FEJLŐDÉSPSZICHOLÓGIA III.
A fejezet címszavakban:
- hét:
KOGNITÍV FEJLŐDÉS
- Bevezetés
- Főbb elméleti megközelítések
- Kognitív fejlődés csecsemőkorban
- Kognitív fejlődés kisgyerekkortól
kisiskoláskorig
- Kognitív fejlődés iskoláskorban
- Kognitív fejlődés serdülőkorban
A SZOCIÁLIS FEJLŐDÉS ALAPKÉRDÉSEI
- A szocializációs
folyamat sajátosságai
- hét:
- A szocializáció és a
normaátadás folyamatai
- Szocializáció csecsemőkorban
- hét
- Szocializáció gyermek- és ifjúkorban
- Szocializáció gyermek- és ifjúkorban
- A 3-6 évesek szocializációja
Ebben az életkorban a gyerekek már elindultak az önállósodás útján, éntudatuk
fokozatosan új elemekkel gazdagodik. Elkezdik kiépíteni nemi identitásukat
is, mely 5-6 éves korra az én szerves részévé válik. Önállósodási törekvéseik
azonban nem mindig esnek egybe a szülői elképzelésekkel, így a szülők
részéről kezdetét veszi a tudatos nevelés: a szocializáció eszköztára
bővül, mindennapossá válnak a direkt instrukciók, a büntetés és a jutalmazás.
- Szülői-nevelői eljárások és következményeik
- Becker modellje
Becker és Schaefer egy, a szülői attitűdökre vonatkozó
modellt alakítottak ki, melyben interjúik alapján a szülői magatartás
két komponensét különítették el:
- Az érzelmi dimenzió
Tartalmát a szülői szeretet és melegség adja, két végpontja
az elfogadó (meleg), illetve elutasító (hideg)
szülői attitűd. Becker a szeretet meglétét, vagy hiányát a
szülők büntetésének módjával hozta kapcsolatba. A negatív
végpont közelében elhelyezkedő szülők büntetéskor főleg hatalmukat
hangsúlyozzák, míg az ellenkező végponton a meglévő szeretet
hasznosítása történik a büntetéskor. Hatalomhangsúlyozó büntetés
a fizikai büntetés minden vállfaja, a kiabálás, lekicsinylés
és megszégyenítés, míg a szeretet hasznosításakor a szülő
érveléssel és magyarázattal indokolja, miért tart valamit
helytelennek, vagyis nem a gyereket, hanem tetteit minősíti.
A kétféle büntetési típus eltérő következményekkel jár az
agresszió és a moralitás területein. A rideg, érzelem nélküli
büntetés többnyire a vétségre adott externalizált (kifelé
irányuló) reakciók kialakulásával jár, elsődleges cél a büntetés
elkerülése lesz, emelelett nagyfokú agresszió is megjelenik.
Ha a büntetés veszélye alacsony, akkor a szabályszegés valószínűsége
nőni fog. A szeretetet hasznosító büntetési eljárások általában
a vétséggel kapcsolatban az internalizált (belsővé vált) reakciók
fejlődését segítik, ilyen például a bűntudat, felelősségvállalás,
a vétkek bevallása és az önkritika.
- A kontroll dimenzió
Két végpontja az engedékenység és a korlátozás.
Az engedékenység szabad utat ad (gátlástalanít), míg a korlátozó
fékeket épít a viselkedésbe, ezzel megszabva a meglevő viselkedéstendenciák
irányát. A szeretet hiányával jellemezhető megengedő szülő
gyerekétől nyílt agresszió és antiszociális viselkedés várható.
Ha az ilyen szülőket a korlátozás jellemzi, akkor az agresszív
tendenciákat a gyerek gyakran maga ellen fordítja.
A szeretetteli nevelés esetén az engedékenység a kreativitás,
barátságosság és nonkonformitás fokozódását valószínűsíti,
míg a szerető, de korlátozó szülő gyereke általában tekintélytisztelőbb,
dependensebb, kevésbé kreatív és kevésbé szociábilis.
