SZEMÉLYISÉGPSZICHOLÓGIA V.
A fejezet címszavakban:
- hét: A személyiség értelmezései
- Bevezető
- A személyiség szerkezete
- hét:
- A vonáselméletek
története
- hét:
- Sigmund Freud pszichoanalitikus
elmélete
- Carl Gustav Jung
személyiségelmélete
- Carl Rogers személyiségelmélete
- hét:
- A személyiség működésére
vonatkozó kutatások a kognitív személyiségelméletekben
- A személyiségműködés
zavarai
- hét:
- A személyiség fejlődése
IX. személyiség fejlődése
Biológiai-lelki fejlődésünk egy olyan úton halad, melyen bizonyos időpontokban
és helyeken (látszólagos külső ok nélkül is) változás, vagy funkcióátrendezés
válik szükségessé. Ezeken a fordulópontokon a változás tudatosítása elengedhetetlen.
A legtöbb kultúrában hagyományok őrzik a különböző beavatási rítusokat, melyekkel
az emberek ezekre a változásokra előkészíthetők. A szertarások erősítették az
egyént: segítették az új képességek kialakítását, az átalakult személyiség ön-
és a közösség általi elfogadását (ilyen életfordulók például a születés,
serdülés, házasságkötés, halál stb.). Mindezek mellett szimbolikus tanítások
(mesék, mítoszok) is előkészítették az egyént a személyiségváltozást követelő
életfeladatokra.
- Freud és az énanalitikusok fejlődéskoncepciója
Freud struktúrális modelljében azt feltételezte, hogy egyedül
az ösztönén adott születéskor és belőle később differenciálódik az én
(az ösztönén és a környezet konfliktusainak hatására), és a felettes én
pedig a szülők közvetítésével kerül be a személyiségünkbe (hogy igazodjunk
a szociális normákhoz).
Később, a libidófejlődési stádiumok bevezetésével megközelítése fejlődésközpontúvá
vált: a pszichoszexuális fejlődési stádiumokat a testi érés határozza meg,
vagyis libidónk minden állomáson az újonnan funkcióképessé vált testtájakat
szállja meg és készteti fokozott működésre (orális, anális,
fallikus, genitális funkciók).
A klasszikus pszichoanalitikus elmélet szerint a személyiség fejlődése a felettes
én kialakulásával és a genitális szakasz elérésével (kb. a serdülőkor) be
is fejeződik (a későbbi pszichoanalitikusok közül többen megkérdőjelezték
ezt a tézist).
Hartmann szerint például az én nem kizárólag az ösztönénből ered, hanem
énmagok formájában születéstől adott összetevője személyiségünknek
(itt jelenik meg először az a gondolat, hogy személyiségünk potenciáljaiként
nemcsak ösztönös funkcióink, hanem individuális elemeink is veleszületetten
léteznek és a személyiségfejlődést ezeknek a lehetőségeknek a kibontása jelentheti).
- A tárgykapcsolati elméletek fejlődésmodellje
A személyiségfejlődést a szociális kapcsolatok által determináltnak tartják.
Kohut (tárgykapcsolati teoretikus, selfpszichológus)
szerint a személyiség alakulása szempontjából kritikus fejlődési szakaszok
a legkorábbi életévekben vannak. Társkapcsolatok nélkül nem tud kialakulni
az az individualitásélmény, amelyben énként, selfként élhetjük meg magunkat.
Az én kialakulásában legfontosabb szerepet játszó interakciók 2-3 éves korig
lezajlanak.
