Az ősközösség kora
A világ és az ember keletkezéséről eltérő nézetek élnek egymás mellett, az egyik
természetfeletti erők működését feltételezi (mitológia és a vallások), a másik
a fejlődésre helyezi a hangsúlyt, az embert is a természet részének tekintve
(az elmélet megalapozója Charles Darwin, 1859-ebn megjelent művében A fajok
eredetében fejtette ki nézeteit)
Ember fejlődése
Emberelődök
Név |
Jellemzők |
Lelőhely |
Ramapithecusok |
12 millió évvel ezelőtt éltalkalmi eszközkészítés |
Siwalik hegység (India)Rudabánya |
Australopithecusok |
5-3 millió évvel ezelőtt éltemberré válás oldalágakét lábon jár, csoportokban
él |
Turkana-tó (Etiópia) "Lucie" |
Paleolit (őskőkor, pattintott kőkorszak)
Név |
Jellemzők |
Lelőhely |
Homo habilis
ügyes ember |
2,5 millió évvel ezelőtt jelent meg,
kezdetleges eszközkészítés,
rendszeres gyűjtögetés, táplálékmegosztás |
Turkana-tó Leakey találta
az "1470-es" koponyalelet |
Homo erectus
felegyenesedett ember |
2 millió év-100 000 évvel ezelőtt élt,
agytérfogat növekedés és boltozatosabb agykoponya,
tűzhasználat, bonyolultabb eszközök (lándzsa, szakóca készítése)
már világszerte elterjedt |
Jáva-szigete Dubois talált rá
Vértesszőlős kb. 400 000 éves |
Homo sapiens
ősember |
400 000 - 40 000 évvel ezelőtt élt,
vadászat hajítódárdával,
finomabb csonteszközök készítése,
tűzgyújtás,
közösségi szellem jellemző rá |
Neander-völgy (Németország)
Tata,
Érd,
Subalyuk-barlang (Bükk) |
Homo sapiens sapiens
értelmes ember |
35 000 évvel ezelőtt jelent meg,
kb. mai agytérfogat kialakulása,
csoportos vadászat, gyűjtögetés
anyajogú társadalom
(exogámia=csoporton belüli házasság miatt),
művészet kialakulása (első barlangrajzok) |
Cro-Magnon
Szeleta-barlang,
Istállóskő,
lovasi festékbánya |
Neolitikum-
új / csiszolt kőkorszak (kb. Kr. e. 8000-1500)
- Utolsó jégkorszak lezárultával melegedő periódus következik.
- Életmódbeli változások,: földművelés (gabonafélék), állattenyésztés (juh,
kecske, ló, kutya), fazekasság (raktározási lehetőség), szövés-fonás elterjedése.
- A természet átalakítása, letelepedett életmód, falvakba tömörülés.
- Apajogú (patriarchális) társadalom, csoportházasság helyett monogámia (párkapcsolat).
- Legnagyobb lelőhelyek: Jerikó (már városi méret), Chatal Hüyük (Törökország)
Mezopotámiai civilizációk
Változatos földrajzi felépítés (folyó völgyek, hegyvidéki legelők), két legfontosabb
folyó a Tigris és az Eufrátesz.
Sémi népesség alkotja a lakosság legnagyobb részét.
