A XII. század második felében Párizs környékén kialakult gótika európai elterjedése
lényegében a következő század első felében következik be. Az új stílus kezdetei
hazánkban ugyanez időre tehetők, s mint mindenütt, nálunk is a királyi központ
a gótika forrása, legkorábbi formálója. Noha a román stílus késői virágzása
még messze belenyúlik az 1200-as évekbe, az esztergomi királyi palota kápolnája
és az uralkodóinktól erőteljesen támogatott, közvetlenül a burgundiai kolostorokból
behívott ciszterci rend magas színvonalú építési tevékenysége már előkészíti
az új stílus útját. A Fogarasi havasok alá 1202-ben telepített kerci (Cirta)
ciszterci és a Buda közelében emelt zsámbéki premontrei kolostorok szerkezete,
részletei erről még a tatárjárás előtti időből világosan tanúskodnak. A döntő
lépés kétségtelenül a mongol dúlás után következett be, amikor IV. Béla a budai
Várhegyen megalapítja az új fővárost. A XIII. század közepén e királyi központból
indul diadalútjára a gótika, amely még a század végén eljut a legtávolabbi falvakba.
A stílusváltozás történeti mozgatói a középkori Magyarországon is az általános
európai viszonyokra vezethetők vissza. Bár IV. Béla - a tatárdúlás tanulságainak
hatására - a nagybirtokosok számára a várépítés terén kénytelen engedményeket
tenni, a feudális széthúzó erőkkel szemben a központi hatalom nálunk is a városokra
támaszkodik, s ezáltal új egyensúlyi helyzetet alakít ki. A nagy számban életre
hívott és kiváltságokkal ellátott városokban fokozatosan önkormányzatot kiépítő
polgárság a művészet számára is friss lehetőségeket teremtett. Az új igényű
egyházi építkezések mellett egyre nagyobb teret hódítanak a városi közösség
számára szükséges középületek és lakóházak, amelyek kiképzése már nem csupán
praktikus, de művészi célokra is törekszik. A polgári kézműves réteg pedig lassanként
a művészet minden területét birtokba veszi.a
A gótika alapvető szerkezeti, formai és tartalmi jegyei ugyan hazánkban csakúgy
mint máshol, elsősorban az egyházi rendeltetésű műalkotásokban jelentkeznek,
a világi művészet mégis mind nagyobb jelentőségre tesz szert, és a korszak virágzása
idején már az egyházi "termés" szintjére nő. A városok építészeti
tevékenysége mellett az eleinte csupán védelmi jellegű várak kastélyokká, palotákká
válnak, amelyek kényelmes, művészi kiképzésű berendezést, illetve díszítést
kívánnak. A királyi kezdeményezések tovább gyűrűznek a főrangúak közt és eljutnak
a köznemességen át a faluig. Ezek az új igények hathatósan segítik az ábrázolóművészetek
önállósodási folyamatát. A szobrászat és festészet eléggé megizmosodik ahhoz,
hogy az építészeti kerettől függetlenül is megteremtse a maga sajátos fejlődési
lehetőségeit. Ezek pedig elsősorban az érzékelhető valóság ennél hívebb, teljesebb
és mélyebb megjelenítésére, művészi megfogalmazására irányulnak. A történeti
és művészeti szálak így fonódnak egységgé a hazai gótikában, s keltik életre
a maguk európai gyökerű, de egyszersmind sajátosan helyi művészetét.
Az 1241-42-ben dúló tatárjárás súlyos megrázkódtatása és hatalmas pusztítása
az ország legszélesebb értelmű újjáépítését tette szükségessé. IV. Bélának és
kortársainak e nagyarányú tevékenysége művészeti téren már szinte teljesen a
gótika jegyében fogant. Ez csakis úgy következhetett be, hogy az új stílus lényeges
történeti előfeltételei, fontos szerkezeti, formai és tartalmi elemei a XIII.
század második harmadában már adottak voltak. Buda alapítása és fővárossá fejlesztése
erről világosan tanúskodik.
1242 után rövidesen megkezdődött az addig jóformán lakatlan budai Várhegy déli
fokán, a dunai révátkelőhely felett a királyi vár 2 építési munkája. Ettől északra
a gerincen nő fel a várfallal körülvett város. Benne királyi műhely alkotása
az erősen franciás színezetű Boldogasszony templom, a szerényebb Magdolna templom,
valamint a domonkosok egyháza és kolostora. A budai és nyulak-szigeti - mai
Margitsziget - domonkos templomok hosszú szentélye és ugyancsak megnyúlt hajója
a hazai kolduló rendi (ferences, domonkos) építkezések százados virágzásának
legkorábbi, már kifejlett példái. A támpillérekkel megerősített bordás keresztboltozati
rendszer, ahol a boltozat kifelé ható nyomását a támívek átvezetésével a támpillérek
ellensúlyozzák, valamint a szentélyek sokszögzáródása-szemben a megelőző románkori
félköríves megoldással - Budán már fejlett formában jelenik meg. E díszes egyházak
tövében indult meg a polgári Buda élete. A XIII. századi Buda így palotájával,
egyházi épületeivel, lakóházaival és erődítéseivel szinte magába sűrítette a
gótika minden jellegzetességét, új céljait és megoldásait. A király és az ország
székhelye egyszersmind vár és város, amely a központi hatalom és udvara számára
csakúgy helyet biztosít, mint a csírázó és nagyrahivatott polgárság patriciusai,
kézművesei és szolgálatot teljesítő félszabadjai, zsellérei részére. A gótika
fejlődése útnak indulhatott, hogy a következő századokban kibontakozhasson.
A legfontosabb korszakok az Anjouk (I. Károly és I. Lajos), Zsigmond és Mátyás
uralkodásához fűződnek. Jellemző, hogy a felsorolt uralkodók mindegyike erősen
támogatta a városokat és azok polgárait.
A XIII-XIV. században épült komor lakótornyok, a várak szögletes öregtornyai
a hozzájuk csatlakozó épületekkel, csak a védelmet szolgálták. Nagy Lajos diósgyőri
vára viszont szabályos szerkezetével, hatalmas boltozott lovagtermével, finom
faragványaival a vár jelleget már a művészi reprezentációval kapcsolta össze.
Az Anjouk visegrádi palotája pedig az itáliai derékszögű rendszerű, tengelyekre
komponált nyílt kastély egyik legkorábbi, romjaiban is pompás, európai szintű
példája. Az eddigi régészeti feltárások, a szép, társtalanul álló kutak és egyéb
építészeti kiképzések mellett, gyönyörű csont-, fém-, üveg- és kerámia leletek
által világítják meg a palota mindennapi életét. Visegráddal párhuzamosan Budán
is hatalmas építkezések folynak. Az Anjou-palota mestere János, a király kedvelt
és bőkezűen "megadományozott" híve. Keze nyomát őrzi az 1366-ban már
álló palotakápolna, a Boldogasszony templom Mária kapuja, s talán az a végtelenül
finom női fej is, amely gyöngéd formáival, kedves derűjével szinte a hazai gótika
jelképe lehetne. A budai királyi székhely teljes kiépítése, ma is meglévő erődrendszerével,
Zsigmond király műve. Az elpusztult Friss-palota szépségéről csak a rekonstruált
déli nagyterem adhat némi fogalmat. A leletek főként a színes-mázas kályhacsempék
pedig a berendezés csodálatos gazdagságát sejtetik.
A királyi tevékenység példát nyújt a főrendiek számára, akik hajdani zord váraikat
a XV. században művészi igénnyel átépítik és bővítik. Hunyadi János vajdahunyadi
(Hunedoara) franciás várkastélya 1452-ből való kéthajós lovagtermével, a Garaiak
kőszegi várának északi szárnya és a siklósi vár gyönyörű erkélye, valamint karcsú,
későgótikus kápolnája ma sem halványuló erővel érezteti ezt az átalakulási folyamatot.
