Eddigi elemzéseink és vizsgálódásaink középpontjában - legyen szó akár tökéletes versenyről vagy monopóliumról - zárt nemzetgazdaságok voltak. Ezekre mind jellemző az egységes pénznem, a kultúra, a törvények és sok egyéb piaci sajátosság.
A világpiac a nemzetközi forgalomba kerülő áruk és szolgáltatások, valamint a részt vevő tényleges és potenciális szereplők és a működésüket meghatározó törvények, szokások, viselkedésmódok összessége. |
Nagyon széles értelemben a nemzeti piacok összessége és azok kapcsolatai együtt
alkotják a világpiacot.
Van-e egységes világpiac? A történelmi fejlődés és a globalizáció ennek az irányába
mutatnak, de egyelőre tényleges gazdasági és piaci összefonódásról még nem beszélhetünk.
Jelenleg három nagy piaci egység létezik a világon: USA, Japán és az EU közös
piaca.
Mit jelent egy vállalat szempontjából a világpiac? Egy konkrét székhelyű vállalat
vagy a belpiacra, a saját nemzetgazdaságába, vagy egy másik ország nemzetgazdaságába,
külpiacra termel.
A nemzeti piac valamely ország belső piaca, ami többé-kevésbé zárt egységként működik. A külpiac fogalma valamely vállalat külföldi üzleti tevékenységét, kapcsolatait fejezi ki. |
A nemzetközi piacok részét képező nemzeti piacok nagyon elkülönülnek egymástól. Mindegyiknek más jogi, kulturális, történelmi, gazdasági háttere van, éppen ezért a nemzetközi piacra való belépés nem könnyű. Korlátok mennyiségében leginkább a monopolpiacokhoz lehet hasonlítani.
Néhány kiegészítés a felsoroláshoz:
A valutaárfolyam egy ország pénzének piaci ára más valutában kifejezve. |
A nemzetközi gazdasági kapcsolatok kiépülésének első oka a kereskedelem volt,
de ez mostanára jelentős munkamegosztássá fejlődött. Ma már az országok annyira
egymásra vannak utalva, hogy súlyos gondokat okoz a nemzetközi kapcsolatok beszűkülése.
Az országok közötti kereskedelem alapvetően vállalatok közötti kereskedelem,
de a külpiacra lépő vállalat szempontjából a partnervállalat és a partnerország
ismerete egyaránt lényeges.
A partnerország fontosabb környezeti tényezői:
Ezeknek a környezeti tényezőknek az ismerete alapvető fontosságú a külpiacra
lépő vállalat szempontjából.
Miért kereskednek egymással az országok? Mert így - köznapi szóhasználattal
- olcsóbban juthatnak bizonyos termékekhez, mintha otthon állítanák elő.
Ennek a jelenségnek a közgazdasági összefüggéseit már régóta kutatják a közgazdászok.
Elég hamar arra a megállapításra jutottak, hogy a nemzetközi kereskedelem fő
mozgatórugója az országok közötti komparatív előnyökben és hátrányokban keresendő.
A táblázat azt mutatja meg, hogy Angliában és Portugáliában, mennyi munka kell
egy egység bor illetve posztó termeléséhez.
Bor | Posztó | |
Anglia |
10 | 8 |
Portugália | 6 | 6 |
Látható, hogy Portugália mind a bor és a posztó előállításában is abszolút
előnyben van, mégis akkor jár a legjobban, ha csak bort termel (ott nagyobb
az előnye), hiszen a bort Angliának eladva, abból a pénzből több posztót vehet,
mintha termelési tényezőit átcsoportosítva posztót is előállítana.
Anglia ugyanúgy jobban jár, ha csak posztót termel, mert azt eladva Portugáliának
annak értékén több bort vehet, mint ha ő állítaná elő (lemondva ezzel a posztó
termeléséről).
Ki fogja a külkereskedelemből származó hasznot realizálni? Ez a bor és a posztó
világpiaci árától fog függeni. Most mellőzzük a matematikai levezetést, de biztosan
kijelenthetjük: minél inkább közelebb állnak a világpiaci árak a szabad kereskedelem
nélküli, autark árakhoz, annál kisebb részét realizálják a haszonnak az adott
ország vállalatai.
A komparatív előny két ország viszonylatában valamely termék más termékekhez viszonyított ráfordításarányában meglévő viszonylagos előny. Csak a komparatív előnyöket és hátrányokat lehet összehasonlítani, az abszolút előnyöknek nincs meghatározó szerepük a nemzetközi cserében. |
A komparatív előnyökre vonatkozó néhány fontos tanulság:
A komparatív előnyök realizálása sokkal könnyebben megy hasonló fejlettségű
országok között. Van egy elmélet, a termékciklus-elmélet, amely szerint a külkereskedelem
jelentős hányada az ún. termékciklusokkal függ össze. Ez nem mond ellent a komparatív
előnyökre épülő elméletnek, hanem kiegészíti azt. Legfontosabb jellemzője, hogy
hosszabb távon más és más tényezőnek van szerepe a termelésben. Ez alapján a
komparatív előnyök egy termék esetében megfordulhatnak. Például:
A nemzetközi kereskedelemben a vállalatok természetesen megpróbálnak valamilyen
formában kilépni a külső piacokra. Ennek a folyamatnak a szándékai, formái és
eszközei többféleképpen csoportosíthatók. Célja szerint lehet export vagy import
esetleg a kettő együtt. Ezen belül az export lehet áru, szolgáltatás vagy tőkeexport.
