SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA I.
A fejezet címszavakban:
- hét:
- Mi a szociálpszichológia?
- Társas megismerés
- Oktulajdonítás: a viselkedés magyarázata
- hét:
- Társak iránti igény
- A vonzalom
- Egyéniségvesztés
a tömegben
- Segítségadás
- hét:
- Meggyőzés
- Konform viselkedés
- Csoportközi kapcsolatok
és az előítélet
A szociálpszichológia alapkérdései
I. Mi a szociálpszichológia?
A szociálpszichológia a társas viselkedés tudománya. Azzal foglalkozik, hogy
hogyan befolyásolják az emberek egymás vélekedéseit, érzelmeit és viselkedését,
hogyan befolyásol az egyén másokat és hogyan befolyásolják őt mások, beleértve
a társadalom hatását, mely meghatározza, hogy hogyan látjuk a világot. A szociálpszichológia
egyik legnagyobb tanulsága, hogy a körülményeknek és főleg a társas tényezőknek
meghatározó szerepük van az ember viselkedésében (ld. Milgram kísérlete).
Az egyik első szociálpszichológiai kísérletet Triplett végezte, melyben
laboratóriumi körülmények között vizsgálta a társas serkentést. Közel
egyidőben vele Ringelmann a később társas lazsálásként ismert
jelenséget bizonyította be.
II. Társas megismerés
Azért is nehéz másokat megismerni, mert belső tulajdonságaik többnyire rejtve
maradnak és csak következtetni lehet rájuk. A megismerés pontosságát sok tényező
befolyásolja, sokszor alkalmazunk előzetes sztereotípiákat, így elvesznek a
személy egyedi tulajdonságai. A pontos észlelés több, egymástól független képességből
tevődik össze: például Cronbach leírta a sztereotípiapontosságot
(mennyire pontosan tud valaki másokat egy adott kategóriába besorolni) és a
differenciális pontosságot (megkülönböztető pontosság, vagyis képesek
vagyunk-e a csoporton belüli személyek egyedi, őket a többi csoporttagtól megkülönböztető
tulajdonságait felismerni). Az emberek érzelmeinek felismerése fontos része
a társas érintkezésnek, az alapvető érzelmek azonosítása különböző kultúrákból
érkező emberek számára is könnyű feladat.
- Benyomásszerveződés
Asch a Gestalt irányzatot képviselte, és úgy gondolta, hogy
annak irányelvei a személyészlelésre is alkalmazhatók, vagyis az egyénről
úgy alakulhat ki viszonylag egységes benyomás, ha az információk egymás jelentését
is befolyásolják. Ha sok információval rendelkezünk, akkor azok nem egyforma
jelentőséggel fognak a végső benyomásban szerepelni.
Feltételezte, hogy a kapott információk, tulajdonságok dinamikusan szerveződnek,
jelentésmódosulás jön létre köztük: egy-egy központi tulajdonság kiemelkedik,
nagyobb súllyal esik latba, míg a többi periferikus jellemzővé válik.
(Kelley bemutatta, hogy a centrális-periférikus elrendeződés a valóságban,
élő emberek esetében is működik, és formálja a róla való benyomást.) Asch
szerint az elsőnek beérkezett információ megszab egy irányt és az ezt követő
tulajdonságok és információk ennek az iránynak megfelelően rendeződnek a későbbiek
folyamán, a jelenséget jelentésasszimilációnak nevezte el. Az elsőként
kapott tulajdonság, vagy információ benyomásalakító képességét elsőbbségi
hatásnak nevezzük.
Az elementarista felfogás szerint (Asch ezt kritizálta) a benyomásalaklásban
az információrészletek egyszerűen összegződnek. Anderson szerint a
részinformációk átlagolásával, Fishbein és Hunter szerint pedig
összeadásuk eredményeképpen formálódik a benyomás.
Az implikált (burkolt) személyiségelmélet szerint (Bruner és
Tagiuri) a különböző feltételezések naiv nézetrendszereket alakítanak
ki arról, hogy hogyan kapcsolódnak egymással a különböző személyiségvonások,
maga a folyamat spontán és automatikus módon zajlik le.
