I. e. 5. századtól beszélhetünk a szofista filozófiáról. A szofista szó szószerinti fordításban “bölcselőt” jelent. Szókratész és Platón lenézően beszéltek a szofistákról, és ez a szónak pejoratív színezetet adott. Szókratész és Platón álláspontjának az volt az alapja, hogy a szofisták pénzért akár inkorrekt érvelési technikákat is tanítottak bárkinek. Az ilyen logikailag hibás érveléseket ma is szofizmáknak nevezzük. Ennek ellenére nem fogadhatjuk el maradéktalanul Platón álláspontját. A szofista filozófia a természetfilozófiával szembeállítható, mivel a kérdésfelvetése nem a kozmosz kialakulására, rendjére és működésének törvényszerűségeire kíváncsi, hanem az emberi élet törvényszerűségeire fordítja a figyelmét. A szofista filozófus elsősorban nem arra igyekszik válaszolni, hogy “Miért lapos a föld?” vagy “Keletkezett-e a kozmosz?”, hanem az a kérdés érdekli, hogy “Mi a jó?”.
A szofistákat érdeklő “Mi a jó?” alapkérdés több részre fölbontható:
Híres szofista filozófusok: Prótagorász, Gorgiász, Prodikosz, Hippiász, Antiphón, Thraszümakhosz, Kritiász.
Vegyük először szemügyre az egyik leghíresebb szofista tételt, Prótagorász homomensura-tételét:
“Minden dolognak mértéke az ember, a létezőknek, hogy léteznek, a nemlétezőknek, hogy nem léteznek.”
Egy lehetséges értelmezés szerint e tétel nyitját a létige használatában kereshetjük. Ezen értelmezés szerint a szofista filozófusok a létige két használatát egynek vették. Ugyanis a létige egyrészt kifejezhet létezést (pl.: “Szókratész van.”), másrészt a létige a mondatban összekapcsoló szerepet is elláthat (pl.: “Az égnek kék színe van.”). Amennyiben az összekapcsoló szerepben álló létigének – tévesen – a létezés kifejezését tulajdonítjuk, akkor ugyanarról a dologról egyszerre létezést és nemlétezést is állíthatnánk. (Az égnek kék színe van. -> Az ég van. De Az égnek nincs kék színe. -> Az ég nincs.) Ebből a feltevésből kiindulva arra a következtetésre juthatunk, hogy az ember maga dönthet arról, hogy melyik dologról állítja, hogy létezik, és melyikről azt, hogy nem.
A szofista morálfilozófiában három álláspontot különíthetünk el:
Platón mestere, a legnagyobb hatású görög filozófusok egyike.
Élete végén az athéni törvényszék halálra ítélte a következő vád alapján: “Vétkezik
Szókratész, mert megrontja az ifjúságot, és mert nem hisz azokban az istenekben,
akikben a város, hanem más, új daimónok működésében.” Az első vádpont alapjául
az a szókratészi tanítás szolgált, hogy az embernek a hagyományt és az élőírásokat
előbb meg kell értenie, mielőtt elfogadja őket. Az istenek iránti hitetlenség
vádjának semmi alapja nem volt, de akit Athénban ezzel vádoltak, biztos halálos
ítéletre számíthatott.
Beszélgetve tanított, filozófiáját nem foglalta írásba.
Platón Phaidón című dialógusa alapján azt mondhatnánk, hogy élete utolsó
napjaiban a siralomházban megverselt bizonyos meséket, de még ezek a – filozófiai
szempontból aligha jelentős – írások sem maradtak fönn. Alakját és nézeteit
közvetlen és közvetett tanítványainak műveiből, elsősorban Platón dialógusaiból
ismerjük. Másik jelentős forrás Xenophón két műve: Emlékeim Szókratészról
és a Szókratész védőbeszéde bírái előtt. Hagyományosan a következő filozófiai
eszközöket és nézeteket tulajdonítjuk neki.
