A magyar történetírás a XIX. század elemzése során már jó ideje használja "reformkor". elnevezést, annak a korszaknak a jelzésére, amely az 1848 a forradalmi eseményeket megelőzte, előkészítette. Jól lehet az előzmények korábbra nyúlnak, egészen a felvilágosodás eszméinek magyarországi jelentkezéséig, mégis jogos a kultúra minden területén az 1820-as évektől új korszak kibontakozásáról beszélni. Irodalomtörténetírásunk is ezekre az évekre teszi a fordulatot: a szellemi élet reformja az irodalomban szintén érezteti hatását, irodalmunkban a húszas évektől a klasszicizmusból kibontakozott a nemzeti romantika, majd a negyvenes évektől a népiség, a realista tendenciák szellemi áramlata válik meghatározó tényezővé.
A képzőművészetben is megfigyelhető bizonyos változás, új erők tömörülése. Hiszen az egész reformkori fellendülés nyitányát, szimbolikus kezdetét jelentő Ferenczy István szobornak már a címe is oly sokat mondó, hitvallást, programot hordoz: "A szép mesterségek kezdete" (közkeletű elnevezés szerint Pásztorlányka). Ferenczy alkotása 1820-1822 között készült, és maga a szobrász, reformkori képzőművészetünk reprezentatív alakja 1824-ben költözött haza Itáliából. A harmincas évektől kezdve bontakozott ki annak a festőnek az életműve is, akit a művészettörténetírás szeret Ferenczy párhuzamaként elemezni: Barabás Miklósé. Bár elszakadt hazájától, a tapogatódzó reformkori művészetből indult ki és a harmincas évektől talált útjára id. Markó Károly. A harmincas évek végén jelent meg Barabás mellett a másik reprezentáns festő, Borsos József. A reformkor tehát a művészetekben is megújulást hozott, bár történelmi folyamatról lévén szó, szigorú határok nem vonhatók, mert a politikatörténeti korszak nem feltétlenül esik egybe a művészetivel. Ugyancsak nehezíti a szakaszolást a különféle művészeti ágak egyenlőtlen fejlődése is. Mikor Ferenczy művészi zászlóbontást jelentő szobrát megmintázta, és hazaküldte Itáliából, már erőteljesen fejlődött a magyarországi klasszicista építészet, a festészet ellenben még a kezdeti lépéseknél tartott. Mindezt figyelembe véve mégis jelentős ez az időszak, a húszas-harmincas évektől kezdve a képzőművészetben is egymást követik az új jelenségek. Eszerint tehát jogosan beszélhetünk a "reformkor művészetéről". De valamit nem szabad elfelejteni. A reform mindig valaminek a megjavítását célozza. A kor magyar képzőművészetében azonban nem erről volt szó, nem a művészet megjavítása, hanem megteremtése volt a feladat, mert ami megelőzően született, gyakran esetlegesen és véletlenül, főúri behozatalként került az országba, mint a nemzetközi nagy stílusáramlatok lecsapódása. Korábban is épültek díszes kastélyok, gazdagon felszerelt templomok. Az arisztokrácia egy részének ízlése és pompaigénye elérte számos nemzet uralkodó rétegének a kulturális színvonalát. A bécsi udvar közel volt, és a magyar földre is eljöttek az osztrák és olasz mesterek. Találhatók tehát művek és valósággal importált műegyüttesek. Művészeti életről, a szellemi kultúra egészébe ízelődő vizuális és plasztikai műveltségről és tevékenységről azonban nem beszélhetünk. A képzőművészetben nem is reformokról volt szó, hanem az alapok lerakásáról. A kor magyarsága előtt egzisztenciális feladatok álltak: a feudalizmus felszámolása, fejlettebb termelési és társadalmi viszonyok kialakítása, és ami ennek előfeltétele, a nemzeti függetlenség kivívása. Ennek pedig nem csupán gazdasági és politikai előfeltételei voltak, hanem kulturálisak is, az általános kulturális szintnek az emelése, a "kiművelt emberfők" számának növelése. A polgárosodás - akár a nemesi polgárosodás lehetőségéről, akár a városi polgárság erejének növeléséről volt is szó - új ízlésnormák, valóságlátás, gondolkodásmód meghonosodását; követelte, márpedig a tudatformálásnak a művészet az egyik legnagyobb hatású segítője. Az irodalom első feladata az volt, hogy a magyar nyelvet alkalmassá tegyék új feladatokra, olyan nyelvet alakítsanak ki, amely államnyelvként a közigazgatási funkciók ellátására is megfelel, és új irodalmi formák művelését teszi lehetővé. De még ennél is fontosabb volt, hogy alkalmassá váljon a pallérozottabb, racionálisabb, fogalmilag árnyaltabb gondolkodás kifejezésére, és egyúttal fejlesztésére. A képzőművészet vonatkozásában az új iránt fogékonyabb vizuális és plasztikai gondolkodás kifejlesztése ugyanúgy előfeltétele volt annak, hogy a "kiművelt emberfő" programját meg lehessen valósítani, mint a magyar irodalmi és köznyelv megújítása. Ahogy az irodalomban a nyelvművelés nem maradhatott csupán írók és nyelvészek magánügye, hanem együtt járt az irodalmi és színházi életnek, az új polgári ízlést és stíluseszményt népszerűsítő művelődési intézmények megteremtésének szorgalmazásával, a művészi munka a képzőművészetben is előfeltételezte a művészeti életnek, a művészetet körülfogó, éltető közegnek a létrehozását, a polgári viszonyoknak megfelelő szervezeti formák, művészeti intézményes rendszer kialakítását.
A XIX. század elején a magyar művészeti élet szerkezetét lényegében még a feudális szervezeti formák határozták meg, azzal súlyosbítva, hogy az ország nem volt önálló, a kultúrája is erősen függött Bécstől, tehát az abszolút monarchiákban Európa-szerte kialakult intézmények, szervezetek csak csökevényes formában jöhettek létre. A jelentősebb megrendelők a főnemesek és az egyház voltak, a mecenatúra formái megőrizték a feudális modellt. Ennek megfelelően általában itáliai és osztrák mesterekkel dolgoztattak, illetve nagyszabású volt a műtárgyak behozatala, de ezek sem a már fejlettebb, műkereskedelmi csatornákon át jutottak el az országba. A helyi mesterek felkészültsége nem volt elegendő a nagyobb megbízások elvégzésére, inkább csak az igénytelenebb, kézműves szintű feladatokra voltak alkalmasak. Ha néhányan el is jutottak külföldi magasabb fokú oktatási intézményekbe, hazajövet nem találtak pezsgő művészeti életet, amely bekapcsolódhattak volna, hiányzott a továbbfejlődéshez szükséges belső ösztönző erő. De a legnagyobb gond a hazai oktatási intézmények elmaradottsága, illetve teljes hiánya volt. A hazai képzőművészeti és építészeti oktatás ügye csakhamar napirendre is került, hiszen a felvilágosodás eszmerendszerében az oktatás középponti helyet foglalt el. Hiába szorgalmazta azonban az akadémiai szintű oktatás meghonosítását 1814-ben a pozsonyi Schauff János, 1820-ban az egri Hesz János Mihály, hiába próbálkozott vele maga Ferenczy István (1826) is, majd a forradalmi kor nagy egyénisége, a magyar építészettudomány és a tudományos igényű műkritika megteremtője, Henszlman Imre (1841), a tervek csupán a század utolsó harmadában, az Eötvös József-féle nagyszabású művelődéspolitikai koncepció valóra váltásakor realizálódhattak. A hiányt pótolandó nyílt meg 1846-ban a közepes tehetségű, klasszicizáló biedermeier stílusú festőnek, Marastoni Jakabnak az Első Magyar Festészeti Akadémiája, amely a következő években műpártolók adománya révén már hazai ösztöndíjasok oktatását is vállalhatta.
Az építészeti oktatásban is csupán a század utolsó harmadában alakultak
ki a modernebb formák, csak 1871-ben alapították meg ugyanis az egyetemi szintű,
műszaki felsőoktatást. Korábban a képzés céhkeretek között folyt, mint ahogy
az építészeti élet kereteit is sokáig a céhrendszer szabályozta. Bár a céhrendszer
jogilag csak 1872-ben szűnt meg, a gyakorlatban azonban a negyvenes évektől
kezdve fokozatosan csökkent merevsége, és főként teljhatalma. Különösen az 1859-es
ipartörvény mért rá végzetes csapást, amely lehetővé tette a magasabb szintű
építészképzést a céhkereteken kívül. E magasabb szintű, ha még egyetemi rangra
nem is emelt oktatás intézménye 1846-tól a József Ipartanoda, majd 1857-től
a K. K. Josef Polytechnikum volt. A hazai oktatási intézmények hiánya nemcsak
abban éreztette hatását, hogy nem volt meg a magasabb szintű szakmai továbbképzés
lehetősége, hanem abban is, hogy sokáig konzerválódott a művész társadalmi helyzetének
még céhszerű, tehát lényegében kézműves jellege, a művész társadalmi státusa
nem is igen emelkedett túl az iparos szinten. Ennek megfelelően általánosan
elterjedt volt a vándorművész típusa, amely lényegében alatta maradt még a szabad
foglalkozású értelmiséginek, az önálló művészi rangnak, tulajdonképpen kvalifikált
vándoriparos volt, s e státusnak felelt meg társadalmi megbecsülése is.
Nemcsak a magasabb szintű oktatás hiánya volt zavaró, akadtak a művészeti életnek
más, nem kevésbé jelentős formái is, amelyeknek elmaradottsága ugyancsak megakadályozta,
hogy a feudális szervezési modellektől eltérő, polgárosultabb művészeti kultúra
kibontakozhasson. Nem volt például állandó képtár, megfelelő kiállítási intézmények,
sem kifejlett műkereskedelem, és hiányoztak a képzőművészeket szakmai vonalon
tömörítő, a mű és a közönség közötti kapcsolatot intézményessé, a közvetlen
mecenatúránál többrétűvé tevő szervezetek. Az első nagy próbálkozásra 1840-ben
került sor, ekkor alakult meg ugyanis a Pesti Műegylet, az Eötvös-féle művelődés
politika későbbi nagy jelentőségű szervezőjének, Trefort Ágostonnak az elnöklésével,
és a következő évben már kiállítást is rendezett a pesti Redouteban, a Vigadóban.