Gazdaság:
- árasztásos földművelés (csatornarendszer kiépítése), árpa, szezámmag, datolya
termesztése, juh, kecske háziasítása, szarvasmarha igavonásra, szamár teherhordásra
használatos, lovat a hegyi népektől veszik át, és harci eszközként használják
- fő építési anyag a tégla, megjelenik a fémművesség, kő- és csontfaragás
- a városok közt alig van kereskedelmi tevékenység, a távolsági kereskedelem
kap fontos szerepet (főleg nyersanyagok behozatala)
- önellátó kisgazdaságok
- templom / palota központú gazdasági elosztó szervezet (redisztribúciós
rendszer) jövedelme földjeiből, adókból., bérleti díjakból, műhelyeik termeléséből,
adományokból és hadizsákmányból származtak ezek egy részét osztották vissza
a földeken dolgozóknak illetve a rendszer irányítását végzőknek
- város megjelenése (gazdasági, politikai, katonai hatalom egyszerre) palota-templom
(toronytemplom: zikkurat) és polgárváros elkülönülése, átlagos lakossága 50
000 fő volt, de pl. Ur kb. 300 000 lakossal rendelkezett
Társadalom
- élén az isteni eredetűnek tekintett király (ensi / lugal), akinek elsősorban
a hadsereg vezetésében volt szerepe, béke idején főleg jogi feladatokat látott
el (törvények kihirdetése)
- a fő irányító és szervező hatalmat a templom képviselte
- városi polgárság (mezőgazdaságból él)
- patriarchális rabszolgaság (főleg nők házkörüli munkára)
Szellemi kultúra
- ékírás (Rawlinson fejti meg 19. sz. közepén)
- fejlett matematikai ismeretek (6-os számrendszer), geometria, csillagászat
Politikatörténet
Sumér városállamok kora Kr. e. 3000-2500 ; sumér rokontalan nép
- Uruk (Gilgames nevéhez fűzi a legenda a városfal építését), Kis, Ur, Lagas
(Urukagina reformokat vezet be a kistermelők helyzetének javítására) legjelentősebb
városok
- állandó harc a városok között az elsőségért (szövetségkötések és hódítások)
- sumér első egyesítője és egyben az akkád birodalom megteremtője: Sarrukin
(Kr. e. 2300.), az erőszakos katonai egyesítés felborította a hagyományos
gazdasági munkamegosztást a síkság és a hegyvidék között ez adott lehetőséget
a
- guti betörésre Kr. e. 2230 körül
- Ur újabb virágkora Kr. e. 2100-2000
- tengeri kereskedelmen alapuló hatalom
- jól kiépített bürokrácia
- évezred végére szárazabbá váló éghajlat éhínségeket okoz, birodalom a társadalmi
feszültségektől szétesik, nomád támadások érik, (a terület központja végleg
áttevődik Babilon környékére) sumér nyelv holt, templomi nyelvvé válik és
a sumérok végleg beolvadnak az akkád népcsoportba
Óbabiloni birodalom Kr. e. 2000-1500
- Babilonban élő amirota uralkodók szervezik újjá a birodalmat, legjelentősebb
uralkodó Hammurápi (Kr. e. 18. Sz.), akinek nevét fennmaradta törvényoszlopa
tette híressé
- gazdasági változások
- a földhasználat helyett a földmagántulajdon terjedt el, adósrabszolgaság
kialakulása, ennek ellensúlyozására a király időről időre rendeleti úton beavatkozik
a gazdasági folyamatokba
- társadalmi változások
- awelum (ember) a szabadok csoportját jelenti: király, papság, arisztokrácia,
parasztok, kézművesek
- muskenum a nem teljes jogú szabadokat jelenti: telkes katonák, állami,
templomi szolgálatban lévők
- wardum a rabszolgák, főleg kisegítő munkákat végeznek
- fellendül a kereskedelem és a kölcsönügyletek.
Új birodalmak feltűnése a mezopotámiai térségben (Kr. e. 16-5. sz)
Mitanni
- hurrik lakják (Van-tó környékéről vándoroltak ide)
- Kr. e. 15. sz..-ban hozták létre birodalmukat, jó kapcsolatok az egyiptomi
újbirodalommal, állandó harc a hettitákkal, ebben pusztul el
Hettita birodalom
- a ló és a vasgyártás forradalmi változásokat hozott az ókori Kelet életében,
ezek titkát őrizték a hettiták
- lovas-nomád nép, amelyet a törvények ereje tart össze (számos nemzetiség
és kulturális hatás keveredik benne)
- központja: Hattusas (Bogazkale Törökország)
- hódításai után közvetlen határos lesz Egyiptommal, kadesi csatában (Kr.
e.13. sz.) legyőzik II. Ramszesz fáraót, majd békét köt a két nagyhatalom
Asszíria
- Assur város már sumér feliratokból ismert kereskedőváros
- első államszervezet a Kr. e. 19.sz.-ban jön létre
- a katonai birodalmat Assur-uballit (Kr. e. 14. sz) szervezi meg
- nincsenek természetes határai a területnek, ezért csak évenkénti rendszeres
hadjáratokkal lehet fenntartani (általános mozgósítás a parasztság körében,
akit csak az extenzív gazdasági növekedés képes fenntartani)
- Tukulti-apil-essara (Kr. e. 11. sz.)
