Az Egyiptominál is régebbi, a Tigris és Eufrátesz folyók öntözte Mezopotámia
kultúrája. Kb. 3500 év leforgása alatt a két folyó közének országa rendkívül
önálló és viszonylag olyan kultúrát és művészetet teremtett, mely oly sok területen
gyakorolt hatást az utókorra.
Az ókori Mezopotámia (Folyamköz) Elő-Ázsiának a Tigris és Eufrátesz folyók között elterülő síkságán, a mai Irak és részben Irán területén feküdt. Természeti és gazdasági viszonyai Egyiptoméhoz igen hasonlóak. Éghajlata szélsőséges. A téli évszakban a csapadék bőséges, márciusban a folyók kiáradnak s a földeket mocsarassá teszik. Ezután majdnem félévig tartó szárazság következik. A mocsarak lecsapolása, ill. a száraz évszakban az öntözés nagyarányú csatornarendszer kiépítését követelte meg. A csatornázással termékennyé változtatott Mezopotámia az ókor egyik leggazdagabb mezőgazdasági területe volt.
Artaxerxészszúzai palotájából származó oszlopfő, az ókori Irán területéről. A gerendákat leleményesen helyezték el a faragott állatok nyakán. |
Az ókorban Mezopotámia területén az egymást váltó népek sora alapított hosszabb-rövidebb ideig fennálló birodalmat. Az első szervezett államalakulatot a sumerok hozták létre az i. e. 4. évezred utolsó harmadában. Hatalmukat az i. e. 3. évezred közepén az akkádok döntötték meg. Az akkád birodalom néhány évszázad után egy keletről behúzódó barbár nép, a gutik nyomása alatt hullott szét. A pusztító guti uralmat rövid ideig tartó sumer felvirágzás követte. Az új-sumer korban Dél-Mezopotámia Ur város fennhatósága alatt egyesült. Az Ur-i dinasztiát az uralma ellen felkelt városok szövetsége döntötte meg. A hatalomért vívott versenyből ekkor, az i. e. XVIII. század első felében Babilon került ki győztesen.
Az óbabiloni birodalom déli felét az i. e. XVII. -XVI. század fordulóján a
kassziták hegyi törzse foglalta el, s alapított a helyén jól szervezett, erős
államot. Az északi rész még egy ideig megtartotta az önállóságát. Az i. e. XIII.
században bukott el véglegesen, a feltörekvő asszírokkal szemben. Ettől kezdve
Asszíria vált a Közel-Kelet legnagyobb hatalmává. Uralmát az i. e. VII. század
végén a médekkel szövetkezett Babilon döntötte meg. A függetlenséget ismét visszaszerző
újbabiloni birodalom nem volt hosszú életű. Alig egykét emberöltő múltán beleolvadt
a perzsa világbirodalomba, amelyet két évszázaddal később Nagy Sándor hódított
meg.
Mezopotámia kultúrája sumér eredetű, s régebbi az egyiptominál. A sumér ékírás
az i. e. 4. évezred végén alakult ki. Jeleit nyers agyagtáblákra vagy pecsételésre
használt hengerek felületére nyomták, ezeket aztán kiégették. Sumérban és Babilóniában
kimagasló eredményeket értek el a természet jelenségeit értelmező tudományok
különböző területein, főként a csillagászatban, a matematikában és a geometriában.
A művészet a mezopotámiai történelem minden korszakában magas színvonalú. Különösen
jelentősek a vadászjeleneteket bemutató asszír domborművek.
Időszámításunk előtt 612-ben a szövetséges babiloni és méd seregek elpusztították
Ninivét. Ez az esemény volt a régészek által "újbabiloni"-nak nevezett
kor nyitánya mert az ekkor megszülető új nagyhatalom fővárosa az a Babilon lett,
amelyet Szín-ahhé-eriba (Szanherib) egykor leromboltatott. Nyolcvannyolc év
alatt hat király követte egymást Babilon trónján, mielőtt Kürosz perzsái elfoglalták
volna a várost. Az első két uralkodó, Nabú-apla-uszur (Nabupolaszár) és Nabú-kudurriuszur
(Nebukadnezár) az ősi Babilon helyén hatalmas és ragyogó metropoliszt teremtett.
