FEJLŐDÉSPSZICHOLÓGIA II.
A fejezet címszavakban:
- hét:
KOGNITÍV FEJLŐDÉS
- Bevezetés
- Főbb elméleti megközelítések
- Kognitív fejlődés csecsemőkorban
- Kognitív fejlődés kisgyerekkortól
kisiskoláskorig
- Kognitív fejlődés iskoláskorban
- Kognitív fejlődés serdülőkorban
A SZOCIÁLIS FEJLŐDÉS ALAPKÉRDÉSEI
- A szocializációs
folyamat sajátosságai
- hét:
- A szocializáció és a normaátadás folyamatai
- Szocializáció csecsemőkorban
- hét
- Szocializáció gyermek-
és ifjúkorban
- A szocializáció és a normaátadás folyamatai
A szoicalizáció normák, készségek, ismeretek, konkrét szabályok és komplex
vélekedésrendszerek elsajátítását is jelenti. A kognitív-szociális tanuláselméleti
megközelítés a tanulás hátterében három összetevőt feltételez: a direkt instrukciókat,
a formálást és az obszervációs tanulást.
- Direkt instrukciók
Információt közölnek arra vonatkozóan, hogy mit kell/vagy nem szabad csinálni
és mondani ill. mikor. Az utasítások lehetnek konrétak, vagy általánosak,
és gyakran csak a tekintélyt képviselő személyek jelenlétében hatékonyak.
Az ilyen megoldások gyakran azért nem hatékonyak, mert az egyik fél nem
érti, vagy nem azt érti a máik fél kéréséből, amit az közölni akar.
A direkt instrukciók önmagukban leginkább csak az oktatás különböző formáiban
alkalmazhatók sikerrel.
- Formálás: büntetés és jutalmazás
A formálás azokat a folyamatokat takarja, amikor a klasszikus és operáns
kondicionálást a társas-társadalmi célok elérése érdekében alkalmazzák.
Manapság inkább a formálást olyan tanítási technikaként tekintjük, mellyel
csak az elvárásoknak megfelelő viselkedést erősítik meg, és az ezzel nem
kongruenseket kioltják.
- Büntetés és jutalmazás: a következmények fontossága
A viselkedéshez, az új dolgok megtanulásához, vagy a viselkedés megváltoztatásához
a motivációt leggyakrabban a tettek lehetséges következményei szolgáltatják.
A viselkedés következménye lehet pozitív, vagy negatív, és a következményeknek
négy típusa különböztethető meg: a pozitív megerősítés alkalmazásával
egy adott válaszviselkedés valószínűsége növekszik, a negtaív megerősítéskor
egy korábbi kellemetlen állapot megszüntetése szintén növelheti egy
viselkedés valószínűségét, a pozitív büntetés, mint a nemkívánatos
válaszhoz társított kellemetlen esemény csökkenti az adott viselkedést,
és végül a negatív büntetés ugyanezt kívánja elérni, csak ezt egy
korábbi jutalomértékű mozzanat megvonása révén teszi.
A pozitív és a negatív jelző csupán a környezeti reagálás irányát
jelzi, nem pedig a megélt állapot kellemes, vagy kellemetlen voltát.
A következmény hatása attól függ, hogy a végső eredmény jutalom, vagy
büntetés értékű-e az adott személy számára.
A büntetésnek többnyire azonnali hatása van, míg a megerősítések eredményei
általában nem ilyen gyorsak és látványosak, viszont kérdés, hogy mennyire
lesz hosszútávú a büntetés hatása például a büntető személy jelenlétének
hiányában. A szocializáció alapvető célja pedig éppen az, hogy a viselkedésirányítás
olyan belső szabályozórendszere alakulojn ki, mely hosszútávon nem
a külső megerősítések függvényében, hanem az elsajátított normák és
meggyőződések szerint vezérli az egyén viselkedését. A büntetés több
nemkívánatos mellékhatással is járhat: emocionális zavarok keletkezése,
félelem és szorongás fokozódása, a büntető személy elkerülésére tett
erőfeszítések, stb. Ezek gyakran életreszólóan alakítják a személyiség
formálódását. A mellékhatások csökkenthetők, vagy elkerülhetők, ha
a büntetést kellő körültekintéssel alkalmazzák, az enyhe büntetés
a kívánatos viselkedés megerősítésével nagyon hatékonynak bizonyul.
Az azonnali büntetés többnyire hatékonyabb, mint a késleltetett, főleg
fiatalabb életkorban, valamint a büntetett egyénnel érzelmileg pozitív
viszonyban álló személy által adott büntetés és gátlás szintén hatékonyabb.
