Az alábbiakban a poszthegeliánus gondolkodás újabb képviselőivel, illetve egy
amerikai bölcseleti irányzattal foglalkozunk.
Már említettük, hogy két főbb irányt különíthetünk el a Hegel utáni gondolkodás
terén, s ezek közül az elsőt már tárgyaltuk. A most következő részben olyan
materialista gondolkodókkal találkozunk, akik egyfelől a természettudományok
akkori előretörése miatt kerültek szembe Hegellel, és választották a kanti filozófia
sajátos újraértésének és az anyag vizsgálatának útját, másfelől pedig társadalmi
átalakulást sürgettek a történelem és a gazdaság nagy mérvű átalakulása, újszerű
elgondolása miatt. Ám előbb át kell tekintenünk a hegeli filozófia kettéoszlását,
amely éppenséggel a Hegel-követők között zajlott le.
A hegeli rendszer felbomlását 1835-től, David Friedrich Strauss
(1808-1874) Jézus élete c. könyvének megjelenésétől számítják. Strauss
a kettévált poszthegeliánus irányzat baloldali ágához tartozott, az ún. ifjúhegeliánusokhoz
(a jobboldali ág tagjait óhegeliánusoknak nevezték), akik Hegel módszerére,
a dialektikára helyezték a hangsúlyt, és mint nevükből következik, Hegel ifjúkori
írásaira hivatkoztak, amelyek többek között a kereszténység és az egyistenhit
eredetét, Jézus történeti létezésének kérdését, illetve egy újfajta egyház lehetőségét
taglalták. Strauss említett könyvében történelemkritikai szempontból ezt a dialektikát
a vallásnak mint társadalmi képződménynek a bírálatához használta fel. Jézus
történelmi személyként ismeri el, ám követője, Bruno Bauer, már kitalált személyként
említi Jézust. A történelem dialektikus menetét ennélfogva elvonják annak zsidó-keresztény
gyökereitől, és - ezt már Hegelnél radikálisabban - a világszellem mozgásaként
ábrázolják. Ez pedig azért tekinthető élesebb váltásnak Hegelhez képest, mert
az ifjúhegeliánusok Hegel kérdéseit az ateizmus felől kérdezték újra.
Ludwig Feuerbach
(1804-1872) is osztozik a hegeli örökség bírálatában. Számára Hegel elvont gondolatai
nem az emberről szólnak. Ebből indult ki Kierkegaard is, ám Feuerbachnál az
ember nem egzisztenciával rendelkező individuum, hanem a természet része. Ez
azt is jelenti, hogy az ember társadalmi-szellemi oldaláról nemigen képes számot
adni. Amit viszont ezzel nyer, nem más, mint hogy az embert egészében, az emberi
fajt tekintve képes elgondolni. Az ember ezáltal nem múlandó, s nem szorul rá
a vallás túlvilági magyarázataira, ha végességével szembekerül, hanem evilági
értelemben végtelen, hiszen a természet részeként folytonosan részt vesz annak
körforgásában. Az így nyert tökéletességben azután új alapokon szerveződő filozófia
bontakozik ki. Az igazság fogalmát már nem az idealizmus szellemében, de nem
is kifejezetten empirikus alapokon érti. Feuerbach számára az egész emberi nemre
kiterjesztett ember fogalma szavatol az igazságért, azaz számára az igaz, amit
minden ember igaznak tart. Számára így az igazság, a valóság és az érzékiség
azonos. Nem igaz viszont az, amiben nincs egyetértés. Ez a szemlélet egy csapásra
ellehetetleníti a hegeli filozófia gondolatait.
Feuerbach filozófiájából valláskritikája vált igazán híressé. Láttuk, hogy az
ifjúhegeliánusok is Hegel ifjúkori írásai mentén a vallás kialakulásának, miértjének
problémáit kutatták. Feuerbach antropológiája és materialista szemlélete miatt
nem válhatott követőjévé semmiféle hegeli eredetű valláskritikának, sokkal inkább
az ember kivetítő, projekciós képességének tudja be az isteneszme születését.
Feuerbach szerint Isten attribútumai antropomorfak, nem tűnnek isteni eredetűnek.
Isten az ember tulajdonságait viseli magán, a vallásban így az ember saját magához
viszonyul. Ebben a projekcióban az ember csak vesztes lehet, az embernek el
kell szegényednie, hogy az Isten minden lehessen. De miért lett lehetséges egyáltalán
a vallás, miért volt erre a kivetítésre az embernek szüksége? Feuerbach válasza
erre az, hogy a vallás eredete az ember önzéséből, önfenntartási ösztönéből
ered: az ember istenként tiszteli azt, amitől az élete függ. A valláskritika
rendkívül fontos összetevője a Hegel utáni gondolkodásnak. Amit tehát Kierkegaard
megújíthatónak vélt, azt az ifjúhegeliánusok és a materialisták elvetendőnek
tekintették. Ehhez társult még a társadalom újrarendeződésével felbukkanó néhány
probléma is.
