Ebben a részben a nyugati filozófia kezdeteiről lesz szó. Ízelítőt kapunk az ezzel a korszakkal kapcsolatos azon nehézségekből, amelyek a szóban forgó korszakból fennmaradt szövegek értelmezésével kapcsolatosak. Ezeket a nehézségeket szem előtt tartva tanulmányozhatjuk a hozzáférhető töredékeket és egyéb közléseket.
A filozófia i. e. 6. századtól Szókratészig terjedő korszakát preszókratikus filozófiának nevezzük. Az elnevezés arra utal, hogy ez a korszak Szókratész előtti.
A Szókratész előtti filozófiák megegyeznek abban, hogy töredékek formájában maradtak fönn. A töredékekről a következőket kell tudnunk:
A preszókratikusok töredékeinek (fragmentumainak) és a róluk szóló beszámolóknak (testimóniumoknak) legteljesebb gyűjteményét Hermann Diels és Walter Kranz készítette, amelynek A preszókratikusok töredékei a címe. Ebben a gyűjteményben viszont nem csak a preszókratikusok, hanem a szofisták töredékei is szerepelnek. Összesen 83 filozófus szerepel a műben, ami ennek megfelelően 83 fejezetre bomlik. Minden fejezet egy A és egy B részből áll: az A részben vannak az adott filozófusra vonatkozó közlések (testimóniumok), a B részben találhatók az eredeti töredékek (fragmentumok). A preszókratikusokra - és persze a szofistákra is - ezen könyv szerint hivatkozunk. Például: Hérakleitosz A 1 a Hérakleitoszról szóló első testimóniumra utal, Hérakleitosz B 11 a Hérakleitosz tizenegyedik töredékére.
I. e. 640-639. (624-623), Milétosz - i. e. 546-45. Hagyományosan a legkorábbi görög természetfilozófusnak tartjuk. Akméját i. e. 585-581 körül valószínűsítik. Kronológiai fogódzó az általa előre jelzett, i. e. 585. május 28-i napfogyatkozás (mely a méd-lüd csata napjára esett). Examüosz és Kleobulina fia, a Thelidák leszármazottja; föníciai származása kétséges (per contra vo. Hérodotosz I. 146.). Kroiszosz seregeinek átkelését a Halüszon úgy oldotta meg, hogy a folyót új mederbe terelte. Szövetségi politikájának köszönhetően Milétosz volt az egyedüli város, amely elkerülte a perzsa uralmat. A fenyegetett ióniai városoknak Theosz székhellyel ión szövetség szervezését javasolja, míg a többi városnak önálló közigazgatást tanácsolt. A közügyektől korán visszavonult. Föníciai utazásairól szóló tudósítások kétes hitelűek. Idős korában valószínűleg járt Egyiptomban. I. e. 582-581 körül kaphatta meg a szophosz (bölcs) címet. Platón (Theaitétosz 174a) egy világtól elrugaszkodott bölcsről tudósít, aki a csillagok tanulmányozása közben beleesett egy gödörbe. A bölcs életrevalóságát erősíti ezzel szemben Arisztotelész története (Pol. 1259a.), amely szerint Thalész jelentős haszonra tett szert az olajsajtolókkal való spekulációval.
I. e. 610-609., Milétosz - i. e. 547-546 Praxiadész fia. Kronológiailag cáfolható, hogy Szamoszban, Polükratész türannosz környezetében élt volna (Apollodórosz szerint, lásd Diog. Laert. II. 3.). Neki tulajdonítják egy nap-óra és éggömb szerkesztését, egy Földet és tengert ábrázoló térkép elkészítését, valamint a gnómon felfedezését. Theophrasztosz szerint (vö. Simpl. Phys. 24.13.) Thalész tanítványa, majd követője. Elsőként foglalta írásba (prózába) tanítását a preszókratikus gondolkodók közül.
I.e. 585-584., Milétosz -i. e. 526-525. Akméját i. e. 546-545-re teszik. Eurüsztratosz fia. Valószínűleg Anaximandrosz tanítványa. A feltételezések szerint Anaxagorasz "költőibb terminológiájához" képest (vö. Simpl. Phys. 24.17.) az "egyszerű és mesterkéletlen" ión nyelvjárást használta (Diog. Laert. II. 3.).
I. e. 500-496., Klazomena - i. e. 428-427., Lampszakosz. Hégiszibolosz vagy
Eubulosz fia. i. e. 430-479-ben érkezik Athénba. Periklész barátja. Hatott Euripidészre,
s valószínűleg Szókratészre. Feltételezések szerint i. e. 456-455-ben száműzi
őt Thuküdidész, Periklész ellenlábasa, majd i. e. 445-444-ben amnesztiát kap.
