A német idealizmus gondolatköre négy nagy filozófus nevéhez köthető: Kant,
Fichte, Schelling, Hegel. Hozzájuk kapcsolódnak természetesen más szerzők is,
pl. Herder, Lessing, de jelenleg célszerűbb a „fővonalra koncentrálnunk.
A négy gondolkodó életműve sok ponton kapcsolódik egybe, a szerzők az előbb
említett sorrendje sem véletlenszerű. A modern értelemben vett transzcendentális
filozófia alapjait Kant rakta le, a rendszer kidolgozása, továbbgondolása, majd
kritikája a további gondolkodók feladata volt. Hegellel a német idealizmus csúcspontja
is beköszöntött; az őt követő 19. századi filozófusok nagy része már Hegel és
az egész felvilágosodás kritikájából indulnak ki (Kierkegaard, Feuerbach, Marx).
Mint a legtöbb filozófus, a fenti négy szerző is sok területre kiterjedő, szerteágazó
életművet hagyott maga után, mi ebből elsősorban az ismeretelméletre fogunk
koncentrálni, mert a filozófiában ekkor végbement fordulat ebből érthető meg
igazán és a filozófia többi területének kidolgozása (erkölcstan, történelemfilozófia,
természetfilozófia, jogfilozófia) szintén az ismeretelméleti fordulathoz kapcsolható.
Elöljáróban néhány mondatot szólunk a felvilágosodásról, arról a közegről, amibe
a német idealizmus beilleszthető. Az anyag feldolgozásának ajánlott módja az
ismertető végén, a bibliográfiánál található.
Kant így ír Válasz a kérdésre: Mi a felvilágosodás? című művében: „A felvilágosodás
az ember kilábalása a maga okozta kiskorúágból. Kiskorúság az arra való képtelenség,
hogy valaki mások vezetése nélkül gondolkodjék. Magunk okozta ez a kiskorúság,
ha oka nem értelmünk fogyatékosságában, hanem abbeli elhatározás és bátorság
hiányában van, hogy mások vezetése nélkül éljünk vele. Sapere aude! Merj a magad
értelmére támaszkodni! A fenti idézet szerint az ember nagykorúvá vált,
mégpedig abban az értelemben, hogy erkölcsi, vallási, filozófiai, politikai
kérdésekben a saját értelmét, belátását tette meg végső tekintélynek. Ennek
jelentőségét első sorban az előző korok gondolkodásának fényében érthetjük meg:
akkor még végső tekintélyként minden kérdés végén Isten, az abszolútum állt,
megkérdőjelezhetetlenül. Ez nem jelenti azt, hogy a felvilágosodás gondolkodói
elvetették volna a vallást, a hitet (bár voltak ilyenek is szép számmal). A
fenti sorok írója, Kant is mélyen vallásos ember volt. Az idézetből az olvasható
ki, hogy el lehet fogadni a tradíciót, a tekintélyt, ám végső „ítélőszékként
saját eszünk, értelmünk áll; ha a hit kielégíti az ésszerűség kritériumait,
ha az emberi értelem előtt a hagyomány igazolja önnön racionalitását, úgy el
lehet fogadni. De pusztán szokásra, hagyományra, tekintélyre hivatkozva, az
ész kritikai hozzájárulását megkerülve nem. Persze a nagykorúvá válás fájdalmas
folyamat is lehet: a gondoskodó (világi vagy egyházi hatalom) védelmez is. Ha
csak saját tehetségemben bízhatok, akkor ugyan szabad vagyok, de ha szerencsétlen
lennék, nincs mögöttem senki, aki a hónom alá nyúlna. Ha saját magam alakítom
ki erkölcsi elveimet és a régieket is csak kritikával fogadom el, rajtam a felelősség
és súlyos árat kell fizetnem, ha a hagyományos hatalmasságoknál is emberellenesebb
rendszert találok választani. „Kiskorúnak lenni kényelmes - írja Kant,
aki a felvilágosodás legfőbb akadályának az ember természetes biztonságvágyát
tekinti. „Ha van egy könyvem, amely eszemül, egy lelkipásztorom, aki lelkiismeretemül
szolgál, egy orvosom, aki megszabja étrendemet stb., akkor nincs szükség arra,
hogy gondolkozzak.
Láthatjuk, hogy a vallási és politikai tekintélyekkel való szembeszegüléshez
jogalapot biztosító felvilágosodás nagy terhet akaszt az ember nyakába: a felelősség
érzését. A „magam ura vagyok, „mindenki a maga szerencséjének a kovácsa
életérzés erősödik fel. Isten felelőssége rászakad az emberre, aki így már nem
csupán Isten kegyelmére hivatkozik, hanem kompetensnek érzi magát arra, hogy
magyarázatot adjon a világban zajló dolgokra. A filozófia is kiszabadul a teológia
alól; Isten szerepe a „Teremtő, a „Gondviselés pozícióára korlátozódik.
Belső kényszer hajtja a filozófust a rendszerépítésre, magyarázatadásra, saját
helyének értelmezésére. Rájöttek, hogy az ember helye a világban nem valamiféle
eleve elrendelésből következik; az ember maga változtathat helyzetén, a felemelkedés,
de a lecsúszás lehetősége is adva van. Igaz, egyrészt alá vagyunk vetve a természeti
törvényeknek, ennyiben nekünk is illeszkednünk kell egy meglévő rendhez; ám
van valami, ami az embert megkülönbözteti a többi természeti létezőtől: eszes
és szabad lény. Ez adja megkülönböztetett helyét a világban, ez ruházza fel
a már említett felelősséggel is. Így, magunkat állítva a középpontba, minden
jelenséget újra értelmezni, igazolni kell, a közben felmerülő problémák ellenére
is. Eme feladat megoldását tűzték ki célul a német idealizmus filozófusai is.
Élete. A skót ősökkel büszkélkedő Kant Königsbergben (ma: Kalinyingrád)
született egy nyergesmester fiaként. Édesanyja halála igen megnehezítette gyermekkorát
és maradandó nyomot hagyott jellemfejlődésében is. Anyjától örökölte a pietizmushoz
való vonzódást is - ez a lutheránus hit megújulására törekvő mozgalom volt,
amely a bensőségességre, a lelkiismeret tisztaságára, az akaraterő megszilárdítására,
a vallásos érzület kialakítására helyezte a hangsúlyt. Hagyományos klasszikus
neveltetésben részesült a Collegium Fridericanumban; a latin nyelv szeretete,
az antik Róma kulturális értékei iránti tisztelet mindvégig megmaradt a filozófus
munkásságában. 1740-től egyetemi hallgató, ekkoriban a matematika és a metafizika
érdekelte leginkább, de teológiai és medikusi tanulmányokat is folytatott. Az
egyetemen már 1755 óta tanít magántanárként (doktori disszertációját metafizikából
írta), de professzori kinevezéshez csak 1770-ben jutott. Ifjú éveiben még életvidám,
társaságkedvelő képe bontakozik ki, eltérően a később kialakult magánakvaló
professzortól. Pedáns úrrá változott, aki életét meghatározott rendben élte;
legendák keringtek mindig azonos időben megkezdett sétáiról, valamint arról,
hogy sohasem hagyta el városát, az elbeszélések szerint még a huszonöt kilométerre
levő tengert sem látta.
