IV.
AZ ÓKORI MŰVÉSZET
AZ ÉGEI CIVILIZÁCIÓK
Az égei civilizáció
Építészet, művészet, kultúra
Az égei kultúra legjelentősebb emlékei Kréta szigetén a knósszoszi királyi
palota, Kisázsiában Trója városa, a görög félszigeten Mükéné vára és az ún.
Athreusz kincsesháza, és a tirünszi vár.
Az Égei -tenger medencéjében és Kréta szigetén élő nép volt a
görögök elődje. Életükről, királyaik cselekedeteiről az ókori görög költő, Homérosz
eposzából, az Illiászból olvashatunk. E mű hatására kezdte meg Heinrich
Schilemann, a gazdag német kereskedő, aki szenvedélyes régész is volt egyben,
1871-ben Trójában az ásatásait. Munkásokat fogadott, felásta a Hisszarlik-dombot,
s kilenc, különböző időben egymásra épült város romjait tárta fel.
Homérosz
Mükénét mint "sokaranyút" emlegeti; ezt az aranyat kezdte el keresni
Schliemann 1876-ban. Az egyik mély árokban felesége, Sophie valamilyen csillogó
tárgyat vett észre: egy aranygyűrű volt. Schliemann, a felesége, valamint a
görög kormányt képviselő Sztamakatisz feltárta az öt sírt. A lelet nemcsak anyagában,
hanem művészi megformálásában is igazi kincs volt: fejékek, serlegek, tőrök,
melltűk, arany melldíszek és maszkok kerültek elő. Amikor Schliemann felemelte
az egyik aranymaszkot (ma Athénban, a Nemzeti Múzeumban), a tökéletes arcábrázolásban
azonnal felismerni vélte - tévesen - Agamemnónt, az "lliász" "szélesen
országló" királyát.
Bebizonyította, hogy a trójai háború nem Homérosz képzeletének szüleménye volt,
hanem valós történelmi esemény. Kutatásait megelőzően a görög történelmet i.
e. 776-tól számították.
Az égei világ a fémmegmunkálás technikáját i. e. 3200 k. a vándorló népektől
veszi át. Ezek a népek az Anatóliai magasföldön keresztül jutottak Trójába,
amely a régészeti kutatások szerint kereskedelmi központ volt. Innen az Égei-tenger
szigetei felé vették útjukat. Ezek az emberek fémekből szerszámokat és használati
tárgyakat készítenek és megmunkálják a márványt is. Ciprus szigete rézben gazdag,
ezért itt készülő edények egyedülállóak az égei világban. A Kükládok szigetei
(ezen elnevezés az Égei-tenger jó néhány szigetének összefoglaló neve) hatalmas
márványtömbök, ebből adódik, hogy az ekkor elő mesterek szobrokat és vázákat
már márványból faragnak. Küklád-idoloknak nevezzük azokat a szobrokat, amelyek
nemcsak női, hanem férfi figurák is, ábrázolhatnak katonákat, fuvolásokat és
hárfásokat is. Egyes feltevések szerint ezek a szobrok istenségeket is jelképezhettek,
és akkor a bálvány kifejezés is megilleti őket.
1899-ben az angol Arthur Evans Kréta szigetén kezdte meg korszakalkotó
kutatásait és nevezte el a legfontosabb gócpont művészetét Minósz királyról
minószi művészetnek.
Az
első minószi kor (i. e. 2700-2000): ekkor a régi minósziak kapcsolatban
álltak a Közel-Kelettel, akiktől megtanulták a kőedények, a pecsét és
az aranytárgyak készítését. A cserekereskedelem a középső minószi korban
(i. e. 2000-1750) erősödik, Kréta virágzásnak indul. Knósszoszban, Malliában,
Phaisztoszban megépítik az első bonyolult alaprajzú palotákat, ez a minószi
civilizáció életerejét mutatja, bizonyítja. A művészeket a körvonalak
hű megrajzolására jobban törekednek, mint a hasonlóságra. A minószi művészet
a természetet forrásnak tekintette, s ez a felfogás Kréta szigetéről terjedt
át más földközi-tengeri kultúrákra. Ezen irányzathoz tartozik a híres
"Delfines-freskó" is.
A minósziak nem a nagy szobrok, hanem inkább a kisebb tárgyak készítésében
jeleskedtek. A legrégebbi minószi ékszerek (i. e. 2300 k.) Mokhloszból
származnak és finoman megmunkált aranylevelek is.
|
A kései minószi kor (i. e. 1750-1400) a romba dőlt paloták felújításának,
azok nagyobbá, kényelmesebbé tételének ideje. Ez Knósszosz virágkora,
s ez az egyiptomi XVIII. dinasztia uralkodásával esik egybe. A falakat
díszítő festmények néhány egyiptomi hagyománnyal azonosak, ilyen például,
hogy nincs árnyék, perspektíva, a férfiak bőre barna, a nőké egészen világos.
Egy knósszoszi falfestményen egy fiatal nő portréján a művész a szemet
elölnézetből festette meg, akárcsak az egyiptomiak.
|
A
minószi civilizáció idején megkülönböztetett szerepe volt a nőknek Kréta
szigetén. A fesztelen eleganciával öltözködő, szépségének és nemiségének
tudatában lévő nő a férfival teljes egyenlőségben mutatkozik meg a mindennapi
élet jeleneteiben vagy a vallási szertartásokon is, pl. a bikaugrásnál
is, akár nézőként, akár résztvevőként. A fenti képen látható freskórészlet,
a Párizsi nő, fitos orrocskájával és mandulavágású, nagy szemével,
"modern" megjelenésével érdemelte ki nevét (lraklioni Múzeum
/Kréta/).
|
A Kréta szigetén lévő knósszoszi palota fénykorát az i. e. 1600 és 1400
között élte. Az itt található palota épületegyüttese 150 m hosszú, szélessége
100 m. A Knósszoszban feltárt palotamaradványok tanúskodnak a kor igényeiről
és az alaprajzi elrendezés bonyolultságáról, kuszaságáról. Valószínűleg ez kelhette
életre azt a mítoszt, amely a labirintusról, Ariadné fonaláról és a Minotauruszról
szól.
Thészeusz, az athéni király fia egyike volt azoknak az ifjaknak, akiket a városnak
meghatározott időközönként kellett küldeniük Minószhoz, hogy ott nevelkedjenek
és találkozzanak a Minótaurusszal. Ezt az ifjút azonban kioktatta Ariadné, Minósz
lánya, s így ezzel a segítséggel (fonal) győztesen került ki a labürinthosz
próbájából. Ezután együtt megszöktek, s különböző kalandokon estek át. Ariadné
alakjában talán a Hagia Triada-i szarkofág ifjú papnőjét vagy a knósszoszi freskó
egyik bikán átugró nőalakját ismerhetjük fel, míg Thésszeusz esetleg a minószi
szobrokon és freskókon gyakori bokszoló vagy ugró, keskeny derekú, nyúlánk ifjú.
Úgy tűnik a krétaiak többre becsülték az ügyességet és a mozgalmasságot, mint
az erőt vagy a fegyverzetet.
A krétai paloták alaprajza is utal arra, hogy a minószi kultúrában a sport a
vallási szertartások része volt. Az épületszárnyak hatalmas, négyszögű udvart
fognak közre, ahol ünnepségeket, így bikaugrást is tarthattak, ahogy a nézőközönségnek
szánt monumentális lépcsőfokok sejtetik. A knósszoszi freskók a díszhelyeken
szőke, ünnepi öltözetű, fedetlen keblű leányokat ábrázolnak, míg a magasabb
lépcsőfokokon férfiakból álló közönség foglal helyet. Egyesek szerint a krétai
freskókon szereplő hajadonok a legelső európai asszonyok, s az egyiket kacér,
elegáns megjelenése miatt "Párizsi nő"-nek is nevezik.
A minószi művészet fénykorából fenn maradt alkotások ritkábban ábrázolnak férfiakat,
mint nőket, mégis az egyik legszebb knósszoszi freskó főalakja férfi. Az ún.
herceg nyúlánk, szakálltalan, tollas fejdíszt viselő ifjú, aki könnyedén lépdel
a vörös háttér előtt.
A
bika szent állat volt Kréta szigetén: a Minótaurusz mondája egy politikai
és vallási jelenség késői lecsapódása. E képen látható, Knósszoszban talált
bikafej formájú zsírkő ivóedényt vallási szertartásokon használták. Művészi
mondanivalójának kifejezésére a szobrász a féldrágakő színárnyalatait
is felhasználta. A papok a rituális boráldozatok alkalmával az ivóedényt
a fejet koronázó hatalmas szarvaknál fogva emelték fel.
Fontosságában az említett bikafej formájú rhütonhoz vagy annak Zakróban
előkerült párjához hasonlítható a krétai kőedényművészet egy másik darabja,
az a kisméretű, gömb alakú, zsírkőből faragott váza, amelyet Hagia Triadában
találtak. Az edény testét realista szemléletű, rendkívül kifejező dombormű
díszíti, amelyen éneklő férfiak vonulnak. A jelenetet gyakran "hazatérő
aratók"-ként értelmezik, ez azonban meglehetősen vitatott.
A palota helyiségei önmagukban elég szűkek, a legjellemzőbbek a világító
udvarok és a pilléres termek, nagy szerep jut a fürdőszobának, melyek
a csatornahálózattal ellátott palota tartozékai voltak és fontosak a gazdasági
helyiségeknek is.
Építési anyag a mészkő volt, míg a falak burkolására gondosan elkészített
alabástromlapok szolgáltak. Jelentős építési anyag volt a fa is, hiszen
fából készültek az oszlopok is, amelyek felfelé vastagodtak. Ami a vallási
építkezéseket illeti, a templomok építésének bizonyítékai nem kerültek
elő. Krétán nem volt templom, az isteneket barlangokban, a szabad ég alatt
vagy a palotákban imádták. A palotákban találhatóak voltak vallási szimbólumok,
Knószoszban pedig egyfajta palota-kápolna kultusz maradt az utókorra.
A kultusztárgyak közül a legtitokzatosabb a híres kígyós istennő alakja,
aki a krtétai plasztika első számú tárgya. A knósszoszi palotában talált
nőszobrocska kígyókat tart a kezében, fejdíszén egy macskaféle ragadozó
ül. Talán egy papnőt vagy Földanya istennőt ábrázol. Vallásos gondolatokkal
teli udvari művészet ez, melynek freskói a legszembetűnőbb emlékek. I.
e. 1450 után a mükénéiek valószínűleg elfoglalják Knósszoszt. Jelenlétük
bizonyítéka az újító szellemű stilizálás, amely megjelenik a motívumokban,
a vázákon, a gyűrűkön. A témák: ünnepélyesen vonuló alakok, bikaviadalok,
jellegzetes állat- és növényalakok és természetesen a tenger. Az emberi
alakok ábrázolására az a jellemző, hogy ez is kötött, akárcsak az egyiptomi,
azonban attól határozottan elüt, de a természetet alaposan megfigyelő
alakítás mellett rokonságot mutat az archaikus görög művészettel. A díszítmények
többsége spirálisan épül fel, de jellemző a finom stilizálás is. Főbb
motívumok a polipok, a növények, a leghíresebbek a lelőhelyük után elnevezett
ún. Kamares-vázák és a palotastílusú edények. Az eleven természet ábrázolását
háttérbe szorítja a rend és nagyság érzékeltetése.
|
A várak szárazföldi bérceken emelkedtek, melyek védőfallal voltak körben ellátva
és ilyen volt a mükénei Fellegvár is, amely a Peloponészosz félsziget
északkeleti részén, hegyekkel körülvett magas dombon az i. e. XIV-XIII. században
épült, erődített királyi székhely volt, a domb lába körül húzódott a település.