De az alkalmazott eljárás hatékonyságának az egyik legfontosabb szempontja
a konzekvens alkalmazás.
A megerősítés hatása attól függ, hogy az egyén milyennek észleli cselekedete
és a következmények közötti viszonyt, de az összetett szociális aktusok
tengerében nem könnyű meghatározni, hogy a komplex viselkedés elemei
közül a megerősítés pontosan mihez kapcsolódik. A megerősítés kapcsán
beszélni kell a jutalmazás potenciális negatív motivációs hatásáról
is. Lepper és Greene vizsgálatukban kimutatták, hogy
az ok a gyerekek, akik jutalmat kaptak valamilyen korábban szívesen
és spontán végzett tevékenységért. Elvesztették érdeklődésüket az
adott aktivitás iránt.
Fontos továbbá, hogy a szociális viselkedés egyszerre tartalmazhat
szociálisan kívánatos és negatív elemeket is. Az ilyen esetekben a
nevelő nehéz döntési helyzetbe kerül, és a döntést többnyire az általuk
érvényesnek és adaptívnak tartott norma- és szabályrendszer alapján
hozzák meg.
- Modellálás, megfigyeléses tanulás
Központi szerepe van a szociális tanuláselméletben, mások viselkedésének
megfigyelését jelenti, melynek révén az egyén új viselkedéselemeket sajátíthat
el, ráismerhet a viselkedések következményeire, stb. A megfigyeléses tanulás
során a tanulás nem csak a vizuális információk alapján történik, hanem
más szenzoros modalitások is szerepet kapnak, például a verbális megnyilvánulások.
Az utánzás és a megfigyeléses tnaulás formája a fejlődés során is változó
és megjelenésének valószínűsége egyre több tényező függvénye.
- Direkt utánzás és direkt ellenutánzás:
A cselekvés relatíve pontos megismétlése azonnal, vagy egy későbbi
időpontban. A direkt ellenutánzás során pedig a megfigyelt viselkedés
utánzásának valószínűsége csökken a megfigyelt viselkedés negatív
következményei miatt.
- Gátló és gátlástalanító hatások:
A modell viselkedése olyan viselkedéseket is facilitálhat, melyek
a megfigyelttel azonos kategóriába tartoznak, de attól szinte mindenben
különböznek, ilyenkor a hasonló válaszok száma általánosságban emelkedik,
vagyis gátlástalanodik.
- A modell karakterisztikumainak jelentősége
A modell tulajdonságai erősen befolyásolják azt, hogy a viselkedés
mennyire lesz vonzó a megfigyelő számára. Bandura és mtsai
azt találták, hogy a modellkövetés valószínűségét fokozza: ha a modell
hatalommal, presztízzsel rendelkezik, fogyasztója bizonyos vonzó javaknak,
gondoskodó, ügyesebb készségekkel rendelkezik, mint a megfigyelő,
illetve ha a megfigyelőt erős érzelmi szálak fűzik hozzá. Ilyen tulajdonságokkal
elsősorban a szülők rendelkeznek. A serdülőkor elérése után a modellek
szerepe a gyerek alakuló identitásán múlik, vagyis azon, hogy mennyire
hasonlítanak a szülők ahhoz az ideális képhez, amilyenné a gyerek
válni szeretne.
- Identifikáció
Arra a folyamatra utal, melyben és melynek révén az egyén a fontos és
életében jelentős szerepet játszó személyek szerepeit, véleményét, ízlését,
stb. sajátítja és veszi át. Ma az identifikációt összetettebb folyamatnak
tartják, mint az utánzást, melytől abban különbözik, hogy a modell viselkedésének
átvétele nem csak meghatározott viselkedéselemekre vonatkozik, az egyéne
ezeket az átvett elemeket a sajátjaként éli meg, valamint erős motivációs
késztetés jellemzi, olyanná szeretne válni, mint a modell. Ugyanakkor
félelem is adhat indíttatást az identifikációra.
- Interiorizáció, internalizáció
A viselkedés a fejlődés során fokozatosan függetlenedik a külső konrtolltól.
Az internalizáció az affektív és kognitív tényezők együttesének mechanizmusa,
melyek a külső események funkcionális tulajdonságai fölé helyeződnek,
vagy helyettesítik azokat. A viselkedés belső kontrolljának kialakulásában
a szocializáció fentebb említett folyamatai játszanak szerepet (büntetés-jutalmazás,
megfigyeléses tanulás, identifikáció). Az internalizáció mögöttes tanulási
folyamata nagymértékben függ a gyermeknevelés érzelmi légkörétől.
