ÉRZELMEK II.
IV. Érzelemkifejezés
Darwin: az érzelmek kommunikációjának túlélési értéke van. újabban:
ez igaz, de a szubjektív élményhez is hozzájárulnak
- Az érzelmek kifejezésének kommunikációja
Ekman: bizonyos arckifejezéseknek egyetemes jelentése (6 alapérzelem:
öröm, düh, bánat, undor, félelem, meglepődés),
V: különböző ország emberei felismerik, evolúciós múlt, kultúrából
elsajátított érzelmek (pl. kínaiak), megnyilatkozási szabályok
- Agyi lokalizáció
Bizonyos izmok bizonyos arckifejezésekhez, jobb agyféltekei érzelem értelmező
rendszer, K: jobb féltekei sérült betegeknek nehézségeik vannak az
arckifejezések felismerésében (Etcoff), prozopagnóziások: arcot nem,
de arckifejezést igen, (arcfelismerés: fali és nyakszirtlebeny határán, érzelemfelismerés:
középső halántéklebenyi tekervény), K: bal fülbe adott érzelmet kifejező
hangot jobb felismerése
- Az érzelmek intenzitása és megkülönböztetése
a) A faciális feedback hipotézise
visszajelzés arckifejezésünkről, K: illatok kellemessége mosolygás,
vagy morcos nézés közben, K: rajzfilmek mulatságossága tollal a fogak
vagy az ajkak között, közvetett kapcsolatok (arckifejezés - arousal - kiértékelés)
Tompkins: az arckifejezések az érzelmek minőségét is meghatározzák
-visszajelentés: kellemes/kellemetlen - pozitív/negatív érzelmek --> arckifejezés
= érzelem - James: azért örülünk, mert nevetünk
b) Vérkeringés és agyhőmérséklet
bizonyos arcizmok összehúzódása befolyásolja a véredényeket, ez meghatározza
az agy hőmérsékletét, ami serkenti/gátolja egyes neurotranszmitterek kiválasztása,
ezek pedig végül az érzelmeket megalapozó kérgi aktivitás részei lehetnek.
Zajonc: K: ü-betűs kísérlet, hőmérséklet emelkedik
- Miért fontos, hogy kommunikáljuk érzelmeinket? Ki foglalkozott ezzel a kérdéssel
először?
- Felismeri-e egy busman, ha egy kínai szomorú? Miért?
- Hogyan árnyalják a kultúrák az érzelemkifejezést?
- Mit jelent a "megnyilatkozási szabály"?
- Lokalizálható-e az érzelemkifejezések felismerésének képessége az agyban?
- Mit jelent a "prozopagnózia", és milyen viszonyban van az érzelemkifejezések
azonosításának képességével?
- Mit állít a faciális feedback hipotézise? Ismertesd - kritikusan - az ide
kapcsolódó kísérleteket!
- Vezesd le pontról-pontra a "vérkeringés-agyhőmérséklet" hipotézis
alapján az arckifejezés - érzelmi élmény közötti kapcsolatot!
V. Az érzelmi állapotra adott általános reakciók
- Energizálás és megzavarás
Emocionális arousal optimuma (közepes szinten), túl intenzív érzelem: gondolkodás
zavara, Hebb: az emocionális arousal és a teljesítmény görbéje: arousal/feladat
megoldásának hatékonysága, Tyhurst: V: tűzvésszel, árvízzel
szemben, 15% szervezett, 70% szervezetlen, többi pánik, fokozott arousal -
betegség
- Figyelem és tanulás: hangulatfüggőség
Bower: K:
1) hipnotizált személyek
2) történet szomorú és boldog ember találkozásáról
- a szomorú állapotba hipnotizáltak a szomorú dolgokra figyeltek
3) többet tanultak a hangulatuknak megfelelőről,
többet idéztek fel (inkább a szomorúak), hangulatunknak megfelelő emléknyomok
felidézése könnyebb
- Értékelés és becslés: a hangulat hatásai
a hangulat befolyásolja hogyan értékelünk más embereket, K: ajándékot
kapott személyek többre értékelik tárgyaikat
a hangulat befolyásolja továbbá a különböző kockázatok gyakoriságának megítélését
is: K: Újsághír tragikus halálról - tűzvész, árvíz, betegség nagyobb
eséllyel, K: szomorú/dühös hangulat, repülőgép lekésése, dühös: más
emberek a hibásak, szomorúak: a helyzet, a hangulat önfenntartó!
- Mit mondhatunk általánosságban: hogyan hatnak viselkedésünkre az érzelmek?
- Magyarázd meg a "fordított U"- görbét (336.o.)!
- Hangulatunk hogyan befolyásolja azt, hogy mit tanulunk meg, mire emlékezünk
a körülöttünk zajló eseményekből? Ismertesd az ide kapcsolódó kísérleteket!
- Hogyan magyarázható pszichológiailag a "rózsaszín szemüveg" jelensége?
