Előző fejezet Következő fejezet

I. ÁLTALÁNOS KÜLTÖRTÉNET

10.

 

A király jobb útra térése. A kunok Hódon táboroznak, mely e czélra igen alkalmas fekvései bírt. Itt támadja meg őket a király. A régiek hogy' írták e hely nevét? Hogy' és miért estek tévedésbe az ujabbkori írók ? Az egykori oklevelek hogy' írják azt ? A Hód-tó hogy' keveredett a leírásokba ? Azok, kik a harcz színhelyét Erdélybe vitték és tévedésök. Kik maradtak meg városunk mellett ?

A hódi csatában nagy érdekek állottak koczkún. A magyar vezérek és bajnokok hős-tettei a harcz mezején. A kunok leveretnek. A hadak állása Lichner szerint.

A   területi  nehézségek   e   hadállás   ellenében.  Kun halmok nálunk nem léteznek. Az ütközet a Hód mezején kezdődött. A küzdelem átmegy   a   Szigetbe,  majd a Tarján-végbe és a mártélyi síkra,  hol a koczka eldől.Itt van a Kurgan.

  Az efféle esetek végre a különben minden jó iránt fogékony király szivét is meghatották s lelkét a marczangolt haza irányában magasztos elhatározásra birták. Ipának, Károly sziciliai királynak, bölcs és nemes eljárása, ki őt a pápa előtt akkor is védte, mikor László a bűnök fertőjébe merülve nejét magától eltaszítá, — a pápa nyugodt és nagylelkű magatartása, ki szintén türtőztetni tudta magát, mikor az ő követén László a fentebbi nagy sérelmet elkövette, bátor fellépése és az országnagyok józanító fenyítéke egyaránt imponált az alapjában nemes indulatű fiatal királynak: úgy hogy ez egyszer csak  kiragadta magát a kunok befolyása alól s elhanyagolt nemzetének élére állott, hogy a garázda jövevény népséget megfenyítse. Mert a mi kunjaink ellenünk már ekkor felbujtották keleten lakó1 véreiket is s ezek Oldamir fejedelem2 vezérlete alatt.

Erdélybe betörve közelgettek itteni fajrokonaik megsegítésére. A lázongó kunok 1280 nyarán3 határunkban. Hódon4 gyülekeztek össze, hová Oldamir is csakhamar megérkezett. Ezen a helyen, mely a Temestől Nagy-Váradie elterült kun szállásoknak jóformán   közepére  esett, s melyet terjedelmes és kövér legelői, sík mezeje s igen jól védhető fekvése, lovas táborozásra kiválóan alkalmassá tettek s hol a kunok a gvér nemesség és a csekély számú védtelen bennszülött lakosság felett teljes túlsúlyra jutva, zavartalanul bevárhatták véreik összeérkezését s folytathatták hadi készülődéseiket. De László király is résen állott s Thuróczi szerint, „mint a vitéz Józsua szállott szembe a lázongókkal, hogy nemzetéért és országáért megharczoljon." Június közepén már a jól megerősített Csanádon volt s hihetően ide várta híveit, kiknek társaságában előrenyomulva a kunokat főfészkökben, Hódon kereste fel és támadta meg.

 

6. sz. Kun László király.4

A felelt, hogy ez a hely a mi falunk volt, ma már alig lehet kétség. De sokáig zavarban és bizonytalanságban volt e dolog, főleg a miatt, mert a régibb krónikások és történetírók részint határozatlanul, részint hibásan jelölték meg az összeütközés helyét. S épen ezért, városunkra való tekintetből, melynek ez ütközet egyik legfőbb történeti nevezetességét képezi, kötelességünknek ismerjük a kérdés multját és egész állását tüzetesen ismertetni és megvitatni.

Kézai Simon mester, ki egykorú létére legpontosabban megnevezhette s körülírhatta volna a csata színhelyét, ezt egy igével sem tette.5 Thuróczi és a Bécsi képes krónika pedig „a Hood nevű tó tájára,"6 Bon fin „a mellé a tó mellé, melyet Hood-nak hínak",7 tették a harcz színhelyét. Heltai, a ki, mint krónikája, czímében is mondja, Bonfint írta át,9 átveszi ettől a tavat s „az Hód állóvíz mellett" szállítja táborba Oldamirt, de egyszersmind nyomban azt állítja, hogy „onnét be akara ütni Magyarországba". Heltai ezen előadása aztán tévedésbe ejtette a későbbi történetírókat — a harcz színhelyének hollétére nézve.

