SZEMÉLYISÉGPSZICHOLÓGIA IV.
A fejezet címszavakban:
- hét: A személyiség értelmezései
- Bevezető
- A személyiség szerkezete
- hét:
- A vonáselméletek
története
- hét:
- Sigmund Freud pszichoanalitikus
elmélete
- Carl Gustav Jung
személyiségelmélete
- Carl Rogers személyiségelmélete
- hét:
- A személyiség működésére vonatkozó kutatások a kognitív
személyiségelméletekben
- A személyiségműködés zavarai
- hét:
- A személyiség fejlődése
VII. A személyiség működésére vonatkozó
kutatások a kognitív személyiségelméletekben
- Személyiségműködés a kognitív énelméletek szerint
A személyiség alkotóelemeinek az énfogalmakat tartják és azt feltételezik,
hogy a személyiség működése az alkotóelemek viszonyának függvénye. Az én és
az énideál közti távolságtól függ, hogy a személy reagálása egy adott helyzetre
patológiás, vagy a fejlődés szempontjából előremutató lesz-e (ld. Rogers
elméletét). Higgins szerint abból, hogy mely énösszetevők között van
diszkrepancia, meg lehet határozni a patológiás reakció típusát is: ha az
én és az énideál nem illik össze, akkor depresszió, ha pedig az én és az elvárt
én között túl nagy a távolság, akkor neurotikus szorongás következhet be.
Véleményük szerint a működés célja a "jó közérzet" elérése.
- Csikszentmihályi személyiségműködési modellje
Szerinte a jó közérzet ("tökéletes élmény") állapota nem
kiegyenlített állapot, hanem valamiféle "áramlat", "flow",
tehát maga a dinamika. A működés önmagában jutalmazó értékkel bír, az ember
annyira feloldódik magában a tevékenységben, hogy szinte elveszti önmagát,
ilyenkor nincsenek önértékelési problémái. Ez az élmény akkor jön létre, ha
a személy rendelkezik az adott feladat megoldásához szükséges készségekkel
és képességekkel és ezek szintjét optimális mértékben haladják meg a lehetőségek
és követelmények. Amennyiben azonban az elvárások ugyanazon a szinten vannak,
mint képességeink, akkor unatkozni fogunk (nincs kihívás), de ha sokkal többet
várnak el tőlünk a követelmények, mint amennyire képesek vagyunk, szorongás
lesz a végeredmény.
- A működtető erővel és a működés dinamikájával kapcsolatos nézetek
Kelly szerint a "toló" elméletek a cselekvés beindításáért
a drive-okat, motivációkat, jutalmazást és büntetést aktiválják, míg a "húzó"
elméletek a személt célképzeteit, értékeit és terveit tartják fontosnak.
White motivációs elmélete szerint vannak olyan biológiailag megalapozott késztetéseink,
melyek kielégülése nem magyarázhat drive-redukciós elvekkel, mivel céljuk
nem valamilyen hiányállapot megszüntetése, hanem inkább ellenkezőleg: az arousalt
nem csökkenteni, hanem növelni szeretnék. Ilyen késztetések a effektancia
és a kompetencia motivációk, melyek arra irányulnak, hogy folyamatosan
interakcióban legyünk a környezettel: vagyis a toló, vagy húzóerők helyett
maga az aktivitás lesz a felelős a működésért (ld. Csikszentmihályi
flow-ja).
Kelly nem a működés miértjét, hanem inkább a hogyan-ját akarta megismerni,
és a választ a fogalmaink, illetve fogalmi rendszerünk kialakításának módjában
találta meg: ahhoz, hogy boldogulni tudjunk, tapasztalataink alapján le kell
képeznünk a világot olyan konstrukciókban, melyek alkalmasak arra, hogy segítségükkel
anticipálhassuk a jövőbeni történéseket.
- A személyiségműködés "önszabályozási" modellje
Az ember tapasztalatai alapján egyre pontosabb képet alakít ki magáról és
környezetéről és viselkedés iránymutatója ez a belső térkép, séma lesz, melyek
nem tudatos formában is vezérlik viselkedését. A viselkedés nagy rész automatikusan
zajlik addig, amíg minden tervszerűen, forgatókönyvszerűen halad, de programváltoztatásra
és fokozott tudatosításra van szükség akkor, ha a helyzet összetevőinek egyikében
olyan változás következik be, ami a szokásos módon való cselekvést megakadályozza.
