A magyar községek élete meglehetős önállóan fejlődött; legnagyobb befolyást gyakorolt annak miként való alakúlására a katonai és egyházi szervezet. Egy-némi fölfogást a városi ügyek kezelésében csak úgy érthetnénk meg tökéletesen, ha e község hajdúkorbeli történetét apróra ismernők. Viszont egyben-másban oly világos nyomaira akadunk a vallásos, főleg a reformáta hitelvek szemelőttartásának bizonyos intézményekben, hogy mielőtt Sarkadról, mint községről szólnék, jónak látszik előrebocsátanom egyházai múltjának rajzát.
Már hogy a kereszténységnek itt jókorán volt szentegyháza, azt adatok híján is nem kevés határozottsággal állíthatnék. 1217-ből való emlékünk is támogatná valamennyire ezt illető „merészsógünk"-et; mert a mondott évről a váradi tüzesvas-ítéletek jegyzőkönyvében e félét olvasunk : „Mátyus, Sarkadról (de Surcud) vádolta pap fiának rokonait, t.-i. Mátyást és Teklát, 1) feleségének szabadosai dolgában Dezső csanádi püspök előtt, ki azokat megítélés végett átadta Szömcső 2) ispánnak, jószágai ügyigazgatójának. Minthogy azonban nevezett Mátlyus magábatért, lemondott mindarról, mit a nevezett gyermekek iránt követelt, minden tőlük származandó utódokkal együtt."3)
De fontosabb három tanúbizonyság erre nézve három sarkadi helynév. E szerént a határban van két „Klastrom" nevű tér. Az egyik a Favágótok mellett, a bérsoki foktól délkeletre, a sarkad-gyulai országúttói jobbra esik; s ezt sarkadi öreg emberek „Szarka-templom-név" alatt ismerik; a másik pedig a sarkad-szalontai posta-úttól jobbra, az ú.-n. pálszegi telekben, a vasútfelé levő szőlőktől keletre, csaknem szemben a „Sánc"-cal. Talán a pálos szerzeté volt. Harmadik ilyes név : „Egyházmegi." Ez, délfelé a Miső-ér, északi végén pedig a Csib-ér által közreszorítva, a sarkadi határnak a keresztúriba ékalakúan befúródó tagja ; egyébként Peckesvártól keletre fekszik. A bencéseké lehetett; inert déli részén a Miső-érből kiszakadó fok az 1801-ki térképen mint „olim Benedekfok", — „egykor Benedekfok" van megjelölve. Egyébiránt szinte hihetetlen, hogy a várad-hegyfoki prépostság, melynek itt birtoka is volt („Prépost-Őssy"), valamely zárdával nem bírt legyen. A mellett a legközelebbi (1866.) nagy tűzvészig a sarkadi ref. toronyban egy állítólag kath. eredetű harang állott, melyen a „Sarkad" név előfordul ; s így a reformatio előtt folyt korból származhatott. Kétségbevonhatatlan, hogy e nevek történelmi reminiscentiák; a két monostor és az az egyház a török idők előtt mindenesetre működött; nem is lehet az másképen ily nagy vidékű városnál. Mikor szűntek meg, még találgatni is fölösleges, mert célra nem vezet: az időpontot meg nem határozhatnék. Való azonban, hogy e tájon a megújított hit már fogékony kebelekre talált és Sarkad csakhamar a legderekabb helvét hitvallású községek sorába emelkedett. Mint „hajdan jeles"-t említi azt egy XVII. századbeli emlékírónk,4) ki azonban már a múlt XVI.) század óta a reformátusok elveszett egyházai közé számítja. Lehet, hogy a törökök első dühökben fölforgatták a templomot; de őket különben ilyes vallásbeli türelmetlenségről nem szokás vádolni s így szinte csodálkozom ez adaton, bár kénytelen vagyok elhinni. Azonban nagy valószínűséggel mindjárt az ellenség kiűzetése mán hajlókot emeltek az istentiszteletnek; hiszen Sarkadnak egyik legnevezetesebb kora épen a XVII. század hajnalával kezdődik. Csakugyan maradt is fenn a ref. ecclesia szent edényei között egy felül megaranyozott ezüst pohár, ezzel a felirattal:
Szabó I. Ano S: A. 1638.; vagyis:
Szabó János: A(nno) 1638.