Személyészlelés közben az emberek értékelési konzisztenciára törekednek,
ezt holdudvar hatásnak nevezzük (ha valakiről egy pozitív információjuk
van, hajlamosak más pozitív jellemzőt is tulajdonítani neki (pl egy vonzó
emberről azt gondolják, hogy kedves, okos, és aranyos) - és fordítva). Furcsa
tendencia a pozitivitási torzítás: az emberek jobban érzik magukat,
ha pozitív dolgok veszik őket körül, jobban emlékeznek a pozitív szavakra
és a kultúrákban jobban elterjedtek a pozitív, mint a negatív szavak. Személyek
értékelésénel ez különösen szembeötlő: az egyéneket pozitívabban ítélik meg,
mint a csoportokat, vagy az élettelen tárgyakat. Számolni kell azonban a negativitási
hatással is: mivel a negatív információk ritkábbak, jobban megragadják
figyelmünket, kiemelkednek a háttérből, így nagyobb súlyt kapva befolyásolják
az összbenyomást, informatívabbnak tekintjük őket.
- Sémák, sztereotípiák
- Sztereotípiák: különböző csoportokról kialakított képek, sémák.
- Autosztereotípiák: saját csoportunkról kialakított sztereotípiáink.
- Sémák: az észlelés és a gondolkodás eredményei, emberek, tárgyak,
helyzetek stb. osztályainak mentális reprezentációi, segítségükkel egyszerűsíthetjük
és rendszerezhetjük a bennünket érő nagy mennyiségű információt.
- Személysémák: egyes emberekről, embertípusokról raktározott ismeretegyüttesek.
- Énsémák: önmagunkról való sémáink.
A sémákra alapozott feldolgozás sokszor pontatlan és különböző torzításoknak
van kitéve, emlékezetünket is befolyásolják (általában az adott sémának megfelelő
információt hívjuk elő). A sémák tartósan fennmaradnak, mivel a sémának ellentmondó
információra gyakran nem emlékszünk, és olyan adatokat gyűjtünk, melyek sémáinkat
tovább erősítik (megerősítő hipotézis ellenőrzés). Az önbeteljesítő
jóslatként (Pygmalion effektus) ismert jelenség (ld. Rosenthal és
Jacobson vizsgálatát), valamint a Hamilton-féle látszatkorreláció
(ha van előzetes várakozásunk arról, hogy milyenek egy adott csoport tagjai,
akkor akkor is látni véljük a csoporttagság és a tulajdonság együttjárását,
mikor valójában nincs is) szintén elősegíti a sémák tartós fennmaradását.
III. Oktulajdonítás: a viselkedés magyarázata
Mások cselekedeteiből azok okaira következtetünk. Saját tetteink esetében világosabban
látjuk a külső okokat, míg mások viselkedéséből gyakrabban következtetünk belső
indítékokra.
Heider (Gestalt szemléletű) szerint a hétköznapi emberek azért keresik
mások viselkedésének az okait, hogy koherens képet alakíthassanak ki a világról.
Belső (diszpozíciós) és külső (szituációs) okot különböztet meg: a belső
okokhoz tartozik a képesség és a szándék, ezek nagyobb súlyt kapnak, míg a külső
okokat elhanyagoljuk. Ross ezt alapvető attribúciós hibának nevezte
el. Miller vizsgálatai szerint ez elsősorban Amerikában és Európában
mutatható ki, mivel a nyugati kultúrákat az individualizmus (egyénközpontúság)
jellemzi, míg a kollektivista személetű kultúrákban a csoport érdekei
vannak a középpontban.
Sokkal inkább keressük mások viselkedésének okát, ha a cselekvése szoktatlan
és ellentmond a társadalom normáinak, míg az ennek megfelelő viselkedés esetén
nem következtetünk belső tulajdonságokra.
Jones és Davis korrespondáló következtetési elmélete szerint
akkor következtetünk az egyén viselkedéséből belső vonásokra, ha a szociális
normáknak és az egyén szerepének nem megfelelően viselkedik, de biztosnak kell
lennünk abban, hogy szabad akaratából tett így.