A Műegylet anyagi alapját részvényesek biztosították, évi illetményműlapokat
bocsátott ki, illetve ezekre festőknek megrendelést adott, képet sorsolt ki,
s állandó képzőművészeti bemutatók szervezésére törekedett. A részvényesek száma
megközelítette a 2000 főt. A Műegylet jelentős lépés volt, de eredeti célját
mégsem tudta teljesen megvalósítani, ugyanis a hazai művészetet, a nemzeti festészet
kibontakozását nemigen istápolta, egyre inkább a fejlődő osztrák műkereskedelem
hazai közvetítőjévé vált.
A Műegylet részvényesei, a kiállítások látogatói és a lassan szerveződő műkereskedelem első vásárlói már nem elsősorban a régi mecenatúra képviselői közül kerültek ki, hanem a köznemességnek kultúrát pártoló rétegeiből, a bár gyér számú, de fokozatosan tollasodó polgárságból és a kezdetben még gyenge, de izmosodó értelmiségi rétegből. E közönség pedig ízlését és anyagi lehetőségeit tekintve is más igényekkel lépett fel, mint a régebbi műpártolók. A történelmi téma és az életkép került az érdeklődés középpontjába, a polgári ízlésnek megfelelő előadásmód és lélekrajz. Mindez új műfajok és új kifejezési formák megteremtését követelte meg. A negyvenes évektől kezdve e téren is szembeötlő a változás: megindult a hazai igényekhez szabott, nemzeti célú és a polgárosuló ízlésnek jobban megfelelő képzőművészeti termelés, kezdtek kibontakozni a megfelelő szervezeti előfeltételek körvonalai.
Ennek az átalakulásnak feltétele azonban mindenekelőtt az új feladatok megoldására alkalmas művészgárda kialakulása volt. A szükség sürgető és igen nagy volt, a feladatokat ezért gyakran olyanoknak kellett elvállalniuk, akiknek ez még meghaladta az erejét. A nemzeti kultúra iránti elementáris igény azonban mindezzel nem törődve, gyakran saját lehetőségeik túlhaladására kényszerítette a művészeket, és lassan ki is alakult a felkészült gárda. E művészek többé már nem iparosok voltak, hanem a nagy reformkori tudós, politikus és írónemzedék egyenlő jogú társai, a nemzeti értelmiség reprezentánsai.
Az új ízlés kényszerítő ereje hatott a művészet stílusigazodására is. A reformkori magyar kultúra stílusa nem volt homogén, bár a mennyiségi mutatót tekintve a klasszicizmust minősíthetjük uralkodó stílusnak. Ennek oka elsősorban a klasszicista építészet túlsúlyában mutatkozott meg. A mindinkább az ország szívévé váló Pest építészeti stílusát ugyanis a nemzetközi klasszicizmusnak szerényebb igényű, de jó ízlésű és egyöntetű jellegű hazai változata határozta meg. Pest városrendezési problémái már a XVIII. század végén felmerültek, a komolyabb rendezésre azonban csak a XIX. század első harmadában került sor, ekkor alakult meg (1808) a Szépítő Bizottság, amely 1857-ig a városfejlesztés irányítója volt, és amely lényegében szabályozta a lassan fővárossá növekvő város egységes, klasszicista stílusát is. De ugyancsak a klasszicizmus volt a vidéken kibontakozó építészet jellegzetes stílusa – ezt mutatta a magyar építészet fejlődésében oly fontos szerepet játszó debreceni városfejlesztés -, e stílusban épültek a nemesi ellenállás, a függetlenségi eszme jelképeivé váló megyeházak is. Mind a középületek (Nemzeti Múzeum), mind az egyre jobban szaporodó polgári lakóházak a némiképp provinciális magyar klasszicizmus rangos termékei voltak. E stílus tehát meghatározta az építészet jellegét, s a negyvenes években elérte csúcspontját, nemzetközi mércével mérve is színvonalas alkotások születtek. Lényegében a klasszicizmus jegyei érvényesültek az iparművészeti alkotásokon is, különösen annak az építészettel leginkább összefonódó ága, a belsőépítészet és a bútorművészet volt klasszicista jellegű, jóllehet a környezetkultúrában, az otthonművészetben nagy szerepet játszott a klasszicizmus és a romantika elegyítéséből létrejött, jellegzetesen polgári, sőt a kispolgárságra is jellemző stílus, a biedermeier.
Kezdetben a szobrászatot és a festészet első próbálkozásait is egyértelműen klasszicista igazodás jellemezte. Lényegében tehát az építészet és a képzőművészet ugyanarról a stílusalapról indult, mint a magyar irodalom, hiszen a XIX. század első harmadában, Kazinczy korában az irodalomnak ugyancsak a klasszicizmus volt a stíluseszménye. Csakhamar feltűntek azonban mind az irodalomban, mint a képzőművészetben is a klasszicizmusellenes próbálkozások. Szükségszerű volt, hiszen a reformkorban egyre inkább a nemzeti művészet megteremtése került napirendre. A nemzeti eszme önkifejezési formája pedig ekkor már a romantika volt, a klasszicizmus intellektualizmusa, racionális hűvössége és a hazai, provinciális jegyek ellenére is lényegében internacionalista jellege nem elégíthette ki a mindenekelőtt érzelmi töltésű, nemesen patetikus közhangulatot. Az ideológiához és a szubjektív érzelemvilághoz közvetlenebbül kapcsolódó irodalom gyorsabban változott, itt már a húszas években megjelentek a romantika csírái, sőt a romantika azonnal teljes vértezetben, főművekkel tört be a magyar irodalomba: 1823 Kölcsey Himnuszának, 1825 pedig Vörösmarty Zalán futásának a keletkezési dátuma. Az építészetben és a szobrászatban ezek az évek még a klasszicizmusé voltak, hiszen ekkor formálódott a klasszicista Pest, ekkor vállalta profetikus munkáját Ferenczy István. Jó példa az ő esete. Hiszen vállalása, hogy a semmiből magyar szobrászatot és művészeti kultúrát teremtsen; az a tény, hogy alacsony sorból, a kézműves szintet túlhaladva, a reformkori értelmiség soraiba emelkedett, kudarccal és erkölcsi bátorsággal teli életpályája jellegzetesen romantikus, művészete azonban a klasszicizmus stíluseszményében fogant.
Mindennek ellenére, bár némi fáziseltolódással, de tért hódított a romantika. A legújabb építészettörténeti kutatás bebizonyította, hogy már a felvilágosodás korának a végétől tervekben, a kertművészetben, kisebb vállalkozásokban fellelhetők a jellegzetesen romantikus, általában neogótikus formák, és a klasszicista építészet hegemóniáját kikezdő, a nemzeti eszme szempontjából azt nemzetközinek, a hazai igényeknek meg nem felelőnek minősítő kritikai megjegyzések sűrűsödése is mutatta az ízlés lassú átformálódását.
A képzőművészetben a romantika - néhány olyan váratlan fellobbanástól eltekintve, mint a költő Kisfaludy Károly festményei - jobbadán csak a történelmi tematika iránti érdeklődésben mutatkozott meg, hiszen már a Zalán futása évében van erre kísérlet (Spiró Ede: Magyarország és Erdély egyesítése). De míg az irodalomban a reformkor uralkodó stílusa a romantika, a képzőművészetben ekkor még a klasszicizmus erősebb. A polgári ízlésnek megfelelően azonban a klasszicizmus szigora a biedermeier polgáriasabb szemlélete szellemében csakhamar enyhülni kezdett, sőt, hasonlóan az irodalomban a negyvenes évektől egyre jobban erősödő jelenséghez, megcsillant a polgári realizmus igénye is. A magyar romantika és realizmus reprezentatív művei azonban csak a hatvanas évektől kezdve születtek meg.
A XVIII. század utolsó éveiben induló klasszicizmus művészete hazánkban - főleg
építészet terén - a virágzó művészeti korok közé tartozik. Nagyjában a XIX.
század első felét tölti be, és uralkodó művészeti stílusa ezeknek az egyébként
is emelkedő tendenciájú évtizedeknek. Magyarország ekkor próbálja legalább relatív
függetlenségét Bécstől kivívni, ekkor történnek az eleinte tétova, de mindjobban
erősödő lépések a feudális kötöttségek felszámolására. Városiasodás, iparosodás
indul meg, a kereskedelmi élet fellendül, - mindez Bécsnek is érdekében állt,
főleg amikor a napóleoni háborúk fenyegetése miatt felmerült az udvar Pestre,
illetve Budára menekítése. Ekkor derült ki, hogy még a kor szerény igényeihez
mérten sincs elég megfelelő épület a hivatalok és a tisztviselők elhelyezésére,
nincsenek tiszta, jól megvilágított utcák, nem kielégítőek az egészségügyi berendezések
még Pest-Budán sem, az ország kisebb városait nem is említve. Ez a felismerés
meggyorsítja a végül 1808-ban József nádor vezetésével alakult Szépészeti Bizottságnak
nevezett intézmény munkáját. Részben városrendezési és korszerűsítési tervek,
részben egységes szempontok szerinti építési engedélyek kiadásával elsősorban
Pest, de példájára több városunk is a kor igényeinek megfelelő szintre emelkedik.