- Baumrind modellje
A vizsgálatában szereplő óvodásokat a viselkedésük megfigyelése
alapján három csoportba sorolta: kompetens gyerekek (magabiztos,
vidám, kíváncsi), visszahúzódók (félénk, szégyenlős), és
éretlenek (impulzív, érzelmileg tapadó gyerekek). Ezután
a gyerekek szüleit is megfigyelték, majd négy kritérium mentén
osztályozták őket: mennyire kontrollálók, mennyire követelik meg
az érett viselkedést, milyen a gyerekükkel való kommunikációjuk
és mennyire érzelemtelen gondoskodók.
Becker modelljének azt a nézetét, miszerint a kontroll
és a szigor meggátolja a kreativitást és spontaneitást a vizsgálat
eredményei cáfolták. A kompetens gyerekek szülei ugyanis gyereküket
meglehetősen szigorúan kontrollálták. Baumrind a szülői
bánásmód három típusát különítette el: a tekintélyelvű
szülő követelő és szülőcentrikus, az engedelmesség mindennél
fontosabb számára, nézetei szerint a szülőknek jogaik, a gyerekeknek
pedig kötelességeik vannak (gyermekeik visszahúzódóak voltak).
Az engedékeny szülő gyerekközpontú, kerüli a büntetést,
a kontrollt és a konfliktusokat, nézeteik szerint a gyerekeknek
jogaik vannak (ezek a gyerekek alkották az éretlenek csoportját).
A mérvadó szülők gyerekközpontúak és követelők is egyben.
Elvárják a szabályok betartását, de hajlanak az alkura is, magas
mércét állítanak, de azokat mindig megindokolják. Szerintük mind
a gyerekeknek mind a szülőknek vannak jogaik és kötelességeik
is (gyermekeik alkották a kompetenseket).
A fenti elméletekből tehát kiderül, hogy sem a melegség, sem a kontroll
önmagában nem jár kedvező következményekkel. A kontroll hiánya éretlen
viselkedéshez, a felelősségtudat kialakulásának hiányához, míg a túlzott
kontroll pedig a személyiség sérüléséhez vezethet. A kettő optimális
kombinációja vezet a sikeres és egészséges szocializációhoz.
A pozitív, érzelemteli kapcsolat elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyerek
valamilyen belső kontrollt építsen ki viselkedésének irányítására,
mivel az érzelemteli kapcsolat hiánya megakadályozza, hogy a sokféle
társas hatáshoz pozitív vagy negatív minősítések társuljanak.
Ezek a modellek arra adnak támpontot, hogy a szülői attitűdök milyen
kombinációja teszi valószínűvé, hogy a szabályok és értékeke belsővé
váljanak, azonban az elsajátított tartalmakról nem mondanak semmit,
továbbá a szülői-nevelői bánásmódot a másik fél is aktívan befolyásolja.
- A nemi identitás kialakulása
2-3 éves korra a gyerekek még nincsenek tisztában a nemek közti különbségek
természetével, de a fiú- és lánycímkéket már használják.
- Környezeti hatások
A szülők kezdettől fogva másképp viszonyulnak a fiúkhoz és a lányokhoz,
más játékszereket adnak nekik, más tevékenységeket erősítenek
meg, stb. A nevelésben is eltéréseket találunk a két nem között:
eltérő stratégiákat és más célokat tartanak fontosnak a fiúk és
a lányok esetében. A fiúktól nagyobb függetlenséget várnak el,
míg gyorsabban reagálnak a lányok segítségkérésére, a fiúkat többet
büntetik. Az apák merevebben és aktívabban ragaszkodnak gyermekeik
nemnek megfelelő viselkedéséhez, de természetesen a család és
a környezet hatása kultúránként változó.