Heltai korában, ugyanis, a Hód állóvize   s   a   mellette  elterülő  vidék,  vagyis városunk, a mint ezt később tüzetesen látni fogjuk, Erdélyhez tartozott. Így hát, midőn ő Oldamirról egész helyesen azt írja, hogy ez a „Hód állóvíz mellől Magyarországba akart berontani", ez alatt azt érti, hogy a kun fejedelem a tiszántúli   vidékről   tovább   nyugatra,   az   ő  korabeli Magyarhonba   akart nyomulni.10  A  későbbi történetírók azonban nem  véve  figyelembe,  hogy Heltai a maga   korabeli  Erdélybe   teljes  joggal helyezte a Hód vizét s csak arra gondolva, hogy az   ő idejökben   Erdélynek   már   a   Királyhágó volt nyugati   határa,   a   Hód  vizét  átvitték a Királyhágón   s   ott   kerestek   valami   olyan hangzású   állóvizet,   melyet  aztán a  Mezőségen, Kolozsvár és Szamosujvár táján, a H ó d o s-t ó b a n kellett megtalálniuk. Pedig a régi krónikák nem a Hódos, hanem a Hód taváról tesznek említést s a kunokra   nézve,  kik a Körös, Maros,   Temes  és a Tisza, Duna közén voltak megtelepedve, teljességgel képtelen és okszerűtlen dolog lett  volna, egy   tőlük   távol  eső  s  velők   egyet nem  értő vidéken jelölni ki az összegyülekezési helyet.

Azonban a legnagyobb nehézséget a vásárhelyi Hód-tó ellenében Thuróczi csinálta, a ki szintén úgy írta le a dolgot, hogy Oldamir a tó partján összegyűjtvén a kunokat, onnét akart betörni Magyarországba, miből nyilván következik, hogy a tó szerinte nem volt ez ország területén.

De hogy e részben Thuróczi megtévedt, azt IV. László király oklevelei bizonyítják, a ki e kérdésben legjobb tanú. Az ő egykorú leveleinek inkább hihetünk, mint a kétszáz évvel később élt s jobbára ismeretlen évkönyvekből dolgozó Thuróczinak. Már Lichner11 hat levelét idézi magának László királynak, melyekben a király irásban hagyta, hogy ő a kunok ellen H ó d-on harczolt. Szabó Károly pedig 1280—1289-ből 29 oklevelet ismert, melyekben a hódi csatáról van téve említés. Ezekben következetesen az áll, hogy az összeütközés in Hod, Hood, Houd, Hoot (egy helyt: in loco, Howd vocato történt).12 E levelekben szó sincs tóról, hanem csupán Hód helységről,13 melynek határában a nagy harcz végbement, ilyen nevű falu pedig a kunok akkori székein más nem volt, csak épen a miénk.

Hogy a régi krónikások mért nem maradtak az oklevelek kifejezésénél?  s miért tették  a  harcz színhelyét általában a Hód tava mellé? ez oly kérdés, melyre általános választ senki sem adhat. Gyártás szeriut alocus  Hod-ot (Hód helység) olvashatták hibásan lacus Hod-nak (Hód tava). —  a   mi  el is lenne fogadható, ha  föl lehetne tenni azt,   a mi valószínűtlen, hogy a  krónikások egyre-másra  írott oklevelekből  dolgoztak s e levelekben a lacus általában benne lett volna. Lichner  szerint pedig a szócserére az  a  körülmény vezette a krónikásokat, hogy „az ő korukban Hódból már csak a tó mar ad t meg. ellenben a  falu  már nem  állott fenn. Ez állítás a történeti adatokkal merőben ellenkezik, mint a melyek t. i. kétségtelenné teszik, hogy Hód község a krónikások idejében is tényleg fen ál lőtt, mert róla, mint később látandjuk, az oklevelek megnevezetten emlékeznek. Annyi kétségtelen,   hogy régen a krónikások,   sőt még . a hivatalos személyek is, hazánk földrajzában kevéssé voltak jártasok, a mit az akkori irodalmi és közlekedési viszonyok közt egészen természetesnek találhatunk. S ezért van, hogy még a királyi kanczelláriában, vagy más hiteles helyeken szerkesztett hivatalos levelekben is nemritkán fordulnak elő földrajzi botlások. Bonfinról  pedig, habár ő könyvében az ország  földiratát is  adja,  különösen   tudva   van, hogy   ő, a különben is   idegen, országunknak igen  kevés községét   ismerte: — Hódról,  Vásárhelyről   s   Hódtaváról  pedig épen semmi tudomással sem bírt, mert  ezekről terjedelmes    nagy   művének   földirati  részében egy betűvel sem emlékezik. Ilyen ismerettel aztán mindegy volt rá nézve és a krónikásokra nézve, akár   a falu, akár a tó  neve jöjjön   forgalomba.

Egyébiránt az oklevelek azon adata, hogy a csata Hód faluban történt14 s a krónikások azon állítása közt, hogy a harcz a Hód tavánál esett meg: semmi ellenmondás sincs, sőt inkább ez a kétféle előadás egészíti tökéletesen ki egymást, mert így nem maradhat fen semmi kétség sem a harcz mezejének fekvésére nézve. Ugyanis, így lesz egészen bizonyos, hogy csakis arról a Hód faluról lehet szó, mely mellett a Hód tava van. Ez a hely pedig sehol másutt nem található fel, csupán a mi területünkön.

