Az ókori Egyiptom öt fő korszakra tagolódik (hatalmi helyzet változása és a dinasztiák szerint). A dinasztiákat megelőző korban, az i.e. 4. évezred végéig a területszerző törzsi háborúkból két királyság emelkedett ki, a Nílus deltavidékén fekvő Alsó-Egyiptom s attól délre, a folyó mentén hosszan elnyúló Felső-Egyiptom.
Karnak, Amon-templom (XVIII. dinasztiától, i.e. XVI. sz-tól az i.e. IV. sz.-ig.) |
Egyiptom a Nílus völgyében fekszik, Afrika északkeleti részén, a líbiai és az arab sivatag között. Sivatagi éghajlatú, földjét a Nílus évenkénti áradásakor a kiömlő iszap teszi termékennyé. Területe rendkívül gazdag jól megmunkálható, kemény kőfajtákban, ezért monumentális építkezéseknél a kezdetben használt fa és agyag helyét átveszi a kő. Az egyiptomi kultúra ideológiai alapja lényegében a vallás, melynek sajátos jellemzője a lélek hallhatatlanságába vetett hit, s egyik legfontosabb tartozéka a halálon túli élet magyarázatára kidolgozott elképzelések rendszere. Többnyire ember testtel és állatfejjel ábrázolt isteneik a természeti erőket személyesítik meg. Az éppen uralmon lévő fáraót istenként tisztelik.
A tudományban, különösen a gyakorlati feladatok megoldásában az egyiptomiak
élen jártak. Kidolgozták már az i. e. 3. évezred kezdetén az ókor legtökéletesebb
naptárrendszerét, amely a 365 napos éven alapult. Csillagászati ismereteik a
Nílus áradásának kiszámításaihoz nélkülözhetetlenek voltak. Matematikai módszereik,
geometriai szerkesztő-eljárásaik, a tízes számrendszer használatuk az épületeik
megtervezésénél fontosak voltak. Magas színvonalon ismerték az orvostudományt,
a görögök írásaiból kiderül, hogy külön szakorvosaik voltak. Ismereteik rögzítésének
eszköze az írás, náluk ennek egy ünnepélyes formája alakult ki a hieroglif írás
alakjában. Ez kőbe vésve az épületet is díszítette. A mindennapi életben , a
feljegyzéseknél a kép-jeleket erősen leegyszerűsítették, s az így létre jött
írást nevezzük hieratikus írásnak. Ebből fejlődik ki a késői korban a még tovább
egyszerűsített démotikus írás.
Az irodalomra vonatkozó emlékek részben vallásos témájúak (pl. Halottak könyve),
esetleg nevelő vagy szórakoztató történetek (pl. A paraszt panaszai; Hajótörött
története).
A képzőművészet alkotásai a műfajtól és a témától függetlenül, bárhol jelennek
meg, rendeltetésük szerint elsősorban a túlvilági életet szolgálják. A templomokban
a domborművek s a szobrok az uralkodót és az isteneket magasztalva az e világban
szerzett érdemeket örökítik át a túlvilágba. a sírkamrákban a festet vagy domborművű
képek az elhunytnak adják meg mindazt, amire a halál utáni élet teljességéhez
szüksége lehet. Az egyiptomi művészet sajátos stílusát az életnek és a halálnak
egymásba átfonódó kettőssége adja meg. Az élet mindennapi eseményeit ábrázolják,
de időtlenné általánosított, elvont formákkal. Az emberi alak, pl. a festményeken
vagy a domborműveken mindig úgy jelenik meg, hogy fej profilban, a törzs felső
része előlnézetben, csípőtől lefelé pedig a két láb ismét oldalnézetben látszik.
A legjellemzőbb nézeteket egyesítő , síkszerű ábrázolásban a nagy felületek
törvénye érvényesül.
A szobrászat ugyanilyen elvont, szabályokhoz kötődő beállításban, de élethű
arcvonásokkal számos fáraó s tisztségviselő képmását örökítette meg. Az Óbirodalom
korából jelentős emlékek a Khephrén diorit ülőszobra, a párizsi Louvre-ban őrzött
írnok és az ún. falusi bíró keményfából faragott álló alakja.
A Közép- és az Újbirodalom korának egyik talán leghíresebb szobra Nofertiti királynő mellszobra. Érdekesség, hogy az alábbi képen látható szobron kívül a királynőt egy befejezetlen, rózsakvarcból faragott szobor is ábrázolja. Hiába, az ő típusa volt az Amarna-kor szépségideálja.
Egyiptomban a képzőművészet szorosan kapcsolódott az építészethez. Ezt nagymértékben
elősegítette a sajátos ábrázolás mód. a nagy felületek törvénye szerint síkban
kiterülő formák, az egy főnézetre beállított szobrok már önmagukban is annyira
tektonikus felépítésűek, hogy létezésük természetes közegeként szinte megkövetelték
maguk körül az épületet.
