csillagok függöttek; a két végén
volt a kar[zat], addig ameddig az kő oszlopokon és bolthajtáson áll; dél és
nyugat felől hozzá volt kapcsolva a most is meglévő két kis czinterem; kisded
tornya, a keleti végén állva, még akkor tsak fából volt”. Ezt az
állapotot rögzítette Vertics József 1778. évi térképén. A szószék téglából
épült.
1781. szeptember 12-én a nagyhíd
mellett keletkezett tűz martalékává vált a templom, a paplak, az iskola, ezek
teljes fölszerelése, az irattár. Ezt a gyásznapot a református egyház
esztendőnként 1817-ig megböjtölte. A gyülekezet rögtönzött deszkasátrat emelt
istentisztelet céljára. „Az oskolák és a paróchia – írta Szirbik Miklós – még
azon az őszön haszonvehetőkké tétettek, a templom is tető alá vétetett;
ablakok, ajtók, mennyezet az elébbi formára; s a székek a következett három
esztendők alatt készültek el. A reá tett költség nints különösen feljegyezve,
hanem annyi kivilágosodik a számadásból, hogy a három esztendő alatt, amellett,
hogy a helybeli átsok heteken keresztül dolgoztak minden fizetés nélkül –
tsupán átsmunkára és fára elment 1500, a negyedikben pedig, részszerént a többi
ekklésiai épületekre 4000 for. p. p.” A templom külalakja az előbbenitől
annyiban tért el, hogy Csanád vármegye közgyűlése 1784. szeptember 30-án
engedélyezte a déli oldalon újabb
cinterem építését, a keleti végén ajtó
nyitását.
A hívek erőn fölül adakoztak; ki
pénzt, ki üszőt, ki gabonát, ki bort. Amikor a toronyépítéshez teljesen
kimerült a kassza, Diós István kurátor (az Ópusztaszerre telepített makói
hagymásház tulajdonosának őse) a piactéren levette süvegét, és elkezdett
kéregetni. Két óra alatt máriásokkal, húszasokkal, tallérokkal megtelt a nagy
süveg. A torony 1787–88-ban készült el, „az egész kőből épült a sétálóig vagy
vigyázó helyig – írta Szirbik Miklós – négyszegletű, több rendbéli párkányokkal
ékesítve, s a szegletek kerekre véve. Szélessége mindenfelé 4 ½ öl,
falának vastagsága 5 ½ sukk; a sétálón felyül hat szakaszbeli
hajlásokkal hegyesedik, egész magassága a gombbal együtt 25 öl.” A templom
gombja messziről csillogott, mivel Diós István bearanyoztatta. Az órát, amely
ütött egész és negyed órát, Veréb Péter kecskeméti órás készítette 1788-ban.
„Pontosságra nézve nagy-darab földön párja nem volt.”
1790-ben téglakerítéssel vették
körül a templomot, de ezt 1927-ben elbontották.
1801-ben a téglából épített szószék helyett Erdődi Pál makói asztalos
puhafából újat készített. 1818-ban az elavult famennyezetet stukatúrozott
födémre cserélték ki; a két végső karzatot megbővítették. 1828-ban észak felől
toldották ki a templomot karzatos cinteremmel. 1829-ben készültek el a padok,
1830-ban a prédikátori szék, a keresztelői kút, az úrasztala és az ezt kerítő
rácsozat. 1832-ben a födélfákat cserélték ki, és a tetőt mázas cseréppel
födték, 1857-ben padozatát márványkővel burkolták.
A templom tömeghatása eredetileg a
legteljesebb mértékig egyszerű volt, csupán egy téglalap alaprajzú, nyeregtetős
épület volt, de fokozatosan minden oldalról kapott egy-egy bővítményt:
- közvetlenül az építés befejezése
előtt lépcsőházat a nyugati részén;
- a tűzvész előtt fatornyot (az
építési engedély haranglábra
vonatkozott) emeltek, de ez nem a templomtesthez csatlakozott,
hanem – Vertics 1778. évi térképe szerint – a templom előtt állt. 1784-ig a
keleti végén ajtó nem volt, addig a déli fronton járhattak be, erre lehet
következtetni a ma is meglévő két befalazott vakajtóból. A tűzvész utáni kőből
falazott torony az addigi csarnokszerű építményt küllemében templommá változtatta;
- a déli cinterem építését szintén
1784-ben engedélyezték. Ez nem szervesen illeszkedik az épülethez, akármennyire
alacsony ez a toldalék, és maga a nyeregteteje is, belelóg az ablakba;
- az 1828. évi bővítés sem szerves
része a templomnak, sem alaprajzilag, sem tömegében nem harmonizál a déli
cinteremmel. Ekkor nem az építészeti elvek voltak a fontosak, hanem a
kétszintes bővítés.
