A gótikus stílus elnevezés a reneszánsz korából származik, mint a csúcsíves
stílus elítélő értékelése. A reneszánsz ember felfogása szerint az antik művészet
aranykorát a középkor barbár, a gótoktól eredő torz művészete követte. Valójában
azonban a gótok és a gótikus stílus között nincs összefüggés.
A gótikus építészet a XII. század derekán Franciaországban fejlődik ki, és innen
terjed el, és válik a XIII. század végére egész Európában uralkodóvá, a bizánci
kultúra hatása alatt álló országok kivételével.
A gótikus építészet létrejöttének előfeltételeit a XI-XII. században meginduló
társadalmi és gazdasági fejlődés teremtette meg. Ez elsősorban a városokban
központosuló kézműves iparnak és kereskedelemnek a növekvő igényeket követő
gyors fellendülésében és ezzel a városok és polgárságuk gazdasági megerősödésében,
politikai súlyának növekedésében jelentkezett. A gazdasági fejlődést azonban
a feudális anarchia és az ebből eredő területi szétaprózottság gátolta. Ezt
az egyes országokban eltérő módon és mértékben sikerül a központi hatalmuk kiépítéséért
küzdő uralkodóknak felszámolniuk. A főurak hatalmának korlátozása, az uralkodót
támogató papság és nemesség, valamint a kiváltságokhoz juttatott városi polgárság
szerepének megerősödése végül több országban egységes nemzeti állam és korlátlan
királyi hatalom kialakulásához vezet.
A korszak elején a keresztes hadjáratok és a lovagság eszméje egyesítették az
európai országok közötti kapcsolatokat és hatásokat. Nyugat-Európa népei megismerkedtek
Bizánc és az iszlám arabság magasabb kultúrájával. Jelentős szerepet játszott
a tartalom, kultúra és az építészet fejlődésében is két új szerzetesrend, a
ferencesek és domonkosok rendjének megalakulása a XIII. század elején. A súlyos
szociális igazságtalanságok ellenében, amelyek az előző században az elnyomott
rétegek felkeléseihez és eretnek mozgalmaihoz, majd ezek kegyetlen leveréséhez
vezettek, a szegénység eszményét hirdetik és követik. Koldulásból tartják fenn
magukat és kolostoraikat, ezért koldulórendek. Hivatásuk és a pápaságtól kapott
feladatuk a városi polgárság, különösen pedig a szegény néprétegek vallási irányítása.
Ezért a korábbi, elvonultságban élő, elmélkedő rendekkel ellentétben a városok
szegénynegyedeiben telepednek meg, és nagy néptömegeket vonzó prédikációikkal
nyerik meg híveiket az egyház iránti engedelmességnek. A domonkosok a tudomány
fegyverével is harcolnak az eretnekségek ellen. Feladatuk az egyház ideológiájának
megfogalmazása és érvényesítése. Mindkét rend igen gyorsan terjed el egész Európa
városaiban.
Az egyes országok fejlődése erősen eltérő.
A XII. század elejétől a társadalom átalakulásával és a gazdaság fellendülésével
a kultúra is virágzásnak indul. Súlypontja a kolostorokból, uralkodói és főúri
udvarokból a népesedő városokba tevődik át. Egyházi és lovagi kultúra mellett
polgári kultúra alakul ki. Ezek alapja továbbra is a vallás, de a korai középkor
misztikus, a túlvilágra összpontosuló gondolkodását a földi élet, a valóság
felé forduló, racionális szemlélet váltja fel. Az emberek látóköre kitágul.
A nemzetközi kapcsolatok, a keresztes háborúk és a növekvő hatósugarú kereskedelem
révén egyre szélesebb rétegek ismerkednek meg távoli országok jobbára magasabb
kultúrájával, aminek hatása minden téren érvényesül.
A tudományok a vallás tanításaira épülnek. Művelői kizárólag papok, szerzetesek.
Ők foglalják össze a hittudomány és a hét szabad művészetből (grammatika, logika,
retorika, aritmetika, geometria, zene, asztronómia) összetevődő bölcselet tanításait
az ún. skolasztika tanrendszerébe. Ebben helyet kapnak római írók mellett a
főként arab közvetítéssel megismert antik görög tudósok és filozófusok, elsősorban
Arisztotelész gondolatai, művei is. A tudományok fejlesztésében és terjesztésében
a kolostori és káptalani iskolák helyett a XI. század végétől sorra alakuló,
részben hittudományos és bölcseleti, részben jogi és orvosi egyetemeknek van
döntő szerepe. Ezeken papok mellett egyre népesebb világi, részben polgári értelmiség
nevelődik. Ez is elősegíti a városokban új, magas színvonalú polgári kultúra
kialakulását.
A mezőgazdaság és az ipar fejlődését gyakorlati találmányok és felfedezések
mellett Bizáncból és az araboktól átvett ismeretek, eljárások és szerkezetek
segítik. Döntő jelentőségű a puskapor feltalálása és a tűzfegyverek elterjedése
a XIV. század második felében. Ez a hadviselés és a katonai szervezet átalakulásához,
a hadiépítészet fejlődéséhez vezet. Hatása az élet minden területén jelentkezik.
A gótika sokrétű, belső ellentmondásoktól és ellentétektől feszülő gazdag világát,
a társadalom alapvető változásait az irodalom és a képzőművészetek is tükrözik.
A kor irodalmában vallásos költészet és próza mellett megjelennek a lovagregények,
regényes történeti krónikák, virágzik a lovagi szerelmes költészet, amelyet
követ a polgári verselés. A kor irodalmának legkimagaslóbb egyénisége, a polgári
gondolat legteljesebb kifejezője a firenzei Dante Alighieri(1265-1321).
A képzőművészetek, szobrászat és festészet szervesen kapcsolódnak az építészethez,
de a kor folyamán fokozott jelentőséget nyernek az építészettől független, önálló
alkotások, így a táblaképek is. A formanyelv továbbra is kötött. Az ábrázolás
korábbi, sematikus merevsége azonban fokozatosan feloldódik. A szimbolikus ábrázolásmód
helyett az eseményeket elbeszélő és az érzéseket kifejező, a természet megfigyeléseiről
tanúskodó, valósághűbb művészet fejlődik ki.
A gótikus szobrászat kiemelkedő emlékei Franciaországban a párizsi, Chartres-i, Reims-i, Amiens-i székesegyházak gazdag szobordíszei; a burgundiai késő gótikus legjelesebb mesterének, Claus Sluternek főműve a Mózes-kút Dijonban; Németországban Magdeburg, Bamberg és Naumburg székesegyházainak szobrai és a faszobrászat alkotásai, a szárnyasoltárok. Ezek egyik legnagyobb késői mestere Veit Stoss Itáliában a kor kiemelkedő művészegyénisége Niccolo Pisano, fő műve a pisai Battistero szószéke, amely arányaiban és formálás módjában az antik római művészet erős hatását mutatja.