A kisplasztikára és az iparművészetre a magas színvonal a jellemző. A sírokból
nagy mennyiségben kerültek elő ékszerek, edények, bútorok, különféle használati
tárgyak, modellek, és a hétköznapi élet, a munka eseményeit sokszor realisztikus
hűséggel megjelenítő kis szoborcsoportok. Ezeket a túlvilági életre szánva helyezték
el a halott mellett a sírkamrákban.
Az egyiptomi építészet legjelentősebb emlékei az istenek tiszteletére emelt
templomok és a halott-kultuszt szolgáló monumentális sírépítmények. A világi
építészetről aránylag keveset tudunk.
Az egyiptomi építészet legfontosabb építészeti emlékei a már említett templomok,
sírépítmények ezen kívül a paloták, a lakóházak, az emlékművek (bár ezek a szobrászathoz,
mint műfajhoz közelebb állnak), a pülonok, a dromoszok, a barlang-templomok,
a halotti-templomok, a masztabák és természetesen a piramisok. A piramisokat
eleinte csak fáraóknak építették, de hamarosan kiterjedt ez a szokás a királyi
család többi tagjaira is, s a monumentális gúlák mellé így kisebbek is sorakoztak.
Idővel mind többen követték a példát.
A gizai piramisok mellett egy hatalmas szfinx emelkedik. Oroszlánteste és emberfeje
van, 57 méter hosszú és 20 méter magas. A fennsíkon álló mészkősziklából faragták,
a sivatagi szél időről időre homokkal borítja be alsó részét és eltakarja a
belsejébe vájt római kori sziklatemplomot. Valódi jelentése hosszú ideig rejtély
volt. Ma már tudjuk, hogy Kelet felé tekintő alakjában Khephrén fáraót, a közelben
álló piramis építtetőjét kell látnunk. Egy itt talált felirat szerint elkészülte
után 1000 évvel még úgy tudták, hogy a szfinx ennek a fáraónak a képmása.
A romantika ebben a gigantikus szoborban, amelyet i. e. 2500 körül faragtak
ki, a távolt fürkésző tekintete miatt a megválaszolatlan kérdések titokzatos
szimbólumát látta. A szfinx fejét klaft borítja, a fáraók hagyományos fejdísze.
Még ma is elég nehéz kimerítően értekezni az egyiptomi festészet történetének minden részletéről. Inkább a rajz nagy korszakairól és a kompozíciós rend alakulásáról lehet beszámolni. Bár az Újbirodalom előkelőinek temetőjében, Théba nyugati oldalán százával tártak fel sírokat a XVIII. dinasztia elejétől a XIX. dinasztia végéig tartó korszakból, s ezek jól illusztrálják a festészetben végbement változásokat - az Óbirodalom és a Középbirodalom korában ugyanez már nem követhető nyomon ilyen tüzetesen, mert sokkal kevesebb emlék maradt fenn, s ezek állapota távolról sem kielégítő. A színek elhalványodtak, a részletek gyakran eltűntek, a falra pedig az idők folyamán gyakran annyi minden rakódott rá, hogy sokszor előbb meg kell tisztítani a felületet a festmények tanulmányozásához. Ilyen állapotban vannak például Beni Haszán híres sírjai, amelyeknek első és nagyon hasznos publikációja sok festményről csak fekete-fehér rajzot közöl. Amikor ezekhez a festményekhez közeledünk, az őket borító korom- és piszokréteg alatt remek rajzot és színezést fedezünk fel. Így némi fogalmat alkothatunk erről a kevéssé kiaknázott, gazdag anyagról, amelynek teljes megismerésével tökéletesebb ítéletet mondhatnánk az első thébai birodalom - a Középbirodalom - festői kifejezésmódjáról. Erről tanúskodik a későbbiekben néhány példa.
Az egyiptomi építészet legjelentősebb emlékei az istenek tiszteletére emelt
templomok és a halottkultusz szolgálatában álló monumentális sírépítmények.
A világi építészetről aránylag keveset tudunk. Az egyszerű vagy gazdag lakóházak,
az uralkodók és az előkelők palotái többnyire fából s agyagból épültek, ezért
csak elvétve maradt fenn nyomuk. Az építészethez sorolható feladatok között
meg kell még említeni a nagyléptékű emlékműveket, de azzal a megjegyzéssel,
hogy műfajuk szerint ezek inkább a szobrászat körébe tartoznak.
Az egyiptomi történelem egyes korszakainak fontosabb építészeti emlékei:
Szakkara: síregyüttes. A III. dinasztia egyik fáraója, Dzsószer építtette.
Tervezője, Imhotep az első névszerint ismert építész. A fallal körülvett, s
kápolnákkal, halotti templommal kiegészülő sírkerület legjelentősebb építménye
a kb. 60 m magas, hatlépcsős piramis.