A torony sarkai a földszinten
rusztikus kiképzésűek, élei fölig, a templomtesten is le vannak kerekítve. A
torony széleit fejezetes falsávok, pilaszterek tagolják. Az ablakok
szegmentívesek erős szalagkerettel. A koronázópárkány a tornyon
osztópárkányként fut körbe és a barokk órapárkánnyal együtt jó
fény-árnyékhatást kelt. Valószínűleg az újabb tűzkár elkerülésére a toronysisakot
is téglából falazták, a barokk stílusnak megfelelően többszörösen tört
vonalvezetéssel. Az oldalhomlokzat faltükreiben eredetileg 4–4 nagyméretű,
szegmentívű ablakot helyeztek (az északi bővítéskor kettőt megszüntettek). Az
északi toldalék oromzata barokkos vonalvezetésű, az építés idejét föltüntető
szalagdísz klasszicista. A templomhajó falának tagolása visszafogott és
puritánságig egyszerű; a külső dísze csupán a lizéna és a koronázó párkány. Az
ablakok keretezéseikkel késő barokk stílusúak. A torony díszesebb, de vaskos és
tömzsi. A festői hatású toronysisakról Szirbik Miklós elragadtatással írta:
„Átaljában az alkotmány olyan, melynél díszesebbet, kőtoronyban, kívánni és
látni alig lehet.” A jelenlegi kőből való ajtótokokat és az ajtókat – kovácsolt
vasműves tartozékaival – 1857-ben készítették. A tetőzet zsindellyel volt
födve, de igen hamar elhasználódott. A levéltárban őrzött útlevélkönyv szerint
1807. május 29-én „Szemes István, Raffai Mihály két kocsin mentek Aradra
ácslegényekért, akik az itteni reform. ekklésia templomát újonnan zsindelyezni
fogják”. 1832-ben mázascserép födésre tértek át.
A templombelső kissé nyomott, de
azért kellemes hatású. A karzat eredetileg a keleti és nyugati oldalán, hármas
boltíven nyugodott, de ezeket 1818-ban a tizenhárom mutációs orgona elhelyezése
és a befogadóképesség növelése végett fa tartó oszlopok beállításával fából
kibővítették. Az északi szárny megépítésekor oda is karzat került. A
templomteret három oldalról övező karzat mellvédjének klasszicista stukkódíszítése
kellemes hatású. A tűzvész előtt és után festett fafödémmel volt a templom
ellátva, ezen, bizonyára kazettás mennyezetet kell érteni. A tűzben
megsemmisültről följegyezték, hogy kék színre volt mázolva, föltehetően a
parasztbútorok stílusát követte. A sík, stukatúros mennyezetet kör és
négylevelű lóhere alakú stukkó díszíti középen rozettával, a középsőben – az
1940. évi fölújításig – a födém készítésének évszámával: 1818.
A berendezés tetszetős. A régi katedrát 1801-ben cserélték ki könnyed,
rokokó ízlésű szószékkel. Erdődi Pál mesterműve vörös, zöld és arany színezésű
lehetett, később fehér–kék, jelenleg fehér–arany színezésű. Eredeti és
látványos a harang alakú lábazata, amelyet palmettás levelek vesznek körül; a
hangerősítő koronát harangvirág díszíti. Eredetileg a templom belsejéből, az
úrasztala mellől volt a följárata, később megemelték, és külső följárót
alakítottak ki. Ezzel a szószék szépsége jobban érvényesül. A copf stílusú
padok szintén makói asztalosmester remekművei. Az első padsor előlapján vésett
fölirat: A Makói Re Sz Ekklésia
készíttetett Joó Sámuel Asztalosmester által MDCCCXXIX dik esztendőben. Szent
Jakab hava 7. napja. Ugyancsak Joó Sámuel munkája az úrasztala is.
A templom külső, déli oldalán
épített kriptában temették el Etsedi Miklós, Szikszai Benjamin és Szőllősi
Antal lelkészeket.
A templomot 1790-től 1927-ig
nyolc-kilenc sukk magasságú téglakerítés vette körül. A fényképről ismert
nagykaput Kalász János kurátor 1830–33-ban készíttette és kis ajtókat is vágatott.
A kerítés négy sarka bástyával (kazamatával) volt ellátva, ezeket Giba Antal
1821. és 1824. évi térképe is föltünteti. (A négy bástya emlékét elevenítette
föl Makovecz Imre az új hagymaház tervezésekor.)
A templom mintegy fél évszázadig
épült, ennek ellenére architektúrája kívül és belül egyaránt jó hatású.