Nagy érdeme e bizottságnak, hogy minden szakmai erőt ügyesen összefogva, Hild
János (1761 k.- 1811) 1805-ben benyújtott terve alapján megindítja a mai
Roosevelt tér és Kossuth Lajos tér közti városrész utcahálózatának és házsorainak
építését. Az egymást derékszögben metsző utcák, kétoldalt sorakozó, azonos párkánymagasságú
házakkal, legtöbbször középen elhelyezett, kevés dísszel kiemelt kapuival sokáig
nem felülmúlt módon valósították meg egységes stílusban fogant városépítészeti
elképzeléseit. Természetesen az ekkor épült, többnyire soklakásos korai bérházakból
mára kevés maradt. De ezek - mint az egykori Szemerédy-ház az Apáczai Csere
János utcában (Hofrichter József műve, 1815) vagy a Majakovszkij utcai Dlauchy-ház
(Pollack Mihály műve, 1833), vagy az egykori Tigris-szálló oszlopos folyosókkal
körülvett udvara (Hild József, 1839-1840)-bizonyítják, hogy az egyszerű bérházaknál
is mennyi gonddal, főként az udvarképzés, valamint a bejárati csarnok és a lépcsőház
ünnepélyességével, igyekeztek hatást elérni. Ilyen gondosan formált bejárati
csarnok az egykori Festetich-palotáé, amelynek fülkéit Klieber József bécsi
szobrász mitológiai szobrai díszítették. A nemesség városi palotái - miként
ezt a Festetich-palota is példázza - nem szabadon álló épületek, hanem szervesen
beilleszkednek az utcák házsorába. Főhangsúlyai lesznek a mind jelentősebbé
váló város-a majdani főváros-gondosan tervezett, általában derékszögű rendszert
követő utcahálózatának. Ekkor ugyanis egyre sűrűbben fordul elő, hogy a magyar
nemesség Pesten palotát építtet magának, nemcsak az építést, hanem a berendezést
is helybeli mesterekre bízva. Főleg Pollack Mihály (1773-1855) és Hild
József (1789-1867) terembelsői érdemelnek külön említést a minden részletre
kiterjedő finom szépségükkel. E ma is álló városi paloták sorából említhető
a Szép utcai egykori Almássy-palota (Pollack Mihály, 1817), amelynek a bejárati
csarnokból nyíló, csupasz támíveken nyugvó
udvarzáró fülkéje szinte modern szerkezetre emlékeztet.
A városi palotákkal egyidejűleg a vidéki kastélyok is szaporodnak, és nemcsak
a köznemesség, hanem a korábban Bécsben élő főnemesség is tartósan rendezkedik
be hazai birtokain. E célból ünnepélyes oszlopcsarnokkal - mintegy bejárati
nyitánnyal - gazdagítja kastélyát, amelyet előszeretettel vesz körül a szabad
természet kötetlenségét utánzó, de mesterségesen "természetessé" tett
úgynevezett "angol kert"-tel. Ilyen például az egykori Festetich-kastély
kertje Dégen. A dégi kastély is Pollack Mihály hiteles alkotásai közé tartozik
(1817-1820). E kastélysorozat egyik gyöngyszeme, a József nádor számára épült
és híres arborétummal övezett alcsuti kastély, sajnos a II. világháború során
elpusztult. E nagyméretű és igényes kastélyok mellett számos kisebb és szerényebb
is épül, kúriának, úrilaknak nevezik őket. Belül igen egyszerű beosztást mutatnak,
de oszlopcsarnokkal vagy oszlopos tornáccal gazdagított a homlokzatuk. A tájba
illeszkedő, barátságos jellegükkel hatottak a népi építészetre is, sőt e téren
sokáig tovább élt ez az építészeti felfogás.
A korszakra jellemző erősödő öntudat jelének kell tekintenünk a szaporodó megyeházákat
és városházákat. Közülük kimagaslik a szekszárdi megyeháza, mely - a józan nyugalom
és kedélyes vidékiesség mellett - a reprezentáció emelkedettségét árasztja.
Még kulcspajzsait is - miként más középülete esetében - Pollack Mihály tervezte.
Nemcsak a közigazgatás, hanem a kulturális élet rohamosan növekedő igényei is
egyre több és szebb épületet kívánnak. Színházak és vigadók, iskolák és fürdők
épülnek egyre nagyobb számban. Sem a Pollack építette egykori pesti Vigadó,
sem a Zitterbarth Mátyás (1803-1867) emelte első Nemzeti Színház nem
áll már. Viszont lényegében változatlan ma is a debreceni kollégium épülete
{Péchy Mihály (1755-1819) műve, 1803-16}. Súlyos faltömegei, duzzadó
plasztikájú szoborfejezetei még a barokk közelségét éreztetik és a klasszicizmusnak
hazai hagyományokhoz kapcsolódó szálait mutatják. Nemcsak e kulturális rendeltetésű
épületek sorából, hanem szinte az egész korszak építészetéből kimagaslik a budapesti
Nemzeti Múzeum, a hazai klasszicizmus legérettebb és máig kimagasló művészeti
jelentőségű alkotása. Benne testesülnek meg e művészeti irányfő jellegzetességei,
a pontos szimmetria, az antik, görög-római művészettől örökölt oszloprendek
fontossága, az oszlopcsarnok mint a homlokzat kiemelt és ünnepélyes eleme. Egyúttal
ez a csarnok jelenti az épület főtengelyét, amelynek két oldalán nemcsak a homlokzatok
tagolása, hanem az alaprajzi elrendezés is teljes szimmetriát mutat.
A belső kialakítás térrendszere is azonos, és ezzel teljesíti a nyugalom, a
gondosan mérlegelt arányok, a klasszikus antikvitáson alapuló felfogás harmóniára
törő kívánalmait. Pollack Mihály, az 1837-1846 között kivitelezett épület mestere,
nemcsak a múzeumépület rendeltetéséből folyó követelményekkel számolt, azaz
jól megközelíthető teremsort, az udvari oldalon végigfutó folyosókat és más
gyakorlati kívánalmak teljesülését biztosító megoldást alkotott itt, hanem a
tudomány csarnokának szánt nemzeti emlék igényét is teljesítette. Ezt juttatja
kifejezésre a lassan emelkedő lépcsőkön álló oszlopcsarnok, amelyen át a tágas
előcsarnokba és a lapos boltozású kerek csarnokba lépünk. Ebből az eredetileg
szobortárnak szánt kerek csarnokból indul a később gazdagon díszített lépcsőház
a főemeletre. Itt Pantheon-ihletésű, kör alakú, felső világítású, finom falképzésű
kerek terem fogadja a látogatót, nyitányként a belőle nyíló, ugyancsak felső
világítású díszteremhez, amelynek finom színhatású stukkómárvány borítású falait
szép arányú falpillérek tagolják. Az épület legfontosabb részét tehát ünnepélyesen
alakított, reprezentatív termek foglalják el, egymást fokozó térhatással.
Középület számba vehető a háborús sérülés miatt sajnos lebontott Kereskedők
Testületének egykori székháza, a későbbi Lloyd-palota, Hild József remeke (1828).
Déli záróköve annak a nagyszerű együttesnek, amely a mai Roosevelt téren, főleg
Hild József és Pollack Mihály házaiból épülve, e legszebb terünket kialakította.
Itt említjük a legszebb fürdőudvart, a Hild József építette Császár fürdő nemes
hajlású, félköríves díszudvarát.
Korszakunkban mennyiség és jelentőség szempontjából a világi építészet vezet,
de nagyszámú egyházi építkezés is folyik. Számos és sokszor igen elragadó kis
falusi templom épül, de elsősorban a nagyméretűek jellemzik a kor építészeti
felfogását és egyházi igényeit. A sort a debreceni Nagytemplom nyitja meg (Péchy
Mihály, 1807-1827). Erőteljes formái, tömör épülettömege még a barokk közelségét
jelzi. Az érett klasszicizmus nagyszabású példája Hild József egri székesegyháza
(1831-37), méltó párja a vele szemben emelkedő későbarokk egykori líceum épületének.
Hild József: Az egri székesegyház |
Az egri székesegyház görögkereszt alakú alaprajzához méltóságteljes oszlopcsarnokkal kiemelt főhomlokzat járul és változatos alakítású oldalnézetek: mind e korszak egyházi építészetének kimagasló alkotását éreztetik. A székesegyház kriptája a maga dísztelen, a legegyszerűbb építészeti formákkal ható alakításával a modern építészet előfutárának tűnik. Maradandó szépséget biztosított Hild áttervezése és főleg hatásos kupolaképzése az esztergomi székesegyháznak: valóban betetőzése a remek Dunakanyar természeti szépségének.
A társadalmi és gazdasági viszonyok sajátos fejlődése miatt a klasszicizmus
nálunk szerényebb keretek között bontakozott ki. A magyar építészetben nem voltak
olyan feladatok, amelyek lehetőséget adtak volna a francia vagy a német klasszicizmus
formálásmódjának alkalmazására. Az igények s abból következően az épületek is
egyszerűbbek. Alakításukban a római császárkor vagy a görög ókor idézése helyett
inkább a hasznosság, a józan mértéktartásból fakadó gyakorlati szempont érvényesül.
Magyarországon a polgári átalakulásért, az ipar és a kereskedelem szabadságáért
folytatott harc egybefonódott az ország függetlenségéért a gyarmati elnyomás
ellen vívott harccal. Vezetője nem a polgárság volt, hanem elsősorban a köznemesség.
A magyar klasszicizmus ennek a gazdasági és politikai kényszerből haladóvá lett,
de ugyanakkor a nemesi kiváltságaihoz is ragaszkodó birtokos rétegnek a stílusa.
Legjellegzetesebb alkotásai a közigazgatás és a fellendülő politikai élet vidéki
központjaiban épített megyeházák. Ekkor keletkezett többek között a pesti, székesfehérvári,
makói és a szekszárdi megyeháza. A birtokközpontokban - főként a Dunántúlon
- számos főúri kastély épül. A nagy alkotások hatására az új stílus válik uralkodóvá
a köznemesi építkezéseken, s a falusi udvarházak, a kúriák példáját követve
átveszi a népi építészet is.
A klasszicista építészet az országos átlagot jelentőségében messze meghaladó
munkaterülethez a fővárosban jutott. Pest-Buda, de különösen Pest a gazdasági
élet, a politikai küzdelem, az öntudatosító nemzeti kultúra lendületesen fejlődő
központja volt.
A XIX. század első felében a lakossága megkétszereződött. A gyors ütemben növekvő
igények kielégítésére bérházak, gazdag polgári lakóházak, város-környéki villák,
szállodák épültek, a gazdasági és a kulturális fellendülés tanújaként pedig
többek között kereskedőszékház, múzeum és színház.