A helyén eredetileg hatalmas masztabát kezdtek építeni, az növekedett állandó
nagyobbítással először négy-, majd később hatlépcsős piramissá. Ez volt az ókori
Egyiptom első nagyszabású kőépítménye. A falazásán megfigyelhető, hogy munka
közben hogyan szereztek egyre nagyobb jártasságot a kőépítés technikájában.
A sírkerület épületein az utánzó formálás számos példájával találkozunk. Legérdekesebb
az ún. déli sír homlokzata, amelyen a falsík egy szakaszát úgy faragták meg,
mintha gyékénykötegekből lenne összerakva s az álajtó fölé szemöldökként odafaragták
a felgöngyölt gyékényszőnyeget.
Gizeh: piramisegyüttes. A líbiai sivatag határán fekvő sírváros a IV.
dinasztia idején épült. Kheopsz, Khephrén és Mükerinosz fáraók piramisain és
a hozzájuk tartozó halotti templomokon kívül a királyi család tagjainak s a
birodalom vezető embereinek a masztabái kerültek ide.
Az együttes leghatalmasabb építménye a Kheopsz piramis. Az oldalaival a fő égtájakra
pontosan beállított, szabályos kőgúla oldalhossza 230 m, az eredeti magassága
146,5 m.
A méretek érzékeltetésére érdemes megjegyezni, hogy az építéshez megközelítően
2,3 millió, darabonként kb. 35 tonnás kőtömböt használtak fel. Ennek nagyobb
részét a helyszínen termelték ki, csak a burkolathoz szállították távolabbi
bányákból a gránitot és finomabb szemcséjű mészkövet. Egy görög történetíró
feljegyzése szerint az óriási munka 30 évig tartott, s minden évben 3 hónapon
át - az áradás idején - 100 000 ember dolgozott rajta. Ekkora tömeg foglalkoztatása
minden részletében előre rögzített tervet s kitűnő szervezést követelt.
A Kheopsz piramis a tömegével ható, majdnem teljesen tömör kőépítmény.
A teljes térfogata több mint 2,5 millió m3, s ennek csupán 1250-ed része, összesen
2000 m3 a belső tér. Három helyisége van: a talajszint alatt 20 m-es mélységben
a sziklába vágott sírkamra, fölötte az ún. "Királynő kamrája", s még
magasabban a királysír tere. Ez utóbbi megközelítően 5 X 10 m-es alapterületű,
6 m magas, gránittal burkolt helyiség. Síkmennyezetét szellemesen kialakított
üreges teherhárító szerkezet védi a ránehezedő roppant kőtömeg nyomása ellen.
A sírkamrákhoz a rejtett bejárat mögött szétágazó lejtős folyosók vezetnek.
Közülük a felső a királysír előtt 46 m hosszú, 8,5 m magas galériává tágul.
A kivitelezés technikai színvonalára jellemző, hogy a királysír burkolatán a
gránittömbök s a galéria falain a mészkőtömbök illeszkedése még ma, az építés
után négy és fél évezreddel is tökéletesen hézagmentes.
A gizehi együttes templomai közül a legjobb állapotban Khephrén halotti temploma
maradt fenn. Két részből áll: az ún. völgy-templomból a Nílus-partján és feljebb,
a piramis mellett épült
tulajdonképpeni halotti templomból. A kettőt hosszan elnyúló, zárt folyosó kapcsolja
egymáshoz. Téralakítás szempontjából legjellemzőbb részük a fordított T alaprajzú,
többhajós pillércsarnok.
Beni-Hasszán: sziklasírok. A XI-XII. dinasztia idejéből származó sírokat a Nílus-part meredek sziklafalába vágták, kb. 20 m-rel a folyó szintje fölött. A tartomány kormányzói s előkelői temetkeztek itt. A sírok főhelyisége a rendszerint két-két oszloppal tagolt, háromhajós halotti kápolna, mely - a homlokzatán két oszloppal kialakított - portikusszerű előtérből nyílik. A mélyebben fekvő sírkamrához a kápolnából visz le függőleges akna. A beni-hasszáni sírokra jellemző a kannelurázott törzsű protodór oszlopok alkalmazása.
Kahun: piramis-város. A XII. dinasztia korából való tervezett város
a II. Szeszósztrisz sírjának építését irányító tisztviselők és papok, valamint
a felügyelők és szakképzett mesterek lakóhelye volt. Valószínűleg már a Középbirodalom
idején elnéptelenedett, romjait belepte a sivatagi homok, annak köszönheti a
fennmaradását. Az alaprajza kb. 350 X 400 m-es szabálytalan négyszög. Fal vette
körül, s nagyjából az égtájak irányában futó, egyenes utak derékszögű hálózata
osztotta tömbökre. A terület több mint 2/3-át elfoglaló keleti városrész volt
a tisztviselőké és a papoké, ezt fal választotta el a zsúfoltabb nyugati negyedtől.