A német Koldewey 17 éven át folyó feltárásainak az érdeme, hogy ma már jól ismerjük
az i. e. VII-VI. századi Babilont. Koldewey hallatlan nehézségekkel találta
magát szembe: az ásatások során általában nem hatoltak mélyebbre 2-3, legfeljebb
6 méternél, Koldeweynek viszont - hatalmas földtömegeket megmozgatva - 12 esetenként
20 méterig kellett leásnia. Első célkitűzése a Hérodotosz által leírt városfal
megtalálása volt. Bebizonyosodott, hogy a görög történetíró állításai megalapozottak:
a városfalat két, téglából készült párhuzamos fal alkotta, amelyeknek vastagsága
több mint hét méter volt. A közöttük lévő 12 méter széles folyosót teljes magasságában
földdel töltötték fel. Ötven méterenként egy-egy őrtorony emelkedett, s Koldewey
kiszámította, hogy a falat egész hosszában mintegy háromszázötven ilyen bástya
védte. A hatalmas védőfal övezte város területén Koldewey legfontosabb felfedezései
a következők voltak: az egyik kapu mellett épült palota, egy széles út és egy
szent torony, azaz zikkurrat. A palota valóságos város volt, amelyet Nabú-kudurri-uszur
állandóan bővíttetett, ám innen mégsem kerültek elő remekművek, mert Babilont
az arabok évszázadokon át fosztogatták. A palota főhomlokzata a Felvonulási
útra nézett. Itt lehetett bejutni az előcsarnokba és a testőrség termeibe, amelyek
közvetlen összeköttetésben álltak a palota három nagy udvara közül az elsővel.
Az udvarok hatalmas kapukkal kapcsolódtak egymáshoz. A harmadik udvar mintegy
előtérként szolgált a trónteremhez, amely 52 méter hosszú és 17 méter széles
volt. Hosszanti falai 6 méter vastagok, ami arra vall, hogy a terem boltozva
volt, annál is inkább, mert a király aligha tudott 17 méternél is hosszabb gerendákat
beszerezni. A harmadik udvarban szertartások is zajlottak. Erre utal az a gazdag,
mázas kerámiadíszítés is, amely összefüggő falikárpitként borítja a négy falat
vad pompát árasztó zöld és kék motívumaival. A palota sarkánál emelkedett a
Felvonulási útra néző, híres Istár-kapu (amelyet a berlini Vorderasiatisches
Museumban építettek fel újra). Koldewey itt kőből készült boltozatos elemekre
bukkant. Kutat is talált, ahol az egykori vízkiemelő berendezés nyomai is előkerültek.
Valamennyi régi szöveg azt állítja, hogy Babilonban csupán a függőkertek építéséhez
használtak követ. Hérodotosz, aki mindig előszeretettel időzött az érdekes részleteknél,
hosszasan mesél ezekről a kertekről, amelyeket a görögök az ókori világ hét
csodája közé soroltak. A régi leírások elemzése és az aprólékos feltáró munka
után Koldewey arra a következtetésre jutott, hogy az Istár-kapunál talált boltíves
elemek a "babiloni függőkertek" tartóelemei voltak.
A nagy zikkurratuhoz vezető Felvonulási út az lstárkapunál kezdődött. Ez utóbbit
tizenkét méter magas falak és négy, négyzet alapú bástya védte. Felületét szent
állatok mázas téglákból kirakott figúrái borították. A Felvonulási út kezdeténél,
a kapun kívül a falakat százhuszonöt oroszlán díszítette. Kitátott szájú, több
mint két méter magas alakjuk fehér, vörös és sárga színben pompázott. A kapu
felett ugyanígy színezett bikák és sárkányok emelkedtek ki a sötétkék háttérből.
Végül szólni kell a híres babiloni zikkurraturól, Bábel tornyáról, amelyet az
újbabiloni szövegek Étemenanki ("az ég és a föld alapjainak háza")
néven említenek. Hétszintes toronyépítmény volt, és tetején, 90 méteres magasságban
templom emelkedett. A Koldewey által feltárt alapok 90 méteres oldalú négyzetet
alkotnak. Az első szint kb. 33 méter magas volt. Koldewey kiszámította, hogy
85 millió téglát használtak fel e gigantikus épület megalkotásához. Az i. e.