A középítkezésjelentős emlékei a budapesti Lánchíd és az Alagút. Megvalósításuk
mindenekelőtt Széchenyi István érdeme (a tervezője angol mérnök William Tierney
Clark, volt a Lánchíd kivitelező mestere, névrokona Adam Clark). A nagyarányú
építkezéseket a műértő és művészetpártoló József nádor intézkedésére az 1808-ban
megalakult Szépítési Bizottság irányította.
Kidolgozták Pest rendezési tervét s a betartását biztosító építési szabályzatot.
Csak olyan terv kerülhetett kivitelre, melyet a bizottság ülésein megtárgyalt
és jóváhagyott. A Szépítési Bizottság tagjai Pesten kívül is vállaltak köz-
és magánmegbízásokat s gyakran szerepeltek szakértőként vagy bírálóként vidéki
munkáknál. E tevékenységükkel hathatósan elősegítették a stílus terjedését.
Az egyházi megbízások részaránya az előző korszakhoz viszonyítva csökkent, de
azért épült a klasszicizmus idején is néhány nagyszabású székesegyház s több
jelentős templom. Új típusú feladatot jelentettek a reformált egyházak templomai.
Ezek építésére II. József 1781-ben kiadott türelmi rendelete után most nyílt
lehetőség.
Klasszicista építészetünk kiemelkedő mesterei Péchy Mihály, Pollack Mihály,
Hild József és ifj. Zitterbarth Mátyás.
Péchy Mihály (1755-1819) a bécsi hadmérnöki akadémián tanult. Mérnökkari tisztként teljesített szolgálatot 1815-ig, akkor tábornoki ranggal nyugalomba vonult. Két nagyjelentőségű alkotása a debreceni Nagytemplom s a mellette épült Kollégium.
Péchy Mihály: A debreceni református kollégium |
Pollack Mihály (1773-1855) a magyarországi klasszicizmus legelismertebb
mestere. Ausztriai kőműves családból származott. A bécsi akadémián tanult, majd
a kor szokása szerint vándorútra indult, s egy ideig bátyja - Leopold Pollach
- mellett Itáliában dolgozott. Pesti letelepedése után sok jelentős megbízást
kapott. 1809-ben a Szépítési Bizottság tagjává, majd elöljárójává választották.
Nagy művei közül a legfontosabbak a pesti Nemzeti Múzeum, a .szekszárdi Megyeháza
és az alcsúti kastély.
Hild József:
A klasszicizmus egyházi építészetének jellemző alkotásai a kör alaprajzú rotundák. Hazánkban két legszebb emléke a szilvásváradi református templom és az esztergomi Szt. Anna templom. Építésük az előbbiekben tárgyalt mesterek munkásságához kapcsolódik.
A klasszicizmus általában igen tartózkodó volt a díszítés terén, főleg a színességet
kerülte, hogy az építészet formái és ahol lehetséges: nemes burkolóanyagai minél
zavartalanabbul érvényesüljenek. Ha ez így van a virágzó művészi múlttal és
sok nemes anyaggal is rendelkező országokban, mennyivel inkább természetes ez
nálunk, ahol ilyen előfeltételek többé-kevésbé hiányoztak. A klasszicizmus hazai
épületei általában lemondanak a gazdagabb szobrászi díszről, oromreliefek vagy
az épület főpárkánya fölötti falazás, az attika díszei - miként a Huber József
(1777-1832) alkotta figurák az egykori Wurm-ház attikáján - jelzik csupán,
hogy az építészeti jelbeszéd olykor igénybe veszi az ábrázoló művészetet is.
A díszesebb bejárati csarnokokban is helyet kap egy-egy mitológiai alak, vagy
az udvarok, terek vörös márvány kútját koronázza egy-egy kútszobor. Mestereik-amennyiben
ismeretesek-inkább gyakorlott kőfaragók, mint önálló szobrászok, a szobrok sajátos
báját a felbukkanó esetlenség szinte növeli.
A
szobrászat tehát leggyakrabban az épületplasztika igényeit elégíti ki. Ebből
a szerény szerepből csak Ferenczy István (1792-1856) tör ki, aki feladatául
tűzte ki a hazai szobrászat "megalapítását". Eredetileg lakatosnak
készült, majd a bécsi akadémián nyert némi szobrászi képzést. Vándorútján Rómába,
a művészet ekkori központjába kerül. Egyenest Canovát, a kor vezető szobrászát
keresi fel, aki romló egészsége miatt a Rómában élő neves dán szobrászhoz, Thorwaldsenhez
küldi. Itt sajátítja el Ferenczy a mesterségbeli csiszoltságot, az alaképítés
antik szobrászaton épülő eszményét. Itt ismerkedik meg Róma művészeti gazdagságával,
itt tesz szert máig bámulatra méltó kisbronz-gyűjteményére. Rómából küldi haza
Csokonait ábrázoló első mellképét, valamint a Pásztorlányka finoman részletező
mintázással készült, nemesen merengő hangulattal telített térdeplő nőalakját.
1824-ben látogatóba hazatér, de többé nem hagyja el az országot, noha tehetsége
nem volt elég ahhoz, hogy a maga elé tűzött nagy feladatokkal egymaga megbirkózzon.
Első hivatalos megbízása az esztergomi székesegyház Vértanú Szent Istvánnak
szentelt oltára. Széteső és túlzottan festői szerkezetével az áhítatos főalak
finom formázása ellenére már jelzi azokat a veszélyeket, amelyek Ferenczy művészetét
a továbbiakban is fenyegették. Így lettek legjobb művei a kisebb méretű síremlékek,
mint pl. a Canova ihletésű Kultsár-síremlék, valamint erőteljes jellemzőerővel
felruházott mellképei, amelyek sorából Kazinczy mellszobra emelkedik ki. Nagyobb
feladatok hiányában barátai felvetik egy nagyarányú Mátyás-emlékmű elkészítésének
gondolatát, amit Ferenczy nagy lelkesedéssel karol fel: ez lett volna az első
magyar szabadtéri emlékszobor. Sajnos Ferenczynek sem elegendő tehetsége, sem
megfelelő gyakorlata nem volt a túlméretezett mű megoldására és a hazai társadalom
- önnön erejére utalva - sem tudta a kellő anyagi eszközöket biztosítani. Ferenczy
néhány részlet (Erő és Tudomány allegóriái, Mátyás fejtanulmány) elkészítése
után elkedvetlenedik, abbahagyja a pesti küzdelmeket és Rimaszombatra költözik.
Távozása előtt befejezi még Kölcsey ülőszobrot (1846), amelynek nemes nyugalma,
fegyelmezett formálása, finom részletei sajátos értéket kölcsönöznek. Rimaszombati
magányában segédként foglalkoztat egy fiatal lakatoslegényt, és továbbtanulásra
buzdítja. Ez a fiatalember Izsó Miklós (1831-1875) volt, aki a század
második felének kiemelkedő szobrászává vált.
Sajnos, Ferenczy önfeláldozó munkája, az úttörés vállalása, Vörösmarty és körének
minden támogatása ellenére sem vezetett közönségsikerre. A díszítőszobrászathoz
szokott társadalom könnyedebb, hatásosabb műveket kedvelt. Ezért volt nagy sikere
a gyorsan, de kissé felületesen dolgozó Dunaiszky Lőrincnek (1784-1833),
számos oltárdíszes kútfigura alkotójának, aki gyakran dolgozott fában is. Főleg
a gyermeki test formálásában érvényesül szobrainak bája, fiatalos kecsessége,
amit jól példáznak az egykori Török-patika számára készített reliefjei.
Más felfogást képvisel Ferenczy riválisa, a jó velencei tanultságú Marco
Casagrande (1806-1880). Megnyerő könnyedségű, kecses mintázású mitológiai
reliefjei sok sikert arattak, míg az egri és az esztergomi székesegyház számára
készült művei mind a sok alakos relief, mind a monumentális szobormintázás terén
inkább szobrászi kifejezőerejének hiányait mutatják. Nagy érdeme viszont, hogy
szobrászműhelyt szervezett, magyar segédekkel dolgozott, és ezzel kétségtelenül
hozzájárult egy szélesebb körű szobrásziskola kialakulásához.
A szobrászat nagyobb virágzását korszakunkban a szerény lehetőségek, kispénzű
igények gátolták, hiszen a szobrászat mindenkor sokkal költségesebb a festészetnél
és nem "hasznosítható", miként az építészet. Ezért válhatott az utóbbi
a polgárság felvirágzásának vezető művészetévé.Így nem meglepő, hogy a festészet
- a szobrászattal egybevetve - sokkal színesebb összképet mutat. Monumentális
feladatok ugyan hiányoznak, de annál nagyobb a társadalom igénye arcképek iránt,
amihez az érzelmeket kedvelő, a természet szépsége iránt fogékony felfogásának
megfelelően a tájkép és az életkép műfaja járul. A lehetőségek kedvezőbbek ugyan,
mint a szobrászat terén, mégis nem egy művészünk külföldre kényszerül, mert
a még gyenge anyagi bázison álló polgárság nem képes a sok festő teljes eltartására.
Brocky Károly (1807-1855) például főleg Angliában működik, elsajátítva
a múlt legjobb festői hagyományait. Finoman árnyalt színekkel, a megvilágítás
iránti nagy fogékonysággal festi elsősorban fiatal nőket és gyermekeket ábrázoló
festményeit. Gyengéd érzékisége, finom anyagszerűsége a XVIII. század nyugat-európai
festőit idézi.
Első jelentős tájfestőnk, id. Markó Károly (1791-1860) is külföldön,
Itáliában tölti élete nagy részét. Firenze környéki házában minden átutazó magyarnak,
majd a forradalom leverése után a menekülteknek vendégszeretettel siet segítségére.
Markó aranyló megvilágítású, nyugodt képszerkezetű, finom kidolgozású tájfestményein
valóságos vagy képzelt olasz táj bontakozik ki, a többnyire előtérben elhelyezett
kisméretű embercsoportok csupán mellékes szerepet játszanak. Ezek az álom és
valóság ötvözéséből keletkezett,
nagy sikernek örvendő képei - az úgynevezett "ideális tájkép" későbarokk
örökségének képviselői - eltérítették Markót a fiatalkori, közvetlen természetszemléleten
alapuló tájfelfogásától, amilyen pl. a Visegrádot rálátásos kompozícióban bemutató
korai táj- : képe, vagy néhány alföldi tája, amelyeknek felhős-napos távlatai,
csöndes gémeskútjai ma is magával ragadóak. Valószínűleg ez a természetfelfogás
hatott Barabás Miklósra is. Másrészt Markó követői - mélyen a század második
feléig nyúlóan - folytatták a mester nyomdokain járó ideális tájfestést.