A helytől és a mérettől függetlenül valamennyi ház napon szárított agyagtéglából
épült: az egyszerűbbek 2-3 helyiséggel, a rangosabbak kis belső udvarral, a
nagykiterjedésű gazdag lakóházak több udvar köré elrendezve. Mindegyik épület
befelé fordul, az utca felől a tömör falat csak a szűk bejárat nyílása bontja
meg.
A gazdag lakóház néha 60-80 helyiségből áll. Központja a bazilikális megvilágítású,
négyoszlopos fogadóterem, amelyhez a ház urának lakóhelyiségei kapcsolódnak.
Ennek a résznek külön előtere s tornácos udvara van. Hozzá hasonlóan a saját
udvarai köré rendeződő külön egység a nők lakosztálya, a gazdasági rész a konyhákkal,
továbbá a raktárak csoportja.
Deir el-Bahri: terasztemplom. A XVIII. dinasztiához tartozó Hatsepszut
királynő építtette az i. e. 2. évezred közepén. Ez az ókori Egyiptom legfestőibb
megjelenésű temploma. A tájba szervesen belesimulva, lépcsőződő teraszokkal
emelkedik a Nílus partjától a folyó völgyét szegélyező hegy meredek sziklafaláig.
Az alsó szint tágas előudvar. Három oldalról nyitott, csak a templom felől határolja
le a középső terasz homlokoldalának pillérfolyosós homlokzata. Innen enyhe lejtésű
rámpa vezet fel a következő szintre. Az valamivel zártabb: szemben a felső terasz
homlokoldalának pillérfolyosója, jobb oldalról a hegy előre nyúló sziklavonulata
határolja. Az újabb rámpán megközelíthető felső terasz aztán teljesen bezárul.
Pillérfolyosós homlokzata mögött tömör fallal s azon belül többhajós oszlopcsarnokkal
körülvett udvar következik. Abból nyílnak a sziklába mélyített kis szentély-terek.
A tengelyre fűződő - axiális - térsor egyre határozottabban bezárulva, fokozatos
korlátozással vezet az alsó terasztól a szentélyig. A térszervezésnek ez a sajátos
módja az ókori Egyiptom építészetében először tisztán itt jelentkezett. Ezt
a megoldást vette át és fejlesztette tovább az Újbirodalom korának templomépítészete.
Luxor: Amon templom. A XVIII. dinasztia idején, III. Amenhotep építtette.
Egy évszázaddal később, az i. e. XIII. században, a XIX. dinasztiához tartozó
II. Ramszesz alatt a bejárat felől újabb udvarral bővült.
Eredeti állapotában a templom térsora háromhajós csarnokkal indult. Itt két
sor sima törzsű kehelyfejezetes papiruszoszlop tartotta a mennyezetet. Utána
szélesebb, négyszög alaprajzú udvar következik. Ezt három oldalról kötegelt
törzsű bimbófejezetes papiruszoszlopok kettős sora keretezi . A negyedik oldalon,
a bejárattal szemben az oszlopok sora megtöbbszöröződik s az udvarra nyíló fedett
csarnokká tágul. A mögött két csökkenő méretű - keskenyebb és alacsonyabb -
tér vezet tovább Amon bárkájának szentélyéhez, amelyet különböző rendeltetésű
kultusz-terek csoportja vesz körül. A luxori templom térrendszerében teljessé
kiérlelve valósult meg az a módszer a tengely mentén egyre zártabban s csökkenő
mérettel sorolódó terek fokozatos korlátozása amelynek első példáját Deir el-Bahariban
láttuk. A későbbiek folyamán ez már csak a megoldás részleteiben módosult.
A luxori templomot a későbbi hozzáépítés kissé rendhagyóvá változtatta. A II.
Ramszesz korából való, pülónos homlokzatú udvar szögtöréssel csatlakozik a korábbi
részhez. Ennek az volt az oka, hogy a templom előtt, éppen a tengelyben állt
egy régebbi kis méretű szentély, amelyet meg akartak tartani. A tengelyt úgy
hajlították el, hogy azt kikerülje.
Ahet-Aton: előkelő lakóház. A XVIII.. dinasztia egyik uralkodója, IV.
Amenhotep nagyhorderejű reformokat kezdett. Az egyiptomiak isten-világában vezető
helyet elfoglaló Amon tisztelete helyett a napisten - Aton - kultuszát tette
hivatalos vallássá. Jelképesen ő maga is az Ehnaton nevet vette fel, s Aton
védnöksége alá helyezve új fővárost építtetett. A fáraó halála után a reform
elbukott, s Ahet-Aton, a főváros elnéptelenedett. Homok alá került romjai ezért
maradtak meg.