A Kant utáni ismeretelmélet a német idealizmusban nem igazán, de némely német materialista gondolkodásában új irányba fejlődött, amelyet olyan gondolkodók működése fémjelez, mint K. Vogt (1817-1895) vagy J. Moleschott (1822-1893), illetve követőjük, K. Bühler (1824-1899). Rendszerükben a természettudomány a mindent maga alá kényszerítő alap (még a természetfilozófiát is!), az anyag mindenek előtt való, az egyedül helyes gondolkodói viselkedés az, ha nem elvont gondolatokba, hanem a természet törvényeinek vizsgálatába fogunk. Ők voltaképpen annak a kanti hagyománynak a folytatói, mely a megismerést a tapasztalat és a mentális képességek meghatározta keretbe helyezi el. Ami ezen kívül esik, az nem érvényes megállapítás. Az emberi lélek és gondolkodás is anyagi természetű, a vallás is mint nem anyagi kérdésekben érdekelt tudásterület kiküszöbölendő. F. Lange (1828-1875) és K. Dühring (1833-1921) is olyan gondolkodói voltak e kornak, akik materializmusukkal a vallásnak nagyon erőteljes kritikáját fogalmazták meg. Tapasztalati úton való bizonyosságokra építettek, az ezen kívül való dolgokat elvetették. Számukra csupán a tudományos gondolkodás volt mérvadó. Ennek a folyamatnak a végpontján helyezkedik el a pozitivizmus, illetve - más oldalról - a marxi filozófia.
Karl
Marx (1818-1883) is ifjúhegeliánusként indul, ám hamarosan bírálni kezdi Bauert
és társait. Marx filozófiájának három jelentős forrását említhetjük: a klasszikus
német idealizmust, az angol politikai gazdaságtant (Smith, Ricardo és Mill gondolatait),
valamint a francia utópista szocialista szerzők (Saint-Simon, Fourier) műveit.
Ezek a források azonban nem követendő példaként álltak Marx előtt. Mind a három
oldaltól átvett ugyan nézeteket, ám annál érdekesebbek az őket ért támadásai.
Marx korai korszakában főként polemikus írásokat fogalmazott, amelyekben kortársai
véleményét, illetve Hegelt bírálta. A Gazdaság-filozófiai kéziratok 1844-ből
c. munkája erőteljes Feuerbach hatásról árulkodik. Ebben ugyanakkor az ifjúhegelianizmus
és az angol gazdaságtan ellen emeli fel a szavát. A német ideológia (1845-1846)
és A tézisek Feuerbachról (1845) már olyan,
a filozófiával elégedetlen, harcos szellemű írások, melyek nem a világ leírására,
hanem az aktuális, világban és társadalomban élő ember körülményeire és azok
megváltoztatásának lehetőségeire kérdez rá. Marx 1847-ben Brüsszelben csatlakozik
a Kommunisták Szövetségéhez, ahol egy év múlva Engelsszel összeállítja a Kommunista
Párt kiáltványát. 1849-ben kiutasítják Németországból, s Angliában települ
le. Fő műve, A tőke első kötetét 1867-ben adta ki, a második és a harmadik
kötetet Marx halála után Engels jelentette meg 1885-ben és 1894-ben.
A történelmi materializmusnak nevezett gondolatképződmény nem kíván ismeretelméleti
vagy metafizikai kérdésekbe bonyolódni, ezért a materialista jelző: csak a társadalmi
tényezőket vizsgálja és magyarázza. Ám a szóösszetétel másik darabja, a „történelmi
is hangsúlyos. Hiszen ezeket a társadalmi tényezőket történelmi vetületükben,
kialakulásuk megokolásában tekinti. Az ember történeti lényként való felfogása
amúgy hegeli eredetű, ám a magyarázat nem. A haladást az emberi igények és szükségletek
folytonos kielégítése eszközli ki. A kezdeti ösztönös cselekvések a munka segítségével
gyakorlati tevékenységgé változnak, a munkával pedig az ember „belakja
a világot, újabb igényeket támaszt, amelyekre újabb és újabb munkával válaszol.
