Fodor József (1935-2007) festő, grafikus 1954-58 között a Szegedi Tanárképző Főiskola rajztanszékén tanul. Mesterei Füstös Zoltán, Vinkler László, Major Jenő és Kopasz Márta. 1965-ben a Mártélyi Képzőművészeti Szabadiskola alapító tagja és egyik vezetője. 1971-ben megkapja a békéscsabai Alföldi Tárlat nívódíját. A vásárhelyi kollektív műterem vezetője. 1984-ben a XXXI. Vásárhelyi Őszi Tárlaton Tornyai-plakettel díjazzák munkásságát. 1994-ben megkapja a Vásárhelyi Őszi Tárlat nívódíját. 1976-98 között a vásárhelyi és mártélyi művésztelepek vezetője; a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének választmányi tagja. Hódmezővásárhelyt él. Etikai-művészeti alapállása az alföldi hagyománykört megújító vásárhelyi iskola programjához kötődik. Festői stílusa rusztikus formálásul, rajzos modorból alakult át egy oldottabb, dinamikusabb karakterű foltfestés irányába, melyben a szín- és a formaritmus játssza a főszerepet. Újabb, a 80-as-90-es évek fordulóján festett kompozíciói művészetének erőteljes intellektualizalódását mutatják: szülővárosa szellemi nagyságait idéző portrésorozata az értéketikai gondolkodás minőséget teremtő ereje mellett tesz hitet, Tisza-parti tájképlátomásai pedig a természet szellemi aspektusait nyomozzák. Szülővárosa szellemi nagyságait idéző portrésorozatának egyik kiérlelt darabja az In memoriam Plohn József. A kép előterében egy magyaros bajszú, mellényt, zakót és magas nyakú fehér inget viselő férfi tekint a kép nézőjére, aki bal kezével a háromlábú, harmonikás fényképezőgép egyik lábát markolja. A régi fotómasina formái minimális festői jelzéssel vannak csak megidézve, de a doboz, illetve a lábak fénytől világított részein, a csúcsfényes helyeken olyan apró ecsetvonásokkal érzékelteti Fodor a tárgyi formákat, amelyek egyértelműsítik a bonyolult eszköz minden részletét. A markáns férfiarc hasonló festői felfogásban került megörökítésre, ahol a homlok, a pofacsontok és az orr fénytől érintett felületei részletező plaszticitással vannak megfestve. A háttér bal felében a fényképészműterem drapériáit idéző fodrozódások futnak a képmező bal felső sarkáig, míg a férfialak feje és válla körül egy vályogépület meszelt falfelületének fodori festéknyalábokkal megfestett foltja öleli körül a figurát.
In memoriam Plohn József