Nemzeti radikalizmus
A magyar irodalom története Kazinczy óta ízlés- és világnézet-diktatúrák története,
s e diktatúrák kialakításában és fenntartásában nem nehéz felfedezni a politika
kezét. Batsányit a politikai hangulat állítja félre,
Arany társasága a hatvanhetes légkörből szívja aránytalan hatalmát, az a példátlan
tekintélyhalmozódás, mely az utóbbi években Babits és Szekfű körül következett
be, a Bethlen-kor tünete.
Visszaadta-e az irodalom a kölcsönt? Volt-e lényeges,
alakító befolyása a magyar írásnak a politikára? Hatvanhét óta alig. A Nyugat
inkább irodalmi trénje volt a radikalizmusnak, mint úttörője, az emberek itt-ott
hivatkoztak az irodalomra, de eszméit nem vették át. Magyarországon alig
képzelhető el író, aki élete valamelyik szakaszában prófétaságba ne keveredne;
az élet olyan közelről szorongatja az alkotást, hogy a ,,tiszta művésznek” is
levegőért kell kiáltania. Az irodalmunkban lappangó tanításnak mégis mi nyoma
a mai politikában? Estéről reggelre átültetett
és félreértett külföldi irányoknak van táboruk, szervezetük, de melyik tábor
és melyik program emlékeztet a nemzet nagy szenvedőire és tanítóira, akiknek
a szava a magyar sors sziszifuszi kőgörgetései közben szakadt ki kapkodó
lélegzetükkel?
Egyetlen párt van, amelybe néha belenyilall a
magyar írói hagyomány. S ha eltorzulva is, a Zrínyitől Adyig, Szabó Dezsőig
előreadott hun-posta szavát véli hallani az ember: a Nemzeti Radikális Párt.
Ez a párt legalább akart tanulni, s legalább szeret hivatkozni; s ha partnak
kicsiny is, alig néhány ember műve, nem lehetetlen, hogy a közeljövőben váratlanul
felemeli az ár, melyet az idő hajlamai és a magyarság szenvedései hajtanak alá.
Én ezt a pártot nemcsak a Bajcsy-Zsilinszky Endre programkönyvéből
ismerem, s nemcsak Féja Géza irodalmi izgatásaiból. Ismerem abból az időből,
amikor még meg sem született, ifjúsági mozgalmakból, egy elméletileg szervezetlen,
fajvédelem és kommunizmus közt hányódó tömeg kapkodásaiból. A ,,süvölvények”
mozgalma volt ez, ahogy a marxisták mondják, a magyar narodnyikoké, akik
ösztöneikhez sehogy sem találták meg a pontos fogalmazást. Azóta mégiscsak megszülettek.
Van pártjuk, újságjuk, mandátumuk, szervezetük. A fogamzás körülményei ott lappanganak
szervezetükben, de ott setteng körülöttük egy sugárnyi
remény is, az egyetlen remény, amelynek hangja és pártja van. Nem tartozunk-e
őszinteséggel nekik?
Politikus nemzetnek mondanak bennünket, de rég lehettünk azok. Inkább délibábos
nemzetnek lehetne nevezni, vérünkben van a délibáb.
A magyar ember, ha ,,elhatározza, hogy gazember lesz”: furfangos, szívós, eszes;
ha elhatározza, no, most tiszta leszek, egyszerre körülpárologja őt a délibábos
gőzű vér. Attól, hogy valami nagyot akar, táncolni kezd a valóság, Csaba népe
nyeregbe ül, s a föld vajúdni kezd, hogy
segítséget szüljön. ,,Kihajt és kivirágzik a magyar fejfa, meglássátok — nemsokára!”
Ez áll a nemzeti radikalizmusról szóló könyv első oldalán, s milyen jellemző
ez a mottó nemzetünk minden radikalizmusára: a fejfáknak kell
kivirágzaniuk, hogy győzhessenek.
