Előző fejezet Következő fejezet

I. ÁLTALÁNOS KÜLTÖRTÉNET

6.

 

E vidéken korona birtokok voltak. A kanok ide érkezése s a mongolok elől menekülése. A kan települők nem férnek össze a magyarokkal, — de a király szívesen fogadja őket. A mongolok és kanok dühöngéseik. A vidékbeli lakosság és   nemesség   veszedelme.   —  A tatár seregek vidékünkön egyesülnek. — A   búvó-helyek nem adnak menekülést. — Perg és Egres sorsa. — Helyi mondák és elnevezések a   tatár-járásról.   — Az   ország szomorú sorsa s pusztulása. A mongolok elköltözése. Nyomukban az éhség, sáska és végső nyomorúság lépnek. Béla helyreállítja országát. — A kunok emlékei határunkban és a vidéken. — A visszatelepített kunok itt alkalmas   helyet   találtak,   de   vadságukból   igen   lassan léptek ki.

E hely és vidék azonban inkább természeti gazdagságáért lehetett becses a Csákok előtt, mintsem kultúrájáért és sűrű népességéért, mely utóbbikkal nem igen dicsekedhetett. A népesség gyér voltára mutatnak az 1138. és 1237. fentebb hivatott oklevelek adatai, melyekben a kevés számú lakosság községenként és névszerint elősoroltatik. De mutatják azt e korból való templomaink, melyek, mint ásatásaink alkalmával kitűnt, valamennyien csekély számú hívekre voltak építve és a templomok körül fekvő sírok szegénysége, melyekben a csontvázakon kívül ékszerek, fém tárgyak és pénzek csak nagy ritkán találtattak. Így történhetett, hogy  mikor ép'   ez időben a kunok Kuthen királyuk alatt hazánkba érkeztek, IV. Béla, ki nemrég lépett elhalt atyja trónjára, egy részöket e gyér népességű vidékre telepíté le, a mi egyszersmind újra azt is tanusítja, hogy a Körös-Maros közén még mindig nagy kiterjedésű királyi birtokok állottak fen, melyek egyes nemzetségek és családok közt mindeddig nem voltak kiosztva.

Az új vendégek —   kumanok,  turkomanok, az orosz íróknál palovczok — nem voltak egészen   ismeretlenek   az   akkori   magyarok   előtt, mert hiszen hazánk   délkeleti  részét  régóta háborgatták betöréseikkel, egy részök II. István és Sz. László királyunk idejében le   is  telepíttetett már alföldünkre s a künmaradottakkal,  keresztyén hitre téritésök érdekében, Béla és küldöttei elég gyakran érintkeztek. Volt is valami hasonlóság e vándor nép és a magyarok között: habár a  fajrokonság  be   nem  bizonyítható,   a   nyelvi különbség  pedig   minden   kétségen  felül  áll.  A történeti kapcsolat és hasonlóság a két nép közt onnét eredt, hogy mindkét  nép  huzamosabban élt Kipcsákban, az Etel és Uzu, vagyis a Volga és Dnieper közii termékeny és roppant kiterjedésű térségen, hová mindketten keletről, Ázsiából   jöttek   s   hol   hosszú  időn keresztül  több beköltözött népekkel együtt éltek  a   tartomány ősi lakosai   társaságában,   kik törökök voltak.1

Miként a magyarokat századokkal korábban e tartomány ős lakói közé tartozó pecsenegek: ugy a kunokat is tovább űzték innét a hódító mongolok, kik most rettenetes pusztítást követve el Oroszországban, Batu khán vezérlete alatt Európa meghódítására indultak. Magok a mongolok, az uralkodó és állam alkotó nép, aránylag nem voltak nagy számmal, de táborukban voltak a a legyőzött népek százezrei. Szerencsések voltak rövid idő alatt több nagy hadvezért számítani uralkodóik közé, kiknek egyike Temudcsin (Ta-merlán), ki hadjárataiban Csengisz (= hatalmas) nevet vett fel, legyőzte Oroszországot, Khínát, Bokharát, Persiát, Samarkandot s Ázsiának nagyobb részét, ide értve a tatárokat is. Halála után Ogataj lett a fő-khán, ki a hódítások folytatása végett több seregbe osztá 1 1/2 millió főre menő hadseregét, mely seregek egyikének élén állott a már említett Batu, ki elől, mint fergeteg elől, futottak a megriadt kunok.2

