FELADATOK


I. A ZÁRVATERMŐK JELLEMZŐ SEJTJEI (7 pont)


A. a zárvatermők embriózsák-anyasejtje
B. a zárvatermők petesejtje
C. mindkettő
D. egyik sem

  1. Mitózissal képződik.
  2. Haploid sejt.
  3. Belőle képződik a makrospóra.
  4. A magházban található.
  5. Megtermékenyülése táplálószövetet eredményez.
  6. Négy utódsejtre osztódik.
  7. A kétszakaszos egyedfejlődés ivartalan szakaszához tartozik.

 

II. A NÖVÉNYEK INGERLÉKENYSÉGE (9 pont)

Sötét helyen kölest csíráztatunk cserépedényben, majd amikor a koleoptilok kb. 2 cm hosszúságúak, az ábrán látható módon kezeljük őket:


csírák

Az elsőnek levágjuk a csúcsát, a másodikra alufóliából készített sapkát helyezünk, a harmadikat a csúcs kivételével beburkoljuk a fóliával, a negyediket szabadon hagyjuk. Ezek után jobb oldalról megvilágítjuk a növénykéket.

1. Mit tapasztalunk néhány óra elteltével? (Egyszerű választás)

  1. A negyedik növény jobbra hajlik, a többi balra.
  2. A negyedik növény jobbra hajlik, a többi egyenesen nő tovább.
  3. Az első kettő egyenesen nő tovább, a harmadik-negyedik jobbra hajlik.
  4. Az első és a negyedik jobbra hajlik, a középső kettő egyenesen nő.
  5. Az első három növekedése leáll, a negyedik jobbra hajlik.

2. Hogyan nevezzük biológiai szakkifejezéssel az elhajló növény válaszreakcióját?


3. Mi okozza a kísérletben tapasztalt válaszreakciókat? (Egyszerű választás)

  1. Az árnyékos oldalon nagyobb az auxin koncentrációja, és ott fokozza a
    sejtosztódást.

  2. A fény hatására etilén képződik, és az gátolja a növekedést.

  3. Az árnyékos oldalon nagyobb az auxin koncentrációja, és ott fokozza a
    sejtmegnyúlást.

  4. Az árnyékos oldalon nagyobb az auxin koncentrációja, és ott gátolja a
    növekedést.

  5. A fény hatására az auxin elbomlik, így a megvilágított oldal felszabadul a
    növekedést gátló hatás alól.

4. Mi történne, ha bemetszést hajtanánk végre a negyedik növény fény felőli részén?

5. Mennyiségi összehasonlítás

  1. Auxin-koncentráció a negyedik koleoptil csúcsánál.
  2. Auxin-koncentráció a negyedik koleoptil csúcstól lejjebb

Egészítse ki az alábbi mondatokat a számokkal jelzett helyeken!:

Az etilénhez hasonlóan a(z) .......6....... is általában növekedést gátló hormon, így pl. gátolja a rügyek kihajtását. Ezzel szemben a(z) ........7........ fokozzák a növényi szártagok megnyúlását. Az auxin lehet növekedést serkentő és gátló hatású is. Így pl. a vízszintesen fektetett gyökér alsó oldalán a nagy mennyiségű auxin a növekedést ......8......., így a gyökér ......9....... hajlik.


III. A ZÁRVATERMŐ NÖVÉNYEK SZAPORODÁSA (9 pont)

Az alábbi táblázat a zárvatermők szaporodásában szerepet játszó két sejt sorsát szemlélteti. A rovatok fentről lefelé olvasva a folyamat időbeliségének megfelelően értendők. Feladata, hogy megnevezze a számokkal jelölt hiányzó információkat!

Kiindulási sejt neve 1. virágporszem-anyasejt
A virág mely részében található? 2. 3.
Milyen osztódással osztódik tovább? 4. 5.
A keletkező sejt - neve makrospóra 6.
- milyen osztódással osztódik tovább? 7. 8.
Milyen sejttípusok jönnek így létre? 9. 10. kísérő vagy dajkasejtek
és ellenlábas sejtek
11. 12. 12.
A magképződés során (illetve a megtermé-kenyítés után) mivé alakulnak ezek a sejtek? 13. tápláló-szövet - - tápláló-szövet 13.

Válaszoljon röviden az alábbi kérdésekre:

  1. Milyen a 12. számmal jelölt sejt kromoszómaszerelvénye?

  2. Mi a 11. számmal jelölt sejt feladata?

  3. Milyen az 1. számmal jelölt sejt kromoszómaszerelvénye?

  4. Sorolja fel azokat a számokat, melyek a növény egyedfejlődésének ivartalan nemzedékébe tartozó képleteket jelölnek!


IV. A SZŐLŐ ÉS KÁRTEVŐI (16 pont)

A kerti szőlő (Vitis vinifera) a rózsák alosztályába tartozó növény.