Irodalom: Szabó Aladár 1927. 21.,
Szirbik Miklós 1979. 95–99., Szőllősi Antal 1878. 7. közl.
T. F.
210. *Református tanulóház
1809–1811.
[Kálvin tér 5.]
1784-től
hozták létre a másodprédikátor állást; a másodlelkész a kisparókián lakott. A
telken eredetileg három épület volt: az utcára a tanulóház; az udvarban külön
szakaszban két szoba, konyha, kamrából álló kisparókia; ismét külön szakaszban
istálló, kamra, kettős szín és ól. A lakás 1785-ben épült, bővítették 1802-ben.
Az iskola, amelyet tanulóháznak neveztek, Szirbik Miklós szerint két
szakaszban: „pincéje 1809-ben, reá a ház 1811-ben készült”. A kisparókia 1835-től professzori lakás. Az
iskolát és a hozzá tartozó kisparókiát először Giba Antal 1821. évi térképe
tünteti föl.
Az egyszerű
megjelenésű és szerkezetű iskolaépület lebontásáig, a Kálvin téri óvoda
építéséig háborítatlanul őrizte eredeti állapotát.
A református tanulóház
Az utca felé nem volt ablaka, hiszen abban az időben a
népi építészeti hagyomány szerint a ház hátuljára semmiféle nyílászárót nem
helyeztek. A végfala sima, a nyeregtető cserépszegélyét habarccsal rögzítették.
Az 1952-ben készült fényképen a kisméretű, hatszemes ablakok eredeti
méretűeknek hatnak. A pince miatt fölmagosított tornác esetlen és aránytalan. A
tornác mindkét végén tölgyfa lépcső vezetett az udvarba. A kétosztatú épület
tanteremből és konyhából állt, bejárata a konyhának volt.
Ebben az
épületben működött a református gimnázium. Itt tanított 1834–39-ben Hajnal Ábel
professzor, aki páratlan buzgalommal híressé tette az iskolát. A gimnázium
osztatlan öt osztályában 40–50 diákot tanított. Az udvari kisparókiában lakott
1817–29-ben a krónikaíró Szirbik Miklós prédikátor. Itt született Hajnal Antal
(1838–1907) mérnök, a fiumei kikötő tervezője és építője; a ház helyén álló
óvoda falán emléktábla őrzi emlékét. Az elbontott épületnek főleg
művelődéstörténeti értéke volt.
Irodalom:
Szirbik Miklós 1979. 100.
T. F.
211. Református nagyiskola
M. Klasszicista, 1820.
Kálvin u. 7.
Református nagyiskola
A nagyiskola udvari homlokzata
A nagyiskola metszete
A nagyiskola alaprajza
A város első
emeletes iskolája volt, ami önmagában is kifejezi, hogy a helyi reformátusság
az iskoláztatást mennyire fontosnak tartotta.
Építéséről a
leghivatottabb, Szirbik Miklós írta: „Ehhez az épülethez hozzáfogtak 1812-ben,
az alsó rész használhatóvá tétetett 1816-ban, egészen elkészült 1820-ban [...]
Kerítése körös-körül tégla, mely 1821-ben készült”. Hátráltatta az építést a
napóleoni háborúk óriási költsége miatt bekövetkezett államcsőd. Az egyház
sokáig gyűjtötte az építésre a pénzt, a párbér összeget fölemelték. Erről
Szirbik megjegyezte: „Ez az épület igen sokba került; a reá való költség két
ízben repartiáltatott pár számra: 1810-ben a tehetősebbekre 10, a
szegényebbekre 5, 1812-ben amazokra 6, emezekre 3 for[int]. Mennyi jött bé ezen
az úton? a dokumentumok hijányja miatt nem lehet tökéletes világosságra hozni:
de feltévén azt, hogy a fizető párok már akkor is lehettek 2000-en, kik közül,
valamint most, úgy akkor is többen voltak az első, mint a második rendben:
lehet gondolni, mint a közvélemény is tartja, hogy béjött mintegy 30 000
for[int]. Mind-azáltal ez nem lett elég; hanem az ekklézsiának más jövedelméből
is kellett pótolni. De ezen, ha a bankó betsének éppen akkor történt
leszállását, s abból következett drágaságot, és a pénznek az ötödölés által
kevesebb számra való vételét meggondolja az ember, csudálkozni nem lehet.”