Béla király tehát nagy szívességgel fogadta a földönfutó Kuthent és népét s ennek számára, mint említők, az ország legtermékenyebb síkságát mutatta ki lakóhelyül, hol épen szomszédságban estek száz évvel korábban telepített fajrokonaik. Azonban egy fél vad ember tömeg, minő a kun volt, mely törvényt, erkölcsöt és tisztességet — keresztyén értelemben — nem ismert, melynek nomád életmódja merő ellentétben állott a már polgárisuk magvar népével, a dolog természete szerint nem férhetett össze a benszülött lakossággal.

A kunok méneseiket és barom csordáikat legeltették a magyarok megművelt földein, elhordták és rongálták ezek ültetvényeit, „a szegények leányaival gyalázatosan bántak",3 de nem kímélték az urakat sem. E nyers kicsapongások hatását fokozta a kunok idegen nyelve is, melyet a magyar nem értett s e miatt az egymással való összesimulás meg volt nehezítve.

 Béla királynak azonban  nagy szüksége volt a harczias jövevényekre, nemcsak a rakonczátlan főurak s az ezek által demoralizált nemzetre való tekintetből, hanem különösen a miatt, mert a kunok után a tatárok jöttek, a hogy a nép a mongolokat nevezé, kik t. i. harczias és eszes főnökeiknek, ezek közt az öreg Szubutajnak, Dsenkiszkán diadalmas vezértársának, parancsnoksága alatt csakhamar elözönlötték Kelet-Európát, megsemmisítettek minden ellenállást, mely útjokban felmerült s négy nagy hadoszlopban betörve hazánkba, a király seregét, mely felett mind felszerelés, mind hadászati belátás és katonai erények dolgában túlsúlyban voltak.

 

5. sz. A tatárok betörése.

Muhinál széttiporták, miután csaknem egyidejűleg Erdélyt is elfoglalták, s ezzel az elkorcsosult magyarok hazájának teljesen uraivá lettek s itt soha sem képzelt kegyetlenséggel dühöngöttek. Velük versenyezve együtt pusztítottak és gyilkoltak a kunok is, a miatt bőszülve fel ellenünk, hogy mikor épen a tatárok ellen akartak volna indulni, a magyarok Béla táborában levő királyukat, Kuthent, családostul leölték, arra a hitvány gyanúra, mintha t. i. ez és népe a tatárokkal a magyarok megrontására egyetértett volna.

Roger, egykorú történetíró, váradi püspökségi főesperes, beszéli el, hogy Bulzo (Bulcsú) csanádi püspök és az e vidéki nemesség is mily veszedelembe esett e miatt. A püspök nevezetesen és nevezett társai, ezek közt „Miklós, fiával Borral és sok nemessel együtt, midőn nejeiket, fiaikat, leányaikat és családjaikat a felvidékre vitték, hogy a király seregéhez sietve csatlakozzanak, a velök szembejövő kunokkal kemény harczba bocsátkoztak, s minthogy ezeknek ellent nem állhattak, csaknem mindnyájan kard élére hányattak". Maga a betegeskedő püspök azonban kocsija fenekén meghúzva magát, szerencsésen elhajtatott s kiszabadult a veszedelemből.4 Hogy itt a környékünkbeli nemesség veszedelméről van szó, abból is kitűnik, hogy a nevezett Bór családja a Csongrád-megyében (Ányás, Illésmonostor. Szeg, Szer, Tömörkény) birtokos Szeri Pósa nemzetséghez    tartozott,5    melyből    Bánk    bán    is eredt.6