1. Az alábbi jellemzők közül válassza ki azokat, melyek igazak a szőlőre (hibás betű megadása pontlevonást eredményez!):

  1. összetett levél
  2. 5 porzó a virágban
  3. főgyökérrendszer
  4. kettős virágtakaró
  5. ugyanabba az alosztályba tartozik, mint az akác
  6. ugyanabba az alosztályba tartozik, mint a napraforgó
  7. levelében a farész a fonákoldalon található
  8. kabaktermés
  9. kapaszkodásra módosult levél

 

A szőlőtermesztés egyik fontos feladata, hogy a hajtás megfelelően nőjön. Ennek érdekében közvetlenül az ültetés után a vesszőt visszavágják úgy, hogy csak 3 rügy maradjon rajta.

2. Mit eredményez ez a visszavágási művelet? (Egyszerű választás)

  1. A vágási felületen auxintermelés indul be és ez legátolja a rügyek későbbi kihajtását.
  2. A vágási felületen auxintermelés indul be és ez serkenti a rügyek későbbi kihajtását.
  3. A hajtásban lecsökken az auxinkoncentráció, így a rügyek hamarosan kihajtanak.
  4. A vágás hatására etiléntermelés indul be, mely az auxin gátlásával a rügyeket kihajtásra készteti.
  5. A hajtásban lecsökken az auxinkoncentráció, így többé nem megy bennük végre a fényre történő elhajlás, egyenesen nőnek tovább.

 

Ha a szőlőt nemesíteni kívánjuk, eljárhatunk úgy, hogy a kérgén "T" alakú bemetszést hajtunk végre, és ebbe belecsúsztatunk egy másik fajtáról lemetszett levélnyéldarabkát (melynek tövében egy apró rügy található), és szorosan összekötözzük.

3. Az ivartalan szaporítás mely formája a fenti eljárás?

 

A szőlőt óvni kell attól, hogy a közelében kutyatejfélék (Euphorbiaceae) családjába tartozó növények szaporodjanak el, ezeknek ugyanis mérgező anyagcseretermékeik vannak, melyektől a szőlő senyved.

4. Milyen típusú kölcsönhatás van a szőlő és a kutyatej között? (Egyszerű választás)

  1. +,+
  2. +,-
  3. +,0
  4. -,0
  5. -,-

5. Mi a neve a 4. kérdésre helyes választ jelentő kölcsönhatás-típusnak? Írjon rá még egy példát!

Az alábbi táblázatban a szőlő legfontosabb kártevőit foglaltuk össze. Adja meg a hiányzó rovatok információit!

A kártevő neve A kártevő rendszertani helye A kártevő testfelépítése A kártevő által okozott tünet
6. .......7....... osztálya 8. áttetsző olajfoltok a levélen, barnás színű elhalás a fürtökön
9. ......10....... osztálya 11. szürkésfehér bevonatú levél, a széle felfelé pöndörödik
sárgamozaik-vírus vírusok törzse 12. a levélerek mentén sárga elszíneződés, alacsony terméshozam


V. EGYEDFEJLŐDÉSI VIZSGÁLATOK (7 pont)

Egy botanikai vizsgálat során spórákat találtak a légszűrő berendezés belsejében fennakadva.

  1. Milyen élőlénytől származhatnak a spórák? (többszörös választás)

    1. mezei zsurló
    2. páfrányfenyő
    3. erdei pajzsika
    4. libanoni cédrus

    A spórát vizes közegben kihajtatták. A megfigyelések szerint előtelep fejlődött ki belőle, melyen ivarszervek jelentek meg.

  2. Ezek alapján milyen élőlényre gondolhatunk? (többszörös választás)

    1. májmoha
    2. mezei csiperke
    3. lombosmoha
    4. páfrány

  3. Milyen típusú osztódás zajlik a növény ivarszerveiben?

  4. A megtermékenyítés után mi fejlődik ki?

  5. Ez a stádium a kétszakaszos egyedfejlődés melyik nemzedékéhez tartozik?

  6. Melyik élőlény tartozik ugyanabba a törzsbe, mint a vizsgált élőlény? (egyszerű választás)

    A) tőzegmoha
    B) pikkelyfa
    C) mamutfenyő
    D) peronoszpóra
    E) fűzfa

  7. Mennyiségi összehasonlítás

    A) a spóra ploidszintje (kromoszómakészlete)
    B) az előtelep ploidszintje (kromoszómakészlete)

- megoldások -

- vissza -