- A kognitív tényezők szerepe
A legtöbb 2-3 éves már fiúnak, vagy lánynak kategorizálja magát,
de ez a besorolás még csak címke. 6-7 éves korra alakul ki az
a tudás, hogy a nem egy olyan stabil jellemző, ami az idővel nem
változik, vagyis kialakul a nemi konstancia (ami párhuzamosan
fejlődik a konzerváció és a megmaradás fogalmával).
- Kisiskoláskor
- A társak szerepe
9-10 éves kor tájékán a legjelentősebb változást a társak szerepének
megváltozása jelenti: a barátok kitüntetett szerepet kapnak. A barátok
választásainak indoka változatos, de a gyerekek az életkor növekedésével
egyre inkább pszichológiai jellemzőket említenek. Ebben a korban a
társak véleménye, ítélete fontosabb és néha döntőbb, mint a felnőtteké.
A felnőttek helyeslésétől való elmozdulást a társak kedvező véleményének
keresése irányába Mérei átpártolásnak nevezte.
- Népszerűség
Peery a popularitás szempontjából három csoportba sorolta
a gyerekeket: a sztárok a legkedveltebbek, az elszigetelteket
nem nagyon említik, míg az elutasítottakat kifejezetten
kizárják a csoportból. Az egyes gyerekek népszerűségének okai:
név, vonzó fizikai megjelenés, nem, rassz, és személyiségjellemzők.
Ezek a faktorok természetesen minden életkorban más súllyal esnek
latba.
- Magányos gyerekek
A népszerűségi vizsgálat során a gyerekek 10%-át általában senki
sem választja. A magány nem önként vállalt társas pozíció, hanem
okai között talán a legjellemzőbb a magányos gyerekek társas készségeinek
sajátosságai: nehezen kezdeményeznek kontaktusokat, nem tudnak
kapcsolatokat fenntartani és konfliktusokat megoldani.
- Versengés és kooperáció
Iskoláskorban csoportos vetélkedés zajlik a nyerésért és a vezető
szerepért, ami versenyt kultiváló társadalmunkban többnyire pozitív
megítélést kap. Lorenz úgy gondolta, hogy a versengés katartikus
hatású, és a harci ösztön kiélésével csökkenti az agressziót.
A frusztráció-agresszió hipotézis szerint azonban a verseny frusztráló
hatású, így agressziót gerjeszt nemcsak a vesztesben, hanem a
győztesben is.
A nyugati társadalmak versenyt preferáló nézeteivel szemben a
következő kifogások hozhatók fel Johnson és Johnson
szerint: még a versengő társadalmakban is kooperatív az interakciók
zöme, a sikeresség nem a mások felett mutatott győzelemtől függ,
nincs bizonyíték arra, hogy a versengés kedvező karaktervonások
kialakulását segítené elő és végül, ha a gyerekek választhatnak,
akkor a kooperatív szituációkat részesítik előnyben.
Johnson és Johnson szerint nem a kompetíció, hanem a kooperáció
terén szerzett tapasztalatok segítik elő a kedvezőbb kortárskapcsolatokat.
- A moralitás fejlődése
A kisiskolásokat a becsület, igazságosság kérdései a mindennapok gyakorlatában
foglalkoztatják. Az erkölcsi tudat, vagyis a morális szabályok
ismerete még nem jelenti azt, hogy annak megfelelően is viselkednek
(erkölcsi viselkedés). A kognitív fejlődés változásaival együtt
ebben az életkorban az erkölcsi tudat fejlődése mutat figyelemre méltó
változásokat.
- Az erkölcsi tudat fejlődése
Piaget a morális fejlődés három szakaszát írta le:
- Premorális szabályok (4-5 éves kor) - nincs igazi
szabálytudat, nincsenek szabályok, csak szabályosság van.
- Heteronóm erkölcs (8-10 éves kor) - a külsőleg megszabott
szabály szent és sérthetetlen, a gyerekek következményetikát
követnek, vagyis a tetteket objektív következményeik alapján
ítélik meg és a szándékot nem veszik figyelembe. Nem tesznek
különbséget a véletlen baleset és a szándékos rosszaság között.