Mükénének várát, Agamemnon nyomait kereste Heinrich Schilemann,
a hatalmas küklopsz-körfalat, amelyben az Oroszlán-kapu nyílik. E kapu 3,1 m
széles és 2,85 m magas, felfelé keskenyedő nyílását a keretező szárköveken nyugvó,
felül domború, hatalmas kőgerenda hidalja át.
Mükénében az Athreusz kincsesháza vagy Agamemnón sírja
legmonumentálisabb az i. e. XIV. századból. A várdombtól nyugatra emelkedő lejtőkben
i. e. XV-XIII. századi, különféle típusú sírokat tártak fel, közöttük kilenc
kör alaprajzú, méhkas formájú álboltozattal fedett, nagyméretű föld alatti sírépítményt,
a tholoszt. A föld alatti építmény bejáratához a lejtőbe vágott, szabályos alakú
kőtömbökből rakott támfalakkal közrefogott, nyitott folyosó, a dromosz vezet.
Mükéne: ún. Atreusz kincsesházának (i.e. XIV. sz. 2. fele) metszete
és alaprajza.
|
Tirünsz fellegvára Mükénétől délre, az argoszi öböl partján, alacsony
szikladombon az i. e. XIV-XIII. században épült. Tirünsz feltárását Schilemann
és Dörpfeld kezdte meg 1884-ben, az 1876-ban megkezdett mükénei
feltárások után. Egy Mükénében fellelt vázatöredéken megjelenik az emberi alak,
mely a vázafestészet főalakja lesz majd. I. e. 1400 körül a knósszoszi palota
elnéptelenedik. Az égei művészet végét a dórok vándorlásának nevezett esemény
okozza. Ennek a kultúrának a szépségeit a görögök már csak Homérosz elbeszéléseiből
ismerik.
Ehhez a civilizációhoz tartozik a Platon által is idézet titokzatos Atlantisz
legendája, mely "nagyobb volt, mint Líbia és Ázsia együttvéve ". "Idővel
azonban rendkívüli földrengés és özönvizek támadtak (...), és Atlantisz szigete
a tengerbe merülve eltűnt".
Platon Kritiasz című második dialógusa, mely a szigetről
szól csak töredékekben maradt ránk. A hagyomány szerint az Atlanti-óceán övezte
és a Föld minden gazdagsága megtalálható volt rajta. A sziget lakói az atlantidák
voltak, akik Poszeidón istentől származtak, bukásukat és a Zeusz által javasolt
büntetést a fent említett műben olvashatjuk, azonban az írás az "Összehívta
hát az isteneket (...) és összehíván őket, így szólt hozzájuk..." rész
után megszakad.
A valóságban Atlantisz legendáját talán a Théra szigetét leromboló vulkánkitörés
ihlette. A Thérán 1967-től végzett ásatások egy város, Akrotiri maradványait
hozták a felszínre.
A GÖRÖG MŰVÉSZET
Az ókori görög civilizáció
Az ókori görög kultúra az i. e. 2. évezred végétől a Balkán-félsziget déli
részén, majd a Kisázsiai nyugati partvidéken és a kettő között, az Égei-tenger
szigetein alakult ki. Az i. e. VIII. századtól kezdve kirajzó telepesek e kultúrát
a Földközi-tenger egész partvidékén elterjesztik. Virágzó görög települések
keletkeznek délen Egyiptomban és a szomszédos Líbiában, nyugaton Dél-Itáliában
és Szicília szigetén, a francia tengerparton és Spanyolország partjain, keleten
pedig a Fekete-tenger mentén. E területek éghajlata szubtropikus, meleg, száraz
nyárral és enyhe, nedvesebb téllel. Így a mezőgazdaság számára kedvező. A földrajzi
adottságok a hajózás és a kereskedelem, ezzel együttesen magas színvonalú kultúra
létrejöttét tették lehetővé.
Építészet, művészet, kultúra
A görög kultúra fejlődésének minden szakaszán jól tükröződik a társadalom
alakulása. Alapja - az egyiptomiéhoz hasonlóan - a vallás. Az istenek eredetileg
a természeti erőket és jelenségeket személyesítik meg. Mondáik, a mitológiában,
a homéroszi eposzokban és himnuszokban öltenek végső formát. Kiépülnek az istenek
nemcsak helyi jelentőségű, de az összgörögség által tisztelt és látogatott szentélyei
és jóshelyei, mint Apollón delphoii és Zeusz főisten dódonai és olümposzi szentélyei.
A szent helyeken meghatározott időközökben rendezett összgörögség ünnepségek
közül legjelentősebbek az Olümpiában az i. e. VIII. század óta negyedévenként
tartott versenyek voltak.
A görögök is jeleskedtek a tudományokban: az orvostudomány, a földrajz, a csillagászat,
a matematika, a geometria területén számottevő eredményekre vezettek kezdeményezéseik.
Az irodalom minden területén jelentőset alkotott a görög kultúra.
Az ókori görögség történelmének szakaszai
(a társadalmi viszonyok változása alapján)
- A görög őskor (i. e. 2. évezred végétől az i. e. VIII. sz. végéig):
Erre a korra esik a görög törzsek vándorlásainak lezáródása, végleges elrendeződése.
- Az archaikus kor (i. e. VII-VI. századra esik):
A rabszolgatartó társadalom teljesen kialakul. Az árutermelés és a pénzgazdálkodás
fejlődése a vagyoni egyenlőtlenséget tovább fokozza. A földbirtokok elaprózódása,
a hajózás és a kereskedelem fejlődése nyomán fokozottan megindul a gyarmat-,
helyesebben a telepesvárosok alapítása a szigetvilágban és a távolabbi tengerpartokon.
Az arisztokrata uralom főként a dór városokban marad fenn, ezek leghatalmasabbja
Spárta. A demokratikus fejlődés erőssége, Görögország másik élretörő városa,
Athén.
- A virágkor vagy klasszikus kor (i. e. V. század és a IV.
század első kétharmada):
Periklész vezetése alatt Athén marad a politikai, gazdasági, egyben a kulturális
vezető szerep a görögségen belül. A demokratikus Athén és az arisztokratikus
Spárta között az ellentétek a 30 éves peloponészoszi háborúhoz vezettek, amely
háborúban szinte az egész görögség részt vett. A háború Athén vereségével,
s megszállásával végződött. A további háborúskodásban meggyengült városokat,
köztük Athént is, a IV. század közepétől megerősödő Makedonia katonai hatalma
Fülöp király vezetése alatt meghódolásra kényszeríti. Az így egyesített Görögország
hatalmi állását Fülöp utóda, az athéni kultúrán nevelkedett Nagy Sándor alakítja
ki. Hatalmas birodalmat hoz létre, mely azonban halála után szétesik.
- Késővirágzás vagy hellénisztikus kor
/A GÖRÖG FESTÉSZET A HELLENISZTIKUS FESTÉSZETTEL ÉS MÁS MŰVÉSZETI ÁGAKKAL
AZ 5. LECKE TÉMÁJA! /
A görög kultúrának talán legharmonikusabb, legmagasztosabb hajtása az építészet,
melynek középpontjában a templomépítés állott. A görög templomtípus a lakóházból
fejlődött ki. A legrégebbi időkben a templom egyhajós terem volt, belső oszlopsorokkal.
Az oszlopok fából, a falak vályogból voltak. A kifejlődött templom általában
hosszúkás négyszög alaprajzú volt. Fontos része az egyhajós, vagy oszlopsorokkal
három hajóra osztott cella, mivel itt őrizték annak az istennek a szobrát,
amely tiszteletére állították a szentélyt. A görög építészet alapvető alaktani
eleme az oszloprend, a támaszgerendás szerkezeti rendszer művészi megfogalmazása.
Az épületek művészi megjelenését és részletképzését az oszloprend adja meg.
A görög oszloprend három alapvető fajtája a dór, az ión és a korinthoszi,
mely már a klasszikus kor tudatos művészi alkotása.
A
legrégebbi nagy kőtemplomok Peloponészosz és Szicília dór templomépítészetének
remekei. A dór stílus legjellemzőbb motívumai az egyszerű, lábazat nélküli
oszlopok, melyeknek felső része kerek párnából és egy négyzetes lapból áll.
A gerendázat arhitrávból, frízből és koronázó párkányból tevődik össze. A
templom keleti és nyugati homlokzatát háromszöglet orommező - timpanon - zárja
le. Ebben a stílusban épült az athéni Parthenon és Theseion, az olümpiai Zeusz-templom.
Athén, Akropolisz
/Pantheon (i. e. 447-438)/ alaprajz, metszet, főhomlokzat rajza.
A perzsa háborúk után a görög művészet legfényesebb periódusa, Periklész
kora következik. Az Akropoliszt a perzsák romba döntötték, s Periklész
volt az, aki az V. század közepén kezébe vette az újjáépítést. Az erős és
dacos várból Athén szent hegye lett. Iktinosz és Kallikratez megépítik a Szűz
Athéné (Athene Parthenosz) templomát, a Parthenont. Szentélyében állott
az ókor legkiválóbb szobrászának Pheidiásznak a 12 m magas, elefántcsont és
aranyborítású gyönyörű Athéné-szobra.
Ión stílusban épült az athéni Erechteion (az Akropoliszon) és az
epheoszi Artemisz-templom. Az Erechteion erkélyszerű csarnokát hat, kőből
faragott nőalak - a híres kariatüdák - tartja.
A késői görög építészetre a korinthoszi oszlopok felhasználása a jellemző.
A legmonumentálisabb korinthoszi architektúra az athéni Olümpieion. A hellenisztikus
korból származik a hellén művészet egyik legnagyobb alkotása, a halikarnasszoszi
Mauzóleum.
Nagy Sándor fényes korának emlékei csaknem mind elvesztek, pedig a nagy hódító
vagy hetven új várost alapított a meghódított területeken. Elpusztult a világ
egyik csodája, az alexandriai pharosz, amelyet a III. század elején fejeztek
be. A hellenizmus korában Görögország kisebb fejedelemségekre szakadt, a vezető
szerep Phodoszé és a kis-ázsiai Pergamoné volt. Pergamon híres volt szobrászatáról.
Itt emelték a híres pergamoni Zeusz-oltárt, amelyet az i. e. II. század elején
kezdtek el építeni.
A görög képzőművészet legjelentősebb ránk maradt emlékei a szobrok és domborművek.
Ezek részben a templom oromzatát, párkányuk frízét, ill. ennek metópáit díszítették,
részben önálló emlék- és fogadalmi szobrok voltak. A szobrászat főtémája már
az archaikus kortól kezdve a ruhátlanul ábrázolt emberi alak.
Az
Auxerre-i istennő (Louvre, Párizs), amelynek keletkezését i.e.
650 tájára teszik, mindössze 65cm magas, és az ősi, fából faragott xoanon
egyik legelső kőváltozata. A frontálisan felépített alak plasztikáját
a szoknya mértani díszítményei gazdagítják. A frontálitás a mozgás világától
még idegenkedő, kora archaikus stílusnak felel meg.
|
Az archaikus kor szobrászatára a nehézkés, tömör formálás, a frontális beállítás
és az arc merev, sajátos mosoly a jellemző. Kiemelkedő emlékei az ún. teneai
Apollón és más ifjú - (Kúrosz-) és leány - (Koré-) szobrok.