Fia, Giovanni Pisano egyebek között a pisai székesegyház szószékének mestere.
A gótikus festészetben hasonló törekvések jelentkeznek, mint a szobrászatban.
Az ábrázolás merevsége lassan feloldódik. A semleges, rendszerint arany háttér
előtt az eleinte erősen nyújtott alakok emberibbé válnak, jellemábrázolásra
is van már példa. Körülöttük megjelennek a természeti környezet egyre hívebben
ábrázolt elemei, épületek és városok ábrázolásai. Falfestmények, táblaképek
és kódexillusztrációk, miniatúrák egyaránt nagy számban maradtak ránk.
A gótikus festészet első nagy mestere a firenzei Giovanni Cimabue, tanítványa
a kor legnagyobb festője, Giotto di Bondone (1267-1337). Fő művei Assisiben
a San Francesco-templom Szent Ferenc életét ábrázoló falkép-sorozata, a padovai
Cappella dell'Arena Mária életét elbeszélő freskói és a firenzei Santa Croce
templom két kápolnájának falfestményei.
![]() |
A táblaképfestészet nagy németalföldi mesterei a XV. század első felében Jan
van Eyck és testvére Hubert, fő művük a belgiumi Gent városa székesegyházában
az ún. genti szárnyasoltár. A francia késő gótikus festészet legnagyobb mestere
Jean Fouguet, az arcképfestésben és a kódexillusztrálásban egyaránt kiváló.
Az ő és a Limburgi testvérek miniatúrái számos franciaországi vár és város korabeli
képét őrizték meg számunkra.
A gótikus képzőművészet egyik jelentős ága az üvegfestészet. A gótikus templomépítészet
törekvése - hogy a bevilágítást fokozza és ezért növelje az ablaknyílásokat
- vezet a műfaj virágzásához. A hatalmas ablaknyílásokat színes üvegelemekből,
ólompálcákkal összefogott - mozaikszerűen összeállított, vallásos tárgyú nagy
méretű képek, ill. dekoratív üvegfelületek zárják el. A sokszínű üvegen át beeső
fény a belső térben különlegesen szép hatású. A Franciaország, Németország és
Anglia számos templomában megőrzött üvegablakok közül kiemelkednek a franciaországi
Chartres-i székesegyház, a párizsi Notre Dame és Sainte-Chapelle csodálatos
kompozíciójú és színű, nagyméretű üvegfestményei.
A várak az uralkodók és főurak lakóhelyéül szolgáltak, védelmi berendezései
és alaprajzi megoldásai természetesen a hadviseléshez alkalmazkodtak. Később
fokozódik a lakályosság, a művészibb kiképzés. A díszítés a leggazdagabb a bejáratokon,
a lovagtermekben és a várkápolnákban.
A falak nagyobb vastagsággal és magassággal épülnek, tetejükön kőgyámokra ültetett,
a külső falsík elé is kiugratott, lőréses, pártázatos mellvédű folyosókkal koronázva,
ezek alján kődobó és szuroköntő nyílásokkal. A falvonulatból négyszögű vagy
kerek tornyok ugranak ki, amelyek oldalsó lőréseiből a közbeeső falsíkot megközelítő
ellenséget lőhették. A bejáratokat nagyméretű, felvonóhidas, többszintes kaputornyok
védték. Ezek elé gyakran íves védőmű, ún. barbakán is épül.
A falakkal körülvett városterület a lakosság számának növekedésével egyre zsúfoltabb
beépítésű, ezért sok helyütt újabb külső falövek építésével növelik. A városba
és azon át vezető utak rendszerétől függően a városalaprajzok különböző típusai
fejlődnek ki.
A fő útvonalak metszéspontjánál alakul ki többnyire a szabályos négyszög vagy
szabálytalan alaprajzú főtér, egyben piactér és kereskedelmi központ, az előkelő
polgárok gyakran árkádos földszintű lakóházaival övezve. Ezek sorában vagy a
téren önállóan áll a városháza, esetleg a plébániatemplom. A templom, püspöki
székhelyeken a székesegyház azonban többnyire nem tágas téren helyezkedik el,
hanem szűk utcákkal övezve, lakóházakkal körülépítve emelkedik ki hatalmas méretű,
több tornyos tömegével, és ez monumentális hatását fokozza.
A kolduló rendek templomai és kolostorai általában a városterület szélén, a
szegénynegyedekben, a városfal mellett épülnek.
A városi lakóházak a polgárok gazdagodásával egyre igényesebb művészi kiképzéssel
épülnek. A többszintes házak földszintjén boltok, műhelyek, a távolsági kereskedők
irodái, raktárai, az emeleten a lakó- és hálóhelyiségek, a nagymagasságú padlástérben
raktárak helyezkednek el. A házak kőből, téglából vagy favázzal és tégla kitöltő
falakkal, sok helyütt teljesen fából épülnek. A többnyire zártsorú épületek
a déli vidékeken az utca felé ereszükkel, északabbra általában oromzattal fordulnak.
Magas oromfaluk gyakran lépcsőzött. Főként Itáliában, de máshol is gyakoriak
voltak a városokban lakó nemesek védelmére berendezett, karcsú, magas lakótornyok.
A városok fejlődésével alakulnak ki a középületek különféle fajtái, amelyek
mérete és művészi kiképzése a polgárság növekvő gazdagságát és politikai hatalmát
hirdeti. Ilyenek a városházak, földszintjükön boltokkal, hivatalokkal, raktárakkal,
emeletükön különböző nagyságú tanácskozó és gyűléstermekkel, gyakran nagy magasságú,
őrhelyül szolgáló toronnyal. Várostornyok esetenként különállóan is épülnek.
Igényes művészi megoldásúak a céhek, kereskedő testületek székházai, az áru-,
főként posztócsarnokok, továbbá a raktárépületek is. A gótika korában épülnek
az első egyetemek, továbbá Anglia egyetemi városaiban, Oxford-ban és Cambridge-ben
a diákok elszállásolására kollégiumok is.
Eleinte szerzetes-, főként lovagrendek, utóbb a polgárság vallásos egyesületei
építik a templomhoz vagy kápolnához kapcsolódó ispotályokat (kórházakat) a betegek
és az öregek ápolására.
A gótikus építészet stílusjegyei: a jellegzetes tér-és tömegalakítás, a szerkezeti
rendszer és a részletformák a nagy, francia székesegyházakon alakulnak ki. Téralakításukban
a legfőbb törekvés a román stílusban kiérlelődött alaprajzi elrendezés és felépítés
továbbfejlesztése, a térrészek egyesítése áttekinthető, magasbatörő, erősen
bevilágított téregyüttes.
