Előző fejezet Következő fejezet

A vásárhelyi kerámia

Pannonhalmi Zsuzsa

 

A hódmezővásárhelyi kerámiaművészet a szélesebb értelemben vizsgált magyarországi kerámiatörténet összefüggéseiben is mélyre nyúló gyökerekkel rendelkezik. Ezek a gyökerek a magyarországi kerámiaművészet hétezer éves hagyományából táplálkoznak. Az őskorból előkerült kerámia leletek a régészettudomány által nyilvántartott három nagy meghatározó kerámiakultúra körébe sorolhatóak. Az első az anatóliai festett kerámiák köre, a második az úgynevezett mediterrán (kardiumos vagy szívkagylós) kerámia, és a harmadik az északnyugat-európai vonaldíszes kerámiák csoportja. A Délalföldön mindhárom csoport tárgyai nagy számban kerültek elő. Hódmezővásárhelyen már sok ezer évvel ezelőtt, az újkőkor idején itt élő emberek olyan kerámiatárgyakat hoztak létre, amelyek méltán híresek ma is világszerte. A Kárpát-medence régészeti leletekben egyik leggazdagabb lelőhelyeként emlegethetjük Hódmezővásárhelyt, s a vásárhelyi határban előkerült Kökénydombi Vénuszt pedig a legismertebb neolitikus kerámiaemlékként tételezhetjük.

A török hódoltság után mázas kerámiák terjedtek el ezen a területen, amelyek különös változatosságot és gazdagságot mutatnak mind formavilágukban, mind díszítésükben. Ez a hagyomány máig élő és virágzó népi kerámiakultúrát hagyott örökül.

A hódmezővásárhelyi kerámiaművészet hétezer éves állandó jelenléte a térségben - a kora újkortól a kora rézkoron és a bronzkoron keresztül, majd az avar kori és az Árpád-kori kerámiákon át egészen a törökkor tárgyaiig, a népi kerámiák változatos hagyományának szellemében születő tárgyakkal kiegészülve - rendkívüli gazdagságával nagy felelősséget ró a jelenkor keramikusművészeire is.

Hódmezővásárhelyen 1904-ben az Ipari és Mezőgazdasági Kiállítás megvalósításával együtt került sor egy néprajzi és képzőművészeti tárlat megrendezésére is. A kiállítás néprajzi részéhez az anyagot Tornyai János útmutatásai alapján Kiss Lajos - későbbi Kossuth-díjas néprajztudós - gyűjtötte. Tornyai és Endre Béla pedig magángyűjteményük legszebb darabjait a kiállítás rendelkezésére bocsátották.

"A kiállítás előkészítése folyamán kiderült, hogy a városban annyi bemutatásra és megőrzésre érdemes, a magyar stílust a maga tisztaságában feltüntető néprajzi tárgy van, hogy nem egy szobát, de két termet képesek megtölteni. Az eredmény nem maradt el, mert az illetékesek által becsesnek kijelentett néprajzi anyag bírta rá a város hatóságát, hogy a Városi Múzeum alapját vesse meg, amelyben a képzőművészeti, néprajzi tárgyak, történelmi emlékek és könyvtár nyernek elhelyezést. A helyi Néprajzi Múzeum 1905-ben kapta meg a kultuszminisztériumtól a működési engedélyét, gyűjtötte össze a nagy múltú fazekasság legszebb emlékeit." - írja dr. Szalay József rendőrkapitány a kiállítás elnöke évekkel később.

Az 1910-es évek elejére a gyáripar rohamos előretörésével a fazekasok száma Hódmezővásárhelyen egyre csökken, ezért a helyi művészek és társaik 1912-ben megalakítják a Művészek Majolika Telepét. A kezdeményezők és a későbbi résztvevők között találjuk Tornyai János, és Endre Béla festőművészeket, Pásztor János, Rubleczky Géza és Medgyessy Ferenc szobrászművészeket, valamint Smurák József aradi építészt. Az alapítók célja, hogy megőrizzék a vásárhelyi népi fazekas kultúra szín- és formagazdagságát, hogy átmentsék azt egy másik kulturális réteg, a polgári kultúra világába.

 

A Művészek Majolika Telepe alapítói, 1912

 

 

A Majolika Telep dokumentumai - oklevelek, diplomák - tanúsítják, hogy a telep sikeresen működött itthon és külföldön egyaránt, hiszen az itt tervezett és elkészített kerámiatárgyakkal díjakat nyertek például a párizsi és a brüsszeli világkiállításon. Sikereik is azt bizonyítják, hogy termékeiket a kor művészeti és technológiai színvonalán tudták gyártani.