Koré szobor (Akropolisz Múzeum, Athén). Az i.e. VI. század vége
körül keletkezett szobron többszínű festés maradványai láthatóak. A
mosolygó, ferde szemű koré feltételezhetően virágot vagy galambot vitt.
Gondosan fésült haja több fonatban hull alá. Ezek a kis mellű, sudár,
a köpeny párhuzamos redőibe burkolódzó derűs lányalakok az ifjú kuroszok
női megfelelői. |
|
A
Méloszi-kurosz i.e. 550 k. |
A klasszikus kor szobrászata a valóság hű ábrázolására törekszik,
és az emberi est harmonikus arányait keresi. Ennek a kornak legnagyobb
szobrásza Pheidiász, az athéni Partheon és az olümpiai Zeusz-templom
szobrászati díszeinek, valamint az ezekben felállított Athéné-, ill.
Zeusz-szobor mestere, a kor kiemelkedő emléke Müron diszkoszvető
szobra és Praxitelész Olümpiában talált
Hermész-szobra.
Híresek
Praxitelész istenalakjai, melyek nyugodt, szép ifjakat ábrázolnak.
Egyik legismertebb műve a Gyíkölő Apollón. |
|
Praxitelész
dicsősége csúcsán, i. e. 340 k. véste márványba a Knidoszi Aphroditét,
melynek ma ötvennél több másolata ismeretes.
|
|
Diszkoszvető.
Müron bronz szobrának római másolata. Márvány, i.e. 450 k. München,
Glyptotek |
|
Praxitelész
és tanítványa, Leókharész az istenek természetfeletti, csodálatos
lényét a lehető legbarátságosabb formában ábrázolták. Leókharésznak
tulajdonított bronzok római márványmásolatai a Belvederei Apollón
és a Vadászó Artemisz avagy a Versailles-i Diana.
A két szobor szoros rokonságot mutat: mindkettő cselekvés közben ábrázol
egy légiesen könnyed, töretlen dinamizmusú alakot. A kifeszített íjat
lövésre készen tartó Apollón és a tegezből nyilat elővevő Artemisz karja
és lábtartása kap fő hangsúlyt. E mozdulat ellenpontjaként a kissé hátravetett
fejek a mozgást fékezik.
|
A IV. század nagy mestere Szkopász a tegeai Athéné-templom tervezője
is volt. a hellénizmusban a klasszikus szobrászat mértéktartását, monumentális
egyszerűségét, a szenvedélyes mozdulatok, a drámaiság váltja fel. Jellemző
emlékei a pergamoni Zeusz-oltár talapzatán körülhúzódó hatalmas dombormű
és a Laokoón-szoborcsoport. Rodoszi művészek, Agesandros, Polüdoros
és Athenadoros készítették az i. e. II. század közepén, s ma ez
a szobor a Vatikánban látható. Talán az i. e. II. század végére helyezhető
a Milói Vénusz (más néven: Melosi Aphrodité) keletkezése, melynek erőteljes,
friss felfogása ellentmond a hellenizmussal szemben hangoztatott hanyatlásnak.
Más feltevések szerint a megformálás, a kidolgozás Praxitelészre vall, s az
i. e. IV. századból származik. Az istennőnek e pompás, az életnagyságot meghaladó
márványszobrát 1820-ban találták Melos szigetén. Ma a Louvre-ban található.
A Vatikánban látható az egyik legismertebb szobor, a Belvederi Apollón.
Megkapó a póz, ahogy előttünk áll, kinyújtott kezében íjjal, fejét oldalra
fordítva. De fellelhető rajta a régi egyiptomi hagyomány is, hiszen a test
minden része a legjellemzőbb nézetben van. Feltevések szerint ez a szobor
híresebb, mint a Milói Vénusz.
Belvederi
Apollón; Millói Vénusz
Szobrok, a bal oldali Apollón az i. e. 350 k. készült görög eredeti
római másolata. (A két kéz kiegészítés.) Vatikán, Múzeum. A jobb oldali
a híres Milói Vénusz, görög márványszobor az i. e. I. századból, valószínűleg
egy 300 évvel korábbi szobor nyomán készült. |
A szobrok és a domborművek kezdetben égetett agyagból színesre festve, majd
kőből, főként márványból, továbbá bronzból készültek. A templomokban felállított
márvány istenszobrok egyes felületeit gyakran elefántcsonttal és aranylemezekkel
borították. A márványszobrokat élénken színezték.
A görög festészet monumentális alkotásai, a falfestmények nem maradtak fenn.
Ezekről csak leírások és római kori, festett, ill. mozaik másolatok adnak
tájékoztatást. Ránk maradtak azonban nagy számban festett vázák és tálak.
Ezeket a mitológiából és a mindennapi életből vett motívumokkal díszítették.
Díszítésük és színezésük alapján több stílust különböztetünk meg. Legkorábbiak
az i. e. VIII. században készült geometrikus stílusú vázák, világos
felületükön sötét színű mértani motívumokkal.
Amfora,
i. e. 800 körül (Kerameikosz-múzeum, Athén).
Az i. e. VII. századtól kezdve megjelennek a vörös alapon fekete
alakos, majd a fekete alapon vörös alakos vázák. A színek
a későbbiekben tovább változnak.
|
|
Szatírpár.
Részlet athéni feketealakos amphoráról. I. e. 530 körül. Az archaikus
athéni vázafestészet legnagyobb mestere, Exikiász műveiben elérte a
feketealakos festésmód nyújtotta kifejezési lehetőségek végső határát.
A budapesti amphora a mester késői műve, és festőjének hallatlan rajzkészségéről,
merész komponálásmódjáról tanúskodik. A táncoló, ill. lépő szatírpár
az amphora egyik oldalát díszítő, Dionüszoszt és kísérőit ábrázoló képhez
tartozik. |
AZ ÓKORI GÖRÖG ÉPÍTÉSZET
A görög építészet kezdetei
A görög őskor folyamán alakultak ki fokozatosan az alaprajzi rendszer és felépítés
elemei. A fejlődés régészeti ásatásokkal feltárt csekély maradványokon és néhány
korabeli, épületet ábrázoló iparművészeti tárgyon figyelhető meg. Jól szemléltetik
a fejlődést a Korinthoszi-öböltől északra fekvő Thermon egykori Apollón-szentélyében
feltárt, korban egymást követő és egymásra rétegeződött épületek maradványai:
két megaron, és az egyik helyére i. e. 625 táján épült ún. C-templom.
Egy elpusztult megaron alapjai fölé i. e. 625 körül épült szárított agyagtégtából.
Keskeny naoszát fa oszlopsor két hajóra osztotta. Nyitott bejárati végét az
oldalfalak és a közöttük álló oszlop közeiben kapuszárnyak zárták le. Hátsó
végén az erősen kinyúló cellafalak opiszthodomoszt fogtak közre. A naoszt kölapokra
állított faoszlopokkal határolt folyosó, pterosz vette körül. A fagerendákból
készült párkány frízén a triglifek és metópák színes mázú, égetett agyagból
készültek, hasonlóan a kinyúló szarufavégekre szögezett díszes geiszon is. Ezek
számos töredékét találták meg az ásatásnál.
Az archaikus kor emlékei
Az i. e. VII. században - még jobbára fa és agyag alkalmazásával - lényegében
kialakult a dór peripterosz templomok alaprajzi rendszere, felépítése és oszloprendje,
díszítő részleteivel együtt. Az anyag, szerkezet és forma harmonikus egységét
azonban csak az i. e. VI. század folyamán teremtette meg a fokozatos áttérés
a kőépítészetre.
Kezdetben változtatás nélkül átvették a fa-agyag építkezéseken kialakult arányokat.
Az arányokkal való kísérletezés során az egyes vidékekre jellemző, egyéni alkotások
jöttek létre. Ezt mutatják az archaikus kor kiemelkedő emlékei: Olümpiában a
Héra-templom, a szicíliai Szelinus ún. C-temploma, a dél-itáliai Poszeidonia
ún. Bazilikája és a korinthoszi Apollón-templom.
- Olümpia. Héra-templom. A Peloponnészosz nyugati részén fekvő Olümpia
ősi kultuszhelye előbb csak a környékbeli lakosság, majd az i. e. VIII. századtól
az összgörögség Zeusz tiszteletére rendezett ünnepi versenyjátékainak lett
a színhelye. Az itteni szent liget, az Altisz és környezete a görög és a római
kor tíz évszázada alatt nagyszámú. jobbára vallásos, részben világi rendeltetésű,
jelentős művészeti értékű alkotással épült be.
A Héra-templom, ill. Héraion, az itt állott épületek egyik legkorábbika i.
e. 600 körül épült. Dór stílusú, hexaszril peripterosz. Naosza pranaosz és
opiszthodomos között cellát foglal magába.
Falai mészkő tömbökből rakott lábazat fölött szárított agyagtéglából épültek.
Az oldalfalakat a cellában négy-négy beugró falnyelv tagolta, amelyek a falakat
merevítették, egyben - a födémgerendák alatt - a fesztávot csökkentették,
és így tágasabb belső tér kialakítását tették lehetővé. Utóbb a falnyelvek
elé - ezeket talán el is bontva - oszlopsorokat állítottak, amivel a cella
háromhajóssá vált. A falnyelvek és a belső oszlopok tengelye egybe esett a
külsőkével.
A naoszt a homlokoldalakon hat, a hosszoldalakon tizenhat oszloppal határolt
oszlopfolyosó vette körül. Az oszlopok és a gerendázat eredetileg fából készültek.
A faoszlopokat évszázadok folyamán fokozatosan cserélték ki a készítésük idejének
megfelelő formálású kőoszlopokra. Így ezeken a dór stílus fejlődése az archaikus
kor zömök, nehézkes oszloptörzseitől a lapos, erősen kiívelő echinuszos fejezeteitől
a hellénisztikus karcsúbb, de kissé száraz, merev formálásáig végig követhető.
A finomabb megmunkálású díszítöelemek égetett agyagból készültek.
A rendkívül hosszú és nyomott arányú archaikus templomnak ma csak kétlépcsős
alépítménye, naoszának lábazati fala és néhány oszlopa áll. Más részeinek
nagyszámú töredéke maradt ránk.
Az olümpiai szent liget központi épülete a klasszikus kor egyik legjelentősebb
alkotása, az V. század közepén épült, hatalmas Zeusz-templom volt, amelynek
ma csak a földrengéstől ledöntött romjai láthatók. A templomokon kívüli területen
különböző korokból származó szentélyek, kincsesházak, oszlopcsarnokok (sztoák),
tanácsház, vendégszállások, tornacsarnok (gümnászion) és birkózótér palaisztra
helyezkedtek el. A körítőfalon kívül, keletre fekszik a dongaboltozatos átjárón
megközelíthető futóversenypálya, amelyet eredetileg az i. e. VI. században
alakítottak ki. A kőlapokból kirakott rajt- és célvonal közötti 192,28 m távolság
volt a görög hosszmérték, a stadion. A húsz versenyzőre méretezett, 29 m széles
pályát földrézsűkből kialakított, többször bővített lelátók veszik körül,
amelyeken 50000 néző foglalhatott helyet.
- Szelinusz: C-templom. A Szicília délnyugati partján települt gazdag
dór város fellegvárának területén négy, keleti részén három nagyméretű dór
peripterosz templom romjai maradtak fenn, amelyeket istenségeik biztos ismeretének
hiányában az ABC betűivel különböztetnek meg. A legjelentősebb az i. e. VI.
század közepén a fellegvárban épült C-templom, a város legrégebbi és legnagyobb
temploma.