Fő műve, „A tiszta ész kritikája nem csak a filozófiatörténetben,
hanem saját életében is fordulópontot jelentett, ez alapján szokták életművét
egy „kritika előtti és egy „kritika utáni korszakra osztani. Főként
az utóbbi korszak művei a meghatározóak filozófiatörténeti szempontból, a legfontosabbak
a következők:
A tiszta ész kritikája (1781, átdolgozott kiadása 1787-ben) - ismeretelmélet,
metafizika.
A gyakorlati ész kritikája (1788) - morálfilozófiai fejtegetéseket tartalmaz.
Az ítélőerő kritikája (1790) - esztétikai, művészetfilozófiai nézeteinek kifejtése.
A művek, bár külön-külön is megállják a helyüket, mégis egy komplex, összefüggő
rendszer részeinek is tekinthetők. Mi ezek közül részletesen az első művel foglalkozunk.
Kant a filozófia kérdéseit több helyen következő felsorolásban összegzi:
Mit lehet tudnom?
Mit kell tennem?
Mit szabad remélnem?
Az első kérdés a metafizikához, a második az erkölcstanhoz,
a harmadik a valláshoz tartozik. Ám ezekhez a kérdésekhez olykor hozzátesz még
egy utolsót: Mi az ember? Ez formálisan az antropológia területe, ám ez a kérdés
a legátfogóbb és legalapvetőbb, az első három is erre vonatkozik. Azt is mondhatnánk,
ez a kérdések kérdése.
Kantnak tizenkét évre van szüksége, hogy fő művét kiérlelje; a végleges megfogalmazással
azután néhány hónap alatt elkészül. A mű tétje: a metafizika sorsa. Mi az oka
annak, hogy a filozófia e területe „véget nem érő viták harctere - miért
nem tudnak a gondolkodók megegyezni? Kant egy hatalmas egyeztető kísérletre
vállalkozik, megpróbálván kimutatni, hogy a látszólag összeegyeztethetetlen
nézetek nem zárják ki egymást; a hiba valahol máshol keresendő. E közben nem
kisebb dolgok forognak kockán, mint lét, lélek, Isten, világrend, szabadság.
A korabeli tankönyvek a metafizikát két részre osztják. A
metaphysica generalis alapkérdése meglehetősen általános: mi a létező, mint
olyan? Minek kell teljesülni ahhoz, hogy valami létezővé váljon, miben is áll
a lét? Ezek azok a kérdések, amiket hagyományosan az „első filozófia,
vagy ontológia (lételmélet) körébe szoktunk utalni. A metaphysica specialis
olyan kitüntetett létezőkkel foglalkozik, mint a lélek, vagy Isten. Ide tartoznak
Isten létének, vagy a lélek halhatatlanságának bizonyítására irányuló törekvések,
valamint az okság és szabadság viszonyának vizsgálata (mennyiben van szabad
akaratunk, teljesen alá vagyunk - e vetve az ok-okozati viszonyoknak, stb.).
Mikor Kant metafizikáról beszél, ezt a felépítést tartja szem előtt.
Főművének egésze tulajdonképpen egy kérdésre adott válasznak
tekinthető: a „Mit lehet tudnom? kérdésének megválaszolására. Ehhez azonban
a tudás egész építményét fel kell vázolnia. Nem elvetni akarja a régi metafizikát
azzal, hogy ismeretértékére kérdez rá (mi is az pontosan, amit megtudhatunk
a metafizika segítségével és mit nem); inkább új alapvetésén fáradozik.
Kant szerint az emberi ész története a dogmatizmus stádiumával
veszi kezdetét. Ez főképp az újkori racionalizmusra igaz; kritikáját főleg erre
építi. Ezek a gondolkodók (Descartes, Spinoza) ugyanis kimondatlanul használnak
egy előfeltevést: a dolgok rendje eredendően azonos fogalmaink rendjével; gondolkodásunk
szerkezetéből következtethetünk tehát a lét szerkezetére. Ezt úgy kell érteni,
hogy fogalmaink elemzése révén eljuthatunk gondolkodásunk végső összetevőihez,
majd ebből kiindulva, erre a logikai láncra felfűzve alapozzunk meg minden tudásunkat
- azt is, aminek tárgya már gondolkodásunkon, logikánkon, fogalmainkon kívül
esik. Mikor Kant dogmatizmusról beszél, főleg ezt érti alatta. Saját bevallása
szerint David Hume ébresztette őt föl „dogmatikus szendergéséből, a skót
gondolkodóval az emberi ész eljutott a szkepticizmus stádiumába. Saját munkásságát
úgy értékeli, mint az emberi ész utolsó stádiumához, a kriticizmushoz vezető
út mérföldkövét. A „kritika szó itt megítélést jelent; nem véletlenül
hasonlítja az észkritikát „törvényszékhez. E törvényszék előtt minden
ismeretünknek igazolnia kell jogosultságát. Ennek kibontása során képet kaphatunk
arról, miért is tarja Kant tarthatatlannak a gondolkodás és lét, fogalmak és
dolgok között közvetlen kapcsolatot létesítő metafizikai dogmatizmust.
Milyen eszközeink vannak vélt és valóságos ismereteink elkülönítésére?
Kant úgy találja, hogy bizonyos állításainkban támaszkodhatunk a „tapasztalat
próbakövére. Ezeket „a posteriori állításoknak nevezi, hívhatnánk empirikus
ismereteknek is, melyekre a tapasztalat segítségével teszünk szert. Vannak azonban
„a priori, a tapasztalattól független ismereteink is. Ilyenek a matematikai
és metafizikai igazságok. Egyik példája a „minden test kiterjedt állítás.
Ha megvizsgáljuk ezt az állítást, felismerhetjük rajta a tapasztalattól független
ismereteink két jellegzetességét: a szükségszerűséget és a kivétel nélküli általánosságot.
A szóban forgó kijelentés valóban minden testre érvényes; a kiterjedés szükségszerűen,
nem esetlegesen jár együtt a testi mivolttal. Az a posteriori állítások azonban
ennek híján vannak. Nézzük pl. a „minden test súlyos tapasztalati állítást.
Elég, ha csak a súlytalanág állapotára gondolunk, máris belátjuk, hogy a kijelentést
sem szükségszerűség, sem általánosság nem illeti meg.
Vajon alkalmazható-e a logika az a priori állítások esetében
ugyanolyan próbakőként a vélt és valóságos ismeretek megkülönböztetésére, mint
amilyen a tapasztalat az a posteriori állítások esetében? Ezen a kérdésen fordul
meg a metafizika sorsa. Nos, az a priori állítások egy csoportjában valóban
betöltheti a logika a próbakő szerepét. A fenti példán szemléltetve: könnyű
belátni, hogy a kiterjedés nélküli test - képtelenség - a test fogalma részfogalomként
tartalmazza a kiterjedés fogalmát. Az ilyen kijelentések tagadása ellentmondáshoz
vezet, itt tehát valóban a logika dönt az állítás érvényességéről. Ezekről a
kijelentésekről elmondhatjuk, hogy olyasmit mondanak ki az alanyról állítmányként,
ami annak fogalmában benne rejlik - az alanyból elemzéssel eljuthatunk az állítmányhoz.
