A középkori társadalmi viszonyok bomlása a XIII-XIV. század fordulóján Itáliában
indult meg. Itália volt az akkori Európa legpolgárosultabb területe. Gazdag
kereskedővárosai már a XIII. században kivívták az önállóságot. Itáliában az
ókor emlékei hozzátartoztak a mindennapi élethez. Ott hatott a legközvetlenebbül
az antik Rómától örökölt szemlélet. A kedvező feltételek folytán ott bontakozott
ki legkorábban a polgári rend eszményét az ókori szerzők műveiben felfedező
új szellemi áramlat, a humanizmus, s ott született meg az ókor újjáélesztésére
törekvő reneszánsz művészet (a renaissance francia szó, újjászületést jelent).
A középkor keretein belül kibontakozó polgári fejlődés megváltoztatta a gondolkodásmódot.
A kereskedelem, az ipar gyakorlata során számos olyan probléma merült fel, amelyet
nem lehetett a hittételeken alapuló magyarázattal megoldani. Az ember rákényszerült,
hogy a valós világ dolgait értelmező, tényleges ismeretek megszerzésére törekedjen.
Újból értékelni kezdte az életet s egyre fokozódó érdeklődéssel fordult a létét
körülfogó természet felé. E felfogás első képviselői az olasz irodalom késő
középkori mesterei, Petrarca és Boccaccio. Évezrednyi feledés után ők fedezték
fel újra az ókor római szerzőit, a műveikben azt a polgári világot, amelyet
példaként állíthattak az itáliai városok elé. Az antik kultúra élesztésének
ez a nagyhatású szellemi áramlata a humanizmus. Kifejlődéséhez jelentősen hozzájárultak
a XIV. század végétől a Balkánon zajló események. A törökök elől sok görög tudós
menekült nyugatra. Segítségük révén az olasz humanisták megismerték s behatóan
tanulmányozták a görög műveltséget. A római irodalom mellett az ókor görög kultúrája
vált a humanizmus másik alapjává.
A görög gondolkodók megismerésével kiteljesülő humanizmus legjelentősebb központja
a XV. században Firenze volt. A város életében vezető szerepet játszó Medici-család
maga köré gyűjtötte a kor legkiválóbb tudósait és művészeit. Az új kultúra onnan
sugárzott szét Itáliára, majd Európa országaiba. Neves képviselői Itáliában
Pico della Mirandola, Németalföldön Rotterdami Erasmus, Franciaországban Francois
Rabelais, Angliában Morus Tamás.
A humanizmus széles körű terjedéséhez a XV. század közepén nagyban hozzájárult
Gutenberg korszakos jelentőségű találmánya, a könyvnyomtatás. A század végéig
számos nyomda alakult az itáliai városokban Németországban, Franciaországban
és Angliában.
Hazánkban az elsőt, Hess András budai nyomdáját Mátyás király állíttatta fel.
A humanizmus felszabadította a tudományos gondolkodást az egyház gyámsága alól.
A XV. században a tudomány és a művészet még nem vált szét egymástól. Firenzében
a mesterek körül formálódó művészeti műhelyek voltak a tudományos kutatás központjai.
Foglalkoztak a festészeten és a szobrászaton kívül anatómiával, kémiával s a
természetkutatás különféle más területeivel. Ilyen sokoldalú, a tudomány és
a művészet majdnem minden ágát művelő, jellegzetesen reneszánsz egyéniség volt
a XV-XVI. század fordulóján Leonardo da Vinci.
A tudomány elválasztása a művészettől a XVI. század vívmánya. Főként a csillagászat
fejlődött. A bolygómozgás törvényeinek felfedezésével, a napközéppontú (heliocentrikus)
magyarázatrendszer kidolgozásával ebben értek el új korszakot nyitó eredményeket.
De jelentős találmányok születtek többek között a technika terén is. Ilyen volt,
pl. az esztergapad, a tökéletesített szövőszék és a fonógép.
A képzőművészet a reneszánsz korában a természet kutatásának és megismerésének
egyik legfontosabb eszköze. A művészek a valóság hiteles bemutatására törekednek.
Behatóan tanulmányozzák az emberi test felépítését, a dolgok térbeli tulajdonságait,
s mindenekelőtt magát a teret. Kidolgozzák a térbeli kapcsolatok rögzítésének
pontos módszerét, a perspektíva szerkesztési szabályait. A kor embereszményének
megfelelően a legtöbb művész sokoldalúan képzett: festő, szobrász, ötvös és
építész egy személyben.
Az itáliai reneszánsz legjelentősebb mesterei Masaccio, Donatello, Ghiberti, Pisano, Giambologna, Botticelli, Giorgione, Leonardo, Veronese, Raffaello, Michelangelo és Tiziano. A vezető művészek Németalföldön Jan van Eyck és Pieter Brueghel, s említeni kell Hieronymus Bosch-t is. Németországban a vezér Albrecht Dürer.
A XIV-XV. század folyamán Európa gazdasági, politikai, társadalmi és kulturális
viszonyaiban döntő változások játszódtak le. Gazdasági téren: a föld birtoklásán,
a termékek közvetlen cseréjén alapuló naturális gazdálkodást kezdte felváltani
a kiterjedtebb piaci kapcsolatokat teremtő, a kézműipart fellendítő pénzgazdálkodás.
Politikai téren: a földbirtokosok kiváltságos osztálya mellett egyre
jelentősebb szerephez jutott a városok vagyonosodó polgársága. Átrendeződtek
az európai országok hatalmi viszonyai. A törökök előnyomulása elzárta a Kelet
felé irányuló kereskedelem útvonalait.
Az új tengeri utak keresése a XV. század végén az amerikai földrész felfedezéséhez
vezetett. Ennek hatására a kereskedelem áttolódott a Földközi-tengerről az Atlanti-óceánra,
s haszna a földrajzi helyzetük miatt nagyobb lehetőségekkel rendelkező országok
gazdaságát erősítette.
Megindult a harc az érdekterületek felosztásáért. A lőfegyverek elterjedésével
megváltozott a hadviselés módja, ami társadalmi és gazdasági téren is messze
ható következményeket vont maga után.
Társadalmi téren: a feudális rend ugyan fennmaradt, de az erősödő városi
polgársággal szemben átmenetileg vagy tartósan korlátozódott a feudális főurak
hatalma.
Kulturális téren: a középkor mindent átható vallásossága megszűnt. A tudomány és a művészet kezdett felszabadulni a teológia uralma alól. Az ókori görög és római műveltség vált a kultúra egyik ösztönzőjévé. Új világszemlélettel bírálták az addig vitathatatlanként elfogadott hittételeket. A vallás megújítására törekvő reformmozgalmak bontakoztak ki.
Mindezek hatására a XV. század kezdetén lezárult a feudális társadalmi rend
fejlődésének első nagy szakasza, a középkor, s az európai műveltség történetében
egy új korszak nyílt meg. A XVIII. század végéig tartó újkor idején a művészetekben
két stíluskorszak élt: a XV-XVI.
században a reneszánsz, a XVII-XVIII. században a barokk
Nicola és Giovani Pisano művészete
Nyugat-Európa népei az egész középkor folyamán valami furcsa emléket őriztek
a klasszikus ókorról. Teodorik, Nagy Károly s a három Ottó, VII. Henrik és II.
Frigyes a Római Birodalom visszaállításáról álmodoztak, és arról, hogy hatalmuk
egész tekintélyét Róma egységesítő erejére alapozzák, hiszen annak tovább élő
sugárzása sohasem szűnt meg izgatni az emberek képzeletét. Nagy Károly őszinte
lelkesedéssel próbálkozott a klasszikus latin irodalom újjáélesztésével. Csakhogy
addigra már téves és hiányos ismeretek álltak csak rendelkezésükre arról, ami
egykor az ókorhoz tartozott. Homérosz például meghamisított kivonatban forgott
közkézen, Dictys et Dares cím alatt, amelyben Hektór és Akhilleusz oly
módon pörlekedtek és hívták ki egymást, mint Trisztán és Lancelot a lovagregényekben.
