Megoldások
Német romantika
I. rész
- a. Byron;
b. Hugo;
c. Puskin;
d. Hölderlin;
e. E.T.A. Hoffmann;
f. Katona József;
g. Vörösmarty;
h. Petőfi;
i. Arany;
j. Petőfi
- d és f egy évben (1798), e (1802), a (1815), c (1825), b (1830)
- klasszicizmus: c, e, f, g; romantika: a, b, d, h, i, j
- A prózavers ledönti a líra és epika közötti korlátokat, és az újszerű életérzéseket
új formában közli. Jellemzője a tömör nyelvezet, változatos hang- és gondolatalakzatok,
illetve a trópusokat, képeket fokozott mértékben alkalmazó forma.
Novalis: Himnuszok az éjszakához,
Nemes Nagy Ágnes: Között.
- Novalis: Heinrich von Ofterdingen (1799-1800) regény;
Hölderlin: Menón panasza Diotimáért (1800) elégia;
Heine: A dal szárnyára veszlek (1827) dal.
- a. hit a fátumban, a dolgok (szubjektumtól független) eleve elrendeltségében;
b. természet és Isten (szellem) azonosságának állítása, azaz az isteni jelenlét
tetten érhető a természet tökéletességében;
c. énkultusz - a világnak az énre való vonatkoztatása, redukálása;
d. a valóságtól, a világtól elforduló művészetelv, amely szerint a művészet
nem tükrözés, hanem autonóm világ, amely a romantikában valóságosan meg is
élhető,
élettechnikailag realizálható
- A mese kisepikai műfaj, az epikus népköltészet műfaja. A mese típusai:
varázs-mese, hősmese, legendamese, állatmese stb. A szerkezete általában kötött,
az alapséma egyszerű: feladat + megoldás. A mesehősök egyértelmű jellemek,
amely a történet során nem változik, a többi szereplő pedig segíti vagy hátráltatja
őket.
A 18. századtól ismeretesek a népmesék átdolgozásából származó műmese gyűj-temények.
A gyűjtés gondolati háttere: lelkileg művelt az, aki tisztában van élete cél-
és értékkérdéseivel. Így az iskolázatlan nép is értékes művészetet hozott
létre, amikor a népköltészetben megfogalmazta életének alapkérdéseit.
A romantika ösztönös érdeklődése mutatkozik meg a népmesék gyűjtésében, hiszen
a romantika a történelmi és a nemzeti múlt felé fordul. Romantikus mesegyűjtemények:
Brentano - Armin: A fiú csodakürtje, Grimm testvérek gyűjtései.
- A két rövid versszak két ellentétes értéket állít egymással szembe. Az
első versszak az antik világ hagyományait eleveníti fel, de nem ráutalással,
panelként, hanem a mint személyes lét tökéletes megélhetésének lehetőségeként.
A harmónia uralja az első versszakot, s érződik a lírai én vágyódása e harmónia
felé.
Az első strófa mondatai kijelentő mondatokból állnak, amelyek szintén a nyugalom
meglétét sugallják. Fontos megjegyezni, hogy mind az első mind a második versszak
kijelentő módban áll. Ez azért érdekes, mert ebből kiderül, hogy az értékkülönbség
érzékelése nem az elveszítés, hanem a be nem fogadás folyamatához kötődik.
Ezt erősíti meg a második strófa felkiáltása, amely mind hangulatban, mind
mondatszerkezet és modalitás tekintetében szembe helyezkedik az elsővel. Ekkor
realizálódik, hogy nem beszélhetünk elveszítésről, mert valójában a megszerzés
sem történt meg, hiszen a fal, mint toposz az elzártságot szimbolizálja. Így
visszakapcsolhatunk a romantika esztétizálásához, amely függetleníti magát
a valóságtól és egy megélhető esztétikai világot kíván a helyette létrehozni.
A cím így nyer tágabb jelentést, s egyben veszti el azt a reményt, amelyet
az életút felén a választás lehetősége ad-hatna.
II. rész
- Heinrich Heine: Childe Harold
5 pont
-
- Heinrich Heine - Loreley
- Heinrich von Kleist - Homburg Hercege
- Friedrich Schiller - Tell Vilmos
- Johann Wolfgang Goethe - Tündérkirály
- E. T. A. Hoffmann - Éjféli mesék
- Johann Wolfgang Goethe - Vándor éji dala
Minden rossz válaszért 1 pont levonás, összesen 5 pont
- Theodor Körner
5 pont
- Heinrich Heine
3 pont
- A romantika szerint, a zseninek semmi sem állhat az útjába, sem társadalmi,
sem erkölcsi kötöttség. Ezzel szemben a klasszicizmus a zseni alatt csupán
kivételes képességűt értett, mely nem haladja meg messze az általános emberit.
A teljes válasz 7 pont, részpontok is adhatók
- Míg pl. a német romantika a forradalomért (változásért) lelkesedett, addig
Franciaországban a romantika késett, a korszak nagy gondolkodói elutasították.
7 pont
- Az ókort követő teljes irodalmat!
5 pont
- Irodalomismeret, Alföld, Európai Utas, Jelenkor, Kortárs ...
3 pont
-
- természet csodálata
- valósághű ábrázolás
- szerves kötődés a klasszicizmushoz
- a miszticizmus elutasítása
- a műfajok összeolvadása
- a közösség érdekei az egyéni előtt
- orientalizmus
Hibás válaszért 1 pont levonás, összesen 5 pont
III. rész - Elemzés
Hoffmann a mese műfajának újraértelmezésével egy olyan önálló
valóságot alkotott prózájában, amely nem a valóság ábrázolásának, hanem egy
lehetséges belső világ teremtésének jegyében született meg. A mesék világa azonban
nem a képzelet, hanem a jellegzetes német kisvárosi utca.
Az arany virágcserép főhősével, Anselmus diák körül is valamiféle
önálló világ kel életre, hiszen Anselmus maga is a világ művészi feléhez tartozik.
A diák átlép a képzelet és a költészet birodalmába, felfedezi életében a csodákat,
ugyanakkor nem léphet ki a hétköznapok világából sem, élete tehát két ellentétes
valóságszinten zajlik. Az elbeszélés és a főhős képzelete lényegében az egész
várost átemeli a képzelet világába, s tulajdonképpen így mitizálja a mítosz
nélküli hétköznapokat.
Ezt a regényt nem lehet a hagyományos fejlődésregény értelmezési
séma szerint elemezni, mert itt a személyiség kiteljesedése kivezet a társadalomból,
és szembe állítja vele az egyént. A szellem fejlődése nem a tapasztalati világ
megismerésében és törvényeinek szeretetében teljesedik ki, hanem a képzelet
teremtő munkájában, a belső szemlélet világának kiáradásában.
Az irónia azonban mindenre kiterjed a műben, mind a valós mind
a képzeletbeli világra. Hangsúlyos szerepet kap a zeneiség, amely Hoffmann zeneszerzői
életével van összefüggésben. Hoffmann a hangszeres zenét tartotta a romantikus
létmód legtisztább megnyilvánulásának. A zeneiség mellett a festőiség hangsúlyos.
Kimondhatjuk, hogy a világok közötti átjárást, különbségtételt mind az öt érzékszerv
teljes és egyenértékű használata teszi lehetővé.
- vissza -