- katonai reform (harci szekerek számának növelése)
- peremterületeket nem szállja meg csak adóztatja, népek áttelepítése a munkaerő-szükséglet
miatt
- Assur-nasir-apil (Kr. e. 9. sz)
- újabb katonai reformok a birodalom megerősítésére
- új főváros: Nimrúd (tigris partján)
- hódítás: Urartu északi-hegyvidék felé, Babilon felé, és a Földközi-tengeri
térség felé
- Tukulti-apil-essara (Kr. e. 8. sz.)
- utolsó reformer, aki felismerte, hogy a birodalmat nem a zsákmányra, hanem
az állandó adókra kell építeni, közigazgatási reform végrehajtása, centralizált
birodalom létrehozása
- Szin-ahhé-ériba (Kr. e. 689.) sikerül elfoglalnia Babilont, majd Egyiptomot
legyőzi a memphiszi csatában (Kr.e. 671.)tombol a terror a lázadások megfékezésére
- utolsó fénykor Assur-ban-apil uralkodása idején (Ninivei könyvtár, az ókor
legnagyobb gyűjteménye létrehozása)
- Kr. e. 605. karkemisi csatában megsemmisül az asszír birodalom
Újbabiloni birodalom (Kr. e. 6.sz.)
- a lehanyatlott óbabiloni birodalmat a kassuk, majd az arámiak (káld) szállták
meg, akik főleg kereskedelemmel foglalkoztak, asszír vazallussálammá lettek,
ám Asszíria hanyatlásával lehetőség nyílt a felemelkedésre
- Nabu-kudirru-usur idején éli fénykorát (Jeruzsálem elfoglalása a kereskedelmi
pozíciók megszerzéséért)
- Kr. e. 539. a perzsák Kürosz vezetésével és a Marduk papság támogatásával
elfoglalják Babilont
Perzsák
- a Kaukázus vidékéről érkeznek és igen hamar átveszik a civilizáltabb népek
szokásait
- első nagy hódító: Kürosz (Kr. e. 6.sz.)
- méd birodalom Lüdia, Babilon meghódítása
- új hódítási politika: helyi hagyományok, vallások tisztelete (pl. zsidók
hazaengedése a babiloni fogságból)
- Daireosz (Kr. e 5. sz.) uralkodása idején éli virágkorát Perzsia (gazdasági
egységbe kovácsolja az ókori Keletet), főváros: Perszepolisz, 20 satrapiára
(kormányzóság) osztja a birodalmat, útépítések, fejlett postaszolgálat, egységes
pénz és mértékrendszer
- bukás: Nagy Sándor elfoglalja Kr. e. 330-ban
Egyiptom
- földrajzilag a Nílus folyó határozza meg az országot, ez adja a termékenységet
a földnek és hozza a pusztító áradásokat is, elzártabb terület mint Mezopotámia
- Alsó-Egyiptomnak a deltavidéket nevezik, Felső-Egyiptomnak déli részen elhúzódó
területet
- a tagolást a Nílus zuhatagai (katarakta) jelentik
- fémben szegény vidék, ám gazdag kőben
- az alapnépesség afrikai-ázsiai keveredésből jött létre
Gazdaság
- öntözéses földművelés, vízemelő rendszerek kiépítése
- a föld jelképesen a fáraó tulajdona, a palota redisztribúciós rendszerben
működik
- a kereskedelem állami monopólium
Társadalom
- állam élén az isteni eredetű fáraó (kezdetben Hórusz sólyomisten fia, később
Ré napisten földi megtestesítője) szakrális (templomok főpapja, termékenység
szimbóluma) és világi vezető (hadsereg főparancsnoka, kincstárnok, legfőbb
bíró) egyben
- állam vezetését a hivatalnokok végzik (a fáraó udvarának működtetése és
a nomoszok kerületek vezetése is feladatuk cserébe birtokot kapnak)
- összetett papi hivatalrendszer (istenek kultusza, áldozatbemutatás, halottakról
gondoskodás)
- szabad paraszti réteg végzi a munka nagy részét (piramisok építését is
közmunkaként)
- házi rabszolgaság
Szellemi kultúra
- legfontosabb íróanyag: papírusz
- írástípusok: 1. hieroglif ("szent véset") képszerű jelek, ünnepi,
szakrális alkalmakkor használják 2. hieratikus egyszerűbb változata a hieroglifnek
3. démotikus a görög abc-n alapuló hétköznapokra szánt írásfajta
- Champollion fejtette meg 1822-ben a rosette-i kő alapján
- piramisépítkezés a fáraók nagyságát és a halhatatlanságot jelképezték,
pontos csillagászati tájolás alapján készültek
- mumifikálás módszerének kidolgozása, ezzel összefüggésben fejlett orvostudománnyal
rendelkeznek
- bonyolult csillagászati, matematikai ismeretekkel rendelkeztek
Politikatörténet
Alsó- és felső-Egyiptomot először valószínűleg Narmer király egyesíti Kr. e.
