25. HÉT: GENETIKA ÉS POPULÁCIÓGENETIKA FELADATOK A KÖZPONTI
ÍRÁSBELI FELADATSOROKBAN 1995-2001
I. A PARADICSOM TERMÉSÉNEK TÖMEGE (7 pont) - 1995
Egy paradicsomfajta bogyótermésének tömegét három különböző, nem kapcsolt gén
befolyásolja. A DDEEFF genotípusú vonal termésének tömege 150 g, a ddeeff genotípus
30 g-os bogyóval jellemezhető. A gének hatása összegződik. Minden nagybetűvel
jelzett allél azonos mértékben növeli a termés tömegét.
Válaszai csak indoklással fogadhatók el!
- Határozza meg a fent leírt egyedek keresztezéséből származó Fl növények
bogyóinak tömegét!
- Az F1 egyedeket a kis bogyójú szülővel keresztezzük. Milyen bogyótömegű
formák és milyen arányban várhatók?
- Egy 30 g-os és egy 90 g-os bogyójú növényt kereszteztek egymással. Az utódaik
1:1 arányban 70 és 50 g-os bogyójú terméseket hoztak. Milyen volt a 90 g-os
termésű növény genotípusa?
II. MUTÁCIÓK - 1995 - (5 pont)
A spontán génmutációk gyakorisága körülbelül 5.10-5 allélenként és nemzedékenként.
A házi egerek génjeinek számát mintegy 40000-re becsülik.
- Egy házi egér egy testi sejtjében átlagosan hány újonnan keletkezett mutáns
allél lehet?
Az ecetmuslica ivari kromoszómáján recesszíven öröklődő szemszín-mutáció a
fehér és a narancs színű. Egy nőstény X kromoszómáin a vad típus (F és N)
és mutáns (f és n) allélformák elhelyezkedését mutatja az alábbi ábra:
Keresztezési kísérlet eredményei szerint génkicserélődés miatt az ivarsejtek
40%-ában új kombinációban jelennek meg ezek a gének.
- Az itt ábrázolt genotípusú nőstény hím utódai között milyen arányban várhatók
szemszínben mutánsok? Válaszát indokolja meg!
III. A PETÚNIA VIRÁGSZÍNE (9 pont) - 1996
A virágszín kialakításában kétféle hatás érvényesülhet. Genetikailag meghatározott
azoknak az enzimeknek a szintézise, melyek színtelen elő anyagból valamilyen
színű festék képződését biztosítják.
Befolyásolja a szín megjelenését azonban az is, ha többféle színű festékanyag
keveredik a sziromlevelek sejtjeiben. A petúnia virágszínét kétféle biokémiai
folyamat befolyásolja a következő vázlat szerint:
I. --> fehér1 -E-> kék
II. --> fehér2 -A-> sárga -B-> vörös
A folyamatábrákon A, B és E betűk enzimeket jelentenek. Szintézisüket szabályozó
gének nem kapcsoltan öröklődnek. A kék és vörös festék keveredésével alakul
ki a petúnia bíbor virágszíne. A kék és sárga festék keveredése pedig zöld pártaszint
eredményez. Egy kertészetben végzett keresztezések F2 nemzedékében a petúnia
virágszínére az alábbi hasadási arányt kapták:
9 bíbor: 3 zöld: 4 kék
- Milyen lehetett a keresztezésekben szereplő homozigóta szülők geno- és
fenotípusa? Ha többféle lehetőség van, mindet írja le! A genotípus felírásánál
használja az enzimeket jelölő betűket génszimbólumként! A domináns allélokat
nagy-, a recesszíveket kisbetűkkel jelölje!
A megoldásnál az alábbi szempontokat vegye figyelembe:
- az adott keresztezésben hány gén alléljai szerepelnek a virágszín kialakításában?
- hogyan befolyásolják egymás hatását a különböző szintézisutakban szereplő
gének?
- Írja fel egy olyan szülőpár genotípusát, melyből az egyik fehér virágú
és a keresztezés F2 utódnemzedéke 9 bíbor: 3 vörös: 3 kék: 1 fehér arányban
hasad: Megoldásait indokolja, eredményei csak így fogadhatók el!
IV. A HIDRA TAPOGATÓI (6 pont) - 1996
Egy hidra populációban Hardy-Weinberg - egyensúly áll fenn két génre nézve
(a két gén nem kapcsolt). Egy recesszív allél a tapogatók rövidségét eredményezi.
A normális hosszúságú tapogatók jellemzőek a populáció 99%-ára. A másik gén
a tapogatók számát határozza meg. A kevesebb tapogatóval rendelkező recesszív
homozigóták aránya 16% a populációban.
- Mennyi a két recesszív allél gyakorisága a populációban?
- Milyen arányban van ebben a populációban a rövid tapogatójú, tapogatószámra
heterozigóta egyed?