Az ember valóságismerete, önismerete és tapasztalatai alapján viselkedésprogramokat
készít (forgatókönyvek), melyek különböző eseménysorok megértését szolgáló
sémák, sztereotípiák. Akkor jelentkeznek negatív érzelmek, ha a viselkedésprogram
egy zavaró körülmény miatt nem kivitelezhető, ilyenkor marad a módosítás,
vagy más program alkalmazása.
Powers szerint a viselkedésszabályozás mentális programjai hierarchikus
felépítésűek és visszacsatolásos kapcsolatban állnak a környezettel. A
legalsó szintet az egyszerű programok képviselik, melyek a viselkedés
konkrét lépéseit írják elő. A következő szinten az elvontabb, általánosabb
tervek találhatók, melyeket elveknek nevezünk (abban van a választási lehetőség,
hogy az adott elvet milyen viselkedésprogrammal teljesítsük). A legmagasabb
szinten a rendszerfogalom található, melyen olyan általános jellemzőket
ért, mint például egyfajta általános "énérzés", amit a személy mindenáron
próbál fenntartani.
A sokféle cél és terv természetesen egymással is konfliktusba kerülhet, ezért
a konfliktus jelzése lehet belső történéseinknek, és így jellegéből kikövetkeztethetjük
a viselkedésünket vezérlő célt.
VIII. A személyiségműködés zavarai
- Az integráció fönntartása valamely funkció inadekvát túlműködtetése
árán is
A viselkedés irányítását tehát különböző szintű belső szabályozórendszerek
végzik és a viselkedés kivitelezéséről visszajelzést kapunk a környezetből.
A viselkedésszabályozó rendszer igyekszik összehangolni összetevőit, melyek
természetesen nem mindig egyenletesen kidolgozottak és nem azonos erejűek.
Ebben az esetben az erősebben kidolgozott funkció átveheti az irányítást akkor
is, ha nem az lenne a feladathoz a legadekvátabb. Az egyes személyiségszinteken
megszilárdult funkciók nehezen adják fel vezető szerepüket és engednek helyet
az új funkcióknak (ld. Freud fixáció problémája). Más nézőpontból
úgy értelmezhetjük ezt a jelenséget, hogy a szervezetnek hajlama (diszpozíciója)
van arra, hogy már kialakult funkcióit megerősítse és fenntartsa (kognitív
konzervatizmus).
Taylor az énképekkel kapcsolatos torzításokat pozitív illúzióknak
nevezi és három jellegzetes formáját különbözteti meg:
- illuzórikusan pozitív énkép: hajlamosak vagyunk az énképet értékminőséggel
ellátni, magunkat másoknál jobbnak megélni.
- a kontroll illúziója: belső késztetésünk van hatékonyságunk
megélésére, és mialatt tudatosul bennünk, hogy a külvilág egy tőlünk független
létező, ráébredünk arra is, hogy mi is elkülönül lények vagyunk, kialakul
a testséma, énséma önmagunkról. Agyunk leképezi határainkat
és funkcionális térképet készít saját tetteinkről és azok következményeiről,
így kialakul egy funkcionális tervrajz, ami később a viselkedést
irányító programként fog működni. Ez a program nem feltétlenül tudatos,
de meg is jelenhet számunkra, mint a környezet és a köztünk lévő ok-okozati
viszonyok térképe. Optimális esetben ez valósághű tudást jelent, de ha
mindig minden összetevőt figyelembe vennénk, akkor elvesztenénk spontán
reagálóképességünket és egészséges megközelítésmódunkat. Ezért arra a
belső érzésre hagyatkozunk, hogy képesek leszünk uralni az eseményeket.
Ezt a vélekedést kontrollhitnek nevezzük. Az emberek jellemezhetők
egy kontrollhely dimenzió mentén (Phares), ahol a két szélsőség
a belső kontrollhit és a külső konrtollhit.
Belső kontrollos az, aki hisz abban, hogy a dolgok tőle függnek, míg a
külső kontrollos úgy érzi, hogy nincs befolyása az élet eseményeire. Taylor
szerint az emberek akkor maradnak működőképesek, ha abban az illúzióban
vannak, hogy az ő kezükben van a kontroll (a kontroll elvesztésével kapcsolatban
a tanult tehetetlenség jelensége lehet példa). Természetesen az
egészséges kontrollhittel rendelkező személyeknek meg kell tudniuk különböztetni
az a kontrollálható és nem kontrollálható helyzeteket.