Kant ezeket analitikus ítéleteknek nevezi. Láthatjuk, hogy az analitikus ítéletek
ugyan segítenek tisztázni ismereteinket, de új ismeretekhez nem juttatnak -
csak azt részletezik, ami az alany „fogalmában már benne van. Nem minden
ítéletünk analitikus, vegyük példának a „minden test súlyos kijelentést.
A „súlyosság nem részfogalma a testnek, itt az állítmány hozzátesz valamit
az alany fogalmához. Ezekez az ítéleteket Kant szintetikus ítéleteknek nevezni.
Az előzőekben beszéltünk már a priori és a posteriori, másfelől
analitikus és szintetikus ítéletekről. Mi ezeknek a viszonya? Egyrészt a tapasztalat
mindig bővíti ismereteinket, tehát minden a posteriori ítélet szintetikus. Másrészt
fogalmaink elemzése tapasztalattól független állításokban fogalmazódik meg:
minden analitikus ítélet a priori. A posteriori analitikus ítélet tehát nem
létezik. Mi a helyzet az a priori szintetikus ítéletekkel? Ezek az ítéletek
a tapasztalattól függetlenek, mégis ismeretbővítő hatásúak. Ha meggondoljuk,
pont ezek a metafizikai állítások. A metafizika „tárgyai (Isten, lélek,
szabadság) nem tapasztalatiak; valamint elmondhatjuk azt is, hogy a metafizika
nem elégszik meg fogalmaink tisztázásával. Az a priori szintetikus ítéletek
próbaköve azonban nem lehet sem tapasztalat, sem a logika: nincs ugyanis semmi
logikai ellentmondás abban, ha tagadunk egy ilyen állítást (nézzük például Descartes
ama kijelentését, hogy a kiterjedés a test egyedüli elmaradhatatlan tulajdonsága).
Láthatjuk tehát, hogy a metafizika öncsalás áldozata, amikor pusztán a gondolkodás
logikájából próbál a lét szerkezetére következtetni. Amint megvonjuk a megkülönböztetést
analitikus és szintetikus ítéletek között, szakítunk a metafizika dogmatizmusával.
Láthatjuk azt is, hogy az a priori szintetikus ítéletek lehetősége nem kizárt;
ám ez még kevés, a feladat: kimutatni e kijelentések tényleges létjogosultságát.
Ezt a feladatot jelöli ki Kant művének talán legfontosabb kérdése: „Hogyan lehetségesek
a priori szintetikus ítéletek?
A kérdés a már gyakran említett „próbakő tisztázását
követeli meg. Kant szerint több esetet kell megkülönböztetnünk; fontos választóvonal
húzódik a matematika és filozófia között. Ugyanis a matematika is a priori szintetikus
kijelentéseket tartalmaz. Kant fogalmaival élve a matematika nem fogalmak elemzését,
hanem „konstrukcióját végzi - ez a geometria esetében a szerkesztést,
az aritmetika estében a műveletek végzését jelenti. Mi történik egy geometriai
bizonyítás során? Fogalmakat veszünk alapul (pl. háromszög, párhuzamos), ám
ezeket nem pusztám elvontan elemezzük, hanem szemléltetjük is. Ez nem azt jelenti,
hogy azzal foglalkoznánk, ami szó szoros értelemben a szemünk előtt van: mikor
kézzel meghúzunk egy vonalat, ez lehet többé-kevésbé girbegurba, mégis belelátjuk
az egyenest. Magyarán szólva a geometriai ábrának mindig csak azokat a tulajdonságait
használjuk ki, amelyeket a mértani alakzatok megszerkesztésének szabályai rögzítettek.
Ezt a szemléltetést nevezi Kant „fogalmak konstrukciójának, hasonló példa
hozható az aritmetika területéről is.
Kant szerint a matematikai állítások próbaköve a fogalmak
konstrukciója. A metafizikában azonban ezt nem alkalmazhatjuk: a fogalmak analízisét
nem párosíthatjuk konstrukciójukkal. Továbblépésként Kant leszögezi, hogy nem
tapasztalati megalapozottságú kijelentések a tapasztalati természetkutatásban
is szerepet játszanak. A fizikusok pl. gyakran dolgoznak tapasztalati megalapozottságot
nélkülöző hipotézisekkel, axiómákkal, melyeket később kísérleti ellenőrzésnek
vetnek alá. Ilyen hipotézisek megfogalmazása nélkül nem volna világos, mire
bizonyság a kísérlet (pl. Newton tehetetlenségi törvénye). Ezek a megfigyelések
vezetik rá Kantot arra, hogy a metafizikában is gyökeresen új megközelítéssel
próbálkozzék: vajon nem arra szolgálnak-e a metafizika tapasztalattól független
megalapozottságú, mégis ismeretbővítő célzatú állításai, hogy nemcsak az említett
hipotéziseknél, de még a mechanika axiómáinál is egyetemesebb érvényű princípiumokként
szabjanak irányt a tapasztalati természetkutatásnak - sőt minden lehetséges
tapasztalatszerzésnek? Példaként álljon itt az okság elve. Ez azt állítja, hogy
mindennek, ami történik, oka van. A kijelentés nem a tapasztalatból származik,
nem mond semmit a konkrét, tényleges történések tényleges okairól, mégis kimondja
minden tapasztalati okkeresés legfőbb lehetőségfeltételét (lehetőségfeltételen
értelemszerűen azt kell érteni, hogy ahhoz, hogy valami teljesüljön, létezhessen,
ez a másik „dolog szükséges - jelen esetben az okkereséshez a „mindennek
oka van alapelv).
Eszerint a metafizikai a priori szintetikus ítéletek próbaköve, érvényességük
igazolása mégis csak a tapasztalat? Úgy tűnik, ám nem a tényleges tapasztalat,
mint a tapasztalaton alapuló állítások esetében, hanem, mint megkülönböztetésképpen
mondhatjuk, a „lehetséges tapasztalat. Tételszerűen: a metafizika állításai
a tapasztalat lehetőségfeltételeit fejezik ki. A metafizikai állítások legtöbbje
természetesen túlmegy a lehetséges tapasztalat határán (pl. Istenre vonatkozó
kijelentések), ez esetben várható, hogy a „próbakő más értelmet fog kapni;
a hagyományos ontológiát azonban Kant radikálisan ráutalja a lehetséges tapasztalatra.
Az olyan, nem tapasztalati megalapozottságú kijelentések, mint az okság elve,
azonban csak akkor lehetnek valóságfeltáró ismeretek (tehát akkor mondhatnak
nekünk érdemlegeset a világról), ha azt feltételezzük, hogy a tapasztalatszerzés
lehetőségfeltételei egyben a tapasztalat tárgyainak lehetőségfeltételei is.
Ez utóbbi feltételezés kifejtése az, amit Kant „kopernikuszi fordulatának
hívunk.