- Autonóm erkölcs (8 éves kortól) - a szabályokat
már a kölcsönösség és a rugalmasság jellemzi, érvényesítését
a társak közötti egyenlőség, kölcsönösség diktálja. Fokozatosan
kialakul a másik nézőpontjának figyelembevétele, a tetteket
már nem következményeik, hanem a szándék figyelembevételével
minősítik (szándéketika).
- Serdülőkor
A serdülőkor a 12-18 év közötti gyors változásokkal jellemezhető életszakasz,
de a változások nem szükségszerűen viharosak. Az identitás kialakítása,
az újfajta társas kapcsolatrendszerekhez, a másik nemhez, a teljesítményhez
és az ambícióhoz kialakított viszony tapasztalatai életreszólóan meghatározhatják
a személyiség alakulásának és a személyes életútnak az irányait. A pszichológiai
elméletek szinte mindegyike az autonóm, független, érett individuum kimunkálásának
fontos állomásaként jellemzi ezt a életkort.
- A serdülőkor kulturális meghatározottsága
A 20. század elejéig tartó felfogás szerint a serdülőkor a végzetes
érzelmi viharok korszaka. Mead kultúrantropológiai vizsgálatainak
eredményei azonban ezt a nézetet megkérdőjelezték. Mead megfigyelte,
hogy a Szamoa szigeteken a serdülőkor, mint a gyerekkorból a felnőttkorba
való átmenet zaklatott periódusa ismeretlen, ugyanis bizonyos társadalmi
berendezkedés mellett a felnőttkorba való belépés sima és zökkenőmentes
is lehet. Az ilyen kultúrák a társadalmi szereposztás bonyolultságában
különböznek a nyugati kultúráktól. A primitív társadalmak viszonylag
egyszerű felépítésűek a munkamegosztást tekintve, és a felnőttkor
határához érve nincs dilemma arról, hogy hogyan tovább, mivel mindenki
a nemének megfelelően folytatja és teszi azt, a mit gyerekkora óta
jól megfigyelt, utánzott és elsajátított. Ezzel szemben az összetettebb
társadalmakban évek kellenek ahhoz, hogy a serdülő képes legyen eligazodni
a felnőtt szerepek sokaságában, választhasson az alternatívák közül,
vagyis arra kell választ találnia, hogy ki is ő és ki szeretne lenni.
- A serdülőkre vonatkozó nézetek
A nyugati társadalmakban a fiatalság a kortalanság általános értékeként
jelenik meg, ugyanakkor a felnőttek a serdülők iránt gyakran ambivalens
attitűdöket táplálnak. E negatív attitűdök hátterében az állhat, hogy
a mai fiatalok szülei számára az engedékenység, gyermekközpontúság
elsődleges értékké vált és a fiatalok viselkedését saját szülői magatartásuk
és értékrendjük negatív következményeinek tartják. De a rosszalló
vélekedések mögött személyes érintettség is húzódhat: az elmúlt fiatalság
miatt való féltékenység és irigység, esetleg a fiatalok olyan dolgokra
emlékeztetik őket, melyeket inkább elfelejteni szeretnének, vagy fokozott
erőfeszítéssel próbálják megóvni gyereküket azoktól a hibáktól, melyeket
ők ennyi idősen elkövettek. Ezzel együtt a fiatalság veszélyt is jelent
a felnőttek világára, és az idősebb generáció fél attól, hogy elveszti
a kontrollt a fiatalabbak felett. Lorenz szerint a generációváltás
során a lázadásnak és változtatásnak van egy optimuma, melyek nélkül
az egyes generációk sem megújulni, sem továbblépni nem lennének képesek.