Később, i. e. 433-430-ban Kleón száműzi istentelenség vádjával. Ekkor megy Lampszakoszba.
Arisztotelész szerint (Metaph. 984b 18.) a klazomenai Hermetimosz volt a mestere.
Krotóni, az I. e. V. sz. közepén élt. Püthagorasz tanítványa. A püthagoreus
iskolák feloszlatása után vándorfilozófus lesz. Járt Szicíliában, Thébában (Platón
szerint - Phaid. 61e. - Kebész itt hallgatta Philolaosz előadásait). Ciceró
azt írja (Gr. 3.139.), hogy a tarentumi Arkhütasz tanára - ami kronológiailag
nem zárható ki. Szatürosz említi, hogy Platón három püthagoreus könyvet vásárolt
tőle száz mináért (Diog. Laert. Ill. 9.), s Herrnipposszal egyetért abban, hogy
Platón valószínűleg visszaélt a könyvekkel, ezek alapján írta meg - állításuk
szerint - a Timaioszt.
Krotóni. Akméját i. e. 520 körülre teszik. Reirithosz fia, Püthagorasz Ifjabb
kortársa és követője. Élettani, természetfilozófiai vizsgálódásokat végez. Faborinus
szerint ő állította össze az első természetfilozófiai értekezést.
I.e. 544-540., Epheszosz -i. e. 480. Akméját i. e. 504-501-re teszik. Bloszón (vagy mások szerint Hérakón) fia. Előkelő, régi epheszoszi családból származik. A várost alapító Androklosz nemzetségének tagjai a "baszileusz" kitüntető címet viselték. Erről az őt megillető címről fivére javára lemondott (Diog. Laert. IX. 6.). Az epheszosziakkal kölcsönösen megvetették egymást. A gyerekekkel Artemisz temploma előtt kockázó Hérakleitosz városlakókat elutasító szavai mellett (Diog. Laert. IX. 3.) Heidegger a kemencénél melegedő gondolkodó hívogató hangját (Arist. P. A. 645a 17.) is meghallja. Személyes kapcsolatban volt I. Dareiosz perzsa királlyal. "Rejtélyesnek" "homályosnak" nevezik (a szatirista phliuszi Timón - Diog. IX. 6., illetve Cicero in: De finibus II. 5.15., vö. Clem. Alex. Strom. 5.89.).
I. e. 580-577., Kolophón - i. e. 485-430., Elea. Apja Dexiosz (vagy Dexinosz
vagy Orthomenész). Miután az arisztokrácia hatalmát egy türannosz uralkodása
váltotta fel Kolophónban, i. e. 555 körül száműzték. Megpróbálja visszatérését
előkészíteni, ám Kolophón méd elfoglalása után (I. e. 546-545 körül) elhagyja
Ióniát. Görög városállamokban vándorol, főleg Szicíliában; költő és énekes:
valószínű, hogy saját verseit énekelte és nem másokét. Bizonyosan nem volt homéroszi
rhapszodosz. A doxográfusok által egyöntetűen állított eleai tartózkodása nem
erősíthető meg. Theophrasztosz szerint Anaximandrosz tanítványa; Arisztotelész
szerint Parmenidész tanára. Versmértékben írt (hexameter, jambikus trimeter).
Diogenész Laertiosz szerint (IX. 20.) kétezer sort írt Kolophón alapításáról
ás Elea gyarmatosításáról.
Eleai, i. e. 540-ben született. Akméját i. e. 540-501-re teszik. Plutarkhosz szerint ő adott alkotmányt (politeía) Eleának (Adv. C. 32. 1 126a). Xenophanész tanítványa ás követője (ezt biográfiailag megerősíti, hogy Xenophanész Eleában halt meg). A püthagoreus Ameiniász is hatott gondolkodására (Diog. Laert. IX. 21-25.). Nem valószínűsíthető, hogy Athénban járt volna (per contra vö. Plat. Parm. Laert. 127b)..Miként Xenophanész, ő is tanköltemény formájában rögzítette tanítását.
I. e. 495-480., Kolophón - i. e. 430., Elea. Akméját i. e. 464-481-re teszik. Apollodórosz szerint nemzőatyja Teleutagorasz, nevelőapja pedig Pürész fia, Parmenidész. Zankléban, Katanában és Eleában élt. Az eleai türannosz elleni összeesküvés leleplezésekor ölték meg (Diog. Laert. IX. 26-27.). Ennek hiteles története a ma ismert adatok fényében nem rekonstruálható.