Erősen megnyújtott cellájába zárt pronaoszból léphettek, amelyet elől antepillérek
közötti oszlopok helyett, kapunyílással áttört fal határolt. A nyítást három
egymásra hajtható bronz kapuszárnnyal zárhatták. A cella belső végéhez kincstár
(adüton) kapcsolódott. A naoszt a homlokoldalakon hat, a hosszoldalakon tizenöt
oszloppal határolt, széles oszlopfolyosó vette körül, amelyet a bejárati oldalon
második oszlopsorral megkettőztek. Az egymástól viszonylag távol állított,
kevésbé zömök, erősen sudarasodó oszlopok fejezete nyaktagból, kis lemeztaggal
csatlakozó, nagykiűlésű, lendületes ívű echinuszból és széles abakuszból áll.
A gerendázat súlyos, magassága meghaladja az oszlopmagasság felét. A főhomlokzaton
a triglifek között archaikus domborművekkel díszített metópák helyezkedtek
el. Az orommezőt hatalmas, női szörnyfejet, a Gorgót ábrázoló kerámia dombormű
töltötte ki, és kerámia elemekkel burkolt, gazdag ornamentális festésű geiszonok
keretezték. Az épület más részein a lyukacsos mészkő tufa felületeket vékony
habarcsréteggel simították és festették.
A templom négylépcsős alépítményen emelkedett, amely a homlokoldalon nyolclépcsős
feljárattá bővült. A fenntnaradt alépítményen 1926-ban állították fel újra
az ókorban földrengéstől leomlott építmény északi oszlopsorát a párkányzat
egy szakaszával.
- Poszeidonia: ún. bazilika. A Dél-Itália nyugati partján alapított
acháj telepes-város, latin nevén Paestum Héra-szentélyében fennmaradt két
templom közül a tévesen bazilikának nevezett Héra-templom az i. e. VI. században
épült. Különleges elrendezésű, archaikus dór peripterosz, végoldalain kilenc,
hosszoldalain tizennyolc oszlopos, széles oszlopfolyosókkal. Az antepillérek
között három oszloppal határolt pronaoszból két bejárat vezetett a nyújtott
cellába. Ezt középtengelyében hét oszlop sora két hajóra osztotta. Zárófalának
közepén az oszlopsort lezáró falnyelv nyúlt ki, szélén pedig bejárat nyílt
a hátsó kincstárba.
- Korinthosz: Apollón-templom. A Peloponnészosz északkeleti partján,
a görög félszigettel összekötő földszorosnál, az Iszthmosznál fekvő ősi kereskedő
városban, a dór stílus szülőhazájában i. e. 540 körül épült az arányaiban
már kiforrott dór peripterosz templom. Négylépcsős alépítmény krepidóma fölött,
a véghomlokzatokon hat, kétoldalt tizenöt oszlopos folyosó fogta körül a naoszt.
Ezt tömör harántfal osztotta hosszában két belső térre: az antefalak között
két oszloppal határolt pronoszból nyíló nyagyobb keleti és nyugati oldaláról
nyíló kisebb helyiségre. Előbbit négy-négy, utóbbit két-két oszlop tagolta
három hajóra festették.
A
Naxoszi szfinx (Delphoi Múzeum) egy 10 méter magas márványoszlopon
állt. A naxosziak fogadalmi ajándékaként került Delphoiba, i. e. 560
körül.
A Gaia istennő kultuszához kötődő szfinx szárnyas szörny, amely elragadja
az embereket, és a másvilágba viszi őket. A női fejjel ábrázolt szfinx
alakja azt szemlélteti, hogyan olvadnak egybe a fantasztikus és valóságos
elemek: a szárnyak, a karmok, illetve a női arc, a nagy szemek, a szomorú
kifejezés. (Érdekes felfedezéseket tehetünk a két kultúrát illetően,
ha összehasonlítjuk a híres egyiptomi Szfinxszel!) Az oszlopból csak
az ión fejezet és az oszloptörzs néhány darabja maradt meg. |
A klasszikus kor emlékei
A klasszikus korra végleg kiforrottak a dór templom alaprajzi elrendezésének
és felépítményének megoldásai és harmonikus arányai, amely így uralkodó típus
maradt. Az archaikus korra jellemző helyi sajátosságok erős eltérései csökkennek.
A dór mellett jelentős az ión stílus is. Főként Kis-Ázsiában és a közeli szigeteken
alkalmazzák monumentális templomokon, attikai változatát pedig Athénban. Az
i. e. V. században megjelenik a korintoszi oszloprend is.
A növekvő lakosságú, tervszerűen kiépülő városokban felépülnek az első állandó
középületek és színházak. Az építkezésekhez az igényesebb megjelenés érdekében
a mészkövek és a kerámia díszek mellett egyre inkább alkalmazzák a márványt
is.
A kor ki emelkedő emlékei Aigina szigetén az Aphaia-templom, az akragaszi
Zeusz-templom, a poszeidóniai ún. Poszeidón-templom, az athéni fellegvár,
az Akropolisz épületegyüttese és az ún. Thészeion, az eleusziszi
telesztérion, a phigaliai Apollón-templom, a delphoi Apollón-templom
és tholosz, az epidauroszi körtemplom és színház, továbbá néhány emléképület.
-
A kiváló bronzszobrairól Hellasz-szerte híres aiginai iskola fénykora
az i. e. V. század második negyedére tehető. A század közepe körül öntötték
az Artemiszion-foknál talált, minden bizonnyal Poszeidónt ábrázoló
szobrot ( Nemzeti Múzeum, Athén). A delphoi Kocsihajtót i. e. 470 körül
valószínűleg a rhégioni Püthagorasz készítette (Delphoi Múzeum). A Poszeidón-szobor
élethűen és méltósággal ábrázolja az ereje teljében lévő istent, a Kocsihajtó
viszont az ifjúkor frisseségét jelképezi. Derűs megformálása a szemet a merev
redők mentén, egészen a finoman vésett fejig vezeti.
A klasszikus kor művészetében a nagy szobrásztól Pheidiasztól eltérően Polükleitosz
művészetében az atléta ábrázolások és a szigorú stílus hagyományai élnek tovább.
Hatalmas, arany-elefántcsont Héra-szobrát már az ókorban szembeállították
Pheidiasznak az Akropoliszon és Olümpiában felállított istenábrázolásaival.
A delphoi Kocsihajtót, az Artemiszion-fok közelében talált Zeuszt vagy Poszeidónt,
az aiginai és az olümpiai oromcsoportokat és néhány más idézett reliefet kivéve,
a kor szobrászati alkotásainak nagy többségét csak római másolatokból ismerjük.
Némelyik bizonyára pontos reprodukció, mégsem szabad elfelejtenünk, hogy az
eredetiek nagy része bronzszobor volt, a másolatok pedig csaknem mind márványból
készültek. Az egyik anyagból a másikba átvitt forma pedig csaknem annyira
megváltoztatja lényegét, mint a más nyelvre fordított költői alkotás. Kétségtelen
azonban, hogy még így is képet kapunk az eredeti művek nagyszerűségéről.
Míg a szobrászat egyre inkább előbbre haladt a típusok kialakításában, a festészet
főleg a technikát tökéletesítette. Elsősorban Pauszaniasz leírásait véve alapul
feltételezhető, hogy az archaikus kor falképei egymás fölé helyezett, szalagszerű
felületeken a szobrászattal megegyező témákat ábrázoltak: küzdelem gigászokkal
és amazónokkal, a trójai háború, Héraklész munkái stb.
Hasonló
témájúak az egykorú vázafestmények, amelyeket szintén vízszintes, jeleneteket
ábrázoló sávokra osztottak, vagy például annak az olümpiai, cédrusfából készült
fa, arany és elefántcsont domborművekkel borított ládának a díszítése is,
amelyről Pauszaniasz részletesen beszámol.
Az i. e. VII. és i. e. VI. század feketealakos, elsősorban athéni kerámiája
képet ad arról, milyenek lehettek a kor festészeti kompozíciói. Az alapszín
mindig az égetett agyag színe, erre rajzolódtak ki a fényes, fekete árnyrajzok.
Egy sor Klazomenaiban felfedezett, égetett agyagból készült, festett szarkofág
elárul valamit abból, milyen színeket és árnyalatokat használhattak a freskófestők.
Ezeken a szarkofágokon ugyanis a festészeti díszítés nem szorítkozik a kerámiákról
ismert feketére és vörösre, hanem néhány alak más színezést is kapott. Ugyancsak
fontos dokumentumok az archaikus kori festett sztélék.
A vázákon a ruhátlan részeket fehér kiegészítőszínnel festették. Ettől eltekintve,
a váza teljes díszítése egyszerű fekete máz, amely erőteljesen kirajzolódik
az agyagszínű alapon. A ruharedőket, a formák részleteit tűvel karcolták be.
Már az archaikus korszakból ismerjük néhány olyan athéni vázafestő nevét,
aki szignálta munkáit: Exekiasz, Nearkhosz, Kleitiasz és mások. A közép-olaszországi
Chiusiban talált (Etruriába gyakran exportáltak a műhelyek vázákat) és megtalálója
után Francois-vázának nevezett festő, Kleitiasz neve Ergotimosz
fazekaséval együtt szerepel. A váza az archaikus vázafestészet "elbeszélő"
jellegű emlékeinek egyik legszebb példája.
Az
i. e. 570 körül készült vázán hat sávban láthatók különféle, mitológiai témájú
jelenetek, középpontban Thetisz tengeristennőnek és a halandó Péleusznak (Akhilleusz
szüleinek) lakodalmával. A peremet és a füleket állatalakok és növényi ornamentika
díszítik, elkülönülve a figurális ábrázolásoktól. Kleitiasz a szereplők mellett
a nevüket is feltüntette, így mindegyikük könnyen azonosítható. A festő az
összes figurát gondosan kidolgozta, körvonalaikat pontosan megrajzolta. Néhány
alakot egymás mögé helyezett, de térbeliséggel itt még nem találkozunk. A
dinamikusjelenetek nagyszerűen érzékeltetik a mozgást: a vázán szinte mindenütt
a lendület és az életszerűség jut érvényre.
A vázák a görög élet számos részletéről tájékoztatnak, és megerősítik vagy
kiegészítik az irodalmi szövegeket. A díszítőjelenetek némelyike a hősi mondák
illusztrációja, mások ma már elvesztett, nagyméretű freskók kicsinyített másolatai.
Akhilleusz
és Aiasz kockázik: vállukon gazdagon hímzett köpeny, lándzsájuk a kezükben
(Musei Vaticani, Róma). A feketealakos vázafestészetet i. e. 550 és i. e.
530 között Exekiasz kiegyenscílyozott kompozíciói, a váza alakjához tökéletesen
alkalmazkodó jelenetei uralják.
- Aigina: Aphaia-templom. Az Athén tengerpartjától délre fekvő, dórok
lakta szigeten korábbi szentélyek helyén i. e. 500 körül épült az Artemisz
istennővel azonosuló helyi istenség tiszteletére. Bár még őriz archaikus vonásokat,
arányai és formái érettek. Aránylag rövid tömegét háromlépcsős alépítményen
két végén hat-hat, oldalain tizenkét, viszonylag karcsú dór oszlop szegélyezi.
