SZEMÉLYISÉGPSZICHOLÓGIA III.
A fejezet címszavakban:
- hét: A személyiség értelmezései
- Bevezető
- A személyiség szerkezete
- hét:
- A vonáselméletek
története
- hét:
- Sigmund Freud pszichoanalitikus elmélete
- Carl Gustav Jung személyiségelmélete
- Carl Rogers személyiségelmélete
- hét:
- A személyiség működésére
vonatkozó kutatások a kognitív személyiségelméletekben
- A személyiségműködés
zavarai
- hét:
- A személyiség fejlődése
IV. Sigmund Freud pszichoanalitikus elmélete
- Elfojtáselmélete: a lelki betegségeket az okozza, hogy az érzelmileg
túlságosan megterhelő esemény(eke)t az átélés időpontjában a személy képtelen
tudatosan feldolgozni, ezért azokat elfojtja, így a tudattalanba száműzött
élményanyag tünet(ek) formájában keres magának megnyilvánulási utat. De a
tünet nem oldja fel az eredeti feszültséget és a gyógyulást a pszichoanalízis
technikája (magyarázni tudta a neurotikus tünetek keletkezését, értelmét és
célját) jelenti, mellyel az eredeti élményanyag a felszínre hozható és lereagálhatóvá
válik az eredeti érzelem. (a tudattalan tartalma pl a szabad asszociációs
módszerrel hozható a felszínre)
- Topológiai modell: a tudatos a jéghegy vízből kilátszó csúcsa,
a víz alatti részt pedig kétfelé lehet bontani: tudatelőttes (lappangó,
de tudatképes rész), és tudattalan (csak pszichoanalitikus segítséggel
tudatképes). A tudattalan és a tudatos eltérő műveletekkel dolgozik: a tudattalant
az örömelv vezérli, munkamódja az elsődleges folyamat (nincs tér- és
időkategória, egy dologgal kapcsolatban lehetnek egyszerre pozitív és negatív
érzelmek is), míg a tudatos részt a valóságelv vezeti, munkamódja a másodlagos
folyamat (az élmények logikus, racionális, rendszerező és kategorizáló
feldolgozása - alapvetően az "én" munkáját jellemzik).
- Elhárító mechanizmusok: az én olyan szorongáscsökkentő műveletei,
amelyek nem teljesen a valóságelvnek megfelelően működnek, mert kissé meghamisítják
a realitást. A szorongás onnan ered, hogy az ösztönerők szabályozása nem könnyű
feladat, ezért probléma esetén a szorongás azt jelzi, hogy valami nincs rendben.
Elhárító mechanizmus például a tagadás, elfojtás, projekció, reakcióképzés
(rendszerüket Anna Freud dolgozta ki részletesen).
- Struktúrális modell: a topológiai modell továbbfejlesztett változata.
A lélek három része az ösztönén, én és a felettes én. Eleinte az egyénben
csak az ösztönén létezik, ami a fejlődés folyamán differenciálódik, először
az én, majd a felettes én válik ki belőle. Az ösztönén "alantasabb"
tartalmait az én a tudattalanban próbálja tartani, vagy szocializált formában
cselekvéssé alakítani. Az ösztönén szexuális energiája a libidó és a felettes
én a libidó visszavonásával keletkezik, vagyis akkor alakul ki, mikor a libidót
vissza kell vonni a szeretet elsődleges tárgyairól (a szülőkről). Erre akkor
kerül sor, mikor a gyerek felismeri saját és szülei nemiségét és rájön arra,
hogy az ellenkező nemű szülő nem az övé, hanem az azonos nemű szülőé, aki
ezáltal az ő riválisa lesz. Ezt a helyzetet nevezte el Freud Ödipusz-komplexusnak
és azt feltételezte, hogy a lelki rendszerben az ilyen nem helyénvaló gondolatok/cselekedetek
megakadályozása érdekében egy erős tiltó rendszernek kell kialakulnia. Ez
a felettes én, vagyis a szüleinkhez való viszony képviselője. A felettes én
kialakulásához hasonlóan magyarázza a vallás, az erkölcs és a szociális érzés
kialakulását is.