Az embernek a vélt vagy valódi tudását definíció formájában kell beszélgetőtársai
elé tárnia. Filozófiai beszélgetéseit általában azzal kezdte, hogy fölszólította
a vele beszélgetőt: próbálja meghatározni azt a fogalmat, amelyről éppen beszélgetnek.
Például mi a bátorság? Mi a barátság? Stb. Szemléletes példa erre Platón Menón
című dialógusának egy hasonlata.
A definíció kialakításának indukciós eljáráson kell alapulnia.
Például ha arra a kérdésre akarunk válaszolni, hogy mi a bátorság, előbb
szemügyre kell vennünk azokat az élethelyzeteket, amelyekben ez az erény megnyilvánul.
[forrás: Platón: Menón, méhraj-hasonlat]
Beszélgetéseit az ún. bábáskodó módszer segítségével folytatta.
Maga Szókratész nevezi így Platón egyik dialógusában kérdezgető módszerét,
amelynek alkalmazásával segítségére van beszélgetőtársának abban, hogy az mintegy
világra hozza saját gondolatát. A beszélgetések során ironikus módon hangsúlyozta
saját tudatlanságát. A definícióra irányuló kérdése általában ilyen vagy
ehhez hasonló stiláris köntösben jelent meg: Te, aki olyan nagy bölcs vagy,
mondd meg nekem, tudatlan embernek, hogy mi is az a bátorság. Ennek a magatartásnak
az iróniája abban áll, hogy amikor a kérdésre érkező válaszokat elemezni és
bírálni kezdi, kitűnik, hogy ő maga sokkal többet tud a kérdésről, és tudását
jóval hajlékonyabban képes kezelni, mint azok, akikkel beszélget. [forrás:
Platón: Menón, zsibbasztórája-hasonlat]
Az erényes viselkedés a tudás egyik formája, ennélfogva tanulás útján
elsajátítható. Ezt a nézetet hagyományosan Szókratész nevéhez kapcsoljuk,
noha tudjuk, hogy kortársai, a szofisták ugyanígy vélekedtek. Az erény taníthatóságának
tétele azt a régebbi, arisztokratikus meggyőződést váltotta föl, amely
szerint erényekkel csak az előkelő származású emberek rendelkeznek, és azért
rendelkeznek velük, mert előkelő származásúak. Erről bővebben olvashatunk
Platón Prótagorász és Menón című dialógusában.
Senki sem vétkezik készakarva. Az előbbi tételből következik. Ahogyan
helyesírási hibát sem akarattal ejt az ember, hanem azért, mert nem ismeri jól
a helyesírást, ugyanúgy erkölcsi vétséget is az követ el, aki nem ismeri az
erényt.
Platón Szókratész tanítványa, i. e. Athénban született és 20 esztendős korában csatlakozott Szókratész köréhez. Szókratész – bár filozófiai tárgyú művet nem írt – mégis nagy hatást gyakorolt Platónra, akinek az első alkotói korszakát a szókratészi problémák motiválták (az erény taníthatósága, különböző fogalmak meghatározása). Platón első alkotói korszakát szokás szókratikus korszaknak is nevezni (e korszak főbb művei: Szókratész védőbeszéde, Ión, Kritón, Prótagórasz, Lakhész, Lüszisz). Platón következő alkotói korszakában – egyszerű formájában – megjelenik az ideaelmélet, de még a szókratészi problémák körében, ezt átmeneti korszaknak nevezik (e korszak főbb művei: Gorgiasz, Kratülosz, Menón). A középső korszakban már a klasszikus ideaelmélettel találkozunk (Lakoma, Phaidón, Phaidrosz, Állam, Theaitétosz). Az utolsó korszakában az ideaelmélet átalakul, közelít Arisztotelész szubsztancia elméletéhez (Szofista, Timaiosz, Törvények).
A következő elemzést Steiger Kornél által szerkesztett A lakoma Phaidrosz című kötetből idézzük 7-10. oldal.