Gerendázatának magassága az oszlopokénak már csupán egyharmada, és ezáltal
könnyedebb hatású. A cellához két végén antefalak között két oszloppal határolt
pronaosz és opiszthodomosz kapcsolódik. Belsejét kétszintes, alsó magasabb
oszlopok áthidalójára állított felső alacsonyabb oszlopokkal alakított oszlopsorok
két - csupán 90 cm széles szélső és 3 m széles középső - hajóra osztják.
- Akragasz: Zeusz-templom. A Szicilia déli partján állott dór város,
a mai Agrigento szent kerületében, - ahol öt dór peripterosz templom romjai
is fennmaradtak -, az i. e. V. század elején épült. Egyik legnagyobb, egyben
legsajátosabb görög templom, az egyetlen ismert pszeudoperipterosz. A hatalmas,
53 m széles és 110 m hosszú épületet szabadonálló oszlopsor helyett tömör
fal határolta. Ezt kívül a végoldalakon hét, a hosszoldalakon tizennégy óriási
féloszlop, belül ezek tengelyében falpillérek tagolták.
- Poszeidónia: ún. Poszeidón-templom. Az archaikus Héra-templom mellett
valószínűleg Zeusz tiszteletére az i. e. V. század közepén épült, az olümpiai
Zeusz-templom mintájára. A klasszikus szigorú dór stílus legépebben fennmaradt
emléke. Végoldalain hat, hosszoldalain tizennégy oszloppal határolt (pronaosszal
és opiszthodomosszal közrezárt) celláját kétszintes oszlopsorok osztják három
hajóra. A templom a lebontott cellafalak födém és tető híjával teljes egészében,
párkányzatával és oromzataival együtt fennmaradt. Így jól érzékelhető súlyos,
nyugodt tömegének egykori uralkodó jellege az alacsony beépítésű környezetben.
- Athén: Akropolisz. Athén szent kerületét alkotó fellegvára hegyekkel
és dombokkal körülvett medence közepén magasodik a város fölé. A mükénéi korból
eredő vár helyén épült archaikus templomegyüttest a perzsák i. e. 480-ban
a város megszállásakor lerombolták. Ehelyett épült az i. e. V. század közepétől,
Athén fénykorában az új együttes. Rendeltetése egyaránt volt vallási és politikai.
Elsősorban az idegen hódítók fölött Athéné istennő segítségével aratott győzelem
emlékművének szánták, és építésének költségeit jelentős részben a hadizsákmányból
fedezték. Ugyanakkor a vezető szerephez jutott Athén és politikai vezére,
az építkezés fő mozgatója, Periklész a görögség egyik vallási, politikai és
kulturális központjává akarta tenni. Ezért a legmagasabb művészi színvonalon
igyekeztek megvalósítani, hogy felülmúlja más vallási központok, Olümpia és
Delphoi fényét és jelentőségét, és méltó módon hirdesse Athén gazdagságát
és hatalmát.
Delphoi
a legrégibb időktől kezdve kultusz- és jóshely volt. Szentélyéhez hozzátartoztak
a kincsesházak is, mint pl. az athéniaké, mely típusát tekintve jellegzetes
ante-templom. Szerkezete nagyon egyszerű; az egykori mükénéi megaron származéka.
A meghosszabbított cellafalak között két oszlop támasztja alá a bejárat gerendázatát.
A vájatolt oszlopoknak nincs lábazatuk, hanem közvetlenül az alépítményre
támaszkodnak. Dór fejezetek tartják az architrávot. A képszéket triglifek
(az egykori fagerendák végére emlékeztető, függőleges vájatok) és metopék
(az egykori nyílásokat fedő sima felületek) díszítik. A párkányok által szegélyezett
nyeregtető a háromszögű oromzatot rajzolja ki.
Az Akropolisz a város védő istennőjének szent kerülete, a tiszeletére rendezett
Panathénaia ünnep színhelye, a városon át a templomáig vezető felvonulás célpontja
volt. Az együttes épületeit, templomait ezért úgy rendezték el, hogy a felvonulás
meghatározott útvonalán végighaladó tömeg előtt egyenként és együtt is hatásosan
táruljanak fel.
A nagyrészt korábbi, erős védőfalakkal körülvett Akropolisz legjelentősebb
épületei a Kapuépítmény, a Propülaia. a Niké Aprerosz-templomocska, a Parthenon
és az Erechtheion.
- A Propülaia az Akropolisz várfalakkal körülvett fennsíkjának nyugati
peremén, a meredek lejtőn kígyózva felvezető út végpontjánál, i. e. 537 és
531 között Mnésziklész tervei szerint épült korábbi, eltérő tengelyű kapuzat
helyén. A pentelikoni márványból készült, ünnepélyes kapuépítmény - mint elődje
is - a tirünszi vár kapuzatainak elrendezését fejlesztette tovább. Lényegében
a várfal vonulatára merőleges, antepillérekben végződő falak közötti átjáró.
Ezt harántfal osztotta tágasabb külső és néhány lépcsőfokkal magasabban emelkedő
belső oszlopcsarnokra. A harántfalban öt, a közép felé növekvő méretű kaput
nyitottak.
A külső és a belső csarnok teljesen azonos homlokzatát hat dór oszlop alkotja
főpárkánnyal és szobordísz nélküli, üres oromzattal lezárva. A belső csarnok
tömege magasabb, padlószintje következtében a külső fölé emelkedik oromfalas
tetőzetével. A nyugati külső csarnok magas lépcsőzetű alépítményen áll. A
lépcsőzetet a középső, szélesebb oszlopközben a legnagyobb kapunyíláshoz vezető
lejtős feljárat szakítja meg. Ezen hajtották fel az áldozati állatokat a fellegvárba.
A csarnok részben visszaállított gerendás és kazettás márvány mennyezetét
a rámpát közrefogó három-három ión oszlop támasztotta alá.
A kapuzatot alkotó középrészhez kívül kétoldalt U-alakban a bejáratra merőleges
tengelyű szárnyépületek kapcsolódnak. A középrészről kiforduló lépcsős alépítményen
emelkedő, a kapuzaténál alacsonyabb homlokzatukat antepillérek között három
dór oszlop, főpárkány és oromzat alkotják. A bal oldali, északi szárny az
oszlopsorral határolt előcsarnokból és az ebből nyíló, eredetileg ünnepi lakomák
céljára szánt, majd képtárnak, pinakothékának használt teremből áll. Az előcsarnoktól
dór pilaszrerekkel tagolt, középen ajtóval, kétoldalt egy-egy ablakkal áttört
fal választja el.
A szimmetrikusan ugyanilyen elrendezésűre tervezett déli csarnoknak csak a
főhomlokzata épült meg a szemköztivel azonosan. E mögött csak - a túlsónál
mélyebb, nyugat felé a Niké-templomhoz átjáróul nyitottan hagyott - előcsarnok
épült.
A fellegvár belseje felől a kapucsarnok két oldalán egy-egy nagyobb termet
terveztek, amelyeknek csak a sziklába vágott alapárkai készültek el.
A Propülaia az egyszerű épülettömegek kapcsolásának, egyben a dór és az ión
oszlop együttes alkalmazásának egyik első görög kísérlete. Belső oszlopai
az attikai ión legszebb példái közé tartoznak.
- Niké Apterosz temploma. A Szárnyatlan győzelemistennő, ill. Athéna
Niké kis szentélye i. e. 420 körül a Propülaia déli csarnokától nyugatra kiugró
mükénéi sziklabástya kiszélesített, kváder támfalakkal körülvett teraszán
épült, talán a Parthenon egyik mesterének, Kallikrarésznek a tervei alapján.
Márványból készült, kis méretű, ión stílusú amfiprosztilosz. Háromlépcsős
alépítményen álló, csaknem négyzetes, belül alig 4 m oldalhosszúságú cellája
kelet felé teljes szélességében nyitott. Nyílását az antepillérek között két
keskeny pillér osztja meg, a közöket rácsok zárták el. A cella két vége előtt
négy-négy ión oszlop hordja a cella oldalfalain is végighúzódó, háromrészes
párkányt.
Frízének
domborműve a templom három oldalán a görögök és a perzsák ütközetét, a negyediken
a csatát szemlélő olümposzi isteneket ábrázolja. A kis templom a klasszikus
kor egyik legszebb ión stílusú alkotása. A templom teraszát kívül - i. e.
410 (egyes könyvek szerint i.e. 420) táján - Niké-alakokat ábrázoló domborművekből
összeállított mellvéddel vették körül.
Pentelikoni márványból épült az Akropolisz bejáratát védő nyugati bástyán
Athénének mint győzelemistennőnek, népies nevén Niké Apterosznak a temploma.
A szigorú egyszerűséggel épített ión templomot - a cellát két, egyenként négyoszlopos
csarnok fogja közre - finom díszítés koronázza: a fríz magas reliefjein ábrázolt
csatajelenetek többek között
a görögöknek egy, a perzsák felett aratott győzelméről emlékeznek meg. Az
épületet márvány mellvéd vette körül, domborművein az ülő Athéné előtt nikék
győzelmi ünnepet tartanak. Egyikük a szandálját oldozó győzelemistennő (jobbra,
Akropolisz Múzeum, Athén)
A templom a XVIII. század végéig viszonylag épségben állt. Ekkor a törökök
ágyúállás építéséhez lebontották, és köveit beépítették. 1835-ben német építészek
a megtalált kövekből újra felépítették.
- Parthenon.
Az együttes főépülete az Akropolisz legmagasabb részén, a fennsík déli szélén
Athéna Parthenosz, a Szűz Athéné tiszteletére i. e. 447 és 438 között épült,
szobrászati dísze 432-ben készült el. A hatalmas, kb. 31 x 70 m alapterületű
épület Ikrinosz és Kallikratész építészek terve szerint, a neves szobrász,
Pheidiász közreműködésével épült. Teljes egészében pentelikoni márványból
építették, korábban megkezdett, a lábazatnál félbe maradt, hasonló alaprajzú,
de kisebb templom alépítményére, és elkészült oszlopdobjainak felhasználásával.
A háromlépcsős alépítményen emelkedő templomot végoldalain nyolc, hosszoldalain
tizenhét karcsú, finoman sudarasodó, aránylag sűrűn állított dór oszlop határolja.
Az ezekkel arányos magasságú gerendázattal és a végoldalakon timpanonokkal
lezárt épülettömeg rendkívül kiegyensúlyozott, monumentális hatású. Harmonikus
megjelenését az alépítmény és a párkány határoló éleinek enyhe ívelése, az
oszlopok kismértékű befelé dőlése és más, optikai kiegyenlítéseket eredményező,
árnyalatnyi méretmódosítások fokozzák.
A viszonylag keskeny körüljáró oszlopfolyosó padlószintjéből két lépcsővel
emelkedik ki az amfiprosztilosz elrendezésű naosz. A pronaoszt és opiszthodomoszt
rövid antefalak előtt hat-hat oszlop sora határolja, így zárt előterek helyett
szinte második oszlopfolyosót alkotnak. A naosz belsejét harántfal osztja
hosszában két térre. A pronaoszból nyílik keleten a nagyobb cella, az opiszthodomoszból
a kisebb, talán kincstár rendeltetésű nyugati helyiség.
A rendkívül nagy, 19 m szélességű és hosszú cellát részben a fesztávolság
csökkentésére, részben a tér arányos tagolására U-alakban, az oldalfalakkal
és a végfallal párhuzamos, kétszintes dór oszlopsorokkal keskenyebb körüljáróra
és tágas középtérre osztották. A hátsó oszlopsorral a középtér túlságosan
nyújtott jellegét csökkentették. Egyben kedvező helyet biztosítottak Pheidiász
11 m magas, márvány Athéné-szobrának, amelynek ruhája arany és elefántcsont
(krűszelefantin) borítású volt.