Eközben természetesen alakítja a világot. Az ipar a munka „beteljesült
formája. Ezekből következik, hogy a termelést alakító termelőerők határozzák
meg a haladást. A termelőerők a termelési eszközökből (pl. ásó, kalapács), az
emberből mint termelőből és a földrajzi-politikai viszonyokból állnak. E termelőerők
függvényeként alakul az ember történelmisége is. A termelőerők ugyanakkor termelési
viszonyokat határoznak meg, amelyek az emberek között a termelési folyamatban
elfoglalt helyük alapján fennálló viszonyokból épülnek fel. Itt kap helyet az
anyagi javak cseréje, elosztása, az áru stb. A termelési viszonyok is történelmiek,
hiszen más és más a termelési viszony egy ipai és egy feudális társadalomban.
A társadalmi lét két oldalát - anyagit és szellemit - is ezen kategóriák felől
szemlélhetjük. Míg ugyanis az eddigi filozófiák a tudat által határozták meg
a létet, addig a marxi megközelítés szerint a társadalmi lét határozza meg a
társadalmi tudatot, vagyis az anyagi lehetőségek, termelőerők és termelési viszonyok
összessége (vagyis a termelési mód) hat a tudat nézeteire, filozófiai, esztétikai,
jogi, vallási stb. nézetekre. Más megfogalmazásban: a termelési viszonyok összessége
az alap. A felépítmény az eszmék, szervezetek és intézmények viszonyát foglalja
magában. Alap és felépítmény kölcsönviszonya alkotja a társadalmat.
Mivel azonban a termelőerők gyorsabban fejlődnek, mint a termelési viszonyok,
a társadalom alakulásának egy pontján konfliktus támad új és régi között, ami
társadalmi forradalomban robban ki. E forradalom után új felépítmény kialakítása
indul meg. A tulajdonformák, a termelők és a termelőeszközök kapcsolata - mely
lehet magán- vagy társadalmi tulajdon - a társadalmi osztályok kialakulásában
érdekelt. Az osztályharc e rétegek ellentétes érdekei miatt alakul ki. A történelem
kezdetén és végén a társadalom azonban osztály nélküli. Erre törekszik a kommunizmus,
amely a magántulajdon teljes megszűnését kívánja.
Friedrich
Engels (1820-1895) Marx munkatársa volt. Habár olyan nagy hatású filozófiai
tevékenységet nem vitt véghez, mint két évvel idősebb társa, a munkásosztály
helyzetét illető leírásai jelentősek, valamint a dialektikus materializmus kialakítása
az ő nevéhez fűződik. 1844-ben találkozott Marxszal, A szent család (1845)
volt az első közös művük. Angliába is követi barátját, s míg az A tőkével
foglalkozik, megírja filozófiai műveit, a Ludwig Feuerbach és a klasszikus
német filozófia végét, az Anti-dühringet és Természet dialektikáját.
Engels radikálisan fogalmaz, amikor a marxi történelemfelfogást a végletekig
viszi. Nála már a materializmuson azért nagyobb a hangsúly, mert az addigi filozófiából
nem kíván semmit sem átvenni, csak a formális logikát és a dialektikát. A történelem
és a természettudományok már pozitív tudományként lépnek elő, tehát nem tartoznak
a filozófia körébe. Az anyag fogalma a lét fogalma helyébe lép. Az anyag alapvető
tulajdonsága pedig a mozgás, amely nemcsak hely- és helyzetváltoztatást jelent,
hanem kémiai, biológiai, pszichikai és társadalmi mozgást is. Az anyag alapkategóriája
a tér és idő, amelyen belül az anyag örökké változik. Ez a változás azonban
nem mennyiségi, hanem minőségi ugrásokkal teli, ezért dialektikusan, spirális
vonalban fejlődik: az atom több, mint elemi alkotórészeinek összessége, az ember
több, mint szövetek és szervek együttese stb. A dialektika ezért ezeket az ugrásokat
a következőképp osztályozza:
Az ellentétek egységben vannak és állandóan harcolnak: az anyag önmagában
és önmagától mozog. Az ellentétek egységen belüli kölcsönhatása (pl. az ellentétes
töltésű részecskék az atomban) felelősek az új minőség létrejöttéért.
A mennyiségi változások átcsapnak minőségi változásba, vagyis minden felhalmozódó
mennyiségi változás minőségi ugrást is produkál (pl. a víz forráskor légneművé
válik).
A tagadás tagadása: az előző szakasz egyes tulajdonságai megismétlődnek a fejlődés magasabb fokán. A tagadás megőrzi a pozitívat, amely az előrehaladáshoz szükséges. Ha pedig a további tagadások és fejlődések során az előző tagadást az utóbbi megszünteti, akkor az egész visszatér a kiindulóponthoz. Ez adja a spirális mozgást. Engels az árpaszemet említi példaként, amely csírázni kezd, növény lesz - megtagadja csíra voltát -, majd termést hoz, azaz újra csíra lesz belőle.