Bármi okból történt is a Hód tavának szerepeltetése, mint láttuk, kétségtelenül ez okozta azt. hogy újabbkori történetíróink Heltait félreértvén, a csata színhelyét tőlünk Erdélybe vitték. Ezek élén a méltán nagy nevű Katona István áll.15 Vele egy nézeten vannak Fessler16 Budai Ferencz,17 Virág Benedek.18 Péczeli,19 Kállai Ferencz,20 Horváth Péter,21 Majláth János,22 Kőváry László,23 Szalay László,24 Lenklgnácz,25

stb.. — mely történészek a kunok és magyarok harczát kivétel nélkül a t ó mellé teszik, melyet egy részök H ó d o s-nak, — más részök, mivel azt kis terjedelme miatt a legtöbb térképen meg sem találták, az ehhez 20—80 kilométerre fekvő, de azzal teljeséggel nem azonos és már sokkal nagyobb c z e g e i tónak, más részök végre H ó d-nak nevez, mit sem törődve azzal, hogy a régi források közt egy sincs, mely Czege, ez oláh falu, melletti tóra utalna, sem azzal, hogy Hód nevű tó a Mezőségen, sőt egész Erdélyben sem létezik.

Mások azonban észrevették a tévedést és határozottan városunk mellett foglaltak állást. Pető G e r g e l y a régi krónikásokat követve, egyszerűen a „H o tt álló vizet" említi,26 tehát Heltaival együtt részünkön van; Podhr aczky27 egyenesen megtámadja Katonát, a miért az 1288-ki oklevél alapján Erdély mellé állott; Horváth M i h á l y.28 Palugyay Imre,29 Gyárfás István.30 Hunfalvi Pál,31 de legnyomatékosabban Szabó Károly32 szintén a mi Hódúnkat értik, mely utóbbik nyomós fejtegetéseit az öntudatos újabb történészek, ezek közt Pauler Gyula,33 Borovszky34 már általában  elfogadták.   Különösen   említendő Pesty Frigyes,35 mint a ki a kérdés egész irodalmát áttanulmányozta, s a ki szintén városunk mellett tör láncsát, bár merőben téved, mikor azt állítja, hogy a városunk „melletti tó szerte csak Hódost ó-nak neveztetik és nem H ó d t ó-nak, vagy H o l d t ó nak" s hogy az egykorú királyi oklevelekben utóbbi tóról nincs említés: holott Lászlónak, mint említők, van olyan levele is.

melyben a Hód tavát megnevezi. Mondani is felesleges, hogy városunk férfiai, a kik eddig Hódmezővásárhely történetéről írtak, Szőnyi Benjámint kivéve, ki e tárgyról semmit sem szól. szintén a mi Hódunk számára követelik a harczi tért. így Csók Mózes36 Matók Béla.37 Sós János,38 Széli Farkas,39 de mindenek felett Lichner Gáspár,40 ki e kérdést, Fejér Gy. okleveles nagy művéből számos adatot kiszedegetvén, elég alaposan és terjedelmesen fejtegette, bár a harcz sajátlagos szinterére nézve, mint látni fogjuk, vaíószinűtlenségeket hozott forgalomba.

Ezek előrebocsátása után az ország akkori állapotára térve vissza, László király, úgy látszik, egész mivoltában felfogta a válságos helyzetet, mely előtt állott, midőn fegyverét a kunokéval összemérte. Ideje is volt, hogy a királyok   folytonos   kegyei   által   elkényeztetett,   de különben is rakonczátlankodásra  hajlandó  népség   megzaboláztassék s e szép  és gazdag  haza, melyen   annyi   garázdaságot követtek   el,   hatalmuk alól kiragadtassák; mert a király tisztában volt azzal,   hogy ezek „nemcsak   országunkat a maguk jármába  leigázni,  hanem   királyi  koronánkat   is   magokhoz   ragadni   akarják."41  

Most kellett eldőlni,   hogy Magyarország a polgárisuk magyarságé maradjon-e továbbra is, vagy pedig az   elhatalmasodott   kunok útján   visszaessék   a pogányság és bárdolatlanság korszakába. A nemzet maga is így itélte  meg  a  helyzetet  s   ezért látjuk,   hogy a legkitűnőbb magyar vitézek,   ide értve az olygarkhiát is, mely e válságos   időben félretette   az önzést és meghasonlást, a  haragot és  gyűlölködést, — vetélkedve siettek   a  király oldala mellé, hogy vele   együtt  megoltalmazzák a nemzetet és a hazát   a bitor idegenektől.