A part két vezetője, Zsilinszky és Féja, minden
heroizmusuk ellenére két iskolapéldája a mi magyar betegségünknek. Egyikükben
a középnemesi, magnakartás délibáb táncol, másikuk előtt a parasztmitológia.
Nem voltunk-e lovas nép, s nem kell-e ló alánk akkor is, ha leszállítottak róla?
Hátunk mögött a történelem, alattunk a parasztság, valahol csak ott van az az
erő, amelyre szükségünk van; süket, aki nem érzi a mocorgását. Aki elolvassa
a Zsilinszky pártprogramját, hallania kell
a vérmérsék rakétapufogását, s aki a Féja irodalmi kritikáit forgatja, s hozzá
magyar parasztcsaládból származik, az ő parasztját bizony inkább a felhők országútján
várja, mint a Hatvan vagy Kecskemét felé vezető úton.
A történelmi erők megítélésében, akadályok és
erőforrások felismerésében alighanem félre-félrefog ez a párt, de a hagyománytól
és itt-ott Európától vett leckék mégsem ártottak meg; amit akar, a sors diktálta
magyar politika irányába esik. Én magam is próbálkozom egy ideje, hogy emberi
és magyar helyzetérzésemet politikai eszmékre fordítsam, s amint a Tanú első
évfolyamat a Zsilinszky programjával hasonlítgatom, az alapelvekben nem látok
áthidalhatatlan különbséget. A Szabadság valamelyik számában azt olvastam, hogy
én is az ő mozgalmukhoz csatlakoztam. Bizony nem volna rossz, ha egy
ember, akinek sorsa van, csak úgy kicsatlakozhatna a sorsából, legalább nem
volna egyedül. De ha nem is csatlakoztam, azt, amit az ,,igazi magyar mozgalomról”
érzek, megkísérelhetem úgy fejtem tovább, hogy a hasonlóságok és eltérések kiderüljenek,
s az én magányos gondolataimnak, akár elvetik, amit mondok, akár megfogadják,
valami haszna lássék.
- Az ,,igazi mozgalom”-nak a hasznos és nélkülözhetetlen néprétegek természetierő-szerű
követeléseire kell apellálnia. Az ő amorf és homályos igényüket kell eszmékbe
foglalnia, az ő akaratuk lökését kell felidéznie s egy új államalakításra
kihasználnia. Az igazi mozgalom természetes szövetségese: a magyar sorsnyomás
által kiváltott népi ellenerő s a hazájában hazátlanná tett magyar szellemi
hagyomány. Az igazi mozgalom. megdöntve a magas bürokrácia szabadcsapatának
a bankok és nagybirtok által támogatott uralmát, a földműves-, munkás-, kisvállalkozó
osztály és a hasznos értelmiség számára akarja átszervezni az államot. A mozgalom
irányító szerve a párt. Feladata: a mozgalom irányítására alkalmas jellemeket
nevel, megteremti a mozgalom tudományát, s kialakítja a tömegek követeléseit
tudatosító szervezetet.
- A mozgalom elsősorban ezé az országé, s ennek az országnak nélkülözhetetlen
és hasznos osztályait akarja e történelmi és földrajzi hely jellegét figyelembe
vevő ,,nemzet”-ben egyesíteni s levegőhöz juttatni. A mozgalom tehát ,,nemzeti”,
de azontúl, hogy nemzeti, nemzetközi is. Nemcsak a mai Magyarországhoz, hanem
az egész ,,kis népek zónájá”-hoz szól; a szomszéd országok számára mozgalmi
példát teremt. átalakulásukat téve egy közép-európai szövetség előfeltételévé.
Bár egyelőre a saját nemzeti talpra állásunkért küzd, már most jelzi, hogy
ez a nemzeti állam egy nemzet fölötti ,,birodalomban is el tud helyezkedni:
a nemzeti és nemzet fölötti állam eszméje összeegyeztethető. De a közép-európai,
közelebbi nemzetköziségen kívül ez a mozgalom európai is: az európai műveltség
sugallatára hallgat, s miközben nemzeti feladatait betölti, a szocializmus
új, magasabb válfaját akarja megteremteni, mely Európa hagyományaival, a század
eszméivel és hajlamaival szerves kapcsolatban van.