Arisztotelész a Metafizika első könyvében igen tömör formában számol be arról, hogy mesterét, Platónt mi indította az ideatan kidolgozására.
“Ifjúkorában először Kratülosszal és Hérakleitosznak azzal a tanításával ismerkedett meg, amely szerint minden érzékelhető dolog állandó áramlásban van és nem létezik reájuk vonatkozó tudás; ezeket a nézeteket a későbbiekben is vallotta. Ám Szókratész az etika kérdéseivel foglalkozott, nem pedig a természet egészére vonatkozó kérdésekkel, s az etikában kutatta az egyetemest és elsőként fordult figyelme a meghatározások felé. Platón átvette ezt a módszert, és ennek megfelelően azt tartotta, hogy a meghatározások nem az érzékelhető dolgokra vonatkoznak, hanem más valamikre. Lehetetlen ugyanis, hagy az egyetemes meghatározás valami érzékelhet őre vonatkozzék, hiszen ezek örök változásban vannak. Így hát azokat a dolgokat, amelyekre a meghatározások vonatkoznak, ideáknak nevezte, és azt állította, hogy az érzékelhető dolgok az ideákról és az ideákkal való kapcsolatuk következtében kapták a nevüket. A sok azonos nevű dolog ugyanis a részesedés következtében létezik.”
(Metafizika Alpha 6., 987 a 32—987 b 1G)*
Arisztotelész tanítványai számára ez a szöveg világos volt, mi azonban több, nehezen értelmezhető kifejezéssel és szokatlan gondolatfűzéssel találkozunk benne. Ezért a leghelyesebb, ha abból indulunk ki – ami persze ebben a végletes formában nem igaz – hogy egy szót sem értünk az egészből, és minden mondat kommentárra szorul.
Ifjúkorában először Kratülosszal … ismerkedett meg – Egy antik hagyomány szerint Platónnak nem Szókratész volt az egyetlen mestere: hallgatta Hérakleitosz tanítványát, Kratüloszt is. Kratülosznak műve nem maradt ránk, működéséről semmi mást nem tudunk, mint hogy hűséges és buzgó követője volt Hérakleitosznak. Ennek alapján feltételezhetjük – ahogy Arisztotelész is ezt teszi – hogy Platón Kratülosznál alaposan elsajátíthatta Hérakleitosz gondolatait.
Hérakleitosznak azzal a tanításával ismerkedett meg, amely
szerint minden érzékelhető dolog állandó áramlásban van – Áramlásnak a változást
nevezi Hérakleitosz a következő töredékében: “Ugyanazokba a folyamatokba
lépőkhöz más és más vizek áramlanak.” (B 12) A későbbi szerzők Hérakleitoszról
szólva átveszik a filozófusnak ezt a költői kifejezését, s a tétel végül az
i. sz. 6. századi újplatonikus Arisztotelész-kommentátornál, Szimplikiosznál
nyeri el végső, klasszikus formáját: Panta rhei (Minden áramlik). Maga
Hérakleitosz korántsem stiláris ékítményként használta ezt az igét, hanem egyszerűen
azért, mert a korabeli görög nyelvnek még nem volt szava az általános értelmű
“változás” kifejezésére. Ezért a filozófus arra kényszerül, hogy igen szemléletes
képekkel érzékeltesse erre vonatkozó mondanivalóját. Például: “Éli a tűz
a föld halálát, a levegő éli a tűz halálát, a víz éli a levegő halálát, a föld
a víz halálát.” (B 76) – mondja Hérakleitosz ott, ahol egy későbbi filozófus
egyszerűen így fejezné ki magát: A föld tűzzé változik, a tűz levegővé, a levegő
vízzé, a víz pedig földdé.
Az “érzékelhető dolog” szövegünkben nem Hérakleitosz saját kifejezése, hanem
Arisztotelészé, aki azokat az egyedi dolgokat nevezi így, amelyeknek anyaguk
van, s ennek következtében érzékszerveinkkel ismerjük meg őket.