A korszak legtermékenyebb festője és legvonzóbb művészegyénisége kétségkívül
Barabás Miklós (1810-1896). Néhány külföldön töltött évétől eltekintve
Pesten élt, az első magyar művész, aki művészetéből meg tudott élni. Gyorsan
tett szert arra a társadalmi megbecsülésre és rangra, amelyért másoknak, még
utódainak is, gyakran sokat kellett küzdeniük. Ezt a sikert tetszetős és mégis
jellemző emberábrázolásának, gondosan részletező, többnyire derűs hangulatú
előadásmódjának, harmonikus kompozícióinak köszönhette. Az 1848-as forradalmat
előkészítő korszak szinte minden szereplőjét, politikust és művészt, költőt
és színészt egyaránt bemutatott festményein, ill. nagyszámú litográfiáin. Akár
korai reprezentatív arcképét nézzük, amely a fiatal Liszt Ferencet (1846) ábrázolja,
akár az öregkorában festett Bittó Istvánné arcképét (1874): mindvégig ezeket
a legjobb arcképfestői erényeket élvezhetjük munkásságában. Tájfestői készségét
akvarelljein és képhátterein kívül a fiatalkori szegénységben festett üzletcégérei
(A Zöld-Fához, 1838) állítják elénk legvonzóbban.
A kor sürgető igényének engedve csoportéletképet is fest, ezek sorából a legkiemelkedőbb
a Vásárra utazó román család, amelynek gondos kidolgozása a művész igényességéről
vall. Mégis legsikerültebb része a műnek a háttéri táj. Barabás felemelkedett
a történelmi festmény ünnepélyes magaslatára is, ezt bizonyítja a Lánchíd alapkőletételét
bemutató helyszíni vázlata (1842), amelynek főként első megfogalmazása megkapó.
Nemcsak Barabásról, a művészről és emberről, de az egész korról élénk képet
nyerünk Naplójából, amely egész életén végigkíséri. Benne élete fordulatairól
és eseményeiről, alkotásairól és megrendelőiről éppúgy beszámol, mint barátairól,
a kor vezető elméiről. Mint művészetszervező is páratlan energiájú, s bár a
forradalom leverése után nehezen tér magához, már 1859-ben Képzőművészeti Társulat
létesítésén buzgólkodik, haláláig vezető tagja marad a művésztársadalomnak.
Barabás felfogása, témaválasztása és egészséges életöröme sajátos magyar jellegzetességeket
mutat. Ha tanult is Bécsben, volt is kapcsolata ottani művészekkel: alapjában
eltér mindattól, amit máig használatos, kevéssé találó elnevezéssel biedermeyernek
neveznek. Hiányzik belőle a német nyelvterület e kispolgári művészetét jellemző
érzelgősség és kitárulkozás, érdeklődése a kor átfogó kérdései és eseményei
iránt túlemeli a családias befelé forduláson, amit amaz képvisel. Ezen az sem
változtat, hogy ezt a nagyon szelíd és békés művészetet képviseli egész életében,
a század végéig, amikor már a hazai művészetben romantika és akadémizmus éppúgy
harcolnak egymással, mint másféle festői törekvések.
Ez a szerencsés emberi alkat hiányzik a tehetségben nem kisebb, de egyenletesség
és állhatatosság terén lényegesen ingatagabb Borsos Józsefből (1821-1883).
Bécsben tanul és működik sokáig, ünnepelt arckép- és életképfestőként tér haza
Pestre. Első hazai művei ragyogófestői megjelenítésű, pompás anyagkezelésű arcképek,
amelyek nagy sikert arattak. Mint a bécsi életképfestészet sikeres művelője,
Pesten is visszatér ehhez a kedvelt műfajhoz. A kissé édeskés Galambposta c.
képének kedveltségét a több mint 20 ismétlés bizonyítja: nyilván jelképi jelentésű
volt. 1851-ben festi a Lányok bál után c. képét, amely a kor legszebb, legjobban
festett csoportképe, noha teljesen távol áll kora eszmei problémáitól. Borsos
fejlődése azonban lassanként elakad, frissességét és kedvét elveszti, és hátat
fordítva a festészetnek, a fényképezésre tér át. Az eddigiek is mutathatták,
hogy a hazai klasszicizmus kora gazdag művészeti kibontakozást mutat, ez a gazdagság
legkimagaslóbb alkotásait az építészet terén hagyta ránk, legnépszerűbb műveit
a festészet terén alkotta. Természetes, hogy a felemelkedő polgárság és a hazánkhoz
honosodó nemesség is - épületeik belsőit, életük kíséretét az iparművészet alkotásaiból
igyekeztek megteremteni. Erre most már a hazai művesség is alkalmas volt, és
szinte minden téren minőségileg kiemelkedő, az osztráktól sok tekintetben eltérő
műveket hozott létre. Elsősorban a bútorművességről kell megemlékezni, amihez
a belsőépítészet számos más díszítő ága társult. Ezek tették lehetővé, hogy
a Nemzeti Múzeum vagy a régi Vigadó termeit - Pollack Mihály tervei és pesti
mesterek kivitelezése révén készült - kitűnő berendezési tárgyak tölthették
be, díszdaraboktól a használati tárgyakig. Az itt foglalkoztatott művészek és
mesterek másutt is, közületek és magánosok részéről számos megrendelést kaphattak,
hiszen a pesti finomasztalos-mester, Vogel már "bútorgyárnok"-nak
nevezi magát. Steindllel egyetemben nekik köszönhető a sok finom berakású és
színezésű, változatos vonalvezetésű szobaberendezés és ülőgarnitúra. A finom
mívű tárlószekrénykékben a hazai porcelángyárak - elsősorban Herend, de másoknak
is -dísztárgyai, ünnepi használatra szánt tányérai, csészéi kerültek, csiszolt
és vésett üvegekkel egyetemben, amelyek mindjobban kiszorították a főleg Csehországból
érkező behozatalt. Talán csak a régebben leginkább magyarnak érzett művesség,
az ötvösművészet szorult háttérbe: anyagi és kidolgozásbeli költségei meghaladták
a fiatal polgárság igényét és lehetőségér. Ezért olyan érdekes alakja e korszaknak-több
más kisebb kitűnő ötvösmester mellett - Szentpéteri József (1781-1862),
aki a barokk zsúfoltságot, erős plaszticitást, sőt az előadás drámaiságát igyekezett
életre kelteni nagy technikai készséggel domborított réz- és ezüstreliefjein,
amelyek egy-egy híres ókori esemény ábrázolását nyújtják.
Szentpétery József: Kávéskészlet, ezüst |
De a kor már nem érdeklődik Nagy Sándor (Átkelés a Granicuson) és Porus király
iránt, az aktuális élet eseményei és kérdései foglalkoztatják, és ezért Szentpéteri
megkésett törekvései erkölcsi és anyagi méltánylás nélkül maradtak. Érdekes
egyéniségéről, törekvéseiről önéletírása ad hiteles képet, mely Barabás Miklós
Önéletrajzához hasonlóan, a kor legfontosabb művészeti
forrásai közé tartozik.
Az említett tartózkodó magatartást és ízlést bizonyítja az is, hogy még kimagasló
középületeinket sem kísérte gazdag és költséges szobrászi dísz. Pollack Mihály
vezető szerepe ellenére sem tudja elérni, hogy nagy középületei az általa kívánt
gazdag szobrászi díszt elnyerjék. A Nemzeti Múzeum esetében csak az oromzatdísz
- Raffael Monti és Ludwig Schaller műve Pollack elgondolása alapján - került
kivitelre. A Ludoviceum Ferenczy Istvánnak szánt gazdag szobordíszéből sem valósult
meg semmi. Beérték Uhrl Ferenc kissé sematikus reliefjeivel a lépcsőház falán.
Pollack Mihály: Az egykori Ludoviceum lépcsőháza |
Nemcsak a középületek, a magánházak sem igényeltek nagyobb szobrászi díszt,
az oszlopfők klasszikus elemekből álló, közkézen forgó mintakönyvek alapján
megvalósítható, olykor finom szobrászi kivitele mellett csak a falmezők vagy
oromzati reliefek szolgáltattak némi lehetőséget. Ezek sorából már említettük
a Wurmház Huber Józseftől (1777-1832) származó attika szobrait, oszlopfőit
és falmező díszeit. Ez a finom ízlésű és könnyed formákat aikalmazó mester készítette
több gondosan alkotott polgárház (pl. az egykori Heinrichház, Apáczai Csere
János u. 1 9.) reli efdíszeit és attika díszét. Ezek az életkép hangulatú,inkább
kedves, mint nagyszabású formálással készített homlokzati díszek vagy az építtető
foglalkozásával kapcsolatos témát mutatnak, vagy mitológiai jeleneteket.
Huber József: Részlet az egykori Heinrich-ház oromzatdíszéből |
Főúri építkezéseknél, világiaknál és egyháziaknái egyaránt, előnyben részesítettek
külföldi mestereket. Ezek közül különösen sokat foglalkoztatták Klíeber Józsefet
(1773-1850), a bécsi akadémia szobrász professzorát, aki feltehetően Ferenczy
István első mestere volt. Küeber a pannonhalmi könyvtár dísztermébe királyszobrokat,
a budapesti Festetich-palota bejárati csarnokába pedig mitológiai alakokat készített.
Gondos, de kissé üres mintázása látszólag megfelelt megbízói klasszikus nyugalomra
vágyó felfogásának. Feltehetően sohasem járt Magyarországon, így csak közvetve
gyakorolhatott hatást.