A hadvezérlet, úgy látszik, Tamás fia Lórántnak, a későbbi erdélyi vajdának, e sokat próbált „serény vitéz"-nek kezébe volt letéve, ki még csak nem rég a királyt fogva tartotta. Ő intézte az első támadást az Ernye bán fiával, Istvánnal42 és Miklósfia Rafain-nal, a Kata nemből, az erdélyi és bihari csapatok élén. félelmes lándzsájával a kunok ellen, „kiket vitézül megrohant s közülük igen sokat dicséretesen levágott és leterített1'.43 Rafain is „halált megvetve harczolt s négy halálos sebet kapott."44 Tamás, a Micbán Simon sarja, szintén vitézül küzdött s két fegyveres kunt fogva hurczolt a király elébe.45 Ennek testvére, György, a király közelében viaskodott s midőn lovát veszíté. mint legyőzhetetlen bajnok harcolt tovább a csatatéren, jóllehet nyíl és lándzsa által okozott több rendbeli sebet hordozott már testében.46

A Rátold nemzetség tagjai heten „mint rettenthetetlen oroszlánok" küzdöttek. Közülök Lóránt „a király legvitézebb katonájaként említtetik, kinek felülmúlhatatlan bátorsága és ernyedetlen küzdése bontotta meg a kunok hadsorait."' Ugyan e testvérek közé tartozott Lőrincz, „ki vitézül harczolva a szent koronának tartozó hűséggel ott végezte életét".47 Gergely, a király szemeláttára több kunt megsebesített.48 Fülöp három kunt ejtett foglyul.49 Dénes, Cheme fia. ungi várjobbágy mellől szolgái elestek, mikor maga a király szeme láttára még folyvást küzdött50 Talpasnak nevezett Tamás szintén vitézül harczolt s halálos sebet is kapott.51 Különös érdemeket szereztek a székelyek is, kik a királynak a hadjáratra nyolczvan lovat adtak s magának a királynak csapatában harczolván „vitézségük, tántoríthatatlanságuk s vérőkkel tanusított hűségükért" László előtt különös kedvességre tettek szert." A királyi oklevelek említik még Türk fia Dénes és   Macsonka,52   Miklós   galgóczí ispán,53  úgyszintén A m a d e, Finta nádor öcscse, később maga is nádor, nemzetsége több tagjával54 és István, a király tárnokmestere, s végül a vasmegyei vépi udvarnokok, a sárosmegyei asguthi erdőőrök-vitézségét is. Az elesettek közt volt Kézai mester szerint Pósafia Olivér az Aba nemből, Miklós comes fia András, a Vigman nemzetségből, Ponit comes fia László, a Miskócz, Kis Mihályfia Demeter, a Kusd nemből,55 egy 1284-ki oklevél szerint56 János, Izsip fia, a Bő nemből és még számosan, a kikről névszerint nincs emlékezés.

A harczot mindkét részről vitézül és elkeseredéssel vívták s a győzelem még egyik fél részére sem dőlt el, midőn „hirtelen és váratlanul, isteni kedvezésből nagy zápor eső eredt meg, mely szembe vágta a pogányokat, úgy hogy ezek, a kiknek bizodalmuk íjaikban és nyilaikban volt, a nagy esőben elázva olyanok lettek, a próféta szerint, mint a föld ganéja."57 Ekkor megdőlt a kunok harczi rende s a magyarok feltartóztathatlanul vetették rájok magukat, „letiporták ellenségeiket, azok nagy részét levágták, sokat közülük elfogtak s az egész vidéket széltében-hosszában kifosztották.58" A menekülő kunok, nejeiket és gyermekeiket hátrahagyva, Oldamir példájára kiszöktek Moldvába, „ a honmaradtak pedig a királyi szó előtt annyira megalázkodtak, hogy egész lényökben reszketve alig mertek a király arczába tekinteni."59 A király pedig a kiköltözni akaró kunoknak utánok indult s az erdélyi havasokon túl egészen a tatárok földéig hatolva, ott őket visszatérésre kényszerítette s korábbi lakóhelyökre letelepítette.

Hogy határunk mely része szolgált a nevezetes ütközet színteréül, arra nézve többféle vélemény állítható fel. Lichner Gáspár abból a föltevésből kiindulva, hogy Hód község valahol az Oldal-kosár nevű városrész helyén, tehát a tó Szentes felőli oldalán feküdt, továbbá, hogy az az öt halom, mely a Tarján városrész végétől szembe nézve, kissé rézsút a Szeged felé futó vasúttal, ma is szemlélhető, az ütközetben elhullott kunok tetemeit födi s ép azért ma is Kun-halmoknak neveztetik,60— erre a tájra teszi a viadal mezejét s azt a tó fenékre és a város mai belterületére helyezi Ehhez képest tehát a hazai kunokat a halmok tájára, Oldamirt, hogy a harcz kedvezőtlen fordulata esetén „könnyebben elvonulhasson", a mostani Szabadság-tér felé, László király csapatait pedig, — minthogy ezek Erdélyből, Csaba felől, érkeztek volna, — a Paperei-szöllő magaslataira állítja fel. Azon nehézségen, hogy t. i. ily elhelyezés mellett, ugyanazon tábor két részét mély vizek választották volna el egymástól, Lichner úgy segít, hogy az ütközet idejére tartós aszályt rögtönöz s az egész tó fenekét   szárazzá   változtatja,   a   mi   ugyan   nálunk nem volt példátlan, de az írások és az öregek nyilatkozata szerint mégis igen ritkán és kivételesen fordult elő.

Ez a szárazság volt hivatva azokon az ereken és mocsarakon is, — melyek az egyenetlen terepet észak és nyugat felé igen megszaggatták — segíteni. Mert tudva levő, hogy a Kistó-ér és Topa-ér, melyek a Szarvas vendéglő alatt vezettek a Hód tavába, a terjedelmes csúcsi rétség, melynek egy nagy része még most is, annyi idő múlva, mikor már régóta töltögetik és lakházakkal beépítve van, víz alatt szokott lenni és nádat terem, és a mostani III-dik kerületet, a Csatorna-utcza környékét,borító Hatytyas-tó abban az időben fennállottak s lovas csapatok közlekedését meggátolták. Ugyan csak a szárazságra bízta Lichner a Pap-ere laposának és a Kenyere vizeinek eltüntetését is, mert ha ezek rendes állásukban lettek volna, bajos föltenni a királypárti tábor tapasztalt vezéreitől, hogy már előre ily veszélyes helyeken, t. i. a mély vizek partjain állították volna fel hadi soraikat. Nagyobb baj mindezen nehézségeknél az a körülmény, hogy több oldalról szerzett adataim szerint, nálunk a nép a kérdéses öt magaslatot, valamint általában a halmokat nem hívja Kunhalmoknak (ez elnevezést csak olvasott embereink adhatták azokra, más vidékek példája szerint) s még ha így hívná, sem következik abból az, hogy a kunokkal vívott csatát ide helyezzük, mert micsoda történeti hitelt lehet adni egy 600 éves szóhagyománynak? Még ennél is nagyobb baj végre az, hogy azok a halmok valósággal nem rejtik a kunok tetemeit. Ugyanis, hogy a dolognak teljesen végére járnak, 1892-ben Farkas Sándor régész és Varga Antal főgymnasiumi  tanár  urak   felügyeletük  alatt  a nevezett halmokat megásattam s azokat általában természetes képződésű homok domboknak találtam. Csupán a legnagyobbikban, mely a Szőllőhalom felé esik, találtunk tégla épület sűrű törmelékére s ezek körül soros sírokra, (mintegy 8—10 csontvázra, melyek közt gyermekekéi is voltak), melyek korát hozzávetőleg sem lehetett megállapítanunk.

Szabó Károly, ki Vásárhelyen, a helyszínén ismerős volt, talán Lichner közleménye   után  írta   aztán   azt,  hogy „a Hód tava partján Hódmezővásárhely mellett emelkedő Kun-halmok aligha nem az ezen csatában elesett vitézek sirhalmai." Most már tudjuk, hogy ez a föltevés minden helyes alapot nélkülöz. Hogy az Oldamir elesett híveinek csontjait az egykori serház épület felé fenállott, de most már eltűnt halmok takarnák, mint Lichner állítja, ez semmivel sincs bizonyítva, mert sem ő nem mondja, sem én nem jöhettem nyomára, bár utána többektől kérdezősködtem, hogy ama halmok csontvázakból alakultak volna, melyek egyike különben, a tetején épült szélmalommal együtt, ma is fenáll.

Lichner fejtegetéseiből tehát csupán annyit fogadunk el a kutatás irányára nézve, hogy a harcztért az elesettek csontjai után kell keresni. Testhalmok dolgában pedig nem vagyunk megszorúlva s e részben a helyszíni újabb ásatások eléggé is kalauzolhatnak bennünket. Mindenekelőtt azonban tisztában kell lennünk Hód község fekvésével is s el kell fogadnunk azt, a mit másutt tüzetesebben fogok bebizonyítani, hogy e hely nem valahol a város-háza táján, az Oldal-kosárban, hanem a tó északkeleti partján, a mostani Újváros helyén feküdt. Itt abban az időben is egy terjedelmes, szép síkság volt, melynél lovas hadak gyülekezésére alkalmasabb helyet választani sem lehetett volna. László király serege Csanád felől közelgetett, (mert az utolsó dátum, mely tartózkodásáról szól, mint láttuk, ide utal) vagyis a Rácz-uton nyomult előre s a Hód mezején, melyről, mint Makó felé eső mezőségről, már 1337-ben szól az írás61 találta elő a kunokat.

Itt történhetett meg az első összeütközés, miközben a vitéz Tamásfia Lóránt, a haza ellenségein rajtok ütött s ellenök az első öszecsapást vezette. Ezen a tájon azonban harczi temetőnek tekinthető testhalom nem létezik s ezért, bár Újvároson több helyt akadtak régi embercsontokra a föld alatt, valószínűbb, hogy a harcz itt nem ért véget s a szomszédos területen, t. i. a Szigetben folyt tovább, hová olyan nyomok vezetnek, melyek a régi csatának kétségbe vonhatatlan bizonyítékai.

Szőnyi Beniámin,62 lelkész elődöm t. i. a múlt század közepe tájáról írva hagyta, hogy az akkori „nagy temető aljában" (ez alatt a mai Újváros déli csúcsai, a nazarénus gőzmalomtól a Sarkalyi-utczáig s a Nagy-szigetnek ide nyúló vége értendők) sok nyíldarab található, a mit ujabban is megerősít az a tény, hogy a Szigetben, ideértve az ottani Kis-homokot, még mostanában is találnak olykor nyílhegyeket.

E   körülmény   azt   mutatja,   hogy   a  harcz a Szigetbe  tétetett át, talán abból az okból, hogy a  királyi   sereg  egyik  szárnya   Kutas  felől   az Oldamir táborának   hátába került,   mely  bajon csakis úgy lehetett segíteni, hogy a kunok áttörve a magyarok hadvonalán, a tó túlsó, déli oldalán foglaltak állást, a mi egy kényszer helyzetbe jutott, de jó lovas hadi népre nézve nem volt   valami nehéz   feladat.   A  Szigetben  a   küzdelem   főleg nyilazásra szorítkozott, mert harczi temetőre ott sem  lehet akadni.63 Ez a terep azonban,   melyet több oldalról széles és mély  vizek  környeztek, nem volt alkalmas harczmezőnek, mert a szerencse fordultával   az egyik  harczoló felet annak   tette ki, hogy mindenestől a vízbe kergetik. A döntő csapásra   tehát  itt  egyik   fél  sem  szánhatta   el magát.   A  csata   továbbhuzódásának   nyomát a szomszédos tarján-végi rakodói alacsony halom jelöli,    melyet   1893-ban   Farkas   S.   régészszel ásattam meg, ki is abban töméntelen  koponyát és emberi csontrészeket talált, melyek arról tesznek bizonyságot, hogy a kunok a vizén, valahol a Pap-erdejénél átkeltek, mely részen még századunk első felében is töltés vezetett keresztül s a tó északnyugati partján foglaltak hadi állást, hol, t. i. a Tarján-végen,   a  királyi sereg jobb szárnyával   ismét   szemben   találták magokat,   mely itt velők véres küzdelembe bocsátkozott. Ennek áldozatai   kerülhettek   tehát   az   itteni   rakodói halomba,64 még pedig mindkét harczoló fél részéről, mert az ide közel esett, Katona-halom, melyet néhány évtizeddel ezelőtt   lehordtak, szemtanuk állítása szerint, emberi csontokat már nem takart.

A véres összecsapás itt rövid ideig tarthatott s a kunok visszahuzódásával ért véget, mert ide nem nagy távolságra van az a  harmadik  hely, mely a nagy és öldöklő harcz emlékét   fenntartotta. Úgy kellett tehát lenni, hogy midőn Oldamir tapasztalta, hogy serege előtt a rakodói s a Szentes felé vivő, tulajdonkép' vizek közé szorított   földnyelv el   van  zárva, melyen   át a   kun szállásokba   legegyenesebben  lehetett volna jutnia,   mivel a sarkában levő királyi tábor   miatt időt   veszíteni nem lehetett, gyors   oldalmozdulattal az ide fél órai távolságra eső   m á r t é 1 y i síkon termett s ennek  terjedelmes  mezőségén állította fel csapatait, hol végre alkalmas tér kinálkozék arra nézve, hogy rajta két nagy, jobbára lovasságból   álló hadsereg kellően  elhelyezkedhessék s minden erejét kifejtve, egymással  élethalálra megmérkőzhessék.

Itt újult hát meg teljes erővel a viadal, a két elkeseredett népfaj között. Itt nyílt tér a Micbán fiaknak, a Rátót nemzetség tagjainak s egyéb magyar leventéknek hősies elszántságuk tanúsítására. Itt küzdött maga László király is a székely lovasok által támogatva a betolakodott idegenek és pártütők ellen. Sokáig tartott a küzdelem, mely itt is nagyobb részt nyíl lövésre szorítkozott, mígnem a krónikások által említett végzetes zápor megeredt, mely a csata sorsát eldöntötte.

Mert mikor a kunok íjait feszítő húrok eláztak, a Rátold nembeli Loránt csapatának rohama előtt végre megdőltek az ellenség sorai s a lándzsával és karddal jobban bánni tudó magyarok dühének roppant számban estek áldozatul. Ezt tanúsítják a nagy csonthalmok, melyek a Szűcs József és Maczelka József földein az elesettek tetemeit századokon keresztül megőrizték, mígnem azok a tiszai árvizek elleni védekezés czéljából 1877. és 1880-ban határunk oltalmára az újon megerősített védgátba beletömettek. Ezt tanúsítja a maguktól a kunoktól eredt Kurgan vagyis sírhalom elnevezés, melyet Korhány alakban a magyar nép századokon át megőrizett s mely névvel az ottani táj mind napjainkig neveztetik. Ez a hely-név maga a nyelvtörténeti igaz hagyomány, mely a rég lefolyt s egyébként határunk lakói előtt feledségbe ment nagy eseménynek változatlan és hamisítatlan bizonyítéka.


Jegyzetek:

  1. Az egykori Kunországban, mely alatt az újkori Moldva, Bessarábia és a Fekete-tenger északi vidéke értendő.
  2. Ezt Gyárfás, nem tudom, mi alapon, Kuthen király unokájának "teszi meg, épen úgy, mint Kun László anyját, Erzsébetet, Kuthen leányának.
  3. Az évszámot a régi krónikák (Márk krónikája, Thuróczi, a Pozs. krónika, Bonfin és Heltai  s utánok   újabb történészeink  nagyobb  része  (Szálay   II. kiad.   II. 106. Gyárfás II. 353 stb.) 1282-re teszik. "De  László   királynak már 1280. aug. 21-ről van egy levele (Hazai okin. t.VIII. 207.) melyben ő Cheme fia Dénest, ungi várjobbágyot.«Hódon, a hűtlen kunok ellenében, seregünkben kitüntetett vitézségéért Chepel és Moschia nevű íalvaival együtt a várjobbágyi állapot alól felszabadítja s mivel ezen kívül még másik két egykorú oklevél is van, melyek szerint a hódi csatának az idő   előtt   már  meg   kellett   esnie:   ez okból Szabó Károly (Kun László 99. 104.) állítását, mely szerint az összeütkezés e határidő előtt valamivel történt, mint teljesen   bebizonyítottat,   el   kell fogadnunk, a mint azt   Pesty   Fr.   (Magy.   orsz. helynevei I. 134,)   és Pauler (Magy. nemz. tört. II. 719.) is elfogadták.
  4. ... «Cumani, versi in  perfidiam,   ausu  temerario,elevato vexillo, crimen lese   majestatis  non  formidantes,in Houd contra nostram personam insurrexerant et convenerant». IV. László levele 1289-ből Knauznál, Monum.Ecclesiae   Strigon. II.   253.   (Már korábban kiadták Fridvalszky,   Mineralog.   Transilv.   60.   Katona, Hist. Crit. VI.997. és Fejér, Cod. Dipl. V. III. 452.).
  5. A bécsi képes krónikából. Kiadta Emich G.
  6. Ide vonatkozó szavai ezek: „Ladislaus verő rex illustris, animosus et magnivolus, perfidiam contra eum congnoseens inter eos (t. i. a kunok közt) fabricari, taliter processii contra ipsos bellaturus, ut in praelio ipso acriter debellati, plurimi intercepti, quidam verő ex ipsis relictis uxoribus, pueris et rebus omnibus ad populos barbaros fugiernnt.1' (Simon Keza, Gesta Hung. Endlichernél 123  1.)
  7. Thuróczi Schwandtnernél I. 188. 1. — Circa lacum, Hood vocatum." (Marci Chron. 85. fej.)
  8. ,,Ad lacuin, quem Hoodum vocant'" Decad. II. lib. IX.
  9. Krónika a magyaroknak dolgairól.. melyet Heltai Gáspár megírt magyar nyelven és az rendre hozta a Bonfinius Antalnak nagy könyvéből ezen kicsiny munkával, Kolozsvár 1575.
  10. Heltai nyelvhasználata megfelel a XVI. századbeli többi írókéinak. Tinódi például Csanád, Becse, Gyula, Sólymos. Lippa és Temesvár dolgait mind az „Erdélyi Históriába" írja, a minthogy azokban az ő idején tényleg az erdélyi fejedelem hadai is ültek. (Sziládinál, XVI. sz. béli magyar költők II. 22—35. 1).
  11. Vás. Közi. 1882. 10. s köv. sz.
  12. Az oklevelek kifejezései, melyekben maga László király nevezi meg a harcz szinterét, ezek:1)... i n H o d, 1280-ból. Hazai okmt. VIII. 207. (Fejérnél V. III. 315.).2)... in Hod, 1280-ból. Fejérnél VII. II. 227.3)... in Houd, 1283-ból. Dezseffy, Haz    okmt. 100.4).  . in Hod, 1284-ből. FejérnéfV. III. 249.ó)... in Houd, 1285-ből. U. o. V. III. 279.6)... in Howd, 1275-ből. Wenzelnél XII. 160. (hibás évszám).7)... in loco, Howd vocato, 1287-ből. Fejérnél V. III. 355.8)... in Houd, 1288-ból. U. o. V. III. 410.9)... in Houd, 1289-ből. U. o. V. III. 452. (Knauz-nál. II. 253.).
  13. Ezt a kifejezést; Hódon (in Hod) nem is lehet érteni tóra, mert lovas népek vízben nem csatázhatnak, a fenforgó esetben annyival kevésbé, mert az egykorú harczi leirások (több napi küzdelem, nyíllal steff.) egy vízi ütközetnek merőben ellenmondanak.
  14. De e részben is van kivétel, mert László királynak egy oklevele H o d-t ó-t említ. (Bél Mátv. Notitiae fíung. noV. II. 404).
  15. Hist. Crit. VI. 960—964. (ki ez állítását, de minden helyes magyarázat ellenére, még László király 1288-dik oklevelére is — Fejérnél. Cod. dipl. V. III. 410. — alapítja.)
  16. Die Gesch. d. Ung. II. 671.
  17. Polg. lexic  I. 499.
  18. Magyar Századok 540.
  19. A magyarok történetei Ázsiából kijövetelöktől fogva I. 205.
  20. Pogány magyarok vallása 235.
  21. Ertek, a kunok es a jászok eredetéről 65.
  22. Geseh. der Magyaren I. 278.
  23. Erd. tört. I. 143. Erd. ritk. 230
  24. Magyarország története II. 106.
  25. Siebenbürgens Lexikon II.
  26. Magy. krónika. Kovács János kiadásában.
  27. A Budai krónikához írt jegyzetek közt.
  28. Magy. orsz. tört. I. kiadás. I. 161.
  29. Magy. orsz. legújabb leírása IV. 382. 507.
  30. Jászkunok tört. II.
  31. A Kun vagy Petrarka codex 26 (Magy. ethnographiájában 314 1. még Hunfalvy is a „Hódos tava" mellé teszi a csatát)
  32. Székely oki. 1. 22. és Kun László 102—105.
  33. Magy. nemz. tört. I. 477.
  34. Csau.   vm. tört. I. 78. (,.a csanád  vármegyei  Hódfalunál").
  35. Magy. orsz, helynevei I. 134—137.
  36. H.-M--Vásárhely   város  stat.   leírása.   Kézirat   Vlt.1852. 1376.
  37. B.-Pesti Viszhang 1856. 223. (Katonára hivatkozva,de tényleg Csókot követve.)
  38. H.-M.-Yásárhely leírása, kézirat, vlt. 1864. 292.
  39.   Szegedi Hiradó 1865. 80. sz.
  40. Vásh. Közlöny. 1882. 7. s köv. sz.
  41. A királv saját szavai.
  42. Hazai Ökmt. VII. 311.
  43. Thuróczi Schwandtnernél I. 188.
  44. Fejér, Cod. dipl. V. III. 258.
  45. U. o. V. Hl. 249.
  46. U. o. V. III. 274. Wenzel. XII. 234. 438.
  47. Prav, Annales I. rész.   352. lap.   Fejér, V. III. 165.
  48. Fejér V. III. 215.
  49. U.o. V. III. 236.
  50. U. o. V. III. 353.
  51. U. o. V. III. 409.
  52. Fejér. V. III  452.
  53. U. o. V. III. 354. 392. 10Kubinyi, Árpádkori oklevelek 125, és Wenzel IX. 276.
  54. Wenzel, XII. 496.
  55. Hazai okit. 99.
  56. Simon Keza, Gesta Hungarorum, Endlichernél 123. 1.
  57. Uj Magy. Muz. 1851—2. I. 205. Lichner. Vás. Közl.1882. 10. 11. sz és Szabó Károly közléseik. Amazok vitézkedéseit a számukra jutalmul adott földjavadalmakról szóló különböző oklevelekben maga  a király sorolja  elő.
  58. Thuróczi i, h.
  59. Bonfin i. h.
  60. Thuróczi i. h.
  61. Vás. Közi. 1882. 8. sz.
  62. A Csanád nemzetség  osztálylevele. Anjonk,   okmt. III. 364—371. Szőnyi verses művének ide vonatkozó része ez:„ A mint nagy temetőnk alját mossa a tó, Itt veszett sok szántó-vető, sok arató. Alig lőn akkoron népünk maradható, Itt ma is sok darab nyíl találtatható."
  63. A nem messze eső Gorzsai-kettőshalomnál, bár azt az élő hagyomány csontokból rakottaknak állítja, aligha volt csata, mert 1894-ben Oláh tanár a halmokat megásatta és azoknak csak egyikében talált emberi csontokat kisebb mennyiségben, orsó-karika, kláris-gyöngy és kezdetleges mívű csupor kíséretében. A halom tetejéből azonban korábbi épíntkezés alkalmával feles számú emberi csont került volna elő — hallomás szerint.
  64. A közeli terjedelmes síkságon, a paléi és solti nyomáson, hol egyébkent nagyobb táborok az erek és laposak miatt kényelmetlenül mozoghattak volna, harczi temető nem létezik. A Solti-halom sem válik ilyennek be, mert Varga A. tanár, ki azt 1895. őszén megásatta, benne épület törmelék, pernye és hamu közt csak kevés embercsontot talált.

 

 

   
Előző fejezet Következő fejezet