Vergilius munkáit jól ismerték ugyan, és számtalan példányban másolták is, de
jobbára csak azért, hogy verselni tanuljanak belőlük. Elsősorban varázslónak
tekintették a költőt, amolyan prófétafélének. Traianus pedig valamiféle keresztény
fejedelem alakját öltötte képzeletükben, akinek a megdicsőült lelkek sorában
a helye.
A XIV. század közepéig kell várnunk, amíg Petrarca személyében fölbukkan az első olyan nyugati humanista, aki ismeri és érti a homéroszi költeményeket. Boccaccio már csaknem hellenista: ő meg Petrarca szöges ellentétben állnak e tekintetben Dantéval, akinek az antik világról még középkori fogalmai vannak. Végül is a XV. század közepe táján a Konstantinápolyt fenyegető török előnyomulás hatására összeül a firenzei zsinat; ott van a bizánci császár is, főpapjai és miniszterei kíséretében. Némelyek közülük - mint Bészszarión, Nikaia érseke is - Róma hitére tértek, és megtelepedtek Itáliában: ők hozták magukkal azoknak a görög kéziratoknak a túlnyomó részét, amelyek ma a Vatikánban, Firenzében és Velencében találhatók. Arisztotelészt egészen a XIII. század közepéig csupán arab kommentárokból ismerték, Platón művei pedig kivonatos alakban jártak kézről kézre: így a Dialógusok teljes szövege is csak a XV. században vált ismertté.
Az antik képzőművészet dolgában még nagyobb volt a zűrzavar; akár megérteni,
akár utánozni lehetetlenségnek tetszett. Az ókori szobrok és épületek fölfedezését
az egyház olykor némi bizalmatlansággal fogadta, hiszen ezek az alkotások azoknak
a pogány istenségeknek voltak a templomai és képmásai, akiket az ördögökkel
azonosítottak. Az olümposzi lakók sorából legföljebb egyiket-másikat tekintették
jótékony szellemnek: ezeket a szerzetesek kézirataikban az egész középkor folyamán
úgy írták le, mint a bolygók, a Nap vagy a Holdjelképét. A többiek, kétség sem
férhetett hozzá, afféle ördögfajzatok voltak. Az egyház megsejtette, milyen
veszedelmes ellenség rejtőzik ezekben az alakokban, no meg azokban a csodálatos
márványszobrokban, amiket az ásatások hoztak napvilágra. Olykor ezeket a szobrokat
és domborműveket, minthogy szépségüket nem tudták értékelni, új alkotások nyersanyagául
használták. Így történt például az orvietói székesegyház domborművei esetében
is: ezeket ókori elődeik hátlapján faragták ki, amelyek ily módon a fal belsejébe
kerültek.
A pogány hagyományokkal a középkor folyamán csak az egyház itáliai ellenfelei
kerestek szövetséget. Anélkül, hogy nyíltan szembe mertek volna szállni a katolikus
hittel, az egyházi hatalomnak ezek az ellenségei a görög-latin hagyományba kapaszkodtak,
jóllehet csupán homályos ismereteik voltak felőle. Crescenzio, a római patrícius,
aki a pápák avignoni fogságát kihasználva konzullá kiáltatta ki magát, a Forum
Boarium márványaiból építtetett magának házat, amely még ma is megvan, és elrettentő
például szolgál arra nézve, milyen eredményre vezetett abban az időben az antik
emlékeket másoló buzgalom. Bresciai Arnold a XIII. században a Capitolium újjáépítésének
szükségességét hangoztatta, Cola di Rienzo a legendás néptribun pedig ókori
föliratok másolásával töltötte a szabad idejét.
Az egyház tekintélye ellen lázadók leghíresebbike és ennek okán az ókori műveltség
egyik leglelkesebb híve maga II. Frigyes császár volt. Valódi pogány
uralkodó módjára élt dél-itáliai kastélyaiban: sokkal több művész, jogász és
tollforgató vette körül, mint pap. Castel del Monte-i, lucerai, trani, bari
és bitontói váraiban a hadi építészet céljaira mégis a francia földről terjedő
gótikus építőmódot és szerkezeteket alkalmazták, a belsőkben hatalmas kőboltozatokkal,
amiket erős bordák támasztottak alá. Ezeken az épületeken a klasszikus stílus
legföljebb csak a díszítő szobrászat révén jutott szóhoz néhány emberfőt ábrázoló
gyámkőben, valamint a homlokzati kapuk ornamentikájában.
Más műemlékek tanúsága szerint viszont itt, Dél-ltáliában, az antik hagyományok
e kiváltságos földjén maga II. Frigyes ösztönözte annak az irányzatnak a kibontakozását,
amely már eltökélten igyekezett a klasszikus formavilágot újjáéleszteni, ily
módon törekedve a művészetek megújítására. Dél-itáliai szószékek egyes domborművei,
amelyek időrendben megelőzték a toszkán reneszánszot, az antik művészet lelkes
követéséről tanúskodnak. Az a diadalív, pontosabban hídtorony, amelyet II. Frigyes
Capua városában állíttatott, lenyűgöző erőfeszítés a klasszikus stílus nagy
méretekben való alkalmazására. Erről a helyről ágazott ki az a római országút,
amely Apulián és Basilicatán keresztül Brindisibe vitt. A császár legkedvesebb
tartományának volt a kapuja ez a diadalív, a Volturno hídfőjénél, hadászati
és politikai szempontból egyaránt igen fontos helyen. Maga az építmény az idők
folyamán elpusztult, a szobordíszek töredékei azonban még ma is hiteles képet
adnak a II. Frigyes környezetében dolgozó művészek stílusáról. Az elszenvedett
csonkulások ellenére is az uralkodó ülőszobrán-a ruházat igen élethű kidolgozásában
- az ókori márványszobrok stílusát figyelhetjük meg, akárcsak az oromzatot díszítő
fejeken, valamint a császár capuai mellszobrán. Miniszterének, Pietro della
Vignának állítólagos mellszobra olyan, akárcsak valamely római consulé: homlokát
babérkoszorú ékesíti, a szakállán meg a haján pedig a görög és római márványszobrok
csigásan csavarodó hajfürtjeinek ügyes utánzatát fedezzük fel.
II. Frigyes halála után ez a dél-itáliai szobrászati iskola nem fejlődött tovább;
ám a XIII. század közepén Toszkánába érkezett és Pisában telepedett meg egy
szobrász, Nicola Pisano: ő lett az új stílus igazi elindítója. Mielőtt
még arról ejtenénk szót, hogy ez a pisai mester igazában Apulia, vagyis Dél-Itália
szülötte, álljon itt a tanulmányairól szóló toszkán legenda úgy, amint Vasari,
a reneszánsz művészek életírója a maga nagy hírű könyvében elbeszéli: "...
midőn Nicola Pisano néhány görög szobrász keze alatt dolgozott, akik figurákat
és más vésett díszítéseket készítettek a pisai Dóm és a San Giovanni-templom
számára, azok között a márványkoporsók között, amelyeket a pisai hadsereg zsákmányolt,
volt néhány antik szarkofág, manapság ennek a városnak a temetőjében láthatók;
többek között az egyik nagyon szép volt, gyönyörű stílusban ábrázolta Meleagros
vadászatát és a kalydóni vadkant; mind a mezítelen, mind a ruhás alakok nagy
gyakorlattal és tökéletes rajzzal voltak kimunkálva rajta. A pisaiak a szóban
forgó szarkofágot szépsége miatt a Dóm homlokzatában helyezték el (...). Nicola,
minthogy megragadta őt a mű szépsége, s nagyon tetszett neki a szarkofág, nagy
buzgalommal és szorgalommal fogott e stílus és néhány más jó szobrászati mű
utánzásához, amelyeket más antik szarkofágokon látott, így hát nem sok idő múltán
kora legjobb szobrászának tekintették." (Giorgio Vasari: A legkiválóbb
festők, szobrászok és építészek élete. Magyar Helikon, 1978. Fordította
Zsámboki Zoltán. 61. old.) Ennek a Nicolának tulajdonít Vasari számos olyan
szobrászati meg építészeti alkotást, amelyek ma is láthatók Toszkána különböző
helyein, és amelyeket többnyire nem ő alkotott. Csak az bizonyos, hogy 1260
előtt a mester megbízást kapott a pisai keresztelőkápolna szószékének elkészítésére,
és ez az alkotás egy olyan új stílus kiindulópontja lett, amelyet már áthat
az ókori művészet felidézésének az igénye. Vasari számára Nicola mindenképpen
pisai művész, az önképzés csodája.
Mai ismereteink mindenestül rácáfolnak erre a legendára, amelyet pedig Vasari
fenntartás nélkül átvett. Mindazonáltal érthető, hogy a csodálatos szószék,
amelynek domborművei ámulatba ejtik a szemlélőt, alaposan megmozgatta a dél-itáliai
előzményekről mit sem tudó emberek képzeletét a pisai művészet eredetét illetően,
hiszen ez a művészet már születése pillanatától fogva olyannyira tökéletesnek
mutatkozott.
Ám napjainkra minden kétség eloszlott: a stílusjegyek hasonlóságán túl két szerződésről
is tudunk (egyikük a sienai székesegyház szószékére vonatkozik), amelyekben
Nicola Pisanót Nicola di Apulia néven említik. Maga Vasari is mintha sejtene
valamit az olasz szobrászat atyjának származásáról, mert bár amint mondottuk,
toszkánnak tartja őt, furcsa módon több nápolyi utazást tulajdonít neki, és
megteszi őt számtalan dél-itáliai műemlék alkotójának, mint amilyen a már említett
capuai diadalív is, amelyet II. Frigyes emeltetett magának: le porte sopra
il fiume del Volturno alla citta di Capua (a Volturno folyó fölött Capua
város kapui).
Érthető mindazok tévedése, akik szerint Nicola Toszkána szülötte volna, hiszen
emellett szól az az 1260-ban márványba vésett fölirat, amely a pisai keresztelőkápolna
szószékén, az utolsó ítéletet ábrázoló jelenet alatt olvasható: 'Nicola Pisano
alkotása'. Mindazonáltal nyilvánvaló, hogy a Pisano (vagyis pisai) nevet a mester
a polgárjoggal együtt kapta a város lakosaitól.
A szószék szobrainak és domborműveinek számos alakja azoknak az ókori márványoknak
a hű másolata, amelyek még ma is láthatók Pisában, a Campo Santóban. A domborművek
a szószék mellvédjét borítják: az egyiken, amely a háromkirályok imádását ábrázolja,
a Madonna antik matrónát idéző tartásban ül, ruházata és köpenye pedig vitathatatlanul
ama pogány szarkofágról vette a mintaképét, amely mindmáig a pisai Campo Santóban
látható.
Egy másik domborművön, amely Jézus születését ábrázolja, Mária fél könyökére
támaszkodva fekszik az ágyon, akárcsak a Toszkánában olyan gyakori etruszk szarkofágok
fedőlapjának félig heverő alakjai. Ókori figura utánzata a pap is, hosszú szakállával,
Jézus bemutatásának jelenetében. Mindezekkel a modellekkel Nicolának Toszkánában
kellett megismerkednie, így első látásra valóban úgy tetszik, mintha csupán
a különös összefüggéseket akarnók minden áron erőltetni, amikor a nagy pisai
szobrász szülőföldjét mégis Itália más vidékén keressük.
Pedig hát csakugyan így van: ha Nicola domborműveinek alakjai valóban a klasszikus
művészet ismert típusai is, amelyekre könnyűszerrel bukkanhatott rá pisai tartózkodása
idején, e szobrászat tanulmányozásának szenvedélye mégiscsak más vidékről érkezett
Toszkánába. Vannak más domborművek és más szószékek is Toszkánában, amelyek
egyidősek ugyan Nicola alkotásaival, mégsem lehet őket velük összehasonlítani.
E domborművek szobrászilag általában szegényesek, és színesen csillogó mozaikok
közé besorolva mellérendelt szerepet jászanak, mint például a pisai Battistero
keresztelőmedencéjének oldalain. Nicola munkájában azonban még a szószék építménye
is egészen újszerű: míg a többi toszkánai szószék négyzet vagy tégla alapú,
a pisai keresztelőkápolna szószéke hatszögű, akárcsak az, amelyet egy dél-itáliai
művész faragott Spalatóban; az antikizáló párkányok és az oszlopok fejezetének
mintáit pedig II. Frigyes Castel del Monte-i várában találjuk meg. Mindez nem
hagy kétséget afelől, hogy közvetlen hatásról van szó; Nicola mester pisai szószéke
az összekötő láncszem a reneszánsz művészet két legkorábbi iskolája között,
különleges báját is részben ez adja.
A pisai keresztelőkápolna szószékét, alighogy elkészült, általános lelkesedéssel
fogadták. Hat évvel utóbb a szomszédos Siena székesegyházának építői kérték
föl Nicolát szószékük elkészítésére. A mester elfogadta a megbízást, így hát
Sienába kellett költöznie, méghozzá számos tanítványa kíséretében, amint ez
a korabeli okmányokból kiderült. E tanítványok közül hárman később nagy hírnévre
tettek szert: Giovanni, a mester fia, aki 1245 tájt született; a firenzei Arnolfo
di Cambio; valamint egy domonkos rendi barát, Fra Guglielmo, hármuk közül talán
a legidősebb. A sienai szószék bonyolultabb felépítésű, mint a pisai, hiszen
nyolcszögű alapra épül, noha ugyanúgy kis oszlopokon nyugszik, mint amaz. Már
felületes elemzéssel is több személy kezemunkáját különböztethetjük meg egészen
világosan a sienai szószék domborművein. Némelyek bizonyára Nicola alkotásai,
aki mindenkor az antik nyugalom és derű szerelmesének mutatkozik, és aki Sienában
még erőteljesebben fordul a klasszikus ókor felé, mint Pisában; mások meg Giovannitól
valók, aki apja eszméit mintegy megtagadva, nyugtalan lélekkel űzi alakjait
valamiféle tragikus szenvedély sodrásában, mely végül szinte szétzilálja a kép
egységét; ismét mások a száraz és hideg Fra Guglielmo művei, aki lekerekített
és egyhangú formákban dolgozik; végül itt vannak Arnolfo di Cambio munkái, aki
Nicola igazi örököseként klasszikus szépséggel és méltósággal ruházta fel alakjait.
Meglátszik persze az is, hogy az egész együttes Nicola mester irányításával
készült. Az oszlopok váltakozva hol közvetlenül a talajra, hol meg oroszlánok
hátára támaszkodnak, amint ezt számos itáliai város román stílusú homlokzatain
is megfigyelhetjük; az oszlopok fölött lóhere alakú ívek futnak körbe, az ívháromszögeket
pedig próféták és apostolok domborművű alakja tölti ki, akárcsak a pisai keresztelőkápolna
szószékén. Hanem ami igazán megcsodálni való, az a mellvédet díszítő faragott
táblák sora, az Evangéliumból vett jelenetekkel. Ezek közül is azok a legszebbek,
amelyeket Nicolának és Arnolfónak tulajdonítanak; csupa olyan alakkal, amelyek
méltók az antik művészet fénykorához.
A sienai szószék elkészültével Nicola tanítványai szétszéledtek Itália-szerte,
és amerre csak megfordultak, terjesztették az új művészet evangéliumát. A műhely-köztük
Arnolfo di Cambio - Bolognába ment, hogy ott elkészítse Szent Domonkos síremlékét,
amelynek igazi remekműnek kellett lennie, hiszen így kívánta a rendalapító hírneve
és a rend tekintélye. Az a tény, hogy a domonkos rend Bolognában ülésező nagykáptalanja
az Appenninek túlsó oldaláról hívta meg Nicola mestert vagy valamelyik tanítványát,
hogy a rendalapító síremlékét megalkossa, bizonyság arra, milyen nagy tekintélyre
tett szert a pisai iskola igen rövid idő alatt egész Itáliában. Arnolfo di Cambio
ezután Rómába ment.
Csupán egyetlen esetről tudunk, amikor Arnolfo újból találkozott mesterével.
Nicolát és Giovannit Perugiába hívták ekkor annak a Fontana Maggiore néven ismert,
monumentális szökőkútnak az elkészítésére, amely máig a város főterén áll: itt
találkozott velük Arnolfo, bár ő nem azért jött a városba, hogy részt vegyen
a munkájukban, hanem egy másik-utóbb elpusztult-kútra szóló megbízás ügyében.
A Pisanók készítette hatalmas szökőkút mindmáig megvan, tanúságot téve a pisai
szobrászok magasrendű művészetének teremtő erejéről. Elrendezése még egészen
középkori. Nagy medencéje van, oldalfalán változatos ábrázolásokkal: bűnök és
erények, pátriárkák és szentek, csillagképek, hónapok, Romulus és Remus a mondabeli
farkassal, valamint a szabad művészeteknek és Perugiának meg Rómának, a világ
fővárosának a megszemélyesítései. A kút alsó részén olvasható felirat lelkesen
magasztalja a mű alkotóit, Nicolát és Giovannit, de tudunk arról, hogy Fra Bevignate
is közreműködött e munkában. A felső medence oldalmezőin és sarkain ugyancsak
szobrok vannak, a rajta levő másik fölirat azonban már egyedül Giovanni nevét
említi. Nicola Pisano még a kút elkészülte előtt (annak befejezését fiára hagyva),
1278-ban visszatért Pisába, hogy a keresztelőkápolna homlokzatának díszítésén
dolgozzék. Hazatérte után azonban hamarosan meghalt.
Giovanni Pisano méltó folytatója volt apja magasrendű művészetének.
Jóllehet domborművei felépítésén, kompozícióján általában föllelhető apjának
az ókor szobrászi tradícióit követő fölfogása, stílusát tekintve Itáliában teljesen
új irányba, a francia gótika felé fordult. Az antik domborműveket éppúgy ismerte,
mint a francia katedrálisok szobrászatát; nyilvánvalóan több esztendőt töltött
Franciaországban. Heves mozgású figuráin nyoma sincs a formák nyugodt, világos
lehatároltságának; az alakok megnyúltak és szinte anyagtalanokká váltak. Giovanni
művészetére a túlfűtött, szenvedélyes kifejezés jellemző, amit jelentősen fokoz
a drámai fény-árnyék hatás.
Nicola valamennyi tanítványa közül éppen Giovanni volt a legkevésbé alkalmas
arra, hogy kövesse apjának az ókor művészetéből merített tanítását a derűről
és a nyugalomról. Amilyen mértékben felejtette mindazt, amit tőle tanult, úgy
mutatkozott meg egyre féktelenebbül heves és nyers művészegyénisége. Giovanni
nyilvánvaló tehetségét jelzi az, hogy meghívták Padovába, készítse el a Scrovegni-kápolnát
díszítő szobrokat. E kápolna freskóit egyébként Giotto akkoriban festette, s
Padova urainak, a Scrovegniknak vendége gyanánt még Dante is megfordult a városban.
Giovanni a Madonna mellé, amely még ma is ott áll az oltáron, két gyertyatartó
angyalt is faragott.
Giovanni Pisano 1301-ben, mintegy ötvenesztendős korában véste be nevét a pistoiai
Szent András-templom szószékébe, melyet ugyanúgy hatszögletűre alakított, mint
Nicola csaknem félszáz esztendővel korábban a maga első szószékét a pisai keresztelőkápolnában.
Mégis, mennyire más ez a mű, mennyire eltávolodott a klasszikus szépségeszménytől!
Giovanni alakjainak mozdulatait a pistoiai szószék mellvédjének domborművein
tragikus szenvedély és fájdalom uralja. Még a békésjelenetek szereplői is mintha
minden erejükkel azon volnának, hogy elfojtsák azt a különös gyötrelmet, amely
látszólagos nyugalmuk felszíne alatt szüntelenül háborgatja őket; olyankor pedig,
ha a szobrász az ártatlan gyermekek meggyilkolását vagy a keresztáldozatot ábrázolja,
alakjainak szenvedélyessége nem ismer határt: ezen jelenetek kavargó tömegei
immár mindenfajta józan mérlegelésnek ellentmondani látszanak. Még a gótika
legfájdalmasabb ábrázolásaiban sem érte el soha a szobrászat az érzelmi mélységek
kifejezésének azt a fokát, amelyet Giovanni Pisano domborművei képviselnek.
Ez a mester nem is talált követőkre; senki sem akadt, aki képes lett volna követni
a stílusát.
Giovanni Pisanót, alighogy befejezte a pistoiai szószék munkálatait - ekkor
már túl volt hatvanadik életévén -, hazahívták szülővárosába, hogy készítse
el a székesegyház szószékét, amelynek fölül kellett múlnia apja művét, amit
az a keresztelőkápolna számára alkotott. Giovanni szószékét a barokk kor pisai
tanácsurai lebontatták, és sokáig darabokra szedve hevert a székesegyház múzeumában,
de 1926-ban rendbehozták, és visszakerült eredeti helyére. Itt, a székesegyházban,
alig néhány lépésnyire a keresztelőkápolnától Giovanni munkáját jól összemérhetjük
apjáéval. Giovanni szószéke 1303 és 1310 között készült. Még a pistoiainál is
jobban uralják a szenvedélyek, és sokkal több eszmei tartalom terhét viseli,
mint Nicola negyven évvel korábbi műve a keresztelőkápolnában. Oszlopok és kariatida-szerűen
merev, ám hatalmas érzelmi erőtől feszített szoboralakok támasztják alá Giovanni
szószékét. Az egyik ilyen támasztékul szolgáló szobor, amely Pisa városát személyesíti
meg, amint egyaránt táplálja saját fiait és az idegeneket, vibráló feszültséggel
emelkedik a négy sarkalatos erényjelképes alakja meg a birodalmi sas fölött,
mely utóbbi a város ghibellin pártállására utal.
A szószéken a legnevezetesebbek a sarkokon, az íveken nyugvó szibilla-szobrocskák.
A mozdulatlanságba merevedett zárt formák, a hajlott, kontraposztban ábrázolt
figurák Giovanni Pisano szenvedélyes szobrászi felfogásáról tanúskodnak.
Arnolfo, miután elvált két pisai társától, amikor azok a perugiai szökőkutat
kezdték építeni, visszament Rómába, és itt két nagyon szép munkát készített,
amelyek még ma is az eredeti helyükön láthatók; a San Paolo Fuori le Mura- és
a Santa Cecilia del Trastevere-bazilika oltárához egy-egy baldachint. Ezek külső
felépítésükre nézve nagyon hasonlitanak egymásra; mind a kettő négy oszlopon
nyugszik, az oszlopokra négy csúcsív támaszkodik, a sarkokon pedig angyalok
és próféták szobrai állnak: ezekben a művekben mutatkozik meg kiváltképpen a
Nicola-tanítvány stílusbeli tisztasága. Az egyiken, a San Paolo Fuori le Mura
cibóriumán Arnolfo mesterjelzése is látható: Hoc opus fecit Amolfus (ezt
a művet Arnolfo készítette). E munkák befejeztével visszatért hazájába, Firenzébe,
de útközben még megállt Orvietóban, hogy megfaragja Braye bíboros síremlékét;
ez utóbb a korai reneszánsz síremlékek egész sorának szolgált mintaképül. Míg
Fra Guglielmo Bolognában készített márványkoporsója egyszerűen csak az ókori
szarkofágok alakját utánozza, Arnolfo az orvietói síremléken már baldachin alá
foglalja koporsó tetején nyugvó halott alakját: két angyal húzza széta függönyt,
hogy a halott képmása a koporsón láthatóvá váljék. A nemrégiben helyreállított,
pompás alkotás tipikus példája a gazdag fölépítésű, mozgalmas alakokkal díszített,
márványmozaikos gótikus síremlékeknek.
Itt kell még említést tennünk Lorenzo Maitaniról, Giovanni Pisano tanítványáról
is. Az orvietói székesegyház homlokzatát borító domborművei, melyeket 1310 és
133 között készített, lágyan hullámzó vonalaikkal és gyöngén megformálású alakjaikkal
nagyban különböznek mesterének zaklatott stílusától. Maitani előbb Sicnában
dolgozott, majd 1310-től egészen 1330-ban bekövetkezett haláláig ő volt az orvietói
dóm helyreállításának capornaestrója, azaz vezető mestere. Az ő nevéhez
fűződik a főhomlokzat alsó részének felépítése is és az evangelista-szimbólumok
a pilléreken. Maitani kibontakozva Giovanni Pisano szenvedélyes gótikájából
az anatómiai tudás elsajátítására, a drapériák áttetsző ábrázolására törekedett.
Szobrászata - részben a francia plasztika hatása alatt - lágy vonalszépségű,
lírikus stílussá érett.
A társadalmi viszonyok differenciálódása, a fokozódó munkamegosztás a korábbinál
összetettebb, megnövekedett igényeket támaszt az építészettel szemben. A továbbra
is jelentős egyházi építészet mellett jobban előtérbe kerülnek a világi feladatok:
Itáliában a főurak és gazdag városi polgárok nagyméretű, tágas palotái, a palazzók,
Franciaországban az egyre lakályosabb kialakítású főúri kastélyok, Németországban
a fejedelmi kastélyok s a városokban a gazdag polgárházak. Itáliában a városok
körül számos villa épült. A polgári önkormányzat erősödésének jeleként sokfelé
épül új városháza, vagy a meglevőt bővítik és korszerűsítik reneszánsz részletekkel.
A felpezsdülő tudományos érdeklődés, az oktatás szélesebb körű terjedése iskolák,
egyetemek alapítását teszi szükségessé. A könyvnyomtatással rohamosan megszaporodik
a könyvek száma, ezek tárolására az egyetemeken, kolostorokban könyvtárak épülnek.
A városi élet különböző feladatainak ellátására szervezett polgári testületek
s a céhek díszes székházakat emelnek (ilyenek pl. Velencében az ún. confraternitások
(testvérületek) székházai).
Épülnek kórházak, árvaházak, s az ókori görög és római irodalomból átvett drámai
műfaj szolgálatára egy merőben új épülettípus született, a fedett nézőterű színház.
A haditechnika fejlődése, a lőfegyverek, az ágyúk használata új védelmi rendszert
kíván. A várépítés helyet ad az erődépítésnek. A legnevesebb olasz mesterek
többnyire kiváló hadmérnökök is.
A tervezési módszer, a szemlélet változása új problémaként veti fel a városépítést.
Elméleti munkákban több reneszánsz mester foglalkozik az ideális város tervezési
kérdéseivel. Ennek során egyre erősebbé válik az épületet a környezetével együtt
alakító, nagyobb léptékű együttesek megteremtésének igénye. Elvétve már a XV.
században is, de inkább a XVI. század közepétől egységes terv szerint kiépített
városi terek létesülnek.
A világi feladatok nagyobb hangsúlya megváltoztatja az egyházi és a világi építészet
hagyományos kapcsolatát. A gótika idején a templomépítésben kialakult formák
kerültek át többkevesebb módosítással a világi alkotásokra. Most megfordítva
a világi építészet határozza meg a stílus főirányát, az egyházi művek ahhoz
igazodnak. Az egyházi építészet jelentőségét ez korántsem csökkenti. A reneszánsz
századaiban is sok művészi gonddal alakított templom épült s a feladat jellegéből
adódóan éppen ezekben valósult meg a legteljesebben a kor téreszménye.
A reneszánsz terek legkiérleltebb, mérvadó példái Itáliában keletkeztek. A
téralakítás korra jellemző sajátosságainak tárgyalásához ezért az itáliai emlékeket
vesszük alapul.
A reneszánsz rendkereső szelleme azt kívánta, hogy a tér határozott egységgé
záruljon, hogy tökéletessé kiegyensúlyozott s egy nézőpontból egyszerre teljes
egészében áttekinthető legyen. Ennek a követelménynek elsősorban a központos
elrendezés felelt meg. A reneszánsz legjellegzetesebb térformája tehát az egyszerű
vagy bővített centrális tér. Antik római mintákat követve, de részben a középkori
keresztelőkápolnák megoldását is hasznosítva különböző változatait fejlesztették
ki. Jellegzetes alaprajzi forma a kör, a négyzet, a görögkereszt s az átlós
oldalaknál félkörű fülkékkel bővített nyolcszög.
Kör alaprajzú centrális tér csak a XVI. században épült, akkor is ritkán. A
kora reneszánsz idején az egyszerű alapformák közül inkább a négyzet és a nyolcszög
alaprajzot alkalmazták, főként templomhoz csatlakozó sekrestyéknél.
Önálló épületként a legfontosabb típus a görög-kereszt alaprajzú centrális tér.
Ennél a négyezetet csegelyes kupola, a keresztszárakat harántdonga fedi. A fejlődés
során a térarányok elég erősen módosultak. A típus korai példáinál a négyezet
még visszafogott, csak a kupola magasságával emelkedik a keresztszárak fölé.
Később az arány mind feszítettebbé vált, a szélességhez mérten a magasság megnőtt,
a négyezet fölé tamburral megemelt kupola került.
A központos elrendezés bonyolultabb, a XVI. században feltűnő érett reneszánsz
változata a kilencosztású centrális tér.
A hosszházas templomok a korai reneszánsz idején többnyire latinkereszt alaprajzú,
háromhajós, bazilikális metszetű terek. A mellékhajókat kupola-sor (általában
csehboltozat vagy függőkupola), a főhajót és a keresztszárakat síkmennyezet
fedi.
A méreteket, az arányokat itt is úgy választják meg, hogy a belépéskor lehetőleg
a teljes tér egyszerre feltáruljon. Ennek érdekében a hajókat egymástól elválasztó,
boltívekkel kiváltott oszlopsorba nagy távközökkel karcsú oszlopokat állítanak.
A főhajót könnyű fafödémmel fedik a levegős térhatás, az áttekinthetőség érdekében.
A boltozat ui. erősebb alátámasztást kíván, s akkor a sűrűbben állított, nagyobb
keresztmetszetű oszlopok a tér egy részét kitakarták volna a feltáruló képből.
A fejlődés folyamán a térigény és a térforma egyre közelebb került egymáshoz.
A fejlett reneszánsz idején már elsősorban a tér egységének meg-teremtésére
törekedtek. Háromhajós elrendezés helyett a hosszházat egy hajóval alakították
ki, a hajót dongaboltozattal fedték, s hozzá kétoldalról - a mellékhajók helyén
- kápolnasort illesztettek.
A késő reneszánsz templomoknál gyakran egyesítették a hosszházas és a centrális
rendszert. Ennél a típusnál a hosszház egyhajós, kétfelől kápolnasor bővíti,
s a szentély felőli oldalához kupolás négyezettel képzett, kilencosztású centrális
tércsoport csatlakozik.
A reneszánsz építészet - a gótika erősen megbontott, magasba törő, függélyesen
tagolt tömegei helyett - a zárt hatású, a befejezettség nyugalmát árasztó, kiegyensúlyozott
tömegformákat kedveli. Példaképei ebben is az antik római alkotások.
A kor tömegeszményét maradéktalanul megvalósító itáliai palazzo vízszintesen
tagolt s fönt is vízszintes párkánnyal záruló egyszerű négyszöghasáb. Az összetett
térrendszerű centrális templomok tömegének alakításánál a reneszánsz mesterek
az arányok egyensúlyával, az egymásra utaló részek harmonikus kapcsolatával
biztosították az épület egyöntetű megjelenését.
A reneszánsz idején az előbbi korokban is meglevő építőanyagokat használták.
A falazatok anyaga általában tégla. s abból épülnek többnyire a boltívek, a
boltozatok is. Az oszlopokat, díszesebb párkányokat, nyíláskereteket rendszerint
kőből faragják. Gyakran alkalmazzák a követ téglafalazatok burkolataként. Egészében
kőből, kváderfalazattal ritkán építenek. Egyes területeken, pl. Velencében a
homlokzatokat mintában rakott színes márványburkolat díszíti.
Bolognában s Észak-Itália egyes helyein a tagozatok (pilaszterek, párkányok,
keretek) sablonnal készült terrakotta elemek. A téglafelületet többnyi-re vakolják,
de elég gyakori a fedetlenül hagyott nyerstégla-homlokzat is.
A síkfödémek, fedélszékek, nyílászáró szerkezetek fából készülnek. A tetőhéjazatok
anyaga égetett cserép vagy természetes pala, a kupolákon ólom- vagy vörösrézlemez.
A boltozatok oldalnyomásának felvételére vonóvasként gyakran alkalmaznak kovácsoltvasat.
A reneszánsz építészet a szerkezetek terén lényegesen újat nem nagyon hozott. Tulajdonképpen csak a formán, a felhasználás módján változtattak.
A reneszánsz az antik római építészet tagozatait veszi át és fejleszti tovább.
Az első időszakban a felhasználásuk kissé még bizonytalan. A firenzei kora reneszánsz
mesterei pl. a román kori toszkán építészet antikizáló (protoreneszánsz) épületeihez
fordulnak mintáért és az onnan kölcsönzött formákat középkori elemekkel társítva
alkalmazzák. Az antik emlékek tényleges ismeretén alapuló, a klasszikus szabályoknak
megfelelő formálás a fejlett és a késő reneszánsz jellemzője. A homlokzattagozásban
- az ókorhoz hasonlóan - az oszloprendek szerepe alapvető. Az oszlopok, pilaszterek
és párkányok mellett a tagozás fontos eszköze a nyílás-keretezés, s jelentősége
miatt ide kell sorolni a felületképzés különféle módszereit is.
Később az oszloppal két szintet fogtak át, s ha szükség volt rá, a főpárkány
fölött alakítottak ki attikaként második emeletet. Az ilyen nagyoszlop-rendes
homlokzat párkánya arányos volt az oszloppal s ugyanakkor az épület magasságával
is. Ez a tagolásmód a késő reneszánsz építészetben terjedt el.
Az itáliai reneszánsz palotaépítészetben a kortól és a helytől függően a tagozás,
a felületképzés különböző, az egyes városokra jellemző megoldásai alakultak
ki. A felépítés sajátosságai szerint beszélhetünk többek között firenzei, velencei,
bolognai és római palotatípusról. Ezekkel részletesebben majd az emlékek tárgyalása
során foglalkozunk.
A belső terek felületképzésének a reneszánszra jellemző vonása, hogy a külső
architektúra tagozó-elemeit alkalmazzák a belsőben is. A mérvadó mintákat a
firenzei kora reneszánsz mesterei teremtették meg.
Ott keletkeztek olyan belső terek, amelyekben a vakolt és fehérre meszelt felületet
szürkészöld színű mészkőből (az ún. pietra serenából) faragott pilaszterek,
párkányok, archivolt-ívek, keretek tagozták. A semleges alapsíkra rávetülő tektonikus
formák rajzossága a firenzei enteriőr-stílus legfőbb jellemzője. Közvetett hatása
még a XVII. században, a barokk idején is érvényesült. A tereket rendszerint
gazdag faragással díszített, kazettázott síkmennyezet fedi.
A reneszánsz korában jelentős művek építtetőinek többsége a művészethez értő
uralkodók, főpapok, főurak és gazdag polgárok köréből kerül ki. A megbízók sokszor
maguk is jól képzett, az antik műveltségben jártas humanisták. Szakértelemmel
s ízléssel tudnak beleszólni a művész munkájába.
Az építészek kevés kivételtől eltekintve világi mesterek, s majdnem mindegyik
a művészet több ágát gyakorolja. Nem ritka az olyan sokoldalú mester, aki építész,
ötvös, szobrász és hadmérnök egy személyben. A jelentős mesterek az építészet
elméletével is foglalkoznak. A XV. század végétől egyre sűrűbben jelennek meg
az építés általános kérdéseit, az arányokat, az oszloprendeket, az épület-típusokat,
a városépítészetet tárgyaló művek s az antik római szerző, Vitruvius könyvének
jegyzetekkel ellátott kiadásai. (Az építészet-teória legnevesebb képviselői
Alberti, Palladio és Vignola.)
Az építészek társadalmi megbecsülése jobb, mint azelőtt bármikor. Egy-egy neves
mester megszerzéséért szinte versengenek az építtetők. Körülöttük iskolák alakulnak,
stílusukat tanítványok sajátítják el s terjesztik Itália határain túl is. A
XVI. századtól kezdve külországi építészek is egyre gyakrabban keresik fel Itáliát,
hogy szülőföldjén ismerkedjenek meg a reneszánsszal.
Megváltozott a tervezés módszere. A középkor mesterei tapasztalati alapon dolgoztak.
A nemzedékek során leszűrődő, a gyakorlatban kipróbált szerkesztéseket alkalmazták.
A reneszánsz idején a kivitelezést tervváltozatok, modellek előzték meg. Arra
törekedtek, hogy a megvalósuló terv a teoretikus munkákban kifejtett formálási
elvnek megfeleljen.
Szerkezetek terén a középkor tudás-színvonalát alig haladták meg. Inkább az
építéstechnika fejlődött. A mechanikai kutatások eredményeként egyre jobb emelők
s egyéb szerkezetek segítették az építést.
A reneszánsz építészet a XV. század elején a közép-itáliai Toszkánában alakult
ki. Onnan terjedt át a század folyamán Itália más területeire, majd a XVI. század
kezdetén Európa országaira.
Az új stílus átvételében és meghonosításában mindenütt jelentős szerepet játszottak
az itáliai kapcsolatok és az itáliai mesterek.
Itália reneszánsz építészete
Az ókori Róma öröksége az itáliai építészetben mindig számottevően hatott. Láttuk,
hogy a román stílusnak volt olyan antikizáló irányzata, az ún. protoreneszánsz,
amely szinte az eredetinek megfelelő tisztasággal alkalmazta a klasszikus formákat.
A múltban gyökerező szemlélet, a hagyományok kötő ereje visszafogta a gótikát
is. Itáliában soha nem épültek a francia katedrálisokhoz hasonló, lendületesen
magasba törő templomterek, s a tömeget nem bontották meg támívek s fiatornyok.
A téralakításban, a tömegformálásban - római mintára - a nagy felületekkel kiterülő
faltest nyugalma érvényesült. Erről az alapról az itáliai építészet úgy léphetett
tovább, hogy amikor a humanizmus szelleméhez hűen az antikhoz tért vissza, tulajdonképpen
az addig is követett saját útját járta.
Az itáliai művészet korszakait gyakran a század olasz megnevezésével jelölik.
Eszerint a XV. század a quattrocento (quattro - négy, cento - száz, tehát a
négyszázas évek), a XVI. század a cinquecento (cinque - öt). A quattrocento
a kora reneszánsz ideje. A cinquecentóra a stílusfejlődés két szakasza esik:
a fejlett és a késő reneszánsz.
