Szövegtan
(Összesen: 30 pont)
- Olvassa el az alábbi rövid szöveget, majd oldja meg a több részfeladatból
álló gyakorlatot! Segítségképpen a szövegmondatokat beszámoztuk. (Összesen
14 pont.)
Hogyan készül a méz?
(1) A méhek hosszú nyelvükkel és a fejükön elhelyezkedő apró szivattyúval
szívják fel a virágok nektárját. (2) Ezt különleges felépítésű gyomrukban
tárolják. (3) De csak egy darabig. (4) Ugyanis a nektárban túl sok a víz,
és ettől valahogy meg kell szabadulniuk. (5) Ezért felböfögik azt, majd a
nyelvükön kiszárítják. (6) A kész mézet a lépekben raktározzák el, míg szükségük
nem lesz rá. (7) Csakhogy az emberek - akiknek még van erre gusztusuk - általában
előbb lopják el tőlük, hogy kenyérre kenjék. (8) Ti is kértek?
(Nick Arnold Bogaras rovarok című könyve alapján)
- Írja ki a szövegből az összes nyelvtani kapcsolóelemet úgy, hogy a
kapcsolóelem fajtáját megnevezi, és e szerint csoportosítja is őket, valamint
a példák mögött feltünteti annak a mondatnak a számjelét, amelyben előfordulnak!
Ügyeljen arra, hogy csak azokat az elemeket válogassa ki, amelyek valóban
a szövegmondatok közötti kapcsolódás jelölésében játszanak szerepet! (10
pont)
- Ábrázolja a szövegmondatok közötti logikai viszonyokat (ha vannak)
a mellérendelő tagmondatoknál szokásos jelekkel! (3 pont)
- Mi a cím szerepe a fenti szövegben? (1 pont)
- Írjon példát azokra a szövegtípusokra, amelyeket az alábbi szempontok
jellemeznek! (4 pont)
- írott, tervezett, monologikus:
- szóbeli, spontán, párbeszédes:
- szóbeli tervezett monologikus:
- írott, spontán, monologikus:
- Válassza ki a felsoroltak közül azokat a szövegműfajokat, amelyek az
érvelő (v. elemző-meggyőző) szövegfajtába (v. közlésfajtába) tartoznak!
(1 pont)
önéletrajz, tudósítás, hír, szónoklat, történetmondás, vita, leírás, felszólalás
- Keresse meg a fogalmak párját, egyenértékű megfelelőjét! (5 pont)
1) anafora |
a) előreutalás |
2) katafora |
b) rámutatás |
3) deixis |
c) előfeltevés |
4) koherencia |
d) visszautalás |
5) preszuppozíció |
e) szövegösszetartó erő |
Párok: 1 - , 2 - , 3 - , 4 - , 5 - .
- Jellemezze az alábbi párbeszéd két mondatát a megadott szempontok szerint!
(4 pont)
- Tudnál adni egy papír zsebkendőt?
- Talán van a táskámban.
- mondatfajta:
- szó szerinti jelentés:
- társalgásbeli jelentés, a mondattal végrehajtott beszédcselekvés:
- az első mondat nyelvi-kommunikációs funkciója a Jakobson-féle nyelvi
funkciók alapján:
- Húzza alá a szövegben azokat az elemeket (szavakat, szószerkezeteket),
amelyek a címben található gasztronómiai kulcsszóval (v. témaszóval) összefüggenek,
és így a szövegben a téma folytonosságát biztosítják! A másik kulcsszó (v.
témaszó) a kalandozások, de ezt most hagyja figyelmen kívül!
Nevezzen meg a jelentésbeli kapcsolat eszközei közül két típust, amelybe az
aláhúzott elemek besorolhatók! (2 pont)
Gasztronómiai kalandozások
Ahány táj, annyi fajta konyhaművészet: egy-egy országon belül is nagyon sokféle
ízzel ismerkedhet meg az utazó. Aki elindul világot látni, kellemes gasztronómiai
kalandozásban lehet része.
Szokásaink persze változók. Van, aki a kedvenc rántott húst és a paprikás
csirkét a világért sem cserélné fel más étellel, az ínyencek viszont különös
örömmel kóstolgatják a számukra ismeretlen ételeket. A különböző igényeket
figyelembe véve a nagyobb vendéglők, szállodai éttermek a világ legtöbb országában
tartanak nemzetközi étlapot. A kiskocsmák, családi vendéglők általában helyi
specialitásokkal vonzzák magukhoz a vendégeket. Ezekben egyszerűbb körülmények
között, jó hangulatban lehet megismerkedni a vidék valódi jellegzetes ételeivel,
italaival.
(Világszám, részlet)
- megoldások -
- archívum -
- vissza a tematikához
-