A hazaifejlődésbe lényegesen szorosabban belenőtt szobrász a velencei Marco
Casagrande volt (1805-1880). Pyrker János egri érsek hívja be hazánkba,
ő készítteti vele az egri székesegyház aránylag gazdag szobrászi díszét, ami
az attikaalakok (1833), valamint a feljáró mellett elhelyezett monumentális
szobrokon kívül a templombelső 28 falmezejét tölti ki, Krisztus életéből vett
jelenetekkel. Gondos, jól képzett szobrász keze mutatkozik itt, erősebb egyéni
íz nélkül. A személyes jelleg sokkal jobban érződik azokon a mitológiai relieteken,
amelyeket akár a fáji Fáy-kúria számára, akár - pesti letelepedése után, 1837-től
-többek között az Ullmann-ház zeneterme számára készített. Arcképszobrászattal
is foglalkozott, majd 1841 után az esztergomi székesegyház szobordíszén dolgozik.
Minden munkahelyén több segédet és tanítványt foglalkoztatott, és így jelentős
hatása volt a szobrászi munkában akkor eléggé járatlan hazai szobrászjelöltekre.
A 48-as szabadségharc gyors leverése után Casagrande munka nélkül marad, elkedvetlenedve
tért vissza Velencébe, majd 1856-ban újra Egerbe, hogy néhány szobrát ott befejezze.
Személyében a monumentális szobrászat és a kisplasztika olyan mestere áll előttünk,
akinek képessége, tanultsága termékenyítően hatott anélkül, hogy műveinek bármilyen
nemzeti jellege, a hazai hagyományokhoz kapcsolódó szála lett volna.
A síremlékszobrászat terén gazdag munkásságot fejtett ki a már említett Huber
József. Gondos mintázás, átgondolt és óvatos alakfelépítés jellemzi néhány alaptípusra
visszavezethető gyászoló alakjait, lepellel burkolt, urnára támaszkodó, esetleg
fáklyatartó figuráit. Ha kissé ügyetlenebbek is olykor Casagrande alakjainál,
közvetlenebbek és melegebbek, a minőségi igényt is őszintébb átéléssel valósítja
meg.
A legnagyobb munkásságú szobrász a már említett Dunaiszky Lőrinc (1784-1833).
Minden feladatot elvállalt, minden anyagban dolgozott, valami vállalkozói élelmesség
is jellemzi. Sokat dolgozott az Alföldön a gyors egymásutánban épülő protestáns
egyházak számára. Oltárszószékek készítése jelentette egyik specialitását. Ezek
azonban csekély szobrászi munkára nyújtottak alkalmat. Költségkímélés céljából
szívesen faragta szobrait fából, majd gipsszel, festékkel vonta be őket, akár
a barokk korban. Ezek sorából a legismertebb a krisztinavárosi plébániatemplom
női szentjeinek sora, noha a nagy méret és a művész számára szokatlan feladat
valahogyan szikárrá, hűvössé formálta ezeket. Sokkal vonzóbbak, sokszor művészi
magaslatra emelkedők a fülkedíszként vagy kútkoronázásként készített alakjai.
Mivel Dunaiszky az elsők közé tartozik, aki a bécsi akadémián tanult és az akadémiai
szobrász megkülönböztető címet használja, bizonyára fontos szerepe volt a bécsi
klasszicizmus szobrászi felfogásának átplántálásában. Gazdag munkássága és számos
munkatársa révén ez a felfogás nyilván széles körben terjedt el.
Dunaiszky Lőrinc: Flóra |
E fél század legjelentősebb szobrászegyénisége Ferenczy lstván(1792-1858).
Valóságos küldetéstudat vezérelte, talán ez az oka annak - a kedvezőtlen társadalmi-gazdasági
körülmények mellett-, hogy szándékát nem tudta megvalósítani. Úgy érezte, hogy
vele kezdődik a hazai nemzeti szobrászat, azaz nem az alkalmazott és díszítő
jellegű, hanem a tiszta szobrászat, miként az ókoré vagy nagy mintaképeié: Canováé
és Thorwaldsené. Úgy vélte, hogy önálló magyar szobrászatot kell megteremtenie,
olyant, amely csak magyar földből fakad és amelyhez nem szolgáltatnak előzményt
a korábbi szobrászi alkotások. Noha ez a kissé utópikus elhatározás megfelelt
a korszak bizonyos áramlatainak, a nemzeti öntudatosodás erejéből vett elszánásnak,
lelkesedéssel fűtött, magas célokért küzdő elhatározásának, Ferenczynek nem
sikerült célját megvalósítani. Része volt ebben tehetsége gyöngeségének, félbemaradt
iskolázottságának. Az is nehezítette fejlődését, hogy Rómából hazatérve (1824)
magára maradt és mindennemű művészeti táptalajtói elszakadt. Ferenczy nem volt
a korszak legnagyobb tehetsége, magatartása pedig sok különcködő vonást mutat.
Egészében mégis jellegzetes képviselője annak az erejét meghaladó eszmékért
lelkesedő és munkálkodó reformkori magyarnak, aki kész életét áldozni a haza
érdekében kitűzött feladat teljesítéséért. Noha több jól mintázott, jellegzetes
arcképe van-ábrázoltjai a kor szellemi életének vezető egyéniségei - a szokványos
formákat használó akadémikus mintázásmódját alig túllépve, erőteljes jellemzéssel
tűnnek ki. Szerencsés esetben - ilyen Kazinczy Ferenc mellképe - igazi jellemábrázolást
nyújt, ha nem is mentes a kor megkövetelte idealizáló felfogástól. Síremlékei
közül az egyszerűbb fali síremlékek a sikerültebbek, amilyen a Kulcsár családé,
míg a nagyméretű, egész sírkápolnát kitöltő monumentális mű - amire a Rhédey-síremléknél
tett kísérletet - nem felelt meg tehetségének. Egész életében nagy feladatra
vágyott, tudatosan nem vállalt épületdíszítő, alkalmazott szobrászati feladatokat,
ami pedig - miként társainak is - megélhetését biztosította volna. Nagyobb célok
lebegtek előtte. Nemcsak a hazai márványt kereste évekig (és találta meg Ruskicán),
hanem - a Mátyás-kori óta-az első bronzöntő műhelyt is ő alapítja Budán. Erre
okot a tervezett Mátyás-emlékmű szolgáltatott. Hazánkban köztéri emlékszobor
korábban nem létesült, II. József Budán felállítandó szobrának terve nemcsak
anyagi nehézségeken, hanem a társadalom ellenállásán is megbukott. Most olyan
téma került előtérbe, amely a "magyar dicsőséget", a néptől származó
nemzeti király eszméjét hirdette volna. Nem kisebb személyiség, mint Vörösmarty
Mihály állt annak a mozgalomnak élére, amely a nagy műhöz szükséges anyagi javakat
társadalmi úton igyekezett összegyűjteni.
A szoborterv első változatai épületméretű talapzaton, antikos öltözetben lován
ülő uralkodót ábrázoltak. Az elkészült két talapzati bronzrelief a hozzáértők
számára azt mutatta, hogy Ferenczy alkalmatlan e nagy feladat megvalósítására.
Ezt a nézetet képviselte többek között Széchenyi István is. Álláspontja jogosult
volt, de itt többről és másról volt szó : nemzeti büszkeség szülte túlzott feladat
ütközött össze a realitással. Igaz, hogy sem Ferenczy, sem a kor más szobrásza
nem tudott megfelelő vázlatot bemutatni. Egyrészt e mindinkább polgárosuló kornak
mind kevésbé lehetett eszménye a nagyméretű, köztéri szobor hősként ábrázolt
uralkodóval, másrészt a hazai gazdasági viszonyok sem tették lehetővé ilyen
nagyszabású tervnek a megvalósítását. Ferenczyt mélységesen bántotta mindez,
nem vigasztalta az sem, hogy Kölcsey nemesen mintázott, életnagyságú szobrával
sikert aratott. Reményt vesztetten mindent abbahagyott, amit elkezdett, visszavonult
szülővárosába, Rimaszombatba (Rimski Sobotá), ahol főleg mechanikai ötleteinek
kivitelezésével foglalkozott. Olykor szobrászi munkát is vállalt, amihez segédre
volt szüksége. Így került hozzá a fiatal Izsó Miklós, akinek ily módon Ferenczy
volt az első mestere.
Mindebből kiviláglik, hogy monumentális szobrászatról e korban alig beszélhetünk,
hacsak nem tekintjük annak az olykor igen sikerült sírszobrokat. Munkásságának
mennyisége miatt meg kell említeni Uhrl Ferencet (1794-1862). Ma is létező
alkotásai - mint az újabban helyreállított úgynevezett Nereidák kútja a Ferenciek
terén vagy a Ludoviceum lépcsőházi reliefjei - alig mutatják többnek gyakorlott
kőfaragónál. De vállalkozó kedve, sokféle feladat iránti érdeklődése és nem
utolsósorban az a tény, hogy mindenkor ő készítette a legjutányosabb árajánlatot,
állandó munkát biztosított számára. Művei azonban nem érik utól Adami Athénéjének
színvonalát, sem az alaképítést, sem a mintázást figyelembe véve. A hazai szobrászat
ekkor még keresi útját, elszakadni igyekszik az építészettől, eddigi fontos
táptalajától, és nehezen találja meg az új alkalmakat és a hozzáillő kifejezési
formát. Talán egyik művészeti ág terén sem mutatkozik oly erővel a hűvös-száraz
akadémizmus hatása, mint ezeknek a nem kiemelkedő tehetségű szobrászoknak a
munkásságában. Ezekhez képest Ferenczy célkitűzése és eszközei valóban magasrendűek.
A fiatal generáció tagjai magasabb igénnyel lépnek fel. Czélkuti-Züllich
Rudolf (1813-1890) vagy Engel József (1815-1901) a megkésett akadémikus
szobrászat hűvös, habár jól iskolázott képviselői. Sem egyéni, sem nemzeti jelleg
nem érződik raj tuk. Mégis Czélkuti Júnó-szobra melyet Döbrentei Gábor akadémiai
titkár lakásán állított ki közszemlére -osztatlan lelkesedést váltott ki, jeléül
annak, hogy a társadalom valósággal vágyott szobrász után. Czélkuti sikeres
indulása után csakhamar elkedvetlenedik, apró faragványokkal foglalkozik és
élete jó részét - egészen 1860-ig- Rómában tölti. Hazatértekor már sürgető igény
támadt köztéri emlékszobrok felállítására, Czélkuti is készít Katona Józsefet
és Kisfaludy Sándort ábrázoló szobrokat, ezek azonban oly kevéssé sikerültek,
hogy el kellett őket távolítani.