A nagyobb romlást, a teljes elpusztulást azonban a mongolok hozták e vidékre is. Ezek bal szárnya, mely Kadán vezérlete alatt Erdélyen keresztül tört az országba, április közepén már Váradot özönlé el, melynek falait hajító gépeivel szétzúzta s népét legyilkolta. A tatárok a nők egy részét a templomokba vonszolták, ott megfertőzhették, a mi értékes tárgyat előkeríthettek, azt magukkal vitték, azután pedig Tamásda, Ágya és Gyula felé vonultak el, a nagy tömegekben összegyülekezett lakosságot csellel és erőszakkal megejtve és irgalom nélkül felkonczolva. — Ugyan ez időben egy másik mongol sereg Büdzsig khán alatt a Bánságot feldúlva közelített felénk s Csanádot csakhamar elfoglalta és elrontotta. A két nagy tatár sereg vidékünkön, mely Gyula és Csanád közé esik, adott kezet egymásnak, s e kézfogás alatt jóformán megsemmisült minden emberi élet e vidéken, Igen valószínű, hogy a határunkon levő nádasok és rétségek csak kis mértékben szolgáltathattak oltalmat a menekülő lakosságnak: mert az egész hadjárat története azt tanítja, hogy a mongolok nemcsak kitűnően értették a vizen járást, hanem ravaszságban, hadi fortélyban és kitartásban is fölülmulták a magyarokat, úgy hogy ezek, mint juhok a vágóhídra, maguktól belementek az eszesebb és erősebb ellenség tőrébe. Különben is téli időben az ilyen buvóhely mit sem ér: mert ha a farkasoktól és az élelmezés nehézségétől eltekintünk is, télen a mi éghajlatunk alatt lehetetlen tüzelés nélkül megmaradni, a mi által pedig a legfélreesőbb hely is el van árulva; másfelől a vizek is befagynak s a jég hátán a legjobb búvóhelyek is könnyen megközelíthetőkké válnak.

Mikor a vidék már el volt pusztítva, a tatárok Perg (ma Kaszaper, régen Kasza-Perek, jelentékeny város) alá szállottak, hova 70 falu népessége futott össze s a helyet megerősítette: de a tatárok hirtelen meglepték ezt, felgyujtották s a benszorultakat épúgv, mint a kívül levőket, kor- és nemkülönbség nélkül leöldösték. Hasonló sorsa lett a fentebb említett egresi monostornak, melynek várszerű falai közt a cziszterczi rendűek éltek, de most a vidék menekültjei, nemes urak, asszonyok és .,pánczélos vitézek" is oltalmat találtak. A tatárok azonban követ szóró gépeikkel széttördelték a monostor falait, mikor is a benszorult népség arra az igéretre, hogy élete meg fog hagyatni, meghódolt. De a tatárok nem tartották meg adott szavakat s a benszorultakat leöldösték, „kivéve néhány barátot, kit kedvök volt elbocsátani s néhány úrnőt és igen szép leányt, kiket magok számára megtartottak".7

Minden valószínűség szerint a peregi és egresi vérmezőkön konczoltattak fel a határunkbeli birtokos nemesség családai is, mert magok a nemes urak jobbára a király táborában voltak s nagyobb részük   ott   vérzett   el, a   Sajó  mellett.8   Június végére a tatárok már az egész országot széltire-hosszára feldulták és pusztasággá változtatták. Csak nehány, a természet által is különösen megerősített vár tarthatta magát meg dühök ellenében, minők azonban a mi környékünkön nem voltak.