A korábbi tömörfalas nyílásokkal áttört határoló- és támasztószerkezeteket,
a térlefedést hordó, egyre karcsúbb támaszokból álló, a fokozódóan megnövelt
nyílásokat közrefogó szerkezeti váz váltotta fel.
A térelrendezés a román stílusú templomokéhoz hasonlóan általában hosszanti,
csak ritkán központos. A hajók száma a templomok nagysága szerint eltérő.
A .székesegyházak hosszháza többnyire három-, ritkábban öthajós. Ehhez egy-
vagy háromhajós keresztház és három- vagy öthajós, sokszögzáródású szentély
kapcsolódik. A szentély oldalhajói alkotják az egyszeres vagy kettős körüljárót,
amelyből a záródás körül kápolnák összefüggő koszorúja nyílik. A városi plébánia
templomok általában háromhajósak, ritkán van keresztházuk, a hajók keleti végéhez
közvetlenül csatlakoznak a szentélyek, vagy az oldalhajók folytatódva körüljáróként
övezik a középső szentélyt. A szerzetesi templomok közül a ciszterciek háromhajós
hosszházához keresztház és ennek négyezetéhez eleinte egyenes, később gyakran
sokszögzáródású szentély kapcsolódik, a keresztházak keleti oldalához pedig
egyenesen záródó kápolnák. Ezt az elrendezést egyes kolduló rendi templomok
is követik, rendszerint azonban egységes terű hosszházukhoz csak erősen megnyújtott,
egyhajós szentély csatlakozik. Hosszházuk néha középső támaszsorral osztva kéthajós,
és ezt a megoldást plébániatemplomoknál is átveszik. A kisebb, főként falusi
templomok többnyire egyhajósak, de vidékenként nagyméretű egyhajós plébániatemplomok,
sőt székesegyházak is épülnek, gyakran kétoldalt kápolnasorokkal szegélyezve.
A többhajós térrészek általában bazilikális telépítésűek. Az egységesebb terű
csarnoktemplomok, bár egyes vidékeken korán is előfordulnak, a kolduló rendeknél
és a késői polgári gótikában válnak gyakorivá.
A hajók térarányai általában igen karcsúak. A főhajók magassága a francia székesegyházakban
a szélesség két-háromszorosa.
A terek lefedése túlnyomó részben boltozatos, kezdetben hatsüveges, majd gótikus
keresztboltozat. Angliában korán megjelennek a bordák szaporításával kialakuló,
a boltmezőket egységbe fogó csillag- és hálóboltozatok, amelyek az érett gótikában
másutt is elterjednek.
A nagy székesegyházak főhajóinak oldalfalai eleinte négy-, később többnyire
háromszintes felépítésűek. Az alsó, magas árkádok fölött kezdetben a karzatok,
empórák, efölött a falban húzódó trifórium-folyosó alacsony nyílásai, legfelül
a bazilikális bevilágítást adó, többnyire igen magas ablakok következnek. Később
a karzatok elmaradásával az oldalfalak általában három-, a polgári gótikában
trifórium híján kétszintesek.
A templomok tereinek megjelenésében, hatásában jelentős szerepe volt a nagy
ablakfelületek sokhelyütt máig megőrzött sokszínű üvegezésének.
A templomok belső térhatása az igen nagy magassági méretek és a karcsú térarányok
folytán lenyűgöző, monumentális. Magasba törő jellegüket az oldalfelületek és
a karcsú támaszok többnyire hangsúlyos függőleges tagolása és a csúcsíves boltozatok
is fokozzák.
A gótikus építészet legjellegzetesebb alkotásainak, a nagy székesegyházaknak a tömege rendkívül összetett. Fő elemei a hossz- és a keresztház főhajóinak, valamint a szentély meredek nyeregtetővel lefedett tömege. Ezeket az oldalhajók és a szentélykörüljárók félnyeregtetős vagy haránttengelyű nyeregtetős alacsonyabb tömegei veszik körül. A szentélykörüljárót a kápolnák sokszögű, gúlatetős tömegei övezik. Az együttest a nyugati homlokzat gúlasisakos vagy gyakran - befejezetlen - egyenesen záródó két tornya, gyakran a kereszt- és a hosszház metsződésénél kiemelkedő négyezeti torony, esetenként a keresztház végein álló toronypárok egészítik ki. A mértani idomokból felépülő tömegegyüttest a fiatornyos támpillérek, támívek, ereszek fölötti mellvédek, galériák, oromzatsorok sokszor valósággal elfüggönyözik. Egységesebb a késői csarnoktemplomok egyetlen nagy tetőzettel lefedett, nyugodt tömege.
A gótikus építészet nagyrészt ugyanazokat az anyagokat használja, mint a román
stílus. A falak a teherhordó váz és a boltozatok anyaga jól faragható mész-
vagy homokkő, a kőszegény vidékeken a már hagyományos tégla. A fa használata
a templomoknál a fedélszékekre korlátozódik. Egyes területeken szokásosak a
faboltozatok. Fokozott szerep jut a templomok nagyméretű ablakainál a beégetett
színezésű vagy festett színes üvegnek, amelynek darabjait ólommal foglalják
üvegfestményeket alkotó táblákba.
A tetőfedések gyakori anyaga a korábbiak mellett a színes mázas cserép is.
A gótikus építészet a nagy francia székesegyházak építésénél a román stílusban
már kialakult szerkezeti elemek és megoldások, így első sorban a csúcsív és
a bordás keresztboltozat felhasználásával és továbbfejlesztésével alapvetően
új, egységes szerkezeti rendszert hozott létre. A román stílusú építészet tömörfalas,
nehézkes felépítése helyett megteremtette a nagyméretű, magasbatörő terek áttekinthető,
fénnyel elárasztott együtteseinek kialakításához a viszonylag könnyű boltozatokat
hordó és így karcsú támaszokkal megoldott vázas szerkezeti felépítést.
A teherhordó szerkezeti váz részei a boltsüvegek terhét hordó boltozati bordák,
a körítő- és a közbenső falaknak azok vállát alátámasztó, a nagyméretű nyílások
között pillérekké csökkenő faltestei és az ezekhez merőlegesen hozzáépített,
merevítő, a boltozatok oldalnyomását felvevő és levezető támívek és támpillérek.
A boltozati formák fejlesztésénél az önsúlyt és az oldalnyomást igyekeztek csökkenteni,
hogy ezzel az alátámasztó szerkezetek keresztmetszetét is csökkenthessék. Egyidejűleg
a keresztboltozat négyzetes alaprajzának kötöttségét igyekeztek kiküszöbölni.