- Szocializáció csecsemőkorban
- A korai kötődés periódusa
A csecsmőkor szociális fejlődésének legfontosabb eseménye a ragaszkodás
kialakulása: a gyerekek 7-9 hónapos koruktól sajátos kötődést mutatnak
az őket gondozó felnőttek iránt, mely a későbbi társas, morális és személyiségfejlődés
fontos meghatározója. Ez a kapcsolat azonban csak meghatározott feltételek
mellett alakul ki megfelelően, korszakát két egymásra épülő fázis jellemzi:
a korai kötődés és a ragaszkodás. A fizikai szükségletek kielégítése önmagában
nem elegendő az egészséges fejlődéshez (ld. Harlow majomkísérletei). Arra
a kérdésre, hogy miért alakul ki ez a sajátos kacsolat a gyermek és gondozója
között, Bowlby a következő választ adja: az élővilágban egy bizonyos fejletségi
siznten túl minden utód rászorul a felnőtt egyedek segítségére. Azonban
a többi fajtól eltérően az embercsecsemő nem képes helyváltoztatással
biztosítani a felnőtt egyedek közelségét, hanem mosolygással, sírással
tartja magához közel őket, hiszen gondoskodásuk a túlélést jelenti számára.
Tehát a csecsemő eleve prediszpozíciókkal rendelkezeik a szociális interakciókra.
Az újszülöttek olyan eszközökkel rendelkeznek, melyek nagyon hatékonyak
a felnőttek figyelmének felkeltésére: szociábilisak (fogékonyak a társas
jelenlétre, érzelmi válaszaik további gondozói viselkedést serkentenek),
vizuális preferenciával rendelkeznek az emberi arcra, megismerik
gondozójuk hangját, s preferenciájuk facilitálja a szociális interakciók
fejlődését is. Sírásuk az emberi fül sázmára az egyik legkellemetlenebb
hangfrekvencia, emeli az anya vérnyomását és a pulzusszámot, megszüntetése
nemcsak a csecsemőt, hanem gondozóját is megnyugtatja. A csecsemő kompetens,
viselkedése nagyon jól szervezett bizonyos célok elérése érdekében. Külső
megjelenésével is hat, a tipikus bébivonások pozitív érzelmeket váltanak
ki, és tulajdonképpen az anyai viselkedés kiváltó faktorai. Reflexei,
a fogó- és szopóreflex, valamint sírása és mosolygása a szülők számára
gyakran a gyerek szociális válaszolóképességének bizonyítéka akkor is,
ha racionálisan tudják, hogy nem így van. Ez cirkuláris reakcióként facilitálja
a szülő válaszkészségét. A csecsemő és gondozója közötti viszony érzékeny
reciprok folyamat. A csecsemők egyéni karakterisztikumokat mutatnak,
melyek segítségével a szülők válaszai tovább árnyalhatók.
A csecsemők egyéni különbségeit vizsgálta Thomas és Chess
a jól ismert New York Longitudinal Study-ban, és kilenc faktorban
(aktivitási szint, ritmikusság, eltéríthetőség, közeledés/visszahúzódás,
adaptivitás, a figyelem terjedelme és időtartama, a reakciók intenzitása,
a válaszreakció küszöbe és a hangulat minősége) regisztráltak különbséget
az egyes gyerekek között. A talált különbségeket viselkedési stílusnak,
temperamentumnak nevezték el, mely kétféle módon befolyásolja a csecsemők
tapasztalatait: a csecsemő diszpozíciói különböző gondozói viselkedést
váltanak ki, ugyanakkor a különböző csecsemők különbözőképp reagálnak
ugyanarra a környezeti hatásra.
- A ragaszkodás (attachment) időszaka
A ragaszkodás egy specifikus személyhez fűződő tartós érzelmi kötelék,
jól látható ismérvei vannak (Maccoby): közelségkeresés, szeparációban
kellemetlen állapot, a személy visszatértekor öröm, a kitüntett személy
felé való orientáció. A ragaszkodás fejlődésében Bowlby négy szakaszt
különböztetett meg:
- a differenciálatlan szociabilitás szakasza (0-3 hónap),
mikor a csecsemő nyitott a szociális helyzetekre, de eszközei mindenki
felé irányulnak, mindenkire egyformán reagál.