- Ez a szocializmus elődeitől rend és valóság, állami és emberi változatok
magasabb rendű egyensúlyozásában különbözik. Az ember: természet. A társadalmi
rend elszabadíthatja ezt a természetet: így keletkezett a liberalizmus bozótja;
mértani formákra nyirbálhatja: így nyírja fáit kockára a XX. századi etatizmus;
a fák szabadsága és a kert terve közt csak helykijelölő és helyoltalmazd szerepet
juttat a kertészollónak: erre az angolkertészségre készül az új szocializmus.
Ország és táj, nemzeti politika és csoportélet, tervgazdaság és egyéni
kezdeményezés az ő szemében nem ellentétek; az alárendelt dolgok viszonylagos
önkormányzata nélkül sem sejtek és szervezet, sem tagok és társadalom nem
alkothatnak magasabb fajta szerves életet.
- Nem az az ország a legerősebb, amely fizikai és szellemi erejét teljesen
összpontosította. “Azt szeretném, ha a római népnek egy nyaka volna, hogy
egyszerre vághatnám le.” Nos, a központosítás épp arra törekszik, hogy a római
népnek egy nyaka legyen. A nemzet: anyagcsereháló, s nagyon együgyű, gyarmatias
jellegű anyagcsere az, ahol a vidékről följön a bor és búza, s a központból
visszamegy az eke és a pártlista. Föld és ember valahányszor és valahol találkoznak,
eredetit akarnak létrehozni. Ember és táj: vőlegény s menyasszony. A mai államrend
és a mai műveltség óvszert dug a vőlegény zsebébe, s megtanítja úgy érintkezni,
hogy szerelmükre hasonlító magzat ne szülessék. Azt követelik tőlünk, hogy
szeressük a hazát? De mi lett ez a haza? Elvontság, mint az emberiség. Adjátok
vissza az embereknek a tájhazát; tudatosítsátok körülmények és munka, lélek
és láthatárral kiölelt világ kapcsolatait; a haza tapinthatóbb és szerethetőbb
lesz. A nemzet életének melegedőtüzeit a tájhazák közepén kell kigyújtani
— a kis egység, melyet még ismerünk, s melyben minket is ismernek, főbb embert
enged be a nemzeti életbe, s a milliókhoz közelebb fekvő kultúrköröket teremt.
A görög polisz közösségteremtő piacaira van szükség. A belső közösségek súrlódásai
nem szakíthatják szét a mai államot, a csoportok kulturális és közgazdasági
önkormányzata legföljebb túlsúlyát mérsékli, míg hadsereg, gazdasági terv,
hitel az ő kezében van.
- Szabad gazdálkodás, nacionalizált termelés: ha odadobjuk magunkat nekik,
pusztító elvek. A nemzetgazdaságtan első alapelve: add meg a közösségnek.
ami a közösségé s az embernek, ami az emberé. A XIX. század a gépek emelkedő
árnyékában azt hitte, hogy rövid idő alatt minden munka ,,indusztriális” jellegűvé
válik — meg forradalmi elméleteivel is ehhez a rövid időn belül beköszöntő
állapothoz alkalmazkodott. Ma éppen az kezd kiderülni, hogy a gépek nem is
ragadnak el akkora területet az emberi munkából, mint vártuk; s a világválságnak
is az lesz talán a végső értelme és haszna, hogy a gép hatássugarát jó időkre
megállapítja, s a tömegmunka körül demarkációs vonalat von. Ami az ember kezéből
kikerül: fáradság és művészet terméke. Ami csak fáradságé: az a tömegmunka.