- A serdülőkor főbb fejlődési történései
- A serdülőkori növekedési ütem
Ebben az életszakaszban a test alakja és funkciója is jelentősen
megváltozik. A fiatal generáció magassága meghaladja szüleik,
nagyszüleik magasságát (akceleráció): egy egészséges fiú
általában 2,5-5 cm-rel magasabb és 3-4 kilóval nehezebb, mint
édesapja, míg a lányok nagyjából 2,5 centivel magasabbak és 0,7-0,8
kilóval nehezebbek édesanyjuknál. Nemcsak a növekedés mérete fokozódott,
hanem az érés üteme is. Az új generáció hamarabb éri el kifejlett
testméreteit és hamarabb következik be a nemi érés is. Ezeknek
a változásoknak az egyik fő oka a táplálkozás minőségében és az
egészségügyi ellátásban beközetkezett kedvező változás, a másik
az úgynevezett hibrid vigor: a genetikaliag egymástól távoli
egyedek utódai nagyobbak és egészségesebbek, mint a szüleik. A
Föld nagy részén már lehetségessé vált, hogy a fiatalaok valamilyen
távoli helyről, vagy más etnikumból válasszanak párt maguknak,
ezért az emberi faj ma genetikailag sokkal tarkább képet mutat,
mint a korábbi időszakokban.
- Nemi érés, szexuális fejlődés
A pubertás egyik speciális elem a reproduktív kapacitás fejlődése.
A hipfízismirigy olyan hormonok kiválasztásába kezd, melyek a
nemi szervek fejlődését stimulálják. Pszichológiai szemszögből
azonban érdekesebb kérdés a másodlagos nemi jellegek kialakulásával
együtt járó személyiségbeli változás milyensége. A növekedés és
a nemi érés ütemében, idejében és mértékében jelentős egyéni variációk
figyelhetők meg. Az Egyesült Államokban végzett vizsgálat eredményei
szerint fiúk esetében a korai nemi érés jobban hozzájárult az
eredményesebb sportteljesítményhez, így a nagyobb népszerűséghez,
valamint a felnőtt korosztály is máshogy viszonyul a felnőttes
külsőt mutató serdülőhöz, mint a gyerekes alkatú kortársaihoz.
A korán érő fiúk általában fesztelenebbek, jó természetűek és
természetesek, míg a későn érők gyakran küzdenek önbizalomhiánnyal,
társaik gyakrabban elutasítják őket és szüleik is dominánsabbak
velük. Felnőttkorban ez megváltozik: a későn érők nyitottabbak,
jó humorérzékűek és rugalmasabbak, mint korán érő társaik, akik
konvencionálisabb életvezetésű, pszichológiailag rigidebb személyiségű
felnőttekké válnak.
Lányok esetében a korai vagy késői érés nem jár egyértelmű hatással.
Mivel a korai nemi érés többnyire alacsonyabb testmagasságot eredményez,
ezért azokban a kultúrákban, ahol a magas, vékony lánytípus testesíti
meg a szépségideált, a korán érő lányok a kezdeti sikerek és népszerűség
után egyre többet szenvednek a külsejük miatt. Továbbá nem szabad
megfeledkezni arról sem, hogy a korán serdülő lányok gyakran növelik
a szülői aggodalmakat, míg a korán érő fiúk szüleit általában
a büszkeség jellemzi.
- Az "én" és az identitás kérdései serdülőkorban
A serdülőkori gyors testi változások felborítják az eddig folyamatosnak
megélt testvázlatot, ezzel függ össze fokozott aggodalmuk testükkel
kapcsolatban: identitásuk megőrzése és a felnőtt, autonóm identitás
kialakítása érdekében meg kell ismerniük és el kell fogadniuk
megváltozott külsejüket, és integrálniuk kell azt az önmagukról
alkotott énképjükbe.
A személyiségfejlődés során ebben az életkorban vetődik fel a
legintenzívebben a ki vagyok és milyen szeretnék lenni kérdése.
Erikson szerint a serdülőkor legfontosabb feladata az identitás
elérése, mellyel egyidőben a társas környezet újfajta elvárásokat
is támaszt a serdülőkkel szemben: elvárják, hogy érettebben viselkedjenek
a különböző helyzetekben.