A városok művészete a XIV-XV. században bontakozik ki. Természetesen Buda a
központ, ahol a XIV-XV. században kifejlődik a jellegzetes gótikus lakóház típusa,
amely dél-európai módra hosszanti oldalával néz az utca felé. A középen vagy
oldalt nyíló széles kapu dongaboltozatos kapualjba visz, amelyet kétoldalt gyakran
pompás ülőfülke-sor díszít. A földszintet az iparosok műhelyei, boltjai, az
emeletet a lakóhelyiségek foglalják el. A nem egyszer előreugró emeletet kőgyámsor
tartja. A homlokzatot kőrácsos ablakok, erkély, változatos festés teszi művészi
értékűvé. E lakóház-típus különböző, némelykor rendkívül díszes változatai vidéken
is elterjednek.
A gótikus polgárváros egyik leggazdagabb példája Sopron belvárosa a maga hármas
városfalgyűrűjével, eredeti utcahálózatával, ötletes változatosságú templomaival
és lakóházaival. E házak egy része megőrizte a földszinti borospincéket, a kapualjak
budai jellegű ülőfülke-sorait és az emeleti lakások faragott, festett kiképzéseit.
Az egykori főtér patrícius házai európai kortársaikkal is kiállják a versenyt.
A hajdani ferences egyházat a budai Boldog-asszony templom műhelye készítette
1280 körül. Pazar szobrászati díszű káptalanterme XIV. századi gótikánk igazi
ékköve. A hajdani Zsidó utcában (ma Új utca) álló gótikus zsinagóga pedig e
ritka épülettípus nevezetes, XIV. század közepéről származó példája.
A polgárság középületei legnagyobb részt elpusztultak, de a pozsonyi (Bratislava)
és nagyszebeni (Sibiu) gótikus városháza még ma is jó fogalmat ad róluk. Királyi
városaink plébániatemplomai az érett gótika háromhajós csarnokmegoldásainak
változatos művészi díszű példái. (A csarnoktemplom a mellékhajók magasságát
a főhajó szintjére növeli, és ezzel eltünteti a különbséget- legalábbis magasság
tekintetében - a fő- és mellékhajók között.) A kolduló rendi (ferences, domonkos)
teremtemplomok is a gótika nagy egységre való törekvését példázzák és beilleszkednek
a hazai települések XIV-XV. században véglegesen kialakult védelmi rendszerébe.
A püspöki városok és földesúri mezővárosok hasonló törekvéseket mutatnak. Ezek
művészi központja egyházi jellegű ugyan, de olykor országos, sőt európai rangra
emelkedik.
Magyarországon a gótika a XIII. század második felében kezd meghonosodni, és
a XVI. század elejéig virágzik. Meghonosodásában a ciszterciek, majd fokozódóan
a kolduló rendek: ferencesek és domonkosok templom- és kolostorépítkezéseinek
volt jelentős szerepe. Kezdetben francia, majd németországi mesterek munkájának
a jellegzetességei mutatkoznak. Utóbb a szomszédos Ausztria, Csehország és Szilézia
gótikus építészetének hatása erősödik a területükről hívott és részben itt letelepedő
mesterek révén.
A hazai gótika korai szakasza a XIII. század második felére és a XIV. század
elejére, virágkora Nagy Lajos és Zsigmond uralkodására, késő virágzása Mátyás
és II. Ulászló korára esik.
A magyarországi gótika alkotásai méreteikben és kiképzésükben szerények. A francia
és a német gótika erősen tagolt templomtömegeivel szemben a lényegesen kisebb
hazai templomok inkább zárt, tömbszerű megjelenésűek, homlokzataik egyszerűbbek,
kevésbé áttörtek.
Nagyobb arányú építkezésekre néhány székesegyház újjáépítése és bővítése mellett
jobbára a gazdag, különösen a felvidéki és erdélyi kereskedővárosok plébánia-
és szerzetesi templomainak tágasabb és igényesebb alakban való megépítése adott
alkalmat, gyakran korábbi, szerényebb, esetenként tűzvésztől megrongált régi
épület helyén. Ezek a szabad királyi városokban a király, a mezővárosokban földesuruk
támogatásával épültek. Nagy számban épültek kisméretű, változó igényességű falusi
templomok is. Szerény méreteik ellenére jelentősek a magyar szerzetesrend, a
pálos remeték településektől távoli, királyi vagy főúri alapítású kolostorai
és templomai, amelyek a koldulórendi templomtípust követték. Túlnyomó többségük
csak romokban maradt ránk.
A világi építészet nagyobb méretű alkotásai a királyi és a főúri várak, gyakran
gazdag kiképzésű kápolnával, továbbá a püspöki paloták. Szerényebb méretben,
de sokszor gazdag részletképzéssel épültek a városokban a polgárok és a nemesek
lakóépületei.
Gótikus építészetünk alkotásai a töröktől megszállt területeken jórészt elpusztultak.
Emlékei jobbára az ország mai területének töröktől meg nem szállt nyugati, északi
és északkeleti vidékein, továbbá a Felvidéken és Erdélyben maradtak ránk. Sok
templom a XVIII. századi barokk újjáépítésnél vagy a XIX. századi restaurálás
során vesztette el eredeti alakját. A várak nagy részét a XVII. és a XVIII.
század fordulóján császári parancsra felrobbantották, és csak rom alakjában
maradtak ránk. A városi lakóházak háborús pusztításoknak és átépítéseknek estek
áldozatul. A II. világháború rombolásai nyomán több városunkban, így Budapesten
a budai várnegyedben és Sopronban bukkantak elő a leomlott vakolat és elfalazások
alól az eredeti középkori épületrészek.
Fennmaradt gótikus templomaink közül az egyes korszakok jellegzetes emlékei a korai budavári Boldogasszony- vagy Mátyás-templom és a soproni egykori ferences-templom, a virágkori soproni Szent Mihály-templom és a kassai Szent Erzsébet-templom, valamint a pesti belvárosi templom szentélye, a későgótikus szegedi alsóvárosi ferences templom és a nyírbátori mai református templom, továbbá a siklósi vár kápolnája.
Kassa, Szt. Erzsébet-plébániatemplom, északi kapuzat; XV. sz. első fele. | Kassa, Szt. Erzsébet-plébániatemplom, főoltár; 1474. (A szekrény szobrok a XV. sz. végéről valók.) |
Gótikus falusi templomaink általában kis méretű, egyhajós épületek, sokszögzáródású
szentéllyel. Négyszögű, egyes vidékeken nyolcszögű vagy felül nyolcszögbe átmenő
tornyuk többnyire a nyugati, néhol a déli homlokzat közepe előtt áll. A templomokat
többnyire faragatlan terméskőből falazták. Csak a nyíláskeretek, a falsarkok
és a támpillérek vége, a lábazati és az ereszpárkány, valamint a boltozati bordák
készültek faragott kőből. Egyes vidékeken hagyományosan téglatemplomok épültek.
A homlokzatokat és a belső falfelületeket vakolták és meszelték, a belsőket,
néha a homlokzatokat is figurális és dekoratív falfestményekkel díszítették.
Gótikus várépítészetünk legjelentősebb emlékei a budai királyi várpalota
középkori maradványai, a visegrádi királyi vár és palota és a diósgyőri ugyancsak
királyi vár romjai.
Visegrád, királyi palota A feltárt maradványok alaprajzának részlete; XIV. sz. 2. fele, XV. sz. vége |
Gótikus lakóházak Budán, Sopronban, Kőszegen, Magyaróvárott és Pécsett
váltak az utóbbi évtizedekben ismertté. Többnyire egyemeletesek, zártsorú utcai
és keskeny udvart szegélyező udvari szárnnyal. A földszinti, jobbára gazdasági
helyiségek donga- vagy keresztboltozatosak, az emeleti lakószobák famennyezetesek.
Az utcai homlokzaton az emelet sokszor gyámköves ívsoron kiugrik. A kapuk ívesen
vagy szemöldökgyámos áthidalással vízszintesen lezártak. Az ablakok csúcsívesek
és mérművesek, vagy többnyire vízszintes áthidalásúak és kőkereszt osztásúak.
A boltozott kapualjak kétoldalán ülőfülkék sorakoznak, változatos vakmérműves
ívekkel. A vakolt homlokzatokat széleiken vagy teljes felületükön kőkvádereket
utánzó vagy mustrás festéssel díszítették.