Nincs ugyan kitéve a templom neve, melynek ajándékozta ; de bízvást megnyugodhatunk benne, hogy az nem más községeknek volt szánva. Egyébiránt ezen szádul elején, Szalontával és Belényessel együtt Sarkad is a zarándi ref. egyházmegyéhez tartozott. Történetéből alig adhatok itt valamit; mert a régi prédikátoroknak meg volt az a rósz szokásuk, hogy mihelyt máshol kaptak papságot, magukkal vitték illető egyházaiknak föl-jegyzéseket is tartalmazó anyakönyveit. Csupán egy Kis-Marjai nevű prédikátorról találok annyit följegyezve, hogy ő volt akkor Sarkadon, midőn ennek templomát 1687-ben Hangossi hajdúi fölverték s állítólag ő vette át megőrzés végett II. Ferdinándnak Sarkad részére kiadott kiváltságos levelét.5) Hova lett azután, nem tudom. —
Egyátalán hogy létezett, élt és hatott a hitközség a XVIII. század első felében is, az kétségtelen ugyan; de csakis a templomi felszerelvények némely részével igazolhatom. Ezekben adom azok jegyzékét:6)
Egy 1714-ből való úrasztali kanna tálcájára nagyon vékony betűkkel ez van bekarcolva: „N. Csuba Sándor Űr ajándékozta Anno Dni 1714. 11. Marcy." A most e tálcán használatos kannán ez van vékonyán bemetszve: „Kis Miidós vette a sarkadi eccl. számára 1721. maga költségén." — Két évvel fiatalabb önnél egy úrasztalhoz való magas cínkanna. Ez áll rajta:
.•. N. : és S :7) Szűcs András Úr: Istenes Szándékából az .•. sarkadi eccles: csináltatta ez kannát 1723.•." Az 1736-ki úrasztali poharon :
„N. Biharvármegyében sarkadi reformáta ecclesia pohara * Anno 1736."
Végre egy ezüst hímzésű fehér takarón:
„Isten dicsőségébe a sarkadi r. sz. 8) ekklésiához való buzgóságábúl Tóth János ajándékozta MDCCXLVII."
És ezen 1747-ki kegyes ajándékon túl már biztosabb kora kezdődik a ref. egyháznak. 1765 óta ugyanis évről évre pontosan vezették a lelkészek az anyakönyveket 9) s ezekben egyéb érdekes adatokra is bukkanunk. - Úgy látszik, ez a kor mindenképen fordúlópontot képez a hitközség életében.
Így 1764-ben új temetőt nyitottak meg, túl a malomgáton, melybe elsőnek egy Hégető Pál nevű öreg embert helyeztek nyugalomra. 1767-ben új fatornyot építettek, melybe a következő évben a város, saját költségén, órát csináltatott. 1795-ben kezdték építeni a kőből rakott és bádoggal fedett tornyot, mely 1797-ben készűlt el, midőn is a régi órát 160 rénes forintért állították föl benne,a régi fatornyot pedig S.-Keresztúrra szállították. Ezen 1857-ben megújított 9 ágú toronyra nagy büszkeséggel szokta volt mondogatni a sarkadi ember, hogy „Lincben volt a párja: azt is megütötte az istennyila." Hanem az igazán csinos építménynek az a szomorú vége lett, hogy az 1866. máj. 1. kiütött nagy tűzvész őt is megfosztotta minden ékességétől. Ekkor olvadt el azon közel 400 kilogramm (398•7 = 7 mázsa 12 font) súlyú öreg harang, melyet a község 1799. augusztusában 656 írt 12 krajcárért saját költségen öntetett; itt semmisűlt meg az a kis harang is, melyet a Gyepes iszapjában találtak volt s melynek körirata, a mint nekem mondták, katholikus eredetre vallott. Mily kár, hogy ama körírat lemásolására annak idejében senki sem gondolt! 10) Igen érdekes ama korból a sarkadi prédikátornak 1797. október 17. megállapított fizetése. Ennyire ment:
1. Készpénz | 70 rénes forint. |
2. Búza | 32 köböl, 2 véka |
3. Árpa | 23 „ 2 „ |
4. Széna | 7 szekér. |
5. Faggyúgyertya | 30 font. |
6. Elég tűzifa. | |
7. Kender- és dinnyeföldjét bevetik. | |
8. Tengeri- és árpa-földjének felét bevetik. | |
9. Nagy halottól 3 máriást kap. | |
10. Esketésért ugyanannyit. | |
11. Keresztelésért 12 krajcárt. | |
12.Kaszáló, a prédikátor költségén művelve. | |
13. Szőlő, a prédikátor költségén művelve. |
A prédikátorok ezek voltak:
Azonban ha ekként kedvező fordúlatot vettek is az ügyek, a következő évek mégis némi tétlenségben töltek el, s a sarkadiak a keresztúri kis kápolnát kényszerűitek látogatni. Ekkor határozta el magát gr. Almásy, hogy Sarkadon urasági kastélyt s abban egy kápolnát emeljen. Mindkettő elkészűlt 1829-ben s a püspök e tekintetből már 1829. okt. 28. kinevezte a még csak tervezett parochia első papjává Király Antalt (szül. 1799. szept. 1.). Paplak, természetesen nem volt s ő nov. 7.-én, midőn Sarkadra érkezett, vendéglőbe kényszerűit szállni. Másnap a grófi család és sok előkelő népség jelenlétében a kápolnában ünnepélyes misét mondott. Katholikus módra Sarkadon századok óta ez volt az első áldozat. — Nov. 29.-én azután átment Gyulára, hogy Bicskos János esperestől átvegye a Biharvármegyétől úgy szólván elidegenített leányegyházakat. Ezek száma most már 27. — Közte 8 nagyobb község, pl. Tamásda, Sarkad egykori anyaegyháza is.14) A tamásdai régi templomi felszerel-vényeket csak 1853-ban vette át a sarkadi lelkészség, azonban a visszatérítés kötelességével, ha a tamásdai purochíát valaha fölállítanák.