Kohut elméletében kulcsfogalom a selftárgy, melynek segítségével
az ember egységesként és értelmesként élheti meg önmagát, mikor egy másik
emberrel kapcsolatba kerül, mivel a selftárgynak tükröző funkciója
van: a selfmagok (melyek csíraállapotban bennünk vannak, önmagunk központját
alkotják) a másokkal való interakciók során kerülnek a felszínre és a környezet
reagálásában tükröződnek vissza, mi ezt a visszatükrözött jelentést látjuk
és ezáltal nyerik el tudatosítható jelentésüket. A megfelelő empátiás fogadtatás
után a self háromdimenziós fejlődésbe kezd: az első irány a grandiózus
self útja, ami később az egyéni ambíciók központjává válhat,
a második fejlődési irány az idealizáló self kialakulása
(olyan érzések központja, hogy valami nálunk nagyobb erő tart fenn bennünket),
ez személyes etikává, gondoskodó magatartássá formálódhat, végül az
énfejlődés harmadik iránya az ikerkereső self megjelenése, a
hozzánk hasonlókkal való kapcsolat keresése, mivel az ő visszatükrözésük révén
erősödhetnek meg énünknek azok az összetevői, melyek hovatartozásunkat
(faji, kulturális, stb.) fejezik ki.
Mahler a pszichológiai én születésének folyamatát szeparációs-individuációs
folyamatnak nevezi, melynek két előszakasza és négy normál alfázisa van.
- Előszakaszok (a self még differenciálatlan):
- autisztikus fázis (a csecsemőt ingerbarrier veszi
körül, még nem nyitott a külvilág ingereire)
- szimbiotikus fázis (az anyával szoros egységet képez a csecsemő)
- Alfázisok:
- differenciáció és a testkép kialakulása ("kikelés",
a gyerek figyelme kezd a külvilág felé fordulni)
- gyakorlás (kezdi próbálgatni saját funkcióit - mászás, járás
- el mer távolodni az anyától és csak "tankolni"
jár vissza, egészséges nárcisztikus énérzést élhet át, mely
fontos a későbbi ambíció és önbizalom szempontjából)
- újraközeledés (a gyerek az anyával való kontaktus akaratlagos
keresését és elutasítását próbálgatja, megkezdődik a pozitív anyai
és apai részekkel való azonosulás - a szabályok belsővé tétele)
- az individualitás konszolidációja és az emocionális tárgykonstancia
kezdetei (kb. 3 éves kor, stabil énhatárok és megfelelő
nemi identitás megélése, a selftárgyak pozitív és negatív tulajdonságait
már egységben látja és megtanulja elfogadni - enélkül csak
haszonelvű kapcsolatok kialakítására lenne képes)
- Erikson modellje a pszichoszociális fejlődésről
Serdülőkorig nagyjából Freud modelljét követi, elmélete szerint személyiségünk
összetevői veleszületetten adottak és az egyes összetevők kimunkálásának van
egy életkor-függő optimuma, továbbá az összetevők végső formájukat társas
interakciókban nyerik el.
8 életkori ciklust különít el, melyek meghatározott sorrendben követik
egymást (nem lehet felcserélni őket, az epigenetikus elv szerint működnek).
Az egyes ciklusokat kritikus időszaknak nevezi, mert minden állomáson
át kell esnünk egy normatív krízisen: erőfeszítéseket kell tennünk annak érdekében,
hogy az adott szinten megjelenő képességeinket megfelelően kiterjesszük és
birtokba vegyük. Erikson ott jelölt ki új fejlődési stádiumot, ahol
a testi-fizikai érés, mentális műveletek és a társkapcsolati jellemzők
együttesen jellegzetesen új mintázatot mutattak, de a nyolc szakasz nem teljesen
azonos értékű, mivel az ötödik állomás, a serdülőkor kitüntetett jelentőséget
kap: itt integrálódik tudatosan először az összes korábbi periódus.