A gazdagok lakóháza lényegében hasonló volt a Kahunban feltárt Középbirodalom-kori
lakóházak központi részéhez. Itt is a felső oldalvilágítással kialakított, két-
vagy négyoszlopos fogadótermet veszik körül a lakóhelyiségek, a fürdő- és a
vendégszobák. Ez .a hagyományos elrendezésű tércsoport azonban Ehnaton korában
szabadonálló épületté vált. Fallal határolt kert előzi meg s járulékosan csatlakoznak
hozzá-külön udvarokban elkerítve - a szolgalakások, konyhák, raktárak, istállók
s a gazdálkodás különféle tartozékai.
Karnak: Amon templom. Ez volt az ókori Egyiptom leghatalmasabb temploma.
Építése a XVIII. dinasztia első fáraóinak idején kezdődött, az i. e. XVI. század
végén, s több mint 1200 évvel később, a Ptolemaioszok alatt fejeződött be. Legrégibb
része, a szentély I. Thotmesz idejéből való. A mögött építtette fel III. Thotmesz
az ún. ünnepi csarnok együttesét, előtte pedig Hatsepszut királynő, II. Ramszesz
s több más uralkodó a szentélyhez vezető nagyszabású térsort. A templom mindig
a tengely mentén, a bejárat irányában bővült. A meglevő pülónos homlokzat elé
illesztették az újabb toldalékot. Így aztán a főhomlokzat a Ptolemaiosz-kori
pülónja mögött még további hat pülonos kapuzat állt.
Téralakítás és részletképzés szempontjából nagyon érdekes a III. Thotmesz korában
épült öthajós, bazilikális megvilágítású ünnepi csarnok. A kiemelt födémszakasz
alatt, a két középső sorban az oszlopok törzse lefelé keskenyedik s a fejezetük
is megfordított, kinyílt virágkehely helyett harang alakú. Ez a forma bizonyára
a faépítészetben alakult ki. A korai időkben állíthatták így - keskenyebb végével
lefelé - a fatörzset, hogy a fedél bekötésére szolgáló horony ne gyöngítse a
keresztmetszetet. A hagyományossá lett megoldás valószínűleg továbbélt a lakóházak
fogadótermeiben. S amikor a monumentális építészetben - a lakóházak példája
nyomán - először alkalmazták a bazilikális térformát, azzal együtt átvették
s kőbe faragva utánozták az oszlop alakját is.
A karnaki együttes legjelentősebb belső tere a második és a harmadik pülon közét
elfoglaló, a XIX. dinasztia idején - zömmel II. Ramszesz alatt kiépült hüposztül
csarnok. A bazilikális metszetű 17 hajós tér mennyezetét papirusz oszlopok tartják:
a kiemelt rész alatt, a két középső sorban a fejezetek kehely alakúak, az oldalhajókban
bimbóvá zárulnak. Az egyiptomi építészetre jellemző utánzó formálásnak ez az
egyik legsajátosabb megnyilvánulása. A csarnokot az áthidaló gerendákra felfektetett
kőlapok fedik. Megvilágítást a kiemelt rész oldalfalának kőrácsain át csak a
három középső hajó kap. S virágkehelyként kinyíló fejezettel az oszlopok éppen
ott nőnek magasabbra. A mellékhajókban, ahol kevés a fény, az oszlopok alacsonyabbak
s a fejezetük bimbó alakban zárva marad. A karnaki hüposztül csarnok az ókori
Egyiptom legmonumentálisabb belső tere. Megvalósítása építőtechnikai teljesítményként
is lenyűgöző. Méreteinek érzékeltetésére érdemes megjegyezni, hogy a két középső
sorban az oszlopok magassága 23 m, a nyitott papiruszfejezetek felső síkjának
a területe pedig 16,5 m2, vagyis akkora, hogy egymás mellett állva elférne rajta
legalább 50 ember.
Théba: Ramesszeum. II. Ramszesz halotti templomának együttese. Thébával szemben, a Nílus nyugati partjának hegyei között, az ún. Királyok völgyében épült az i. e. XIII. században. (Az Újbirodalom korának fáraói a sziklafalba vágott barlangsírokban ide temetkeztek s itt épültek halotti templomaik.) A templom a XIX. dinasztia idején végérvényessé kiérlelt típust képviseli, annyi kis szabálytalansággal, hogy a pülon-homlokzat vonalához képest a tengely iránya enyhén megtörik. A térsor két egymás mögötti udvarral kezdődött. Az elsőt a fáraó hatalmas méretű ülőszobrai díszítették, a másodikat négyszögű pillérek elé állított Ozirisz szobrok. A tengelyben továbbhaladva a második udvar után a karnakihoz hasonló, de annál jóval kisebb, kilenchajós hüposztül csarnok következett, majd néhány csökkenő méretű, oszlopos terem mögött a szentély. A templom első udvarához az egyik oldalon palota csatlakozott, amely nem állandó lakóhely, hanem a kultuszhoz kapcsolódó szertartások színtere volt. A templom mellett három oldalról az áldozati ajándékok befogadására raktárak sokasága épült, s az egész együttest nyílás nélküli, tömör fal vette körül.