Engel József külföldön tanult és 1869-ben telepedett le Pesten. (így működésének
jó része a következő korszakra esik. Ugyancsak a századközép táján működik Alexy
Károly (1823-1880), akiben nagy lendület és igazi szobrászi készség élt.
E korszakban azonban nem jut igazi megbízáshoz, ezért főleg kis méretű bronzszobrokat
készít. Nála is jelentkezik az az illusztratív, irodalmias íz, amely ismert
irodalmi témák szobrászi tolmácsolását tartja elsődleges feladatának, ami a
század második felének szobrászatában válik majd jellemzővé.
Alexy Károly: Táncoló, 1863. |
Sajátosan szobrászi törekvései miatt itt említjük az ötvös Szentpétery Józsefet
(1781-1863). Nagy technikai tudás, gondos szerkezet és gazdag fantázia jellemzi
műveit. A Szathmáry-Király család számára készített étkészlete nemes formáival
és tartózkodó, de mégis ünnepélyes díszítésével kimagasló a maga nemében. Szentpétery
azonban nem ezt ambicionálta, aminthogy kora nem is kedvezett a költséges ötvösségnek.
Inkább ötvösmunkával alkotott reliefeket készített, antik témákat kissé barokkosan
ábrázolva (Nagy Sándor átkelése a Granichoson 1836), amelyhez a francia udvari
barokk művészet egyik vezető tagjának, Le Brunnek metszetét használta kiindulópontul.
Ez a régieskedő beállítottság minden művességi bravúr ellenére nem aratott sikert.
Szentpétery megbántódik, és nagy felkészültsége ellenére keveset hatott a hazai
művészet fejlödésére.
A szobrászi munka egy speciális területén működött Bőhm József Dániel (1794-1865),
az érmész is. Élete nagy részét Bécsben töltötte, ahol 1836-tól a pénzverde
vezetője volt, és az éremvésők egész gárdáját nevelte fel. Kapcsolatai Magyarországgal
mindvégig fennállottak, számos érmet készített hazai kiválóságokról és kapcsolatban
állt azzal a negyvenes években fellépő tudós-triásszal, amely nemcsak a magyar
művészettörténeti irodalomnak, hanem a műemlékvédelemnek is megindítója. E triászt
Henszlmann lmre, lpolyi Arnold és Rómer Flóris alkotta. Mindhárom haladó felfogású,
a forradalmi eszmék híveként működő tudásegyéniség volt. Henszimann hangoztatja
is, hogy tudásának alapjait Böhmnek köszöni, aki metszetgyűjteményét minden
érdeklődő számára hozzáférhetővé tette, és általában igyekezett pótolni a hiányzó
hazai akadémiai oktatást.
Mindhárman főleg a századközép után működnek. De Henszlmann - a legmozgékonyabb
köztük - 1840 után írt alapos és éles hangú műkritikával, valamint 1841 -ben
megjelent elméleti munkájával - Párhuzam az ó- és újkori művészeti nézetek és
névelések közt - nemcsak jelentős felkészültséget, hanem egy új, élesebb és
harciasabb magatartás kezdetét is jelzi. Amíg 1840-ig nagyjában minden művészi
alkotás, ha vevőre nem is, de lelkes fogadtatásra talált, most már megérettek
a viszonyok a bírálatra, az energikusabb irányításra. E felfogásnak korai képviselője
volt Henszlmann, aki a 48-as harcban is részt vesz. Utána emigrálni kénytelen.
Hazatérése után - Angliában és Franciaországban élt közben - már kész tudós,
de harcos lendületét elvesztette.
Az építészet vezető szerepéhez nemcsak a korszak társadalmi igénye és az eközben
kialakult kedvező körülmények biztosítottak lehetőséget, hanem az is, hogy ha
tehetségük mértéke, nagysága eltérő is lehetett, mindegyik mester szinte egyforma
alapképzésben részesült. Ez önmagában is biztosított valaminő szintet. Ezért
merül fel mind gyakrabban a XVIll. század második felétől kezdve, a XIX. század
első felében pedig mind sürgetőbben, egy művészeti akadémia felállításának kérdése.
Célja a művészjelöltek megfelelő alapoktatása volt, amelynek során alkalmat
kellett nyújtani számukra nemcsak a technikai ismeretek elsajátítására, de életutáni,
illetve gipszszobrok utáni rajzolásra is. Noha több terv született, a gondolat
nem került megvalósításra. Nemcsak az anyagiak hiánya okozta, hanem Bécs magatartása
is, amely minden új kulturális intézményben veszélyt látott, félve, hogy a művészi
önállósulás valaminő nemzeti önállósulást is jelenthet. Ezért már 1800 körül
és után általánossá válik, hogy a művészjelöltek - hoszszabb-rövidebb ideig
- a bécsi akadémiát látogatják, hisz ez volt legközelebb. Ez a képzettség megszerzése
mellett valamiféle rangot is adott, az akadémiai festő- vagy szobrászmegnevezés
többet jelentett már, mint a céhmesterség. Ez természetesen azt mutatja, hogy
a céhek hatalma egyre gyengül, nagyjában csak formailag élnek tovább, és elsősorban
az építészet és az ötvösség
területén van jelentőségük.
Az elmondottak következménye, hogy a festők közt sok kis tehetség és szerény
iskolázottság akad. Az elégtelen festői felkészültség több művészünkre jellemző,
egészen a század utolsó harmadáig. A század első negyedében dolgozó, többnyire
díszletfestáből táblafestővé vált festők sorából tehetségével és sajátos szenvedélyes
előadásával Kisfaludy Károly (1788-1830) emelkedik ki. Igazi festői tevékenysége
csak néhány évre terjed, a "Tatárok Magyarországon" c. drámája sikere
után (1819) inkább az irodalomnak él. Az a néhány kis méretű táblakép, amely-többnyire
borongó megvilágításban - holdfénynél vagy viharban ábrázol tengerparti romokat,
erősen eltér a hazai festészet felfogásától és így fontosságot biztosít a minőségileg
nem magas szintű alkotásoknak. Ez a sajátos feszültség, a fantáziát izgató témaválasztás,
a rejtélyesség és veszély érzetének felkeltése a romantika felé mutat. Valószínű
azonban, hogy Kisfaludy igazában nem romantikus. Erős érzéke a színpadiasság
iránt, jártassága a késő barokk festészetben - főleg metszetekben - adta az
ihletet, s nemegyszer közvetlen mintaképek meghatározását tette lehetővé.
Az első hazai festő, akinek sikerült a társadalmat valóban megnyerni, Barabás
Miklós volt (1810-1896). Ő az első nálunk, aki megélt festészetéből, igaz
hogy ennek több műfaját és technikáját gyakorolta. Bécsi tanulmányai után tudását
olaszországi utazással fejlesztette, ott egy angol akvarellfestővel találkozott,
és így ebben az akkor még kevéssé otthonos technikában tökéletesítette magát.
1835-ben telepedett Ie Pesten, mindvégig itt élt és munkálkodott. Főként arcképeket
festett, illetve metszett. Az 1848-as eseményeket előkészítő szellemi életnek
szinte minden szereplőjét megörökítette, ha nem festményben, akkor litográfiában.
A litografált képmellékletek ekkor kedvelt és megkívánt tartozékai voltak a
folyóiratoknak. Ezek révén Barabás művészete és az ábrázoltak személye népszerűvé
vált. Szinte magától adódott, hogy vezető egyénisége lett a művészeti közéletnek.
Bensőséges hangulatú, főleg a fej és az arc ábrázolásában gondos kidolgozású,
finoman idealizált arcképei dekoratív elhelyezésben ábrázolják a modellt. Portréinak
beállítása nem sok változatosságot mutat. Öregkorában festett műve, a Bittóné
arcképe (1874) című, finom színharmóniájával is ezt bizonyítja. Nem sok sikerrel
próbálkozott meg a csoportarcképpel (Bencsik család), valamint az életképpel.
Ez utóbbiak közül legismertebb a Vásárra induló román család című (1843). Tájképein
élethű és mégis emelkedett ábrázolását nyújtja az alföldi tájnak, amint azt
olykor "alkalmazott" festményként, cégtábla ként készült tájrészletei
is mutatják. 1842-ben- mai fogalmak szerint aktuális riportkép gyanánt-több
vázlatot készít a Lánchíd alapk8letételéről. Főleg az első fogalmazás - szemben
a jóval későbbi, mereven reprezentatív, nagy méretű olajfestménnyel először
emel fontos köznapi eseményt a történelmi festészet magaslatára. Barabás munkásságáról
pontos és színes olvasmányt nyújtó naplót vezet, amelyben szinte minden munkájáról
beszámol.
Barabás Miklós: Bittó Istvánné arcképe, 1874 |
Barabással szoros barátságban állt a korszak legnagyobb tájfestője, id.
Markó Károly (1791-1860). Mérnökként kezdte, majd Barabással együtt a bécsi
akadémián tanul, alapjában azonban autodidakta. Nehéz kezdő évek után, amikor
kis méretű, érzelmes vagy allegorikus életképeket készít, nagyobb arányú tájfestésbe
kezd. Feltehetően 1830 körül készíti a Visegrád című, máig legismertebb képét.
A jól és következetesen kivitelezett felülnézet, a ragyogó világítás és árnyjáték
a valósághű képet kiemeli a korszak és a később Markó által is kedvelt, úgynevezett
ideális tájképeknek sorából. Mivel munkaigényes alkotásaiból idehaza nem tudott
megélni, Itáliába megy és rövid megszakításoktól eltekintve, mindvégig ott él
és dolgozik. Csakhamar híressé válik, az akadémikus képszerkesztésű ideális
tájat egyes(ti egy szinte valósághű természetábrázolással. Gondos kivitel, nagy
nyugalom és valami árkádiai, tehát sehová sem köthető hangulat és világítás
emeli ki műveit a mindennapból. Kapcsolatát Magyarországgal mindvégig fenntartotta,
sőt a visszatelepülés gondolatával is foglalkozott. Pártol és segít minden hozzátorduló,
Itáliában tanuló fiatal művészt és az 1840 után kezdödő Pesti Műegylet kiállításain
sűrűn szerepel képeivel. Hatása mégsem erőteljes, időnkívülisége szinte kiemeli
korából. Mégis már itt megjegyzendő, hogy felfogása még a század második felében
is tovább él.