A gótikus lakóházak legszebb példái a budai vári negyedben a következők:
A gótika a téralakításban és a tömegformálásba; a román stílus kompozícióiból
indult ki. A késői román formai és szerkezeti elemek, a csúcsív és a bordás
boltozat adta lehetőségek kiaknázásával az addigi tömörfalas, nyílásokkal áttört
felépítmény helyett alapvetően új, nyílásokat közrefogó vázas szerkezeti rendszert
érlelt ki. Ezzel felszabadult a román stílusú építészet kötöttségei alól, és
a kor gondolatvilágának kifejezésére, törekvéseinek megvalósítására egységes
hatású, áttekinthető, fénnyel elárasztott, hatalmas méretű, magasba törő téregyütteseket
és ezeket érzékeltető épülettömegeket hozott létre. A megkapó és lenyűgöző hatást
a szerkezetekkel összehangolt formák, tagoló- és díszítőelemek, közöttük a mérművek
megalkotásával fokozta. Mindezzel az anyag, szerkezet és forma harmonikus arányokra
épülő, tökéletes egységét teremtette meg. Így jött létre először az antik építészettől
elszakadó, bár egyes elemeit átformálva felhasználó, önálló európai stílus.
1264 tavaszán készült az a számadás, amelyben Syr Wulam a későbbi V. István,
akkor még ifjabb király hitelezője összeírta, mi mindent szállított rövid idő
alatt a hercegnek. Az ifjabb király ekkor éppen harcolni készült atyjával, IV.
Bélával, s a hitelezője által szállított áruk és a kölcsönvett pénz jó részét
arra fordította, hogy párthíveit, többnyire a kor hatalmas báróit megvesztegesse.
A listán megtalálunk mindent, ami e korban drágának, előkelőnek, divatosnak
számított, főként külföldi árukat: prémek, prémes öltözetek mellett luccai,
bizánci, sőt távol-keleti selymeket, bársonyokat, bíborszínű, állatalakokkal
átszőtt és aranyszálas brokátokat. Drága művű ékszerek: diadémok, gyűrűk, nyakláncok,
díszövek, nemesfém kehely, kereszt szerepelnek a listán.
A ránk maradt korabeli drágamívű ötvöstárgyakat szemlélve fogalmat alkothatunk
magunknak az 1264-es számadásban szereplő drágaságokról.
A XIII. század közepe tájáról való az esztergomi kincstárban őrzött koronázási
eskükereszt, amelynek liliomvégződésű szárait drágakövek és igazgyöngyök
borítják, olyan gazdag filigránműbe foglalva, amelynek fonadékai növényi indákká,
levelekké alakulnak. A régebbi, bizáncias filigránmunkák hagyománya egyesül
itt az észak-franciaországi, Rajna-vidéki gótikus ötvösség stílusával. A mintaképek
minden bizonnyal IX. Lajos Franciaországában készültek. A margitszigeti dominikánus
apácakolostor szentélyében, V. István király sírjából előkerült, eredetileg
női koronán a pántok csuklóit természethűen ábrázolt borostyánlevél-csokrocskák
díszítik. Ugyancsak a finomságra, természethűségre való törekvés jellemzi az
e korszakból előkerült ötvösművű ruhadíszeket : melltűket, ruhakapcsokat is.
Az 1290-es években épített, szepességi kakaslomnici plébániatemplom sekrestyéjében fennmaradtak töredékek a . Szent László legendáját ábrázoló egyik legrégebbi falfestményciklusból. A falképek a szent király és a kun harcának utolsó epizódjait ábrázolják: a lóról hátrafelé fordulva nyilazó kunt, a birkózás jelenetét, végül a lányt - nevét : Ladiua, is tudja a festő -, amint megöli a kunt. A háttér semleges, a tájnak csupán jelzett elemeit láthatjuk. A kifejező körvonalakkal és élénk színekkel megfestett folyamatos jelenetsor a figurák típusai, a kifejező, hajlékony körvonal szerepe tekintetében a klasszikus gótikus festészet hagyományait követi. Közeli rokonai az ócsai premontrei prépostsági templom szentélyfreskói, amelyek árkádos fülkékben apostolokat és más szenteket ábrázolnak, s ugyanott, a szentély déli falán egy Utolsó ítélet, az északin pedig ismét a László-legenda töredéke, amelyek a XIII. század legvégén vagy a 14. század elején készültek. A kakaslomnici sorozatról nagyobb valószínűséggel állíthatjuk, hogy a XIV. század elejéről való. A két falfestmény példája nem egyedülálló : a XIV. század elején Európa-szerte tovább hatott, de a XIII. századinál elvontabb, szárazabb jelleget öltött a gótikus képzőművészet klasszikus stílusa.
Kaskaslomnic, László-legenda részlet. R. k. templom, 1320-as évek. |
Ez a stílus a XIV. század elején újabb ösztönzéseket kapott a szomszédos országokból, mindenekelőtt Ausztria és Csehország művészetétől. Ilyen kapcsolatokat árulnak el a Doncs ispán által alapított túrócszentmártoni plébániatemplom szentélyének falfestményein az elegáns, gótikus baldachinok alatt álló, a donátorok képmásaitól körülvett apostolfigurák, a 14. század első harmadából, valamint a csallóközi Somorja templomszentélyének különösen magas színvonalú kifestése 1330 tájáról. Itt ugyancsak oromzatos fülkékben álló, lágy vonalritmusú, bő köpenyekbe burkolt apostolalakok sorakoznak az oldalfalon, a boltozat mezőit Mária életének jelenetei töltik ki kecses, finom, hajladozó alakokkal. A jelek szerint a lineáris-utóklasszikus stílus mindenfelé elterjedt az országban. Jeles példái Erdélyben Erdőszentgyörgy, Homoróddaróc falképei, továbbá az a töredékes freskósorozat, amely a székelyföldi Gelence templomának déli falán Szent Katalin legendáját ábrázolja. E stílus kifejező; elegáns vonalritmusa egyesül a ragyogó színek erejével az ugyancsak székelyföldi Bögöz templomának freskósorozatán. Az északi fal felső sávján, a nyugati homlokzat belső falára is átterjedően, a Szent László-legenda ábrázolása látható a szentnek Váradról való hadba indulásától a kun legyőzéséig; talán e téma legárnyaltabb és legelevenebb megjelenítésének tekinthetjük. A középső képsávon Szent Margit legendáját, míg alul az Utolsó ítélet igen részletes jelenetsorát festették meg. Az utóklasszikus gótikus stílus hagyományaiba illeszkedik az az ünnepélyes falképábrázolás is, amelyet a szepeshelyi prépostsági templom északi falára festetett Henrik szepesi prépost 1317-ben. ,A kép, amely sajnos, erősen átfestett állapotban maradt ránk, az uralkodó - ez esetben a csak nemrég győzedelmeskedő Anjou-házbeli Károly Róbert - hatalmának égi eredetét hirdeti. A trónoló Madonna két oldalán történeti személyiségek sorakoznak : a koronát Tamás esztergomi érsek nyújtja át a Madonnának. Mária balján az országalmát tartó Henrik prépost, jobbján pedig Károly Róbert, akinek Mária helyezi fejére a koronát, s mellette apródja, a felirat szerint "az ifjúság virága", Sempsey Frank Tamás. A falkép tehát emléket állít annak a katonai segítségnek, amelyet Károly Róbert a szepesi városok polgárságától kapott uralmának megszilárdításához közös ellenségeik, az Amadék, Csák Máté ellenében. Ugyanakkor megjeleníti azt a bizánci uralkodói ideológiában gyökerező elképzelést is, amely szerint a királyi hatalom forrása a gyermekét ölében tartó Mária, az isteni bölcsesség megtestesítője. Ennek az elképzelésnek megfelelően a trónon ülő Madonna képtípusa is bizánci mintát követ. Hasonló kompozíciók korábban elsősorban a normann Szicília bizánci példákhoz igazodó udvari művészetében születtek. Nagyon valószínű, hogy a kompozíció eredetét a nápolyi Anjouk udvari művészetében kell keresnünk, akikről köztudott, hogy hatalmuk legalizálása érdekében mindenütt, így Dél-Itáliában is erősen ragaszkodtak a helyi hagyományokhoz.