A Majolika Telep művészeinek tervei alapján a helyi fazekasmesterek segítségével kivitelezett kerámiák nagyvonalú, biztos rajzú, szépen komponált alkotások. A telep első vezetője Endre Béla festőművész, akinek tervei, színezett rajzai nagy számban maradtak az utókorra, s ezeket ma a Tornyai János Múzeum gyűjteményében őrzik. A tervek nagyon jól illusztrálják a telepet létrehozó képzőművészek eredeti törekvéseit. A Majolika Telep működését, az itt tervezett és legyártott kerámiák dokumentálását a Vásárhelyen működő Plohn József fotográfus végezte. Ezeknek az üvegnegatívoknak is a Tornyai János Múzeum az őrzési helye.

A vásárhelyi Majolika Gyár történetében a későbbi időszakok - az 1950-70-es évekre gondolunk itt - meghatározó irányait olyan tervezőművészek munkái alakították és befolyásolták mint Szabó Iván, Fekete János, Csohány Kálmán, Kajári Gyula, vagy Végvári Gyula.

A városban élő emberek szakmai tudására és a kerámiaművészeti hagyományokra épült az 1960-as években Közép-Európa legnagyobb kerámia és porcelán komplexuma az Alföldi Porcelángyár, amelyből az 1990-es politikai változások után, a következő gyárak jöttek létre: Alföldi Porcelán Edénygyár Rt., Imerys Tűzállóanyaggyártó Kft., Villeroy & Boch Magyarország Zrt.

Működik még a városban a Szilikátipari és Művészeti Kerámiagyártó Kft. és a Keram-Pack Zrt.

Hódmezővásárhely az ország egyik képzőművészeti központja. Ezt bizonyítja az ötvenöt éves múltra visszatekintő Vásárhelyi Őszi Tárlat léte, az 1996-ban alakult Vásárhelyi Kerámia Szimpózium folyamatos működése, amelyet a Vásárhelyi Fotó Szimpózium elindítása, majd a Képzőművészeti Szimpózium életre hívása követett.

1996-ban megalakult Vásárhelyi Kerámia Szimpózium tíz éve alatt százharmincnyolc művész, mintegy háromszáztíz alkotást készített. A művek mind a hódmezővásárhelyi Városi Kerámiagyűjtemény tulajdonába kerültek. A történeti hűség és adatolhatóság kedvéért érdemes felsorolni a Vásárhelyi Kerámia Szimpózium alapítóit: Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata részéről Almási István alpolgármester és Hegedűsné Dékány Magdolna művészeti referens vettek részt az alapítási procedúrában, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete és a Magyar Keramikusok Társasága részéről Pannonhalmi Zsuzsa keramikusművész volt jelen, a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány képviseletében Fodor József festőművész, Burton Apta Tűzállóanyaggyártó Kft. nevében Schleiffer Ervin, az Alföld Porcelán Edénygyár Rt. részéről Vilics Antal, míg a Keram-Pack Zrt. részéről Török Sándor volt a folyamat részese.

A Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége - Magyar Keramikusok Társasága, a Wartha Vince Kerámiaművészeti Alapítvány és a hódmezővásárhelyi kerámia és porcelán gyárak közös szervezésében, évente egy alkalommal, hat hetes időtartamra tíz magyar és négy külföldi művész részvételével rendezi meg a kerámia szimpóziumot. A szimpózium állandó fővédnöke Dr. Lovag Zsuzsa régész, művészettörténész.

A szimpózium következő esztendőre szóló témáját minden alkalommal a beszámoló kiállítás megnyitóján hirdetik meg. A szimpóziumra pályázati formában lehet jelentkezni.