A XIX. század derekán úgy látszott, hogy minden munka tömegmunkává züllik;
a XX. század középső harmadában megint a minőségmunkáé a jövő. A tömegipar
elválik a minőségipartól, s a földművelés, mely a múlt századbeli elvándorlók
nagy részét visszakapja, a ,,többtermelés”-ről a “többet eltartás” elvére
csúszva, egyre inkább földmívesművészet: kertészet lesz. Megmarad egy foglalkozási
zóna, ahol az ember lesz a gép eszköze, s egy aránytalanul nagyobb, ahol a
gép az emberé. A borbély és a vincellér gépekkel nyírnak, de a frizura és
a bor attól művészi termék lehet.
,,A tömegmunka az államé; a minőségmunka az egyéné”: állam és egyén egyensúlyát
ez az elv tükrözheti a gazdaságban. Az állami vasút, az állami posta beváltak.
S beválnak az állami bányák, gépgyárak stb. is. Túl vagyunk a kapitalizmusnak
azon a fokán, amikor a tömegpiac is vállalkozói vért, egyéni
kockázatot kívánt. A tömegipar az egyetlen termelési terület, amely elbírja
a nacionalizálást, sőt a tömegek érdekében a nacionalizálást követeli. A tömegipar
mint monopólium egyszerűsíti az adóztatást; elakasztja a tömegáruk özönvizét;
a fokozatos racionalizálással egyre több munkást enged át a legalacsonyabb
munka börtönéből a minőségmunka területére. Tömegmunka és mezőgazdaság közt
helyezkedik el a minőségjpar, kisebb, egy ember által áttekinthető
műhelyeivel. Fejlettsége a lakosság színvonalától, a jó értelemben vett ,,fényűzés”
vérbe oltott igényeitől függ. Hogy ki milyen ruhát hord, milyen bútort rak
a szobájába, hogy követi a könyvét: nemcsak pénzkérdés, még inkább ízléskérdés.
Ez a minőségipar sosem rákosodhat el úgy, mint a kapitalizmus ipara; köti
a tömegek ízlése, s kötheti az állami hitel. A mezőgazdaság kertészetté
emelésében a legnagyobb feladat a nagybirtokok lecsonkulása révén létesülő
,,kooperációkra” vár. Szinte szerencse, hogy még előtte vagyunk az igazi földbirtokreformnak.
A ,,telepítési” földeket nem szabad régi értelemben vett magántulajdonocskákká
darabolni, hiszen épp a hitellel, kereskedelemmel és bizonyos fokú tervvel
összekötött örök bérletek vagy munkabizományok lehetnek majd példái az egyéni
vállalkozást a termelési keretekkel összeegyeztető szövetkezeteknek. A hitel
főforrása ebben az államban a Nemzeti Bank, a kereskedelem féken tartója
az államhatalom. A kereskedelem ma már nem az a piacteremtő, árukat egymás
felé sodró, hasznos foglalkozás, amelyért annak idején Hume lelkesedett. A
szabad kereskedelmet államok árucsere-szerződései szorítják meg, a belkereskedelemből
a láncolás élősködőit a tömegtermelést szabályozó a minőségáruk kereskedőelitje
szorítja ki.
- Egy ilyen országban háromféle ,,hatalom” alakulna ki. Az államfőé és kormányáé
a nemzet egységét biztosító hatalom; az övé a hadsereg, tömegipar, hitel,
vasút, posta s a külkereskedelem; ő képviseli kifelé az országot, s ő rendelkezik
a nemzet tartalékaival a szükség esetén. A tájhazák önkormányzatai a polgári
élet fészkei, övék a közigazgatás, népoktatás, törvénykezés. Az ő kiküldötteik
alkotják a helyi gyökerű népképviseletet. A termelők szindikátusaiból szövődik
össze a harmadik hatalmi tényező, a gazdasági életet kiegyensúlyozó s megszervező
érdekképviselet. Az állam szervei és üzemei (hadsereg, vasút, tömegipar) nem
politizálnak, és kinevezett tisztviselőik vannak; az önkormányzatokból és
szindikátusokból a tisztviselői elem, amennyire lehet, kiszorítandó, maguk
a dolgozók viselik a tiszteletbeli tisztségeket, a tisztviselés kis csoportok
bizalmának a kifejezője. A kormány az államátalakulás korában a párté; a párt
alakítja ki a tájautonómiák és szindikátusok kereteit is. Ahogy kormány, népképviselet
és szindikátusok összműködése tökéletesebbé válik, a párt szétporlad e három
szervben, úgyhogy az állam sorsát a minőségi munkát végzők politikai akarata
irányítja a tömegmunkát végző apolitikus államszerveken át.