539-ben Babilont meghódító perzsa uralkodót, Küroszt is lenyűgözték a zikkurratu
hatalmas méretei. Amikor Hérodotosz i. e. 458 körül ellátogatott Babilonba,
a tornyot már megrongálva találta, de még részletes leírást ad róla. Az Indiából
hazafelé tartó Nagy Sándor azonban már csak a romjait látta. Sztrabón is csodálattal
adózott a maradványaiban is monumentális építménynek. Elbeszélése szerint tízezer
emberre
volt szükség a romok elhordásához.
A monumentális építészet két legfontosabb, egymással egyenrangú feladata a
templom és az uralkodói palota.
A palota védelmi jellegű, a tömör falakkal határolt kormányzati központ. Külön
belső udvarok köré csoportosulnak benne a fogadótermek, a lakosztályok, a kultuszterek,
a hivatali és a gazdasági helyiségek.
A lakóház központja az udvar, arra nyílnak az oldalak hosszában elnyúló, keskeny
lakóterek. Városokban a beépítés zártsorú, az utcai homlokfalat csak a bejárat
bontja meg. Az épületek sokszor emeletesek.
A kultikus épületek legjellemzőbb típusa az egyiptomi lépcsős piramisokra emlékeztető
templomhegy, a zikkurát. A tömör téglaépítmény legfelső szintjén állt a kisméretű
templom, hozzá lépcsős feljáró vezetett.
Mezopotámia - főként a déli részén - kőben igen szegény. Az építészet
alapvető anyaga ezért a tégla lett. A lakóházak s többnyire a monumentális
alkotások is napon szárított agyagtéglából épültek, de ismerték s alkalmazták
az égetett téglát is. Fát elsősorban a lefedésnél, a síkfödémekhez használtak.
Ezek mellett jelentős anyag volt a bitumen. Használták szigeteléshez,
nagyobb szilárdságot igénylő falazatoknál, abba rakták a téglát, s azzal ragasztották
fel a burkolatok díszítőelemeit.
Az alátámasztó szerkezet majdnem minden esetben végigfutó, tömör falazat. Oszlopot
vagy pillért alig használnak. Az agyag kis szilárdsága miatt a falazat rendkívül
vastag, nagyobb méretű épületeknél általában 3-4 m.
A térlefedés rendszerint síkfödém. A vastag falakra támaszkodó, sűrűn rakott
fagerendákra gyékény- vagy nádfonatot fektettek, s azt vastag agyag-réteggel
borították. Ismerték, s alárendelt helyeken alkalmazták a téglából falazott
álboltozatot.
Az építőanyag valamint a támasztó- és a lefedőszerkezetek nem tették lehetővé
nagyméretű terek kialakítását. Monumentális alkotásoknál (templomoknál, palotáknál)
a beépített alapterületnek néha több mint a felét a vastag falazat foglalja
el. Az áthidalható fesztáv korlátozott nagysága miatt a tereket csak hosszában
lehetett növelni, az alakjuk ezért többnyire egyirányban nyújtott. Aránylag
keskeny helyiségek veszik körül egy vagy több sorban az udvart. Ha a rendeltetésből
adódóan nagyobb térre volt szükség, az udvarok többszörözésével a helyiségek
számát szaporították. Ebből következően az építészet egyik lényeges jellemzője
a sokterűség.
A belső udvarra szervezett, kifelé tömör falakkal határolt épület mindenekelőtt
a tömegforma zártságával hat. Ezt erősítik a belsőben is az aránylag szűk terek
s a vastag falazatok.
A külső falsíkot támpillérhez hasonló kiugratások tagozták. Ezeknek tényleges
szerkezeti szerepük is volt, merevítették a faltestet, de egyúttal díszítették
is. A tagozás plasztikájával, a váltakozó fény-árnyékkal élénkítették a tömeget.
A homlokzatfelületet gyakran burkolták. Már az ó-sumér korban kialakult, jellegzetes
megoldás volt az, hogy a falra felhordott, még képlékeny agyagrétegbe színes
égetett agyag szögeket nyomtak sűrűn egymás mellé, s ezekkel geometrikus mintát
raktak ki. Az egyik legrégibb példa rá az Uruk-i szent kerületben a vörös templom,
annak udvarán a kerítésfalat így burkolták. Ez különösen az égetetlen agyagtéglából
rakott falaknál volt fontos, mert nemcsak díszítette, hanem védte is a felületet.