A Ramesszeumtól nem messze, Medinet Habuban a XX. dinasztia egyik fáraója, III. Ramszesz is így építette meg a saját halotti templomát. Ennek az elrendezése még világosabb, eltűntek belőle azok a kisebb szabálytalanságok, amelyek II. Ramszesz templomában a tengely ferdüléséből adódtak.
Abu Szimbel. Nagytemplom. A Nílus bal partjának magas sziklafalába mélyülő
barlangtemplomot II. Ramszesz alakíttatta ki. Alaprajzi elrendezése, a terek
sorolása az épített templomok megoldását ismétli . A sziklafalba vágott rézsűs
homlokzata a pülonnak felel meg; ezt a fáraó 20 m magas ülőszobrai díszítik.
A bejárat mögötti tér, amelyet két sorban 4-4 Ozirisz-pillér oszt, az udvart
helyettesíti . Az abból nyíló négypilléres terem a hüposztül csarnok. Azt követi
a bárkatér és végül a szentély.
A templom ma már nem az eredeti helyén áll. Az asszuáni gát építésével a Nílus-völgynek
ez a szakasza víztárolóvá duzzadt. A barlangterek egész sziklatömbjét kb. 30
tonnás darabokra szétfűrészelve kiemelték a helyéről s 60 m-rel magasabban,
a víztároló partján állították ismét össze. Eddig ez volt a műemlékvédelem legnehezebb
vállalkozása.
Karnak: Honszu templom. Amon hatalmas főtemploma mellett a XX. dinasztia
idején, az i. e. 12. század első felében III. Ramszesz építtette. Az egyiptomi
templomok térsorolásának legtisztább példája. A pülonos homlokzat mögött fekvő
udvart három oldalról sima törzsű, bimbófejezetes papiruszoszlopok kettős sora
keretezi. Az utána következő hüposztül csarnok öthajós, bazilikális felépítésű.
Megvilágítást a kiemelkedő oldalfalak kőrácsain át a három középső hajó kap.
A szentély belső terét, amelyben az istenség bárkája áll, folyosó veszi körül.
Erről a folyosóról kétoldalt kultuszterek nyílnak, hátul pedig, a tengelyben
egy tágasabb négyoszlopos terem, körülötte szimmetrikusan elrendezett kis helyiségekkel.
A terek fokozatos korlátozásának hagyományos megoldása szerint a bejárattól
a szentélyig haladva a bezárulás egyre teljesebb, mind kevesebb a fény s egyenletesen
csökken a magasság. Nemcsak a födém síkja ereszkedik lépcsőződve mind alacsonyabbra,
hanem ezzel együtt a padlószint is lépcsőzetesen emelkedik.
Edfu: Hórusz templom. A Ptolemaioszok korában épült, az i. e. III. század
közepétől kezdve majdnem két évszázadon át. Lényegében az Újbirodalom templomainak
hagyományossá lett meg oldását követi, de a térsor alakításában már érezhetően
jelentkezik a görög építészet hatása. A pülon-homlokzathoz csatlakozó kerítésfal
nem a templomot határolja, hanem egy udvart vesz körül. Azon belül külön egységként,
a külső faltól közzel elválasztva áll maga a templom. S azon belül ismét külön
egység a szentély központos jellegű tércsoportja. A pülonok mögötti udvart három
oldalról oszlopfolyosó veszi körül. Negyedik oldalán, a bejárattal szemben a
templom első oszlopcsarnoka nyílik, amelyet csak az oszlopközök mellvédszerű
felfalazása választ el az udvar légterétől. Amögött helyezkedik el a hüposztül
csarnok, majd egy kisebb áldozati tér és a szent bárka tere után a belső szentély.
Ez utóbbi tulajdonképpen külön építmény. Az egészet egyetlen gránittömbből faragták
ki, s úgy állították be a helyére.
Hasonló elrendezéssel épült a Késői birodalom korának másik jelentős emléke,
a denderai Hathor templom . A homlokzati oszlopcsarnokban itt alkalmazták az
istennő arcmásával képzett Hathor-fejezetes oszlopokat.
Egyiptom építészete az i. e. 2. évezred közepe után, az Újbirodalom korától
kezdve az ókor nagy kultúrterületeire majdnem mindenütt hatott. Az újbabilóni
és a perzsa építészetben egyiptomi részletformákkal is találkozunk. Ez azonban
elég kivételes, a hatása általában nem volt ennyire közvetlen. A klasszikus
kor nem a formákat vette át Egyiptomtól, hanem a formálás elvi módszerét. A
monumentális kőépítészet évezredes gyakorlatából leszűrhető tanulságokat hasznosította.