Első hallásra természetesnek tűnik az a kijelentés, hogy ha ismeretekre akarunk
szert tenni, a megismerendő tárgyhoz kell alkalmazkodnunk. A fentebbi feltételezés
megvédéséhez azonban pont az ellenkezőre volna szükség: a tárgyak alkalmazkodjanak
ismereteinkhez. Kant - némiképp félrevezetően - Kopernikusz módszeréhez hasonlítja
ezt: nem mi „forgunk a bolygók körül, hanem saját tudásunkkal, ismereteinkkel
közelítünk hozzájuk, megfigyeléseinket ezeknek fényében, ezekhez alkalmazkodva
végezzük, nem mi próbálunk alkalmazkodni a bolygók adottságaihoz. Ez tulajdonképpen
az antropológiai fordulat radikális végigvitele a metafizikában, a „Mi az ember?
kérdésének középpontba állítása.
Mi jellemzi az ember esetében az ismeretek tárgyakra vonatkozását? Ha azt válaszolnánk,
hogy képzeteink passzív lenyomatai a dolgoknak, megmaradhatnánk annál, hogy
ismereteinknek kell a tárgyakhoz alkalmazkodniuk. A másik véglet az volna, ha
az isteni elméhez hasonlóan teremtőerőt tulajdonítanánk magunknak - ha képzeteink
teremtenék a dolgokat. Az emberi elme valahol a kettő között helyezkedik el
- ebből adódik minden nehézség. Az a priori szintetikus ítéletek pont elménk
aktivitásáról, „teremtő erejéről tanúskodnak (mi alkotjuk a természettörvényeket
megfogalmazó hipotéziseket). Az elme öntevékenységét emeli ki a kopernikuszi
fordulat; az ehhez kapcsolódó filozófiai álláspontot transzcendentális idealizmusnak
nevezzük. Ne tévesszen meg bennünket az „idealizmus kifejezés: Kant nem
kérdőjelezi meg a dolgok tőlünk független létét; úgy véli azonban, hogy a jelenségekben
tapasztalható rend és szabályszerűség nem az önmagukban vett dolgok sajátja,
hanem az emberi elme öntevékenységének a műve. Mit jelent a „transzcendentális
kifejezés? „Transzcendentálisnak nevezek minden olyan megismerést, mely nem
annyira a tárgyakkal foglalkozik, mint inkább azzal a móddal, ahogyan mi tárgyakat
megismerünk, amennyiben ez a megismerés a priori lehetséges. Ebben a kijelentésben
az ismeretelméleti és antropológiai fordulat összegződik - ez a transzcendentális
filozófia alapja.
A transzcendentális filozófia kiinduló elveinek lefektetésekor Kant szétválasztja
az emberi elme két egymásra visszavezethetetlen képességét: Mivel elménk nem
isteni és végtelen, ahhoz, hogy egy dolog, vagy tárgy adott legyen számunkra,
nem lég azt csupán az értelmünkkel elgondolni; szükség van az érzékszervi észlelés,
vagy „szemlélet képességére is. Ezt Kant „érzékiségnek nevezi és
végességünkre utal. A két képesség csak együttműködve nyújthat ismeretet: „Gondolatok
tartalom nélkül üresek, szemléletek fogalom nélkül vakok.
Milyen végső szemléleti és fogalmi elemekből tevődnek össze ismereteink, miként
lehetséges eme végső elemek összekapcsolása - ez alkotja A tiszta ész kritikájának
gerincét. A különböző ismeretek során állandónak maradt végső elemeket Kant
az ismeretek „formáinak nevezi. Ezek nem tapasztalatiak és két csoportra
bonthatók: érzéki szemléletre és értelmi gondolatokra. Az érzéki szemlélet formái
a tér és az idő: nincs érzéki szemlélet nélkülük, de tér és idő sincs érzéki
szemlélet nélkül - ez a transzcendentális idealizmus egyik sarkköve - csak emberi
álláspontról beszélhetünk róluk. Ha nem lesz már ember a földön, a dolgok „magukban
továbbra is létezni fognak, ám az időben és térben való megjelenést mi „adjuk
hozzá. Ezen a ponton kell megemlítenünk a „jelenségek és a „magukban
való dolgok különbségét: számunkra a dolog jelenségként jelenik meg csupán
- róla csak azt tudhatjuk, ami számunkra megjelenik. Hogy milyen a dolog „magában,
azt nem tudhatjuk, a dolog „mivolta számunkra elvileg megismerhetetlen.
Az értelem gondolati formáinak taglalása során Kant állítások és létezők különböző
fajtái között kísérelt meg kapcsolatot teremteni - az arisztotelészi „kategóriatant
új alapokra helyezni (kategóriák pl. a minőség, mennyiség) - ez talán az elmélet
legvitathatóbb része - részletezésétől eltekintünk. Az ismeretek végső elemeinek
összekapcsolásával kapcsolatban az öntudat funkciója emelendő ki. Mikor képzeteink
összevisszaságában, a minket ért benyomások sokféleségében rendet teszünk, a
különböző képzetekből tárgyi egységet hozunk létre (pl. az asztal formáját,
színét, szagát, stb. nem elkülönülten szemléljük, hanem egy tárgyra vonatkoztatjuk.)
Ez Kant szerint elválaszthatatlan az öntudattól: nincs olyan szemlélet, amit
az „én gondolom képzete - bár nem mindig tudatosan - ne kísérne, de fordítva
is igaz: nincs öntudat tárgytudat nélkül.
Számot vetettünk tehát a hagyományos ontológia legfőbb kérdéseivel - mi lesz
a metaphysica specialis által felvetett problémákkal? Kant számára ez még fontosabb
az előzőeknél is; Isten lélek halhatatlanság, szabadság, halhatatlanság és világlátás
tisztázása a transzcendentális filozófia végső tétje marad. Ám az az észrevétel
születik, hogy ezek a kérdések nem a tudás körébe tartoznak, hanem az erkölcsi
cselekvés szükségletei vetik fel őket. Ez már átvezet az „elméleti ész
területéről a „gyakorlati ész területére. A fogalmak tisztázásához fontos
megemlítenünk, hogy az elméleti ész itt tágabb jelentésben a fogalmi megismerés
képességét jelenti. A „tiszta ész - melynek határainak kijelölésére, „kritikájára
Kant vállalkozik - az a priori szintetikus ítéletek képességét jelenti. A lélek
halhatatlanságára irányuló fejtegetések során azonban úgy tűnik, ezt a képességünket
elválasztjuk az érzéki szemléletek képességétől. Ez indokolja, hogy szűkebb
jelentéseként az elméleti észnek bevezesse Kant a „spekulatív ész terminust.
A spekuláció igényeit szigorú bírálat illeti meg. Mihelyt ugyanis a megismerésben
a fogalmi gondolkodást megkíséreljük elválasztani az érzéki szemlélettől, tévkövetkeztetések
áldozatai leszünk. Emberi ismeret tehát csak a lehetséges tapasztalat határán
belül születhet (csak ezen a területen van „próbakövünk). Ebből azonban
nem következik, hogy a gondolat e határokat át ne lépné. Az ész - immár az értelemtől
különválva - képes időn és téren kívül eső tárgyakról is gondolatot alkotni.
