Megoldások

Retorika

I. rész

1.

azonosító
azonosított
manók
vágyak
manók
darazsak
(a Nap)
Phoebus
napsugár
kisértet
napsugár
Phoebus nyila
lelked (érzékenysége)
(lelked) füle
fény(energia) (fény)ideg

Minden hiba pontlevonással jár.

2. feladat

a vágyak csapatát - csapatát a vérnek: (változtató) ismétlés
nomád, vad, büszke: halmozás (de fokozásként is értelmezhető)
szerencsés koldusasszony: oximoron
királyi koldusasszony: oximoron
szerencsés koldusasszonya - királyi koldusasszonya: (változtató) ismétlés
más - egy más asszony: (bővítő) ismétlés
valaki - más - akárki: fokozás

Minden hiány vagy minden hibás megnevezés pontlevonással jár.

3. feladat

szimbólum

A szöveg egészére kiterjed a figura, tehát az összetett költői képek közül való. Az allegóriától eltérően nem feleltethető meg a jelölő képi sík valamennyi részlete a jelölt egyes jól meghatározható jelentésmozzanatainak. Értelmezése fokozott befogadói erőfeszítést igényel, mivel nem valamely közismert, konvencionális jelkapcsolatra épül.

4. feladat
  1. alliteráció
    A hangalakzatok egyike, a szókezdő hang ismétlődése.
  2. szinesztézia
    Különböző érzékterületeket összekapcsoló szókép. (A görög szó jelentése: együtt érzékelés)
  3. szinekdokhé
    Egyes poétikák a metonímia egyik variációjának fogják fel, mások önálló szóképként értelmezik. Lényegében az egész helyett álló rész elvére épül.

Minden definíciónak legalább két helyes válaszelemet kell tartalmaznia.

 

II. rész

  1. tanácsadó beszéd, törvényszéki beszéd, bemutató beszéd
    Értékelés: Minden hiba vagy hiány 1 pont levonással jár, 3 vagy több hibával: 0 pont.


    1. tétel
    2. bizonyíték
    3. összekötő elem
    Értékelés: Egy hiánnyal vagy hibával 1 pont, többel 0 pont.

  2. A hiányzó elem: a tétel.
    Példák a megoldásra:
    3) Reformáljuk meg az anyanyelvtanítást!
    3) Meg kell újítani az anyanyelvtanítást ahhoz, hogy feladatát valóban el tudja látni.
    3) Az anyanyelvtanítás nem egyformán hatékony az oktatás minden területén.
    3) Az anyanyelvtanítás csak korlátozottan képes ellátni a feladatát.
    Értékelés: A hiányzó elem megnevezése és a jó megoldás is 1-1 pontot ér.

  3. Kimaradt a 6. rész: befejezés.
    A helyes sorrend:
    1. bevezetés
    2. elbeszélés
    3. tétel, témamegjelölés (-felosztás)
    4. bizonyítás
    5. cáfolás
    6. befejezés
    Értékelés: A kimaradt rész megnevezése és elhelyezése a sorrendben 1 pontot ér. Minden hibáért 1 pontot vonunk le, 4 vagy több hiba esetén nem jár pont.

  4. Példák:
    1. jellemző tulajdonságai alapján a dobókocka: olyan szabályos kocka(test), amelynek minden oldalára szabályos elrendezésben egy-egy számjelnek megfelelő pont van felfestve egytől hatig;
    2. példák felsorolásával tantárgyakat: az iskolában tanult, a tananyag csoportosítása szerint létrehozott, tudományterület(ek)hez vagy készségekhez tartozó egységek, mint például a történelem, az irodalom, a matematika, a fizika, a testnevelés;
    3. funkciója alapján az aszfalt: főként úttestek burkolására, nedvességtől való szigetelésre és festék készítésére használatos szurokszerű anyag;
    4. összetevői alapján a limonádét: vízből, citromléből és cukorból (vagy más édesítőszerből) készült italféleség.
    Értékelés: Minden jó meghatározás 1 pontot ér.

    1. definíción alapuló érv
    2. összehasonlításon alapuló érv
    3. bizonyítékokból származtatott érv
    4. ok-okozati összefüggésen alapuló érv
    Értékelés: Minden érvtípus 2 pontot ér.

  5. Az indukció lényege: az egyedi esetek megfigyeléséből vonunk le általános érvényű következtetést; másként: a halmaz elemeinek a megfigyeléséből következtetünk a halmaz egészére érvényes tulajdonságokra.
    Az ellentétes irányú módszer: a dedukció.
    Értékelés: Hibátlan meghatározás: 1 pont. A dedukció megnevezése: 1 pontot ér.

  6. Például Arisztotelész, Cornificius, Cicero, Quintilianus
    Értékelés: 3 antik rétor-szerző: 3 pont, kettő: 2 pont, egy: 1 pont.

  7. Várható például:
  8. Értékelés: Egy mű pontos megnevezése elég a 2 ponthoz.

- vissza -