Most következzen mindenki örömére három teszt, amelyeknek minden kérdése megválaszolható az olvasmányjegyzék kötetei alapján.
1. | Mikor jelent meg a filozófia görög földön? |
2. | Kik voltak a legfontosabb preszókratikus filozófusok? |
3. |
|
4. |
|
5. |
|
6. |
Alapfogalmak.
|
7. | Ki Immanuel Bekker, és mi volt a jelentőssége? |
8. | Parmenidész és Melisszosz miért nem természetfilozófusok Arisztotelész szerint? |
9. | Ki volt Szimplikiosz és kb. mikor élt? |
10. | Mi az apeiron? |
11. | Ki tanította több kozmosz létezését? |
12. |
|
13. |
Kitől származik és hogyan értelmezhető a következő szöveg: "amikből keletkezésük van a dolgoknak, azokban lelik pusztulásukat is szükségszerűen, mert büntetést és váltságdíjat fizetnek egymásnak jogtalankodásukért az idő rendje szerint"? [kulcsszavak: epikus nyelvhasználat, jogi terminológia, a "dolgok" kifejezés minőségekre utal nem tárgyakra] |
14. | Milyen különböző típusú tanítások vannak a kozmosz arkhékból való létrejöttére?
+1 Fejtse ki fél oldalban, hogy mik a korai görög filozófiai nyelv sajátosságai! |
15. | Mi a megismerés kettőssége Parmenidésznél és Hérakleitosznál? to onta, to pán, phüszisz |
16. | Hány jelentése van a "Logosz"-nak? |
17. | Hogyan értelmezhető Hérakleitosz B1 ?
"Noha ez a Logosz örökké létezik, az emberek képtelenek megérteni mind azelőtt, hogy hallották volna, mind azután, hogy először hallották, mert bár minden e Logosz szerint történik, mégis olyanok [az emberek], mintha nem tapasztalták volna meg azokat a beszédeket és dolgokat, amelyeken én végigvezetem őket, és amelyeknek mindegyikét fölbontom annak valódi természete szerint, és megmutatom, hogyan van, a többi ember azonban ugyanúgy nem veszi észre, amit ébren művel, mint ahogy elfelejti, amit álmában tett." Milyen értelemben használja a "Logosz"-t? |
18. |
|
19. |
|
20. |
Mi Empedoklész tanítása? |
21. |
Mi az amplifikáció? |
22. |
|
23. |
Hogyan értelmezhető:
|
24. | Melyik antik filozófiai "iskolához" tartozott... Thálész Alkmaión Philolaosz Leukipposz Anaximenész Melisszosz Empedoklész |
25. | Hagyományosan kit tekintünk a következő filozófusok mesterének? Parmenidész Püthagórasz Anaximandrosz Zénón Démokritosz Empedoklész |
26. | A következő filozófusoknál mi az arkhé? Anaximandrosz Anaximenész Démokritosz Empedoklész Hérakleitosz Parmenidész Püthagórasz Thálész |
27. | Kit sorol föl Platón a hét görög bölcs között az első helyen? |
28. |
Platón Szókratészen kívül más filozófust is hallgatott. Ki ez a filozófus, és kinek a közvetett tanítványa? |
29. |
Platón egyik dialógusának címe egy eleai filozófus nevét viseli. Mi a dialógus címe? |
30. |
Szókratészt ie. 399-ben kivégezték Athénban, többek között istenkáromlás
vádjával. Előtte egy filozófust szintén hamis vádak alapján perbe fogtak
és kivégeztek Athénban.
|
31. |
Szókratész milyen értelemben jelent korszakhatárt a görög filozófiában? |
32. | Mi a szent tetraktüsz, és hogyan értelmezhető mint szimbólum? |
33. | Kiket tekint az angolszász filozófiatörténeti hagyomány posztparmenideánusoknak, és miben nevezi meg a jelentőségüket? |
34. | Ismertesse vázlatosan Püthagórasz harmóniaelméletét! |
35. | Határolja körül a filozófiai tanköltemény fogalmát! |
36. | Mit jelentenek a következő kifejezések, és mely filozófusokra jellemző? gnómon daimón maniá |
37. | Milyen értelemben tagadható az empedoklészi zárt kozmológiai sémában fellépő ellentétek szukcesszivitása? |
38. | Hogyan kapcsolja össze Hérakleitosz a lélek és a Logosz fogalmát? |
39. | Hogyan különül el a pszühé és az éthosz fogalma Hérakleitosznál? |
40. |
Ki tanítja, hogy...
|
41. | Milyen filozófiatörténeti utalás rejlik a képekben? |
- megoldás -