A szállást a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány a Virág u. 3 szám alatti Alkotótelepén biztosít a résztvevőknek, míg munkahelyeket, s az égetésen túl a teljes technológiát is hozzáférhetővé teszik a gyárak a résztvevő művészek számára. A szimpózium alkotóművészeit az Alföld Porcelán Edénygyár ZRt., az Imerys-Apta Tűzállóanyaggyártó Kft., a Szilikátipari és Művészeti Kerámiagyártó Kft., a Keram-Pack ZRt, és a Villeroy&Boch Magyarország ZRt., gyárak fogadják. A művészek minden egyes gyárban dolgozhatnak, kipróbálhatják a rendelkezésükre álló anyagokat, az egyes technológiákat és égetési módokat. Az anyagok hozzáférhetőek számukra a legfinomabb porcelántól a legdurvább samot-tig. Alkalmazhatják az egyedi mintázást, de az üzemekben, sorozatban gyártott termékek felhasználásával új formai megfogalmazások is születhetnek az alkotómunka során. A közös munka, az együttlét inspirálóan hat mindenkire. A szimpózium ideje alatt rendezik meg a Hódmezővásárhelyi Őszi Tárlatot, amely lehetőséget teremt más műfajban dolgozó művészek és az általuk készített alkotások megismerésére is. A szimpózium után az itt készült alkotásokat kiállításokon mutatják be Hódmezővásárhelyen az Alföldi Galériában, majd Budapesten az Árkád Galériában.

A város minden alkotótól a szimpózium után egy-egy műalkotást kiválaszt a közgyűjteménye számára, s ez a kollekció az évek során több mint kétszáz műtárgyra gyarapodott. A Városi Gyűjtemény anyagát nemzetközi és hazai kiállításokon mutatják be. Azok a gyárak, amelyekben a művész dolgozik ugyancsak egy-egy művet kiválaszthatnak a saját gyűjteményük számára. 2005-től a Keram-Pack Majolika Telepén műtermek várják a művészeket, amennyiben egyedül, műtermi körülmények között szeretnének dolgozni és alkotni.

A szimpózium kiállítási anyaga rendkívül sokrétű, ami azt bizonyítja, hogy a lehetőségeket változatosan használják ki a művészek. Klasszikus szobrászati megjelenésű műveket, gyári termékekből készült kompozíciókat és festett képeket egyaránt találunk az alkotások között. Az anyagok sokfélesége, azok változatos alkalmazása mind-mind az alkotóművészeket dicséri. Az itt készült alkotások a hazai és külföldi kiállításokon nagyon sok díjat nyernek. Azoknak a művészeknek a szakmai előmenetelében, akik a művésztelepen megfordulnak, szinte kivétel nélkül dokumentálható, hogy az egyéni alkotótevékenységük és pályájuk is megújul. A fiatal iparművészek a számukra kiírt pályázatokat az itt készült műveikkel nyerik meg. Kimondható, hogy a művészeti élet, a magyar kerámiaművészet szegényebb volna a Vásárhelyi Kerámia Szimpózium és a Hódmezővásárhelyi Kerámia Művésztelep nélkül. Reméljük, hogy ez a kivételes összefogás a város, a gyárak és a művészek között évtizedek hosszú során át, a hagyományokat követve, gazdagítja Hódmezővásárhely kincseit.

Vallauris és Hódmezővásárhely kerámiaművészete Vallauris és Hódmezővásárhely között évtizedek óta élénk kulturális és művészeti kapcsolat van. Az 1960-as évek végétől kibontakozó testvérvárosi kapcsolatok, nem protokolláris formában működnek. A kerámiaművészetéről, hagyományairól híres település történetében, művészettörténetében sok közös vonás van.

A tenger partján fekvő várost, a földet borító agyagról „Arany völgy"- Auera Vallis, Vallauris-nak nevezték el. A magyar keramikusok számára nagy jelentősége van a Vallaurisi Biennálénak, ahol az évek során nagyon sok magyar művész alkotását mutatták be.

A hódmezővásárhelyi keramikusművészek, a Majolika tervezői 1968-ban dr. Dömötör János múzeumigazgató szervezésében állítottak ki a városban. Ez a kiállítás megalapozta a máig tartó művészeti kapcsolatokat. A Vásárhelyi Kerámia Szimpózium 2002-től nemzetközi keretek között működik, és minden évben Vallauris-i keramikusművészeket is fogad.

2005 nyarán a Vásárhelyi Kerámia Szimpózium egy válogatással bemutatkozott Vallaurisban, ahol magyar keramikusművészeket láttak vendégül. 2007. június 3 és augusztus 15 között került megrendezésre Hódmezővásárhelyen az Alföld Galéria összes termében a Vallauris-Hódmezővásárhely kerámiaművészete című kiállítás. A kiállításon a magyar keramikusok mellett történeti áttekintéssel szerepeltek a Vallauris-i művészek is. Picasso plakátokat, dokumentumokat állítottunk ki, és katalógusokból megismerhettük a Vallaurisi Nemzetközi Kerámia Biennále történetét. A Vallauris-i kerámiaművészet 1912-től címen mutatkozott be harminc művész, harminc művével. A kiállításon külön teremben kaptak helyet a Szipóziumokon szereplő francia kollégák alkotásai.

