Hume: Tanulmány az emberi értelemről
I-VII fejezet
Kérdések
- Miért tartja fontosnak Hume az emberi elme vizsgálatát?
- Honnan erednek az eszméink (ideáink), s milyen érvekkel támasztja ezt alá
Hume?
- Hogyan osztja fel Hume az értelem tárgyát fajtáira? Térjen ki a tudományágakra
is!
- Milyennek tekinti Hume ok és okozat viszonyát?
- Mely eszméket említi Hume a metafizika kapcsán mint homályos, de minduntalan
felbukkanó eszméket?
Válaszok
- Először is a metafizikát kívánja általa kigyomlálni: elvenni belőle mindazt,
ami homályos, hamis, babona. De pozitív haszna is van ennek: az elme tevékenységei
illékonyak, már megkülönböztetésük is jelentős dolog. A csoportosítás során
rendszerezzük ezeket a tevékenységeket, amelyek "titkos rugóként"
mozgatják ténykedésünket a világban.
- Minden ideánk benyomásból ered. Azaz minden ideánk - gyengébb képzetünk
- a benyomások - elevenebb képzetek - lenyomata. Először is, ha elemezzünk
gondolatainkat, azt tapasztaljuk, hogy minden (összetett) ideánk olyan ideákból
származnak, amelyek valamely megelőző képzetből származnak. Másodszor, ha
valaki nem képes érzékelni (mert pl. nem lát), nincs benne egyetlen idea sem,
amely az adott érzékszervhez kapcsolódna (pl. a színek). Ám van egy ellentmondó
jelenség: ha valaki egy színárnyalatot sohasem látott, a többiből képes a
képzelete segítségével elgondolni (pl. egy világoskék árnyalatot az amellett
lévő színekből).
- Az emberi értelem eszmék közötti viszonyra és tényekre oszlik. Az elsőbe
a mértan, az algebra és a számtan tartozik, melyek szemléletileg nyilvánvaló
tételekből állnak. A tények nem tudhatják maguknak az előbbiekhez hasonló
szilárd bizonyosságot. Egy ténybeli kijelentés sohasem tartalmazhat ellenmondást
(a nap holnap nem kel fel, könnyen elgondolható).
- Már a IV. fejezetben kijelenti, hogy e viszony nem a priori. A dolgokban
nincsen benne keletkezésük oka, sem az a hatás, amelyet kiválthatnak. Ok és
okozat között tehát tapasztalat útján tételezünk viszonyt. Ha egy dolog egyszer
valamely összefüggésben előfordul, majd újra meg újra, arra következtetünk,
hogy ez az összefüggés nem véletlen. A szükségszerűség bizonyosságát ugyanakkor
nem éri el, mert mindenkor csak ténybeli tapasztalatról van szó. Az V. fejezetben
Hume azután szükségét látja, hogy ehhez a valóban fontos problémakörhöz mégse
csak az esetlegességet kapcsolja, így megállapítja, hogy a szokás az az elv,
amely az ok és okozat közti megegyezést kiváltja, így nem kell minduntalan
emlékezetünkbe idézni a két történést, hanem egy elvet kapunk, amely nem az
okság elve, hanem a szokásé.
- Az erő, az energia és a szükséges kapcsolatok. Ezeket később mintegy szinonimaként
használja Hume, s a szükségszerű kapcsolatra koncentrál. Ezt két lépésben
vizsgálja. A külső dolgok esetében nem tapasztalhatunk szükségszerű kapcsolatokat
ok és okozat között. Mivel a külső dolgokból ez az eszme nem származhat, H.
az értelmi tevékenységen belül folytatja vizsgálódását. Elismeri, hogy valamiféle
erőnek tudatában vagyunk, de az, hogy akaratunk hogyan hat testünkre, rejtélyesnek
találja. Ezért először (a) a test és lélek kapcsolatának problémáját firtatja.
A lélek legfinomabb gondolata hat a legdurvább testrészre - de ha lenne valamilyen
erő, mely a kettő között közvetítene, tudnunk kellene róla. Másrészt (b) nem
minden testrészt befolyásolhatunk akaratunkkal, tehát ha volna valamiféle
erő, akkor tudnánk, hogy miért csak eddig terjed a határa bizonyos esetekben,
s miért van korlátozva (egy béna is akarja, hogy mozogjon egy végtagja, de
mégsem képes mozgatni). Végül (c) az akarat nem közvetlenül a testrészekre
hat, hanem az idegekre, izmokra, életnedvekre. Ennélfogva az erő fel nem ismerhető,
nem állítható tehát, hogy a szükségszerű kapcsolat fennáll.