A sumér építészet legjelentősebb emléke az Ur-i fallal körülvett városközpont együttese; az óbabiloni birodalom idejéből a legfontosabb a Mári-i királyi palota.
Ur: szent kerület. Az i. e. 3. évezred végén, az új-sumér korban épült
ki a város fallal körülvett szent kerülete, amelyben a városvédő isten temploma
mellett több szentély s a királyi palota is helyet kapott.
Északkeleti szögletében állt az együttes leghangsúlyosabb épülete, a zikkurát.
A háromlépcsős tömör építmény belső része - egy régebbi maradványa - napon szárított
agyagtéglából épült, körülötte a szilárd falköpeny égetett téglából. Alaprajza
szabályos négyszög (62,5 X 43 m), sarkaival a négy égtáj felé fordul. Oldalai
mind a három szinten döntött síkúak, a felületet függélyes falsávok tagolták.
Az alsó lépcsőzet (11,5 m maga-san fekvő) teraszszintjére három lépcső vezet:
egy a homlokfalra merőlegesen, a tengelyben, kettő pedig ennek érkezéséhez összefutva
a homlokfal mellett. A lépcsők találkozásánál kapuépítmény emelkedett. Azon
áthaladva már csak a tengelyben vitt tovább lépcső a két felső teraszra. A tömör
alépítmény tetején, a harmadik szinten állt maga a szentély.
A zikkurátnak a szent kerületen belül fallal elkerített külön udvara volt, s
ahhoz a bejárat felől egy kisebb előudvar is csatlakozott. Ezektől délkeletre
épült fel, az előudvar mellé a raktárterek tömbje, a zikkurát nagy udvara mellett
egy palotával egyesített szentély, s annak közelében a királyi palota. A három
épület kialakítása egymáshoz hasonló. A négyszög alaprajzba összefogott, keskeny,
szűk terek sokaságát tömör fal zárja körül s a külső oldalakat masszív falpillérek
függőleges sora tagozza. A nyílás nélküli, súlyos hatású tömbök megjelenése
erődszerű. Védelmi jellegüket még tovább fokozza az, hogy a bejárat két oldalán
a falpillérek védőtornyokká erősödnek.
Az Ur-i szent kerület hosszú időn át köztiszteleben álló kultuszhely volt. Romladozó
épületeit a sumérok után majdnem másfélezer évvel, az újba-biloni korban helyreállították,
s az egész együttest új fallal vették körül. Napjainkig mindebből az alapfalakon
kívül csak a zikkurát két alsó szintje maradt fenn.
Mári: királyi palota. Az egyik Babilonnal szövetséges kis állam pompakedvelő
uralkodója építtette az i. e. XVIII. században. A kb. 300 helyiségből álló,
négyszög alaprajzú, nagy kiterjedésű együttest tömör fal vette körül. Egyetlen
bejárata az északi oldalon nyílt. Külön udvarok köré csoportosítva helyezkedtek
el benne a bejárat közelében a palotaőrség termei és a vendégház, a mögött a
nagy díszudvarra néző fogadótermek, a nyugati részen - az éghajlatnak megfelelően
északra tájolva - a királyi lakosztály, a trónterem s a vele összekapcsolt szentély,
továbbá az államigazgatás hivatali helyiségei, az irattár, a gazdasági részek
és a raktárak. Keletkezése idején ez lehetett az ókor legkényelmesebb s az egyik
leggazdagabban kialakított uralkodói rezidenciája. Itt alkalmaztak először a
belső. terek díszítésére monumentális falképeket.
A fényűző palota nem sokáig állt fenn. A várost elfoglaló babiloni csapatok
már az i. e. XVIII. században majdnem a földig lerombolták s utána többé nem
is épült újjá. Ennek köszönhető, hogy a romok alatt sok érték megmaradt. A feltáráskor
az irattár helyén kb. 20 000 ékírásos agyagtáblát találtak. Ez a kor történetének
az egyik legfontosabb forrásanyaga.
A Mezopotámia északi részén fekvő asszír királyság az i. e. XVIII. században vált függetlenné s kezdte kiépíteni az i. e. VII. század végéig fennálló hatalmas birodalmat.
