Míg az irodalomban véletlenszerűen,
alkalmilag jelent meg a hagyma világa, addig a képzőművészetben fontos
szerephez jutott. Egyrészt az élet kívánta meg, hogy a reklámgrafika
maradandó műveket hozzon létre, másrészt a Makói Művésztelep ide hívta a
Kárpát-medence sok kiváló magyar művészét, akiknek Makó és a hagyma egyet
jelentett és számunkra klasszikusnak számító alkotásokkal fejezték ki a
város szellemiségét.
A Hagyma Részvénytársaság széleskörű
üzleti tevékenységet folytatva levélpapírt is terveztetett. Ezen nem a
hagyma lett a fő motívum, hanem az 1912-ben fölépített hagymaraktár.
Hoffmann János (1870-1954) a
makói gimnázium jeles rajztanára Lotz Károly és Székely Bertalan tanítványa
volt. Tájképfestő volt, de tanártársának, Márton Györgynek fölkérésére
vállalta két hagymás tanulmányának illusztrálását.
A makói gimnázium kiváló
művésztanárának, Ecsődi Ákosnak két tanítványa választotta az alkalmazott
grafika művelését: Szilvásy Nándor és Szekeres István. Mindkettejük munkái
között előfordul a hagyma téma is.
Szilvásy Nándor makói születésű
(*1927) grafikus és festőművész. Makó Város Tanács fölkérésére 1974-ben
tervezte meg Makó város címerét. Szilvásy Nándornak sikerült elérnie, hogy a
címer fő alakja a hagyma legyen, mert Makónak csak ez lehet az egyetemes
jele.
Szekeres István (*1929) makói
születésű grafikus művész mélyen őrizte a város paraszti hagyományvilágát,
annak tisztaságát és romlatlanságát. Jól ismerte a makói hagymás életet. A
Budapesti Makóiak Baráti Köre fölkérésére készült el 1972-ben a baráti kör
emblémája, amelyen egy leegyszerűsített hagymaforma fog össze két kezet.
Ennek az emblémának az alapötletét használta föl 1989-ben a Hagymatanács
jelképének megalkotásakor. Hagymás emblémájának nagyszerűsége abban
nyilvánul meg, hogy minden felesleges részletet elhagyott, a legegyszerűbb
megjelenítéssel fejezte ki a mondanivalót. Műve bekerült a világ legjobb
védjegyeiről készült tokiói gyűjteményes kötetbe, amely 36 emblémáját
közölte.
A Marosmenti- és a későbbi grafikai
telepnek is tagja volt Barabás Márton (*1952). Az 1977-ben offszet
technikával készült Fokhagymák című hiperrealista eszközökkel készült
munkáját tárgyszerűség és műgond jellemzi.
1991-ben Jámborné Balog Tünde nagy
elhivatottsággal szervezte meg Gilinger Katalin igazgató segítségével a
Makói Művésztelepet, amely a Kárpát-medencei magyar művészek nemzetközi
kolóniája lett. A telepnek 1992-ben vendége volt a Csík megyei
Gyergyóalfaluban született Márton Árpád (*1940) festőművész.
Csendéletsorozatát Makói emlék I., II., III. címen készítette. Hagyma
motívumú pasztelljei könnyedek, átszellemültek.
Orth István a Tolna megyei
Nagyszékelyen született (*1945). Tanulmány című munkája az 1990 utáni
politikai változás szellemében fogant. Konkrétan a hagyma genezise; csupán a
gyökereit és levágott szárát jeleníti meg, mégis előremutatók, mert épek a
gyökerek és egy kis hajtás már megindult. Lesz újjászületés. Hagyma
plakátján a hagymát mint világmárkát mutatja be.
Karsai Ildikó nemcsak makói
születésű (*1954), de a szegedi Tömörkény István Művészeti
Szakközépiskolában, a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán, majd a budapesti
Képzőművészeti Főiskolán folytatott tanulmányai után sem szakadt el a
Maros-parti várostól. Munkássága két sínen fut: a kozmikus világra kitekintő
grafikája nagyon érzékenyen idézi meg a természet jelenségeit a
mikrovilágtól a makrovilágig; másik területe a reklámgrafika. Ő lett a Makói
Hagymafesztivál grafikusa, ami az évenként ismétlődő rendezvényeknek
rendkívül egységes művészi hátteret teremt. A rendezvény emblémáját úgy
tervezte meg, hogy a hagyma Földünk glóbuszává magasztosul. A Makói hagymás
kötetek sorozat és az alkalmi megjelenésű könyvek a város
művelődéstörténetében a legszebb munkáknak számítanak. 1997-ben készült
Hagymanaptára átmenetet képez grafikájának két területe között. Rajzai
néprajzi hitelességükkel gondos és tetszetős illusztrációk. Az egyes oldalak
precíz megszerkesztésével, kalligrafikus betűvetésével áttöri az alkalmazott
grafika mezsgyéit.