- differenciálódó szociabilitás (3-7 hónap), a szociális mosoly
megjelenésével kezdődik. Kiváltója specifikusan szociális inger, de
még itt sem válogat, hanem mindenkire egyformán mosolyog. A szakasz
második felétől kezdi preferálni az ismerős személyt, de barátságos
az idegenekkel is.
- specifikus, megkülönböztetett szociabilitás (7-24 hónap),
itt már barátságtalan az idegenekkel, egyértelmű jelét adja, hogy
a specifikus személy közelében akar lenni, itt már kialakult a ragaszkodás
közte és gondozója között.
- a partneri viszony (24. hónaptól), a kisgyerek lassan kezdi
figyelembe venni és elfogadni mások szempontjait is.
Bowlby szerint a csecsemő egy belső modellt alakít ki magában a
gondozójával való tapasztalata alapján az emberi kapcsolatokról általánosságban.
Biztonságos viszony esetén a jövőbeli kapcsolatokba is nyitottan, bizalommal
lép.
- Különbségek a ragaszkodásban
Ainsworth és munkatársai olyan vizsgálati módszert fejlesztettek
ki, mellyel mérni lehet a ragaszkodás minőségét (Idegen Helyzet Kísérlet),
és a gyerekek reakciói alapján három csoportot különítettek el:
- Biztonsággal kötődő gyerekek (a minta kb 60%-a), akik
anyjukat biztonsági bázisnak tekintik, elmenetelekor izgatottak
és sírnak, visszatérését örömmel fogadják.
- Ambivalensen kötődő gyerekek (20%), mintha nem bíznának
teljesen az anyjukban, mert nyugtalanok, mikor az nincs jelen,
de ha visszatér, akkor is nehéz őket megnyugtatni.
- Elkerülő gyerekek (10%), visszatérése után elkerülik
anyjukat, néhányan barátságosabbak az idegennel, mint saját anyjukkal.
Azt, hogy bizonyos esetekben nem alakul ki biztonságos kötődés,
a szerzők azzal magyarázzák, hogy a korai anya-gyerek kapcsolat
zavart szenvedett. Követéses vizsgálatukban kimutatták, hogy az
anyák gondozói viselkedésük során jelentős különbségeket mutatnak
az alábbi faktorokban: érzékenység a gyerekre, elfogadás,
kooperáció, elérhetőség. Eredményeik szerint a biztonságosan
kötődő gyerekek anyját a szenzitív válaszkészsége jellemezte.
A vizsgálat általánosíthatóságát többkritika is érte: Kagan
szerint az egyes csoportokba sorolást sok esetben a gyerekek eltérő
temperamentuma dönti el, másrészről a korábbi tapasztalatok is
meghatározóak reakcióikat tekintve.
- Ragaszkodás más személyekhez
Az apák involváltsága a gyereknevelésben kultúránként jelentősen eltér,
pedig ugyanolyan jól interpretálják a csecsemő jelzéseit, miant az
anyák (csak ritkábban használják ezt a képességüket). 7 hónapos kor
körül a gyerekek ugyanúgy ragaszkodnak mindkét szülőhöz, de ismeretlen
helyzetben az anya iránti preferencia erősebb. Az apáknak egyedi szülői
stílusuk és szerepük van a fejlődés legelejétől, pl eltérő interakciós
stílussal rendelkeznek: az anyák inkább többet beszélnek a gyerekhez,
míg az apák többször érintik meg őket, valamint játékstílusuk is eltérő
(az apák több fizikai játékot kezdeményeznek), tehát a két szülő eltérő
tapasztlatokat szolgáltat a gyerek számára.
- Az éntudat kialakulásának szocializációs következményei
A második életév vége felé a dacosság, akaratosság gyakoribbá válik, a
gyerek bár még kezdetlegesen, de irányadó normákat és mércéket sajátít
el, vannak kognitív reprezentációi a jóra és a rosszra vonatkozóan (de
az összefüggések felismerése még bizonytalansággal jár). Ebben a korban
már célokat állítanak fel maguknak, nem törődve azzal, hogy hogyan reagálnak
ezekre a szülők. Ezek olyan ügyességi mércék, melyek azt próbálgatják,
hogy mit képesek megtenni. E jelenségek mögött egy jelentős fejlődési
változás, az éntudat kialakulása áll. A gyerekek 2-3 éves korukig nem
használják az "én" személyes névmást, magukra saját nevükkel
utalnak. Az én mögütt egy olyan tapasztalati, összetett jelentéstartalom
áll, melyeket elemi formában körülbelül a 3. év elejére dolgoznak ki.
- vissza a tematikához -