A pragmatizmus Amerikában fejlődött ki a XIX. század közepén-végén.
A jelenségek világában marad, a valóságot a tapasztaltakkal azonosítja. Nem
a jelenségek pontos leírására törekszik azonban, nem természettudományt avagy
-filozófiát művel, hanem arra törekszik, hogy az ember egyre jobban boldoguljon
a világban. A pragmatikus elv, a gyakorlatiság elve szerint ugyanis az igazság
a gyakorlati használhatóság függvénye. Képviselői nem voltak kifejezetten filozófusok.
Logikával, pszichológiával, társadalomelmélettel, nyelvészettel egyaránt foglalkoztak.
Már ebben a vonásukban is ellentmondtak egyfelől az európai filozófiai hagyománynak,
másfelől az általuk olyannyira gyűlölt német idealizmusnak (és persze Hegelnek).
A cselekvés és a gondolkodás között kapcsolatot tételeztek, a cselekvés a gondolat
megvalósulása a tettben.
Charles
S. Peirce (1839-1914) logikus és tud. Igen sok tanulmányt írt, melyek közül
sok csak halála után jelent meg. Peirce szerint a pragmatizmus nem világnézet,
hanem a gondolatok tisztázásának filozófiai módszere, erre irányul a filozófia
minden ága. Logikai-nyelvészeti munkája is jelentős, a jelelméletében a modern
szemiotika ősének tekintik, amennyiben először vázolta fel a jelek hármas irányultságát:
ikon, index és szimbólum hármasságát különböztette meg. Az ikon olyan jel, amely
az általa jelölt tárgyra tényleges hasonlóság alapján utal (pl. egy állat képe
egy állatra utal). Az indexben jel és jelölt tárgy között érintkezésen alapuló
kapcsolat van (pl. a füst tűzre utal). A szimbólum a tárgyra úgy utal, hogy
semmiféle összefüggés nincs jelölő és jelölt között, csak egy konvenció, megállapodás
segítségével teremtünk kapcsolatot a kettő között (pl. a Stop-tábla és annak
parancsa).
William James (1842-1910)
nem kívánt osztozni a klasszikus németi idealizmus fogalmaiban és módszereiben.
Az igazságot nem elvont spekulációkban kívánta megragadni, hanem annak hasznosságában:
igaz az, ami a legjobban megfelel minden életmegnyilvánulásunknak és összeegyeztethető
tapasztalataink összességével. James úgy beszél a pragmatista filozófiáról,
mint világnézetről, mely a vallásos hitet segíti elő. Ebben játszik szerepet
az, ahogyan igazságelméletében a köznapi jelentéselmélettel kapcsolja össze
az igazság fogalmát (Az igazság jelentése - 1909). A hit akarása
(1897) c. írásában Pascalhoz hasonló fogadást ajánl Isten létezésére: nem kell
bizonyítani, hogy van, de mint egy árucikket eladhatjuk a kételkedő népnek is
(hogy jó állampolgárok legyenek), azaz jövedelmező befektetésként mutatjuk be
nekik, mellyel nem veszthetnek semmit, de nyerni mindent nyerhetnek.
John Dewey (1859-1952)
számára nem a logika, a tudomány, a pszichológia vagy a vallás a mérvadó, hanem
az etikai ás a társadalom. Neveléstudományi munkássága is számottevő. A filozófia
problémája nem a külső világ megismerése, hanem az, hogy miként tanuljuk meg
irányítani vagy újjáalkotni - és milyen célok érdekében - a világot. A gondolkodás
is társadalmi jellegű. Az ember beleszületik egy társadalmi-kulturális környezetbe,
amely meghatározóvá lesz számára: viselkedését, mintáit minduntalan innen fogja
kölcsönözni. Ha bizonyos morális elvekhez tartja magát, az adott körülmények
között kész meghatározott módon cselekedni. Logikájában bármely típusú logikai
kijelentés csak az említett viszonyokból származó cselekvési módok nyelvi-logikai
megfogalmazása. Mivel még a logikai kijelentések igazsága is a cselekvés sikerétől
függ, azaz a jövőre irányul, ezért a filozófia nem is lehet más, mint instrumentalista.
A cselekvés sikere azon múlik, hogy mi a szóban forgó kijelentés instrumentális
értéke.
Végül lássunk egy jellemzést Dewey tollából, mely a pragmatizmus leírása mellett
e mozgalom Amerikához való kötődését is megfogalmazza!
Forrás