A tudás határait megvonjuk, de teret nyitunk a tett és a remény számára - ez
már azonban nem a „tiszta ész, hanem az erkölcstan, az etika területe.
Élete. Sokgyermekes szegény család fiakként született Rammenauban.
Jénában és Lipcsében végezte tanulmányait; sokáig házitanítóként dolgozott rendkívül
kevés fizetésért. Lipcsében kezdett hozzá Kant tanulmányozásához. Egy műve kapcsán
kirobbant ateizmus-vita miatt Berlinbe költözött. Ekkorra már Kant érdeklődését
is felkeltette: írt egy művet, melyet Kant neve alatt jelentettek meg, de kettőjükön
kívül ezt senki nem tudta, nem is jöttek rá. Mikor Kant feltárta az igazságot,
egy csapásra híres lett. Korának egyik legnevesebb szónoka volt, előadásait
még az akkori osztrák követ, Metternich herceg is hallgatta. Kezdetben a francia
forradalmat lelkesen üdvözli, Napóleon császárrá koronázása után azonban a történelemben
mutatkozó minden rossz megszemélyesítőjét látta a korzikaiban. 1814-ben tífuszban
halt meg.
Két főműve 1894-ben jelent meg: A tudománytan avagy az úgynevezett filozófia
fogalmáról és A teljes tudománytan alapvetése. A tudománytan itt nagyjából azt
jelenti, mint kantnál a transzcendentálfilozófia. Az alábbiakban filozófiájának
főbb gondolatait emeljük ki, főleg azokat, melyek Kant fordulatának fényében
érdekesek lehetnek.
A kiinduló kérdés: hogyan magyarázzuk meg azon képzeteinket, melyeket a „szükségszerűség
érzése kísér? Abban ugyanis nem kételkedünk, hogy vannak olyan képzeteink,
amiket nem kísér ez az érzés, amikor szabadon alkothatjuk képzeteinket. Ám nem
mindig érezzük így, és tulajdonképpen ez az, amit tapasztalatnak nevezünk. A
tapasztalatban összefonódik a dolog, amiről van a tapasztalatunk és az intelligencia,
amely ezt felfogja. Ha ezt a kettőt elválasztjuk és valamelyiknek elsőbbséget
adunk, különböző filozófiákhoz jutunk.
Fichte szerint tehát csak két következetes filozófiai rendszer létezhet. Az
egyik a materializmus, vagy szenzualizmus, minden esetre dogmatizmus. Eszerint
a képzet a dolgokból vezethető le, feltételezi a „magában való dolgot,
amely hat az intelligenciára. A másik az idealizmus. Eszerint a dolog a képzetből
vezethető le, feltételezi a magában való intelligenciát. Hogy melyik mellett
döntünk, az az ember legbensőbb lényegétől függ, minden esetre az önállósággal
és tettvággyal teli ember az idealizmust fogja választani - így a szerző is.
De számára elméletileg is az idealizmus az egyetlen következetes rendszer. Ha
ugyanis a dolgok létéből indulunk ki, soha nem adhatjuk magyarázatát annak,
hogyan létezik tudat a dolgokról. (A materialisták persze más véleményen vannak).
Ha azonban a gondolkodásból indulunk ki, abból levezethetjük a dolgokról való
képzeteinket, tehát a tapasztalatot. A magánvaló Én a fichtei transzcendentális
filozófia kiindulópontja. Ez szabad, semmi által nem korlátozott és végtelen
szabadságában cselekvő is. Szabadság és tett a két legfontosabb „tulajdonsága,
amit szem előtt kell tartanunk.
A filozófia kezdete a gondolkodó szubjektum. Ez önmagát „tételezi - ez
a tett a fichtei tudománytan kiindulópontja és első alaptétele: Az Én tételezi
saját létét. Így is kifejezhetjük ezt: „Gondold el önmagadat! Ne feledjük,
hogy a kanti képzetalkotásnak is előfeltétele az öntudat. Az ész, ami alkotó
tevékenység, ebből származik; kezdetben volt a tett.
Fichte elégedetlen azzal, hogy kant egymás mellé állította az elméleti és gyakorlati
észt. Jelezte, hogy mindkettő közös gyökérrel rendelkezik, egységesek. Bár kimondja,
hogy a gyakorlati észnek elsőbbsége van ez elméleti ész előtt, Fichte leszögezi:
az elméleti ész is „tett, rendszere „gyakorlati idealizmus.
Honnan származik a tapasztalat? Fichte elutasítja azt a kanti gondolatot, hogy
a „magában való dolog kívülről hat ránk. A tapasztalat az észből származik.
De hogyan lehetséges ez? Az érzékelésben, tapasztalatban az a sajátos, hogy
benne azt érezzük, mintha egy idegen „valami érintene bennünket. Az „idegen,
„külső, „Nem-Én (így nevezi Fichte) megalkotása nem tudatos alkotás
(akkor ugyanis soha nem keletkezhetne a kívülről jövés érzése), hanem tudat
előtti, szabad és ok nélküli folyamat; így hozza létre az Én a Nem-Ént. Hogy
ezt miért teszi, az abból érthető meg, hogy az Én a maga legmélyebb lényegében
tiszta, végtelen tevékenység. E rendeltetésének csak akkor felelhet meg, ha
korlátokba, ellenállásba ütközik, és itt tevékeny lehet. Mivel önmagán kívül
semmi nem létezik, így magának kell ehhez anyagot alkotnia.
Fichte azzal kezdte, hogy rendszere nem különbözik a kanti rendszertől, ő csupán
világosabban adja elő Kant filozófiáját, mint ahogy erre maga Kant képes volt.
Vegyük észre azonban a különbségeket! Kantnál van a „magában való dolog,
mely számunkra megismerhetetlen, mi csak azt ismerhetjük meg belőle, ami nekünk
jelenségként adódik. A képzetalkotás, tárgyalkotás azonban hozzánk tartozik
- csakúgy, mint a tér és az idő, ami szintén a mi szemléleti formáink. Abban
tehát, ahogy számunkra a képzetek megjelennek, „saját kezünk munkája is
benne van Kant szerint, ám ettől függetlenül a dolgok „magukban léteznek,
tőlünk függetlenül, bizonyos fokig magukban kiismerhetetlenül. Fichte azzal,
hogy a „magában való dolog létezését, mint olyat elveti és a dolog létét
tőlünk függővé teszi, túllép Kant eredeti szándékain. Álláspontját szolipszizmusnak
is hívhatjuk, ami annyit tesz, hogy nincsenek rajtunk kívül álló, tőlünk függetlenül
létező dolgok. A dolog tehát nem létezik „magában, az idealizmus filozófiája
a dolgot a gondolkodásból vezeti le, nem csak képzete, de léte is a képzetalkotótól
függ, ezáltal a külső „természetet is beemeli az Én-be. Szubjektum és
objektum azonossága jön így létre az énen belül. A folyamatot úgy is felfoghatjuk,
hogy az Én ellentételezésként magával szembeállítja a Nem-Ént, a természetet.
Ám ennek a priori előfeltétele az Én és a Nem-Én eredeti egysége, az Abszolút
Én, mint a kettő eredeti szintézise. A világ nem más, mint az Abszolút Én kibontakozása
az Én-ben és a Nem-Én-ben. Ennek jelentőségét Hegelnél fogjuk látni.