Minden érzékelhető dolog állandó áramlásban van és nem létezik
reájuk vonatkozó tudás – szövegünk azt sugallja, hogy az érzékelhető dolgokra
azért nem vonatkozik tudás, mert állandó áramlásban vannak. Ez a megállapítás
nem Hérakleitosztól származik, hanem Platón alkotta meg Hérakleitosz tanításának
továbbgondolásán keresztül.
Ha még nem tudjuk is, hogy pontosan mit kell értenünk
ebben a mondatban a tudáson, annyi a szöveg alapján sejthető, hogy a
megismerésnek egy olyan fajtájára utal a szó, amely nem azonos az érzékeléssel.
Valóban, tudáson Platón az ismeretnek azt a fajtáját érti, amely magasabb rendű
az érzéki észlelésénél. Előlegezve Arisztotelésznek egy később előforduló kifejezését,
azt mondhatjuk, hogy tudásunk arról van, amit meg tudunk határozni, azaz meg
tudjuk mondani, hogy mi az. Márpedig az örökké mozgásban és változásban
lévőről nem tudunk meghatározást adni. Hiszen a meghatározásnak valami állandóra
kell vonatkoznia, a folytonos változásban lévő dolgok pedig pillanatról pillanatra
mások és mások.
Azt az ellenvetést tehetné itt valaki, hogy ez
a gondolatmenet Platón részéről felesleges kitérő volt: hiszen a meghatározásokat,
amelyeken a tudás alapul, tudvalevőleg amúgy sem individuális dolgokról alkotjuk,
hanem dolgok osztályairól (vagy más elnevezéssel: a fajokról). Ezek az osztályok
fogalmakként vannak jelen az emberi elmében. Fogalmaink — szemben
az individuális dolgokkal — változatlanok. A homokba rajzolt háromszöget átrajzolhatom
és eltörölhetem: a háromszög fogalma elmémben változatlan marad. Fogalmainkat
ugyanis gondoikodásunk alkotta és őrzi meg, létezésükre a külvilág dolgainak
változása nincs közvetlen hatással.
Ebben a lehetséges ellenvetésben a következő fontos
kifejezésekkel találkoztunk: fogalom, a fogalmakat megalkotó és megőrző gondolkodás,
a fogalmakat tartalmazó elme. Ezeknek a kifejezéseknek az értelme és használata
számunkra oly magától értetődő, hogy hajlamosak vagyunk azt gondolni, ismeretük
az ember számára mindig is adott volt. Ez azonban nem így van. Bármilyen meglepő,
az i. e. 5. századi görög kultúra még nem tudott a fogalomról, a fogalomalkotó
gondolkodásról és a fogalmakat tartalmazó elméről. A megismerés magyarázatára
jóval egyszerűbb modellt alkottak. A preszókratikusok azt tanítják, hogy az
érzékszervi megismerés valódi tárgyai nem egyebek, mint bizonyos elemi minőségek
(hideg–meleg, sima–érdes, világos–sötét, édes–keserű stb.), amelyek az érzékelés
során belekerülnek az érzékelőnek ugyanilyen minőségeket tartalmazó testébe
és megváltoztatják annak összetételét. A tudás ellenben a látásnak – mégpedig
egy közelebbről meg nem határozható szellemi látásnak – olyan tevékenysége,
amelynek tárgya isteni jellegű. Tudni annyit jelent, mint értelmünk pillantását
állandóan az isteni tárgyra függesztve élni. Ennek az értelmezési modellnek
a kialakulását nagyban elősegítette az a tény, hogy a görög nyelvben a “tudni”
jelentésű ige (eidenai), valamint a tudás tárgya (az eidosz és
az idea) egyaránt a “látni” jelentésű VID igetőből származik,
az “elmélkedni” ige és az “elmélet” (theórein, illetve theória) eredeti
jelentése pedig ez volt: “szemlélni”, illetve “szemlélés”. Hogy a tudás látásként
való értelmezése mennyire nem puszta metafora volt, arra egy Démokritoszról
szóló kis történet utal, amelyet Cicero őrzött meg: eszerint a filozófus megvakította
önmagát, mert azt tartotta, hogy a szem látóképessége akadályozza a szellem
éleslátását, és nem akarta, hogy bármi elvonja szellemét az elmélkedéstől.