- Ösztöntana: fokozatosan alakult, kezdetben két alapösztönt feltételezett:
a szexuális ösztönöket és az énösztönöket (ekkor még a libidó
csak a szexuális ösztön energiája). Később a szexuális ösztön fogalmát az
Erósz fogalmával cserélte fel, ami így általános életösztönt
jelent. Emellett egy ellentétes irányú ösztönt is felismert, amit halálösztönnek
nevezett el (nemcsak az ember, hanem minden élő szervezet sajátosságának gondolta).
Elvetette azt a lehetőséget, hogy az embereknek lennének az állatoktól őket
megkülönböztető, magasabb rendű ösztönei. (elméletét főként ezek - ösztöntan
és biológiai determináció - miatt a gondolatok miatt támadták.)
- Ösztönfejlődés: az emberi jellem kialakulásáért az ösztönfejlődés
kora gyerekkori alakulását tette felelőssé. Az ösztönenergia a fejlődés során
mindig azt a testtájat szállja meg, amely az adott életkorban funkcionálisan
a legalkalmasabb az örömszerző viselkedés kivitelezésére. A fejlődési szakaszok:
orális, anális, fallikus (3-5. év) fázis, latencia periódus, genitális
fázis. A lelkileg egészséges, felnőtt ember számára ez a legfőbb örömforrás.
A kóros lelki működések onnan erednek, hogy gyerekkorban nem tudott végighaladni
a fejlődési szakaszokon, és valamelyik szinten megrekedt (fixáció).
Ez amiatt jöhet létre, hogy a megfelelő erogén zóna nem elégült ki kellőképpen
,vagy túlságosan sok ingerlést kapott. A fixáció eredményeképp, ha nehézség
adódik az életében, hajlamos visszacsúszni, regrediálni az adott szintre,
vagy pedig a fixálódott szint kielégülési mintái jellemvonásként rögzülnek
a személyben.
A pszichoanalízis eleinte csak a kóros lelki működést próbálta magyarázni,
később azonban a teljes személyiségműködés és -fejlődés, valamint a kultúra
magyarázóelvévé is vált.
A pszichoanalízis módosult változatai a neofreudiánus, émanalitikus és tárgykapcsolati
elméletek.
V. Carl Gustav Jung személyiségelmélete
- Ő vezette be a szabad asszociációs módszert a pszichoanalízisbe.
Nem fogadta el Freud azon nézetét, hogy a libidó minden emberi cselekvés hajtóereje,
helyette azt minőségsemleges, általános energiának tartotta. A tudattalant
két részre osztotta: személyes (egyszerű elfelejtések és elfojtások)
és kollektív tudattalanra - ez Freud elméletéből teljesen hiányzott
- (veleszületett ösztönök és archetípusok). Elmélete szerint örökletesen rendelkezünk
ősmintákkal (archetípusok), melyek egyetemesek, nincs konkrét tartalmuk,
hanem csak egyfajta formai keretet jelentenek, amelyet mindenkinél a tudatos
tapasztalati anyag tölt majd ki. Véleménye szerint a tudattalant csak a tudaton
keresztül lehet elérni, ezért fontos a tudatos tartalmak tanulmányozása. Felismerte,
hogy a tudat és az éntudat két különböző dolog, de én nélkül
nem létezhet tudatosság.
- Erősen foglalkoztatták az emberek közötti típusos különbségek, úgy gondolta,
hogy ezek hátterében a tudat beállítódásának különbségei állnak. A tudat általános
beállítódása kétféle lehet: ha kifelé, tárgyakra irányul extroverziónak,
ha befelé irányul, introverziónak nevezzük. A külvilági tényekkel foglalkozó
tudatnak négy funkciója van: érzékelés, gondolkodás, érzés
és intuíció, melyek ellentétesen működnek egymáshoz képest. Minden
embernek megvan az erős oldala, de nehézségei vannak az ellenpólus szerinti
megértéssel. Az emberek közötti vonzódásokat és ellentéteket is ezzel magyarázta.