A piacra lépés formái, fokozatai:
Ezek a formák egyben fokozatoknak is tekinthetők, mert különböznek egymástól
a külpiaccal való kapcsolat mélysége és intenzitása tekintetében.
A közvetett export esetén a vállalat nem kerül közvetlen kapcsolatba az importáló
ország piacával. Általában a vállalat egy közvetítő kereskedőnek adja el az
áruját, szabadkezet adva annak az áru további sorsáról. Tipikus példája az alkalmi
export. Kis kockázattal jár, de ennek megfelelően a profit is kicsi.
Közvetlen export az a forma amikor a vállalat saját néven és önmaga értékesíti
termékét a külföldi piacon. Ez a fokozat már sokkal költségesebb, és nagyobb
kockázattal is jár, de megnő a jövedelmezőség is. A vállalat sokkal jobban megismeri
a piacot ha saját maga is jelen van.
Licenc és know-how exportja esetén a vállalat nem a terméket adja el, hanem
a gyártási eljárás titkait és a jogokat. Ez a forma jóval többet hozhat, de
annál nagyobb a kockázata is.
A külföldi partner hanyagsága, nem megfelelő minőségű termékek előállítása komoly
veszteséget okozhat a vállalatnak más piacokon is. Ha pedig a licenc felhasználó
nagyon "jó", akkor fennáll annak a veszélye, hogy kisebb módosítások
után mint konkurens lépjen fel.
A vegyes vállalat egy olyan piacra lépési lehetőség, amely bármilyen más formából
kifejlődhet. Lényege, hogy a vállalat aktív tőkével is beszáll a külföldi üzletekbe,
ezáltal megnő a befolyása, és a kapott információ mennyisége is.
Közvetlen beruházással a vállalat teljesen új telephelyet létesít a célpiacon.
Ezáltal teljes mértékben alkalmazkodnia kell az ottani törvényekhez és szokásokhoz.
Cserébe teljes döntési szabadsága van és e profit is realizálja. Az ilyen típusú
vállalkozásoknak gyakori oka a vámfalak megkerülése és a szállítási költség
lecsökkentése, valamint az olcsóbb termelési tényezőkhöz való hozzájutás. Ezeket
működő-tőke kivitelnek nevezzük.
Teljes skálájú nemzetközi termelés és marketing során a termelés és az értékesítés
egy multinacionális nagyvállalat világpiaci stratégiája alapján történik. Központilag
döntik el, hol szerzik be a nyersanyagot, hol gyártnak, hogy értékesítenek.
A vezetés és egész szervezete is nemzetközi, több országot átfogó. Ilyen például
az IBM.
Ha megfigyeljük a vállalatok a piacra lépés lehetőségeit, észrevehetjük hogy a kisvállalatok eleve esélytelenek olyan hatékonyság elérésében, mint a nagyok (nem csak ezért). Levonhatjuk tehát azt a következtetést, hogy összefüggés van a vállalati méret és a nemzetközi kapcsolatok között.
Ahhoz, hogy egy vállalat sikeresen működjön, a verseny sok részterületén kell
sikerrel szerepelnie. A legfőbb ilyen területek: árak, költségek, a termék illetve
a minőségi tényezők.
A verseny legfőbb tényezője a termék a maga fizikai valóságában.
Piaci termék mindaz, ami a piacon a fogyasztás, a felhasználás, a megszerzés és a figyelemfelkeltés céljából felkínálható, mert valamilyen igényt kielégíthet. |
Ez a definíció egyrészt azt jelenti, hogy bármi "piaci termék", ami eladható, másrészt az, hogy a piaci termékhez lényegéhez ugyanúgy hozzátartoznak az üzleti és piaci sajátosságok is, és ezek a dolgok legalább ugyanolyan fontosak a termékek és termékcsoportok minőségi versenyében.
Ha megfigyeljük a fejlett országok külkereskedelmét, észrevehetjük, hogy tömegesen cserélnek egymás között olyan termékeket, amelyeket kisebb eltéréssel szinte mindenhol gyártanak. Ennek az a célja, hogy az a kisebb eltérés jelentősen bővíti a választékot. A termékek "nagyjából" egyformák csak kisebb megkülönböztető jegyekkel differenciálják a termékeket.
