Kohán György (1910-1966) festő, grafikus csak két évig, 1929-1930 között jár a Magyar Képzőművészeti Főiskolára, ahol mestere Glatz Oszkár. 1931-1932 között autodidaktaként Párizsban képzi magát. 1935-ben tanulmányúton jár Milánóban. 1936-ban Hódmezővásárhelyen telepszik le. 1959-ben az V. Vásárhelyi Őszi Tárlaton ő kapja a Tornyai-plakettet. 1960-ban, majd 1964-ben Munkácsy-díjat kap. 1965-ben megkapja a Kossuth-díjat. Századunk magyar festészetének egyedi utat járó, rendhagyó tehetsége. Önálló festői világát a 40-es évek végén, közvetlenül a világháború előtt alakítja ki, amely tematika és szemlélet dolgában az alföldi realisták szociális elhivatottságú piktúrájához kötődik, formailag azonban számol a modern irányzatok tanulságaival is. Művészetének sajátossága elsősorban kifejezésmódjában mutatkozik meg - mind bensőséges érzelmeit, mind drámai súlyú mondanivalóit heroikus igénnyel, monumentális gondolkodásra valló festői erővel adja elő. Bár tevékenységére korán felfigyelnek a haladó értelmiségi körök, a későbbiekben sok mellőztetésben van része: hol formalistának, hol provinciálisnak bélyegezve csaknem az 50-es évek végéig a művészeti élet perifériájára szorítva dolgozik. Alkotásainak java életének utolsó fél évtizedében születik. Ezek a témában rejlő jelképiség kibontása mellett pompás példák a tér és a sík viszonyának erőteljes, festői tagoltsággal történt vallatására, az egyszerű, szinte tőmondatos eszközökkel megvalósított drámai hatású komponálásra. A háború éveiből című festménye tulajdonképpen szín- és formatanulmány egy nagyobb kompozícióhoz. Az arcát kezébe temető asszony egy alacsony ülőalkalmatosságon ül, így testének arányai sajátos viszonyokat mutatnak. A nőalak kék ruhájának fénytől világított és árnyékos felületei határozott, élesen elhatárolható festett mezőkként vállnak el a szemünk előtt. A mélykék színű ruha szinte beleolvad a háttér kékes, illetve lilás felületeibe, mintegy szimbolikusan is utalva a háború okozta fájdalom elviselhetetlenségére, feloldhatatlanságára. A nőalak szögletes, már-már geometrizáló megfogalmazásmódját a háttér elemeinek négyszögletes mezőkre osztása harmonikusan egészíti ki.
A háború éveiből