A 22 méter
hosszú főhomlokzat puritánságát kissé enyhíti a 10 cm-re kiugró középrizalit. A
lizénák szabályosan tagolják az utcai frontot, a sarkokon párosával fordulnak
elő. Tengelyképlete 1+2+1. A szemöldökpárkány, a lizéna és a lábazat által
körülzárt faltükörben a földszinti ablakok keretezés nélküliek, az emeleten
oldalkeret szintén nincs, de az ismeretlen tervező alul könyöklőpárkányt
alkalmazott, amelynek két vége konzolszerűen az osztópárkányra támaszkodik,
föléje pedig fülkés architek-túrát; a rizaliton a félköríves fülkébe rozettát,
az épület két szárnyán a téglalap alakúba füzért helyezett. A koronázópárkány
alatt a rizalit hosszában kis konzolsorral teszi némileg változatosabbá a
homlokzatot. A sokkal tetszetősebb udvari frontot a földszinten árkádsor, az
emeleten gerendás nyílássor tagolja. A belső homlokzat jól megalkotott,
látványos architektúráját nagyban rontja az odabiggyesztett lépcsőház. Ez
minden szakszerűséget nélkülöz, mivel takarja a front látványát, és nem
pillértől pillérig épült. A szájhagyomány szerint a mester megfeledkezett a
lépcsőházról, és ezt a munka befejezte után építette, így nem lett az épület
szerves része. A keleti oldalhomlokzat emeleti folyosóárkádja fölött sokáig
olvasható volt az építés ideje: 1820. A tetőszerkezet kontyolt, a lépcsőház
fölött eredetileg hatszögű harangtorony volt, a tető hódfarkú cseréppel van
födve. Az egyetlen nagyméretű kéménybe boltozatos kémény becsatlakozásokat falaztak.
Az épület kéttraktusos, oldal-folyosóval ellátva. A földszint boltozatos, az
emelet gerendafödémes. A lépcsőház falépcsői eredetiek. A huszártornyot 1945
után lebontották, a folyosót 1969-ben beüvegezték.
1875-ig
református népiskola céljára szolgált, 1875-től református algimnázium,
1880-tól községi polgári fiúiskola, 1895-től református nép-iskola, 1923-tól
református polgári fiúiskola, 1927-től 1944-ig Református Bethlen Internátus,
az iskolák államosítása után egyházi célokat szolgált, majd a Pedagógus
Szakszervezet székháza lett, később a Kálvin téri iskola hasznosította.
A
reformkorban a város első történetírója, Szirbik Miklós tanított benne.
1877–80-ban Tömörkény István volt a növendéke. A nagyvíz című novellájában elevenítette föl makói diák emlékeit:
„Kis gimnázium volt, a reformátusok tartották fent, a négy osztálynak
igazgatóstul együtt csak négy tanára volt. De abból is, egy egyúttal pap is
volt, Szalárdy Antal tiszteletes úr. Ha a tiszteletesnek délután el kellett
menni temetni, akkor már valamelyik osztály tanár nélkül maradt. Ilyenkor engem
küldtek le az első vagy a második osztályba, hogy tartsam meg az órát, azaz,
hogy húzzam ki az időt a négyórai csengetésig. E megtiszteltetés anyámékat
boldoggá tette, én pedig szigorú igyekezettel tanultam, hogy méltó maradjak a
bizalomra. De kellett is rendesen tanulni, mert alig nyolc-tízen járván egy-egy
osztályban, körülbelül minden órán minden gyereket felhívtak a leckéből
felelni”. Erdei Ferenc 1920–21-ben a népiskola negyedik osztályát szintén ebben
az épületben végezte.
Az iskola
falain elhelyezett négy emléktábla (Tömörkény István, Szegedi Kiss István,
Erdei Ferenc, Szirbik Miklós) jelzi, hogy patinás iskoláról van szó.
Zömök,
tömzsi, kissé nehézkes, de erőt, szilárdságot és naiv bájt sugárzó épület.
Irodalom:
Kelemen Ferenc 1961., Tömörkény István 1991.
T. F.
212. Református polgári fiúiskola
1927.
Kálvin u. 7.
A református
egyház presbitériuma 1922. december 29-én indítványozta református polgári
fiúiskola fölállítását. Makó város képviselő-testülete 1923. május 24-i
közgyűlésén egyszer s mindenkori segély címen négy millió koronát szavazott meg
az iskola céljára, és vállalta az intézet mindenkori fűtési költségeinek
viselését és egy hivatalsegéd javadalmazását. A Vallás- és Közoktatásügyi
Minisztérium 89/1923. számú rendeletével engedélyezte az iskola szeptemberi
megnyitását. Az intézmény 1923. szeptember 1-jén a református nagyiskolában
négy osztállyal megkezdte működését. Ez az épület rövidesen kicsinynek
bizonyult, ezért az egyház új iskola építését kezdeményezte. (Dr. Erdei János
tanár elbeszélése szerint a Klebelsberg Kunónál járt
makói küldöttség megjegyezte a miniszteri kihallgatáson, hogy mennek Bethlen
István miniszterelnökhöz is, és neki is előadják tervüket.