Angyali üdvözlet a szepesdaróci antonita lovagrendi templomban,; a XIV. század 2. évtizede |
Ez a bizáncias stílusváltozat aligha lehetett ismeretlen a XIV. század elejének magyarországi művészetében. Szepeshelytől nem messze, a szepesdaróci templom szentélyében az Angyali üdvözletet és a Keresztrefeszítést ábrázoló két falkép klasszikus hagyományokra utaló testábrázolásával, mozgalmas, vonalas redőstílusával és kompozíciós elemekben is igen közel áll a bizánci művészethez, mindenekelőtt olyan szerbiai emlékekhez, mint Studenica freskóciklusa. Hasonló példaképek játszhattak közre a Pécs melletti Cserkút kis templomában nemrégen feltárt falképciklus keletkezésében is. A templom diadalívén 1330-as évszám jelzi a kifestés idejét, s közelében a Szent György alak elegáns vonalritmusa is alátámasztja ezt a dátumot. A hajó északi falán levő Utolsó ítélet apostolai és tőlük nem messze a trónoló Madonna itt is bizánci előzmények : típusok és stiláris vonások hűséges követéséről vallanak.
Nem teljesen felel meg tehát a történeti igazságnak az a régebbi feltételezés,
hogy az Anjou-kor kezdetén Magyarország művészetében az udvarból kiindulva egyszerűen
elterjedt volna az itáliai trecento művészete. Az emlékek bonyolultabb fejlődésmenetről
tanúskodnak: a késő klasszikus gótikus stílus mellett szerepet kaptak azok a
bizánci hagyományok is, amelyeket a reneszánsz művészei "görög modornak"
neveztek. Ugyanakkor kötelező mintaképek lehettek Károly Róbert udvarában a
szentként tisztelt IX. Lajos király idejének, a klasszikus gótika udvari stílusának
művei is, amelyeket az Anjou-udvarokban előszeretettel utánoztak.
A Károly Róbert megrendelésére készült ötvösművek stílusáról jó fogalmat ad
a királynak az a harmadik kettős pecsétje, amelyet az 1330-as havasalföldi háború
idején elveszett régebbi helyébe Petrus Gallicus, a király ötvöse, akkor már
szepesi alvárnagy készített. A sienai eredetű, nevéből ítélve francia származású
mester 1318-ban még Nápolyban dolgozott, s csak ezután érkezhetett a magyarországi
Anjou-udvarba. A pecsét előlapján a király hagyományos, ünnepélyes szembenézetben
ül széles, magas támlájú trónusán. A hagyományos ábrázolásmódhoz képest a világos,
kerekded testformálás, a térbeliség érzékeltetése jelent változást. A ruha sem
a késő románkori mozgalmas redőzést mutatja, hanem dús, orgonasípokra emlékeztető
kötegekben hull le. A kicsiny alak magán viseli a gótika monumentális szobrászatának
tanulságait. Petrus és fivére, Miklós művészetéről egyedül ez a királyi pecsét
ad hiteles képet.
A Károly Róbert kori udvari művészet egyik legpompásabb emléke külföldről érkezett
: az Erzsébet királyné által 1334-ben alapított óbudai klarissza kolostorból
való házioltár. Az oltárt, mely a párizsi ezüstzománc-technika egyik legnagyszerűbb
alkotása, 1541-ben Pozsonyba menekítették, a 18. század végén magántulajdonba,
majd külföldre került, s végül a New York-i Metropolitan Museumba jutott. Ábrázolásai
kiváló példái annak a stílusnak, amely a klasszikus gótikus drapériás figurát
lebegő, túlfinomult, törékeny és elegáns lénnyé alakítja. Ez a keresett finomság
különösen megfelel a kis oltár magánáhítatot szolgáló rendeltetésének. Valójában
ereklyetartó szekrény, amely bezárva, az apostolok, szentek és angyalok alakjával
díszített házikót alkot. A szekrényt kinyitva megláthatjuk a trónján ülő, gyermekét
szoptató Madonnát és két angyal szobrát: ők tartják kezükben az ereklyék tokját.
Feltehető, hogy az oltáron alkalmazott technika és stílus Magyarországon is
meghonosodott.
A XIV. század közepén, Nagy Lajos uralkodásának kezdeti évei, itáliai háborúi
után jól érezhető változások következtek be Magyarország művészeti kultúrájában.
Ekkorra kibontakoztak az Anjouk központosított hatalmának eredményei. Magyarország
Közép-Európa tekintélyes, hatalmas országa lett, sőt, külpolitikai erejét hódításra,
területének bővítésére fordította. I. Lajos itáliai lovagi vállalkozása több
kudarcot, mint eredményt hozott, ezt követően a király Magyarország közép-európai
helyzetének a megszilárdítására törekedett, kihasználva azokat a politikai és
gazdasági kapcsolatokat, amelyeket még atyja alakított ki. Károly Róbert pénzügyi
és kereskedelmi reformjai teremtették meg a városok gazdasági fejlődésének alapjait
is. Ezek eredményeképpen ugyancsak e korban válik érezhetővé a városok felvirágzása.
A főnemesség erősen átalakult, s az Anjouk szolgálatában nagyrészt a köznemességből
felemelkedett és hatalmassá vált oligarcha családok tagjai töltötték be az országos
méltóságokat. Ezek a társadalmi átalakulások és a nyomukban járó, viszonylag
rövid ideig tartó fellendülés határozzák meg a 14. század második felében beteljesedő
művészeti virágzást.
A művészet és a művészegyéniség helyzete is megváltozott. A ránk maradt művésznevek
és a velük kapcsolatos adatok a művészi munka fokozottabb megbecsülését jelzik.
Név szerint is ismert művészeknek juttatott gazdag adományokról bőségesen megemlékeznek
a korszak forrásai. Már Károly Róbert korában magas feudális rangra jutott Petrus
Gallicus sienai ötvös és fivére, őket most más, megbecsült, munkájukért jutalmazott
művészek követik. Ugyancsak Károly Róbert kora óta emlegetik királyi festőként
a soproni Hertul mestert, akinek fia, Miklós is I. Lajos szolgálatában állott.
1371-ben halt meg az a János királyi festő, akinek sírköve Budán maradt meg.
János építőmester fontos politikai megbízásokban járt el, s 1365-ben Nagy Lajostól
házat és telket kapott Budán, amelynek tekintélyes polgárai közé tartozott.
Corrardus, az idősebb Erzsébet királyné építőmestere Óbudán élvezett hasonló
tekintélyt. Elterjedt a művek szignálásának a gyakorlata is : legismertebbek
Márton és György kolozsvári mesterek műveinek részletes névfeliratai. A festő
Aquila János működésének körülményeit is elsősorban szignatúráiból ismerjük.
Ahol műveit aláírta, rendszerint megfestette tekintélyes díszruhába öltözött
önarcképét is.
Aquila János önarcképe a veleméri római katolikus templomban. |
Kőszobrászatunk
remekei a budai várpalota területén feltárt Zsigmond-kori szoboregyüttes töredékesen
is megkapó figurái.
A másik nagy ág a bronzszobrászat. A Kolozsvári testvérek - Márton és
György-nagyváradi (Oradea), magyar szent királyokat megjelenítő bronz szobrairól
az írott források mellett a prágai vár Szt. György szobra adhat képet. Ritkán
emelkedett a magyar művészet olyan európai magaslatra, mint századunk harmadik
negyedében, Kolozsvári Márton és György szobrászata révén. Művészetüknek technikai
bázisát a bronzharangok és a keresztelőkutak öntése jelenthette, melyre a század
első évtizedétől vannak adataink. Noha a harangöntés még egyszerű homok formába
történt, a komplikáltabb formájú keresztelőkutak egy részét, pl. az erdélyieket
már viasz kiolvasztásos eljárással öntötték, mely egyedül alkalmas technika
a nagyobb méretű bronzszobor készítésére is.