3000. körül
megindul az államszervezet kialakítása
főváros: Memphis (Path isten templomával)
Óbirodalom (Kr. e. 2650-2150.)
- legjelentősebb uralkodók : Dzsószer (szakkarai lépcsős piramis) Kheopsz,
Kefrén (gízai piramisok)
- államszervezet megszilárdítása
- belső hatalmi harcok miatt meggyengül a birodalom
Középbirodalom (Kr. e. 250-1750.)
Szeszótrisz megszilárdítja a hatalmat, szabályozza a nomosz-kormányzók birtokait
főváros: Théba
hódítások Núbia felé
Kr. e.18-16. sz. a hükszosz ('puszták fejedelmei') uralom kora, ekkor terjed
el a ló és a harci kocsi használata Egyiptomban
Újbirodalom
(Kr. e 1550-1050.)
- nagy hódítások ideje (Hatsepszut, III. Thotmesz Szomália és Szíria irányába)
újra nagy építkezések, fővárost visszahelyezték Thébába
- a ligázott országokat nem olvasztották be, hanem az ottani uralkodó gyermekeit
túszként Egyiptomban tartották és követeket küldtek a területre
- Amarna-reform: IV. Amenhotep (Ehnaton) nevéhez fűződik, szakított az Amon-papság
uralmával, Aton kultuszát vezette be és a fővárost Tell-el-Amarnában helyzte
át, új hivatalnokréteget jutatott hatalomra
- utóda Tutanhamon azonban nem tudja a reformokat tovább vinni, ezért megegyezik
az Amin-papsággal, birodalom a hettita és Mitanni birodalom ellenében meggyengül
(II. Ramszesz veresége Kadesnél)
- további támadások érik Líbia felől, majd a "tengeri népek" vándorlás
bénítja meg kereskedelmét
- az idegen népek békés betelepedése szétzilálja az addigi rendet, kimerülőben
az arany és gabonaforrások és a hanyatlást csak sietteti a papság megnövekedett
hatalma, ami a fáraói cím névlegessé válásához vezet (Herihor főpapja már
uralkodónak címezteti magát)
Későkor (Kr. e. 1050-332.)
- líbiai uralkodók: Sesonk Jeruzsálem kifosztása
- kisebb központokra esik szét Egyiptom: Théba környéke Amon - papság uralma
alatt, déli területeken Etiópiában Napata állam létrejötte Szaisz központtal
- állandó asszír fenyegetettségben él Egyiptom, majd Kr. e. 605-ben II, Nabu
- kudirri - usur babiloni király elfoglalja, Kr. e. 525-ben perzsa fennhatóság
alá kerül, Kr. e. 332-ben Nagy Sándor foglalja el, Kr. e. 31-ben római provincia
lesz
Fönícia
- tengerparti helyzet - kereskedelme révén fontos, sémi népcsoport, nem egységes
birodalom, városállamok: Türosz, Szidon, Büblosz, virágkora a Kr. e. 12-8.