Természeti viszonyai kedvezőek. Jól öntözött földje termékeny volt s rendkívül gazdag erdőkben, valamint építésre alkalmas kőfajtákban.
Kultúrája - babiloni közvetítéssel - az ősi sumér kultúrán alapult. Onnan vette
át az ékírás rendszerét, az irodalmi alkotásokat s a hitvilág, a kultusz jellemző
elemeit. Az asszír művészet értékes emlékei a paloták kőlábazatára faragott
domborművek s a kapuk két oldalára helyezett emberfejű szárnyas bikák, az ún.
lamasszuk.
Az építészet feladatai közül legjelentősebbek a paloták voltak. Majdnem valamennyi
nagy asszír király új, méretben és pompában, a korábbiakat felülmúló székhelyet
építtetett, s ezek a hatalmas vállalkozások szinte a birodalom teljes anyagi
és szellemi erejét igénybe vették.
Pazuzu asszír démon (Párizs, Louvre). Fején gyűrű alakú függesztő található. Valószínűleg ennél fogva tartották a démonűző szertartások alatt. |
Az építőanyagok és a szerkezetek lényegében a korábbi korszakokéval azonosak.
Ismerték ugyan a kapunyílások áthidalására, néha kisebb fesztávú, terek lefedésére
is alkalmas boltozatot, de általános a síkfödém maradt s a falakat többnyire
napon szárított agyagtéglából építették. Csak az alapokat készítették kőből,
s a lábazatot burkolták kőlapokkal. A hagyományos építésmód a tömegformálásban
és a téralakításban a sumérok óta továbbélő sajátosságokat rögzítette. Változás
csak abban jelentkezik, hogy az alaprajz szervezettebbé vált, a tércsoportok
rendje áttekinthetőbb.
Az asszír építészet legjelentősebb emléke II. Szárgon király palotája Dur Sarrukiban,
a mai Horszábádban.
Horszábád: palota. Az i. e. VIII. század végén II. Szárgon, az egyik
legnagyobb asszír uralkodó szabályos úthálózattal négyszögben megtervezett várost
építtetett. A munka méreteire jellemző adat: a város körül 6 km-nél hosszabb,
bástyákkal kiképzett védőfal épült, napon szárított agyagtéglából, a talajszint
fölé 1 m-rel kiemelkedő kőalapokon, s ennek a falnak a magassága 23 m, a vastagsága
24 m volt. A lakóterülettől fal választotta el a szent kerületet. Azon belül
állt - 14 m magas, hatalmas teraszon - a palota. Boltívben záródó hármas kapuzatát
emberfejű szárnyas bikák díszítették. A bejárat mögött terült el a kb. 100 X
100 m-es nagyudvar. Ahhoz a bal oldalon hat templomból álló szentélyegyüttes
csatlakozott, jobbról a hivatalok helyiségei. (A templomok csoportját korábban
a nők lakosztályának gondolták, ezért tévesen háremnek nevezték.) A bejárattal
szemben fekvő két kapuja közül az egyik a királyi lakrészhez, a másik a tróntermet
és a fogadótereket megelőző díszudvarra vezetett. A palota együtteséhez még
egy különálló, ismeretlen rendeltetésű épület és a templomcsoport közelében
emelt zikkurát tartozott.
A tömör falakkal való elhatárolás, a várszerű külső megjelenés, a belső udvaros
alaprajzi rendszer és a sokterűség - a sumér korhoz hasonlóan - az asszír építészetre
is jellemző. A hatalmas kiterjedésű zsarnokbirodalom katonai szervezettségének
fegyelme azonban az épület szigorúbb rendjében is tükröződik. Jó példa rá a
trónterem mögötti kis udvarról nyíló fogadótermek csoportja.
A horszábádi palota napon szárított agyagtéglából épült, kőalapokon, pártázatos
lezárású masszív falakkal (a nagyudvarra vezető bejáratnál a falvastagság kb.
8 m). Védőtornyokkal közrefogott kapuit emberfejű szárnyas bikaszobrok - lamasszuk
- díszítették, a termeit monumentális falképek. Díszítőrészletei közül legjelentősebbek
a trónteremben s az előtte fekvő udvaron a fal alsó sávját borító kőlábazat
domborművei.