Református polgári fiúiskola
A katolikus minisztert azzal kívánták kedvező döntésre
bírni, hogy a református miniszterelnököt szóbahozták. Nem ismerték Klebelsberg
erkölcsi nagyságát.)
A Gróf Bethlen István Református Polgári
Fiúiskolát 1927. október 4-én Baltazár Dezső püspök és Klebelsberg Kunó miniszter avatta föl. A névadó miniszterelnököt Makó
város képviselő-testülete 1926. augusztus 9-i ülésén a város díszpolgárává
választotta.
A nyolc
tantermes iskolát a korabeli tudósító kis elfogultsággal a csonka ország
legszebb fiúiskolájaként emlegette: „az ótemplom és az óiskola között olyan,
mint keretbe foglalt drága ékszer.” A tervező az eklektika adta lehetőségek
kihasználásával alkalmazkodott a műemléki környezethez és az új iskola helyéül
rendelkezésre álló telekrész tájolásához. A klasszicista nagy-iskola felől
statikus, a barokk templom felől dinamikus épületfrontot alakított ki. Mivel az
épület északi fekvésű volt, a tervező gazdagon tagolt utcai homlokzattal
palástolni tudta, hogy az utcára járulékos helyiségek kerültek: a főtraktus
folyosója, lépcsőház, porta stb. A főépület hosszanti tömegéhez az utcára
egy-egy előreugró szárnyat, az elé bástyaszerű bejáratot helyezett, az
előkerthez kovácsoltvas kerítést; ezen az áron tudta elérni, hogy az udvarra
néző tantermek déli fekvésűek lettek.
Az intézet
1948-tól általános iskolaként működött. 1970-ben fölvette Kun Béla nevét. Ekkor
avatták föl az udvaron Hadik Magdának Kun Béla-szobrát (ismeretlen személy
1991-ben, egyik éjszaka ledöntötte, azóta a múzeum gyűjteményében őrzik) és a
tornaterem homlokzatán dr. Karsai Andrásnénak az iskolai életet ábrázoló
emlékfal-mozaikját.
A református
fiúpolgári kiemelkedő tanára volt Gallyas (Glósz) Ferenc (1907–1995)
tan-könyvíró, minisztériumi tisztviselő. Haditudósítóként elszenvedett
hadifogságáról Hősi halálom után
címmel írt (Bp. 1987) könyvet.
Irodalom:
Marosvidék 1927. október 5. és október 6., Barna János 1929. 216–217., Tóth Ferenc
1998.
T. F.
213. *Papp Mihály-féle polgárház
Klasszicista, 1810.
[Kálvin u. 8.]
A 19. század
elején a város lakóépületei a klasszicizmus jegyében épültek, és ez egységes
városképet hozott létre. A polgárházak az utcára éppúgy végesek voltak, mint a
parasztházak, de kéttraktusúak, az utcára háromablakosak. Ezt a házat a Juhász
Gyula szakközépiskola építésekor, 1972-ben bontották le, pedig a maga
egyszerűségében is hordozója volt annak a lakóház típusnak, amelyből korunkra
többé-kevésbé háborítatlanul csak a Szent István tér 10. sz. ház maradt fönn.
Papp Mihály-féle polgárház
Vajda István kutatása szerint
1810-ben épült. Az építtetőt nem ismerjük, tulajdonosa hosszú ideig Papp Mihály
(1836–1913) orvos volt. Jellemző, hogy egy ház építésekor vagy átépítése során
mit tartanak fontosnak elhelyezni az alapkőbe vagy egy befalazott fülkébe. E
ház 1972. évi bontásakor egy üveg bor, kézírásos följegyzés, a Maros 1895.
október 3-i száma és egy koszorú került elő. A szöveg így szól: „Ezen üveg bort
falaztatta ide be dr. Kisvárday Papp Mihály orvos és Makó város halottkéme
1895. évben, október 11-én. A családja: dr. Papp Mihály és neje Vekerdi Nagy Julianna
és gyermekeik: Zoltán mint vőlegény, jegyese Baranyi Irma. Ekkor jött be a
polgári házasság és ez a menyasszony harmadik Makón, továbbá Mihály, mint
színiakadémiai silány tehetséggel eltűrt tanuló, Mariska, mint zárdaintézetből
hazakerült növendék, József III. gymn. tanuló. Elhalt gyermekeik: Ilonka,
Józsika és Lajoska. – Jó egészséget, ti kik e pár sort megtaláljátok, talán
akkor mi már nem vagyunk az élők között. Kérlek titeket, küldjetek a jó
A ház metszete
A ház alaprajza
Istenhez fohászt elköltözött szellemünkért. Ezt írta: dr.
Papp Mihály”.