század, később asszír és perzsa uralom alá kerülnek
- 22 jelből álló hangjelölő írásuk a görög és a latin ABC alapja
Palesztina
- Kr.e. 13. sz. 12 héber törzs megjelenése az addig sémi törzsek lakta területen
- Kr. e 10. sz. egységes állam - Saul, Dávid, Salamon - Jeruzsálem Izrael
fővárosa
- Salamon után az ország két részre tagolódik: É - Izrael D - Júda
- Kr. e. 721-ben Asszíria, Kr. e. 586-ban az óbabiloni birodalom igázza le
(lakosság-áttelepítés "babiloni fogság" Kr. e. 527-ben a perzsa
Kürosz bocsátja haza őket)
- monoteizmus (egyistenhit - Jahve), Ótestamentum - Mózes: szövetség Izrael
és Isten között, kiválasztott nép tudata
India
- II. évezred: Indus-völgyi civilizáció - Harappa, Mohendzso-Daro
- Kétarcú természeti adottság: óriási termékenység, a szeszélyes folyó többször
elpusztítja, mindig szegényebben épül újjá
- Kr. e.1400 k. Árja bevonulás a végső csapás a korábbi civilizációra
- védikus kor - nomád árja törzsek életéről a Védák vallanak
- epikus kor - államalapító és központosító harcok kora, a nagy indiai eposzok,
a Rámájana és a Mahábhárata őrizték meg
- Manu törvénykönyve: a hagyomány szerint az első ember, az emberek ősapja
volt, rögzíti a sajátos indiai osztálytársadalmat (varna-rendszer vagy kasztrendszer)
-brahmana- papok
-ksatrija-harcosok
-vaisja-szabad közrendűek
-sudra-szolgák
- Örökletesen rögzített a tagolódás, merev, zárt rendszer. Kívül esnek rajta
a páriák ("érinthetetlenek")
Kína
- Hoangho és Jangce folyók között, földművelés, állattenyésztés, iparágak
(selyem, kerámia)
- Kr. e. 16-11. sz. Sang-jin dinasztia központosítása - despotikus állam
- Kr. e 11-8. sz. Csou- din. a központosítás gyengül, a régi patriarchális
rend felbomlik
- Kr. e.7-3. sz. Lao-ce és Kung-fu-ce filozófiái jelzik a válságot, előbbi
passzívan, de támadja a fennálló rendet, utóbbi védi azt (neki tulajdonított
a Dalok Könyve gyűjtemény)
- Kr. e. 246-209. Csin-din. egyesítés: Si-Huang-ti császár (221-209) birodalmi
úthálózat, egységes mértékrendszer, egységes kínai írásrendszer, Nagy Fal
építésének kezdete
- 2. sz.: Kína ismét részekre bomlik
Érdekességek
- A mezopotámiai városra jellemző fallal körülvett templom és palotaegyüttes
szerkezet, amely város volt a városban, a későbbi időkben is megtalálható
építészeti forma Eurázsiában. Megtalálhatjuk a moszkvai Kremlben és a pekingi
"Tiltott Városban" is.
- Hammurápi sztéléjén a törvénycikkek úgynevezett igazságos ítéletek voltak,
melyek nem voltak kötelezőek a bíróságok számára. A rendelkezésekben a "szemet
szemért, fogat fogért" elvet alkalmazzák (talió elv), amely a sivatagi
nomádok barbár szokását tükrözi.
- A fáraó "isten fia" sohasem mondhatott le, ezért, hogy a szimbolikusan
hozzá kötődő termékenységet megtartsa az ország a heb szed- ünnep keretében
megtörtént a megfiatalítása. Bárkán elvonultak előtte a tartományok istenei,
majd körbefutotta a templomot, újara megkoronázták és alattvalói körében felvonulást
rendezetek.
- Az indiai civilizáció fejlettségéről árulkodik, hogy nagy városaiban, pl.
Mohendzso-daroban jól kiépített vízvezeték- és csatornarendszerre bukkantak,
az utcai szennyvizet is derítőkbe gyűjtötték. Az ásatásokon még közfürdő nyomaira
is rátaláltak.
Szöveggyűjtemény
1. Törvénykönyvekből
2. Történelmi események elbeszélései
3. Kultúra
Ajánlott irodalom
- Baktay Ervin: India története Bp. é. n.
- A. R. David: Az egyiptomi birodalmak Bp. é. n.
- Ghirshman: Az ókori Irán Bp. 1985.
- Kákosy László: Ré fiai Bp. 1979.
- J. Klíma: Mezopotámia Bp. 1976.
- R. E. Leakey - R. Lewin: Fajunk eredete Bp. 1986.
- feladatok -
- archívumi feladatok -
- versenyfeladatok -
- vissza a tematikához -