A római birodalom bukása után az egyiptomi ókor nagy alkotásai feledésbe merültek.
Feltárásuk a XIX. század elején indult meg. Napóleon 1798-ban az egyiptomi hadjáratra
tudósokat is vitt magával, akik a többezeréves kultúra emlékeit kutatták. Így
találtak rá 1799-ben egy fekete bazaltból faragott feliratos kőlapra, az ún.
rosette-i kőre, amelyen ugyanaz a szöveg szerepelt hieroglif jelekkel, demotikus
írással és görögül. Ennek alapján fejtette meg 1822-ben egy francia nyelvész,
Francois Champollion a hieroglif írás képjeleit, ami új távlatokat nyitott a
kutatás előtt. Kiváló tudósok - többek között Lepsius és Marictte - vezetésével
megkezdődtek a feltárások. Az utóbbi évtizedek legjelentősebb munkája Núbiában
folyt, azon a területen, mely az asszuáni gát mögött víz alá került. 1964-ben
a núbiai leletmentő ásatásban magyar kutatók is részt vettek.
Az egyiptomiak az Ó- és Középbirodalomban királyaikat piramisokba temetik, először Dzsószert (i.e. 2600 körül). Az Újbirodalomban (i.e. 155-1070) nem emelnek több piramist. A piramisok eleinte sziklatömbökbol, később vályogtéglából készült monumentális építmények. a legnagyobb közülük a 137 m magas és eredetileg 230,38 m oldalélű . Az építéshez rendelkezésre álló segédeszközök rendkívül primitívek: dioritkalapácsok (diorit : kristályos-szemcsés szerkezetű, szürkés, kemény kőzet), rézfűrészek és -balták, kvarcból készült csiszoló kövek. A faragott köveket áradásos hónapokban vízi úton vitték a kőfejtőből az építkezés helyére, az utolsó szakaszon pedig faszánokon szállították. Gurítólejtőkön és faállványokon keresztül jutnak az átlagban 50 mázsa súlyú tömbök rendeltetési helyükre. Ezeket a tömböket olyan pontosan munkálták meg, hogy a köztük lévő hézagok nem haladják meg a 0,5 mm-t. A piramis közelében halotti templomot emelnek, ahol a fáraó kultuszát ápolják. További templomokat a fáraó által különösen tisztelt isteneknek szenteltek. A szarkofágot, benne a király földi maradványaival a Níluson a városból a piramis közelébe, majd onnan egy külön erre a célra kialakított úton át a sírhely belsejébe szállítják. E munkákat nem rabszolgák végzik, hanem szabad egyiptomiak, akik a Nílus áradása és aszály idején nem tudnak dolgozni a földeken. A piramisépítés vallási tevékenység. A nép a királyért teszi, aki mint a mindenség urának megtestesítője, a túlvilágról is jótékonyan befolyásolja a földi létet. Az isteni király korlátlan hatalma nemcsak az ország rendjét garantálja, hanem a kozmosz harmóniáját is. A piramis az ég mása, szigorú geometriai szempontok alapján épül. Az "aranymetszés", a "bűvös négyzet", "szent háromszög" technikáját alkalmazzák. A méreteknél olyan mágikus számok játszanak szerepet, mint a három és a négy, mert mindkettő a tökéletességet szimbolizálja. Az egyiptomiak hisznek túlvilági öröklétben: a fáraó nappal a napcsónakon, éjszaka a holdcsónakon megy az égbe. Ehhez feltétlenül szükséges, hogy teste és mindaz, amire az élethez szüksége van, megmaradjon. Élelmet és italt, eszközöket, ékszereket és szolgákat adnak mellé a sírba, késobb ezeket csak ábrázolják.
A legnagyobb, Királyok Völgyében található piramis I. Széthi fáraóé,
aki egyébként II. Ramszesznek, a nagy építőnek az apja.
I. Széthi, (i.e. 1303-1290) a XIX. dinasztia uralkodója, az egyik legjelentősebb
fáraó. Hadi tetteit a karnaki Amon-templom nagy oszlopcsarnokában örökítették
meg. Vissza foglalta azokat a területeknek egy részét, amelyeket IV. Amenhotep,
aki inkább vallási reformer volt, mint államférfi., elveszített. Már uralomra
jutása után közvetlenül elindul, hogy visszahódítsa Szíriát, és Palesztína azon
területeit, ahol az egykori egyiptomi támaszpontok voltak. Széthi Gázán keresztül
Libanonig nyomult előre. Később még elfoglalta a szíriai Kádest, itt azonban
kénytelen volt megállni.; a hettitákat, akik északon megállították, nem sikerült
megvernie. Egy ideig szövetségben állt Bentesina amurrú királlyal, aki azonban
fogságba esett. Egyiptomnak - miközben területeket foglalt el - másutt támadókkal
kellett szembenéznie. Az egyiptomi határokat közvetlenül veszélyeztető betolakodókat
visszaverték. A núbiaiak elleni védekezésül Széthi erődített várost emeltetett
Tell-el-Amarnánál.