Globális termékek azok, amelyeket lényegében azonos változatban értékesítenek
a világ legtöbb országában, és csak ritkán és minimális mértékig módosítják
a helyi piac sajátosságaihoz. Az ilyen termékek megítélése elég furcsa; egyesek
szerint a gyártók ráerőltetik a fogyasztókra standardizált termékeiket, ezzel
csökkentik a költségeiket. Mások pedig elvárják, hogy az a termék az olyan legyen,
mint mindenhol máshol a világon (például a svájci órák).
A globális külpiacra lépés legfontosabb eszköze a franchise.
A franchise olyan engedély, ami lehetővé teszi a felhasználónak, hogy az adott terméket és szolgáltatást adott márkanév alatt forgalmazzon saját egységeiben. |
Előnyei:
Hátrányai:
Ahhoz, hogy egy vállalat termékei sikeresek maradjanak állandóan az igényeknek
megfelelően módosítani kell őket. A változtatás lehet:
Ezek a változtatások leginkább a vállalatok kutatás-fejlesztés területének
produktumai, és komoly versenyszerepe van.
Az innovációs verseny az új termékek, új termelési eljárások kifejlesztésének és ipari bevezetéseinek versenye. |
Az innovációs verseny, mint minden más a nagyvállalatoknak kedvez, hiszen csak ők rendelkeznek elegendő tőkével a kutatás-fejlesztésre. A kisebb vállalatok, ha mégis kitalálnak valamit, általában átadják a bevezetés jogát nagyobbaknak, vagy mint tőkőt beviszik egy életképesebb cégbe és beleolvadnak.
A termékdifferenciáció bár nagyon jelentős versenytényező, azért a nagyjából
azonos termékek árai nagyon nem különbözhetnek egymástól. Az a vállalat hosszabb
távon mindenféleképpen előnyben van, amelynek legkisebb a költségei.
A viszonylagos költségelőnyöknek van döntő szerepe a nemzetközi cserében is.
A komparatív költségelőnyök hátterében az eltérő költségszerkezet áll. Megállapíthatjuk,
hogy általában, ha egy országban viszonylag alacsonyabbak a munkabérek, akkor
a munkaigényes termékek előállításában van komparatív előnye. Fontos, hogy nem
a munkabér abszolút nagysága számít, és az is, hogy az olcsóbb munkaerő ugyanolyan
minőségű munkára legyen képes.
Általában egy vállalat minél többet állít elő egy termékből, annál kisebb lesz az átlagköltsége (legalább is egy elég nagy mennyiségig). Éppen ezért a felvevőpiac szűk volta is külpiacra lépésre serkent. Az export lehetősége nélkülözhetetlen a versenyképes termelési költségek eléréséhez. A vállalatoknak az az optimális, ha össztermelésüket sikerül az átlagköltség-görbe minimum pontjáig fokozni.
A költségek és a termelési méret kapcsolata
Ennek a jelenségnek a létéről a külpiacra lépés kapcsán már volt szó. Nagy előnye, hogy az alacsony tényező-költségeket egyesíti a magas szintű technikával és munkaszervezéssel. Ilyenkor a komparatív előnyök kihasználása nem exporttal vagy importtal történik, hanem a termelés külföldre telepítésével.
Az ár a termék egyik legnyilvánvalóbb tulajdonsága, mégis az árverseny a vállalatok
nemzetközi versenyének legbonyolultabb formája. Ennek oka, hogy világpiacon
még mindig nincs olyan nemzetközi szerv, amely rendeletekkel szabályozná a gazdaságot.
A gyors információ és tőkeáramlásnak köszönhetően egyes tömegcikkeknek egységes
árai alakulnak ki a terméktőzsdéken, de általában jellemző, hogy a termékeknek
nincs egységes világpiaci ára. A vállalatok minden piacon külön árakkal néznek
szembe, a nagyobbak, akik képesek is befolyásolni az árakat minden helyen a
saját profitmaximumukhoz tartozó árat szabnak meg.
Az ár a termék piacra lépésének stratégiai tényezője. Nagysága kifejezi a vállalat
piaci céljait, ami szoros összefüggésben van a termék piaci életgörbéjével.
A nagyvállalatok gyakran alkalmazzák a behatoló árstratégiát, pedig nagyon veszélyes eszköz, hiszen könnyen tönkretehetik a hazai cégeket. Ezért aztán az országok kormányai gyakran alkalmaznak protekcionista eszközöket.
Itt kell még megemlíteni a dömpinget, mint gazdasági jelenséget. A támadó szándékkal megállapított alacsony ár célja, a korábbi vállalatok kiszorítása. Ezért ez komoly problémákat okozhat. Dömpingárnak lehet minősíteni például, ha a vállalat költségeinél alacsonyabb árat állapít meg. A dömping ellen mindenhol keményen védekeznek, ha bebizonyítják akkor a vállalatnak komoly büntetést és kárpótlást kell fizetnie. Hatékony módszer elkerülésére az, hogy a cégek ún. kartávolságnyi árat állapítanak meg, ami azt jelenti, hogy a belföldi versenytársakéhoz hasonló.
- feladatok -