A kora reneszánsz a XV. század húszas éveitől a század végéig tartott. Legjelentősebb
központja Firenze. Ott dolgozott s onnan került ki a kor majd-nem valamennyi
kiváló művésze. Az építészetben ez a korszak az alapvetés, az elvek és a gyakorlati
módszerek kikísérletezésének ideje. Tanulmányozzák, de még nem ismerik elég
behatóan az ókor emlékeit. Az antik és a protoreneszánsz épületekről kölcsönzött
antikizáló formákkal együtt a gótikából átvett elemeket is alkalmaznak. Az új
szemlélet a térszervezésben, a tömegformálásban, a komponálásmódban érvényesül.
A fejlett reneszánsz kora a XVI. század első fele. A művészeti élet központja
s a legnagyobb építkezések színhelye ekkor az Egyházi állam fővárosa, Róma.
A művészetpártoló pápák megbízásai odavonzzák a mestereket. Mellettük iskolázódnak
a fiatalok, s ha később máshol munkához jutnak, az ott elsajátított római stílust
viszik magukkal. Az elvek ekkorra már letisztultak. Az ókor alkotásait alaposabban
ismerő, az elméletben is jártas mesterek biztos tudással, de mindig a feladathoz
illő eredetiséggel alkalmazzák a klasszikus formákat.
A késő reneszánsz idején, a XVI. század harmadik negyedében a reneszánsz világa
kezd felbomlani. Az építészetben kettős folyamat figyelhető meg. A téralakításban
nagyobb szabadságra, a mozgás élményét keltő változatosságra törekszenek. Ugyanakkor
a formálás elmerevedik. Az oszloprendek alkalmazását megmásíthatatlan szabályok
szigorítják.
A kora reneszánsz építészet vezető mesterei Filippo Brunelleschi, Leon Battista
Alberti és Giuliano da Sangallo. Mellettük jelentősek Michelozzo di Bartolomeo
és Luciano da Laurana. A művészeti köz-ponttól távolabb fekvő városok közül
a reneszánsz paloták sajátos típusainak kifejlesztésében fontos szerepet játszott
Bologna és Velence.
Filippo Brunelleschi ( 1377-1446) fiatal korában szobrászatot, aranyművességet
tanul. 1401-ben kezd szobrászként működni. Nem sokkal később Rómába megy, hogy
a helyszínen tanulmányozza az antik emlékeket, mindenekelőtt az építés, a boltozás
technikáját. Fő művei - keletkezésük sor-rendjében - a firenzei dóm (a Sta.
Maria del Fiore) kupolája, az Ospedale degli Innocenti, a S. Lorenzo templom
s a hozzá csatlakozó Sagrestia Vecchia (régi sekrestye) továbbá a Cappella Pazzi.
Valamennyi Firenzében van.
![]() |
![]() |
Michelozzo di Bartolomeo ( 1396-1472) a firenzei kora reneszánsz második nemzedékének jelentős mestere. Legfontosabb műve a város vezető családjának épített palazzo Medici.
Leon Battista Alberti ( 1404-1472) az egyetemes képzettségű reneszánsz
embertípus egyik legkiválóbb képviselője. A tudomány és a művészet szinte valamennyi
területén otthonos volt. Ismerte a klasszikus nyelveket, az ókor irodalmát,
foglalkozott joggal, teológiával, csillagászattal, matematikával, geometriával,
fontos elméleti munkákat írt a szobrászatról, a festészetről és az építészet
kérdéseiről. Firenzében a kor legnevesebb tudósainak és mestereinek baráti köréhez
tartozott. Harmincéves kora körül a pápai udvarban kapott hivatalt. Ez lehetőséget
adott számára, hogy behatóan tanulmányozza az antik emlékeket.
Nagy jelentőségű elméleti műve, a "Tíz könyv az építészetről" az ókori
szerző, Vitruvius azonos című munkája alapján tárgyalja az építészet meghatározó
tényezőit és az építészettel szemben támasztott korszerű követelményeket. Építészként
- mint kiválóan képzett humanista - arra törekedett, hogy az antik szelleméhez
hűen alkalmazza a római formákat.
Legfontosabb alkotásai Firenzében a palazzo Ilucellai és a Santa Maria Novella
templom homlokzata, továbbá a mantovai San Andrea templom.
Giuliano da Sangallo (1445-1516) a quattrocento utolsó évtizedeinek
legjelentősebb mestere. Minden munkájában arra törekedett, hogy a lehető legkövetkezetesebben
érvényesítse azokat a formálási elveket, amelyeket a firenzei művészek és humanisták
köre kidolgozott.
Fő művei a Firenze melletti Poggio a Caianóban épült Medici villa, a pratói
Madonna delle Carceri templom s a firenzei palazzo Gondi. Bár a tervező személye
bizonytalan, feltehetően az ő műve a , firenzei palazzo Strozzi is.
Luciano da Laurana (kb. 1420-1479). Dalmáciából származott, s a Velencében töltött tanulóévek után ismerkedett meg a toszkán reneszánsz nagy mestereinek stílusával. Legjelentősebb műve az urbinói herceg, Federigo da Montefeltre palotájában végzett átépítés.
Bologna. Az egyeteméről híres felső-itáliai városban a reneszánsz idején
is továbbélt a gótika számos helyi hagyománya s ez a palotaépítészetben egy
sajátos típust alakított ki. A bolognai paloták általában egyemeletesek s a
külső oldalon a föld-szinti traktus az utcára nyíló árkádfolyosó. A folytonossá
összekapcsolódó árkádok alatt zajlott a gyalogos forgalom s ott árultak a kereskedők.
Az építőanyag sötétvörösre égetett tégla, ezt többnyire nyersen, vakolás vagy
burkolat nélkül mutatták meg a homlokzaton. A tagozatok, a nyíláskeretek a nyerstégla-felülethez
illően terrakottából készültek. Az udvart kétszintes árkádfolyosó keretezi s
az emeleten sűrűsödik az oszlopállás: ott minden földszinti nyílás fölé két
keskenyebb ár. kádív kerül.
Bologna: palazzo Fava. A bolognai reneszánsz paloták egyik legjellemzőbb emléke.
Az általános típustól csak néhány kisebb részletében tér el. Utcai árkádján
a boltív féloszlopokkal tagozott pillérre támaszkodik. Emeletén - az árkádívekkel
azonos kiosztásban - az övpárkányon ülő, díszes keretű ikerablakok sorakoznak.
A homlokzatot kéttagú főpárkány zárja le, meg-emelt frízében a kis belmagasságú
tetőemelet félköríves ablakai nyílnak. Udvara az általános típusnak megfelelő.
Velence. A lagunákra épült gazdag kereskedővárosban a paloták jellegzetes
alaprajzi elrendezése a középkorban alakult ki. Az egymás mellé szorult, keskeny,
hosszú telkek egyik vége rendszerint valamelyik kanálisra nyúlt ki, a másik
pedig a két telek-sor között húzódó gyalogútra. A keskeny telket úgy építették
be, hogy középen végig udvara s mindkét végén bejárata volt. Az udvarról nyíltak
a két oldaltraktus földszintjén a raktárak. A beépítéstől adódóan a csatornára
néző főhomlokzat három függőleges szakaszra oszlott. A két oldaltraktus szélességében
lakóhelyiségek voltak, közöttük a földszinten - az udvar szélességében - a kapucsarnok,
a két emeleten pedig egy-egy nagyobb méretű, díszesebben kiképzett terem.
Velence: palazzo Vendramin-Calergi. A velencei palotaépítészet legjelentősebb
reneszánsz emléke.
Tervezője Mauro Coducci (kb. 1440-1504).
Lombardia. Az észak-itáliai tartományok közül Lombardiában volt a legelevenebb
a gótikus építészet hagyománya. A mesterek ott a reneszánszból csak a részleteket
vették át. Az új formákat festői szabadsággal, díszként rakták rá az épületre.
A lombard kora reneszánsz gazdagon díszítő stílusa a XVI. század első felében
a francia építészetre hatott erősen.