Arra a következtetésre jutott, hogy a lelki működés célja az emberben potenciálisan
létező teljesség és egység megvalósítása: az egyoldalúan működtetett tudati
funkciók átcsapnak az ellenkező pólusba, vagyis az ellentétes pólus is jelen
van mindenkiben már a kezdetektől fogva, csak a tudattalanban tartózkodik.
Ha bekövetkezik az átcsapás, utána fokozatok kiegyenlítődés jön létre, mert
a személy megtanulja uralni a tudattalani ellentétes tendenciákat is. Ezt
a folyamatot segíti elő a Jung-féle pszichoterápia. A lelket, mint
egy önmagát szabályozó rendszert tekinti, ahol a működés hajtóerőit az ellentétek
adják. Az egyes személyiségrészek kialakulását is az ellentét-integráció fogalmaiban
magyarázza: az Én tudattalan párja az Árnyék, a nők ellentétes nemű személyiségrésze
az animusz (a férfiaké az anima).
- A fejlődés lényege az emberben rejlő ellentétek fokozatos feldolgozása,
a belső egység megteremtése. Az egység megteremtésének a vezérlője a Selbst,
az arhetipikus önvalónk. Önmagunk megvalósításához speciális életfeladatot
kell teljesítenünk: ki kell építenünk a tudatos Ént és a perszónát,
eközben kialakul árnyékszemélyiségünk is, melyet folyamatosan integrálnunk
és tudatosítanunk kell. Ezalatt dolgoznunk kell az életkornak megfelelő archetípusok
életre hívásán is. Csak egyetlen konkrét életkorhoz kötött fejlődési jelenség
van, az életközépi válság (szerinte az emberi életutat úgy kell elképzelni,
mint a Nap pályáját). Ezt a válságot nem szabadna hanyatlásként átélni, hanem
a korábbi kifelé terjeszkedésről a befelé irányulásra kéne váltani, 40 éves
kor körül fel kell ismerni, hogy már más az egyén életfeladata mint azelőtt
(az ember két célja a természetes cél - utódnemzés, és a kulturális cél).
Életünk második szakaszában kollektív tudattalanunkat kellene birtokba venni,
és így haladni a bölcsesség felé, de a mai modern korban a kívánatos cél az
örökifjúság, és sokakat az vezet a merevséghez, hogy képtelenek elszakadni
fiatalkori emlékeiktől, akkori önmaguktól, míg a másik hiba az, ha görcsösen
próbálunk fiatalnak látszani. Mivel mindkét helyzet természetellenes, lelkünk
fellázad és krízisbe sodor.
- Szinkronicitás elmélete: értelmes kapcsolat lehet egy egyszerre végbemenő
pszichikus és egy külső, fizikai esemény között akkor is, ha azok nincsenek
egymással ok-okozati viszonyban. Véleménye szerint az ilyen jelenségek hátterében
a tudattalan archetípusos folyamatok állnak.
Tanításainak hatása leginkább a humanisztikus pszichológiában érzékelhető.
VI. Carl Rogers személyiségelmélete
- A tanácsadói-, nondirektív-, kliensközpontú-, személyközpontú terápia
kidolgozója. A humanisztikus pszichológia egyik vezéralakja, az emberről,
mint a világnak szubjektív jelentést adó és erre reagáló lényről beszél, azt
tartja, hogy az ember túlmutat az állatok biológiai létezésén és a genuin
humán természet jó.