Ezek az alapelvek több helyen eltérnek a Zsilinszkyétől,
de azt hiszem, nem összeegyeztethetetlenek vele. Nemzetinek és nemzetközinek,
általánosnak és helyinek, államinak és egyéninek szabadabb arányosítása nélkül
jó magyar politika nem képzelhető el, s a nemzeti radikalizmusnak, úgy hiszem,
az a legnagyobb érdeme, hogy e három ellentmondás feloldására helyes politikai
közérzetet alakít ki. Csakhogy helyes közérzet még nem politikai mozgalom. Ahhoz,
hogy a nemzeti radikalizmus sarjadó szervezetei igazi mozgalmat lobbanthassanak
fel, két dologra van szükség: példára és tudományra.
Minden emberben többféle magatartás lehetősége
lappang; a mozgalom akkor válik igazán mozgalommá, ha a lappangó lehetőségek
közül ki tud emelni egyet, a történelmi helyen egyedül helyest, s ezzel a kiemeléssel
a különféle természetűi emberek magatartását hasonlóvá teszi. Különböző embereket
egy ütemre járatni egy káplár is tud; különböző emberekből ugyanazt a magatartást
kiváltani csak a lenyűgöző példa tudja. Van az
engedelmességnek egy magasabb fajtája: a példa ehhez szól. Vannak lenyűgöző
példák, és vannak meggyőzők. A lenyűgöző példa a hatás bűveszközeivel altatja
el étetünk másféle lehetőségeit; a meggyőző példa a számba vevéssel, a felülmúlással,
kiselejtezéssel. Magyarországnak nem tömegbűvölőket
kívánok, hanem egyetlen igazi példaképet, amely elől minden elfojtott magatartás,
mint nála magasabb, az ő értékeit is integráló elől sompolyogjon el. E példakép
megalkotása a mozgalom előfeltétele; e példakép elismétlése, újrakezdése
néhány vezérlélekben: a mozgalom kezdete.
Politikai mozgalom politikai ismeretek nélkül nem vezethet jóra. Amelyik mozgalom
nem tud húsz igazi tudóst nevelni a maga tapintócsápjaiul, az ne akarjon százezreket
megszervezni. Egyszer talán előterjeszteni egy
Politikai Tudóstársaság tervét; jelöljük meg itt befejezőül legalább a szakosztályokat.
A nemzeti politikának nem szabad elszakadnia a kor művészeti és tudományos mozgalmaitól,
s bele kell néznie a más államokban forró politika retortáiba.
Ez az általános eszmék osztályának a munkaköre. A második osztály felirata:
Közép-Európa népei és közép-európai együttműködés. A harmadik osztályúak Magyarország
megismerését kell szolgálnia: a tájhazák szellemét kell tudatosítani egy új
enciklopédista műfajban, mely földrajzi,
történelmi, néprajzi és társadalmi eredményeket foglal össze; felkutatja az
eleven magyar hagyományt, s elkészíti a magyar gazdaság részletes bonc- és élettani
térképét. A negyedik osztályé: a szervezkedés és harcmodor elmélete.
Példa és tudomány nélkül egy mai mozgalom ,,vad”
mozgalom marad. A jó ellenére, egyelőre a nemzeti radikalizmus is az. Az én
hibám és a te hibád, hogy az. De ha nem okulsz, már csak a tied.
1934
- vissza -