Heidegger: Mi a metafizika?
Kérdések
- Milyen a metafizikai kérdezés H. szerint?
- Mely három jegy (viszony) jellemzi a tudomány létezőre irányuló vizsgálódásait?
- Mi a lehetetlen a Semmire irányuló kérdésben?
- Hogyan juthat el az ember a Semmihez?
- Hogyan tartozik össze H. szerint a Lét és a Semmi?
- A tudományokkal szemben mi juthat el az egészében vett létezőig, és miért?
Válaszok
- A metafizikai kérdezés az egész metafizika problémáját fogja át, másfelől
maga a kérdező is kérdésessé lesz a kérdezésben.
- A tudományok magát a dolgot engedik megnyilvánulni. A tudomány így világvonatkozásában
kerül az ember elé: úgy, ahogy az a világot láttatni engedi. Az ember, mikor
a tudománnyal foglalkozik sajátos irányító magatartást végez: a dolgokat így
és így engedi láttatni. Itt egy létező (az ember) betör a létező egészébe
(a dolgokba, amelyek a létező összességét adják, de magukban kell hogy foglalják
az embert mint létezőt is), és e betörés során a létező megnyílik abban, ami,
és ahogy van. A világvonatkozás, magatartás és betörés során a létező tudománya
segítségével önmagához jut el.
- Amikor valamire kérdezünk, mindig valamire kérdezünk, ami (így és így)
van. Csakhogy a létező (amely van) teljességgel különbözik a Semmitől. A Semmire
vonatkozó kérdés és válasz egyaránt lehetetlen. Tehát H. szerint az sem lehetséges,
hogy azt feleljük, a Semmi nincs (vagyis a Semmi "nem van" - mert
az indoeurópai nyelvek ezt így fejezik ki).
- A Semmihez egy hangulaton/hangoltságon keresztül juthatunk el, nem pedig
teoretikus úton (mivel az a tudományok útja, mely a létezőt vizsgálja). Ez
a hangoltság a szorongás, amely különbözik a félelemtől vagy az ijedtségtől.
A szorongásban a Semmi lepleződik le, de nem mint létező. A Semmi semmít,
azaz nem arról van szó, hogy a Semmi a létező tagadásából eredne, hanem hogy
a Semmi eredendőbb, mint a létező, mert a létező mintegy "beletartottság
a Semmibe", vagyis a Semmi veszi körül a létezőt, s nem egy logika művelet
eredménye csak.
- A Lét véges, és csak a Semmibe beletartott jelenvalólét transzcendenciájában
(átlépésében) nyilvánul meg.
- Csak a jelenvalólét, mégpedig nem a tudományos jelenvalólét, hanem amelyik
szorong. Az egészében vett létező csak a jelenvalólét Semmijében jön el önmagához
- véges módon. A tudomány feladja a Semmit, de a jelenvalólét beletartja magát
a Semmibe, azaz komolyan veszi a Semmit.