VI. Az agresszió mint érzelmi reakció
pszichoanalitikus elmélet, szociális tanuláselmélet, agresszió: olyan viselkedés,
amely szándékosan sért egy másik embert (fizikailag vagy verbálisan),
vagy rombol tárgyakat
1. Az agresszió mint drive
Freud: ösztönök, szexualitás gátlása - agresszió, Dollard: frusztráció-agresszió
hipotézis, bármilyen cél elérésének akadályozásakor, energizálja a viselkedést
és fennmarad a kielégülésig, mint pl. az éhség, szexualitás
- Agresszió más fajoknál
Lorenz: az állatok rendelkeznek agressziót kontrolláló mechanizmussal,
az emberek nem, azonban az állatok között is sokkal több a gyilkosság, nemi
erőszak, gyermekgyilkosság, mint azt eredetileg gondolták. nőstények kevésbé
agresszívak, Goodall: határháborúk (csimpánzok között), csak emberek
vívnak kiterjedt háborúkat
- Más fajok agressziójának biológiai alapjai
hipotalamusz speciális területeinek ingerlése agresszív, vagy gyilkos választ
válthat ki
K: macska elektródával: fúj, feláll a szőre, támad mindenre/más terület
ingerlésénél düh nélkül megöli a partkányt
K: patkány ingerlése: veleszületett válasz, előtte sosem ölt egeret
K: majmoknál dominancia - alárendelt hímet megtámad, felette állónál
lekuporodik
Magasabb rendű emlősöknél kérgi szabályzás, a tapasztalat jobban befolyásol,
szociális hatások, dominanciahierarchia kialakulása
- Az emberi agresszió biológiai alapjai
tesztoszteron, majmok agressziója is, V: 4400 amerikai veterán, magasabb
tesztoszteron = múltban nagyobb agresszivitás, ezek inkább alacsonyabb státusúak,
de a korreláció alacsony
- Hogyan definiálnád az agressziót?
- Mit jelent a "drive" fogalma?
- Miben látja Freud pszichoanalitikus elmélete az agresszió lényegét?
- Mit bizonyítottak a más fajokon végzett megfigyelések?
- Ismertesd az agresszió biológiai alapjait kutató kísérelteket! Milyen következtetés
vonható le ezek alapján?
- Milyen összefüggés mutatható ki embernél az agresszió és a nemi hormonok
között?
2. Az agresszió mint tanult válasz
szociális tanuláselmélet (behaviorizmus), környezeti kontingenciákra adott válaszok,
de kognitív folyamatok, reprezentációk, következmények megbecslése
Bandura: megfigyeléses tanulás, viselkedési minták, következmények,
modellek, az agresszió megfigyeléssel és utánzással tanulható, megerősítés
frusztrált személy (céljaiban akadályozott, vagy stressz): kellemetlen emocionális
arousal - segítség/agresszió/visszahúzódás/nagyobb erőbedobás/érzéstelenítés
(kábítószer, alkohol) - a legsikeresebb akció lesz a válasz, ellenséges helyzetben
agresszióval lettek sikeresek - később is agresszívek lesznek
- Az agresszió utánzása
K: felnőtt agressziója felfújt babával/gyerekek utánozzák, K:
gumibabával szemben
élő /filmes /rajzfilmes agresszió - filmről, rajzfilmről is utánozzák, agresszív
szülők gyermekei is agresszívabbak
- Az agresszió megerősítése
nagyobb agresszió, ha a megfigyelt modell agresszióját megerősítik, K:
pozitív megerősítések (sírás, összerezzenés), büntetés (ellentámadás), semleges
reakciók (nem vesz tudomást a támadóról) (Patterson és mtsai), akik
ellentámadással voltak sikeresek önállóan is támadtak később
3. Az agresszió kifejezése és a katarzis
egy érzelemtől való megtisztulás, az érzelem intenzív átélése következtében,
ha az agresszió drive - katarzis csökken, ha tanult válasz - növekszik
- Az agresszív cselekedet
V: agresszív tevékenység vagy növeli, vagy azonos szinten tartja az
agresszivitást
K: áramütéses büntetés növelése ismételt próbák során, ha drive lenne,
minden próba után csökkennie kellene
K: elbocsátott légiforgalmi dolgozók érzései főnökeikkel szemben,
utána írásban is, akik beszéltek, haragosabbak voltak írásban
V: hadviselő kultúrákban több harcias játékot játszanak - agresszió
agressziót szül, de: agresszív viselkedés szorongást kelthet, ami csökkentheti
az agressziót, agresszió kifejezése erőssé, magabiztosság teheti az embert,
de nem azért, mert csökken a hajtóerő
- Erőszak nézése
fantázia általi levezetés?, tévében nő az erőszakos cselekmények száma
K: 2 csoport: erőszakos/erőszakmentes rajzfilm, első csoport agresszívebb
V: tévében látott erőszak/agresszív viselkedés interperszonális konfliktusokban
korrelál, de lehet hogy az néz több agresszív filmet, aki eleve szereti
Eron és munkatársai: V: 10 éven keresztül több mint 800 8-9 éves
gyerek tévénézési szokásai, agresszivitás iskolatársak pontozása alapján,
akik erőszakos műsort - agresszívabbak - de 9 éves korban sok erőszak nézése
korrelál 19 éves fiúk agresszivitásával
érdekes: lányoknál nincs konzisztens kapcsolat, a lányok kevésbé hajlamosak
az agresszió utánzására (de a legtöbb tévébeli agresszív szereplő férfi),
hacsak nincs megerősítés, harag és agresszió: pl. önértékelés elvesztése vagy
becstelen viselkedés, egyéb tényezők: szegénység, túlnépesedés, rendőri intézkedés,
stb...
- Mivel foglalkozik a szociális tanuláselmélet?
- Milyen fontos mechanizmusokat hangsúlyoz?
- Hogyan érvel az agresszióval kapcsolatban?
- Ismertesd a legfontosabb kísérleteket!
- Mit jelent a "katarzis"? Működik-e az agresszió esetében? Ismertess
kísérleteket pro- és kontra!
- Mi a végső következtetés: mit lehet tenni az agresszió csökkentése érdekében?
- teszt -