Ennek a korai elméletnek az ismeretében már magyarázható Platónnak az az eljárása,
hogy a tudást a tárgya felől határozza meg (tudás az, aminek a tárgya mozdulatlan;
hiszen ha nem mozdulatlan volna, szellemi pillantásunkat nem tudnánk állandóan
reáfüggeszteni), a tudás tárgyának mozdulatlanságából pedig az következik a
számára, hogy ez a tárgy nem lehet az állandó változásban lévő természeti világ
része.
Ám Szókratész etikai kérdésekkel foglalkozott, nem pedig a természet egészére vonatkozó kérdésekkel – az ellentétes “ám” kötőszó arra utal, hogy Platón, aki a hérakleitoszi indíttatás hatására a természet egészének ismeretét tűzte ki célul, módszerét mégis olyan filozófustól kölcsönözte, aki ennél részlegesebb témával: etikai kérdésekkel foglalkozott. Szókratész etikai kérdései ilyen típusúak voltak: mi a jó, mi az erény, mi a barátság, a bátorság, vajon tanítható-e az erény stb.
Szókratész … az etikában kutatta az egyetemest – az
egyetemes (görögül: katholú, latinul: universale) nem más, mint
dolgok osztálya. Az egyetemes jó az az osztály, amelyben valamennyi jó benne
foglaltatik, az egyetemes bátorság az, amelyben a bátorság valamennyi megjelenési
formája helyet kap. Az egyetemesre vonatkozó kutatásokkal új elem jelenik meg
a görög filozófiában. Kétségtelen, hogy mai gondolkodásunk számára szokatlan
módon jelenik meg. Elvárásainkkal szemben ugyanis a szókratészi egyetemes nem
fogalmi természetű: nem az elmében van jelen – hiszen Szókratész számára is
ismeretlen még a fogalmakat tartalmazó elme. Szókratész feltevése szerint az
egyetemes is valamiféle individuális dolog kell hogy legyen, amelynek létmódja
azonban magasabb rendű, mint a partikuláris dolgoké. Ezt az érdekes feltevés
a legjobban Platón egy gondolatával illusztrálhatjuk. Az ő tanítása szerint
az egyetemes élőlény nem más, mint maga a világmindenség, “amely magában foglal
minden élőlényt (Timaiosz 31A 2~3).
Figyeljük meg Szókratésznak az egyetemesre irányuló
kutatási módszerét működés közben! Platón egyik ifjúkori dialógusában, a Lakhészban
számol be arról a beszélgetésről amelynek során Szókratész felszólítja a
mű címszereplőjét. próbálja meghatározni a bátorságot.
LAKHÉSZ ELSŐ MEGHATÁROZÁSA: Bátorság az, ha az ember a csata sorban helytáll
és nem hátrál meg.
SZÓKRATÉSZ KRITIKÁJA: a meghatározás azért nem kielégítő, mert lehet bátran
küzdeni úgyis, hogy az ellenség megtévesztése végett egy harci egység színleg
megfutamodik. Továbbá a bátorság nemcsak a harcmezőn nyilvánulhat meg.
LAKHÉSZ MÁSODIK MEGHATÁROZÁSA, A SZÓKRATÉSZI KRITIKA FIGYELEMBEVÉTELÉVEL A
bátorság nem más, mint a lélek állhatatossága.
SZÓKRATÉSZ KRITIKÁJA: a meghatározás nem kielégítő, mert ha az állhatatosság
nem párosul belátással, akkor ostoba makacság csupán.
LAKHÉSZ HARMADIK MEGHATÁROZÁSA, AZ ÚJABB KRITIKA FIGYELEMBEVÉTELÉVEL: A bátorság
nem más, mint a lélek belátó állhatatossága.