- szakasz: bizalom - bizalmatlanság (a csecsemőkor időszaka,
megtanulja hogyan kell kapni és elvenni (oralitáson keresztül)
és megtanítja az anyát adni. Ha egymásra hangolódnak bizalom, ha nem,
akkor bizalmatlanság alakul ki) "az vagyok, amiben reménykedem,
s amilyen reményt nyújtok"
- szakasz: autonómia - szégyen, kétely (korai gyermekkor,
az analitás időszaka. Lehetővé válik az izomműködés akaratlagos
irányítása, itt tudja átélni, hogy az anyától független, autonóm lény)
"az vagyok, amit szabadon akarhatok"
- szakasz: kezdeményezés - bűntudat (óvodáskor, fallikus fázis,
az Ödipusz-komplexus megjelenése, Freud szerint az lehet a konfliktus
és bűntudat feloldása, ha a gyerek az azonos nemű szülővel azonosul) "az
vagyok, aminek el tudom képzelni magam"
- szakasz: teljesítmény - kisebbrendűség (iskoláskor, a
teljesítményképesség időszaka, latencia periódus. A gyerek élvezi,
hogy aktív, produktív és alkot, de ha ezt nem tudja átélni, kisebbrendűségi
érzés alakul ki benne) "az vagyok, amit működtetni tudok"
- szakasz: identitás - szerepkonfúzió (serdülőkor, genitális
fázis. Erikson szerint ez a legfontosabb, egyben legkritikusabb
szakasz. Az identitáskrízis elnyúló időszakát moratóriumnak nevezzük.
Ekkor birkózik meg a serdülő a nemi éréssel, a felnőttszerep bizonytalanságaival
és itt integrálja mindazt, amiket az előző időszakokból hozott magával)
- szakasz: intimitás - izoláció (fiatal felnőttkor, meghaladjuk
énes korszakunkat, az érett párválasztás időszaka) "azok vagyunk,
amit szeretünk"
- szakasz: alkotóképesség - stagnálás (felnőttkor, az érett
embert foglalkoztatja az utódok megteremtése, a róluk való gondoskodás,
annak átélése, hogy szükség van rá. Akinek nincs meg ez a lehetősége,
fokozatosan beszűkül, elsivárosodik)
- szakasz: integritás - kétségbeesés (öregkor, megbékélt
bölcsesség átélése pozitív esetben, negatív esetben pedig a halálfélelem
kétségbeesése jellemzi. Erikson a teljesség kifejezést használja, ezzel
a személyiség elfogadott egységére utal) "az vagyok, ami fennmarad
belőlem"
- Maslow fejlődésmodellje
Öt alapvető emberi szükségletet ismert fel, amelyek sajátos hierarchikus sorrendet
követve bukkannak fel és késztetnek viselkedésre. A hierarchia első négy szintjének
működése minőségileg más, mint az utolsó szinté: az első négy szükséglet deficit-
vagy hiányszükséglet, vagyis kielégülésük után megszűnnek hatni. Működésük
elve homeosztatikus, vagyis céljuk a feszültségcsökkentés és egyfajta egyensúly
beállítása. Ezzel szemben az ötödik szükséglet növekedési- vagy létszükséglet,
vagyis nincs egy meghatározott elérendő célja, hanem maga a viselkedés a cél,
a folyamatos előrehaladás, fejlődés.
