Rousseau: A társadalmi szerződésről
I-II. könyv
Kérdések
- Hogyan jellemzi R. az eredeti állapotot?
- Mi jellemzi a megállapodást (a szerződést)?
- Különböző viszonylataiban milyen névvel illeti R. a közakaratot, illetve
annak tagjait?
- Ismertesse a R.-i szabadságfölfogás néhány vonását?
- Mi jellemzi a tulajdont R.-nál?
- Mi jellemzi a törvényhozót és miért szükséges a megléte?
- Mi a törvény és ennek milyen felosztását kínálja R.?
Válaszok
- Az ember szabadnak született, olyan állapotban élt, ahol nem volt jog,
mert az megállapodás kérdése. A legrégibb természetes állapot a család, de
nem erre épül a társadalom, mert az nem természetes kötelék, egy idő után
felbomlik (ha mégsem, az mesterséges: megállapodás eredménye). Az ember célja
az önfenntartás, első figyelme önmaga felé irányul. Ebben nem az erősebb joga
irányít, hiszen az csupán fizikai hatalom, nem jog (nem megállapodás eredménye),
ez puszta erő.
- A megállapodás egyhangú döntést feltételez. Még a többségi szavazásnál
is fel kell tenni, hogy egyszer mindenki igennel szavazott, amikor megalapították
a szervezeti formát. Nem az erősebb leigázó hatalmából jött létre a társulás,
hanem abból kifolyólag, hogy az önfenntartáshoz szükséges erő az egyén képességeit
meghaladta, és csak az egyének csoportja volt képes az önfenntartást véghezvinni.
Ez a társulásnak olyan formája, ahol a köz egész erejével védi és oltalmazza
minden tagjának személyét és vagyonát, és változatlanul csak önmagának engedelmeskedik,
de ez az önmaga már nem az a természeti állapotban leledző ösztönlény, hanem
a társadalmi szerződés teremtette "közösségi én". A közakarat érdekében
mindenki lemond önmagáról és minden jogáról, az általános akarat alatt egyesülnek,
és mindenki az összesség része.
- A köz állam, amennyiben elvont, nem cselekvő, főhatalom, amennyiben cselekszik
és hatalom, ha más alakulatokkal vetik össze. A társulás tagjai teszik ki
a népet, külön-külön polgárok, amennyiben a főhatalom részesei és alattvalók,
amikor az állam törvényeinek vannak alávetve.
- A társadalomban is szabad mindenki, de nem a természetes állapothoz hasonlóan:
itt az általános akarat az ő akarata, nem lehet magánvéleménye sem. Aki ellenszegül
az általános akaratnak, az nem szabad, mert szabadságát éppen ettől az általános
akarathoz tartozásból nyerte. A közösségnek joga van ezt az embert visszakényszeríteni
a szabadságba. Van természetes szabadság, amelynek az egyén ereje szab határt
(mindent megtehet, mindent megszerezhet, amit akar és tud), és van polgári
szabadság, melyet ugyan korlátok közé szorít az általános akarat. A polgári
szabadság teszi lehetővé az erkölcsi szabadságot is, mert míg a természeti
állapotban élünk, az ösztönök rabjai vagyunk, de a polgári társadalomban a
magunk alkotta törvényeknek engedelmeskedünk.
- A csatlakozás után a birtoktárgy a főhatalom kezébe megy át, ekkor lesz
tulajdonná. A természeti állapotban az első foglalás az, amikor valaki egy
addig nem birtokolt területet a magáénak tud. Ez azonban csak akkor lesz jog,
ha a tulajdonjog érvényesül (addig ugyanis bárki elveheti a földdarabot).
Ehhez az kell, hogy (a) még senki se lakja a területet, (b) csak akkora részt
foglaljanak, amennyire a létfenntartáshoz szükség van, (c) munkával és műveléssel
vegyék birtokba a területet. A magánjog tehát mindig alárendelődik annak a
jognak, hogy a közösség birtokolja a területeket.
- A törvényhozó különleges személy: mivel az egyén látja a jót, de elveti,
a köz pedig akarja a jót, de nem látja, olyasvalaki kell törvényhozónak, aki
ezt a kettőt magában hordja. Távoli korok számára, jórészt a semmiből alkotja
meg a törvényeket, "Istennek kell lennie". Fölötte áll mindennek,
mivel ő alkot, az alaptörvényen kívül helyezkedik el, mivel ő alkotja meg.
- A törvény az általános akarat megnyilvánulása, a tárgyuk mindig általános,
nem az egyedi ember és nem az egyedi eseményeket tekinti. Formái: (a) politikai
törvény vagy alaptörvény, az államot rendezi be, (b) polgári törvények, melyek
az organizmus részeinek egészhez való viszonyát tartalmazzák, végül (c) büntetőtörvények,
melyek ember és törvény között állnak fönn.