SZÓKRATÉSZ KRITIKÁJA: a meghatározás nem kielégítő, mert vannak olyan helyzetek,
amikor a belátóan állhatatos embert kevésbé bátornak kell tartanunk, mint azt,
aki érzelmeire hallgatva cselekszik. Például egy látszólag veszedelmes harci
helyzetben a nagy hadi tapasztalattal rendelkező harcosnak nincs szüksége bátorságra
a helytálláshoz, a tapasztalatlan újoncnak ellenben igen. Ha mindketten helytállnak,
az utóbbit kell bátornak tartanunk.
Néhány további meghatározási kísérlet után a dialógus
eredménytelenül zárul: a beszélgetők nem találják meg az egyetemes bátorságot.
Ám a beszélgetés végén Szókratész mégis arra sarkallja társait: keressenek tovább.
Ha az egyetemesre irányuló kutatás ennyire eredménytelen,
akkor vajon miért van a filozófus mégis meggyőződve arról, hogy az egyetemes
létezik? Talán meglepő a válasz: a szó jelentése miatt. Hogy a helytállás, az
állhatatosság ész többi fölsorolt mozzanat nem azonos a bátorság egészével (azaz
az egyetemes bátorsággal), azt éppen azért tudtuk meg ítélni, mert ismerjük
a “bátorság” kifejezés jelentését. Ez a jelentés egyetemes jellegű kell hogy
legyen, hiszen a bátorság partikuláris megnyilvánulási formái éppen a szó jelentésének
egészéhez képest minősültek hiányosnak. Márpedig ha a “bátorság” kifejezés jelentése
egyetemes, akkor léteznie kell magának a dolognak, az egyetemes bátorságnak
is, amelynek létezéséről maga a kifejezés informál bennünket azáltal, hogy azt
jelenti.
Itt megint le kell szögeznünk, hogy ezzel az érveléssel
egy mai nyelvész vagy logikus nem értene egyet. Ellenvetésüket a következőképpen
fogalmaznák meg: Szókratész helytelenül jár el, amikor egy szó jelentését azonosítja
a jeltárggyal (más terminológiában: a jelölettel). Hiszen ha Szókratésznak igaza
volna, akkor föl kellene tételeznünk, hogy bármely kifejezéshez, amelyet megértünk
(vagyis amelynek jelentése van), szükségképpen tartozik egy dolog, amelynek
ez a kifejezés a neve. Tehát léteznie kellene például négyszögletes körnek (hiszen
pontosan értjük, mit jelent az a kifejezés, hogy “négyszögletes kör”), tizenkettővel
osztható prímszámnak és egyéb képtelenségeknek, arról nem is beszélve, hogy
“és”, “ha”, “valamint” és hasonló szavainkat ugyancsak dolgok nevének kellene
tartanunk. Ezért a modern jelentéselméletben megkülönböztetjük egymástól egy
kifejezés jelentését és jelöletét. Egy szó jelentését úgy határozzuk meg, mint
az illető szó használati szabályainak összességét; jelöletét pedig – ha van
– mint azoknak a dolgoknak az összességét, amelyre a szó vonatkozik. Ez a finom
megkülönböztetés azonban egy hosszú fejlődési folyamat végpontján áll, amely
folyamat éppen Szókratész említett gondolataival vette kezdetét. Mindennapi
életünkben egyébként a jelentést mindmáig úgy kezeljük, minta korai görögök.
Ha egy kisgyerek megkérdezi tőlünk, hogy mit jelent a “zöld” szó, akkor nem
kezdünk hosszadalmas értekezésbe a használati szabályokról, hanem rámutatunk
a fűre.
Szókratész és Platón tehát azon az állásponton vannak, hogy szavaink jelentésének
egyetemes volta csak úgy magyarázható, ha feltesszük egyetemes létezők létezését.