Ezek a törekvések hozták létre a románkori építészetben az emelt ívű, bordás
román keresztboltozatot, a hatsüveges boltozatot, majd az átmeneti korban csúcsíves
gótikus keresztboltozatot. Ennek homlok- és átlós ívei csúcsívesek, így oldalnyomásuk
kisebb. Az eltérő fesztávolságokra is azonos záradékmagassággal szerkeszthető
csúcsíves homlokívek egyúttal lehetővé tették, hogy keresztboltozatok téglalap
alaprajzzal is épülhessenek. A tetszőleges oldalhosszúságú, derékszögű négyszög
alaprajzú boltmezők bevezetése kiküszöbölte a kötött boltozati rendszert, és
a három- vagy öthajós terek eltérő fesztávolságú fő- és oldalhajóit a hossztengely
irányában azonos szélességű, átmenő boltmezőkre oszthatták. A homlokívek csúcsívét
az oldalnyomás csökkentésére fokozatosan tovább emelték, ami megfelelt a terek
egyébként is karcsú térarányainak.
A boltozatok gazdagabb díszítésére, a boltszakaszok éles elválasztásának megszüntetésére
és egységesebb térlefedés kialakítására (elsőnek Angliában) további bordákkal
osztották a boltozatokat. Ezek részben sugarasan ágaznak szét a boltvállakból,
részben újabb vállakból indulnak az átlós bordákkal párhuzamosan. Így alakultak
ki a sugaras bordázatú csillag, legyező- és tölcsérboltozatok, ill. a hálóboltozatnak,
amelyek később változatos megoldásokkal Európa más területein is elterjedtek.
A sűrűbb bordaosztás vékonyabb és így könnyebb boltsüvegek építését is lehetővé
tette. A boltszakaszok egybeolvadásával végül fiókos dongaboltozat jött létre,
amelynek felületét a csökkent teherhordó szerepű bordázat - a boltozattól gyakran
különváló és szabadon ívelő ágakkal - inkább csak díszítette. A késői gótikában
a vízszintes vetületben egyenes bordákat két irányban hajlított, szeszélyesen
ívelő vonalvezetésű bordázat váltotta fel.
A bordákat kőből faragták, a téglagótikában azonban agyagból is égették. A bordák
közötti boltsüvegeket többnyire faragott kövekből, ritkábban téglából falazták.
A boltozati bordák vállát az árkádpillérek, ill. az ezeket tagoló oszlopok,
az oldalfalak síkjából kiugró fél- és háromnegyedoszlopok, ill. ezek kötegei,
továbbá esetenként gyámkövek támasztják alá.
A falak, pillérek és oszlopok a románkoriakhoz hasonlóan általában faragott
és gondosan illesztett kövekből épültek, nagy keresztmetszet esetén a terméskő
falmagot ilyenekkel burkolták. Európa egyes kőszegény vidékein a falakat, pilléreket
és oszlopokat hagyományosan téglából falazták.
A rendkívül karcsú határoló falak, ill. az egyre nagyobb nyílásokat közrefogó
keskeny faltestek nem voltak elegendők a boltozatok oldalnyomásának felvételére.
Ezért ezeket a boltvállak tengelyében a falsíkra merőleges támpillérekkel támasztották
meg és merevítették. A falak, pillérszerű faltestek karcsúbbodását és a fesztávolsággal
növekvő oldalnyomást követve a támpillérek kiülését is növelték, felülről lefelé
több lépcsővel kiugratva.
A magasan kiemelkedő bazilikális főhajó pilléres árkádsorokon nyugvó oldalfalaira
támaszkodó boltvállaknál ható oldalnyomást az oldalhajók fölött szabadon átívelő
támívekkel, gyakran egymás fölötti támívpárokkal adták át az oldalhajók határoló
falait támasztó és ereszük fölé magasan felnyúló támpilléreknek. Ezeket a támívek
felfekvése fölött, fiatoronnyal, fiáléval terhelték le. Öthajós templomoknál
a két oldalhajó szélességének megfelelő nagy fesztávolságot gyakran megfelezték,
az oldalhajók közötti pillérek fölé is emeltek támpilléreket, és a támíveket
két szakaszra osztották.
A nyilásáthidalások a falnyílások, kapuk és ablakok fölött, továbbá a szabadon
álló támaszok között mindig boltozottak, és kezdetben szinte kizárólag csúcsívesek.
Később a csúcsívet más ívformák is felváltják.
A nyílászáró szerkezetek a kapukon és ajtókon fából készült szárnyak, amelyek
felületét faragásokkal és a szárnyra szögezett, változatos formákra kovácsolt,
hosszú, sokágú vaspántokkal díszítették. A szárnyakat közvetlenül a kőtokra
ütköztették.
A gyakran igen nagy méretű ablaknyílásokat színes üvegezéssel zárták el. A jelentős
szélességet függőleges kő osztósudarakkal osztották meg. Az ívmezőt kőráccsal
tagolták kisebb felületekre.
A homlokzatok kőfelületeit többnyire nyersen hagyták. Lakóházak és középületek
terméskő falazatú, vakolt homlokzatait többszínű, élénk árnyalatú, gyakran figurális
festéssel díszítették.
A padlóburkolatok sima vagy bepréselt mintázatú, néha mázas járófelületű, égetett
agyag padlóburkolók téglákból vagy kőlapokból készültek.
A gótikus építészet jellegzetes formái is vázas szerkezeti rendszerével együtt
fejlődnek ki a nagy francia székesegyházak építkezésein, részben a késői román
stílus alaktani elemeiből. A stílus későbbi szakaszaiban a díszítőkedv fokozódik,
és a formák gyakran elszakadnak a szerkezeti adottságoktól.
Az alapvető alaktani elemek a támaszok: pillérek, oszlopok, gyámkövek, támpillérek
és támívek; a boltozati elemek: bordák és zárókövek; a felülettagoló elemek:
párkányok, nyílások és ezek keretezései, osztásai, fülkék, ívsorok; végül egyes,
a szerkezetektől független, sajátos díszítőelemek.
A pillérek és oszlopok megőrzik a támaszok hagyományos hármas tagolódását lábazatra,
törzsre és fejezetre. A késői gótikában a pillérek fejezete gyakran elmarad.
A hajókat elválasztó, a főhajó oldalfalait hordó árkádpillérek keresztmetszetét
többnyire az általuk közvetlenül vagy közvetve alátámasztott szerkezeti elemek,
első sorban a boltozatok határozzák meg.
A korai gótikában kör keresztmetszetű pilléreket is alkalmaznak. Ezek fejezetének
abakuszára támaszkodnak az árkádívek és az oldalhajók boltozati bordái, továbbá
a főhajó boltozatainak bordáit alátámasztó gyámoszlopok vagy oszlopkötegek.
Hamarosan a főtengelyek irányában négy erőteljes, majd az átlós tengelyekben
is négy karcsúbb fél- vagy háromnegyed oszloppal tagolják a kör- vagy nyolcszög
keresztmetszetű pilléreket. Előbbiek az árkád- és hevederíveket, utóbbiak az
átlós bordákat támasztják alá.
A boltozati bordák szaporításával a pillérek egyre tagozottabbakká válnak, és
kialakulnak az érett gótika kötegpillérei. Felületüket elborítják az egymástól
éles visszametszésekkel elválasztott, gyakran a bordák keresztmetszetét követő
tagozatok. A késői gótikában a pillérek ismét kör vagy - gyakran homorú oldalakkal
- nyolcszög keresztmetszetűek, a fejezet elmarad és a bordák közvetlenül a törzsből
ágaznak ki.
A pillérek és az oszlopok törzse nem sudarasodik. A pillérlábazat alsó része
általában lesarkított, gyakran átlósan fordított négyzetes lemez vagy magas,
felfelé rézsűs lépcsőzésekkel csökkenő keresztmetszetű hasáb, amelyből a pillért
tagoló oszlopok önálló lábazatát bemetsződések szelik ki. Fölötte az ión lábazathoz
hasonló tagozatok futnak körül, követve az egyszerű vagy tagozott törzs körvonalát.
A hengertagozatok azonban egyre inkább összelapulnak, és éles pereművé válnak,
érzékeltetve a terhelést.
Az oszlopok a korai gótikában (a késői román-ciszterci fejezeteket követő) bimbós
díszítésűek. A kehelyszerű forgástestet széles levelek övezik, amelyeknek felül
kihajló vége kibomlatlan, golyó alakú bimbóban végződik. A XIII. század elején
ezeket már kibomló levelek váltják fel, majd az érett gótikában az oszlopfőket
természethűen ábrázolt levelek borítják el. A késői korban a növénymotívumok
sematikussá, szárazzá merevednek. Készülnek figurális fejezetek is. Az oszlopfőket
sokszögű vagy tagolt abakusz zárja le.
A gyámkövek boltvállak vagy ezeket hordó gyámoszlopok alátámasztására változatos
alakban készülnek. A falból kinyúló részük fél- vagy háromnegyedkör, ill. sokszög
alaprajzú, felfelé rézsűsen vagy ívelten szélesedő gúla- vagy kúpszerű idom,
formája és díszítése gyakran az oszlopfőkéhez hasonló, sokszor ember- vagy állatalakok,
ill. fejek .
A támpillérek felületei kezdetben simák, tagolatlanok. Később a merev síkokat
kőrácsokkal, gazdagon keretelt szoborfülkékkel oldják fel. A támíveket felvevő
felső részüket hasonló tagolású, oromzatos, meredek gúlasisakos fiatornyokkal,
fiálékkal terhelik le.
A boltozati bordák keresztmetszete, a bordaprofil kezdetben fekvő, esetleg lesarkított
négyszög, majd ehhez alul trapézidom vagy íves átmenetekkel kör keresztmetszetű
vagy kicsúcsosodó pálca csatlakozik. Az érett gótikában a pálca körte alakú,
alul keskeny lemezzel záródó körtetagozattá válik. A bordák kétoldalt további,
sugaras tengelyű tagozatokkal gazdagodnak, különösen a szélesebb hevederíveken.
A késői gótikában a bordaprofil általában ismét egyszerűbb, homorú íves átmenetekkel
lefelé keskenyedik és alul lemezzel záródik.
A keresztboltozatok átlós bordáit a záradékban kiékelő zárókő a bordák profiljával
azonosan tagozott henger, amelyből sugarasan bordacsonkok ugranak ki a bordák
csatlakoztatására. Alsó kör, sokszög vagy más alakú felületüket növénymotívumokkal,
állatalakokkal, ember- vagy torzfejjel, címerrel díszítik.
A homlokzatok vízszintes tagolóelemei a lábazati, osztó- és koronázópárkányok.
Bár szerepük általában háttérbe szorul a függőleges tagolás mellett, kiugrásukkal
és mélyen alámetszett profiljukkal erős árnyékhatást adnak.
A lábazati párkányok a románkoriakhoz hasonlóak, de további változatos tagokkal,
vájatokkal, hornyokkal, pálca- és körte tagozatokkal gazdagodnak. Az osztó-
és a koronázópárkányokat felül rézsű zárja le, amely később egyre meredekebb,
néha homorú felületű. Aljuk erre merőleges síkú lemezek között bemélyedő, vízorrot
alkotó vájattal, gyakran ehhez kapcsolódó plasztikus tagozatokkal gazdagítva
alakul. A párkányok alatt növénymotívumokkal díszített, ívelt felületű fríz
vagy csúcsíves ívsor húzódhat. A főhomlokzatok vízszintes tagolására és az oldalhomlokzatok
ereszének takarására karcsú oszlopokon nyugvó csúcsíves árkádokkal és ezeket
koronázó oromzatokkal galériákat alkalmaznak, árkádjaikban gyakran szobrok sorával.
A falnyílások felül kezdetben szinte kizárólag csúcsívvel záródnak. A csúcsív
a fejlődés során egyre magasabb, meredekebb ívű. Eleinte az ívek középpontja
a vállvonalon a nyílás szélességének harmadánál, majd negyedénél, végül a vállnál,
ill. a vállon kívül helyezkedik el. A késői gótikában a csúcsívet sokszor más,
részben összetett ívformák: szamárhát-, Tudor-, függöny- és szegmensívek váltják
fel. Kisebb nyílások főként lakó- és középületeken vízszintes áthidalással is
készülnek.
Az ablakok alakja, keretezése és osztása a gótikában fokozott jelentőségű, miután
méretük erősen megnövekszik, és a homlokzatok uralkodó elemeivé válnak. Általában
a támpillérek közeiben középen helyezkednek el, és gyakran a teljes támpillérközt
kitöltik.
Az ablaknyílásokat a románkoriakhoz hasonlóan kívül és belül rézsűs kávák keretezik
az ugyancsak rézsűs könyöklő fölött (tölcsér-béllet).
A nem szerkezeti jellegű díszítőelemek tovább gazdagítják a szerkezeti és a
tagolóelemeket. A gótika két jellegzetes díszítőeleme a kúszólevél és a keresztvirág.
A kúszólevelekkel oromzatok, fiálék, vimpergák és támívek ferde éleit díszítik.
A keresztvirágot tornyok, fiatornyok és oromzatok csúcsára helyezik. Mindkettő
stilizált növénymotívumokból alakul. A korai gótikára a bimbós, a későbbire
a kibomlott levélmotívum jellemző. További díszítőelemek az ereszpárkányokból
kinyúló, többnyire szörnyalakokat ábrázoló vízköpők. A templomok homlokzatainak
kialakítását alapvetően a szerkezeti felépítés és ennek elemei határozzák meg.
Ezek mellett az egyéb tagoló- és díszítőelemek országonként, tájegységenként,
műhelyenként és korszakonként jellegzetes módon és változó mértékben jutnak
szerephez. Általában, de különösen a késői stílusszakaszokban az erőteljes függőleges
tagolás jellemző.
A várak és paloták erősen eltérő alaprajza és felépítése mellett nem alakulhattak
ki egységes homlokzattípusok és rendszerek. A gótikus formaelemeket a templomépítészetből
veszik át, és az épületek adottságainak megfelelően alkalmazzák.
A városi lakóházak utcai főhomlokzata a telekosztásnak megfelelően általában
keskeny, karcsú. A földszint gyakran árkádos. Az emelet fölött magas, lépcsős
oromzat emelkedik, fülkékkel tagolva. Európa déli területein a homlokzatok vízszintes
párkánnyal vagy pártázattal zárulnak.
A gótikus építészet Európa egyes országaiban számottevő időbeli eltéréssel
jelenik meg, és eltérő sajátságokat mutat. Franciaország középső területein
a XII. század derekán alakul ki. Hatása fokozatosan terjed át az ország egész
területére, az ország határain kívül pedig elsőnek Angliára a XII. század végén.
Itt a XIII. században már önállóan fejlődik tovább. A XIII. században francia
mesterek terjesztik el az Ibériai-félszigeten is.
Itáliában és Németországban a XIII. század második felében eltérő módon jelentkezik
az új stílus. Itáliában csak egyes területeken érvényesül, inkább formai, mint
szerkezeti és téralkotó jegyeivel. Ennek következtében is legkorábban váltja
fel az itt megszülető reneszánsz a XV. század közepétől. Németországban megújhodva
a XVI. század első feléig virágzik, hasonlóan a szoros politikai és kulturális
szálakkal hozzáfűződő Ausztriában és Csehországban.
Magyarországon és Lengyelországban ugyancsak a XIII. század második felétől,
több forrásból táplálva válik uralkodóvá a gótika, és a reneszánsz, viszonylag
korai jelentkezése ellenére is csak a XVI. század első felében váltja fel végérvényesen.A
gótika csaknem négy évszázados korszaka az egyes országokban eltérő időhatárok
között korai, érett vagy virágzó és kései szakaszra tagolódik.
Emellett azonban megkülönböztethetők erősen eltérő stílusváltozatai, amelyek az egyes országokban és tájegységeiken eltérő mértékben jutnak érvényre. Ezek:
A gótikus építészet a francia királyok központi tartományának, a Párizst körülvevő
Íle-de-France, majd a szomszédos Champagne és Pikardia városaiban született
meg a XII. század közepétől meginduló nagy székesegyházak építésével.
A burgundiai és a normandiai késői román építészet elemeit, a csúcsívet, a bordás
kereszt- és hatsüveges boltozatot és a kéttornyos nyugati homlokzatot átvéve
fejlesztik ki a kor törekvéseit megvalósító új, vázas felépítésű templomtípust.
Dél-Franciaországban a nagy katedrálisok mintájára épülő székesegyházak mellett
a helyi hagyományok és adottságok azoktól erősen eltérő templomok típusát hozták
létre. Téglafalazatú, zárt tömegű, kevéssé áttört homlokzatú, gyakran egyhajós
épületek, amelyek a katedrális-gótikának csak elemeit, így a csúcsívet és a
bordás keresztboltozatot veszik át. Hasonló sajátosságokat mutatnak az itt alapított
domonkos-rend és hatására a ferencesek fokozott egyszerűségre törekvő, egyben
prédikációk tartására és ezekhez nagy tömegek befogadására alkalmas, egységes
terű templomai. Jellegzetes példájuk Toulouse-ban a domonkos-rendi ún. Jakobita-templom,
az előbbieknek Albi székesegyháza.
Franciaországban a gótikus építészetnek számos jelentős világi emléke is fennmaradt,
így városerődítések, várak és várkastélyok, uralkodói és főúri paloták, továbbá
városi lakóházak és középületek. A városerődítések közül kiemelkednek Aigues-Mortes,
IX. Lajos földközi-tengeri kikötővárosának és az ugyancsak dél-franciaországi
Carcassonne város bástyatornyos védőfalai a XIII. és XIV. századból.
A Loire-menti Blois várkastélya a XIII. és XV. századból származó gótikus épületrészeket őrzött meg. XII. Lajos-szárnya, udvari oldalán földszinti árkádokkal, 1498 és 1503 között épült.
Méreteiben és művészi kiképzésében egyaránt kiemelkedő jelentőségű a pápák avignoni palotája. Két udvart körülvevő régi és újabb része 1335 és 1352 között épült. Több hatalmas négyszögű toronnyal közrefogott külső falait nagy félkörzáródású fülkék tagolják, és gyámköveken kiülő, pártázatos védőfolyosók koronázzák. Legnagyobb szabású helyiségei a kéthajós, középső kötegpillérsoron nyugvó keresztboltozatokkal lefedett audienciás terem és fölötte az osztatlan terű, 52 m hosszú és 15 m széles, keresztboltozatos kápolna.
Angliában a gótika a XII. század második felében jelenik meg, és a XVI. század
közepéig tart. Hosszú korszaka átmeneti, korai angol ( 1180-1250), érett vagy
díszített (decorated style, 1250-1360) és késői vagy függélyes (perpendicular
style, 1360-1550) stílus-szakaszokra oszlik. Ez utóbbinak 1480 utáni változata
a Tudor-stílus.
A gótikus stílust Franciaországból veszik át. A leégett canterburyi székesegyház
szentélyét 1177-ben francia mester irányításával kezdik újjáépíteni. A XIII.
század folyamán kialakulnak az alaprajzi elrendezés és a felépítés jellegzetes
angol vonásai korábbi helyi sajátosságok továbbfejlesztésével.
A székesegyházak erősen nyújtott, bazilikális hosszházzal épülnek, keleti végükön
egy vagy két keresztházzal. Ehhez csatlakozik a hosszházzal többnyire azonos
hosszúságú és keresztmetszetű, egyenes záródású szentély. Végéhez keskenyebb,
egyenes- vagy sokszögzáródású ún. Miasszonyunk vagy Mária-kápolna kapcsolódik.
Az eltérő szerepű térrészek - részben alacsony rekesztőfalakkal is elválasztva
- erősen elkülönülnek. A főhajó térarányai alacsonyabbak, a fő- és oldalhajók
magasságkülönbsége kisebb, mint a franciáknál. Ezért a támpillér-támív rendszer
is kevésbé hangsúlyos és gazdag. A magasba törő francia felépítés helyett itt
az egymáshoz kapcsolódó terek és tömegek jellegét a vízszintes terjeszkedés
adja. A kevésbé erőteljes függőleges tagolással és a sokszorosan ismétlődő motívumok
soraival alakított belső és külső felületek is döntően vízszintes hatást keltenek.
A belső tereket kezdetben keresztboltozatokkal fedik, de hamarosan további bordákkal
osztják a boltozatokat. Így a hosszanti záradékvonalon húzódó tengelybordával
és a boltvállakból sugarasan szétágazó, a tengelybordához csatlakozó ágbordákkal.
Ezzel az egyes boltmezők éles elkülönülése elmosódik, majd csillag- vagy hálós
motívumok borítják el az egybeolvadó boltfelületeket. Végül a sugaras bordák
további szaporításával kialakulnak a jellegzetesen angol legyező- és tölcsérboltozatok.
A külső és belső felületek aprólékos díszítésűek, a szerkezeti rendszert és
felépítést érzékeltető tagozatok belevesznek a díszítőelemek sokaságába. A nyugati
homlokzatok többnyire széles, vízszintesen lezárt kulisszafalak. Ezeket vakárkádok
és szobros galériák vízszintes sávjai tagolják, és kétoldalt kevésbé erőteljes
tornyok fogják közre. A hosszan elnyújtott, sokszorosan összetett tömegek hangsúlyos
függőleges eleme a középen kimagasló, hatalmas négyezeti torony.
Angol sajátosság, hogy a székesegyházak a kapcsolódó, kolostorjellegű, kerengőudvaros
püspöki-káptalani épületekkel nem a városok központjában, házak sűrűjében, hanem
a városok szélén, tágas, füves területen állnak.
Az együttesek jellegzetes része a szentélyhez vagy a kerengőhöz kapcsolt, centrális
alaprajzú káptalanterem.
A korai angol stílus jellegzetes alkotása a Salisbury-i székesegyház, a díszített
stílusé a lichfieldi katedrális. A függélyes stílust Canterbury székesegyházának
újraépített hosszháza, a Tudor-stílust a Cambridge-i Kings College kápolnája
és a londoni Westminster apátsági templom VII. Henrik-kápolnája képviseli.
A díszített stílus késői, ívesvonalúnak nevezett változatát képviseli a korai
angol wellsi székesegyház négyezete. Pillérei közé - az utólag épült négyezeti
torony miatt - kimerevítésül andráskeresztként csúcsukkal egymásra állított
csúcsívpárokat építettek be. A lendületes motívum uralkodik a térben.
A függélyes stílus először a gloucesteri székesegyház norman-román stílusú szentélyének
1329 és 1337 között végzett átalakításánál jelentkezik. A régi oldalfalakat
karcsú függőleges és vízszintes tagozatokból álló kőráccsal függönyözték el.
A keleti zárófalban hatalmas (11,5x22 m), csúcsíves ablakot alakítottak ki,
amit függőleges osztósudarak és vízszintes osztók téglalap alakú, mérműves mezőkre
tagolnak.
Az angol gótikát lezáró Tudor-stílus alkotásai közül két nagyméretű kápolna, a cambridgei királyi kollégium és a londoni Westminster apátság templomának VII. Henrik kápolnája emelkedik ki.
Az angol gótika világi építészetének legjelentősebb emlékei várak és az ezeket
felváltó kastélyok és paloták. Legigényesebb kiképzésű részük a többnyire önálló
épületet alkotó, jelentős belmagasságú nagyterem, a hall. A termeket lefedő,
kötőgerendák nélküli, ívelt gerendákból szerkesztett, csúcsíves főállásokkal
készült nyitott fedélszékek a kor ácsmesterségének remekei. Kiemelkedő példáik
a londoni Westminster Hall a XIV. század végéről, a kor legnagyobb világi rendeltetésű,
egységes belső tere és Hampton Court palotaegyüttesének hallja az 1530-as évekből.
Spanyolország nagy gótikus templomai francia mestereik révén a franciaországi
székesegyházak alaprajzát és felépítését követik. A mór építészet hatása - különösen
később - a mindent elborító gazdag díszítésben mutatkozik. Korai gótikus emlékei
közül kiemelkedik Burgos székesegyháza. Az 1221-ben megkezdett, de csak a XV.
században befejezett épület háromhajós bazilika, erősen kinyúló keresztházzal,
háromhajós, sokszögzáródású, kápolnakoszorús szentéllyel. Négyezete fölött hatalmas,
fiatornyokkal körülvett, sisak nélküli torony emelkedik. Nyugati főhomlokzatát
a XV. század közepén kölni mester építi. Két erőteljes tornyát kőrácsos sisakok
koronázzák.
Toledo öthajós székesegyháza lépcsős felépítésével a bourgesi székesegyház alaprajzát
és felépítését veszi át.
Itáliában a helyi adottságoktól és hagyományoktól, így főként az antik római
építészettől idegen gótika nehezen honosodott meg. Részben a ciszterciek, majd
a kolduló rendek, ferencesek és domonkosok építkezései révén a XIII. század
folyamán terjed el, jobbára Észak-Itáliában és a francia Anjouk nápolyi királyságában,
majd a XV. század derekáig marad uralkodó, megőrizve a helyi sajátosságokat.
A francia katedrális-gótikának általában csak elemeit, a ciszterciek által már
meghonosított csúcsívet, a leegyszerűsített mérművet, fiálét, vimpergát veszi
át.
A templomok alaprajza, felépítése és szerkezeti megoldása egyszerűbb a franciákénál.
A belső terek hagyományosan tágasak, a térarányok alacsonyabbak, a fő- és az
oldalhajók magasságkülönbsége kisebb, az egyes térrészek kevéssé különülnek
el. A vázas szerkezeti rendszert mellőzik. A körítőfalak tömörek, kevéssé tagolt
felületeiket a ritkás kiosztású, szűkebb nyílások csak kismértékben törik át.
A tágasan állított belső támaszok keresztmetszete egyszerű, kevéssé tagolt.
A főhajó viszonylag alacsony árkádjai fölött trifórium helyett a falsík előtt
gyámkövekre ültetett külső folyosó húzódik. Fölötte az oldalhajók fölé csak
kevéssé kiemelkedő falakban kisebb, gyakran kerek ablakok nyílnak. A főhajót
és a keresztházat általában négyzetes, az oldalhajókat téglalap alaprajzú keresztboltozatok
fedik. A ferences templomok hossz- és keresztháza fölött többnyire nyitott fedélszék
készült. A boltozatok oldalnyomását kis kiülésű támpillérek vagy falsávok veszik
fel. Sokhelyütt a támaszokat a belső térben fagerendákkal vagy vonóvasakkal
fogták össze. Az erőteljes függőleges tagolást kerülik. Az elnyújtott tömegek
és a nagy falfelületek inkább vízszintesen tagoltak. A homlokzatokon általában
nagykiülésű párkányok, Toszkánában a hagyományos, váltakozó színű sávokból rakott
márványburkolatok adják a vízszintes tagolást.