- fiziológiai szükségletek (a legalapvetőbb szükségletek, születés
után ezek vezetik a viselkedést)
- biztonsági szükségletek (e szükségletek kielégülését tartotta
legfontosabbnak az egészséges személyiségfejlődés szempontjából. Úgy alapozhatjuk
meg, ha a gyerek felismerheti és magáévá teheti a világ rendezőelveit,
így következtetéseket tud tenni a jövőbeli eseményekre, megkapja a szükséges
téri és idői támpontokat is, melyek a mentális és érzelmi fejlődéshez
egyaránt fontosak. A biztonságérzés szempontjából legfontosabbnak a társas
környezet kiszámíthatósága tűnik)
- a szeretet és a valahová tartozás szükséglete (még nem az igazán
érett, önzetlen szeretet jelenti, hanem fontos a viszonosság, tehát egyfajta
"követelő szeretet"-ről van szó)
- a megbecsülés és önértékelés szükséglete (az egészséges személyiségműködéshez
fontos, hogy értékesnek élhessük meg magunkat, szükség van a környezet
elismerésére, valamint arra, hogy magunk számára is bizonyítsuk erőfeszítéseink
segítségével, hogy rátermettek és ügyesek vagyunk)
- az önmegvalósítás szükséglete (aki eljut erre a szintre, az
a teljességgel működő ember életét élheti, mely nem önző és énközpontú,
hanem inkább altruisztikus. Tárgyilagosan, szubjektív érzelmektől
mentesen tudja az embereket és az eseményeket észlelni, de függetlensége
nem jelent közönyt. E korszak megjelenéséhez azonban fontos, hogy a háttérben
erős, jól kidolgozott én álljon)
A személyiségfejlődésnek két igazán kritikus pontja van: az első, mikor
a gyereknek meg kell tanulnia önmagát "én"-ként, a környezettől
független létezőként megtapasztalni, a második pedig mikor képes lesz
énjét önmagán túlmutató célokért háttérbe szorítani. Önmagunk identitással
bíró énként való megélésének képessége szociális közvetítéssel formálódik,
bennünket visszatükröző tárgyak (személyek) nélkül nem alakulhat ki éntudat
(kulturális különbségek vannak azonban abban, hogy identitásunkba mennyire
épülnek be a társak).
- Wilber fejlődésmodellje
Tudatfejlődési spektrummodell: a keleti és a nyugati kultúrák humán
fejlődésre vonatkozó tanításait összehasonlítva kiemelték a közös elemeket.
Kilenc kötött sorrendű fejlődési szintet különítettek el, melyeket
a tudat alapstruktúráinak tekinthetünk. Az első három fejlődési szakaszban
még, az utolsó háromban pedig már nincs éntudatosság. A Self minden fejlődési
szinten jelen van és mint a létra fokait, úgy járja be az egyes fejlődési
lépcsőket, ami azt is jelenti, hogy minden stádiumban más perspektívából éli
meg a világot és önmagát.
Wilber szerint a tudati struktúrák születéstől kezdve adottak, de kidolgozásuknak
és birtokban vételüknek van egy optimális időbeli sorrendje. Problémához vezethet,
ha valamilyen hatásra egy magasabb szint idő előtt megjelenik és arra készteti
a személyt, hogy e tudatszint élményeit keresse, miközben még nem dolgozta
ki az alacsonyabb szintek feladatait, illetve az is problémát okozhat, ha
a személy úgy halad át egy szinten, hogy nem végzi el annak munkaigényes birtokbavételét.
A pszichés megbetegedések jellegéből kiolvasható, hogy melyik tudatfejlődési
szinten van a probléma és ezért a terápiás módszert úgy kell megválasztani,
hogy az megfeleljen a problémát okozó tudati fejlődési szint jellegének.
|
Tudati alapstruktúrák |
Jellegzetes patológiák |
Kezelési módok |
Preperszonális |
Szomato-szenzoros |
Pszichózisok |
Fiziológiai/megbékítő |
Képzelődéses- emocionális |
Nárcisztikus- borderline |
Struktúraépítő |
Reprezentációs |
Pszichoneurózisok |
Feltáró technikák |
Perszonális |
Szabály/szerep |
Scriptpatológiák |
Scriptanalízis |
Formális-reflektív |
Identitásneurózisok |
Introspekció |
Látomásos-logikus |
Egzisztenciális patológiák |
Egzisztenciális terápia |
Transzperszonális |
Pszichikus |
Pszichikus zavarok |
A jógik ösvénye |
Szubtilis |
Szubtilis patológia |
A szentek ösvénye |
Kauzális |
Kauzális patológia |
A bölcsek ösvénye |
- feladatok -
- versenyfeladat -
- vissza a tematikához -