Mezopotámia építészete monumentális alkotásaival, palotáival, templomaival,
az égre emelkedő toronytemplomaival (zikkurát) és hatalmas városfalaival tűnik
fel. Ezzel szemben a lakóházak nagyon egyszerű építmények voltak. Építőanyaguk
olyan tégla volt, amit levegőn szárítottak; égetett téglákkal csak paloták építésénél
dolgoztak. Az Eufrátesz és a Tigris vidékén az építészet fejlődésének feltételei
nem voltak kedvezőek. A rendelkezésre álló a napon szárított agyagtégla, silány
és múlandó; egyéb hiányában mégis ezt használták fel, csak burkolatoknál és
szerkezetileg kényes épületrészeknél alkalmaztak égetett téglát. A legősibb
észak-babilóni székhely Akkád volt, később Ur, végül Babilon lett a centrum.
Ettől délkeletre terült el Nippur, Enlil főisten nagy szentélyével. Hatalmas
templomtornyának, zikkuratjának romjai 30 m magasak.
Az ókori Mezopotámia legjelentősebb építészeti emléke az Istar-kapu,
melynek falait színes-mázas téglák borítják.
Babilóniát az északról támadó erős, harcias nép, az asszírok igázták le. Egyik legnagyobb - Asszurbanipál v. Assur-bán-apli - ninivei palotájának falát frízek díszítik.
A reliefekhez való átmenetet az emberfejű bikák (lamassu) és a kapuoroszlánok
közvetítik. Fejük és előrészük szabad, oldaluk magas relief. A lamassukat precízen
kidolgozott, finoman megmintázott szárny, gondosan fésült szőrzet jellemzi,
ám vegyített jellegüknél fogva természetellenes hatást keltenek. Művészetileg
magasabb fokon állnak Asszúrbanipál ordító, igen naturalisztikus kapuoroszlánjai.
Gilgamest, a híres mondai hőst is szívesen ábrázolták oroszlánokkal viaskodva.
Az emberi alakok ábrázolása alig, vagy csak vontatottan fejlődik. A kerámiáikra
pedig a sokféleség, ám művészi szempontból a kevésbé jelentősség jellemző. A
zománctéglák lazúrkék alapon ornamentális vagy figurális mintákkal voltak ellátva,
akárcsak a babilóniaiak.
A túlnyomórészt sírépítményekből ismert boltozat többnyire, akárcsak a hídépítésben,
konzoltechnikával (tartópillér) készült, oszlopokat nemigen használtak. A plasztika
területén kb. i.e. 3000 óta maradtak fenn művek, elsősorban imádkozókat ábrázoló
szobrok. A IX. századtól kezdve az uralkodó szobra rendkívüli jelentést nyer,
s a dombormű is széles körben elterjedt. Kb. 900-tól, az újasszír korban a palota
falának alsó peremét gyakran kb. 2 m magasan mészkő lapokkal látták el, melyeken
az uralkodó tetteit ábrázolták. Ez volt az ún. orthosztát. Ebben az időben
egyre nagyobb jelentőséget nyert a falfestészet is, mindenekelőtt a kerámiafestmény
(égetett-mázas agyagtéglák), mely Istár istennő templomát és II. Nabú-kudurri-uszur
babilóni palotáját is díszítette.
Az asszír uralom alól az i. e. VII. század végén felszabadult Babilónia királyai
újjáépítették s nagyszabású templomokkal, palotákkal gazdagították a birodalom
ősi fővárosát. Babilon az Eufrátesz két oldalán fekvő, kissé szabálytalan négyszög-alaprajzú
város volt. Védőtornyokkal tagolt kettős védőfal vette körül. Kilenc kapuja
közül leghíresebb az északi oldal közepén nyíló Istár kapu. A védőtornyokkal
közrefogott, boltíves kapu homlokzatát mázas tégla- burkolat díszíti: a szegélyminták
között a felület alapszíne kék, s abból - váltakozva fehér és sárga színezéssel
- jelképes szent állatok domborművű alakjai emelkednek ki. (A helyszínen erősen
kicsinyített rekonstruált másolat áll, az eredeti kaput a berlini Elő-Ázsiai
Múzeum őrzi.)