Kelley kovariációs modellje szerint a hétköznapi emberek naiv
tudósként figyelik az ok és a hatás közti kapcsolatot a különböző helyzetekben,
és ilyenkor szisztematikusan kombinálják az információkat. Három információt
kell egyszerre figyelembe venni:
- mennyire megkülönböztetett az adott viselkedés (máskor is előfordul-e)
- mennyire konzisztens, állandó ez a jelenség
- mennyire konszenzuális (az adott helyzetben mindenki ezt teszi,
vagy csak a figyelt egyén)
ezek a modellek többnyire racionális folyamatként írják le az attribúciót,
holott számos torzítás lehetséges, pl. az önkiszolgáló torzítás, vagyis a sikert
és a kudarcot máshogy magyarázzuk akkor, ha saját sikerünkről (belső erőfeszítéseinknek
tulajdonítjuk) és kudarcunkról (külső tényezőkre hárítjuk), vagy másokéról van
szó. A bajba került embereket sokszor tartják felelősnek saját sorsukért, mert
így megmarad az az illúzió, hogy mi nem kerülhetnénk ilyen helyzetbe. Ez az
igazságos világba vetett hit (Lerner).
Bem önészlelési elmélete szerint ugyanazok a mechanizmusok vezérlik
önmagunk megismerését és cselekedeteink értelmezését, mint mások megismerését.
Az egyén attribúciós stílusa szorosan összefügg az illető általános hangulatával,
egészségi állapotával, stb. A depresszív attribúciós stílusú emberek
a negatív eseményeket belső, stabil, általános okoknak tulajdonítják,
míg a pozitívakat külső, instabil és specifikus okoknak (az optimisták
pont fordítva). Tréninggel lehet arra tanítani az embereket, hogy adják fel
pesszimista hozzáállásukat.
- Attitűdök
Az attitűd értékelő viszonyulást jelent, tárgyai lehetnek más emberek, embercsoportok,
tárgyak, ideológiák, mozgalmak, stb. Kifejeződhet érzelmekben, vélekedésekben
és viselkedésben: ezek az attitűd affektív, kognitív és viselkedésbeli
komponensei.
- Konzisztenciaelméletek
Alapgondolatuk, hogy az emberek törekednek egyfajta összhangot teremteni különböző
attitűdjeik között, és ha ez nem sikerül, és az elemek nem felelnek meg egymásnak,
feszültséget éreznek.
Festinger kognitív disszonaciaelméletében kifejti, hogy két
tudattartalom között a viszony háromféle lehet: irreleváns (nincs közük
egymáshoz), konszonáns (egyik megállapításból következik a másik) és disszonáns
(ha a két tudattartam egymásnak ellentmond - ekkor feszültség keletkezik).
A feszültség arra készteti az egyént, hogy megpróbálja azt csökkenteni (mint
a drive-redukciónál láttuk). Festinger és Carlsmith a
kiváltott engedelmességi kísérletével demonstrálta ezt a jelenséget (a részletes
leírást a tankönyvben találjátok!): eredményei szerint a kis jutalom nagyobb
hatással volt a kísérleti személyek véleményére, mint a nagy jutalom. Azzal
magyarázható ez az eredmény, hogy a kevés pénzt kapott személyek disszonanciát
éltek át a feladat iránti attitűdjük (unalmas volt) és a viselkedésük (azt
kellett mondaniuk, hogy érdekes volt) között és a feszültséget csak úgy oldhatták
fel, ha megváltoztatták attitűdjüket. Tehát az attitűddel ellentétes viselkedés
meg tudja változtatni az attitűdöt, ha a viselkedésért éppen elégséges, de
minimális jutalmat kap az egyén, ugyanezen elv miatt a minimális büntetés
hatékonyabb lehet, mint egy szigorú. A kísérletek eredményeire sok alternatív
magyarázat is született, például a neobehaviourista Bem önészlelési
elmélete (Ha érdekesnek nevezik a feladatot az ezért alacsony jutalmat
kapók önmaguknak is felteszik a kérdést, hogy miért mondták ezt. És mivel
kevés pénzt kaptak, arra következtetnek, hogy biztos nagyon élvezték a feladatot,
míg aki sok pénzt kapott, az külső tényezőnek tulajdonítja viselkedését.).