A kevéssé áttört belső falfelületeket plasztikus tagolás helyett falfestményekkel
díszítik. Az enyhe hajlású tetőzettel fedett, nyugodt épülettömegeket legfeljebb
a négyezet fölötti kupola teszi mozgalmasabbá.
A harangtornyok továbbra is különállóak. Koldulórendi templomoknál elmaradnak
vagy szerényebb méretekkel a szentély mellett állnak.
Az itáliai gótikus építészet jellemző, jelentős egyházi emlékei Assisiben a
San Francesco-templom, Firenzében a ferences Santa Croce- és a domonkos Santa
Maria Novella templom, továbbá a sienai és a firenzei székesegyház. A francia
katedrális-gótikát a milánói dóm követi. A világi építészet kiemelkedő emlékei
a firenzei Palazzo Vecchio és a Loggia dei Lanzi, a velencei dózse-palota és
a Ca d'oro palota.
Németországban a gótika a XIII. század közepétől kezdve terjed el, és a XVI.
század elejéig virágzik. Nem a helyi román stílusú építészetből fejlődik ki,
hanem a már kiforrott francia gótikát veszi át, részben a burgundiai és ciszterci
példaképeket, részben a nagy francia székesegyházak alaprajzát és felépítését
követve.
A XIII. század végére kialakulnak a stílus sajátos helyi vonásai is. Így körüljárós,
kápolnakoszorús szentélyek mellett a fő-, gyakran az oldalhajók végéhez is egyszerű,
sokszögzáródású szentélyeket építenek. A bazilikális felépítésnél csökken a
fő- és az oldalhajók magasságkülönbsége, és álbazilikális templomok is épülnek.
A XIV. század közepétől a polgári gótika kialakulásával - főként az egyre igényesebb
városi plébániatemplomoknál - az egységesebb téregyüttest adó csarnokfelépítés
válik általánossá a hosszházakban és a körüljárós szentélyekben egyaránt. Ugyanakkor
a keresztboltozatokat háló- és csillagboltozatok, majd a legkésőbbi szakaszban
két irányban hajlított bordázatú boltozatok váltják fel.
Az erőteljesen függőleges tagolású homlokzatok és épülettömegek hangsúlyos eleme
kezdetben francia hatásra a nyugati toronypár. Utóbb egyre inkább egyetlen középső
nyugati torony épül a főhomlokzat elé, gyakran áttört kőrácsos sisakkal. Észak-Németországban
- részben ciszterci hatásra - a téglagótika uralkodik sajátos formakincsével.
A német gótikus templomépítészet nagyszámú alkotása közül a különböző korú és
elrendezésű típusok következő példáit ismerjük meg: a korai német gótika emléke
a marburgi Szent Erzsébet-templom; a francia katedrális-gótikát követi a kölni
dóm és téglaépítészetre átültetve a lübecki Mária-templom; a ciszterci téglagótika
alkotása Chorin kolostortemploma; a polgári gótika képviselői Freiburg im Breisgau
és Schwabisch-Gmünd plébánia-temploma, a szászországi későgótikus két irányban
hajlított bordás boltozatú csarnoktemplomainak Annaberg temploma.
A német gótika világi emlékei között várak, védő- és kaputornyos városerődítések.
városi köz- és lakóépületek egyaránt találhatók.
A várak az erődített fejedelmi székhelyektől (Meissen: Albrechtsburg) a lovagvárakig
méretükben, elrendezésükben és felépítésükben rendkívül változatosak, és a terepadottságokhoz
alkalmazkodnak. Jellegükben erősen elkülönülnek a hegyi, síkvidéki és vízi várak.
A hegyi lovagvárak festői példája a Mosel-vidéki Eltz vára.
A síkvidéki várak méretei és művészi értéke miatt is kiemelkedő példája a Német
Lovagrend egykori székhelye, a Lengyelországhoz tartozó Marienburg (Malbork).
A téglaépítésű, védőművekkel övezett együttes 1280 és 1400 között fokozatosan
épült ki. Magja az árkádos udvart övező felső vár, amely nagyméretű kápolnát
és a lovagok lakóhelyiségeit foglalja magában. A későbbi középső vár U-alaprajzú.
Egyik szárnyában helyezkedik el az együttes legszebb belső tere, a nyújtott
téglalap alaprajzú lovagterem. Karcsú oszlopok sora osztja két hajóra, és támasztja
alá a csillagboltozatokat, amelyek angol hatásról tanúskodnak. A szárny végéhez
csatlakozik gazdagon díszített homlokzatával a nagymester palotája. Földszintjén
két ebédlőterem középoszlopon nyugvó csillagboltozattal .
A városerődítések szép példája Neubrandenburg fennmaradt díszes téglatornyaival.
A gótikus középületek közül kiemelkedik Münster városháza. A XIV. század derekán
épült. Árkádos földszintje fölött a tanácsterem nagy, csúcsíves, mérműves ablakai
nyílnak. Többszintes, lépcsős oromfalát a merevítő pilléreket koronázó fiatornyok
és a lépcsőzetek közötti átmenetet adó mérműves kőrácsok díszítik.
A köz- és a lakóépületek az észak-német városokban jobbára téglából, gazdagon
tagolt, oromzatos homlokzattal, a birodalom más vidékein jelentős részben favázzal
(Fachwerk) épültek, amely faragott díszeivel a falazott-vakolt kitöltő falazatokat
keretezve a szerkezeti felépítést szemléltető, esztétikus tagozását adta a homlokzatoknak.
Ausztria területén, a német-római birodalom keleti, a Habsburgok családi birtokát alkotó tartományaiban a gótika a XIII. század második felétől terjedt el, részben a szerzetesrendek, részben Dél-Németország építészetének hatására. Nagyszámú jelentős emléke közül kiemelkedik a gótika minden korszakát képviselő bécsi Szent István-templom.
Csehországban a gótika fénykorát a IV. Károly császár új székhelyén, Prágában a XIV. század derekán megkezdett Szent Vitus-székesegyház építése nyitja meg. E század emléke még a prágai Károly-híd és tornyai. A nagyszámú, jelentős egyházi és világi alkotás sorából a későgótikában kiemelkedik a már a XVI. század első felében befejezett kutná-horai Borbála-templom és a prágai királyi vár Ulászló terme.
Lengyelországban főként a szerzetesrendi építészet és az észak-német téglagótika hatása érvényesült. Nagyszámú monumentális emléke közül kiemelkedik az egykori főváros, Krakkó főplébánia-temploma, a Mária-templom.
A világi építészet jelentős emléke Krakkóban az egyetem épülete, a Collegium Maius a XV. századból. Udvarát csúcsíves árkádos folyosó övezi.
- feladatok -