- Egy másik, kizárólag öntermékenyítéssel fenntartott hidra-populációban
a tapogatószámra heterozigóta egyedek aránya 84%. Három generáción keresztül
fenntartva az öntermékenyítést, mennyi lesz a heterozigóták aránya?
V. FENILKETONURIA (6 pont) - 1997
A fenilketonuria testi kromoszómához kötötten, recesszíven öröklődő betegség.
Lényege: a szervezetben a fenil-alanin aminosav normális átalakulása helyett
mérgező származékok jönnek létre, amelyek a fejlődő agyat károsítják. Ennek
eredménye súlyos értelmi fogyatékosság. Szerencsére a betegség újszülött korban
kimutatható, és megfelelő, fenil-alaninban szegény diétával normális fejlődés
érhető el. Statisztikai adatok szerint minden tízezredik újszülött fenilketonuriás.
Válaszoljon a következő kérdésekre! Megoldását indokolja is, ennek hiányában
válasza nem fogadható el!
- Egy 1 millió egyedből álló, genetikai egyensúlyban lévő populációban hány
egészséges ember hordozza e betegséget okozó allélt?
- Ha egy egészséges szülőpárnak született egy fenilketonuriás gyermeke, mekkora
a valószínűsége, hogy egészséges gyermeküknek fenilketonurriás gyermeke szülessen,
ha ebből a populációból választ magának házastársat.
- Születhet-e egészséges gyermeke diétás kezelés nyomán tünetmentes férfinek?
Válaszát genotípusok felírásával indokolja!
- Miért fenil-alaninban szegény a diéta, miért nem fenil-alanin mentes?
VI. A JUHOK BUNDÁJA (7 pont) - 1997
A juhok bundája lehet sima vagy göndör szőrű, illetve szürke vagy fehér. Homozigóta
szülők szürke, sima bundájú utódaival két keresztezést végeztek.
Az A keresztezésből négyféle fenotípusú egyed származott. A B keresztezésből
háromféle utód származott:
50%-a sima, szürke
25%-a sima, fehér
25%-a göndör, szürke.
A vizsgált események során mutáció nem történt.
- Hogyan öröklődik a juhok bundájának színe és a szőr alakja? Válaszát az
alábbiak szerint részletezze:
- allélok kölcsönhatása,
- kromoszomális elhelyezkedés.
- Mivel magyarázza az A és B keresztezés eltérő eredményét?
- Írja fel a kiindulási szülők genotípusát!
Mennyiségi összehasonlítás
- a. Az A keresztezésben a sima, fehér szőrű utódok aránya.
b. Az A keresztezésben a göndör, szürke szőrű utódok aránya.
VII. A SELYEMLEPKÉK TULAJDONSÁGAINAK ÖRÖKLŐDÉSE (8 pont) - 1998
A) feladat
A lepkék ivarmeghatározása a madarakéhoz hasonló.
Silk úr selyemlepke-tenyészetet tartott fenn, és ezek lárvái, a selyemhernyók
bábozódásakor képződő selyemfonalat értékesítette. Tenyészetében egy különleges,
aranysárga gubójú, ún. Queen fajta is megtalálható volt. Egy Queen hím és egy
normális, fehér gubójú nőstény pároztatásából származó nagy egyedszámú első
utódnemzedékben az egyedek fele Queen nőstény, fele normális gubójú hím lett.
- Hogyan öröklődik az aranysárga gubószín?
- Írja fel a két szülő genotípusát! (Bármilyen betűjelzés helyes használata
elfogadható.)
B) feladat
Silk úr a hernyók táplálására az eperfalevelet mindig azonos ültetvényről szerezte
be. Egy alkalommal az ültetvényt növényvédő szerel permetezték, és tévedésből
a kötelező várakozási időn belül szállítottak leveleket Silk úr megrendelésére.
Néhány hónap múlva Silk úr tenyészetében óriás termetű, falánk hernyók jelentek
meg, melyekből a teljes átalakulás után mindig hím lepkék keltek ki. Az új változatot
Silk úr "Góliát"-nak nevezte el. A Góliát hímeket több generáción
keresztül normális nőstényekkel pároztatta. A petékből kikelő hernyók 1/3-a
mindig Góliát lett. A kikelő lepkék 2/3-a volt hím és 1/3-a nőstény.
- Hogyan öröklődik a Góliát jelleg?
- Mi volt a Góliát hím szülő genotípusa erre a jellegre nézve?
- Mi okozta az ivararányok ilyen mértékű eltolódását a kapott utódokban?
VIII. GENETIKA FELADAT (4 pont) - 1999
Egy liliomfaj virágszínét három függetlenül öröklődő gén két-két allélja alakítja
ki. A mindhárom génre nézve homozigóta recesszív növény virágja fehér. A domináns
allélok azonos mértékben befolyásolják a virágszínt; hatásuk összegződik, így
a lila különböző színárnyalatait eredményezik.
- Hányféle fenotípusú lehet a növény - virágszíne szerint?