Végre a búvóhelyeken meghúzódott gyér népség is előjött az éhség, a meghunyászkodás és a nekik vetett csel következtében: de mikor az aratást elvégezte s megmaradt vagyonkáját és szép nőit a tatároknak kiszolgáltatta, akkor aztán ezek tervszerűen, községenként lemészárolták azt. Az ingó és ingatlan vagyont azonban megkímélték a szörnyetegek, mert eredetileg azzal a szándékkal jöttek, hogy feleségeikkel, gyermekeikkel és igen nagy számú barmaikkal együtt a meghódított területen fognak letelepedni, egy telet pedig minden esetre itt töltenek. Falvaink és városaink egy része tehát akkor pusztulhatott el, mikor a tatárok hazánkból váratlanul eltakarodtak, részint ezek keze által az elvonuláskor felgyújtva, részint a gondviseletlenség miatt, melyre az üres és gazdátlan, különben is hitvány anyagból készült házak, kitéve az időjárás, a szomszédok, barangoló bujdosók és tolvajok bántalmainak, — jutottak.

Batu khán ugyanis arra a hírre, hogy a főkhán, Ogotaj, otthon meghalt, egy évi pusztítás után visszarendelte népét szerencsétlen hazánkból s a megmaradt csekély lakosság elő mert bújni rejtekhelyeiből.

Szomorú tekintete volt az egész országnak. ,,Az egyházak tornyai vezették a bujdosókat helységről helységre, a néptelen és üres földön. Az utakat és ösvényeket a fű és burján fölverte, elenyésztek." Néha 10—15 napig kellett  menni, míg emberrel találkozott valaki.

A városban és falvakban a megöltek csontjai hevertek S a mint az emberek — egymástól is félve s még mindig a tatárok visszajöttétől rettegve — előbújtak, nyomukban következett az éhség. A vetetten maradt földek nem nyújtottak eleséget. Az emberek kutyát, macskát ettek, sőt, hír szerint, még emberhúst is árultak nyílt piaczon. A farkasok is hihetetlen módon elszaporodtak, úgy hogy egyenesen berohantak a házakba s marczangolták azok nyomorult lakóit. Ily módon egész nemzetségek vesztek ki, a falvak elpusztultak, a földek gazdátlanul hevertek, a törvénykezés, igazságszolgáltatás megakadt. S mintha mindez még nem lett volna elég, a következő évben sáskák lepték el az országot s az éhhalál ismét pusztítani kezdett „Az emberek, olyan urak is, mint a Csákok, Hunt-Páznánok, jószágaikat voltak kénytelenek eladni s a szükség oly nagy volt, hogy országosan, nyílt rendeletben el kellett ismerni, hogy az ilyféle eladásokat — minden családi kötelék, jog félretételével — senkinek sem szabad megbontani. Krisztus születése óta, mondák Ausztriában, nem volt még országban oly csapás, oly nyomorúság, mint Magyarországban a magyarok bűnei miatt."9

Hogy a Csák nemzetség, mely vidékünkön is birtokos volt, ily sorsra jutott, ez egyik bizonysága annak, hogy a tatárjárás alatt környékünk is elpusztult, a mi különben már a fentebbiekből is következik. A vidékünkön létezett nagy számú falvak ekkor semmisültek meg, még pedig jó részt végleg és teljesen, annyira, hogy jó részének neve is elveszett a hagyományból, úgy hogy egykori létezésükről csak a gyéren maradt egykorú oklevelek és a föld alól előkerülő régészeti leletek tesznek fogyatékosan tanuságot.

Béla király azonban most, az ország helyreállításakor mutatta ki, hogy a legkitűnőbb mértékben rátermett a rá néző óriási feladatra, mely valóban egy nagy király eszét és szivét tette szükségessé. Külföldről élelmi szereket és marhákat szállíttatott a szerencsétlen hazába. Minthogy a tatárok az ország kincseit magokkal vitték, pénzt veretett a közhasználatra s a lakosságot különösen rézpénzzel látta el, melyet királyaink között először ő hozott forgalomba.10 Ujonan rendezte a birtokviszonyokat. Az elfoglalt jószágokat jogos tulajdonosaiknak visszaadta, a gazdátlanokat, melyek birtokosai nem jelentkeztek, másoknak adományozta. A várföldeket pontosan kijelölte s minthogy a tatárok visszatérésétől még mindig lehetett tartani, új várak építésével is gondoskodott a védelemről, s ilyenek állítására  híveit is buzdította.11 Az elnéptelenedett vidékekre külföldről idegen telepeseket édesgetett be.