A sírépítmények alakja és mérete koronként és azon is belül az elhunyt rangjától
függően változik. Mindegyik a bebalzsamozott holttestet, a múmiát befogadó sírkamrából,
és a túlvilági élethez szükséges tárgyak, áldozati ajándékok tárolására szolgáló
helyiségekből áll. Az elhunyt nyugalmának biztosítására és a sírba rejtett értékek
megőrzésére az aránylag kis méretű, többnyire a talajszint alá süllyesztett
sírkamra fölé erőteljes építményt emeltek, a védelmen túl azzal a céllal is,
hogy az elhunyt hatalmát és nagyságát hirdesse. A behatolást az építmény tömegén
és az igazi bejárat tökéletes elrejtésén kívül megtévesztő álajtók is akadályozták.
A lakóházak mérete és elrendezése a tulajdonos vagyoni helyzetétől, társadalmi
rangjától függően változó. A legtöbb esetben agyagból és fából épültek, az éghajlat
miatt lapostetővel. a könnyen pusztuló agyag miatt alig maradt nyoma, formájukat
alapfalakból és törmelékekből lehet rekonstruálni. a gazdag lakóház központja
az előtérből nyíló fogadóterem, azt vették körül a lakóhelyiségek.
A palota feltételezések szerint csak annyiban különbözött a lakóházaktól, hogy
nagyobb kiterjedésű és gazdagabb díszítésű volt. Kőből épült palotákat csak
az újbirodalom korától ismerünk, de azok is rendszerint a templomegyütteshez
kapcsolódtak.
Az emlékművek legjellemzőbb típusa az egyetlen kőből kifaragott karcsú kőpillér,
az obeliszk. az alakja enyhén keskenyedő, gúlaformában záródó négyszöghasáb.
Uralkodók állíttatták fel jelentős tetteik megörökítésére.
"Kapuk könyve" Illusztrációs rajz, Horemheb, a XVIII. dinasztia utolsó uralkodójának sírjában |
- feladatok -
RÖVIDÍTÉS: ramses.jpg
PONTOS CÍM: Ramesszeum
JELLEMZŐK: II. Ramszesz halotti temploma, a Nílus bal partján emelkedik, Théba
nyugati oldalán. Az udvarait ékesítő falak nagyrészt elpusztultak. Erősen romos
a hüposztül csarnok is, csupán az előcsarnok maradt meg, s jól kivehetők az
oszlopsorok, az Ozirisz pillérek és a gigantikus méretű pülon maradványai is.
Szicíliai Diodórosz történetíró "Oszümandiasz sírjának" nevezte a
templomot, átformálva II. Ramszesz egyik trónnevét (Uszermaatré vagy Uszimaré).
FORRÁS: A művészet kezdetei című könyv 78. o.
RÖVIDÍTÉS: setifalf.jpg
PONTOS CÍM: I. Széthi sírjából származó festett dombormű
JELLEMZŐK: Királyok Völgye (Párizs, Louvre), i. e. 1310 k. A kép Athor istennot
ábrázolja, amikor rituálisan egyesülni készül I. Széthivel, a XIX. dinasztia
második fáraójával.
FORRÁS: A művészet kezdetei címu könyv 129. o.
RÖVIDÍTÉS: kapukko.jpg
PONTOS CÍM: "Kapuk könyve"
JELLEMZOK: illusztrációs rajz, Horemheb, a XVIII. dinasztia utolsó uralkodójának
sírjában
FORRÁS: A művészet kezdetei címu könyv 128. o.(felso bal)
RÖVIDÍTÉS: ludak.jpg
PONTOS CÍM: A Médiumi ludak híres falfestményének részlete
JELLEMZOK: A IV. dinasztia korából, az i. e. 2500 körüli idokből.(Kairó, Egyiptomi
Múzeum). A fekete és fehér között már finoman árnyalt színskála alkalmazása
figyelhető meg. A kép az Óbirodalom falfestményei közül a legfontosabbak közé
sorolható. a festékek természetes színezőanyagok: vasoxidból készül a vörös
és a gesztenyebarna, malachitból és azuritból a zöld és a kék. A formák pontossága,
a színek hitelessége, a tökéletes kidolgozás olyan benyomást kelt, mintha egy
zoológiai tankönyv lapjait forgatnánk.
FORRÁS: A művészet kezdetei című könyv 103. o.
- feladatok -
- versenyfeladatok -