Platón átvette ezt a módszert, és ennek megfelelően azt
tartotta, hogy a meghatározások nem az érzékelhető dolgokra vonatkoznak, hanem
másvalamikre. Lehetetlen Ugyanis, hogy az egyetemes meghatározás valami érzékelhetőre
vonatkozzék, hiszen ezek örök változásban vannak. – Ha az eddigi kommentárokat
figyelmesen elolvastuk, akkor ezek a mondatok már semmiféle nehézséget nem okoznak
számunkra. Itt ugyanis Arisztotelész nem új gondolatokat közöl, hanem összefoglalja
az eddigieket. Ezért most mi is foglaljuk össze, amit Arisztotelész szövegéből
és a hozzáfűzött magyarázatokból megtudtunk!
– A korai görög filozófia nem ismeri a fogalom és a fogalmakat tartalmazó elme
fogalmát. Ezért a gondolati megismerést, azaz a tudást szellemi látásként magyarázza.
– Az érzékelhető dolgok ismeretére érzékelés útján teszünk szert. A tudás más,
mint az érzékelés. Ennélfogva tárgya is más kell hogy legyen, mint amannak.
Az érzékelhető dolgok keletkeznek, változnak és elpusztulnak. Ha a tudás tárgya
más, mint ezek, akkor keletkezés, pusztulás és változás nélküli kell, hogy legyen.
– Szókratész az erkölcsi jelenségek meghatározására irányuló vizsgálatai során
azzal a problémával találkozik, hogy ezek a jelenségek egyediek ugyan, ám a
nevük mégis egyetemes jelentésű. A jelentés egyetemes voltából arra következtet,
hogy kell lenniük egyetemes létezőknek is, s hogy az olyan névszóknak, mint
“jó”, “bátorság”, “erény” a jelentése elsődleges ezekre az egyetemesekre vonatkozik,
illetve ezekből ered.
– Platón összekapcsolja a korai görög filozófusok és Szókratész eredményeit:
álláspontja szerint nemcsak az erkölcsi jelenségeknek, hanem a természeti világ
dolgainak a neve is egyetemes jelentésű. Ezért feltételezi, hogy minden olyan
dolog esetében, aminek neve van, kell hogy létezzék egy egyetemes létező. A
nevek elsődlegesen, a meghatározások teljességgel ezekre az egyetemesekre vonatkoznak.
Térjünk azonban vissza Arisztotelész szövegéhez!
Így hát azokat a dolgokat, amelyekre a meghatározások vonatkoznak, ideáknak nevezte, és azt állította, hogy az érzékelhető dolgok az ideákról és az ideákkal való kapcsolatuk következtében kapták a nevüket. – Mivel a szavak jelentése a meghatározáshoz hasonlóan egyetemes, Platón feltevése szerint a jelentés elsődlegesen az ideákra vonatkozik. Ez úgy értendő, hogy például “ember” szavunk jelentése elsődlegesen az ember ideájára vonatkozik, s csak ezen az ideán keresztül lép a szó jelentése kapcsolatba azokkal az individuális élőlényekkel, akiket embereknek nevezünk. Ez a magyarázat természetesen csak akkor működik, ha számot tudunk adni arról, hogy milyen kapcsolat van az idea és az ideával azonos nevű dolgok között. Ezt a kapcsolatot Platón részesedésnek nevezi.
A sok azonos nevű dolog ugyanis a részesedés következtében
létezik. – Például az individuális emberek, akiknek mindegyikére az “ember”
nevet alkalmazzuk, azáltal emberek, hogy részesültek az ember ideájában. Hogyan
történik a részesedés? Erre a kérdésre Platón nem válaszol. Annyi bizonyosnak
látszik, hogy a kifejezést metaforikusan kell értenünk:
semmiképpen sem arról van szó, hogy az idea egésze vagy egy része beleköltöznék
a vele azonos nevű dolgokba. Ám a részesedés folyamatát nem tudjuk leírni, sőt
az sem bizonyos, hogy folyamatnak kell elképzelnünk. Platón talán annak mintájára
gondolhatta el a részesedést, ahogy arról beszélünk, hogy egy költőt vagy jóst
isteni ihlet száll meg: az ihlet isteni képességekkel ruházza fel azt, akinek
részéül jutott, ám anélkül, hogy a neki ihletet adó isten ereje ezáltal csökkenne.