Ezek közé tartoztak a kunok is, kiket a király Bolgárországból hivott vissza hazánkba s ezek hihetően thrácziai és macze-dóniai véreikkel szaporodva terjedelmes és gazdag földeket nyertek szállásul a Tisza és Duna, a Temes, Maros és Körös folyók közein s kiváltságok tekintetében egyenlőkké tétettek a magyar nemességgel azon kötelezettség mellett, hogy ők is, mint a nemesek, a király zászlói alatt tartoznak szolgálni, kormányzatra nézve azonban saját főnökeik és a nádor főhatósága alatt maradjanak.12

E szerint a visszatelepített kunok határunk vidékeit is újra megszállották. Vásárhelyről ezt a hagyomány különösen állítja,13 bár, mint látni fogjuk, a határ egy részének más birtokosai voltak, — de csak névleg. A kicsiny gyér falvak mellett, melyek most, dulás után, elhamvadva és üresen állottak, nagy pusztaságok borították abban az időben e helyet. Amazokat a folyók és tavak mentén s általában a vízhez közel találjuk, melyeknek, mint a sírjaikban talált, habár kevés számú, e korbeli ékszerek is bizonyítják, megvoltak jogos uri birtokosaik, csakhogy azok nagyobb része most kihalt vagy elszéledeti A terjedelmes rónaságnak pedig általában nem volt gazdája, az most leginkább barmok legeltetésére szolgált s  a   király,   vagy   a  királyi  herczegek,  vagy  a várak tulajdonát képezte, de most ezeknek sem voltak népeik és jószágaik, hogy a síkságoknak valami hasznát vehették volna.

A tágas és kövér legelőt szolgáltató mezőségek tehát épen az újból érkezett jövevényeknek valók voltak. Elfértek rajtok kényelmesen barmaikkal együtt s meglehettek volna itt a nélkül, hogy a benszülött, különben is gyér lakóknak alkalmatlanságára váltak volna.


Jegyzetek:

  1. Á török névnek a régi íróknál igenszéles értelme volt Az orosz évkönyv-írók Kipcsáknak nemcsak ős — hanem beköltözött népeit is turk-oknak hívják. A keleti császárság írói, míg a törököket persáknak írták, az alalt a magyarokat törököknek nevezték s e név alá bevonták a szlávokat, oroszokat és khazárokat is, annak bizonyságára, hogy hajdan a népeket nem nyelvök szerint különböztették meg egymástól, a mint hogy   a   scytha, hun és kun nevek alá is külön nyelvű népeket foglaltak be egészen úgy. miként ma nálunk a hazafias tót és német magát magyarnak vallja.
  2. Bővebben Hammer-PurgstalL, Geschichte der goldenen Horde (jó részben perzsa, arab, török és európai egykorú források után).
  3. Rogerius, Carm. miserab.
  4. Roeerius,   Carmen   miserab.   Endlichernél  2/1— 272   1.
  5. Wertner, Magy. nemz. I. 118—120. (Talán e birtokos nemzetség nevét őrzi a mi Bor-halmunk, a vásárhelyi réten.)
  6. Bécsi képes krón. 77. fej.
  7. Rogerius id. m. XXXVII. és Thuróczi Krónikája, Fessler, Geschichte der Ungern. II., II. 533.
  8. A tatárjárás korához nálunk több helyi monda fűződik. Így Lichner (Vásárhelyi Közi. 1888. 15. sz.) említi, hogy a V e r e s-h a l o m-nak (máskép: Apró-halom), vagyis  annak a hét dombnak,  mely a   vásárhelyi puszta közepén, a mágocs-orosházi út mentén található, eredetileg „Véres-halom" lett volna a neve, még pedig azon okból, hogy azok a tatárok által leolt orosháziak holttesteit takarják, melyeket ide a vásárhelyiek temettek el. Varga tanár azonban 1895. nyarán kérésemre megvizsgálta e halmokat s közülök hármat megásatván, ezeket természetes képződésűeknek találta, úgy hogy e szerint biztosra vehetjük, hogy e halmok alatt a tatárok áldozatai nem feküsznek s hogy a Vére s-h alom továbbra is megmaradhat V e r e s-h a l o m-nak. — A másik rege Batidáról szól s azt állítja, hogy az eredetileg Batu-hida volt s ugy keletkezett, hogy ,,midőn már a meghódított országrész szervezéséhez hozzá fogtak a mongolok s azt tamari k-ra (?) vagy kerületekre osztották, Batn — a királyi pecsétekkel megeró'sített hamis levelekkel rejtekeikből előcsalt lakosokat, kik a vásárhelyi Nagy-rétből is kijöttek, felkaszaboltatván, azon időben gorzsai, most pedig vásárhelyi r é t-ben eső éren s most is róla nevezett B a t e r é n (Batu erén) holttestekből (néprege) csináltatott hidat egy szigetre, mely sziget most is Batidának vagy Batu hídjának neveztetik1'. (B.-Pesti Visszhang. 1856. 223. Matók Bélától. Lényegileg egyezik a Csók Mózes és Sós János városi jegyzők által irásba foglalt hagyománynyal. L. ezektől a város leírását Vlt. 1852. 1376. "és 1864/292) Egy tekintetre látszik, hogy ez nem hagyomány, sem néprege, hanem literátus emberek mesterséges találmánya, u. n, szójáték, minőben az embereknek minden időben kedvök tölt s mely egészen ártatlan is volna, ha, mint jelen esetben is, történeti adatok koholásával nem állana kapcsolatban. Ugyanis, a fentebbiekből kitűnik, hogy e vidéket más tatár khán dúlta fel és nem Batu; utóbbik Sajótól a Duna felé tartott s a Duna mentén is takarodott ki az országból, következetesen a tatárok azon szokásához hogy a mely vidéket egyik seregök már kiélt és elpusztított, arra másik sereget nem vezettek. Batida és Batere nevei megfejtése végett pedig egészen másfelé kell fordulnunk, a mint később tüzetesen látni fogjuk.
  9. Pauler, A magy. nemz. tört. II. 245—246.
  10. IV. Béla pénzei, mint alább látandjuk, határunkban is több helyen találhatók. Régiségtárunkba Kopáncsról és Martélyról szólók adattak be. Ellenben a Csajághi föld öblös rézérmei a Nemz. Múzeumba jutottak. (Régiség és érem napló 1870. 297. f. sz.) egy azok mellett előforduló keleti feliratú rézpénzzel együtt, mi a keletről beszármazott s mindjárt említendő idegenek befolyására vall.
  11. Lichner (Vás. Közl. 1882. 4. sz.) ide vonatkozólag így ír. „Ekkor (IV. Béla visszatérte után) épült a budai és szegedi vár, ekkor újíttatott és erősbíttetett a Csongrádi... alkalmasint ez időből származik a szegvári is." Ebből csak a budai és csongrádi várra vonatkozó állítást fogadhatjuk el bebizonyíthatónak. Utóbbiakról Béla király már 1247-ben emlékezik. (A királyi levél Báránynál, Okit. 53.). Szeged városának, illetőleg várnagyainak nvomai azonban csak mintegy 100 év múlva kezdődnek az oklevelekben. Szegvár-nak pedig ezután még századokon keresztül híre sincs. Ezt csak a XIV. század második felében kezdik emlegetni, azelőtt Szeg (Zeg) volt a neve, 1284-ben még falú sem volt, hanem csak „föld."
  12. Gyárfás, Jászkunok tört. II. 280—281 Pray, Dissert. 114. Pauler, Magy   Nemz. tört   II   264.
  13. Borovszky, Csan. m. tört  I. 77.

 

 

   
Előző fejezet Következő fejezet