Az Istár kapu mögött, a városfalhoz csatlakozva épült fel a legnevesebb babiloni
király, Nabukodo-nozor palotája . A hagyományos megoldást követő, bonyolult
alaprajzú együttes öt fő részre tagolódik. Az első nagy udvar valószínűleg az
őrség helye volt. A második a tisztségviselők - kis belső udvarok köré elrendezett
- helyiségeihez tartozott. Ezt követte a tágas díszudvar, déli oldalán a hatalmas
méretű (52 X 17 m-es) trónteremmel. Az utolsó két egységben helyezkedtek el
a királyi család lakosztályai. A maradványokból megítélhetően nem volt olyan
nyomasztóan fenséges, mint az asszír uralkodók palotái. A trónterem homlokzatát
derűs színhatású mázas téglaburkolat fedte. Lent oroszlánalakokkal képzett lábazati
sáv húzódott, fölötte - gazdag mintázatú keretbe foglalva - stilizált pálmák
sorakoztak.
A palotától délre, a város központjában épült ki a szent kerület. Annak udvarán
állt az ókori Elő-Ázsia legmonumentálisabb templom-hegye, a Bibliából "Bábel
tornya"-ként ismert híres babiloni zikkurát.
Mezopotámiában a régészeti kutatások a múlt század közepén indultak meg. Az
első ásatást a horszábádi palota romterületén az olasz Botta végezte. A későbbiek
közül a legjentősebbek a XIX-XX. század fordulóján elkezdett babiloni ásatások
(Koldewey vezetésével), majd századunk húszas éveiben Ur város feltárása (az
angol-amerikai expedíciót Woolley vezette), s az 1933-tól a hetvenes évek közepéig
végzett ásatássorozat Máriban (a francia Parrot vezetésével).
Az i.e. VI. század a dél-iráni perzsák szerezték meg az egész Irán feletti uralmat. Ezután a perzsa-méd haderő (ekkor a perzsák még fennhatóság alatt álltak), Kürosz vezetésével megindult nyugat felé, s az ókori Közel-Kelet nagy kultúrait néhány évtized alatt hatalmuk alá vonták. Ilyen területek voltak: Elő-Ázsia, Kis-Ázsia, az Égei-tenger szigetei és Egyiptom is. A hatalmas zsarnok birodalmat Nagy Sándor döntötte meg, alig két évszázados fennállás után.
A perzsa kultúra magába olvasztotta a behódolt területek ősi kultúráit, de
keletről átvette az indiai, nyugatról pedig a görög kultúra számos elemét is.
a perzsa ábrázoló művészet leginkább az asszírokéval áll rokonságban.
Az építészet feladatai között is a legfontosabb a palota, ám jellegzetesek
a sziklasírok is. Az építészet anyagaira itt is a napon szárított agyagtégla
a legjellemzőbb, ám alkalmaznak fát, sőt követ is. Nemcsak díszítő részleteket
faragnak ki belőle, hanem szerkezeti elemeket is: önhordó nyíláskereteket és
oszlopokat.
A szerkezetek támaszgerendás rendszerűek, boltozatot nem alkalmaznak. A támaszok
azonban - Mezopotámiától eltérően - elsősorban karcsú kőoszlopok, hozzájuk viszonyítva
a tömör fal jelentősége másodrendű. A térlefedések faszerkezetű síkfödémek,
de nem olyan súlyosak, mint amilyeneket Elő-Ázsiában azelőtt építettek. A fesztávot
mestergerenda váltja ki, arra fekszenek fel a födém gerendái.
Az oszlop a perzsa építészet legjellemzőbb formaeleme. Arányaiban, a részletek
alakításában a faépítészet hagyományait őrzi. A rendkívül karcsú, kannelurázott
oszloptörzs gazdagon díszített, harang alakú lábazaton áll. Fölül az egykori
nyeregfára emlékeztető fejezet zárja le: egymásnak háttal fordítva két bika
mellső része nyúlik ki a gerenda alá. A konzolosan kiképzett fejezet szerkezetileg
indokolt, az áthidalandó fesztávot csökkenti. A kapuvédő szárnyas bikákhoz hasonlóan
sokszor az oszlopfőre is emberfejű bikákat faragtak. A fejezet alatt az oszloptörzset
gyakran kettős csigákba hajló alakzatok, kehelyként szétnyíló pálmalevelek koszorúja
s harang alakban visszahajló levelek díszítik.