Festinger szerint vásárláskor, mikor sok hasonló minőségű áru közül
kell választanunk egyet, szintén disszonanciát érzünk, amit a döntés okozott.
A disszonancia csökkentésére ezért felértékeljük a választott és leértékeljük
a többi, mellőzött alternatívát.
Heider egyensúlyelmélete is a konzisztenciaelméletek közé tartozik:
triádokban vizsgálta a viszonyulásokat (személy (P), másik személy (O) és
egy tárgy (X) között). Ha a három viszony szorzata pozitív (vagyis mindhárom
pozitív, vagy kettő negatív és egy pozitív), akkor a helyzet kiegyensúlyozott,
míg ha a szorzat negatív (három negatív, vagy két pozitív és egy negatív),
akkor kiegyensúlyozatlan, kellemetlen helyzet áll elő.
- Attitűd és viselkedés
Mennyire határozza meg az attitűd a viselkedést (LaPierre vizsgálatát
lásd a könyvben!) - a viselkedés és az attitűd gyakran lehet inkonzisztens,
bár újabb vizsgálatok szerint inkább nagyobb fokban megfelelnek egymásnak
és az attitűdön kívül sok más tényező is meghatározza a viselkedést - például
a társas szituáció hatása. Az attitűd és a viselkedés közti kapcsolat erősségét
különböző tényezők határozzák meg, nagyon fontos az attitűd konzisztenciája
és erőssége. A konzisztens attitűdök jobban befolyásolják a viselkedést, míg
az ambivalencia egyik oka lehet a különböző vonatkoztatási csoportok által
gyakorolt nyomás, illetve az ambivalencia lehet magában az attitűdben is:
ha kognitív és affektív komponensei egymással inkonzisztensek. Minél erősebb
egy attitűd, annál jobban befolyásolja a viselkedést. A személyes érdekeltség
is erősíti az attitűdöt és egyben nagyobb fokú attitűd-viselkedés konzisztenciához
vezet. A közvetlen tapasztalaton alapuló attitűd erősebb, és nagyobb konzisztenciát
mutat a viselkedéssel, továbbá fontos tényező az attitűd és a viselkedés specifikussági
szintje. Az idő szerepe is fontos abban a tekintetben, hogy mennyire jelzi
előre az attitűd a viselkedést.
Az attitűd és a viselkedés kapcsolata a viselkedés felől is megközelíthető:
a megtörtént viselkedés befolyásolhatja az attitűdöt. Nem igaz az a nézet,
hogy először mindig meg kell győzni az embereket érzelmileg és intellektuálisan
ahhoz, hogy megváltoztassuk őket, mert ha sikerül viselkedésváltozást elérni,
az attitűdváltozáshoz is vezethet.
- Az attitűd funkcionális megközelítése
Az attitűdök különböző pszichológiai szükségleteket elégítenek ki. Attól függően,
hogy milyen funkciót látnak el, más módon lehet őket megváltoztatni.
Smith, Bruner és White a következő funkciókat azonosította:
- Instrumentális, vagy utilitárius funkció (cél a jutalmak elnyerése
és a büntetések elkerülése)
- Ismeretfunkció (referenciakeret nyújtása, hogy ismereteinket
értelmesen tudjuk szervezni - az ilyen attitűd sémaként működik)
- Értékkifejező funkció (cél, hogy kifejezze az egyén értékrendjét
és meggyőződéseit)
- Énvédő funkció (cél, hogy megvédje az egyént saját, elfogadhatatlan
impulzusaitól - Adorno tekintélyelvű személyiségről szóló kutatása)
- Szociális igazodási funkció (cél, hogy a csoporthoz való tarozást
kifejezze és erősítse)
- vissza a tematikához -