Az épület tömeghatása – a parasztházakhoz
viszonyítva – jól érzékelteti azt a társadalmi rangot, amelyet a 19. századi
nemesi származású értelmiség képviselt a városban. A tetőszerkezet nem
szobaszélességű traktuson, hanem a teljes szélességű épületen állt, így a
tetőgerinc a középtengely vonalába esett. A ház oromzatának falsíkja egybeesett
a ház frontjának síkjával. A homlokzat puritánságig egyszerű volt, az oromzatot
vakolatsáv zárta, közepén zsalugáteres padlásablakkal, fölötte kerek
szellőzőnyílással. Az oromzat csúcsán – a népi építészetben is alkalmazott –
égetett, mázas cserépgomb állt. Az ablakokat díszítetlen faltükörbe helyezték,
a középső nyílászáró vakablak. Az ablakokat vakolatkeret övezte, fölöttük
erőteljes szemöldökpárkány. Az attikafalas kiskapu későbbi hozzáépítés, de
megjelenésében alkalmazkodott a ház főhomlokzatához.
Az épület udvar felőli szakaszán
dongaboltozatos pince van. A ház kéttraktusos, a téglapilléres tornác utólagos
toldalék. A helyiségek födéme csehsüveg boltozat, padlózata vastag hajópadló,
alul-fölül falcolt kivitelben.
A ház rangos, de nem hivalkodó
megjelenésű polgárház, amelyben tovább él a helyi kisnemesség udvarházainak
hagyománya.
Ebben az épületben született Papp
Mihály (1875–1915) színész, aki a Király Színházban Kacsóh Pongrác János
vitézének Bagó szerepében aratott felejthetetlen sikert, amely végül apját is
meghatotta, és megbocsátott fiának, hogy színész lett.
Irodalom: Vajda István: Régi
épületek és a városháza építése. MFrÚ 1924. márc. 13.Tóth Ferenc 1972.
T. F.
214. Espersit-ház
Eklektikus, 1898.
Kazinczy u. 6.
Az Espersit-ház alaprajza
Espersit-ház
A rangos paraszt-polgári
gazdaházat nagyszebeni bankkölcsönből 1898-ban Szabó Sámuel építtette, de
megfelelő födözet hiányában belebukott a vállalkozásba, ezért 1904-ben eladta a
szintén nagygazda Bíró Ferencnek, a Makói Gazdasági Egyesület későbbi
alelnökének. Az új tulajdonos készíttette a két alsó épületet, hogy a tanyáról
piaci napokon hazalátogatva, legyen hol meghúzódnia, mivel a fölső lakás
haszonbérbe volt kiadva. Bonyolult családi körülmények következtében a ház Bíró
Ferencné (második férje után Sipos Istvánné) tulajdonába került. Espersit János
(1879–1931) ügyvéd tizenhét évig (1912–1929) tőle bérelte az egész házat. A
fölső épületben Espersit lakott, a középsőben édesanyja, az alsóban gyerekei:
János és Caca vagy vendégei. A házat Csenei Kristófné Bíró Erzsébet örökölte. A
városi művelődési osztály 1976-ban tőle vásárolta meg. A benne létesített
irodalmi emlékmúzeumot Espersit János születésének centenáriumán, 1979. január
19-én avatták föl.
A tetszetős nagygazdaház a
polgárosodás szellemében eklektikus stílusban épült. A hatablakos utcai frontot
oszlopfővel ékesített függőleges falsávok három szakaszra osztják. Vízszintesen
a lábazat és a koronázópárkány által lezárt falrészt alól ablakpárkány, fölül
osztópárkány tagolja. Az ablakkeretek egyszerűek, a szemöldöktagozatok viszont
díszesek és hangsúlyosak. A gerendás nagykaput timpanon koronázza. A főépület L
alakú, egytraktusos, amelyhez tégla-pilléres, beüvegezett folyosó csatlakozik.
Az utcafrontra három szoba épült; Espersit János idején ezeknek a funkciója:
ügyvédi iroda–úri szoba–ebédlő, az udvar felől hálószoba–konyha–kamra. A két
osztatú középső épület repülőereszes, a szoba–konyha–kamrás alsó házrész
nyitott ereszetes volt.
A múzeumi célú fölújítás során a
fő törekvés az eredeti állapot helyreállítása volt, de a múzeumi funkció miatt
néhány ajtó helye változott, a folyosó középső följárója megszűnt. A kamrából
kazánház és kiszolgáló helyiség lett. A deszkapadozatot parketta, a folyosó
tégla helyett mezőtúri tégla-, az udvar terméskőburkolatot kapott. A
kályhafűtést etázsfűtés váltotta föl. A harmadik helyiség eredeti
cserépkályhája a középső szobában lett fölállítva. A kiállítás két enteriőr
helyiségét az eredeti pingálásnak meg-felelően sikerült rekonstruálni. A
középső épületrész válaszfala elbontva. A homlokzat ornamentikája és a nagykapu
eredeti állapot szerint lett helyreállítva. Az utcai falfelület sárga helyett
zöld, az ablakok és a kapu zöld helyett barna lett. A filagória az Úri utca 4.
számú, Bánffy-féle házból lett áttelepítve.