Az alsó, magasabb oszlopokat áthidaló architrávon álltak a födémgerendákat
alátámasztó felső, alacsonyabb oszlopok. A kétszintes oszlopelrendezéssel
a teljes belmagasságot átfogó oszlopokat küszöbölték ki. Ezek ui. a 13 m magasságnak
megfelelő nagy átmérőjükkel megbontották és lerontották volna a tér egységes
hatását.
A nyugati, kisebb terem famennyezetét a dórnál lényegesen karcsúbb arányú
négy ión oszlop támasztotta alá.
A Parthenon összhatásában a harmonikus arányok és az építészeti részletek
végletekig kidolgozott művészi megformálása mellett jelentős szerepet játszott
- sajnos töredékesen ránk maradt - gazdag szobrászati dísze, Pheidiász és
műhelyének alkotásai. A metópák domborművei mitológiai párharcok jeleneteit
ábrázolják. A keleti timpanon szoborcsoportozata Athéné születését, a nyugati
az istennő és Poszeidón a város birtoklásáért harci fogatról vívott párvíadalát
ábrázolta. A naosz falán felül körülfutó domborműves fríz a Panathénaia ünnepi
menetet eleveníti meg, amelyet a keleti oldalon az istenek gyülekezete fogad.
A
nagy fríz keleti részén trónjukon ülő istenek alakjai is feltűnnek a Panathénaia-ünnepségen,
de a halandók számára láthatatlanul, azoknál
magasabb szinten. A Poszeidónt, Apollónt és Artemiszt ábrázoló részlet (Akropolisz
Múzeum, Athén) két féri istensége beszélget, míg a vékony peploszba burkolódzó
Artemisz nyugodt tekintetét a másik irányba fordítja.
A színes festésű plasztikai díszen kívül az építészeti elemek márványfelületének
többszínű festése élénkítette az épület megjelenését.
A Parthenon hatását tovább fokozza mesteri elhelyezése a kömyezetben. A Propülaiától
feltáruló látványban az emelkedő sziklalejtő tetején, magas alépítményre helyezett,
szoborszerűen plasztikus épülettömeg lenyűgöző monumentalitással uralkodik.
A felvezető úton közeledve, majd az északi homlokzat mellett a keleti főbejáratig
elhaladva a szemlélő előtt a változó magasságú és irányú nézőpontokból az
épülettömeg a homlokzatok oszlopsorai és a közökben nyíló átlátások egyre
újabb, de mindenfelől kedvező képet mutatnak. A belépésnél a monumentális
oszlopfolyosó után a magasabban fekvő és így némileg kisebb oszloprenddel
határolt, levegősen nyitott pronaosz fokozatos átmenetet biztosított a kisebb
oszlopok kétszintes sorával tagolt, zárt betső térhez.
A Parthenon a XVIII. század végéig viszonylag épségben és csekély változtatásoktól
eltekintve eredeti alakjában maradt fenn. Az i. sz. IV. századtól keresztény
templomnak, 1458-tól a törökök mecsetnek használták. 1687-ben a velencei haderők
ostromakor az épületben tárolt lőpor ágyúlövedéktől felrobbant, és súlyosan
megrongálta azt. További károsodást okozott, hogy a XIX. század elején Lord
Elgin angol követ a törökök engedélyével a szobrászati dísz jelentős részét
kibontotta és Londonba szállította, ahol ma a British Museumban látható. A
Parthenon feltárását és részleges helyreállítását Görögország felszabadulása
után, a XIX. század derekán kezdték meg.
- Erechtheion. A Parthenon északi oldalával szemben, a fennsík északi
szélén, ősi kultuszhelyek romjai fölött i. e. 42l és 406 között épült Athéné
és Poszeidón Erechtheusz tiszteletére. Összetett tömegű építmény, amelynek
északi és nyugati homlokfalai a változatos terepalakulat miatt 3 m-rel mélyebb
szintről indulnak (mert a déli homlokzat egy korábbi Athéné templom alapfalára
épült). Az épület belsejét harántfal hosszában két részre osztja.
A keleti oldalon hat ión oszlopos, nyitott előcsarnokból nyílik Athéné szentélye.
A 3 m-rel alacsonyabb padlószintű nyugati részben van a Poszeidón-szentély,
és mögötte két sírhelyiség. A nyugati homlokzaton 3 m magas lábazaton négy,
kívülről ión féloszlopból belülről félpillérből összetett támasz tartja a
főpárkányt és oromzatot. Közeiket a római korban ablaknyílásokká szűkítették.
Az épület oldalhomlokzatai elé északon és délen egy-egy előcsarnok ugrik ki.
Az északi oszlopcsarnok túlnyúlik az épület nyugati véghomlokzatán, hogy középső
oszlopköze a Poszeidón-szentély bejáratának tengelyébe essék. Az oszlopcsarnok
hat ión oszlopának lábazatát és fejezetét finom faragványos díszítés borítja,
amit eredetileg fémberakások is gazdagítottak.
A déli, ún. Kariatida-csarnokon oszlopok helyett a magas lábazati falra állított
hat márvány leányalak, kariatída támasztja alá a párkányt. Ez csak architrávból
és geiszonból áll, talán a túlságos terhelés látszatának elkerülésére.
Az Erechtheion kötetlenül és festőien csoportosított részeit a gondosan összehangolt
arányok fogják harmonikus egységbe. A főbb istenség kultuszával meghatározott
funkciója mellett szerényebb méreteiben és erősebb tagolásában az a törekvés
is érvényesült, hogy a Parthenon zárt, monumentális tömegével ellentétes jellegű,
de művészileg egyenrangú épületet állítsanak szembe.
Az Akropolisz területén még további, kisebb-nagyobb szentélyek és más épületek
helyezkedtek el. Ókori képét az épületeken kívül az ezek szent kerületét elzáró,
kapuzatos körítőfalak, támfalak, továbbá nagyszámú, sokféle megformálású emlékmű
és szobor tette változatossá. Az együttesnek egykor hangsúlyos eleme volt
a Propülaiának csaknem tengelyében, az Erechtheiontól délnyugatra. Athéné
Promakhosz (= védelmező Athéné) hatalmas, bronzból öntött, lándzsás szobra,
ugyancsak Pheidiász műve.
- Athén: ún. Thészeion. Héphaisztosz és Athéné tiszteletére az i.
e. V. század közepétől épült pentelikoni márványból, az Akropolisztól északnyugatra,
a völgyben elterülő agorár szegélyező dombháton. A végein hat, oldalain tizenhárom
oszloppal körülvett dór peripterosz sok tekintetben a Parthenon elrendezését
és arányait követi. Oszlopfolyosója a két végoldalon két oszlopköznyire bővített.
Celláját mély pronaosz és rövidebb opiszthodomosz fogja közre. Belsejét a
Parthenonéhoz hasonlóan kétszintes oszlopsor U-alakban körüljáróra és középtérre
tagolta. Kiváló művészi kiképzése mellett jelentőségét emeli, hogy a legépebben
fennmaradt antik görög templom. A középkor óta keresztény templomnak használják.
Celláját dongaboltozattal fedték át. Figyelemre méltó, hogy a XVII. században
lebontását a szultán tilalma akadályozta meg.
- Athén: Dionüszosz-színház. Az i. e. IV. században épült ki végleges
alakjában az Akropolisz déli lejtőjén, korábbi színház helyén. A 17 000 nézőt
befogadó, köríves nézőterét sugárirányú feljáratok tizenhárom szektorra, két
körüljáró pedig három övezetre osztja. A legfelső szabálytalan körvonallal
olvad be a lejtőbe. Üléssorait márványtömbökből alakították ki. Az első sorban
az előkelőségek díszes faragású márványtrónusai láthatók. A márványlapokból
épült mellvéddel körülvett, patkó alakú orkhésztrát az i. sz. I. században
készült, dombortnűves proszkénion fal határolja.
- Arhén: Lüszikratesz-emlék. Az Akropolisz keleti lábánál i. e. 335-ben
épült Lüszikratész karvezetőnek kórusával a Dionüszosz-ünnepségeken nyert
versenydíja, egy bronz háromláb díszes elhelyezésére. Kis méretű, felül mindössze
2,80 m átmérőjű, 6,50 m magas emlékmű. Négyzet alaprajzú, kváderekből falazott
és geiszonnal lezárt magas talapzatán íves lépcsőzet fölött pentelikoni márványlapokból
összeállított, karcsú henger emelkedik. Felületét hat korintuszi féloszlop
tagolja, amelyek a háromrészes párkányt hordják. Az architráv felső sávján
olvasható az emlékfelirat.
A frízt Dionüszosz mítoszát ábrázoló dombormű díszíti. Az építményt lapos
hajlású, kúpos tető fedi, amelyet gazdagon faragott csúcsdíszítmény zár le.
Ezen állt a bronz háromláb. Az emlékmű csaknem teljes épségben maradt fenn.
- Delphoi: Apollón-szentély. Az összgörögségnek Olümpia és Dódona
mellett legjelentősebb vallása központja Apollón delphoi jóshelye volt a Parnasszosz
hegység lábánál húzódó völgyben, a görög félsziget délnyugati részén. A szent
kerület ősi kultuszhelye az i. e. VII. századtól épült ki a meredek hegyoldalban.
A magasan elhelyezett templomhoz kígyózva felvezető utat a görög városok és
uralkodók fogadalmi ajándékait őrző kincsesházak, emlék-művek és oszlopcsarnokok
szegélyezték a századok folyamán egyre növekvő számban.
Apollón temploma szabálytalan sokszög alakú kövekből rakott támfallal határolt
teraszon emelkedett, több egymást követő templom helyén. Ma már csak érdekes,
négyszöghálós alapozása, alépítményének részei és főhomlokzatának néhány újra
felállított oszlopa látható.
Az i. e. IV. század derekán épült dór peripterosz alaprajzában, méreteiben
és oszlopszámában az i. e. VI. század végén épített és i. e. 373-ban romba
dőlt elődjét követte. Ezért késői klasszikus részletformái ellenére elrendezésében,
nyújtott alaprajzával, archaikus vonásokat mutat. Végoldalain hat, hosszoldalain
tizenöt, viszonylag karcsú dór oszlop határolta. Celláját antefalak között
két oszloppal határolt mély pronaosz és rövidebb opiszthodomosz fogta közre.
A cellát két oszlopsor keskeny oldalterekre és szélesebb, nyújtott középtérre
osztotta. Ennek végében helyezkedhetett el a süllyesztett padlószintű adüron,
Apollón jóslatot osztó papnőjének, a Püthiának helyével és a kultusz más építményeivel.
A templom keleti homlokzata előtt állt az isten nagyméretű oltára, amelyet
ledőlt elemeiből részben újra felépítettek.
Az athéniak kincsesháza.
Az egykor nagyszámú kincsesház közül, amelyek általában egyszerű megaron
elrendezésűek voltak, a fennmaradt alépítményen leomlott elemeiből e században
újra felépítették az athéniak - i. e. 500 körül - pároszi márványból épült,
dór stílusú kincsesházát. Kis méretű belső tere előtérből nyílik, amelyet az
antefalak között két klasszikus arányú dór oszlop határol. Finom kidolgozású
párkányán a merópák domborművei párvíadalokat ábrázolnak.
A kisázsiai és szigetvilágbeli ión városok emlékművein és kincsesházain jelentek
meg már az i. e. VI. században az ión stílus elemei először a görög szárazföldön.