Élete. Leonbergben született egy sváb lelkész gyermekeként. Tübingenben
ismerkedett meg Hegellel és Hölderlinnel, itt teológiát és klasszika filológiát
tanultak. Már fiatalon Kant és Fichte lelkes olvasója, írásaiban elegánsabban
ismertette Fichte gondolatait, mint maga a mester. Végül Fichtetől természettudománnyal
kapcsolatos tanulmányai kanyarították el. Szoros kapcsolatba kerül a német romantika
legnagyobbjaival: baráti köréhez tartozott Novalis, a Schlegel testvérek. Ez
volt a másik hatás, ami Fichtetől eltávolította. Rendszerét sohasem tudja lezárni,
folyton átdolgozza, amit felépít, végül lerombolja és újra kezdi az építkezést.
Később feleségének halála és más negatív hatások következtében egyre inkább
befelé forduló lesz és a vallásos misztika világába menekül. Jacob Burckhardt
így emlékezik vissza rá: „Schelling - gnosztikus. 1854-ben halt meg Bad
Ragazban.
Amennyiben megértettük a kanti fordulatot és Fichte filozófiájának ehhez való
viszonyát, nem lesz nehéz Schellinget elhelyezni ezen a palettán. Ezért most
filozófiájának legfontosabb vonásait emeljük ki csupán.
Schelling jénai éveiben előadott rendszerét azonosságfilozófiának nevezik. Tanításának
ez a része összekötő kapocs Fichte és Hegel között. Láthattuk, hogy a kanti
magábanvalót kiküszöbölő Fichte számára a „természet nem önálló, önmagában
létező, csupán az én terméke. Schelling is hirdeti a szubjektum és objektum
a priori, transzcendentális azonosságát, de új útra tér, amennyiben az objektum
(itt: természet) nem a szubjektum (itt: szellem, intelligencia) produktuma,
hanem önálló, reális létező. A természet: a még öntudatra nem ébredt szellem.
Kettejük transzcendentális egysége az abszolútum (a szellem és a természet tehát
ugyanannak a „dolognak két különböző aspektusa, megközelítése). A Fichte
által felvázolt dogmatizmus-idealizmus ellentétben nem akar igazságot szolgáltatni,
hiszen végső soron kétféle megközelítésről beszélhetünk. Shelling is a tudást,
vagyis a szubjektum objektummal való egyezését igyekszik megmagyarázni. A kettő,
ha külön is választjuk őket, azonos egymással; a szellem és a természet, a szubjektum
és objektum végső soron az abszolútum megjelenési formái. Minden egyedi jelenségben,
ahol az abszolútum megjelenik, két sor létezik: az egyikben az objektív, a reális
a túlsúlyos elem (természet), a másikban a szubjektív (szellem). Az egyedi jelenségekben
nem az egyik vagy a másik létezik, legfeljebb mennyiségileg lehet az egyik több.
Szubjektum és objektum egybeesése, a tárgy képzetének és a tárgynak közvetlen
találkozása az öntudatban megy végbe. A természetben a szellem tudattalan tevékenységét
látja, a szellemben pedig a természet öntudatra ébredését. A kettő egysége a
művészetben jelenik meg - itt tökéletes harmóniában áll a világ és az én, a
reális és az ideális, a természet öntudatlan és tudatos működése. Elméleti úton
azonban nem lehet megismerni ezt a harmóniát. Szellem és természet eggyéforrásának
titkát legfeljebb az „intellektuális szemléletben, intuitíve érezve lehet
megragadni. A műalkotás az ember tudatos alkotása és mégis végső fokon a természet
öntudatlanul alkotó alapjának a terméke, tökéletes formában mutatja be ezt az
egységet: a művészet a filozófia egyetlen igazi és örök organonja és egyben
dokumentuma, amely állandóan és újra meg újra tanúsítja azt, amit a filozófia
nem tud külső alakban bemutatni, nevezetesen a cselekvés és a produkció öntudatlan
elemét és ennek a tudatos elemmel való eredeti azonosságát. Éppen ezért a filozófus
számára a művészet a legmagasabb rendű, mert mintegy megnyitja előtte a legszentebb
szentélyt, ahol örök és eredendő egységben egyetlen lángban ég az, ami a természetben
és a történelemben elkülönül. Láthatjuk, hogy míg Fichte a kanti rendszer
gyakorlati oldalát domborítja ki, addig Schelling az esztétikai (az ítélőerő)
vonatkozásában teszi ugyanezt.
Olvassuk el A transzcendentális idealizmus rendszere című mű első két paragrafusát (bibliográfiát ld. Az ismertető végén) és próbáljuk meg a fenti ismeretek lapján értelmezni a szöveget!
Figyeljük meg, milyen érvrendszerbe épül be a természet és szellem egymás mellé helyezése!
Hogyan határozza meg a szerző a transzcendentális filozófia szerepét a folyamatban?
Hogyan viszonyul a kanti magábanvaló dologhoz?
Eltávolodott, vagy közelebb került Schelling a kanti rendszertől, mint Fichte?
Mi a szerepe az öntudatnak, a reflexiónak?
Mit jelent a következő: a transzcendentális szemléletmódban a szubjektív a maga számára állandó objektummá lesz?
Még egy ilyen rövid passzusból is rengeteg mindent megérthetünk a rendszerre vonatkozóan, ha figyelmesen olvasunk és közben mindig megpróbáljuk végiggondolni, hogy az itt látott gondolatok, fogalmak mennyiben hoznak változást a korábban olvasott szerzőkhöz képest.
Élete. Stuttgartban született. Tübingenben együtt lelkesedik Schellinggel
és Hölderlinnel a francia forradalomért, az antikvitás értékeiért; a görögök
iránti rajongása a későbbiekben is megmaradt. Az ifjú Hegel nem árult el különösebb
tehetséget, ellentétben Schellinggel, aki már igen korám zseninek mutatkozott.
Sokáig maga sem tartotta gondolatait publikálásra érdemesnek. Schelling hatására
Jénában habilitált, a város ekkor igen pezsgő szellemi központ volt (Schiller,
Fichte, Schelling, Novalis, stb.). Nünberg és Heidelberg után, ahol fontos művei
születtek meg, Berlinbe költözött. Ekkor lett a német filozófia elismert és
vezető személyisége. Tanítványai elárasztották a különböző egyetemek tanszékeit,
olyan hegemóniára tett szert, ami még Kantnak sem jutott osztályrészül. Rengeteg
témáról tartott előadásokat: jog-, művészet-, történelem-, vallásfilozófiáról,
filozófiatörténetről. Több előadását tanítványai adták ki, összegyűjtött műveinek
nagy részét hallgatói jegyzetek alkotják.