A kiállításhoz kapcsolódóan Tűzvarázs címmel nagysikerű nyilvános kerámiaégetési bemutatót tartottunk a Galéria udvarán francia és magyar művészek részvételével. A rendezvény szakmai konferenciával végződött, melynek témája Vallauris és Hódmezővásárhely kerámiaművészete volt.

 

A  VÁSÁRHELYI  KERÁMIA  SZIMPÓZIUM RÉSZTVEVŐI 1998 -2007

1998 - „IN MEMORIAM TORNYAI JÁNOS"

Fodor Ilda, Jager Margit, Kerezsi Gyöngyi, Mészáros Gábor, Orosz Mária, Pannonhalmi Zsuzsa, Szemereki Teréz, Tuza László, Veress Miklós.

 

1999 - „AZ ANYAG HATÁRAI"

Albert Ildikó, Berticsné Bukor Zsuzsa, N. Csehi Edit, Lőrincz Zsuzsa, Minya Mária, Polgár IIdikó, Szűcs Zsuzsa, Tuza László, Orosz Mária.

 

2000 - „AZ IDOL"

Ada Grossman (Németország), Benkő Ilona, Krajtsovits Margit, Laborcz Mónika, Mészáros Gábor, Roskó Gábor, Ujj Zsuzsa, Pagony Rita, Orosz Mária, Tuza László.

 

2001 - „ A TOTEM"

Albert Ildikó, Jager Margit, Kerezsi Gyöngyi, Minya Mária, Nemes Fekete Edit (Jugoszlávia), Nurdan Arslan (Törökország), Orosz Mária, Pannonhalmi Zsuzsa, Tuza László, Veress Miklós, Zsibrita Katalin.

 

2002 - „ A MOTÍVUM ÚTJA"

Antal András, Móker Zsuzsa, Laborcz Mónika, Fodor Ilda, Vásárhelyi Emese, Ujj Zsuzsa, Csikai Márta, Steve Boiron (Franciaország), Sirag Khaled (Egyiptom), Marosi Katalin, Tuza László, Orosz Mária, Veress Miklós.

 

2003 - „A PLASZTIKA ÚTJA"

Kecskeméti Sándor, Kondor Edit, Szávoszt Katalin, Szemereki Teréz, Szöllőssy Enikő, Pannonhalmi Zsuzsa, Pázmándi Antal, Guive Kostlavie (Franciaország), Orosz Mária, Tuza László, Veress Miklós.

 

2004 - „A TŰZ"

Babos Pálma, Fujisaki Tomako (Japán), Gombos Hajnal, Kerezsi Gyöngyi, Kertész Géza, Kitazawa Tomomi (Japán), Máder Barnabás, Móker Zsuzsa, Nagy Attila, Néma Júlia, Orosz Mária, Ócsai Károly, Renaud Rembo (Franciaország), Tuza László, Veress Miklós.

 

2005 - „ A FÖLD"

Csemán Ilona, Gálócsy Edit, Győri Anita, Szabó Edit, Szőcs Andrea, Jáger Margit, Kotormán Norbert, Motoko Katsuta (Japán), Pannonhalmi Zsuzsa, Orosz Mária, Tuza László, Várbíró Kinga, Veress Miklós.

 

2006 - „A VÍZ"

Csányi Petra, Gálócsy Edit, Haber Szilvia, Feketű Boglárka, Lublóy Zoltán, Rejka Erika, Schrammel Imre, Máder Barnabás, Szalai László, Krajtsovits Margit, Veress Miklós, Tuza László, Guive Kostlavie (Franciaország), Daniel Branchard (Franciaország), Tóth Magdolna Sára, Kitazawa Tomomi (Japán).

 

2007 - „A LEVEGŐ"

Banchard Daniel (Franciaország), Fujisaki Tomoko (Japán), Gombos Hajnal, Joseph Kamm (USA), M. Kiss Katalin, Koleszár Ferenc, Mészáros Gábor, Motoko Katsuta (Japán), Návay Sándor, Néma Júlia, Nemes Tímea, Nemes Fekete Edit (Szerbia), Nurdan Arslan (Törökország), Pozsgai Fruzsina, Szabán György, Szabó Edit, Szanyi Péter, Szekeres Károly, Tuza László, Végvári Gyula, Veress Miklós.

 

 

   
Előző fejezet Következő fejezet