8. HÉT: NÖVÉNYTANI FELADATOK A KÖZPONTI ÍRÁSBELI-ÉRETTSÉGI FELADATOKBAN
1995-2001
I. EGY VIRÁGOS NÖVÉNY SZAPORODÁSA (8 pont) - 1995
Az alábbi rajz egy virágos növény szaporodásának sematikus vázlatát ábrázolja.
Rajzunkon a négyszögek valamilyen sejtet jelentenek. Egyes sejttípusok nevét
nagybetűvel, egyes folyamatok nevét pedig kisbetűvel helyettesítettük.
Válaszait a kérdések sorszámának feltüntetésével a megoldólapra írj rá!
- Mely nagybetű(k) jelöl(nek) diploid sejtet?
- Mely kisbetű(k) jelöl(nek) meiózist?
- Nevezze meg és a kromoszómaszáma alapján jellemezze a K jelű sejttípust!
- Hol történik a d jelzésű folyamat?
- Nevezze meg a h jelű folyamatot!
- Hol található az I sejt? Mi a neve?
II. A NÖVÉNYEK NITROGÉNFORGALMA (9 pont) - 1996
Az alábbi kérdések, szempontok figyelembevételével kövesse végig a nitrogén
sorsát!
A vizsgált növény a nitrogénhez nitrát-ionok formájában jut hozzá.
- Természetes körülmények között hogyan, milyen hatásra képződik a talajban
a nitrát-ion?
- Milyen mechanizmus útján, hol veszi föl a nitrát-ionokat egy hajtásos növény?
- Tömören vázolja a felvett nitrát és a belőle képződő anyagok útját, átalakulásait
a nitrogén szerves vegyületbe történő beépüléséig!
- A levelek lehullása után mi történik azok szerves nitrogénvegyületeivel?
Milyen hatásra alakulnak át?
Többszörös választás
- Válassza ki, az alábbiak közül mely nitrogéntartalmú anyagok képződnek
egy növényben!
1. kazein
2. auxin
3. cellulóz
4. NADP
III. CSÍRÁZÁS (11 pont) - 1998
Megfelelő körülmények között, megvilágított, zárt térben csírázó magvak, majd
a belőlük fejlődő növények gázcseréjét vizsgáljuk. Az alábbi görbe a gáztér
oxigéntartalmának változását mutatja.
Válaszoljon röviden, egy-két mondatban a következő kérdésekre!
- Mivel magyarázható, hogy a csírázás első néhány órájában a gáztér oxigéntartalma
nem változott?
- Mivel magyarázható, hogy a magok tömege a csírázás első napján jelentősen
megnő?
- A magvak sejtjeiben közvetlenül melyik anyagcsere-folyamat fogyasztja később
a gáztér oxigéntartalmát (1-4. nap)? Melyik sejtalkotóban, pontosan hol zajlik
a folyamat?
- Mi az oka annak, hogy az ötödik napon a gáztér oxigéntartalma alig változik?
- Egyenletes vízellátottság mellett a gyökérkezdemény lefelé növekszik. Mi
a jelenség pontos neve? Melyik hormon vesz részt a hatás közvetítésében? Hol
termelődik ez a hormon?
- A csírázó magvak a csírázás harmadik napján összesen 1 mmól oxigént fogyasztottak.
Mennyivel változott ezen a napon a légtérben a szén-dioxid mennyisége, ha
a légzési hányados értéke 1? Válaszát indokolja!
IV. ZÁRVATERMŐK (11 pont) - 1998
Írja le sorban az alábbi táblázatban számokkal jelölt hiányzó kifejezéseket!
osztály |
1. |
4. |
a gyökérzet típusa |
2. |
5. |
a szár szöveti szerkezete |
a fiatal növényekben a szállítónyalábok körkörösen rendeződnek |
---- |
a levél erezete |
---- |
6. |
a virágtakaró levelek típusa általában |
--- |
7. |
a táplálószövet jellemző helye a magban |
3. |
--- |
Válaszoljon röviden, egy-két szóval vagy kifejezéssel a következő kérdésekre!
- Melyek a fás szárú növények alaptípusai?
- A földtörténet mely időszakában jelentek meg a zárvatermők?
- Egy mondatban fogalmazza meg, mit jelent a hosszúnappalos növény kifejezés!
Milyen éghajlati öv területén gyakoriak az ilyen fajok?
V. A VIRÁG SZERKEZETE ÉS FUNKCIÓJA (11 pont) - 1999
A vázlatos rajzon látható virág valamely rendszertani csoport jellegzetességét
mutatja.
- Melyik törzsbe tartozik a növény, amelynek virága ábránkon látható? Miből
állapítható meg?
- Melyik rendszertani osztályba tartozik ez a növény? Miből állapítható meg?
- 3. Írja le sorban, hogy a megporzást és megtermékenyítést követően mi alakul
ki az A, B, C és D jelzésű részekből!
A szóban forgó növény levelének bőrszöveti sejtje 26 kromoszómát tartalmaz.
- Mennyi az ábrán E-vel jelölt sejt kromoszómaszáma?
- A megtermékenyítés után a D-ből kialakuló képződményben sejtenként hány
kromoszóma van?
- Lehet-e a rajz szerinti növény kétlaki? Miért?
VI. A NÖVÉNYEK VÍZFORGALMA (13 pont) - 2000, pótfelvételi
Egyszerű választás
- Mi jellemző a változó vízállapotú növényekre?
A) Vízi vagy mocsári növények.
B) Kiszáradástűrők.
C) Mind szövetes növények.
D) Csak egysejtű fajaik vannak.