A ház Espersit János révén a
város, sőt a vidék legnevezetesebb művészi központja volt. 1913. április 14-én,
a debreceni trónfosztás évfordulóján itt tartotta országos közgyűlését az
Országos Köztársasági Párt; a behatoló rend-őrök többeket letartóztattak, a
pártot betiltották; Espersitet, Nagy Györgyöt, Könyves Kolonicsot, Bittó Gyulát
fogházra ítélték. Ady a Csillagos, vén
csatalovak című versében ezért nevezte Makót hősi bajnoknak. – Juhász Gyula 1922 és 1929 között évente
kétszer-háromszor heteket töltött itt pihenéssel és alkotással. – József Attila
1923 januárjától júniusig élvezte Espersit vendégszeretetét, itt készült föl
gimnáziumi magánvizsgáira. Később is többször megfordult Espersitnél; 1928
nyarán két hetet töltött itt. – A Rudnay-féle művésztelep idején hosszabb ideig
az alsó ház lakója Vén Emil festőművész. A ház szellemét Juhász Gyula számos versben
és megható visszaemlékezésben örökítette meg. Az irodalmi emlékmúzeum
megnyitóján Bálint Sándor professzor a vendégkönyvbe azt írta: „egy magyar
kisváros európai rangú látványossága.”
Irodalom: Péter László 1955.,
Varga Dezső 1979., Tóth Ferenc 1979.
T. F.
215. * Szalai József gazdaháza
[Kossuth u. 46.]
Népi klasszicista, 1862.
A Szalai-ház homlokzata
Alaprajz
E makói gazdaházat az Országos
Szabadtéri Néprajzi Múzeumnak alföldi mezővárosi tájegységben építik föl. A
telepítési terv 33 telek 53 építményével kívánja fölidézni a 18–19. századi
alföldi mezővárost. A telepítési terv egységei: halmazos–zugos település,
soros–utcás település, a mezővárosi tér, külterületi egység. A makói ház
kiemelt helyen, a tájegység belső terére vezető főutcában helyezkedik el, soros
elrendezésű telkek között mezővárosi téren épül föl. A telek a kialakított
térre illeszkedik, a ház homlokzata és utcafront kerítése téralkotó elem.
E házat Szalai József (1823–1891)
hatgyerekes, református gazda építette. A családi hagyomány szerint János fiuk
születésének évében, 1862-ben épült. A megöregedett szülők gondját János
viselte, ő örökölte a házat és a várostól tíz km-re eső igási tanyát 16 hold
földdel. Felesége, a hódmezővásárhelyi születésű Mónus Julianna a vásárhelyi
határban, a Csomorkány dűlőben – 17 km-re az igási tanyától – 18 kishold földet
örökölt. Házasságukból egy fiú és egy leány született. Fiuk elesett az első
világháborúban, leányuk Fazekas Józsefhez ment férjhez; az ő leányuk, aki
Bencze Jánoshoz ment férjhez, örökölte a házat.
Makó rangos utcájában, a Sóház
utca 172. alatt épült a ház, a teleknagyság is lényegesen nagyobb a
szokványosnál, 802 négyszögöl. Tömeghatásában is jellegzetes gazdaház.
Utcafrontja háromablakos; szerény klasszicista elem a homlokzatot tagoló négy
pilaszter. Vízszintes tagolóelem az erőteljes koronázópárkány és az
ablakpárkány. Az ablakokat vakolatkeret veszi körül. A két szellőzőablakkal
ellátott oromfal egyszerű, a gerincnél a rovátkolt íves vakolaton csökevényes
napsugárdísz. A tűzfal fölső keretezését a nyeregtető hódfarkú cserepének
habarcsba rakása adja; két végén mázas kerámiagomb. A téglakerítés vaskos
kapuoszlopait a kisnemesi udvarházaktól kölcsönözték, a pilléreken szintén
mázas cserépgomb. A kerítés táblás-pilléres mezőkre osztott. A kiskapu nem
szerves része az utcafrontnak, valószínű, hogy eredetileg a tornác
folytatásában lehetett, és akkor kétablakos volt az utcai homlokzat.