Arisztotelész idézett szövege nem érint két fontos kérdést.
1) Melyek azok a dolgok, amelyeknek
ideájuk van?
Az bizonyos, hogy nem mindennek van ideája. Nincs ideájuk például az individuumoknak.
Ez tökéletesen érthető, ha arra gondolunk, hogy az ideák nem egyedeket, hanem
dolgok osztályait reprezentálják. Nem felel meg továbbá idea azoknak a kifejezéseknek,
amelyek tagadást foglalnak magukba (pl. “nem-görög”, “nem-tízezer” stb.). Az
ilyen kifejezések ugyanis nem jelölik ki a dolgok valamely egyetlen osztályát,
hanem éppen ellenkezőleg: a dolgok egyetlen osztálya kivételével a világ minden
dolgára egyformán alkalmazhatóak.
Platón egyetlen művében sem sorolja fel kimerítően,
hogy mi mindennek tulajdonít ideát. Annyi bizonyos, hogy a következő dolgoknak
van ideájuk:
viszonyok (egyenlő, kisebb, nagyobb), matematikai tárgyak (számok
és idomok), érzetminőségek (hideg, meleg, érdes, sima, fekete, fehér),
elemek (föld, víz, tűz, levegő), erkölcsi értékek (szép, jó),
élőlények (ember, ló).
2) Ha az ideák nem természeti létezők,
akkor az ember, a természeti világ lakója hogyan tesz szert ismeretükre?
Mai tudásunkkal erre megint csak azt válaszolhatnánk, hogy az ideák az elménkben
jönnek létre elvonatkoztatás és általánosítás útján. Ha észlelek egy piros virágot,
piros kockát és piros labdát, akkor észleleteimből elvonatkoztatás útján elmémben
létrejön a piros szín absztrakt, általános tudati képmása. De Platón számára,
amikor ideaelméletét kidolgozza, még ismeretlen az elvonatkoztatás művelete
(elsőként majd Arisztotelész ismeri fel, hogy gondolkodásunkban elvonatkoztatásokat
hajtunk végre), következésképpen a magyarázatnak ez a módja számára még nem
adott. Ezért abból kell kiindulnia, hogy az örök és változatlan ideák nemcsak
a természeti világtól, de gondolkodásunktól is függetlenek létükben.
Ismeretükre lelkünk tesz szert, mégpedig születésünk
előtt. A lélek ugyanis – ebben a görögök Homérosz óta egyetértettek – halhatatlan.
Az i. e. 6. század végén már megjelenik a lélekvándorlás gondolata is, amely
szerint a lélek többször ölt testet, a köztes időt pedig a túlvilágon tölti.
Ezt a mitologikus eseményt dúsítja föl Platón a filozófiai mítoszaiban – amelyekről
mindig hangsúlyozza, hogy mítoszok csupán – úgy, hogy az ideákat megteszi a
túlvilág lakóinak. Az emberi lélek a test születés előtt színről színre szemlélhette
ezeket az örök létezőket, majd a testbe költözve elfeledte ezt az ismeretét.
A megfelelő tanítás ellenben visszaemlékezteti őt az örök dolga látványára,
s az így képzett ember már tudja, hogy a természeti világ dolgai nem valódi
létezők, hanem hasonmása csupán, azoknak az ideáknak a hasonmásai, amelyekkel
gondolatilag foglalkozni az ember legnemesebb feladata.
Ismerkedjünk meg egy igen-igen érdekes témával!
Platón érvei a lélek halhatatlanságáról
A Phaidrosz című dialógusban (245c-246a) található Platón lélek halhatatlanságáról szóló érveinek legtömörebb változata. [forrás: Részlet a Phaidroszból]