- Homozigóta recesszív és homozigóta domináns szülők keresztezését követő
második utódnemzedékben (F2) milyen arányban fordul elő az AabbCc genotípus?
- Az F2 utódnemzedék két egyedének (x és y) önmegtermékenyítéséből származó
utódok fenotípusaránya a következő:
x) 1 fehér: 63 színes
y) 1 fehér: 3 színes
Milyen lehetett az önmegtermékenyülő F2-egyedek genotípusa az x) és az y)
esetben?
IX. VÉRCSOPORTOK (10 pont) - 2000
- Többszörös választás. Az alábbi állítások közül melyik jellemző az A-vércsoportú
egyénre?
1. A vérlemezkéknek szerepe van a vércsoport kialakításában.
2. A vörösvérsejtek membránjához kötődő fehérjelánc határozza meg a vércsoportját.
3. 0-vércsoportanyag elleni ellenanyag megtalálható a vérplazmájában.
4. B-vércsoportanyag elleni ellenanyag megtalálható a vérplazmájában.
- Oldja meg a következő genetikai feladatot! Egy AB-vércsoportú apának és
A-vércsoportú anyának az első gyermeke B-vércsoportú. Ezen kívül még milyen
vércsoportú gyermekek születésére számíthatnak, és mekkora valószínűséggel?
A közismert AB0-vércsoportrendszeren kívül még számos más vércsoportrendszer
ismeretes. Emberekben gyakran vizsgálják például az MN-vércsoportrendszert.
Ennek kialakításában egyetlen gén két allélja (LM és LN) vesz részt. Az M-
és az N-vércsoportú egyének eltérő homozigóták, az MN-vércsoportúak pedig
heterozigóták.
- Egy európai, genetikai egyensúlyt mutató populációban az LM allél gyakorisága
1/3. Mennyi az N- és az MN-vércsoportú egyének egymáshoz viszonyított aránya
a populációban?
Egy genetikai egyensúlyban levő sivatagi beduin törzs 300 tagja között 126
MN-vércsoportút találtak, az N-vércsoportúak száma ennél jóval kevesebb volt.
- Számolja ki az LN allél gyakoriságát a beduinpopulációban!
- Vajon hány M-vércsoportú egyént találtak a 300 beduin közt?
Számolásának menetét is írja le, eredményei enélkül elfogadhatatlanok.
X. ALBINIZMUS (5 pont) - 2001
A festékhiányos állapotot, az albinizmust okozó allél (a) recesszív a normális
testszínezetet kialakító A alléllal szemben. Két egérpopulációban megvizsgálták
az albinizmus előfordulását.
Az I. populáció genetikai egyensúlyban van, benne 500 egyed között 5 albínót
találtak.
- Az I. populáció hány százaléka heterozigóta?
A II. populációban 500 egér közül 255 normális testszínezetű volt. Azt is
kimutatták, hogy a normális testszínezetű egyedek 60 %-a volt homozigóta.
- Döntse el, hogy a II. egérpopuláció genetikai egyensúlyban van-e! Válaszát
az adatok felhasználásával, számolással indokolja!
- Számolja ki, mennyi a recesszív allél gyakorisága a II. populációban!
Megoldásait követhető gondolatmenettel lássa el, e nélkül nem fogadhatjuk
el!
XI. A BORSÓ TULAJDONSÁGAI (5 pont) - 2001
Gregor Mendel a 19. században végezte úttörő genetikai kísérleteit, főképp
borsónövényekkel.
Egyik vizsgálatában zöld hüvelyű borsónövényeket keresztezett sárga hüvelyűekkel,
és azt tapasztalta, hogy az utódok (F1) mind zöld hüvelyűek lettek.
Az első utódnemzedék zöld hüvelyű borsónövényeinek egymás közti keresztezése
után a második utódnemzedékben (F2) 428 növény termésfala zöld volt, 152 növényé
pedig sárga.
- Milyen öröklésmenet jellemző a borsótermés hüvelyszínének öröklődésére?
- Írja fel a második utódnemzedék várható genotípusarányát - a hüvely színét
meghatározó gént jelölje az A illetve a betűjelzésekkel!
A borsó virágainak színe lehet lila vagy fehér. A lila virágszínt meghatározó
allél domináns (B) a fehér szín alléljával szemben (b). A virágszín a termés
színétől függetlenül öröklődik.
Homozigóta lila virágú, sárga hüvelyű borsókat kereszteztünk szintén homozigóta
zöld hüvelyű, fehér virágú egyedekkel.
- Adja meg az első utódnemzedék fenotípusarányát!
- Az utódokat egymással keresztezve létrejött második utódnemzedék 240 egyedből
áll. A valószínűségeket figyelembe véve számolja ki, hogy a 240 példány közül
hány lila virágú-zöld hüvelyű és hány fehér virágú-sárga hüvelyű!
Gondolatmenetét, számolásának követhető menetét írja le, megoldásait e nélkül
nem fogadhatjuk el.
- megoldások -
- vissza a tematikához -