- illuzórikusan optimista jövőkép: a jövőről gondolkodva hajlunk
arra, hogy saját jövőnket pozitívabbnak lássuk, mint másokét, életünket
egyfajta felfelé ívelő folyamatként szemlélni (a haladás illúziója)
- Dezintegráció: a személyiség egységének megbomlása
Előfordulhat, hogy valakinél több azonos erejű szabályozó funkció is működik,
és egyszer az egyik egyszer a másik jut irányító szerephez az adott szituációban,
de mindig csak a saját felügyelete alatt álló személyiségrészeket aktiválják.
Ilyenkor azt lehet észrevenni, hogy a személy különböző helyzetekben vagy
időpontokban annyira eltérően reagál, mintha nem is ugyanaz az ember lenne.
Ezt a jelenséget disszociációnak nevezzük (a személyiség olyan szétesése,
mely a kívülálló számára kiszámíthatatlan, de maga a személy nem észleli ezt
- például a többszörös személyiségek esete).
A pszichoanalitikusok ezeket a hibákat az Én (Ego) zavarainak tulajdonították,
míg Jung és a humanisztikusok szerint a self zavara eredményezi ezt
a szabályozási hibát. Powers modellje is ezt támasztja alá: akinél
hiányzik a mindent koordináló rendszerfogalom, azok könnyebben áldozatul
esnek az elvek szintjén működő személyiségösszetevők vetélkedésének.
Arra a konklúzióra jutott, hogy a tökéletes egység csak úgy érhető el, ha
valódi önmagunkkal irányítunk (ezáltal válunk képessé arra, hogy meghaladjuk
énes létformánkat).
Haan ötvözte a pszichoanalitikus és az interakcionista nézőpontot:
alapul véve, hogy az ego mennyire hatékony, három jellegzetes működési módot
különített el.
- ha az ego tökéletesen működik, akkor képes környezetét és önmagát adekvát
problémamegoldási eszközökkel egyensúlyban tartani. Ezt megküzdésnek
nevezzük és az egészséges személyiséget jellemzi.
- ha az ego eszközei hiányoznak ahhoz, hogy meg tudjon küzdeni a külső
követelményekkel, akkor a szorongáscsökkentésre fog koncentrálni és működésbe
lépnek az elhárító mechanizmusok. Ez a megoldási mód a neurotikusokat
jellemzi.
- ha az ego már az ideiglenes belső rend fenntartására sem képes, akkor
a külső valósághoz már egyáltalán nem tud alkalmazkodni. Ez a szétesett
állapot a fragmentáció és a pszichotikus betegek működésmódját
jellemzi.
- A megküzdés jelensége
Interakcionista megközelítés szerint a stressz a megterhelő környezeti
hatás és az erre adott speciális pszichofiziológiai válasz kombinációja, melyben
kulcsszerepe van a helyzet kognitív értékelésének (veszélynek, vagy
kihívásnak éljük meg a helyzetet). Lazarus megküzdésnek (coping)
nevezi a stresszhelyzet megoldását célzó alkalmazkodási próbálkozásokat és
probléma-, illetve emóciófókuszú copingot különít el. Az emóciófókuszú
megküzdés megoldási módjait akkor tekinthetjük valódi megküzdésnek, ha a személy
csak addig használja őket, amíg nem talál optimálsabb megoldást, vagy akkor,
ha a stresszhelyzet nem változtatható meg. Oláh Attila szerint léteznek
olyan, a megküzdő kapacitást biztosító személyiségtényezők, melyek rendszert
alkotnak és így pszichológiai immunrendszerként definiálhatók. Ilyen
tényező például a pozitív gondolkodás, a környezeti, vagy szociális források
kezelésére hivatott kompetenciák, stb. A hangsúly nem azon van, hogy mi okozza
a pszichés rendellenességet, hanem azon, hogy mik azok a tényezők, amelyek
a személy jól működését biztosítják - így a gyógyítás mellett a prevenció
is nagyobb szerephez juthat.
- feladatok -
- versenyfeladat -
- vissza a tematikához -