Egy gazdasági tevékenység normális piaci adás-vétel tárgyát képezi egy termelő
és fogyasztó között, akik a piacon keresztül szerződésben állnak egymással.
Ha az adott tevékenység hatására a szerződő feleken kívül egy harmadlagos szereplőre
olyan váratlan költségek hárulnak, vagy olyan haszontöbblete keletkezik, amelyre
az nincs befolyással externáliáról, vagy külső hatásról beszélünk.
Egy piaci adásvétel esetében az adott ügyleten kívülálló szereplő(k) környezetét befolyásoló, nem szándékolt hatásokat külső gazdasági hatásnak, externáliának nevezzük. |
Az alaptevékenységet az externália forrásának, az érintett tevékenységet az
externália tárgyának nevezzük.
Ilyen externáliát tartalmaz egy környezetszennyező gyár, vagy egy gyümölcsös
mellett létrehozott méhtelep, amely növeli a termőképességet.
A kizárólag csak az eladónál és a vevőnél jelentkező költségeket és hasznokat
egyéni határköltség és egyéni határhaszon görbékkel ábrázolhatjuk. Ennek az
egyensúlyában fog kialakulni a termelt mennyiség. Az externáliás hatások miatt
a tevékenység egész társadalomra kiható költsége és haszna az egyénitől eltérő
lesz, kialakulnak a társadalmi határköltség és társadalmi határhaszon görbék.
A társadalmilag optimális termelési szint eltér az egyéni optimális kibocsátástól.
Egyéni és társadalmi hasznok |
Egyéni és társadalmi költségek |
A társadalmi határhaszon (MSB) egy termék pótlólagos egységének előállításából, felhasználásából, fogyasztásából eredő összes haszonváltozás. |
A társadalmi határköltség (MSC) egy termék pótlólagos egységének előállításából, felhasználásából, fogyasztásából eredő összes költségváltozás. |
Az egyéni és társadalmi haszon és költség különbsége az externáliás haszon és az externáliás költség.
Az egyik lehetséges felosztás szerint pozitív és negatív externáliákról beszélhetünk.
Pozitív externália esetén a külső hatás által befolyásolt személy számára az externália kedvezően befolyásolja a környezetét. |
Ebben az esetben a társadalmi határhaszon nagyobb, vagy a társadalmi határköltség
kisebb az egyéninél. Ekkor az egyedi kalkuláció révén megvalósuló output kisebb
lesz, mint a társadalmilag kívánatos mennyiség.
Negatív externália esetén a külső hatás által befolyásolt személy számára az externália hátrányosan befolyásolja a környezetét. |
Ebben az esetben a társadalmi határhaszon kisebb, vagy a társadalmi határköltség
nagyobb az egyéninél. Ekkor az egyedi kalkuláció révén megvalósuló output nagyobb
lesz, mint a társadalmilag kívánatos mennyiség.
A pozitív és negatív externáliák két speciális példája az újítások (+) és a
környezetszennyezés (-).
Megkülönböztethetünk fogyasztói, és termelői externáliákat is attól függően,
hogy fogyasztói, vagy termelői tevékenység okoz külső hatást.
Az erőforrások társadalmi szinten akkor osztódnának el hatékonyan, ha minden
esetben ismert lenne az adott tevékenység teljes, társadalmi haszna, illetve
költsége és ezek figyelembevételével határoznák meg az optimális termelési mennyiséget.
Ez a MSB = MSC pontban van.
A társadalmi optimum meghatározásához a külső hatások belsővé tételére (internalizálására)
van szükség. A járulékos költségeket és hasznokat a belső szereplők számára
érzékelhetővé kell tenni. Ekkor a társadalmi és egyéni hasznok és költségek
megegyeznek.
A külső hatások belsővé tételének több módja van. Az egyik az érintett felek
közötti önkéntes megállapodás, kompromisszum. Ezt gátolhatja a szereplők nagy
száma. Ha nem tudnak megállapodásra jutni, akkor jogi eszközökkel kötelezhető
a másik fél az extern hatások ellentételezésére. A jogi korlátozásokat, garanciákat
hatásos jogrendszernek kell tartalmaznia.