- Személyiségelmélete: az ember egy folyamatosan változó, egyéni világban,
a fenomenológiai mezőben él, melynek ő a központja. Az élménymezőt
saját szükségletei szempontjából organizmikus értékelő folyamatai révén
pozitívként vagy negatívként értékeli. A személy nem az objektív valóságot,
hanem saját fenomenológiai mezőjét észleli realitásként. Amíg ez a szubjektivizmus
a környezethez való igazodást segíti, közelebb visz a valósághű reagáláshoz,
de ha egyoldalúvá válik, akkor patológiás reakciókhoz vezethet. A terápiás
folyamat akkor hatékony, ha a fenomenális mezőt sikerül az objektív valósághoz
közelíteni. Ezt úgy lehet elérni, ha a személy képes elfogadni önmagát, negatív
tulajdonságaival együtt. Mivel az önelfogadás alapja a mások általi elfogadás,
a terapeuta azzal segíthet a legtöbbet, ha kliensét feltétel nélkül
elfogadja.
- A személyiséget működtető legfőbb hajtóerőnek az önmegvalósítás szükségletét
tartotta (része a differenciáció és az integráció is). Az ember akkor tekinthető
teljességgel működőnek, ha személyiségműködését az önmegvalósítás folyamata
vezeti. Az önmegvalósítás szükségletén kívül más erők is hatnak a személyiség
működésére:
- organizmikus értékelő folyamat - ez az élményfeldolgozás az éntudat
kialakulásával függ össze, amely születéskor még nem létezik. Csecsemőkorban
a szervezet minden ingerre még egészként reagál, egészként dönt arról, hogy
mi a jó, vagy rossz neki.
- kialakul az én szimbolizációja - a fejlődéssel elindul a differenciálódás,
az énkép, énfogalom megjelenése a beszéd kialakulásával kezdődik és a társas
környezet közvetítésével megy végbe.
- két új szükséglet, a pozitív értékelés szükséglete és az önelfogadás
szükséglete jelenik meg - a személy akkor éli meg magát optimálisan,
ha a környezete elfogadóan reagál rá és pozitívan értékeli. Egy idő után
már nem szükségesek a környezeti visszajelzések, mert azok nélkül is képes
lesz elfogadni önmagát. Rogers az énkép megjelenését tartja a fejlődés legkritikusabb
mozzanatának (mert lehet hogy a személy nem úgy viselkedik, ahogy az organizmikus
értékelő folyamatai szerint kéne, hanem ahogy a környezete elvárja tőle):
a pozitív énkép illúziójának fenntartása érdekében az személy torzítani
kezdi a valóságot, melyhez eszközként az elhárító mechanizmusokat
használja.
Ennek elkerülésében segít a rogersi terápia, melynek a személy
(érték-) feltétel nélküli elfogadása az alapja. Így felismerheti valós
szükségleteit, megismerheti és alakíthatja tényleges önmagát. Módszere a
nondirektív technika (hamarabb képesek megoldani a problémákat a
személyek, ha nem a terapeuta ad nekik tanácsot, hanem maguk jönnek rá arra,
hogy mit kell tenniük, vagyis nem irányításra, hanem elfogadásra
van szükségük.). A terapeutának felerősítve vissza kell tükröznie
a személy fontos és értékes gondolatait, melyhez a terapeutának az alábbi
képességekre van szüksége: empátia (képes átérezni a személy érzéseit,
de saját viszonyulását sem veszti el), kongruencia (hiteles marad
és vállalja saját egyéniségét), és intuíció (sajátos problémaérzékenység,
ne skatulyázza be a személyt különböző diagnosztikai kategóriákba). Módszerét
személyközpontú terápiának nevezte el.
Felismerte, hogy a személy problémái gyakran azzal kapcsolatosak, hogy tudatos,
szubjektív énképe nagyon távol áll attól, amilyenre vágyik. A teljességgel
működésnek az is a feltétele, hogy az énkép és az énideál
ne legyenek túl távol egymástól (kis eltérés még ösztönöz, de a nagy távolság
inkább lemondást eredményez). A Q-szortírozás módszerével lehet megállapítani
az énkép és az énideál távolságát.
- versenyfeladat
-
- vissza a tematikához -