Okányt a püspök 1833. okt. 29. bízta a sarkadi lelkész vezetésére, ki még 1831-ben építeni kezdett lakását csak 1832. okt. 2. foglalhatta el.
Végre sort kerítettek a templomépítésre is. Már telő alatt állott az, midőn alapkövét 1836. jún. 19. Fejes József gyulai plébános ünnepélyesen letette. Nov. 5.-én a harangokat is fölhúzták 15) s 13.-án meg lőn koronázva a mű: Loeffler János váradi kanonok a templomot egyházilag megáldhatta. Maga a püspök az első canonioa visitatiót 1837. aug. 27. végezte benne, midőn egyúttal 58 egyént bérmáit meg.
Nagyot segített a templom ügyén, hogy Hidassy-nak említett szép alapítványát az 1840. máj. 1. eszközölt sorshúzás után a kincstár folyóvá tette a kikötött célra; de mégis csak nagyon szegényesen ment a dolog. A templomnak 1857-ben is csak 50 frt. alaptokéje volt; annálinkább ki kell emelnem a mostani lelkész buzgalmát, melylyel azt, hitközségének minden megerőltetése nélkűl, 1728 forintra szaporította. A mellett a templomot, paplakot és iskolát csinosan megújíttatta, kifestette, a zsindelyes tornyot bádog alá vétette, a felszerelvényeket tökéletesen kiegészítette stb.
Egyébiránt a hívek száma is növekedett. 1813-ban csak 96-ra, 1814-ben 98-ra, 1816-ban 103-ra, 1817-ben 105-re, 1829-ben, midőn mint önálló község alakúit meg, 131-re, 1836-ban már 220-ra, 1853-ban 401-re rúgott az.16) Most többre megy félezernél.
Lelkipásztorainak névsorát a következőkben állítom össze :
Első rendes rabbijok Schönfeld Mózes volt, ki Simándon húnyt el 1369-ben; a második Silberstein Salamon (szül. 1814.), iinek ez adatokat köszönöm.
Ezek szerént Sarkadon három hitközség közt oszlik meg a lakosság. Legnépesebb a reformáta, az egésznek 85%-át igényelvén; a katholikusokra 7% marad, a zsidókra 4•4 %; a hátralevő 3•6%-ot 1 gör. kath., 73 görög nem-egyesült és 166 ágostai hitvallású egyén veszi igénybe.18)
A mi kiválóan az izraelitákat illeti, meg kell jegyeznem, hogy a rájok eső 4•4% tisztán az utolsó 40 év eredménye; mert bár fentebbi közleményem szerént egyházkfizségök még 1338-ban alakúit, 10 évvel azelőtt oly. kevesen voltak, hogy a váradi róm. kath. püspökség névtára meg sem emlékezett — és csak 1831-ben hozott róluk először közleményt, midőn számukat 35-re tette.
A temetőket illetőleg szintén e fejezetben akarom megjegyezni, hogy első biztos tudomásom az ú.-n. malomgáton túleső sírkertről van, melyet 1764-ben nyitott meg a reformáta ecclesit.19) Ez azon terűlet, melynek helyén most az uradalmi liszttartó lakása (a kastély) áll. Már a század elején fölhagytak vele, midőn a tért szilvásig értté alakították. — 1804. jan. 16.-án a város északi részén levő „átali kert" mellett levő földet kezdték használni temetőül s ezzel utóbb párhuzamosan, hogy a gyászkíséreteknek ne kelljen gyakran az egész terjedelmes városon keresztül vonúlniok az ellenkező déli oldalon fekvő Kistelket. Amott, elkülölönítve, az izraelitáknak emitt a katholikusoknak is van kiszakítva egy rész. Az utóbbiak a Bakrét táján is nyertek egy darabot.
Lábjegyzet: