ÁLTALÁNOS PSZICHOLÓGIA
A fejezet címszavakban:
12. hét: I. Az érzelmek
13. hét: II. A motiváció
A fejezethez kapcsolódó tesztkérdéseket a tizenharmadik heti anyag végén találhatjátok
meg!
Az érzelem és motiváció pszichológiája
I. Az érzelmek
- Az érzelem meghatározása
- Definíció
Kleinginna és Kleinginna (1981): Az érzelmek a szubjektív és objektív
tényezők összjátékának bonyolult halmazai, amelyeket idegi és hormonális
rendszerek közvetítenek. Ez az összjáték
- növelheti az érzelmi élményt
- kognitív folyamatokat indíthat be
- aktiválhatja a fiziológiai aktivitást
- cél által irányított, alkalmazkodó viselkedést eredményezhet
Fischer, Shaver és Carnochran (1990): Az érzelem számos tényező
egységes összjátékaként írható le. Az érzelmekben szerepet játszhatnak
- kognitív folyamatok
- fiziológiai folyamatok
- cselekvéses hajlandóság
- szubjektív érzések
- instrumentális viselkedések
E definíció szerint az érzelmek kategóriákba rendeződnek, és nincs
olyan egyetemleges jellemzőjük, ami minden érzelemre meghatározó lenne.
- Az érzelem mint kategória
Fehr és Russel (1984) kimutatták, hogy az érzelem kategóriája természetes
kategória. Azért nehéz ezt a kategóriát jól definiálni, mert prototípusosan
szervezett, és nem rendelkezik éles definiáló határokkal.
- Az érzelmek klasszikus elméletei
- Az érzelmek perifériás elmélete (James-Lange elmélet)
Szekvenciaprobléma: milyen sorrendben követik egymást az érzelem
összetevői (esemény, annak észlelése és a testi válasz)
Ezen elmélet szerint az érzékelést követően válaszolunk az eseményre,
és az érzelmi élmény ennek a válasznak az észlelése során alakul ki: az
érzelmi élmény a külső eseményre adott válasz észleléséből származik.
A válasz lehet a viselkedésben, testi válaszokban, vagy az idegrendszer
aktivációs állapotában bekövetkezett változás. Tehát a környezet nem közvetlenül,
hanem a testi változásokon keresztül vált ki érzelmi élményt (nem azért
menekülünk, mert félünk, hanem azért félünk, mert menekülünk).
Az elméletből következik az a probléma, hogy a különböző érzelmekkel mennyire
jár együtt mintázott vegetatív reakció (az elmélet szerint más-más érzelemmel
különböző testi válaszok járnak együtt).
- Az érzelmek centrális elmélete (Cannon)
Cannon megkérdőjelezte a vegetatív reakciók észlelésének az érzelmi élményben
betöltött szerepét, mert
- a vegetatív változások túl lassúak ahhoz, hogy az érzelmek forrásai
legyenek
- a zsigerek viszonylag érzéketlenek
- belső szervi változások mesterséges előidézése nem eredményez érzelmeket
- ha a zsigerek és a központi idegrendszer kapcsolata megszűnik,
akkor sem lesz változás az érzelmi viselkedésben
- nagyon eltérő érzelmi és nem érzelmi állapotokban hasonló zsigeri
reakciók vesznek részt
James és Lang elmélete szerint az érzelmi élmény központja
az agykéreg, míg Cannon szerint ezt a talamusz aktivitása határozza meg
és szerinte az érzelmi élmény a testi változásokkal közel azonos időben
jelenik meg. Számára az érzelmi élmény csupán a testi változások velejárója.
- Az érzelem kéttényezős elmélete (Schachter és Singer)
Ez az elmélet az érzelemekben a vegetatív aktivációs állapot, az arousal
kognitív magyarázatát hangsúlyozza. Eszerint az érzelmek az általános
vegetatív aktivációs szint megváltozásával járnak, és minőségüket az határozza
meg, hogy hogyan magyarázzuk ezt a változást. A magyarázatban szerepet
kapnak az aktuális helyzet jellemzői és a korábbi tapasztalatok egyaránt.
Az elmélet az arousal érzelmekre nem specifikus jellegét tételezi fel,
és azt, hogy a megnövekedett arousal magyarázati igényt indukál, de ha
ilyen nincs, akkor a környezetben keressük az arousal emelkedés okát.
Az elmélet igazolására terveztek egy kísérletet, mellyel azt próbálták
bebizonyítani, hogy ha a vegetatív arousal és annak címkézése az érzelem
két fontos összetevője, akkor egymástól függetlenül is befolyásolhatók.
A kísérletben egy beépített ember a viselkedésével manipulálta a környezetet:
dühösnek vagy túláradóan vidámnak mutatkozott (a kísérleti személyek vitamin
injekció címszóval vagy adrenalint, vagy placebót kaptak). Az adrenalint
kapók egy részét tájékoztatták a szer hatásairól, egy másik felét nem,
a harmadik részét pedig félreinformálták, tehát az utóbbi kettőnek nem
volt magyarázata érzéseire. Az eredmények szerint ez a két csoport nagyobb
mértékben számolt be a beépített ember által előidézett pozitív vagy negatív
hangulatról, mely mind az érzelmeikben, mind a viselkedéses jegyeikben
megmutatkozott.
- Az érzelmek és az arousal
Arousal: nem specifikus vegetatív fiziológiai aktivitás.
- Az arousal nem egységes fiziológiai fogalom, 3 típusa van: vegetatív,
kérgi és viselkedéses arousal
- A vegetatív arousal sem egységes, mert mutatói nagymértékben függenek
a kognitív aktivitástól
- Kiváltott érzelmek esetén eltérő aktivitásmintázat mutatható ki: Ekman,
Levenson és Friesen vizsgálatában a színészek a meglepetés,
undor, szomorúság, düh, félelem és boldogság érzését fejezték ki. Eredményeik
szerint ehhez a hat alapérzelemhez a vegetatív arousal eltérő mintázata
társult, és az érzelmek között három csoportot lehetett elkülöníteni.
Félelem és szomorúság: szívritmus magas, bőrhőmérséklet
alacsony
Harag: szívritmus és bőrhőmérséklet magas
Boldogság, undor, meglepetés: szívritmus alacsony
A fiziológiai mintázat, ha nem is dönti el az érzelem minőségét, képes azért
az érzelmi élmény módosítására.
- Az érzelemkifejezés és a kommunikáció
- Az érzelemkifejezés biológiai és kulturális meghatározói
Buck: az érzelmek saját belső állapotainkat jelzik, ugyanakkor
fontos információt szolgáltatnak azok belső állapotairól is, akik érintkezésbe
lépnek velünk.
Darwin: az érzelemkifejezést vizsgálta, szerinte az érzelemkifejezés
elsődleges szerepe a cselekvésre való felkészítés. Ezek az információk
befolyásolják az egyén és így a faj túlélését is. Az érzelemkifejezés
egy köre hasonlóságot mutat a fajfejlődés különböző fokán álló állatok
és az emberek között, pl. a szőrzet, tollazat akaratlan merevedése (a
méret látszólagos növelésével az egyed félelmetesebbnek látszik).
Szerinte az érzelmek belső, öröklött tendenciák, a tanulásnak nincs bennük
szerepe, hiszen bizonyos érzelemkifejezések már újszülötteknél, vagy vakon
született csecsemőknél is megjelennek, valamint nagyon hasonlóak egymással
sosem érintkezett népcsoportok körében is.
Az érzelemkifejezés ugyanakkor kulturálisan szabályozott is, Friesen
kísérletében amerikai és japán diákok arckifejezése nagyon hasonló volt,
ha egyedül tartózkodtak a vizsgálati helységben, de ha azonos kultúrából
származó interjúkészítő is velük volt, az amerikaiak több negatív érzelemkifejezést
kommunikáltak, míg a japánok több pozitívat (erős érzelmeket kiváltó filmeket
kellett nézni a diákoknak). Tehát a kultúra befolyásolja, hogy milyen
helyzetben milyen érzelmek mutathatók ki (kimutatási szabályok).
- Az érzelemkifejezés visszajelentési hipotézisei
Arckifejezési visszajelentés hipotézis: az érzelem kifejezése erősíti
az érzelem élményét, a kifejezés elnyomása pedig csillapítja azt (összhangban
a James-Lange elmélettel).
Hatfield és munkatársai szerint mások érzelemkifejezését kisebb
intenzitással, nem tudatosan utánozzuk, és az átvett érzelemkifejezés
a visszajelentési folyamatok során befolyásolja érzelmi állapotunkat.
Ez az elképzelés erősíti azt az elképzelést, hogy az érzelmek lényegi
eleme a kommunikáció.
- Az érzelmek funkciói
Rolls (2000) és Plutchik (1994) szerint az érzelmek funkcióit
3 csoportba sorolhatjuk:
- Az érzelmek evolúciós funkciója
Az érzelmek adaptív válaszokkal kapcsolódnak össze: Plutchik
szerint növelik az egyén túlélési esélyeit azzal, hogy a helyzetben a
legmegfelelőbb választ hívják elő, valamint az érzelemkifejezésen keresztül
jelzést szolgáltatnak cselekvési szándékáról.
Szerepet játszanak a társas kapcsolatok szabályozásában: a gyerek
viselkedésével, érzelemkifejezésével befolyásolja a gondozó viselkedését
és érzelmi állapotát. A sírás és a nevetés egyaránt közeledő viselkedést
vált ki, egyszer azért, hogy megszüntesse a kellemetlen ingert, míg a
mások esetben azért, hogy fenntartsa a kellemest. A csecsemők érzelmi
viselkedései olyan korán jelennek meg, hogy a tanulási folyamatok még
nem érvényesülhettek kialakulásukban. Érzelemkifejezésüknek önmagukban
nincs funkciója, jelentőségük abban rejlik, hogy az önmagát ellátni képtelen
kis egyed így befolyásolhatja környezetének viselkedését.
- Az érzelmek szerepe a kognitív folyamatokban
Az érzelmek és hangulat szerepet játszanak a környezet értékelésében,
módosíthatják a kognitív információfeldolgozást. Az aktuális hangulat
befolyásolja a figyelmet, észlelést, tanulást és az emlékezetet is.
Bower elméletében az emlékezet hálóként jelenik meg, amely csomópontjaiban
fogalmak és sémák vannak és a pontokat aktivációk kötik össze. A csomópontok
akkor lesznek aktívak, tudatosak, ha elérnek egy bizonyos aktivációs szintet.
Bower szerint az érzelmeknek is vannak ilyen csomópontjai, melyek
érzelmeket kiváltó helyzetekkel, szerepekkel, fiziológiai reakciókkal
stb. kapcsolódnak össze. Ugyanakkor összekapcsolódnak az egyén életében
az adott érzelmet kiváltó eseményekkel is. Ha az egyik ilyen csomópont
aktiválódik, a serkentés továbbterjedhet más emlékezeti csomópontokra
is, és régen elfelejtett emlékek aktivációját idézheti elő. Régi emlékek
felidézése is aktiválhatja a hozzá kapcsolódó érzelmi állapotot.
E megoldás funkciója valószínűleg a korábbi hasonló helyzetekben nyert
tapasztalatok, összefüggések aktivációjával az, hogy a környezethez sikeresebben
tudjunk alkalmazkodni.
- Érzelmek és viselkedésszabályozás
Az érzelmeknek fontos szerepe van az inger-válasz kapcsolat rugalmasabbá
tételében is: lehetővé teszik a kidolgozottabb alkalmazkodást, a komplex
ingerek gyorsabb feldolgozását, a kompetens válasz megjelenését.
Scherer: az érzelem egyik fontos funkciója a külső és belső
ingerek folyamatos értékelése.
Anticipátoros érzelmek (Baguzzi, Baumgartner, Pieters):
a cél milyenségének elképzelése által kiváltott érzelmek, nem egy valós,
hanem egy elképzelt történéshez kapcsolódnak. Ha erősségük elér egy szintet,
akarati folyamat indul be, mely a cél felé terel, kialakul a cselekvésre
biztató szándék.
Carver és Scheier az érzelmek szerepét hangsúlyozza a célok elérésében.
Ha a kívánatos cél és a jelenlegi helyzet közt nagy a diszkrepancia (messze
vagyunk a céltól), felállítunk egy sztenderdet, mellyel az adott cél felé
közelíthetünk. Érzelem akkor alakul ki, ha ettől a sztenderdtől bármely
irányba eltérünk: ha gyorsabban haladunk, mint elterveztünk pozitív, ha
lassabban, akkor negatív érzelmet élünk át. Ezek szerint az érzelmek a
célelérés egyfajta monitorjai, ellenőrző pontok és hozzájárulnak a célkövető
viselkedés fenntartásához, vagy esetleg a viselkedés megszüntetéséhez.
Tehát az érzelmek cselekvésre mozgósítanak, de ugyanakkor az eredményekkel
kapcsolatos érzelmek visszajelentést is nyújtanak a cselekvésről és annak
eredményéről, befolyásolva ezzel a későbbi viselkedést.
- versenyfeladat -
- vissza a tematikához -