A. a zárvatermők embriózsák-anyasejtje
B. a zárvatermők petesejtje
C. mindkettő
D. egyik sem
Sötét helyen kölest csíráztatunk cserépedényben, majd amikor a koleoptilok kb. 2 cm hosszúságúak, az ábrán látható módon kezeljük őket:
Az elsőnek levágjuk a csúcsát, a másodikra alufóliából készített sapkát helyezünk, a harmadikat a csúcs kivételével beburkoljuk a fóliával, a negyediket szabadon hagyjuk. Ezek után jobb oldalról megvilágítjuk a növénykéket.
1. Mit tapasztalunk néhány óra elteltével? (Egyszerű választás)
2. Hogyan nevezzük biológiai szakkifejezéssel az elhajló növény válaszreakcióját?
3. Mi okozza a kísérletben tapasztalt válaszreakciókat? (Egyszerű választás)
4. Mi történne, ha bemetszést hajtanánk végre a negyedik növény fény felőli részén?
5. Mennyiségi összehasonlítás
Egészítse ki az alábbi mondatokat a számokkal jelzett helyeken!:
Az etilénhez hasonlóan a(z) .......6....... is általában növekedést gátló hormon, így pl. gátolja a rügyek kihajtását. Ezzel szemben a(z) ........7........ fokozzák a növényi szártagok megnyúlását. Az auxin lehet növekedést serkentő és gátló hatású is. Így pl. a vízszintesen fektetett gyökér alsó oldalán a nagy mennyiségű auxin a növekedést ......8......., így a gyökér ......9....... hajlik.
Az alábbi táblázat a zárvatermők szaporodásában szerepet játszó két sejt sorsát szemlélteti. A rovatok fentről lefelé olvasva a folyamat időbeliségének megfelelően értendők. Feladata, hogy megnevezze a számokkal jelölt hiányzó információkat!
Kiindulási sejt neve | 1. | virágporszem-anyasejt | ||||
A virág mely részében található? | 2. | 3. | ||||
Milyen osztódással osztódik tovább? | 4. | 5. | ||||
A keletkező sejt - neve | makrospóra | 6. | ||||
- milyen osztódással osztódik tovább? | 7. | 8. | ||||
Milyen sejttípusok jönnek így létre? | 9. | 10. | kísérő vagy dajkasejtek és ellenlábas sejtek |
11. | 12. | 12. |
A magképződés során (illetve a megtermé-kenyítés után) mivé alakulnak ezek a sejtek? | 13. | tápláló-szövet | - | - | tápláló-szövet | 13. |
Válaszoljon röviden az alábbi kérdésekre:
A kerti szőlő (Vitis vinifera) a rózsák alosztályába tartozó növény.
1. Az alábbi jellemzők közül válassza ki azokat, melyek igazak a szőlőre (hibás betű megadása pontlevonást eredményez!):
A szőlőtermesztés egyik fontos feladata, hogy a hajtás megfelelően nőjön. Ennek érdekében közvetlenül az ültetés után a vesszőt visszavágják úgy, hogy csak 3 rügy maradjon rajta.
2. Mit eredményez ez a visszavágási művelet? (Egyszerű választás)
Ha a szőlőt nemesíteni kívánjuk, eljárhatunk úgy, hogy a kérgén "T" alakú bemetszést hajtunk végre, és ebbe belecsúsztatunk egy másik fajtáról lemetszett levélnyéldarabkát (melynek tövében egy apró rügy található), és szorosan összekötözzük.
3. Az ivartalan szaporítás mely formája a fenti eljárás?
A szőlőt óvni kell attól, hogy a közelében kutyatejfélék (Euphorbiaceae) családjába tartozó növények szaporodjanak el, ezeknek ugyanis mérgező anyagcseretermékeik vannak, melyektől a szőlő senyved.
4. Milyen típusú kölcsönhatás van a szőlő és a kutyatej között? (Egyszerű
választás)
5. Mi a neve a 4. kérdésre helyes választ jelentő kölcsönhatás-típusnak? Írjon rá még egy példát!
Az alábbi táblázatban a szőlő legfontosabb kártevőit foglaltuk össze. Adja meg a hiányzó rovatok információit!
A kártevő neve | A kártevő rendszertani helye | A kártevő testfelépítése | A kártevő által okozott tünet |
6. | .......7....... osztálya | 8. | áttetsző olajfoltok a levélen, barnás színű elhalás a fürtökön |
9. | ......10....... osztálya | 11. | szürkésfehér bevonatú levél, a széle felfelé pöndörödik |
sárgamozaik-vírus | vírusok törzse | 12. | a levélerek mentén sárga elszíneződés, alacsony terméshozam |
Egy botanikai vizsgálat során spórákat találtak a légszűrő berendezés belsejében fennakadva.
- megoldások -
- vissza -