Előző fejezet Következő fejezet

Mentalitás, életmód

 

A saját erőből megváltott föld, a személyi szabadság és a paraszti gazdálkodás következtében a kunsági mentalitás talán legszembetűnőbb jellemzője a büszkeség, a munkaközpontúság - ami mezőgazdasági munkát jelent -, és a szabadságtudat.

A kunsági ember lenézte a jobbágyokat, magát többre tartotta azoknál, mintaadónak a nemeseket tekintette. A kun ember, ha sérelem érte, saját főbírójánál keresett jogorvoslatot. Az igazságkeresésnek ez a módja már a gyermekekbe belenevelődött.

1778-ban egy kunmadarasi tanúvallomásban a gyermek így panaszkodik a verés ellen: „azért, hogy még gyermek vagyok, fel megyek a falu házához, panaszt teszek bírák uraiméknak, hogy csak mindig iszik, részegeskedik és mindig verekedik az apám, miért bánt engemet annyiszor".

1782-ben egy tiszaderzsi ember Tomajpusztán beleszántott a kunmadarasi gazda földjébe. A kunmadarasi gazda meglátta, és rögtön elkobozta a lovakat. A vétkes tiszaderzsi ember tiltakozott, és követelte, hogy a vármegyei bíróság ítélkezzen az ügyben, de hiába. A megkárosított redemptus öntudatosan utasította vissza a követelést, mondván: „én adtam meg ennek a földnek az árát, ... itt tesszük mink a törvényt".

A kereskedők lenézésére már említettem példát. A kunságiak szemében polgárnak csak a redemptus számított. A legnagyobb megbecsültséget a földtulajdonnal megszerzett redemptusi jog birtoklása biztosította. A kunsági nemesek redemptus-nemesek voltak. Még a XIX. század végén is azt írta a Félegyházi Nagy Képes Naptár, hogy a félegyházi gazdák jobban reszketnek egy redemp-ciós forintért, mint a részvénytársasági tagságért.

Erdei Ferenc az 1937-ben megjelent szociográfiájában, a Futóhomokban szintén a rátartiságot emeli ki. Az írja a kun helyek népéről, hogy a szomszédos jobbágyi alázató falvak lakói keresztet vetve emlegetik az úrhatnám kunokat, akik sohasem gyakorolták saját paraszti sorsuk alázatos hordozását.

Az eltelt századok alatt a Kunságban is megváltozott az életmód, a viselet, a gazdaság, de a kunsági mentalitás jellemző vonásai napjainkban is érzékelhetők.

2001-ben a Honismereti Akadémián, Kecskeméten bemutatták a soknemzetiségű megye nemzetiségeinek viseletét. A felvonuló párok között örömmel ismertem fel egy kunszentmiklósi hatvan év körüli házaspárt. A férfi jellegzetes kunsági kalapban, gazdagon gombozott (pitykés) mellényben, rámás (merev szárú) csizmában feszített, a szó szoros értelmében. Rendezőként próbáltam a párokat dalolásra biztatni, de senki nem akarta elkezdeni az éneklést. Amikor a kunszentmiklósi pár odaért, meglepetésemre a férfi első kérésre rázendített. Gyönyörű, telt hangja betöltötte a városházát. Amikor a produkciót követő dörgő taps felcsattant, megvárta, amíg minden elcsendesedik, azután cseppet sem feszélyeztetve magát megszólalt. Köszönöm a tapsot, de „a kun ember nem hajol meg, csak az Isten előtt, máskor legfeljebb a kalapját biccenti". Ezzel valóban megbiccentette a kalapját, és belekarolva feleségébe levonult a színről.

Azt hiszem, soha sem felejti el, aki ott volt, hogy a ma már etnikumként számon sem tartott kunok utódai - akik vér szerint, antropológiai értelemben nem is kunok - mennyire öntudatosan őrzik a kun mentalitás lényegét, a szabadságtudatot.

A mentalitás és az életmód összefüggnek ugyan, mégsem lehet közöttük párhuzamot vonni. Szabó László a jászokról megállapította, hogy személyes munkavégzésük a parasztokhoz, tulajdonlásuk, lakáskultúrájuk, életmódjuk sok eleme a köznemességhez közelíti őket. A kunok, helyesebben a kunságiak életmódjában és mentalitásában a jászokhoz hasonlóan szintén kettősség érvényesült. Kifejező lehet a lakáskultúra vizsgálata.

Eddig csupán Halason (Kiskunhalas) történt módszeres vizsgálat. Az életmódkutatás kiváló forrásai a hagyatéki leltárak és az elsőfokú bíróság előtt lezajlott peres ügyek tanúvallomásai. A hagyatéki leltárak a tárgyi környezetről adnak hiteles információt. A tanúvallomások a hétköznapi élet apró-cseprő ügyeibe engednek betekintést. Rekonstruálható belőlük a veszekedések, tolvajlások, erkölcsi vétségek, mulatozások, a mindennapi viselkedés és a társas kapcsolatok mikéntje.

A halasi lakáskultúra vizsgálatát Granasztói Péter végezte el. (Halas 2. 2001.) Granasztói 192 hagyatéki leltár közel 36 000 tárgyát rendszerezte számítógépen. Megállapításaiból csupán sommásan emelek ki néhányat.

  1. A XVIII. században a lakásokban általában kevés bútor van. Hagyományos darabok: gyalog- és zsámolyszék, karszék, láda, fogas, paddeszka, subláda, pohárszék, bőrszék, hátaspad.
  2. A lakberendezésben a XVIII. század végétől az 1820-as évekig lezajló változás bizonyos lakberendezési darabokat teljesen kiszorított. Eltűntek a legarchaikusabb darabok: a gyalogszék, a hosszúszék és a paddeszka.
  3. 1820-tól terjedt a „városias bútor", a nagy szekrény, módosabb házaknál megjelent a pohárszék, a kanapé és a garnitúra.