Az externáliák kezelésének gyakori módja, hogy hatósági előírásokkal próbálják
korlátozni a negatív külső hatásokkal járó, emberek sokaságát érintő tevékenységet.
Ilyenkor nem az externáliák internalizálása, hanem a kialakulásának megelőzése
a cél.
Az állam olyan externáliák esetén avatkozhat be hatásosan, amelyek nagy terjedelműek,
sok embert érintenek. Adót kell kivetni a visszaszorítani kívánt negatív externáliák
forrástevékenységére, az ösztönözni szándékolt pozitív externáliák forrástevékenységét
pedig támogatni kell.
Az externáliák kezelése még nem megoldott. Alapvetően három területen szükséges
az előrelépés. A jogrendszerbe kell beépíteni olyan új elemeket, amelyek lehetővé
teszik az általánosan jellemző vitás kérdések gyors és egyértelmű eldöntését.
Meg kell oldani az extern hatások mértékének megbízható mérését. Végül pedig
szükség van egy környezetbarát szemlélet elterjesztésére, kialakítására.
A magánjavakra jellemző, hogy a fogyasztók között rivalizálás van a fogyasztásban,
s megvalósítható a fogyasztók bizonyos részének kizárása. A magánjavakat piacon,
pénzért lehet megszerezni, a kínálatot egyéni termelők biztosítják. Magánjavak
esetén a fogyasztó pontosan azonosítható. Magánjavak lényegében a hagyományos
piaci áruk.
A tiszta közjavak ezzel szemben azok a jószágok, amelyek fogyasztásából nem
zárható ki senki, s amelyek egyének általi fogyasztása nem csökkenti a többiek
rendelkezésére álló készletet, azaz nincs rivalizálás a fogyasztók között. A
közjavak fogyasztásában a kollektív fogyasztás a jellemző, azaz egyidejűleg
többen is fogyaszthatják ugyanazon szolgáltatást. A fogyasztásból nincs kizárási
lehetőség.
Két csoportot különböztethetünk meg. Az egyik a szabad természeti javak
(víz, levegő stb.), amelyek korlátlanul és mindenki számára rendelkezésre állnak.
A másik a termelt közjavak, amelyek termelési folyamat eredményei (út,
kresztábla).
Léteznek továbbá a vegyes javak, melyek nem sorolhatók sem a közjavakhoz, sem
a magánjavakhoz. Ezeknél az egyéni fogyasztás nem csökkenti a rendelkezésre
álló készletet, de bizonyos személyek kizárhatók belőle (pl.: kábeltévé-hálózat).
Általában olyan jószágok és szolgáltatások, amelyek a mindennapos élet és a
termelés normális működéséhez elengedhetetlenül szükségesek. Megfelelő kínálatuk
biztosítása piaci mechanizmuson keresztül nem megoldott. Okai:
A potyautas-magatartás az a jelenség, amikor a közjavak fogyasztásában a fogyasztó
igyekszik minimalizálni a közös költségekből a részt vállalást, és maximalizálni
a közös eredményből a részesedést.
A közjavak elégtelen kínálata azt jelenti, hogy bár sokak számára hasznos, alapvetően
fontos jószágról van szó, de mert a piaci mechanizmus nem mutatja meg a tényleges
fogyasztókat és rezervációs áraikat, így a bevétel lassúvá és bizonytalanná
válik. Emiatt az egyéni termelőknek nem jövedelmező ebben az iparágban tevékenykedni,
s a kínálat megvalósítása az állam feladata.
A közjavak előállítása, szolgáltatása az állam feladata, amelyhez a pénzügyi
hátteret az egész ország hozzájárulása, adózása adja, amit természetbeni juttatások
formájában visszaterel az adózó polgárokhoz.
- feladatok -