A keresztelőkutak a román kori kelyhek zömök formájára emlékeztetnek, melyek
darabjait többé-kevésbé tagolt (a kehely nóduszához hasonló) gomb kapcsol össze.
Technikai szempontból azt is mondhatnánk hogy külön-külön öntött más arányú
harangot kapcsoltak össze a nódusszal. A harang palástját felirat, a keresztelőmedence
lábát és medence részét ornamentális szalagok, evangélista jelképek, zodiákus
jegyek, Krisztus teste, sőt a füleknél alakok díszítik.
A legismertebb öntőműhely az iglói, melynek alapítója, Gál Konrád, 1357-ben
a visegrádi nagyharang öntéséért testvéreivel együtt adómentességet kapott a
királytól. (A harang öntőformájának töredéke a Salamon-toronynál előkerült.)
A műhely a XVI. századig fennmaradt. Alkotásai eleinte csak szerény dísz jelentkezett,
majd medaillonok, kálváriák, evangélista szimbólumok domborművei kerültek rájuk.
A svedléri és a lőcsei keresztelőkutak arányaikban is módosulnak és valósággal
elöntik őket a díszítő domborművek, némelyiken több mint harminc mellszobor
is látható. A másik műhely Erdélyben alakult ki, s nem gazdagodott ily mértékben
díszítő készlete.
A
bronzöntő műhelyek technikai bázisán alapult a nagyváradi szobrászműhely, melynek
két tagját, Márton és György kolozsvári testvérpárt szobraik feliratából ismerjük.
Első szobraik (1360 vagy 1370) a magyar szent királyokat, Istvánt, Imrét és
Lászlót ábrázolták talapzaton állva a nagyváradi székesegyház északnyugati sarkán.
Az elpusztult szobrok felirata nemcsak a szobrász testvérpárt említi, hanem
büszkén hivatkozik apjukra, Miklós kolozsvári festőre, aki korának szintén ismert
művésze lehetett. A prágai Hradzsinban álló Szt. György-szobruk az elveszett
pajzson olvasható felirat szerint 1373-ban készült.
Végül tudjuk, hogy 1390-ben Czudar János váradi püspök megrendelésére elkészítették
Szt. László lovas szobrát is. A nagyváradi szobrok a török alatt elpusztultak,
egyedül a Szt. György állt Prágában a Hradzsinban, ahová alighanem a pozsonyszentgyörgyi
templom főoltáráról került (az eredeti ma múzeumban van). A bizánci egyház harcos
szentje, a mennyei lovagrend vezérének háromnegyed életnagyságú bronzszobra
minden bizonnyal építészeti háttér elé készült, így érvényesül teljes mértékben
a lónak térbe kihajló mozgása, mely a kompozíció páratlan újszerűségét adja,
annyira, hogy nem egy szakember tévesen a lovat XVI. századi újraöntésnek tartotta.
Míg a ló mozgása a maga korában bámulatos újdonság, a talpig páncélba öltözött
lovag minden ruhadísze, a honfoglalás óta használt keleti típusú nyerge, s lószerszámának
verete egyenként mind megtalálható a Nagy Lajos-kori emlékanyagban. A sziklás,
gyíkokkal, virágokkal díszített altalaj pedig a trecento festészet sajátja.
Olasz és francia mintaképeket követtek a nagyváradi mesterek, amikor a kor lovagideálját
megmintázták és bronzba öntötték. Hazai példák is rendelkezésre álltak az iparművesség
már említett részletein túl, pl. a ló annyiszor említett mozgása a Képes Krónika
miniatúráin, az e korban divatba jövő lovas pecséteken s nem utolsósorban az
a lovagkultusz ihlette, melyet a király tudatosan állított Szt. László személyében
kora túlérett lovagvilága elé. Nem csoda, ha a fémplasztikának másik két remeke
is a szent lovagkirály személyéhez kapcsolódott. Az egyik, a trencsényi herma
ikonográfiája azt igazolja, hogy szintén László király ereklyetartójának mintázták
s nem kizárt, hogy szintén Nagyváradon készült 1370 körül. Az újabb kutatás
a kolozsvári testvérpár munkásságába utalja, a másik, jól ismert, egykor Nagyváradon
ma Győrben őrzött Szt. László-fej ereklyetartót is. Csakhogy míg a Szt. György-szobrot
(melynek fejével szoros kapcsolatban áll a Szt. László-herma) a fiatalabb testvér,
esetleg György, addig a győri herma gótikusan stilizált hajkezelését, nagyvonalú
arcábrázolását az idősebb, konzervatívabb Márton művének tartják. A külföldi
kutatás a bécsi Stephanskirche ún. Singer-Torjának Saul megtérését ábrázoló
domborművét tulajdonítja a kolozsvári szobrász testvéreknek. A dombormű filmszerű,
de zsúfolt kompozíciójú, az alakok ruházata elüt ugyan hiteles műveiktől, de
az erős rövidülésben ábrázolt .megtorpanó, majd másutt a térbe kicsavarodó ló
olyan szobrászi problémák megérzését és megoldását sugallja, mely e korban Márton
és György művészetének ismerete nélkül aligha volt lehetséges. Mások egy-egy
nagyváradi és pozsonyszentgyörgyi kőszobor torzóját hozzák kapcsolatba a szobrász
testvérpárral, néhány kutató pedig felteszi, hogy Nagybánya városának pecsétnyomója
is az ő művük. Míg az előbbi véleményt kellően indokolja az ott állott szobrok
hatása, az utóbbi, bár kiválóan komponált, de erőtlenül modellált alakjai aligha
álltak kapcsolatban a magyar Polükleitoszoknak is nevezett testvérpárral.
A Kolozsvári testvérek művészete itáliai és helyi előzményekből szervesen nő
ki és erőteljesen hozzájárul az ábrázoló művészetek önállósodásának kifejlesztéséhez.
Európai jelentősége elsősorban ebben fejeződik ki.
Gerevich László szerint ezt az irány- és stílusváltozást talán semmi sem mutatja
ki olyan élesen, mint ha IV. László romanizáló pecsétjét feleségének néhány
évvel később készült, gótikus pecsétje mellé tesszük. Hiszen az iparművészet
emlékei ugyanazon társadalmi erőkre hívják fel a figyelmet, amelyeket a képzőművészetek
kibontakozásánál figyelhetünk meg, de a megítélés szempontjából természetesen
különbség áll fenn.
Míg az épületeken élő műfajoknak szükségszerűen az országban kellett virágozniuk,
addig luxustárgyakat fejlettebb kézműiparú országokból is lehetett importálni.
A származás és a belső rajz megfejtése éppen ezért még nehezebb, mint a fent
említett művészeti ágaknál. A kérdés megválaszolásánál az ásatások és a levéltári
anyagok lehetnek segítségre.
A Franciaországhoz fűződő közvetlen kapcsolatokra mutat a leleteken gyakran
felbuk-kanó vájt zománc-technika. Észak felől a magdeburgi bronzöntés emlékei
áramlottak Magyarországra. A püspöki székhelyek és a királyi székvárosok import-iparművészete
kétségtelenül irányt szabott a hazai iparművészetnek is. Különösen az ötvösség
vette át a fejlett olaszországi technikát. A XIII. század derekáról, második
feléből már több ötvös nevét ismerjük. Ekkor már a budai várban is ötvösműhely
dolgozott, amelynek olvasztó-tégelyeit és öntőmintáját az ásatások hozták napvilágra.
Az ékszerek, állatalakos gyűrűk, fémpitykék, boglárok és díszes veretek között
messze kiemelkednek a kígyóspusztai övdíszek arany niellós kerek gombjai és
csatja. A csatot mozgalmas csatajelenet díszíti a XIII. századi francia miniatúrák
stílusában. A budavári leletek között ugyan-csak előfordul egy lándzsás alakot
ábrázoló arany niellós gyermekgyűrű, és ez ráirányítja a figyelmet arra a lehetőségre,
hogy e magas színvonalú ötvöstárgyakat az udvar közelé-ben készítették. A díszövek
és gyűrűk a középkor legelterjedtebb ékszerei voltak a külön-böző ruhakapcsok
és ereklyetartók, feszületek, drágaköves és ékes művű könyvtáblák mellett; amelyek
közül kevés maradt korunkra, és csak a kincstári lajstromokból és külföldről
ismerjük őket. Az ötvösművészet leghálásabb területe még mindig a kis hordozható
oltár volt. A berni Történeti Múzeumban őrzik Ágnes királyné házioltárát, amelyet
800 darabból álló kincs-csel együtt vitt a königsfeldi zárdába. A táblákat 22
bizáncias miniatúra és két vésett bizánci jáspiskő díszíti. A képeket filigrános,
drágakövekkel díszített keret választja el egymástól. Miután az ábrázoltak között
a magyar szentek is megjelennek, lehetséges, hogy velencei mester készítette
Magyarországon, akit talán III. Endre hozott magával. A sarneni templomban Ágnes
királyné kincsei közül még egy érdekes emlék érdemel fi-gyelmet. Különböző levelek,
állatok, szőlőfürtök motívumaiból kivert ezüstlemezeket alkalmaztak később egy
ruhadarabra. Ez a divat a vasveretekkel megtűzdelt bőrkabátra emlékeztet, amely
a páncélinget helyettesítette. Ilyen boglárok, heraldikus vagy alakos díszű
fémkorongok kerültek elő a XIV. század elejéről Sinka mester kincsei közül,
a halasi kincsből és a Kecskemét melletti faluásatásokból, amelyeknek nagy része
azonban inkább öveket és pártákat díszített, amint azt a csuti ásatások későbbi
övveretei és pártái is igazolják. Igen elterjedtek voltak a feudális udvarokban
még korábban a vésett zomán-cos bronztálak és a széles, tálszerű, ezüst trébelt
ivócsészék, amelyekre példát a temesvári múzeumban és a Nemzeti Múzeumban találhatunk.
Sinka mester ivócsészéje és a kör-mendi lelet csészéi a legszebb ilyen emlékek
már a XIV. századból. A különböző ötvösművek mellett a bronzöntvények egy része
is Magyarországon készült: A leg-elterjedtebb bronztárgyak a feszületek, gyertyatartók,
füstölők, kapcsok, korongok, könyvtáblaveretek voltak.
Ezek mellett a luxust is szolgáló emlékek mellett még a főúri háztartásokban,
így a budai várban is, egészen egyszerű, jobbágyiparosok által készített árukat,
elsősorban kézi korongon készített fazekakat, csészéket, korsókat és palackokat
használtak. Ekkor tehát még a feudális falusi és kialakult városi kézműipar
összefonódásáról beszélhetünk. Mázas és főleg mázatlan, de már alakos padlótéglákat
is készítettek, a fazekasipar terme-lése jórészt a régi keretben történt; a
külföldi díszáruk ekkor kezdtek megjelenni az előkelők udvaraiban. A tömeges
import a kézműipari árukereskedelem terén kialakulóban volt a dunai hajózás
segítségével. A XIY. század elején Bécsből kerültek Budára göm-bölyű sárgamázas
edények három ökörfejes kiöntővel. A magasabb igényeket ezüst-, ón- és bronzedények
elégítették ki. A királyi udvarban pedig drága szír poharakat és palackokat
használtak. Fejlettebb hazai fazekasipar a XIV. században alakult ki a városi
céhek hatására. Az áruk minőségén meglátszik, hogy gyorsabban forgó korongon
készül-tek, a fehér edények fala egyenletesebb; a XIII. századi kézikorong egyenetlenségei
rit-kábban fordulnak elő. Mint a legújabb leletekből kitűnik, a XIV. század
folyamán a faze-kaskorongnál fejlettebb esztergával készült faedények, kupák
és tányérok voltak még divatban .
E fejezetben már rámutattunk a gótika fejlődésének útjára, úgyhogy néhány helyen
már a következő korszak emlékeit is érintettük. A művészeti élet meggyorsult
ütemét azonban átmeneti megtorpanás akadályozta.
A középkori Magyarország egész területén számos templomban láthatók gótikus
falképek. Egyik kedvelt témájuk Szt. László legendája. Kiemelkedő emlékek a
veleméri (Vas megye) templom falképsorozata, Aguila János művei a XIV. század
végéről és a keszthelyi volt ferences templom szentélyében nemrég feltárt freskók.
A táblaképfestészetet szárnyasoltárok képviselik. Kiemelkedőek a csak képeit
jelző monogramjáról ismert M. S. mesternek a passiót ábrázoló táblái a XV-XVI.
század fordulójáról az esztergomi Keresztény Múzeum tulajdonában.
A XV. század közepétől hatalmasan kibontakozó szárnyasoltárok a városok ábrázolóművészetének
legjellegzetesebb megnyilatkozásai, amelyek egyesítik magukban a későgótika
szinte minden művészi ágát. Épülettől független, de abba szervesen beilleszkedő,
annak elemeit finoman kihasználó alkotások. Felszívják magukba a XIV. században
erőteljesen meginduló önálló szobrászat és táblaképfestészet eredményeit. Kompozíciós
rendszerük a gótikus asztalos művészet pazarul kialakított keretei között fejlődik
ki. A szárnyasoltárok festett, aranyozott szobrai, tájképekbe simuló domborművei
és festményei a történeti forrásoknál is meggyőzőbb hitelességgel és páratlan
változatossággal jelenítik meg a polgári élet úgyszólván valamennyi rezdülését.
Ez a művészet valóban a városokban gyökerezik. Virágzása középkori peremvárosainkkal
együtt bontakozott ki. Elszakíthatatlan szálak fűzték annak szervezetéhez, de
különösen a céhrendszerhez. A falfestészettel és miniatúrával szemben művészete
elsősorban a szomszédos országoknak azokhoz a városaihoz kapcsolódik, amelyekhez
a kereskedelem, az ipar, az utak és a városi szervezet szálai kötik.
Az új építészet sima, komor kötegpillérei vagy oszlopai, falai nem voltak alkalmasak
szobrászati dísz elhelyezésére. Ezek helyett, sőt mintegy ellentétül, minden
ragyogás, művészi dísz a szárnyasoltárokon jelenik meg, és személyesebb kultuszt
fejez ki, mint a templomépítkezések személytelen hozzájárulásai. Ezeket az oltárokat
gazdagabb polgárok alapították, tartották karban, javadalmazták papjait és miséztettek
előttük.
A szárnyasoltárok fő része az oltárasztal (mensa) és az oltárasztal hátsó oldalán,
hosszába fektetett deszkaalapzaton (predella) felépített szekrény. Ez a középrész
lehet festett táblakép is. A XIV. században és a XV. század elején gyakori volt
Magyarországon a festett oltár, akárcsak Itáliában. Később német mintára a szobrászati
díszű oltár vált uralkodóvá. Oklevelek bizonyítják, hogy ez a "Hochaltar"
típus a központi városokban, sőt Budán is elterjedt, legalábbis ilyen volt a
Mária-templom főoltára. A korábbi egyszerűbb képtáblákkal szemben monumentális
alakot ölt. A fülkékkel tagolt szekrényt rendszerint három, ritkábban öt szobor
díszíti, középen a Madonna vagy Krisztus, kétoldalt a nevet adó, illetve a védőszentek.
A faszobrok színezettek, aranyozottak. A szekrényt kétoldalt egy vagy több részes,
festett képmezőkkel borított szárnyak egészítik ki, amelyek a passiót és a védőszentek
életéből vett jeleneteket ábrázolják. Ezek a szárnyak ajtószerűen záródnak,
és nagyböjtben a passióképek fedik a szekrényt. A szárnyakat domborművek is
boríthatják. A szekrényen rendszerint gazdag, áttört, architektonikus, fából
faragott oromzat emelkedik, fatornyaiban szentek alakjai állanak.
A XV. századi szobrászat és festészet fejlődésének részletes ismeretét éppen
ennek a nagyszámú oltárnak vagy a belőle származó képeknek és szobormaradványoknak
köszönhetjük.
A korszak legkiválóbb alkotása, amely összetett stílusának elemeiben, a különböző
magyarországi stílustörekvések egyeztetésében és kifejezésében az ország központja
felé mutat, Kolozsvári Tamás garamszentbenedeki festett oltára.
Kolozsvári Tamás 1427-ben készült garamszentbenedeki (Hronsky Benadik) oltára,
a hazai anyagban egyedülálló, de Európaszerte is ritka garamszentbenedeki Úrkoporsó,
valamint M. S. mesternek későgótikus remekművei.
Keresztvitel 1427. | Szent Miklós gabonacsodája 1427. |
A budapesti Szépművészeti Múzeumban őrzött Mária és Erzsébet találkozása
c. képe bizonyságot tesz arról, hogy e nagy festő mily utolérhetetlen bensőséggel,
meleg emberi érzéssel tudta a dráma komor akkordjai mellett a líra finom zengésű
húrjait is megszólaltatni. A garamszentbenedeki remekművön a későbbi festészet
önálló műfajai: az életkép, tájkép és csendélet harmonikusan férnek meg egymás
mellett.
A mestert és a donátort, és a képek elkészítésének idejét, 1427-et, a már elpusztult
predella felirata alapján azonosította Gerevich Tibor. A megrendelőnek Budához
fűződő kapcsolatai, a festő neve és stílusa azt a feltevést engedi meg, hogy
a kolozsvár - nagyváradi körből kiindulva Kolozsvári Tamás művészete Budán nyerte
el végső veretét, ahol az olaszországi protoreneszánsz és a cseh-sziléziai gótika
elemeiből ötvöződött ez a jellegzetes művészet. Ez utóbbit illusztrálja a Keresztrefeszítés,
az előbbit a Miklós-legenda kikötőjelenete, amelynek benyomásait valamelyik
nagyobb kikötővárosban, talán éppen Budán vagy Esztergomban szerezte a művész.
Központra mutat az is, hogy a felvidéki vagy erdélyi városokban hozzá foghatót
nem találunk, és ilyen érett formában ez a stílus másutt nem kristályosodott
ki. Persze biztosat csak akkor mondhatnánk, ha a közel félszáz budai és pesti
templom táblaképeiből maradt volna hírmondó. Az óbudai prépostság templomában
például húsz oltár-alapítványról tudunk, amely természetesen nem mind jelent
létező oltárt. Az oltár festészetében, amely a gótikus realizmus útjára lépett,
a kölni festészet, Melchior Broederlam, Lorenzo Monaco, Gentile da Fabriano
művészetének hatását, majd a német, a cseh és a sziléziai táblaképek elemeit
keresték. Ezek az óriási távlatok, európai törekvések összefogása, a magyar
művészet belső fejlődésének kifejezése csak a királyi udvarban képzelhető el.
A budai udvar nemzetközi élete és művészete teszi érthetővé azokat a meglepő
stilisztikai összefüggéseket, amelyeket Kolozsvári Tamás művészetének alaposabb
vizsgálata derített fel. Korábban a malborki Lőrinc-kápolnában, ma a varsói
Nemzeti Múzeumban őrzött grudziadzi (graudenzi) kétszárnyú festett oltár olyan
formai és kidolgozási részletegyezéseket mutat a garamszentbenedeki szárnyasoltárral,
amelyet csak azonos mesterkéz magyarázhat meg. Egyedülálló típusegyezést mutat
a katonák durva, sokszor torz arca is, amelyet még jobban kiemel a merész rövidülés
és a jellemileg felmagasztalt finom, kalligrafikus rajzú háromnegyed profilban
ábrázolt szentek, pl. a Máriát támogató Szt. János a Keresztrefeszítés ábrázolásában.
Ez utóbbi típus a női fejekkel azonos szerkesztésű. Pontosan ezeknek a típusoknak
felel meg: a durvának a grudziadzi oltár katonái, a finomnak a feltámadás angyala,
a Mária halálán a könyvet Mária elé tartó Szt. János evangélista, Szt. Miklós
fehér szakállas arca és a Mária ágya körül térdelő apostolok stb.
E dualisztikus jellemábrázolás még egy korabeli nagy mesternél jelenik meg,
Gentile da Fabrianónál, pl. a Háromkirályok imádásán. A típusok csak hasonlóak,
de reálisabbak, mint a garamszentbenedeki vagy a grudziadzi képen. Ugyancsak
itt fordul elő az arc rajzának rendkívül hatásos rövidülése is. A garamszentbenedeki
szárnyasoltár mestere Gentile da Fabriano köréből indult ki, esetleg mint tanítványa;
sokáig cseh, talán prágai és lengyel-porosz-sziléziai környezetben dolgozott.
Magyarországi fő művéhez képest a talán későbbi grudziadzi oltár színtelenebb,
részletszegényebb és sematikusabb.
Magyarország, Csehország, Itália: Zsigmond utazásainak, tartózkodásainak, politikailag
legfontosabb területeinek művészete találkozik Kolozsvári Tamás festészetében,
és talán ez nem véletlen, hanem környezetéhez tartozó udvari művészt kell benne
látnunk. A grudziadzi oltár létrejöttét talán Zsigmondnak a német lovagrendhez
fűződő kapcsolata magyarázza.
A garamszentbenedeki oltár magas színvonala ezek nélkül az előzmények nélkül
nem magyarázható. Formailag ez a kiváló emlék nehezen volna levezethető a magyarországi
művészetből, azokból a szórványosan felbukkanó töredékes oltárképekből, amelyek
jobbára a Felvidékről ismeretesek, és a cseh művészet hatására is következtethetünk
belőlük. Ezek közül a századfordulón készült, Alexandriai Szt. Katalin legendáját
ábrázoló báti oltártábla emelkedik ki. Korábban olasz hatás alatt készült munkának
tartották, újabban nürnbergi mestertől származtatják, vagy legalábbis annak
köréhez kapcsolják.
A felvidéki helyi iskolák a Szepességen és Pozsony, Máriavölgy, Maldur, Nyitra
környékén alakultak ki először, majd a bányavárosokban és Kassán virágoztak.
Az egyik ilyen kis méretű és megszuvasodott kassai Madonna-szobornak éppen a
ruzsbachi Madonnához fűződő kapcsolata alapján azt tételezhetjük fel, hogy a
művészi élet megindításából a közeli Szepességről bevándorlók is kivették részüket.
A kassai mesterek azonban már az előző évtizedek alatt jelentékeny iskolát teremtettek,
amely egy erőteljes szobrász, a Kálvária mestere körül csoportosult a XV. század
első évtizedeiben. Monumentális drámaiság, komor realizmus és a kifejezés egyszerűsége
jellemzik a templom diadalívének feszületét, és ezek a vonások az egész iskolára
rányomják bélyegüket.
Kassai Jakab 1429-ben tűnik fel Bécsben, ahol mint festő és üvegfestő szobrászműhelyt
és házat tartott fenn. A kassai dómon a munkálatok ekkortájt befejezésükhöz
közeledtek, több kassai kőfaragó és építész keresett munkát az épülőfélben levő
Stephans-dómon. Jakab mester egyetlen hiteles műve, a freisingi oltár három
életnagyságú figurája és a donátor szobra. A gótikus természetellenes mozgást
kerülő, tömbszerű, komoly Madonna, az anyagszerű drapériák és a fickándozó gyermek
olyan iskolából került ki, amely nem maradt hatástalan a protoreneszánsz művészetétől.
Nemcsak előzménye, de művészetének néhány jellemvonása is a kassai későbbi belső
fejlődéssel rokon. Zsigmond alakja a magyar királyalakokhoz áll közel, és csak
Zsigmond császárra emlékeztető arcvonásaiban korszerűsített.
A múzeumok táblaképeinek egy része tulajdonképpen elpusztult oltárokról származó
maradvány, amelyeknek középrészét valószínűleg faszobrok alkották. Ilyen egyedül
álló szobrokat ugyancsak bőven ismerünk a Felvidékről. Korán megjelenik a Madonna-ábrázolás
is, Kassáról és a Szepességről ismerünk példákat. A kassai Madonna és az iglói
Krisztus még a monumentális templomi kőszobrászat visszfényét mutatja a XIY.
század első feléből, derekából. A nagyőri Madonna és a malduri szentek a vonalas,
dekoratív stílus emlékei az 1340-1360-as évekből. A turóci és a bányavidéki
emlékkör a szepességi iskola kisugárzását mutatja egy turóci és bányavidéki
Madonnán keresztül.
A toporci, ruszkini és ruzsbachi Madonnákat is a századforduló előtt faragták,
és a szepességi művészet igen magas színvonaláról tanúskodnak. A fejlett kőszobrászat
érett formáit használják fel. Ezek az emlékek a "szép Madonnák" típusához
állnak közel. Míg más emlékeknél sejtésekre vagyunk utalva, a "szép Madonnák"
típusának előkészítése kimutatható a Nagy Lajos kori budai szobrászatban, János
mester műhelyében. Tekintettel arra, hogy ezek a legkorábbi nyugati és északi
példákkal egykorúak, majdnem egyszerre jelent meg a típus a Rajna-vidéken, Csehországban
és Magyarországon. Gyors elterjedésükhöz a divat is hozzájárult. Ekkor kezdték
ugyanis gyártani a vastag puha posztót Burgundiában, melynek tömeges redőzete
plasztikai értékek ábrázolására igen alkalmas volt.
A fafaragás technikai lehetőségeit használja ki a XY. század első felében kialakuló
német szobrászstílus. A kődrapériák plasztikai értékeit megtartják, de a rendkívül
gazdagon omló kelméket számos apró, vízesésszerűen hulló redőkre bontva fel,
részletekkel gazdagítják. Annak ellenére, hogy a dél- és keletnémet faszobrászat
is hasonló úton jár, a felvidéki, illetve a magyarországi fejlődés mintegy önmagából
bontakozik ki a szomszéd területekhez fűződő állandó kapcsolat ellenére. Erre
mutat az, hogy néhány német típus teljesen hiányzik, viszont feltételezhető,
hogy a budai szobrászok hasonló megoldásokat teremthettek. A szárnyasoltárok
teljes pusztulása miatt a központ korabeli szobrászatára a királyi palota kályhacsempéinek
maradványaiból vonhatunk le következtetést.
Kályhacsempe V. László címerével Budáról, a XV. sz. hatodik évtizede. Cserép, zöld ólommázzal és fehér alapon földfestékkel. |
Elsősorban a Zsigmond kori kályhák reliefjei mutatják a tér és az arányok helyes
ábrázolását. A század derekáról származó budavári kályhacsempék a szárnyasoltárokat
utánozzák. Nagyobb középső figurájuk elpusztult, fennmaradtak azonban a fiatornyok
alakjai és a reliefek.
A néhány tucat, többnyire szenteket ábrázoló kisplasztika a főváros és az udvar
szobrászatának rendkívül magas szintjéről tanúskodik, amihez a vidék legkiemelkedőbb
alkotásait lehet csak mérni.
A budai központ hatására elsőnek Kassa vidéke és a Szepesség emelkedik ki a
peremterületek közül.
Erdélyben a nagyszebeni Pietán kívül a bajomi oltár tartozik ehhez az irányhoz.
A lőcsei, garamszentbenedeki, kislomnici, toporci Madonna , a dénesfalvi Magdolna,
a podolini Katalin, a barkai két női szent és a kislomnici oltártöredékek mutatják
be ezt a fejlődési fázist.
A kis bártfai Pieta a csehországi Pietákhoz kapcsolódik.
A művészek túlnyomó része, akárcsak Európában, hazánkban is a polgárságból került
ki. Társadalmi súlyuk a megrendelők mellett megnőtt. Erre vall az az általános
jelenség, hogy szemben a románkorral, a gótikában mind több művésznevet, sőt
egyéniséget ismerünk. Közülük egyesek udvari emberek lettek, akiket a királyok
is nagyrabecsültek. Az Anjouk budai palotájának építője János mester, a Képes
Krónika miniátora Hertul fia Miklós, vagy a csütörtökhelyi Zápolya kápolna építője,
Kassai István, ilyenek voltak. A kolozsvári (Cluj) Szent Mihály templom szentélypillérfőjén
ábrázolt kőfaragó arcképe vagy Ábel festő sírköve éppúgy a polgári öntudat bizonysága,
mint az európai szintet elérő Kolozsvári Márton és György remekművei.
A gótika már a XIII. század második felében lehatolt a falvakig. Az egyhajós,
egyenes, majd sokszögzáródású szentéllyel ellátott templomok alapjában véve
megőrzik románkori szerkezetüket, de nagyobbak, díszesebbek lesznek. Nyílásaik
megnőnek, az ablakokon kőrács virágzik. A szentélyt, majd a hajót a XIV. századtól
beboltozzák, szemben a korábbi, egyszerű síklefedéssel. Az oldalnyomást kívül
támpillérek veszik fel. Egyre-másra emelik, legtöbbször a nyugati homlokzaton,
a korábban ritka tornyot. A kő mellett, főként az Alföldön, előszeretettel alkalmazzák
a téglát, olykor mázas, vagy túlégetett formában. Így a falrakás mintássá válik.
A háromsejtű, szentélyből, hajóból és toronyból álló épület arányai kellemesek,
néha szinte zenei finomságúak. A törökveszély növekedtével a XV. században a
templomok erődítésére is sor került. Az egyszerű kerítéstől a tornyos, magas
falakig, elsősorban Erdélyben, igen változatos megoldások keletkeznek.
A falusi templomok igazi dísze a XIII. század végétől a falkép, amely gyakran
az egész belsőt beborítja. A hagyományos, Krisztus életét és dicsőségét bemutató
sorozatok mellett, különösen kedveltté válnak a szentek, kiváltképp a magyar
szentek. A legendában az ősi pogány hagyományok keverednek a lovagkor hitvilágával
s a falképsorozatok - éppúgy, mint az egykorú miniatúrák - Kelet és Nyugat formai
és tartalmi elemeinek keveredéséről tanúskodnak. A veszprémi Gizella-kápolna
oldalfalát bizánci ízű freskók díszítik. A stájerországi Aquila Jánosnak különösen
vonzó alkotása a veleméri templom falképsorozata, ahol a bibliai jelenetek között
finom növényi ornamentika gazdag gótikus feliratszalagokkal keveredik. A XIV.
században falfestészetünk erős itáliai hatás alá kerül. Ennek mintegy jelképe
az esztergomi palotakápolna. A Niccolo di Tommaso-nak tulajdonított nagyszabású
falképdísz Krisztus és Mária életét mutatja be a 12 apostollal.
A trecento festészet nyomait távoli falvainkban is megtaláljuk. A XV. századi
falképek éppúgy tükrözik az egykorú életet, mint a szárnyasoltárok. A XV-XVI.
században már e műfaj helyi hajtásai is megjelennek különálló faszobrokkal és
táblaképekkel együtt.
A falu világi művészetéről ad hírt az ásatások mellett az alsóörsi későgótikus
udvarház, amelynek szerkezete a XVIII-XIX. századi balatoni emeletes présházakban
él tovább. A falu lakóinak művészi iparát világítják meg az elpusztult településeken
feltárt kerámia és fémleletek. A kályhaszemek az egykorú királyi fazekasság
népivé válásáról tanúskodnak.
A magyar gótika a királytól indul el, s már a XIII. század második felében az
egész társadalmat áthatja. Sajátos, a korábbi korszakban még hiányzó mozzanata
a város művészi tevékenysége, amely a teljes korszakon át döntő szerepet tölt
be. Bár a művészi fejlődésnek a magas rangú megrendelő még igen fontos mozgatója,
a kézművesekből, mesteremberekből a céhekben, építőpáholyokban és a királyi
udvarban fokozatosan művészek lesznek, akik be tudják illeszteni a fejlődés
jellegzetes helyi menetét az általános európai keretekbe. Gótikus építészetünk
lényegében közép-európai alapszövetét főként a kolduló rendi (ferences, domonkos)
és városi építkezésekben valamint az ábrázolóművészetek területén át- meg átszőtték
a mediterrán szálak. Így készítette elő a hazai gótika történeti és művészeti
téren egyaránt a következő nagy korszakot: a reneszánszt.
- feladatok -
- versenyfeladatok -