Hegel művei a filozófiatörténet legnehezebb olvasmányai közé tartoznak. Absztraktsága
és elvontsága néha olyan szinten mozog, hogy filozófiájáról beszélni nem lehet
másként, mint szó szerint idézni a szerzőt, mert az az érzésünk támad, hogy
egy szó megváltoztatása vagy kihagyása is végzetes lehet. A szellem fenomenológiája
című munkáról maga Hegel írja azt, hogy igazán csak akkor érthetjük meg az első
mondatokat, ha már az egész művet értjük - ez a sajátos paradoxon, körbenforgás
gyakran lehet élményünk Hegel olvasásakor. Ezért itt néhány oldalban nem is
kísérelhetjük meg, hogy bemutassuk filozófiáját, csupán olyan szempontokat és
irányelveket adhatunk, melyek megkönnyítik az olvasást.
Amit először le kell szögeznünk az Hegel módszerének és rendszerének tökéletes
egybefonódása. A dialektika, amit alább részletezni fogunk, nemcsak logikai
érvényre tesz szert, mint módszertan, vagy a gondolkodásnak egy típusa, hanem
ontológiai vagy metafizikai státusra is. Ez annyit tesz, hogy amit Kantnál elválasztottnak
tételeztünk, a gondolkodás és lét, a világ és megismerése, a világról való tudás
és tényleges felépítése, ezek Hegelnél nemcsak, hogy megfeleltethetők egymásnak,
hanem egybe is esnek, lényegében azonosan. Nemcsak gondolkodásunk dialektikus,
hanem a világ is, ez a valóság önmozgásának formája, a történelem is eszerint
halad előre. Gondolkodásunk önmozgása és a valóság önmozgása hasonló, vagy azonos
folyamat.
Fichte filozófiájának tárgyalásakor láthattuk, hogy kiindulópontja az, hogy
az Én önmagát „tételezi. Ebből azonban még nem lehetett kifejteni a világegészt;
hiányzott az „ellenállás, az ellenkező pólus, ami az Én kifejtésének is
feltétele. Ez volt a Nem-Én. A tételezést és ellentmondását most hívjuk tézisnek
és antitézisnek. Ez a kettő azonban nem maradhat így, egymást kizáró mozzanatként,
hanem szükség van egy harmadik mozzanatra, amelyben a két mozzanat már nem zárja
ki egymást: ez a szintézis. Ez a tézis-antitézis-szintézis mozgás a fichtei
dialektika (és minden dialektika) lényege, váza.
Hegel elsősorban a szintézis fogalmának elmélyítésében lép túl az előzőeken.
Fichténél a tézis és antitézis ellentéte csak annyiban tűnik el a szintézisben,
hogy mindkettő érvénye részlegesen korlátozódik. Hegelnél nem korlátozódnak,
hanem „aufgehoben. Ez a német szó túl sok mindent jelöl egyszerre, hogy
azt egy magyar szóval kifejezzük. Általában „megszüntetve megőrizni szokott
állni a fordításban, de ez az esetünkben háromarcú igazságnak csak két arcát
mutatja. Tézis és antitézis bizonyos értelemben valóban megszűnik a szintézisben,
már nem lesznek egymást kizáró ellentétek. Egyúttal azonban nem tűnnek el, hanem
megőrződnek, a szintézisben mindketten jelen vannak. A szintézis azonban „felemeli
őket, tehát kettejükből egy magasabb egység jön létre, valami olyan, amiben
a tézis már nem az antitézis ellentéte, de minőségileg is „több ez a szintézis
kettőjük puszta összerakásánál. A szintézis mindig a továbblépést, a megoldást
jelenti valami új felé, ám a megszületett szintézis tézissé válhat egy antitézissel
való ellentétben és „kezdődik minden elölről.
Hegel filozófiája szintézisnek (hegeli értelemben!) tekinthető Fichte és Schelling
filozófiájával való viszonyában is. Fichte filozófiáját, mivel a szubjektumból
indul ki, szubjektív idealizmusnak tekinti, Schelling azonosságfilozófiáját,
amely az Én-ben megismeri a természetet és a természetben öntudatlanul alkotó
szellemet, objektív idealizmusnak. A kettőt Hegel abszolút idealizmusa követi;
a szubjektív és objektív szellem fölött az abszolút szellem áll. Igaz, már Schelling
is abszolút álláspontra akart felemelkedni, ám Hegel kifogása ez ellen az, hogy
az „intellektuális szemlélet, mint abszolút szintézis bevezetése nem tükrözi
azt az utat, ahogyan a dialektikus törvény szerint a szellem felemelkedik fokról
fokra az abszolútumig. Hegelnél a természet-szellem polaritás a szellem oldalára
billen, az egész világfolyamat a szellem önkibontakozása, a filozófia feladata
pedig gondolatilag szemügyre venni ezt a kibontakozást. Elveti Schelling intellektuális
szemléletét is annyiban, hogy az abszolútum megvalósulási terepe a fogalom,
a gondolat, nem valamiféle „misztikus intuíció („a fogalom hidegen lépkedő
szüksészerűsége).
Így maga a filozófia (emlékezzünk a gondolkodás és lét megfelelésére!) is dialektikus
felépítésű. Az első stádiumban a világszellem a „magánvaló lét állapotában
van, az ennek megfelelő filozófiai diszciplína a Logika. A második állapotban
a szellem a külsővé válás, az önelidegenedés, a máslét állapotában van. A szellem
külsővé válik a térhez és időhöz kötött szemlélet formájában. Ez a természet
filozófiájához tartozik. A harmadik stádiumban a szellem visszatér önmagához,
„magán- és magáértvaló lét lesz, ez a filozófia harmadik foka, a szellem
filozófiája. Ez a stádium három fokozatra osztható. A legalsó fok a szubjektív
szellem - ez az egyedi ember, az individuum élete. Ez azonban nem a szellem
magáért-való-léte. Igaz, az ember magáért létező, egymagában is meghatározott
lény, de egyben nembeli, a társadalomhoz tartozó lény is, ennyiben pedig a maga
„más-léte által meghatározott. Így megy át a szellem az objektív szellem
állapotába, amelyben a szubjektív szellem „magán kívül helyezi lényegét
- ez az állam, a család, a társadalom világa. Végül eljut az abszolút szellem
állapotába, a szellem más-létéből újra visszatalál magához, ismét teljesen „magánál
van, ekkor „magán- és magáértvaló. Ennek stádiumai a művészet, a
vallás, a filozófia - az utolsóban jut el az abszolútum a gondolkodás tiszta
fogalmi alakjához; fentebb jeleztük, hogy ez megvalósulásának igazi terepe.
Meg kell még jegyezni, hogy ez a fejlődési folyamat nemcsak a történelemben,
hanem minden területen végbemegy - A szellem fenomenológiája pl. a tudati alakzatok
változását, fejlődését követi nyomon. De hangsúlyoznunk kell az egész folyamat
történeti jellegét is. Mivel ez nem csak elvont spekuláció, nem csak a lét elmélete,
hanem gyakorlata is, ezért Hegel az egész folyamatot a konkrét történelmi folyamatokra
is alkalmazza, a szellem megvalósulásának, „magára találásának terepe
a történelem. Ezért a történelemfilozófia hangsúlyos helyet foglal el a rendszerben.
A történelem az Ész történeteként is felfogható. A változás, fejlődés fogalma
kiemelendő, ezt ruházza fel tekintéllyel szemben az állandóval, az örökkévalóval.