Falazata vert fal, amelyet
alapozás nélkül készítettek, később falazták alá. Vastagsága másfél sukk, (45,6
cm), fölületét kívül-belül tapasztották. A tornác mellvédje és oszlopai
téglából falazottak, vakoltak. A tornác három-három lépcsője élére állított
téglából falazott. Alaprajzi tagolódása valamelyest eltér a kisparaszti
házakétól. A tornác elején a kisszobának nem volt megfelelő rendeltetése;
kéménye nincs, fűteni nem lehetett; tulajdonképpen szedett-vedett holmik
lomtára volt. A nagy utcai szoba tisztaszoba szerepet töltött be, ezt sem
fűtötték. A tisztakonyhát előszobaként használták. Az élet tulajdonképpen a
belső szobában és a konyhában folyt. A belső szobába inkább a konyha felől
jártak be. A konyhában beépített tűzhely volt, a szobában kemence. A tornác
végében kialakított kamra méreténél fogva méltó a gazdaházhoz. A padlásföljárás
is innen történt. A négy fölső helyiséget egy sukk széles, egy col vastag
alul-fölül nútolt deszkával padolták ki. A konyha padlózata eredetileg téglával
burkolt, 1913-tól öntött, zúzalékköves műkő hidegpadló.
A födém alul gerendás, alsó
elhelyezésű mestergerendával, fölül vastag nádborítással, földföltöltéssel,
sártapasztással. Az utcai szoba stukatúros, a kamra két mestergerendás,
deszkaborítású. A fedélszék nyeregtetős, egy állószékes, a hosszanti falakra
illeszkedő két talpszelemennel, ollószáras taréjszelemennel. Héjazatán
eredetileg hódfarkú cserép, később hornyolt szalagcserép, a gerincnél
kúpcseréppel zárva. A nyílászárók kiosztása és elhelyezése nem változott. Az
utcai pallótokos ablakokban rácsozott keresztvas, a kamrában zsaluzott
változatban. Minden ajtó borított ácstokos, egyszárnyú; a kamráé gerendavázas
szerkezetű kétszárnyú.
A kertet az udvartól léckerítéssel
zárták le. A ház végében vert falú istálló állt, de sem hambár, sem kotárka nem
volt az udvaron. Mindössze – a régebbi időben eléggé elterjedt – szánkótalpas
gabonás kas fordult elő a tornáccal szemközt. Nem volt szükség a gabonatárló
vagy jószágtartó melléképületekre, hiszen a termelés, a gazdálkodás a tanyán
folyt; a városi házban az idősebb nemzedék lakott, amire szükségük volt, a
kamrában elfért. A gazdálkodó fiatalok hetipiacos napokon hazajártak a városba,
beálltak az udvarba, istállóba, de dolguk végeztével mentek vissza a tanyára. A
városi ház és a tanya együttesen képezte a család gazdaságát. A Szalai családra
is vonatkoztatható, amit Erdei Ferenc a makói tanyás–szemtermelő életmódról
írt: „Ahogy belterjesült a termelés, mind tartósabban kint kellett tartózkodni
a tanyán, s ez a helyzet századunk első évtizedeire odavezetett, hogy kialakult
egy sajátos »kétlakiság«. Mégpedig oly módon, hogy a munkaképes korú fiatalok a
tanyán laktak (tanyát béreltek, ha a családi gazdaságból nem jutott számukra
föld), a már nem dolgozó szülők pedig a városi házban éltek. Innen jártak
iskolába az unokák, s a tanyán »lakó« fiatalok is ide jártak »haza«, legalább
minden vasárnap, de rendszerint hétköznap is; továbbá a városi házban zajlott
le minden családi esemény, s rendszerint szülni is »hazaköltöztek« a
fiatalasszonyok”.
Ez az életmódbeli megosztottság a
berendezésen is meglátszott. Az idős szülők nem lakták az egész házat, a család
emlékezése szerint a tisztaszobát nem rendezték be fölvetős ággyal. Már
flóderos bútort csináltattak szekrénnyel és sublóttal. A kuláküldözés idején
évtizedekig úgy használták, mint kamrát. Lócát, kivénhedt padot vittek be;
savanyúságot, befőttet, lisztet stb. tartottak benne.
A sajátos makói paraszt-polgári
fejlődés hozta létre ezt a rangosabb háztípust, amelynek jellemzője volt a két
traktus fölé emelt nagy tető szerkezet, a klasszicista homlokzat, a
téglaoszlopos tornác, amely a jelen esetben kiegészült téglából falazott
nagykapupillérekkel is. A tornácot még fehérre meszelték, de az utcafront sárga
színt kapott, a szobák és a konyha falát pingálták.
Irodalom: Hoffmann Tamás 1976.,
Gráfik Imre 1983., Gráfik Imre 1987.
T. F.