Pavia: Certosa. A karthauzi kolostor temploma a XV. század közepétől épült,
lényegében még a gótikához kötődő átmeneti stílusban. A század végén Giovanni
Antonio Amadeo (1477-1522) tervezte a homlokzatot. Ez a márvánnyal burkolt kulisszahomlokzat
a lombard reneszánsz legjellemzőbb emléke. Szinte az új stílus teljes formakincsét
megtaláljuk rajta, de a klasszikus szabályoknak ellentmondó, középkorias zsúfoltsággal.
A Colosseum-motívumok pl. román jellegű törpe-galériává állnak össze, a pilaszterek
törzsét magasdomborművű faragás borítja és így tovább.
Minden lehetséges helyre valamilyen plasztikus díszítmény vagy színes márvány-berakás
került, olyan bőséggel, hogy mögöttük már alig érezhető a felépítés tektonikus
rendje.
Fejlett reneszánsz építészet: vezető mesterei Rómában Donato Bramante, Baldassare
Peruzzi, ifj. Antonio da Sangallo és Michelangelo Buonarroti, Velencében Jacopo
Sansovino.
Donato Bramante (1444-1514). Urbino környékén született. Fiatalsága
színhelyén valószínűleg kapcsolatba került a hercegi udvar művészeivel, közöttük
Lauranával. Később Lodovico Sforza milánói herceg szolgálatába szegődött, ott
Leonardo volt rá nagy hatással. Sforza uralmának megdöntése után, amikor a francia
csapatok 1499-ben elfoglalták Milánót, a művészetek akkor fellendülő központjába,
Rómába költözött. Ott keletkeztek azok a munkái, amelyekkel a reneszánsz fejlődésében
új korszakot nyitott.
Milánói művei közül a legfontosabb a San Satiro templom sekrestyéje, a római
nagy alkotások közül pedig a Tempietto, a Vatikáni palotaegyüttes kiépítése
és a San Pietro terve. Bizonyos megszorítással az ő életművébe sorolható a Todiban
álló Madonna della Consolazione, amelyet egyik követője, Cola da Caprarola feltehetően
a mester terveinek felhasználásával épített.
Baldassare Peruzzi (1481-1536). A fejlett reneszánsz egyik legnagyobb római mestere. A San Pietro építésén Bramante mellett dolgozott, később éveken át a székesegyház vezető építésze volt. Egyéni stílusát a biztos arányérzékre valló, választékosan finom formálás jellemzi. Legfontosabb római művei a villa Farnesina és a palazzo Massimi.
ifj. Antonio da Saugallo ( 1484-1546) a neves építész dinasztia egyik
legtehetségesebb tagja. Bramante, majd Peruzzi mellett dolgozott. Élete utolsó
éveiben a San Pietro vezető mestere volt. Legfontosabb munkája a római palazzo
Farnese.
Róma: palazzo Farnese. A fejlett reneszánsz idején kifejlődő római palotatípus
legjellegzetesebb képviselője. Alaprajzi elrendezése a firenzei palotákéhoz
hasonló. Négyszögű belső udvarát a földszinten nyitott árkádsor, az emeleteken
zárt folyosó keretezi, s azt veszik körül mind a négy oldalról egy traktussal
a háromszintes szárnyak. Az udvar azonban itt már elvesztette a korareneszánszra
jellemző zártságot. A főbejárat felől háromhajós, boltozott kapucsarnokon át
közelíthető meg, s azzal szemben egy átjáró vezet tovább a kertbe. Az alaprajz
tehát nem a központi udvarra, hanem az épület hosszán áthaladó tengelyre szerveződik.
Michelangelo Buonarroti (1475-1564) a század legnagyobb és legeredetibb
művészegyénisége. Neveltetése és látásmódja szerint elsősorban szobrász volt,
de felülmúlhatatlan remekművekkel gazdagította a festészetet és az építészetet
is. Erőteljes, egyéni stílusában már a barokkra utaló formálási elvek jelentkeznek.
Szoborszerűen plasztikus épületeit a fény-árnyék játéka gazdagítja festői hatásúvá.
Építészi munkásságának legjelentősebb emlékei a firenzei Sagrestia Nuova, Rómában
a San Pietro és a piazza di Campidoglio együttese.
Későreneszánsz építészet: legjelentősebb mesterei Vignola és Palladio.
Német területen a reneszánsz a XVI. század elején kezdődött s a XVII. század
közepéig tartott. Az új stíluselemek feltűnése az első időszakban még eléggé
véletlenszerű. Csak a XVI. század második felében jut fokozottabb jelentőséghez.
Akkor bővülnek régebbi kastélyok új reneszánsz szárnnyal, s akkor alakulnak
ki az Itáliával szoros kapcsolatban álló gazdag kereskedővárosok - Augsburg,
Nürnberg, München - patrícius lakóházain a stílus jellemző helyi vonásai.
A zsúfolt beépítésű városokban a lakóházak többnyire keskeny, mély telekre épülnek.
A lefedésük meredek hajlású nyeregtető. Az utcára néző homlokzatot több emeletes,
gazdagon díszített, lép-csős oromzat zárja le. A részletképzésben észak-itáliai
formák keverednek a francia építészetből átvett elemekkel és németalföldi díszítőmotívumokkal.
A német reneszánszjelentős emlékei a heidelbergi várkastély és a nürnbergi Pellerhaus.
Csehországban a reneszánsz a XVI. század második negyedében honosodott meg.
Első jelentős emléke, a prágai Hradzsin közelében álló Belvedere itáliai mesterek
munkája. A földszinten oszlopos árkádsorral körülvett, egyemeletes nyaraló-kastélyt
I. Ferdinánd német-római császár, magyar és cseh király építtette.
A néhány évtizeddel később keletkezett Bucovice-i kastély, a reneszánsz egyik
legszebb csehországi alkotása, szintén itáliai mestertől való. Tervezője az
erődépítészként Magyarországon is többször foglalkoztatott Pietro Ferrabosco.
A négyszög alaprajzú, belső udvaros kastélyt a XVII. században elég erősen átalakították.
Fő ékessége, az udvart három oldalról övező loggia azonban érintetlenül megmaradt.
Az itáliai példák nyomán kifejlődő, de amellett német hatást is befogadó cseh
reneszánsz jellegzetes emléke a prágai Schwarzenberg palota. Az udvart kétoldalról
közrefogó szárnyépületek az utca vonalára merőlegesen helyezkednek el. Több
szintes, keskeny homlokzatukat német jellegű oromzat koronázza. Közöttük pártázattal
záródó kerítésfal húzódik. A teljes felületet a cseh reneszánszban gyakran alkalmazott,
gyémánt kvádert mintázó sgraffito díszíti.
Lengyelországban a reneszánsz első nagyhatású műve a királyi palota, a krakkói
Wawel átépítése. A XVI. század első harmadában végzett munka mesterei olaszok
voltak. Az együttes legszebb része a szabálytalan négyszögű udvart körülfogó
három-szintes loggia.
Az új stílus lengyel földön kibontakozó, sajátosan hazai irányzata a pártázatos
reneszánsz. Jellemző motívuma a vakárkádsorral tagozott s díszes pártázattal
záródó, a tetőt eltakaró felépítmény.
Így épült többek között a XVI. század második felében a Sandomierz-i városháza,
a XVII. század elején pedig a pártázatos stílus legnevesebb emléke. a Baranów-i
várkastély.
Oroszországban a reneszánsz a XV. század végétől a XVII. század közepéig tartott. Kialakulásában jelentős szerepük volt az itáliai mestereknek. A stílus azonban itt már az indulásnál helyivé színeződött. Térformálásban, a tömeg képzésében az itáliai mesterek is a középkori orosz építészet hagyományaihoz igazodtak. A kor legjelentősebb emléke a moszkvai Kreml nagyszabású együttese.
/A reneszánsz festészet előzményei (Giotto művészete, sienai festészet); az érett reneszánsz korának festészete és szobrászata; a flamand művészet; a francia és angol reneszánsz, valamint Michelangelo korának művészete a következő anyag témája./
- feladatok -