Szövegtan

(Összesen: 30 pont)

  1. Olvassa el az alábbi rövid szöveget, majd oldja meg a több részfeladatból álló gyakorlatot! Segítségképpen a szövegmondatokat beszámoztuk. (Összesen 14 pont.)
    Hogyan készül a méz?

    (1) A méhek hosszú nyelvükkel és a fejükön elhelyezkedő apró szivattyúval szívják fel a virágok nektárját. (2) Ezt különleges felépítésű gyomrukban tárolják. (3) De csak egy darabig. (4) Ugyanis a nektárban túl sok a víz, és ettől valahogy meg kell szabadulniuk. (5) Ezért felböfögik azt, majd a nyelvükön kiszárítják. (6) A kész mézet a lépekben raktározzák el, míg szükségük nem lesz rá. (7) Csakhogy az emberek - akiknek még van erre gusztusuk - általában előbb lopják el tőlük, hogy kenyérre kenjék. (8) Ti is kértek?
    (Nick Arnold Bogaras rovarok című könyve alapján)

    1. Írja ki a szövegből az összes nyelvtani kapcsolóelemet úgy, hogy a kapcsolóelem fajtáját megnevezi, és e szerint csoportosítja is őket, valamint a példák mögött feltünteti annak a mondatnak a számjelét, amelyben előfordulnak! Ügyeljen arra, hogy csak azokat az elemeket válogassa ki, amelyek valóban a szövegmondatok közötti kapcsolódás jelölésében játszanak szerepet! (10 pont)
    2. Ábrázolja a szövegmondatok közötti logikai viszonyokat (ha vannak) a mellérendelő tagmondatoknál szokásos jelekkel! (3 pont)
    3. Mi a cím szerepe a fenti szövegben? (1 pont)

  2. Írjon példát azokra a szövegtípusokra, amelyeket az alábbi szempontok jellemeznek! (4 pont)
    1. írott, tervezett, monologikus:
    2. szóbeli, spontán, párbeszédes:
    3. szóbeli tervezett monologikus:
    4. írott, spontán, monologikus:

  3. Válassza ki a felsoroltak közül azokat a szövegműfajokat, amelyek az érvelő (v. elemző-meggyőző) szövegfajtába (v. közlésfajtába) tartoznak! (1 pont)
    önéletrajz, tudósítás, hír, szónoklat, történetmondás, vita, leírás, felszólalás

  4. Keresse meg a fogalmak párját, egyenértékű megfelelőjét! (5 pont)
    1) anafora a) előreutalás
    2) katafora b) rámutatás
    3) deixis c) előfeltevés
    4) koherencia d) visszautalás
    5) preszuppozíció e) szövegösszetartó erő

    Párok: 1 - , 2 - , 3 - , 4 - , 5 - .

  5. Jellemezze az alábbi párbeszéd két mondatát a megadott szempontok szerint! (4 pont)
    - Tudnál adni egy papír zsebkendőt?
    - Talán van a táskámban.


    1. mondatfajta:
    2. szó szerinti jelentés:
    3. társalgásbeli jelentés, a mondattal végrehajtott beszédcselekvés:
    4. az első mondat nyelvi-kommunikációs funkciója a Jakobson-féle nyelvi funkciók alapján:

  6. Húzza alá a szövegben azokat az elemeket (szavakat, szószerkezeteket), amelyek a címben található gasztronómiai kulcsszóval (v. témaszóval) összefüggenek, és így a szövegben a téma folytonosságát biztosítják! A másik kulcsszó (v. témaszó) a kalandozások, de ezt most hagyja figyelmen kívül!
    Nevezzen meg a jelentésbeli kapcsolat eszközei közül két típust, amelybe az aláhúzott elemek besorolhatók!
    (2 pont)
    Gasztronómiai kalandozások

    Ahány táj, annyi fajta konyhaművészet: egy-egy országon belül is nagyon sokféle ízzel ismerkedhet meg az utazó. Aki elindul világot látni, kellemes gasztronómiai kalandozásban lehet része.
    Szokásaink persze változók. Van, aki a kedvenc rántott húst és a paprikás csirkét a világért sem cserélné fel más étellel, az ínyencek viszont különös örömmel kóstolgatják a számukra ismeretlen ételeket. A különböző igényeket figyelembe véve a nagyobb vendéglők, szállodai éttermek a világ legtöbb országában tartanak nemzetközi étlapot. A kiskocsmák, családi vendéglők általában helyi specialitásokkal vonzzák magukhoz a vendégeket. Ezekben egyszerűbb körülmények között, jó hangulatban lehet megismerkedni a vidék valódi jellegzetes ételeivel, italaival.
    (Világszám, részlet)

- megoldások -

- archívum -

- vissza a tematikához -