E) Közéjük tartozik a termesztett növények zöme.
Többszörös választás
- Milyen tényezők befolyásolhatják lényegesen a magasabbrendű szárazföldi
lágyszárú növények vízfelvételét?
1. A talaj víztartalma.
2. A gyökér ionfelvétele.
3. A hajtás párologtatása.
4. A szárban elhelyezkedő háncsrész nyomásviszonyai.
- Hol történik víztovábbítás egy hajtásos növényben?
1. A fiatal gyökerek bőrszövetén keresztül.
2. A szállítónyalábok farészében.
3. A fiatal gyökerek alapszövetén keresztül.
4. A szállítónyalábok háncsrészében.
- Mikor csukódnak a gázcserenyílások?
1. A tartalék tápanyagok felhasználásakor.
2. Hajnalban, a fényerősség növekedésekor.
3. A zárósejt fotoszintézisének fokozódásakor.
4. A növény víztartalmának csökkenésekor.
Röviden, egy-két mondatban fogalmazza meg ...
- Mit jelent a gyökérnyomás?
- Hogyan alakul ki a gyökérnyomás?
Az alábbiakban két egyszerű kísérlet leírását olvashatja, és az ezekre vonatkozó
feladatokat kell megoldania!
I. Kísérlet:
Egy mesterséges tápközegben nevelt növény szárát a tövénél elvágták. A növénynek
a tápközegből kiálló csonkjának metszési felszínén rövidesen folyadékcseppek
jelentek meg.
Válaszoljon a következő kérdésre!
- A cseppek pontosan melyik szövettani rész helyét jelzik?
A növény gyökerének oxigénfelvételét megszüntették.
Egyszerű választás
- Mire kell számítani? Változnak-e a fentebb vizsgált folyadékcseppek
az oxigénfelvétel megszüntetése után?
A) A folyadékcseppek az addigi ütemben növekednek tovább.
B) A folyadékcseppek növekedési üteme lassan fokozódik.
C) A folyadékcseppek növekedési üteme rohamosan fokozódik.
D) A folyadékcseppek növekedése lassul.
E) A folyadék visszaszívódik a gyökér felé.
Szöveges feladat
- Röviden magyarázza meg, mi az oka, hogy a gyökér vízfelvétele megváltozott
az oxigénhiány következtében! A lezajló biokémiai folyamatokat ne részletezze!
II. Kísérlet:
Egy másik laboratóriumi növény vízellátását fokozatosan csökkentették és egy
hétig csak az életben maradáshoz minimálisan szükséges vízmennyiséget biztosították.
Többszörös választás
- Az alábbi állítások közül melyek jellemzőek a növény állapotára?
1. Fokozódik a növény oxigéntermelése.
2. Nő a gázcserenyílások zárósejtjeinek turgora.
3. A farészben nő a vízmolekulák közötti összetartó erő.
4. Csökken a szívóerő a vízszállító csövekben.
VII. A NÖVÉNYEK SZERVEI (16 pont) - 2001
Többszörös választás
- Melyek a zárvatermők magjának részei?
1. A sziklevél.
2. A maghéj.
3. A csíra.
4. A termésfal.
Szöveges feladat
- Írja le, melyik két tényező játszhat lényeges szerepet a növény szárán
belül a gyökértől a levél felé irányuló vízszállításban!
Egészítse ki a következő hiányos mondatokat! Megoldólapjára a sorszámok sorrendjében
a számmal jelölt, megfelelő kifejezéseket írja le!
Ha hosszabb ideig, legalább néhány napig csökken egy növény vízellátása (de
azért még életben marad!), akkor a fotoszintézis intenzitása ...3...., mert
vízhiányos növényben a(z) ...4.... turgora csökken, és ezért a(z) ...5.... bezáródik.
Ennek következtében a(z) ...6... felvétele csaknem megszűnik.
A következő ábrán valamely növényi szerv egy részének szövettani szerkezete
látható, két különböző nagyításban. A két rajz nem feltétlenül azonos helyzetben
mutatja a megfelelő részleteket.
Állítsa párba a két rajzon számokkal, illetve kisbetűkkel jelölt részeket,
és nevezze meg a számozott részleteket! (Például így: 12. - d - gyökérszőr.)
Ha valamelyik jelzett részletnek nem jut pár, akkor is meg kell nevezni.
Egyszerű választás
- Mi jellemző a rajzon szereplő növényre?
A. A növény lágy szárú, egyszikű.
B. A növény lágy szárú, kétszikű.
C. A növény fás szárú, egyszikű.
D. A növény fás szárú, kétszikű.
E. A növény valószínűleg nem zárvatermő.
A következő diagram azt mutatja be, hogy a búzalevelek fotoszintézisének mértékét
hogyan befolyásolja a levegő CO2-koncentrációja és a fényerősség.
Tételezzük fel, hogy a fotoszintézis során kizárólag szőlőcukor képződik. A
növény légzését figyelmen kívül hagyjuk.
- Az ábráról leolvasható adatok segítségével számolja ki, hogy a vizsgált
növény levelei összesen hány mmól glükózt termelnek fotoszintézissel, ha
- 30 percig árnyékban tartják, 0,16 %-os CO2-tartalmú levegőben,
majd
- 30 percig közepes fényen tartják, 0,16 %-os CO2-tartalmú levegőben,
végül pedig
- 30 percig erős fényen tartják, 0,08 %-os CO2-tartalmú levegőben?
Számolásának gondolatmenetét követhetően írja le, e nélkül megoldásait nem
értékelhetjük.
- megoldások -
- vissza a tematikához -