Így a naxosziak által állított, szfinx-szobrot hordó ión oszlop, továbbá a knidosziak
és szifnosziak kincsesházainak homlokzatán domborművekkel gazdagon díszített
frízű ión párkány és oromzat, amelyet azantepillérek között oszlopok helyett
két leányalak, kariarída támasztott alá.
Az Apollón-templom fölött a meredek lejtőben az i. e. IV. században épült a
nagyszabású színház. A legfelső teraszon pedig már az i. e. V. században futó-
és kocsiversenypálya, stadion. Végső alakját az i. e. II. században nyerte.
Apollón szentélye alatt a hegyoldalban Athéné szent kerülete terült el. Az itteni
templomok és kincsesházak között i. e. 360 körül kis dór körtemplom, tholosz
épült. A 13,50 m átmérőjű, háromlépcsős alépítményen a 8,50 m átmérőjű kerek
cellát húsz karcsú dór oszloppal szegélyezett körüljáró övezte. A sziklaomlástól
romba döntött épületnek fennmaradt alépítményén három oszlopát a párkány megfelelő
szakaszával újra felállították. Így érzékelhető a könnyedebbé finomult dór arányok
adta kecsessége.
- Phigalia: Apollón-templom. Az i. e. V. század végén a Parthenon mestere,
Iktinosz tervei szerint épült a Peloponnészosz középső részén, az arkádiai
hegyek közötti Basszai-völgyben, Phigalia mellett. Nyújtott alaprajzával és
oszlopainak számával tudatosan a régebbi delphoii Apollón-templomot követte.
Észak-déli tájolását a helyén állott korábbi szentély határozhatta meg.
- Epidaurosz: Aszklépieion. A Peloponnészosz keleti partjánál, Epidaurosz
mellett az i. e. IV. századtól alakult ki Aszklépiosz, a gyógyítás istenének
legfőbb szentélye. Görög földön több ilyen vallásos gyógyhely, Aszklépieion
épült, így Kósz szigetén és az athéni Akropolisz déli lejtőjén is.
Az epidauroszi Aszklépieion ligetes területén, templomokon kívül az álmukban
gyógyulást vagy tanácsot váró hívők fekvőhelyéül szolgáló oszlopcsarnokok,
vendégházak, gyógykutak, fürdők, továbbá tornacsarnokok és futóversenypálya
helyezkedtek el, és színház egészítette ki az együttest. Aszklépiosz peripterosz
elrendezésű dór temploma mellett különleges jelentőségű volt az i. e. 360
és 320 között épült körtemplom, a tholosz.
- Epidaurosz: színház. A szent kerület falain kívül, a szomszédos hegyoldalban
a IV. század második felében épült.
Alaprajza és felépítése a görög színházak hagyományos elrendezését mutatja.
Környezetbe illesztése, műszaki és művészi megoldásának magas színvonala,
kiváló akusztikája a legszebbek egyikévé teszik. Közel 10 m átmérőjű orkhésztráját
eredetileg 34 üléssor ölelte körül, utóbb további 20 sorral bővítették. A
14000 személyt befogadó nézőteret sugarasan elhelyezkedő lépcsőfeljáratok
12 szektorra tagolják. Oszlopcsarnokos, többszintes szkénéjének csak az alépítménye
maradt fenn, felépítményének csupán töredékeit találták meg. A nézőtér karéját
két szélén támfalak zárják. Ezek és a szkéné szárnyfalai között a bejáratokat
egy-egy pilaszteres tagolású, ión gerendázatos kapuzat alkotja. Ezeket a töredékekből
rekonstruálva újra felállították.
A legépebben fennmaradt görög színházat a nézőtér helyreállítása óta ma újból
színházi előadásokra használják.
- Olünthosz: lakóházak. A klasszikus korból az észak-görögországi,
i. e. 348-ban lerombolt Olünthosz város lakóházainak alaprajzi elrendezése
ismert. Az ásatások során feltárt városnegyedet az V. század első felében
derékszögű utcahálózattal építették, amely a területet 86 x 35 m nagyságú,
szélességükben keskeny sikátorral osztott telektömbökre tagolta. Ezeket tíz-tíz
házhelyre osztották. Az oldalirányban egymáshoz épült kőházak nagy részénél
a bejárat az utcai oldal közepén kis udvarba nyílt, amelyet műhely és nappali
szoba fogott közre. Utóbbihoz konyha és fürdő kapcsolódott.
A bejárati udvarból az utcai helyiségek mögött a ház teljes szélességében
húzódó haránttengelyű, keskeny belső udvarba léptek. Innen nyíltak a hátsó,
gyakran emeletes szárny helyiségei, a férfiszoba, a középsö hálószoba és az
éléstár. Az emeleten további hálóhelyiségek lehettek.
Kisázsia ión építészeti emlékei
Az ión stílus Kis-Ázsia nyugati partvidékének középső, iónok lakta szakaszán
és az előtte fekvő szigeteken fejlődött ki az archaikus kor folyamán, a faépítészetről
a kőre való áttérés során. A márványban gazdag szigetek, különösen Párosz mesterei
közvetítették az itteni stílust előbb Delphoiba, a szigetek ottani kincsesházainak
és emlékműveinek felállításával. Részben onnan vették át a magukat iónoknak
valló athéniek a stíluselemeket és alakították ki az attikai ión stílusváltozatot.
Ezt a dórral együtt és önállóan az Akropolisz épületein is alkalmazták.
A kisázsiai ión építészet legmonumentálisabb alkotásai Számosz szigetén Héra,
Epheszoszban Artemisz és Didümában Apollón templomának korábbi és későbbi épületei
voltak.
Számoszon a részben még fából készült első templomot követő korábbi Héra-templom
az archaikus kor végén, i. e. 570 körül, ennek pusztulása után pedig a későbbi
540 táján épült, de befejezetlen maradt. Mindkettő 50 x 100 m körüli méretű
diprerosz volt. A későbbinek a két végén három oszlopsorosra bővítették az oszlopfolyosót.
Cellájukhoz csak rendkívűl mély pronaosz kapcsolódott, amelyet a cellához hasonlóan
két oszlopsor osztott három hajóra. Az epheszoszi korábbi Artemiszion 560 és
460 között épült.
- Halikarnasszosz: Mausszoleum. Mausszolosz káriai király és feleségének
hatalmas sírépítménye az i. e. IV. század közepén épült Kis-Ázsia délkeleti
partján, a mai törökországi Bodrum helyén. A 66 x 77,5 m méretű téglalap alaprajzú,
lépcsős alépítményen emelkedett kváderfalazatú, domborműves frízzel lezárt
alsó része, amely a sírkamrát rejtette magában. E talapzaton állt az ión oszlopokkal
körülvett halotti templom (héróon). Háromrészes, fogrovatos párkánya fölött
lépcsőzetes piramis zárta le, amelyet, a királyi házaspárt négylovas diadalkocsin
ábrázoló, márvány szoborcsoport koronázott. Az épület, amelyet az ókorban
az epheszoszi Artemiszionnal együtt a hét világcsoda közé soroltak, a XVI.
században földrengés és ostrom következtében pusztult el. A múlt században
kezdett ásatásoknál alapjait és szobrászati díszeinek töredékeit találták
meg.
A hellénizmus építészete
A hellénizmus korának a korábbiaktól eltérő politikai, társadalmi és gazdasági
viszonyai az építészet számára a templomépítés mellett újszerű, nagyszabású
művészi feladatokat is tűzött ki. A Nagy Sándor birodalmán osztozó uralkodók
székhelyeik monumentális kiépítésére törekedtek, hatalmukat hirdető és alattvalóikat
elkápráztató paloták, pompás közösségi rendeltetésű épületek, gyűléstermek,
sétacsarnokok (szroák), tornatermek (gümnászionok), könyvtárak, színházak emelésével.
Ugyanakkor főembereikkel együtt a görögség régi, nagyhírű szent helyeit és városait
is nagyszabású középületekkel gazdagították. Gondot fordítottak a gazdag városi
közösségekkel együtt a megújuló régi és a gyorsan növekvő új, főként tengerparti
kikötővárosok szabályozására, rendezett beépítésére. Kiforrott városrendezési
elvek szerint épültek az e korban felvirágzó nagyvárosok, így a kisázsiai tengerpart
vidékén Priéné Mílétosz és Pergamon, Egyiptomban Alexandria. Gondoskodtak egészségügyükről,
vízellátásukról, csatornázásukról is.
Az újszerű, monumentális feladatok megoldására tovább fejlődnek a görög építészet
alaktani elemei, így elsősorban az oszloprendek és alkalmazásuk módja. Elterjed
a kötetlenebb elrendezést lehetővé tevő korintoszi oszloprend, és megjelennek
a perzsa állatalakos és az egyiptomi pálmaleveles fejezetű oszlopok görög változatai
is. A kétszintes oszloprend, amelyet addig csak belső támaszsorokhoz alkalmaztak,
most a dórt és az iónt együttesbe foglalva, a külső architektúra, a homlokzattagolás
fontos elemévé válik.
Az oszloprendnek gyakran nincs szerkezeti szerepe, és fél-oszlop vagy pilaszter
alakjában pusztán felülettagoló, díszítőelemmé lesz. Az oszlopok aránya karcsúbb,
formálásuk a díszítés fokozott gazdagsága mellett szárazabb, merevebb. Korábbi
kisázsiai ión építmények hatására gyakoriak a magas, tömör lábazatok, talapzatok,
nagyméretű domborműves frízekkel díszítve. A tágasabb belső terek és a többszintes
épületek megvalósításához jelentősen fejlődnek a szerkezeti megoldások és az
építési eljárások. A márvány alkalmazása általánossá válik.
A hellénizmus építészetének kiemelkedő jellegzetes emlékei Kis-Ázsiában Priéné
és Mílérosz, továbbá Pergamon fellegvárának épületei és együttesei, az anyaországban
pedig Athén e korban emelt középületei.
- Priéne városa. A Kis-Ázsia délkeleti részén, a Maiandrosz folyó völgyében
állott ősi várost az elmocsarasodás miatt az i. e. IV. század második felében
távolabbi hegyoldalba telepítették át. A tervszerűen felépített új város elrendezése
és építményei a hellénizmus jellegzetességeit mutatják. A fellegvárral koronázott,
meredek sziklahegy tövében, enyhébb lejtőn az ún. Hippodámoszi elvek alapján
építették fel az új várost.
A terepalakulatot követő városfallal határolt szabálytalan alakú városterületet
egyenes, a rétegvonalakkal párhuzaros, vízszintes és azokra merőleges, lejtős
vagy lépcsős utcák hálózatával azonos, 47 x 35 m nagyságú telektömbökre osztották.
Ezek 4-6 házhelyet foglaltak magukban. A részben emeletes lakóházak belső
udvart zártak körül, ahová az utcáról oszlopos folyosó vezetett. Az udvar
hátsó oldalát a megaronszerü helyiség kiemelkedő, oszlopos-oromzatos homlokzata
határolta.
A központban a várost átszelő vízszintes utca kiszélesítésével alakították
ki a tágas, téglalap alaprajzú agorárt. Ezt U-alakban oszlopcsarnok (szroa),
vette körül, amelyből hátul bolthelyiségek nyíltak, a keleti oldalon pedig
Aszklépiosz templomának udvara. A tér északi, az átszelő út melletti oldalán
az i. e. II. században kéthajós szroa épült. A tér felől szabadon formált
dór oszlopok sora határolta, fogsoros dór párkányát lezárva. Belül ión oszlopok
sora osztotta két hajóra, és ezeken nyugodott az alulról nyitott fedélszék
gerincszelleme. Az oszlopok törzse magasságuk alsó harmadán sima, efölött
kannelurázott volt.