A téralakítás és a tömegképzés jellemző sajátossága a könnyedség. A perzsa
építészet legfontosabb tértípusa, az apadána, egy levegős felépítésű,
a külső felé oszlopos tornácokkal megnyíló többhajós csarnok. Az alaprajza négyzetes.
Mennyezetét mind a két irányban azonos távközökkel kiosztott, nyúlánk oszlopok
hordják. A négyszögű tömbhöz kívülről az oldalak teljes szélességében oszlopos
tornácok csatlakoznak. A tornácok között a sarkokat tömören körbefalazott, négyzet
alaprajzú épülettömbök töltik ki. Maga a csarnok a tornácok és a saroktömbök
fölé emelkedik s a kimagasodó falszakasz ablakain át kap felső oldalvilágítást.
Az apadána tömör pódiumon áll, tornácaihoz az oldalak mentén felhaladó díszlépcsők
vezetnek.
A perzsa építészet legjelentősebb emléke a perszepoliszi palotaegyüttes, jellegzetes
emlékei a Naks-i-Rusztám-i sziklasírok.
Perszepolisz: palotaegyüttes. Az i. e. VI. század végétől kezdve Dareiosz
perzsa király, s annak utódja, Xerxész építtette. A hatalmas teraszon fekvő
együttes fő rendeltetése szerint az ünnepélyes fogadások színhelye volt. Amikor
épült, 28 nép élt a perzsa király uralma alatt s a leigázott fejedelmek, itt
mutatták be a királyok királya előtt minden évben a hódolatukat.
A teraszra a nyugati oldalon kettős kétkarú lépcső vezetett. Amögött állt az
Országok kapujának nevezett négyoszlopos csarnok. A három oldalán nyíló kapukat
- asszír mintára - emberfejű szárnyas bikák őrizték. A kapucsarnoktól délre
emelkedett az együttes főépülete, egy hatalmas méretű apadána . A leírások szerint
egyszerre 10 000 embert tudott befogadni. A négyzet alaprajzú tér mennyezetét
36 díszesen megfaragott bikafejezetes oszlop tartotta. Kívülről a három oldalához
kettős oszlopsorral kialakított tornác csatlakozott.
Az apadána külön pódiumon állt. Az arra felvezető lépcsők homlokfalát dombormű
borította: szertartásosan vonuló alakok sora, amint a birodalom népeinek képviseletében
ajándékokkal hódolva járulnak Dareiosz elé.
Dareiosz csarnokától keletre, Xerxész idején épült fel a másik apadána, a Százoszlopos
csarnok. Ez a pompás fogadópalota még az előbbinél is hatalmasabb volt, a több
mint 4600 négyzetméteres térben 10 X 10 oszlop hordta a födémet. Ennek csak
a főhomlokzaton volt kettős oszlopsorral kiképzett tornáca.
A nagy fogadócsarnokok mögött kisebb fogadótermek s az apadánák rendszerében
épült lakópaloták helyezkedtek el, majd azokhoz kapcsolódva hátul középfolyosóról
nyíló négyoszlopos kis terek sorával - a hárem, s elkülönítve a kincstár épülete.
A perszepoliszi palota együttesét i. e. 331-ben Nagy Sándor seregei dúlták fel.
A romterület feltárása 1931-ben kezdődött.
Naks-i-Rusztám: sziklasírok. A Perszepolisz közelében húzódó hegy meredek sziklafala Dareiosz idejétől kezdve a perzsa királyok temetkezési helye volt. A sírok kereszt alakú, domborműves homlokzatát a kőzetből faragták ki. A felső keresztszár domborműve a királyt ábrázolja, alatta a szélesebb vízszintes sávon egy az apadánák tornácához hasonló - oszlopos előcsarnok képe jelenik meg, az alsó keresztszár felülete sima. A bejárat a domborművű előcsarnok tengelyében nyílik s egy a sziklafallal párhuzamos folyosóba vezet. A sírkamrák onnan közelíthetők meg. A naks-i-rusztámi sziklasírok mindenekelőtt azért értékesek, mert homlokzataik hitelesen és pontosan mutatják a perzsa építészet szerkezeti rendszerét.
- feladatok -
- versenyfeladatok -