Platón: Az állam 476C-535A
Kérdések
- Mely három képesség között tesz Szókratész különbséget? Jellemezze ezeket
a szerint, hogy mire vonatkoznak, egymáshoz képest hol helyezkednek el, hogyan
nevezzük azt, aki valamelyiknek a birtokában cselekszik stb.!
- Kiből lehet jó filozófus Sz. szerint (legalább öt kritérium)?
- Mi alapján ítéli Sz. alkalmatlan nevelőknek a szofistákat?
- Ismertesse részletesen a naphasonlatot (a látás képessége és a lélek megismerő-képességének
analógiája)!
- Ismertesse a megismerés négyféle módját, s közölje azt is, ezek a módok
milyen tárgyakra vonatkoznak! Ügyeljen a fokozatosságra is!
- Mit ismer meg fokozatosan a barlangi rabságából felszabadult ember?
- Mi a helyes nevelés Sz. szerint?
- Mely tudományok szükségesek egy filozófus számára és miért? Ügyeljen a
tartalom diktállta sorrendre!
Válaszok
- A három képesség: tudás, vélemény, nem-tudás. Ezek közül a tudás a legfontosabb,
amely a létezőre vonatkozik. A nem-tudás a nem-létezőre vonatkozik, s igazából
nem is képesség, csak annak hiánya. A kettő között helyezkedik el a vélemény,
mely részesedik a tudásból és a nem-tudásból is, és a keletkező (és pusztuló),
vagyis változó dolgokra vonatkozik, nem pedig a lényegre, mint a tudás. A
tudást kedvelők a filozófusok, a véleményt kedvelők csak filodoxusok.
- Jó filozófus csak az lehet, aki
a) az örökké változatlan létezőt ragadja meg.
b) szerelmes abba a tudományba, amely felvilágosítást ad a lényegről, nem
is hajlandók lemondani róla, illetve az igazságot szeretik, a hazugságot gyűlölik
(mert ahhoz ragaszkodik, ami szerelméhez tartozik, a bölcsességhez pedig a
legszorosabban kötődik az igazság).
c) jó emlékezőképességgel rendelkezik, tehát jól tanul.
d) mértéktartó.
e) igazságos.
f) szelíd.
g) emelkedett gondolkodású.
- Mert kihasználva a tömeghangulatot túlzó formában helyeselnek vagy lehurrognak
véleményeket, s ezzel csak erőszakosan (akár polgárjogaitól való megfosztás,
pénzbírság vagy halálbüntetés útján), nem pedig az igazságnak megfelelően
járnak el. Ráadásul úgy járnak el, hogy nem igaz nézeteket, de a nagy tömeg
nézeteit hirdetik mint bölcsességet: a tömeg ösztönét és kedvtelését tanulmányozzák,
nem pedig a lényeget.
- A szem, a látás képessége révén a tárgyakat nézi. Ám ahhoz, hogy a tárgyak
láthatóak legyenek, egy közeg kell, mégpedig a fény. A fény létoka pedig a
Nap.
Ehhez hasonlóan a megismerés képessége révén ismeri meg a lélek a dolgokat.
Ám a megismerésnek is van egy sajátos közege, az igazság és a valóság fénye
világítja meg, mely által eszesnek tekintjük a megismerést. Ennek a létoka
pedig a jó ideája. Ezáltal ismerheti meg a lélek az ideákat. (A jó ideája
megelőzi a többi ideát, mert azok létoka.)
- A legalsóbb szintű megismerés a találgatás, ami a látható világ tárgyainak
tükörképére irányul.
A hit által a látható világ tárgyait ismerjük meg.
Az értelem a geometria tárgyaira, a látható világ formáira irányul (minden
következtető gondolkodás ilyen, a matematika is, mert az sem tárgyakkal, hanem
viszonyokkal foglalkozik).
Az ész formái, amelyekkel foglalkozik, egyáltalán nem rendelkeznek látható
világbeli megfelelőkkel, tárgya a feltétel nélküli lényeg.
- A barlangban csak árnyképeket és emberek tükörképét látja, majd a tüzet,
a dolgokat magukat, az égitesteket és magát a napot. De szeme csak fokozatosan
szokik hozzá az erős fényhez.
- A nevelés a mindegyikünk lelkében meglévő képességet bontja ki. A nevelés
azonban nem egyoldalú, nem csupán bizonyos képességekre terjed ki: az egész
léleknek kell más irányba fordulni, mint addig (mert addig is fordult valamerre,
de az nem a helyes irány volt). A gondolkodás erénye, melyet fejleszteni kell,
nem hasonlít a testi erőkhöz, mert azokat fejleszteni lehet, a gondolkodás
azonban teljes egészében megvan az emberben, csak nem jó irányba fordulva.
- Minden, amit egy filozófusnak tudnia kell, abból a szempontból különül
el, hogy a lényeghez és az igazsághoz vezet-e vagy csak a keletkező dolgokhoz.
Ezért a számtan fontos, mert a szám (de nem az egy) ösztönöz bennünket a gondolkodásra
és a lényeghez való eljutásra, hiszen mindig összehasonlítunk általuk, azaz
az mindig valami ellentéteset is látunk vele együtt. A mértan is lényeges,
mert a lelket az igazság felé húzza. A szilárd testek tana következik, mert
ez a harmadik kiterjedésről is számot ad (azaz három dimenzióban gondolkodik),
s ezért a mértan két kiterjedésű tárgyai után következik. A csillagászat ezután
jön, mivel az a három dimenziós tárgyak mozgásával foglalkozik. Ám ebből is
csak az igazi csillagászat érdekes, mely a láthatatlan dolgok megismerésére
adhat példát, nem pedig a változékony égbolttal való foglalatosság. Az összhangzattan
a számtanhoz hasonló arányokat tanít meg nekünk. Mindegyikük koronája azonban
a dialektika, amely egyenesen a változatlan lényegre vonatkozik, s célja a
jó megismerése, igaz véleményéhez nemcsak eljut, de azt képes meg is indokolni.