Megoldások

Kommunikáció

I. rész

  1. Egyirányú kommunikáció:

    előadás a delfinek életéről, baráti levél, iskolai felelet, viccmesélés, színházi előadás, órai magyarázat, termékbemutató, televíziós közvetítés.

    Kétirányú kommunikáció: iskolai felelet, viccmesélés, órai magyarázat, interjú, termékbemutató.

    A dőlt betűvel szedett helyzetek mindkét esetre érvényesek lehetnek.


  2. A kommunikáció közvetlen közvetett
    kétirányú
    a d, f
    egyirányú   b, c, e

  3. A beszélő és a hallgató közvetlen és kölcsönös kapcsolata; a közlésfolyamat mindkét fél által ismert nyelven folyik; a kapcsolattartás közege a csatorna; beszédhelyzet; valóság; üzenet.

  4. Tájékoztatás; kifejezés; felhívás; kapcsolatfenntartás; értelmező szerep.

 

II. rész

  1. Igaz állítások: A, C, D, E, G, I.
    Értékelés: Minden hiba 1/2 pont levonással jár, 6 vagy több hibával: 0 pont.

  2. Párok: a - 3, 6; b - 1, 5; c - 4, 7; d - 2, 8.

    természetes jel mesterséges jel
    2, 8 nem nyelvi jel nyelvi jel
    1, 4, 6 3, 5, 7
    Értékelés: A párok megtalálása jeltípusonként 1 pontot ér: ha egy jeltípus mellett csak egy jó példány áll, akkor 1 pont még adható. A párok megtalálásával tehát maximum 4 pontot lehet szerezni. A táblázatba való beillesztés összesen 2 pontot ér. Hibánként 1/2 pont levonás jár, 4 vagy több hibával nem jár pont.


  3. A kommunikáció tényezői Példa
    valóság
    beszédhelyzet
    beszélő (vagy: adó, közlő) Péter
    hallgató (vagy: vevő, befogadó, címzett) Mari
    csatorna levegő
    üzenet (vagy: közlemény) történet/monológ az ejtőernyős ugrásról
    kód a (magyar) nyelv
    Értékelés: A kommunikációs tényező és a példa együttesen 1-1 pontot ér, ha bármelyik hibás, akkor nem jár pont.


  4. A mondat betűjele Legfontosabb nyelvi funkciója
    a) tájékoztató (vagy: referenciális) funkció
    b) esztétikai (vagy: poétikai, művészi) funkció
    c) metanyelvi (vagy: értelmező) funkció
    d) érzelemkifejező (vagy: expresszív, emotív) funkció
    e) kapcsolatfenntartó (vagy: fatikus) funkció
    f) felhívó (vagy: konatív) funkció
    Értékelés: Minden jól meghatározott funkció 1-1 pontot ér. Bármelyik, a megoldásban szereplő megnevezés elfogadható.


  5.   Állati kommunikáció Az ember nyelvi kommunikációja
    korlátozott számú üzenet hozható létre +  
    minden jelzés valamilyen konkrét helyzethez
    kötődik, amely kiváltja a jeladást
    +  
    a jelzés mindig tagolható   +
    múltbeli eseményről, helyzetről is szólhat az üzenet   +
    létrehozható olyan üzenet, amely nem a
    megtapasztalható létezőkről szól (hanem
    például képzelt dolgokról, hazugságokról)
      +
    ugyanabban a helyzetben is egyéni megoldások
    nagyszámú változata valósulhat meg
      +
    kivételes, nem jellemző a jelhasználatra a
    tájékoztató funkció, inkább a felhívó a domináns
    +  
    Értékelés: Hibátlan: 2 pont, egy hibával: 1 pont, több hibával: 0 pont.

    1. betűírás
    2. Metód testvére, bizánci szerzetes
    3. A görög ábécé első két betűjének a nevéből: alfa, béta. (A szó jelentése: írástudatlan.)
    4. A főníciaiaktól.
    Értékelés: Minden hiba 1 pont levonással jár.

  6. arám, a ráma, iram, orom, őrá, őrangyal, öröm, őröm, örömittas, uram, üröm
    Értékelés: Hibátlan: 1 pont, egy vagy több hibával: 0 pont.

  7. Például:
    Elképzelhető, hogy a nyelvi közlésre épülő hangeszközöket (a szupraszegmentális eszközöket) is felsorolják a diákok, pl. a hanglejtést, hangerőt, dinamikát. Természetesen ez is elfogadható.
    Értékelés: Minden megfelelő eszköz jó példával együtt ér 1 pontot. Plusz pont nem szerezhető.

- vissza -