Az identitás formálódásában kitüntettt szerepe van az identifikációnak
(a gyerekkori identifikációk még nem eredményeznek koherens felnőtt
személyiséget). Az identitás kialakulásának valódi gyakorlóterepe
és szakasza a serdülőkor, amikoris szerepek és viselkedésmódok
sokaságát lehet kipróbálni. Ez a folyamat gyakran konfliktusokkal
terhes, de Erikson szerint normatív krízisnek, a fokozott
konfliktusok normatív fázisának tekinthető, melyet fluktuáló énerő
jellemez. Ez a folyamat fokozza az éntudatosságot és optimális
esetben a felerősödött énre irányuló figyelem a személyes identitás
megalapozásához vezet (negatív kimenetele az identitásdiffúzió,
szerepdiffúzió).
Az identitás kialakulása tartalmazza a nemi identitáshoz, egyfajta
szakmához, foglalkozáshoz és valamilyen világnézethez való elköteleződést.
Az identitás elérésének másik lényeges eleme bizonyos dolgok elutasítása.
Több vizsgálat szerint amikor egy fiatal nem tud stabil identitást
kiépíteni és az identitáskonfúzió fennmarad, annak rendszerint
az áll a hátterében, hogy nem képes választani, döntésre jutni
a különböző alternatívák között.
- A serdülőkori társas kapcsolatok és preferenciák
A serdülők életében a társas kapcsolatok több okból is kiemelkedő
jelentőségűek:
- Sokszor kerülnek olyan helyzetekbe, melynek sikeres megoldásához
még nincs forgatókönyvük. Ilyenkor a kortársak információkkal,
tanácsokkal szolgálnak.
- Stratégiákat mutatnak egymásnak a felnőtti autoritás kezeléséhez,
illetve megkérdőjelezéséhez.
- Sokkal jobban tolerálják, mikor a másik új identitásokat
próbálgat, amit egy szülő lehet, hogy észre sem vesz.
- Lehetőséget adnak egymásnak arra, hogy megszerezzék azt
a gyakorlatot és készséget, mely az újfajta szerepviselkedéshez
szükséges szimmetrikus kapcsolatok kiépítéséhez kell. A szimmetrikus
kapcsolatban a két résztvevő nagyjából egyforma befolyásoló
erővel rendelkezik, hatalmuk a másik felett megközelítőleg
azonos.
Kortársak nélkül a serdülők nem tudnák megtanulni és kitapasztalni,
hogy milyen viselkedéseket tartanak a társaik elfogadhatónak
és személyiségük mely aspektusa vált ki belőlük elismerést
vagy elutasítást.
- A serdülőkor fejlődési feladatai
Hill a következő pszichoszociális kihívásokat tartja serdülőkorban
a legfontosabbaknak:
- ragaszkodás (a gyerekkori kötődést átalakítani egy másfajta
érzelmi kötelékké)
- autonómia (az önbizalom kiterjesztése egyre szélesebbb
viselkedés területekre)
- szexualitás (a nemi szerepviselkedésbe fokozatosan beépíteni
a szexuális aktivitást is)
- intimitás (képessé válni barátságok kialakítására)
- teljesítmény (az igyekezetet és az ambíciókat reális
csatornákba terelni)
- identitás (a személy önmagáról alkotott képének alkalmazkodnia
kell a lezajló változásokhoz, megőrizve az egyediség és a folyamatosság
élményét)
Havighurst szerint a serdülők legfontosabb feladatai:
- elfogadni és hatékonyan használni a megváltozott fizikai külsőt,
- új és érettebb kapcsolatokat kiépíteni a kortársakkal,
- kialakítani a nemnek megfelelő szerepviselkedést,
- érzelmileg függetlenedni a szülőktől és más felnőttektől,
- felkészülni egy hivatásra,
- felkészülni egy tartós kapcsolatra,
- törekedni a felelősségteljes társadalmi viselkedésre,
- elsajátítani egy érték- és etikai rendszert.
- feladatok -
- vissza a tematikához -