Barabással nemcsak munkássága bőségében és elért sikereivel nem versenyezhet
egyik kortársa sem, hanem képeinek bájával, sajátos vonzerejével sem. A sok
kisebb mester közül Kozina Sándor (1808-1873) magasodik ki, aki finom
kivitelű képeivel méltán vált az orosz udvar kedvelt festőjévé. Sajnos külföldön
készült műveiről nem tudunk, a hazaiak száma sem túl nagy. Nála nagyobb közönségsikert
aratott a velencei származású Marastoni Jakab (1804-1860), aki átmentette
az érzékletes olasz előadásmódot egy kissé érzelmes felfogású arc- és életképfestészetbe.
Jelentősége főleg abban rejlik, hogy 1842-ben magán festőakadémiát alapít, amelyet
Pest városa is támogatott és egy évtizedig működött. Ez tekinthető az első hazai
festőakadémiának. Nála kezdték festői pályájukat -többek közt-Zichy Mihály és
Lotz Károly, bizonyos tehát, hogy tudása több volt és könnyebben átszármaztatható,
mint ahogy ez nem túl nagy számú műveiből kielemezhető lenne. Alapjában arcképfestő
volt Kiss Bálint (1802-1868) is. Barabás barátja és pártfogoltja, aki
korán próbálkozik meg a történelmi festészettel, amelyhez az inspirációt mint
a Nemzeti Múzeum őre szerezte. Noha Jablonczay Pethes János búcsúja (1846) című,
XVII. századi eseményt ábrázoló, de a jelenre célzó képe művészi tekintetben
gyenge alkotás volt és Henszlmann szigorú bírálatát váltotta ki, rendkívül nagy
sikert aratott. Maga Kiss Bálint pedig több mint húsz másodpéldányt készített,
jeléül annak, hogy a kép 1849 után valamilyen jelképet közvetített. Arc képei
közül a Székely Imre zongoraművészt ábrázoló emelhető ki, de Barabásnak Liszt
Ferencről festett arcképével egybevetve megmutatkoznak gyengéi. Kiss Bálint
- miként legtöbb társa - részt vett a 48-as forradalomhoz vezető eseményekben,
és ezért a forradalom leverése után számára is nehéz évek következtek.
Borsos József: Zitterbarth Mátyás arcképe |
Az arckép- és életképfestők legkiválóbbja Borsos József (1821-1883) volt.
Megkapó érzékletességgel, alapos festői tudással, amelyet főleg a bécsi akadémián
sajátított el, dolgozott. Ő közvetítette hozzánk a kor igényének annyira megfelelő,
bensőséges hangulatú és érzelmes tárgyú életképet. Szerencsés esetben - mint
Zitterbarth Mátyás építész portréján (1851) vagy a "Nemzetőr" arcképén
- erőteljes jellemábrázoló készsége, feszes képszerkesztése már-már mo numentális
hatású műveket alkot. De hiányzik munkásságából az az egyenletesség, az a harmónia
és kitartás, ami Barabás egyéniségének és művészetének sajátja. Életképei közül
az 1851-ben festett, kitűnően szerkesztett és előadott Bál után című képét kell
említeni, amelynek érzékletes előadásmódja, magas művészi szintje elfeledteti
velünk, hogy nem fejezi ki keletkezése korának nehéz viszonyait, milyen sok
élettelen és erőltetett mozzanat van a szépruhás fiatal nők ábrázolásában, végül
azt is, hogy mennyire zsútolt és levegőtlen az egész kompozíció. Borsos mindinkább
önmagával vívódik, fejlődése és lendülete megtorpan. Csakhamar abbahagyja a
festést és a fejlődő fényképészet művelője lesz, a Szép Juhászné nevű vendéglő
vezetőjeként fejezi be életét.
Györgyi (Giergl) Alajos (1821 -1863) sem tudta tehetségét igazán kibontakoztatni.
A korízlésnek megfelelően választ életképtárgyakat (Meglepett udvarló), de nem
arat velük számottevő sikert, noha humor és irónia is megszólal bennük. Itáliai
tanulmányútja után (1857) tőleg arcképfestészete mélyül el. Deák Szidóniát (1861)
ábrázoló arcképe Borsos legjobb műveivel vetekszik. Sok egyházi tárgyú képet
is fest, ahol azonban képszerkezetben és részletekben egyaránt a konvenció és
az érzelmesség rontják le a kitűnő festői képességeket.
Györgyi Alajos: Deák Szidónia arcképe 1861 |
Életkép és arckép a fő témája Brocky Károlynak (1807-1856) is, aki idehaza
nem tud megélhetést biztosítani magának, ezért Párizsba, majd Angliába megy,
ahol egész életét tölti. Hazájával a kapcsolatot mindvégig megtartja, barátságban
van a 48-as emigráció londoni tagjaival. Frissen festett, levegős képei valaminő
múzeumi emlékeket ébresztenek a nézőben, tárgyválasztása is barokkos olykor.
Önarcképe (1850) vagy az Ablaknál álló lány című műve kimagaslik festői szépségével.
Brocky Károly: Ablaknál álló leány 1850k. |
Nemcsak a szaporodó folyóirat- és almanach-kiadványok igényelnek képmellékleteket illusztráció, tájkép, arckép vagy divatkép formájában, a grafikai művészet egyre fontosabb szerepet tölt be. Ismeretek terjesztését, ábrázolási témák népszerűsítését csakúgy vállalják, mint ahogyan gyorsan fokozódó mértékben válnak kereskedelmi áruvá is. Ezt az igényt főleg Lajtán túlról érkező metszetek és litográfiák teljesítik, de hazai mes terek és műhelyek is működnek már. A legnevezetesebb festmények-például Barabás művei - ily módon válnak igazán ismertté.
A XIX. század első felében a megrendelők és a művelők egyaránt-kevés kivételtől
eltekintve - többnyire polgári személyek. Kezd mindinkább kialakulni az a polgári
társadalom, amely a század egészének kulturális életét meghatározza, és a korábbi
nemesi nemzetből folyamatosan polgárosuló nemzet válik. Ez a változás és fejlődés
nemcsak az úgynevezett nagy művészet ágazataiban mutatkozik meg, hanem a kisművészetek,
illetve alkalmazott művészetek terén is.
A legnagyobb középületek kapcsán már szó esett arról, hogy a belső kiképzés,
a mozdítható és mozdíthatatlan tárgyakkal történő kialakítás az építészeti tervvel
összhangban, olykor magától az építésztől származó tervek szerint készül. Ennek
folytán nem meglepő, ha kialakulnak a korábbi műhelyek megnagyítása, a kereskedelmi
életben megkívánt nagyobb szerepe miatt az első ilyen iparágat űző manufaktúrák.
Ilyen volt a pesti Vogel-cég, amelyet a század második harmadában a Steindl-cég
követ. Nemes faanyagból, finom formálással, berakással, égetéssel díszitett
bútoraik szorosan követik a kor stílusát és a századközép után egyre jobban
megközelítik a bécsi ízlést, mert exportra is vállalkoztak, miközben az ország
több városában voltak lerakataik.
Amíg az ötvöscéhnek - mint említettük - kevesebb működési tere volt, bár asztalkészletek,
gyertyatartók, keresztelői tárgyak most is finom ötvösmunkával készültek, a
költségesebb tárgyak helyettesítésére, az élet ünnepi és köznapi eseményeinek
egyre igényesebb kiszolgálására a kerámia- és a porcelánipar tárgyait használják.
Ezek legkiválóbbja a herendi porcelángyár, amely a század második harmadában
éli virágkorát. Finom anyagú és formálású dísztárgyai, étkészletei kezdettől
fogva sajátos rugalmasságot mutatnak különféle díszítő stílusok befogadására.
Herend az első közt alkalmazza a barokkos dekor - a század utolsó harmadának
egyik jellegzetes - díszítő módját, főleg külföldi megrendelők kívánságára.
A hazánkra nézve kedvezőtlen és részrehajlóan megállapított vámtarifák megnehezítik,
olykor megállítják a korábbi fajanszgyárak (Holics, Tata és társaik) működését,
mert az olcsó külföldi áru behozatalát mozdítják elő. A szerényebb igényeket
kielégítő keménycserépgyárakkal (Miskolc, Hollóháza stb.) sokfelé találkozunk
jelentős újítások nélkül. Egyre gazdagodik az üvegből készített tárgyak száma.
Metszett vagy vésett, illetve edzett díszük, színezésük többnyire a csehországi
példákat követi, bőven alkalmazva hazai vonatkozásokat és témákat.
Mindent egybevetve megállapítható, hogy az igényesebb polgári lakások nagy része
telve volt olyan tárgyakkal, főleg textíliákkal, amelyeket a család tagjai vagy
hivatásosak készítettek. Terítők és csengőhúzók, alátétek és kisebb-nagyobb
falképek díszítették, színesítették a szobákat, meghittebb, olykor zsúfolt jelleget
kölcsönözve nekik. A keretezett kép, metszet, árnykép, hímzés éppoly kedvelt
volt, mint az úgynevezett quodlibetek, a különféle anyagokból és tárgyakból
összeszerkesztett síkdekorációk, valaminő montázstechnika előképei.
Ez azt is jelenti, hogy az életszínvonal emelkedésével minden szerénység ellenére
növekszik a művészet iránti igény. Ez az igény a mindenkori adott anyagi lehetőségek
szerint változik ugyan, de nemcsak társadalmi térfoglalásban mutat erős eltérést
a XVIII. századhoz képest, hanem abban is, hogy az országunkat elárasztó Lajtán
túli behozatal ellenére szinte minden téren megfigyelhető a nemzeti jelleg valamilyen
formájának a hangsúlya. A művészetek mindegyikerészt vesz abban az átalakulásban,
amely az 1848-as eseményekhez vezet.
- feladatok -