Az agorától északnyugatra Athéna Poliász propúlaián át megközelíthető szent
kerületében állt az istennő ión peripierosz temploma, a Mausszoleum egyik
mesterének alkotása.
A város épületeinek jelentős maradványait tárták fel a múlt század vége óta
a leomlott építészeti részletek töredékeivel.
- Pergamon: Fellegvár. A várost Kis-Ázsia északnyugati részén, a tengertől
távolabb, a síkságból kiemelkedő, régebbi várral koronázott hegy alján és
teraszán az i. e. III. század elején kezdték építeni, amikor az Attalida uralkodók
a pergamoni királyság fővárosává tették. A hegy fennsíkján, a korábbi fellegvár
helyén alakították ki a palotanegyedet.
A fennsíkra várkapun át bevezető íves útvonal jobb oldalán épültek a perisztil
udvaros királyi paloták, kaszárnyák és tárházak. Az út bal oldalán Arhéné
kétszintes oszlopcsarokokkal körülvett szent kerülete terült el, amelynek
belső szélén állt az együttes legrégebbi épülete, az i. e. III. század elején
emelt dór periprerosz templom. Az oszlopcsarnokok alsó szintjét dór, alacsonyabb
emeletét ión oszloprendes homlokzat határolta. Az északi csarnokhoz csatlakozott
a nagyhírű könyvtár épülete. Ezektől nyugatra a meredek hegyoldalban alakították
ki a hatalmas színházat.
A pergamoni Zeusz-oltár az együttes legmonumentálisabb elemeként a várkapun
kívül, a fallal körülvett déli teraszon az i. e. II. század elején kezdték
építeni. Négyszög alaprajzú, 36 X 34 m méretű, lépcsős alépítményen emelkedett
a 9 m magas talapzat. Ebbe nyugat felől 28 fokból álló, széles lépcsőzet metsződött
be. A felső szinten kialakított áldozati udvart három oldalról fal vette körül
a lépcsőzetet is közrefogva. A fal mindkét oldalán ión oszlopos, könnyed,
levegős oszlopcsarnokok húzódtak. Az udvarban, amelyet oszlopszékeken álló
páros oszlopok vettek körül, emelkedett a hatalmas áldozati asztal.
- Mílétosz városa. Az ősi ión kereskedő és kikötő város, Kis-Ázsia
délnyugati partjainál a hellénizmus korában derékszögű utcahálózattal és nagyszabású
terek sorozatával épült újjá. Ezeket szentélyek, középületek és emlékművek
szegélyezték. A középületek közül kiemelkedik az egymással szemben álló tanácsház,
buleutérion és a gümnászion épülete.
- Athén: Attalosz sztoája. Athént a hellénizmus korában a távoli királyságok
uralkodói és főembereik - hódolva a görögség ekkor már inkább csak kulturális
központjának - gazdagították monumentális középületekkel. Az i. e. 150 körül
II. Attalosz pergamoni király az Akropolisz lábától északnyugatra elterülő
agora keleti oldalán nagy méretű oszlopcsarnokot építtetett.
A tágas térséget, amelyet átlósan szelt át a Panathénaia ünnep menetének útvonala,
már korábban sztoák, szentélyek és középületek övezték. Nyugati oldalán Zeusz
sztoája, az istenek anyjának temploma, a Métróon és a tanácsház emelkedtek,
mögöttük a dombháton az ún. Thészeion. A tér eukkel átellenes oldalát zárta
le Attalosz sztoája.
- Athén: Olümpeion. Az Akropolisztól távolabb keletre az i. e. VI.
században a város zsarnok ura, Peiszisztratosz korábbi templom helyén kezdte
meg hatalmas templom építését az olümposzi Zeusz tiszteletére. Ezt fiai a
számoszi Héra-templom mintájára két oszlopsoros (dipterosz) elrendezéssel
folytatták. Elűzésük után 350 évvel, i. e. l75-ben IV. Antiochosz szíriai
király, római építész irányításával indította meg újból a félbemaradt építkezést
a 41 x 108 m méretű alépítményen. A 17 m magas korintoszi oszlopokkal övezett
dipterosz épült, végoldalaín nyolc-nyolc oszlop három sorával. Erősen nyújtott
naosza mély pronaoszból, háromhajós cellából és adütonból állt. Antiochosz
halála után 164-ben az építkezés félbeszakadt. Néhány oszlopot i. e. 85-ben
Sulfa diktátor Rómába szállíttatott a Capiroliumi Jupiter-templom építéséhez.
Ezek tették a koriutoszi oszloprendet Rómában kedveltté. Az építkezést a korábbi
terv alapján i. sz. 130-ban Hadrianus császár fejeztette be. A templomnak
ma már csak 16 oszlopa áll az egykori 104 közül.
- Athén:
Szelek tornya. Az Akropolisz északi lejtője alatt, a római agora mellett
i. e. 50 táján a szíriai Andronikosz építette. A vízi és a napórával az időt
jelző és szélzászlóval a széljárást mutató kis építmény 2,80 m oldalhosszúságú,
8 m átmérőjű nyolcszög alaprajzú, 12 m magas torony. Két átlós oldalán két-két
korintoszi oszlopos, oromzatos előtétből nyílnak bejáratai. Hátsó oldalán
hengeres víztartály ugrik ki. Az előterek korintoszi oszlopainak fejezetét
az akanthuszlevelek sora fölött sáslevelek veszik körül. Soronként váltakozó
magasságú kváderekből épült, tagolatlan homlokzatait fölül a különféle szeleket
megszemélyesítő, lebegő szárnyas alakokkal díszített domborműves fríz és geiszon
zárja le. A viszonylag épen fennmaradt épületet enyhe hajlású, gúla alakú
tető fedi, amit egykor trirón-figurás szélzászló koronázott.
- Délasz: lakóházak. A Küklasz-szigetcsoport alig 2 km hosszú, 600
m széles, kopár szigete, Apollón és Artemisz mondabeli szülőhelye, a görögség
egyik legjelentősebb vallási, majd egyre inkább politikai és gazdasági központjává
vált. Fénykorát az i. e. III-II. században élte. A sziget nyugati partján
fekvő, a zarándokokat is fogadó kikötőtől oszlopcsarnokokkal szegélyezett
út vezetett a nagyszámú szentéllyel beépült szent kerülethez. Ettől északra
vallásos és kereskedő társaságok székházai és birkózó-terek, palaiszfrák kísérték
a szent utat. Délre a Künthosz-hegy oldalán keleti istenségek templomai sorakoztak,
csúcsán Zeusz és Athéné szentélye állt.
A hegy nyugati lejtőjétől a kikötőig a színház körül települt lakónegyed húzódott.
A hellénizmus építészetének vívmányait az i. e. I. századtól a fennhatóságuk
alá került görög területekről a rómaiak veszik át és fejlesztik tovább.
A görög építészet emlékeinek feltárása
A görög építészet alkotásai a római császárkor végén és a népvándorlás évszázadaiban
barbár rombolásoknak, majd az időjárás viszontagságainak és főként a földrengéseknek
estek áldozatul. Az emlékek a középkorban és az újkor kezdetén jobbára az antik
írók leírásaiból voltak ismertek. A XVI-XVII. században utazók beszámolói, vázlatai
adtak hírt a nagyrészt török fennhatóság alatt álló területek ókori építményeiről.
Kutatásuk és feltárásuk a XVIII. század közepén indult meg.
Az első ásatásokat és felméréseket Athénben, majd Kis-Ázsiában Stuart és Revett
angol építészek végezték és ismertették rézmetszetekkel illusztrált, terjedelmes
munkáikban. A további feltáró munka a XIX. század első felében német, angol
és olasz kutatók nevéhez fűződik. 1811-ben az aiginai és phigaliai templomokat,
1822-ben pedig a szicíliai Szelinusz archaikus templom-együttesét tárták fel.
A görög anyaországban a XIX. század második negyedében vettek nagyobb lendületet
a kutatások, miután Görögország felszabadult a török uralom alól. Eredményei
a német Ludwig Rosz nevéhez is fűződnek, aki többek között közreműködött ai
aihéni Akropoliszon a Niké Apterosz templom feltárásában és újjáépítésében.
A század derekán az angol, német, osztrák és amerikai régészeti intézetek munkálatai
közül az angol Charles Newton ásatásai vezettek kimagasló eredményekre, aki
1857-ben a halikamasszoszi Mausszoleumot tárta fel.
A század végén és a XX. században a német Alexander Conze és Wilhelm Dörpfeld
Pergamonban. Ernst Curtius, Adolf Furtwángler és Dörpfeld Olümpiában, a francia
régészek Delphoiban végeztek jelentős ásatásokat. Ez utóbbi két helyen a feltárások
napjainkban is folytatódnak.
A görög építészet jelentősége
A görögség rakja le az európai kultúra, ezen belül az európai építészet alapjait.
Az ókori kelet és az égei kultúra építészetének egyes elemeit felhasználva templomaival
új monumentális építészetet hoz létre, és ezt a legmagasabb művészi színvonalra
fejleszti.
A templomokon kristályosodnak ki a görög építészet jellegzetességei: az égei
megaronból árnyékadó, oszlopsoros tornácok hozzáadásával kialakuló, téglalap
alaprajzú, vagy pedig kör alaprajzba foglalt, egyszerű tér-együttes; a támaszgerendás,
síkmennyezetes felépítés; a lépcsős alépítményre helyezett, oszlopsorokkal határolt,
oromzatos nyeregtetővel lefedett, tömbszerű, zárt tömeg. A templomokon alakulnak
ki a támaszgerendás szerkezeti rendszer művészi megfogalmazásaként az oszloprendek
formái és harmonikus arányai. Ezek határozzák meg az épületek megjelenését a
legapróbb részletekig.
A klasszikus kor, majd a hellenizmus megteremti a templomokkal azonos művészi
igényességű közösségi épületek: színházak, oszlopcsarnokok, tanácsházak, sportlétesítmények
alaprajzának és felépítésének megoldásait, az oszlop- és homlokzatrendszereket.
A FELHASZNÁLT IRODALOM
- Beke László: Műalkotások elemzése
- Művészettörténeti ABC (Akadémia Kiadó)
- A MŰVÉSZET TÖRTÉNETE sorozat A MŰVÉSZET KEZDETEI című kötete (Corvina
Kiadó) /az egész könyv a 42.o.-tól./
- Erich H. Gombrich: A művészet története (Gondolat Kiadó)/35-97.
o./
- Zádor Anna: Építészeti szakszótár (Corvina Kiadó)
- Művészettörténeti ABC (Aradi Nóra szerk.)
- Castiglione László: Hellenisztikus művészet (Corvina
Kiadó)
- Szentkirályi Zoltán-Détshy Mihály: Az építészet rövid törtétnete I-II. Műszaki,
Bp. 1986., 1994.
- A Szépművészeti Múzeum EGYIPTOMI KIÁLLÍTÁS vezetője (Varga Edit által írt)
- A Szépművészeti Múzeum (Corvina Kiadó)
- Művészetek albuma (Merényi Kiadó, Budapest)
- Az ókori Egyiptom és Hellász története (Új Képes Történelem Sorozat; Officina
Nova Kiadó)
- feladatok -
- versenyfeladatok -
- 3. heti versenyfeladatok
megoldása -
- vissza a tematikához -