Az igazság ugyanis nem pillanatszerű, hanem a folyamatban jön létre - a megvalósulás
folyamata, mikéntje szerves része a végső „beteljesülésnek. Ez fontos
alapelv Hegel filozófiájában, metafizikai nyelvre átültetve úgy lehet mondani,
hogy a forma nem alárendelt a tartalomnak, nem csak rá van aggatva, hanem fontos,
lényegi része. Az igazság egyenlő kifejlődésének folyamatával; az egész az igaz,
de ez az összes rész ellentmondásait, kölcsönhatását is jelenti. Az ember kitüntetett
helyet foglal el a folyamatban, mivel ő képes a történelemre reflektálni - ez
nemcsak lehetősége, de feladata is. A világtörténelem szemlélete tulajdonképpen
önreflexió, hiszen mi is a világszellem részei vagyunk, a vizsgálódás tárgya
saját maga - az abszolút szellem, ami a vizsgálódó szubjektum is egyben. A szellem
„magára találása történelemfilozófiai szempontból az, amikor a szellem
ráismer saját objektivitására, rájön, hogy azonos a vizsgált tárggyal. Ám ez
nem egy szimpla azonosság, hanem reflektált azonosság. Itt újból ki kell hangsúlyozni
a folyamat fontosságát az „igazság szempontjából: csak azáltal lesz önmaga,
hogy ráismer, reflektál, visszatekint erre az azonosságra.
A világtörténet filozófiájának feladata az is, hogy számot kell adnia a történelemben
tapasztalható rosszról, szenvedésről - hogy egyeztethető ez össze a szellem
önmagára találásával, az Ész történetével? A másik fontos kérdés: hogyan egyeztethetők
össze az egyéni szabad cselekvések azzal a magasabbrendű szükségszerűséggel,
hogy az egész folyamat a szellem önmegvalósítása? Hogyan cselekedhetek szabadon,
ha a végső folyamat „eleve elrendelt? ezek történelemfilozófiájának alapkérdései.
Az első kérdésre a válasz az, hogy az ésszerűség csak úgy látható be, ha túllépünk
saját individualitásunk korlátain és nem az egyéni, hanem a nembeli szempontokat
nézzük. A második kérdés megválaszolásához bevezet Hegel egy kulcsfogalmat:
ez az „Ész csele. Ez azt jelenti, hogy a cselekvő egyén azt hiszi, személyes
céljait követi, de az ilyen egyéni cselekvések összjátéka, végeredménye mégis
a szellem szükségszerű megvalósulásának folyamata.
Befejezésül kiemeljük a hegeli rendszer talán legfontosabb elemét, a reflexiót.
Fentebb láthattuk, hogy a szellem megvalósulásának döntő pillanata, amikor magára
ismer - ennek jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni. A szubjektum önmagát
tételező mozgást visz véghez. Önmagát teszi mássá, önmagán belül hoz létre különbséget,
objektiválja magát, majd rájön, hogy szubjektív, rájön, hogy öntudatos szellem.
Ebből még egy fontos következmény adódik, ami a Kanthoz való viszonyulásban
is döntő jelentőségű. Az egész megismerési folyamat „kivitelezhetetlen
lenne, ha a kanti „magában való dolog továbbra is fenn lenne tartva. Mivel
önmegismerési folyamatról van szó, melyben a megismerő szubjektum rájön az objektummal
való azonosságára, nem hihetjük azt, hogy a megismerendő dolog csak jelenségként
van előttünk, maga valójában pedig kiismerhetetlen. „Maga a dolog tárul
fel az önmegismerési folyamatban, nincs választóvonal, sőt különbség sem megismerő
és megismert között.
Mint azt már hangsúlyoztuk, ez a kis bevezető nem helyettesíti a filozófiai
szövegek olvasását. Nem próbáltuk meg „elmesélni, mi van a művekben, csupán
vezérfonalat szeretnénk adni olvasásukhoz, segíteni a tájékozódást. Bizonyos
dolgok azonban akkor válnak majd világossá, ha a művekben az eredeti közegben,
érvrendszerben találkozunk az itt kiemelt gondolatokkal. Tehát érdemes párhuzamosan
olvasni a kettőt, illetve a művek elolvasása után újból visszatérni ehhez a
vezérfonalhoz és összevetni saját olvasmányélményeinkkel. Hiszen előfordulhat,
hogy itt egy olyan gondolat van megemlítve, ami pont az olvasott műben kimondva,
nyíltan nem szerepel, de előfeltétele annak, hogy „helyre tegye a szöveget.
Fordítva is igaz. Az itt kiragadott érvek, tézisek gyakran úgy válnak világossá,
ha látjuk a kontextust.
Ami konkrétan a német idealizmussal kapcsolatban megjegyzendő:
ne lépjünk addig tovább, míg a kanti fordulatot meg nem értettük! Ehhez A tiszta
ész kritikájának Előszavát és Bevezetését alaposan, többször el kell olvasni.
Bizonyára mindig maradnak homályos foltok, de a „transzcendentális, „a
priori, „magában való dolog és hasonló alapfogalmak, valamint a
műben hangsúlyosan deklarált szándékok, célkitűzések világosak legyenek. Fichte
és Schelling olvasásakor érdemes a kanti gondolat „alakváltozásaira koncentrálni.
Érdemes kiírni az olyan alapszavakat, mint „szubjektum, „természet,
„Én és megnézni, van-e különbség a gondolkodók között a fogalomhasználat
tekintetében. Hegel filozófiája már „keményebb dió fentebb jeleztük a
sajátos körbenforgást, ami a megértést jellemzi. Igyekeztünk minél több dologra
kitérni, hogy minél kevesebb meglepetés érje a Hegellel először találkozó olvasót,
de ez valószínűleg nem sikerülhet tökéletesen. Érdemes talán az Előadások a
világtörténet filozófiájáról Bevezetőével kezdeni, így a módszer bizonyára világossá
válik, vagy A logika tudománya Bevezetésével - ez tömörebb, de világos szöveg.
Ennek ellenére sem szabad megijedni, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy többszöri
elolvasás után egyre több rétege tárul fel a szövegeknek, Hegel filozófiájának
sokrétűségének megtapasztalása pedig nem mindennapi élmény.
Az alábbi bibliográfia természetesen csak tájékoztató, nem kötelező jellegű és a szerzőknek csak azon műveit tartalmazza, amelyek a fent tárgyalt témák valamelyikéhez kapcsolhatók.
Kant: | A tiszta ész kritikája. Ictus 1994-95. Különösen: Előszó a második kiadáshoz, Bevezetés (29-72. o), esetleg a 10-27. § |
Vallás a puszta ész határain belül. Gondolat, 1974. |
Fichte: | első és második Bevezetés a Tudománytanba. Fichte: Válogatott filozófiai írások. Gondolat, 1981. 19-127. o. |
Schelling: | A transzcendentális idealizmus rendszere. Gondolat, 1983. 35-81, 393-410. o. |
Hegel: | A logika tudománya. Bevezetés (19-40. o.) |
Előadások a világtörténet filozófiájáról. Bevezetés. | |
A filozófiai tudományok enciklopédiájának alapvonalai I. A logika 1-18.§,23-24.§, 79-82.§. |
- vissza -