Kant: A tiszta ész kritikája
Előszó az első és a második kiadáshoz és a Bevezetés
Kérdések
- Milyen definíciót ad K. a tiszta ész kritikájáról a mű elején? (Mi a tiszta
rész meghatározó vonása?)
- Ismertesse a "kopernikuszi fordulat" fogalmát!
- A kritikának milyen pozitív és negatív hasznát említi K. a lehetséges tapasztalat
kapcsán?
- Sorolja fel a magában való dolog jegyeit!
- Hogyan magyarázza K. a lélek szabad és kauzálisan meghatározott voltának
paradoxonját?
- Mi a különbség K. szerint a dogmatizmus és a dogmatikai eljárásmód között?
- Hogyan határozza meg K. az analitikus és szintetikus ítéleteket?
- Mit jelent K.-nál a transzcendentális kifejezés?
Válaszok
- Az ész képességének kritikája, abban a vonatkozásban, hogy minden tapasztalattól
függetlenül ismereteket szerezzen, forrásainak, terjedelmének és határainak
meghatározását. A tiszta rész mind a spekulatív, mind a gyakorlati ész területén
elkülönítendő, a priori (tapasztalattól független) módon határozza meg a tárgyát.
- Ahogy Kopernikusz feltette, könnyebben magyarázza a csillagok mozgását,
ha abból indul ki, hogy a megfigyelő mozog és az égitestek nyugalomban vannak,
úgy a metafizikában is inkább onnan kell kiindulni, hogy a tárgyak igazodnak
az ismeretekhez és nem fordítva (mert ez utóbbi esetben nem volna lehetséges
a priori ismeretekhez jutni).
- Mivel a kritikában soha sem léphetjük át a lehetséges tapasztalat határait,
a hagyományos metafizika sok megközelítését érvénytelennek tekintjük. Így
a metafizikát megszabadítjuk a fölösleges és problémás nézeteitől. A pozitív
haszon az, hogy ezzel nemhogy leszűkítjük, de kitágítjuk a spekulatív ész
használati körét, mert nem terheljük olyasféle képzetekkel, amelyek az érzékekből
származnak, ám a tapasztalat határain túlra nyúlnak. Ráadásul ezáltal a gyakorlati
észnek is teret engedünk, hogy önálló erkölcsi ítéleteket legyen képes meghozni
- a spekulatív észtől független területen.
- A magában való dolog elgondolható, de meg nem ismerhető. A jelenségből
következtethetünk rá, mert lehetetlen, hogy létezzék jelenség, de dolog ne.
- A lelket, miként a tárgyakat is, a kritika szerint kétféle értelemben kell
vennünk: mint jelenséges és mint magában való dolgot. A kauzalitás törvénye
csak a dolgokra mint a tapasztalat tárgyaira vonatkozik, a második értelemben
nem vonatkozik a dolgokra ez a törvény. A lélek is az első értelemben a természeti
szükségszerűségnek alávetettje, a második értelemben véve viszont szabad.
S mivel a lelket a spekulatív ész felől mindig kauzálisnak látom, vagyis nem
vagyok képes ez utóbbi értelemben látni, meg szabadként elgondolnom nem lehetetlen.
Az erkölcs régiója tehát ismét önálló területen helyezhető el a tiszta spekulatív
észhez képest.
- A dogmatizmus kizárólag elvekből és fogalmakból indul ki anélkül, hogy
megvizsgálná, mi módon és milyen jogon tett szert ezekre. A dogmatikai eljárásmód
az ész tiszta megismerő tevékenysége, amely mindig biztos (tehát kritika alá
vetett) elvekből indul ki, és a priori szigorral bizonyítja állításait.
- Analitikus K. szerint az az ítélet, amelyben a predikátum és a szubjektum
kapcsolatát azonosságként gondoljuk el, azaz ahol A-t B magyarázza, elemzés
útján bontja fel B-t részfogalmaira, de semmi olyat nem közöl, amely A-ban
eleve benne ne volna. A szintetikus ítéletek ezzel szemben gyarapítják predikátumuk
segítségével a szubjektumra vonatkozó tudásunkat, azaz A-ba nem gondolhatjuk
bele B-t. Az elsőre a "minden test kiterjedt" a példa, a másodikra
a matematika kijelentései (pl. "7+5=12").
- A transzcendentális nem egyenlő a transzcendenssel. A transzcendentális
minden olyan ismeret, mely nem magukkal a tárgyakkal foglalatoskodik, hanem
a tárgyra vonatkozó megismerésünk módjával, amennyiben ez a priori lehetéges.