Saját kutatásaim azt bizonyítják, hogy a nagy változást hozó korszak az 1820-as években kezdődött. A reformkorban, a Kunságban is terjedt a paraszt-klasszicista stílus. A lakóházak utcafrontján két szobát helyeztek egymás mellé, az így meggörbített ház az udvari oldalán oszlopos tornácával tágas, kúriajelleget kapott. A lakberendezésben a bőrszékek, nagy asztalok, üveges almáriumok hódítottak. A kunságiak különösen kedvelték a szobákban elhelyezett képeket. Egy-egy lakásban olykor 10-20 kisebb-nagyobb kép volt, sok hagyatéki leltárban említettek fegyvereket, puskákat.

Ismerjük a kunszentmártoni Bíró István szenátor lakásberendezésének leltárát 1808-ból. Az első szobában volt: asztal, két karos-lóca, pohárszék, fennálló almárium (nem falba épített), két fa nyo-szolya, három karszék, három apró láda. A falon óra, 24 kisebb, 11 apró kép és három nagy kép, feszület, üveg szenteltvíztartó, két fogas, tálak és kancsó. Jellemző, hogy még a cselédházban (szobában) is volt öt üveges és hat kisebb kép.

Több kunszentmártoni hagyatéki leltárt megnéztem, de képek nélkül egyet sem találtam.

Kisújszálláson hasonlók a leltárak. Az ágyneműk között felfigyeltem a „recés párnára" és a „veres pamukos párnára" - hasonlókat a Kiskunságban nem jegyeztek fel.

A peres ügyekből derül ki, hogy a pompakedvelő kunságiak igen szerettek mulatni. Esténként a szomszédolás sokszor danolás-sal folytatódott. Gyakran olvashatunk duhajkodásról, pedig a közbiztonságra vigyázó vakterok estétől reggelig járták az utcákat és jelentették a helyi bírónak, ha rendetlen viselkedést tapasztaltak. Este 9-10 után a helyi rendszabásokkal tiltották az utcán tartózkodást. A kocsmákban gyakran a táncoltak, a férfiak kedvelték a kártyázást. (44-45. kép)

A Kiskunság jellegzetes hangszere volt a tárogató. Kunszentmiklósról - a Vasárnapi Újság nyomozására - 1859-ben arról számolnak be, hogy a Beliczai családnak az 1700-as évek óta van tárogatója. Igaz, azt is megírták, hogy utoljára 30-40 éve játszott rajta Selyem István, de korábban gyakran fújták, különösen lakodalmakban.

A szervezett kunsági közigazgatás és jogszolgáltatás testületei az élet minden területét szabályozták. Aki vétett a helyi normák ellen -s ez gyakori volt -, azt nyilvánosan megbüntették. A kötelező vasárnapi szentmisehallgatás után a templom előtt az esedékes büntetések nyilvános kirovása következett. A nyilvánosság előtt lezajlott bűnhődés a nép okulását és bizonyos mértékig szórakoztatását is szolgálta.

A vásári mulattatókon, családi eseményeken és társas munkákon kívül a XIX. század elején szórakozási alkalmat nyújtanak a Kunságban is fel-felbukkanó kisebb színtársulatok.

A katonai toborzások, a nádor utazásai, egy-egy püspök vagy más, magasabb rangú személy látogatása szintén gyakran vált népünnepéllyé. A díszruhába öltözött legények kilovagoltak a vendég fogadására, a helységházánál pedig az elöljáróság rendezett lakomát a vendég tiszteletére, a lakosság számára zenés mulatságot tartottak. Muzsikus cigányok minden településen voltak.

A református helységekben már a XVIII. században említenek iskolai énekkarokat, azaz „kántust". Tudunk névnapi, lakodalmi kántálásokról is.

44. kép. Tárogatós (Illyés Bálint, 1980)
 
45. kép. Selyem István tárogató sípja (Illyés Bálint, 1980)

Összegezve megállapítható, hogy a kiemelten említett életmódbeli elemek léteztek, de mégsem tekinthetők meghatározónak. Az élet rendjét színesítették, gazdagították, a meghatározó azonban a végzett munka maradt. A paraszti munka rendjéhez igazodott minden, s hogy mégis különbözött a Kunság más vidékektől, azt a kiváltságolt jellegéből fakadó mentalitás okozta.

A paraszti munka rendje és a kunsági mentalitás átszőtte és meghatározta az életmódot. Az életmód formálását jelentősen motiválta a nép szellemi műveltsége, a vallás, a hiedelmek, a szokások, amelyekről éppen a jelentőségüket hangsúlyozandó külön kell szólni.

IRODALOM

Bánkiné Molnár Erzsébet: Jász és kun, jászkun öntudat megnyilvánulásai a Kiskunságban. In: Uő: Jászkunok a XVIII-XIX.században. Történelmi és néprajzi tanulmányok. Debrecen, [é.n.] 76-95.

Granasztói Péter: Az ágyszéktől a selyemkanapéig. In: Ö Kovács József- Szakái Aurél (szerk.): Kiskunhalas története 2. Kiskunhalas, 2001. 471-44-92.

Illyés Bálint: Kedves kis hazánk. Kunszentmiklós a redempciótól századunkig. Kunszentmiklós, 220-260.

 

 

   
Előző fejezet Következő fejezet