Összefoglalás 2.
Az itt olvasható mondatok nem válaszok, csupán iránymutatók. Segítenek abban,
hogy az összefoglaló kérdésekre adható feleletek hol (mely anyagrészben vagy
szövegkörnyezetben) találhatók. Az itt közölt információkat tovább kell fejleszteni,
példákat kell rájuk keresni, érvelni szükséges a vélemények mellett, illetve
esetenként (két konkurens megközelítés esetében) bírálni is illő a kevésbé plauzibilis
magyarázatot!
- Platón, Descartes, Hume, Kant, Heidegger és Carnap ide vonatkozó fejtegetései
hasznosak. Valamennyi vélemény a kijelölt irodalomjegyzés részleteiben megtalálható.
- Vesse össze a barlanghasonlat ideatanát (és a jó ideájáról vallott nézeteket)
Locke és Hume kérdéseivel, melyek az ideák származására vonatkoznak. Ez a
két ideafogalom nagyon más természetű. A különbségeket célszerű felemlíteni.
- Platón az értelem (dianoia) kapcsán, Descartes a tudományokat áttekintve
értekezik a matematikáról (illetve Platón még a tudományok fölsorolásában
is szól számtanról és mértanról). Ám e tudományágnak a filozófus saját rendszerében
elfoglalt helyét illetően nagy különbség van.
- Az érzéki tapasztalat tárgyai az ideákhoz képest alsóbb régiókban helyezkednek
el. Ám ez hogyan van Descartes, Locke, Berkeley, Hume és Kant számára? Náluk
is alacsonyabb rendű ez a megismerés (evidensebb, szigorúbb, bizonyítható-e
egyáltalán)?
- Az érzéki megismerést illetően főként Descartes, Berkeley és Hume számára
kérdés a szkepticizmus. De míg Descartes képes módszertani szkepticizmus művelni,
addig a két angolszász gondolkodó máshogy használja a szkeptikus érveket.
- Descartes módszere a négy kifejtett alapelven nyugszik. Kant módszere a
kriticizmus, ennek jegyében a transzcendentalizmus szempontjait kell a válasznál
figyelembe venni.
- Descartes cogitójának ismertetése után A tiszta ész kritikájának
irodalomjegyzékben fel nem tüntetett részében, az appercepció eredendő szintetikus
egységének tárgyalása kapcsán az "én gondolkodom / én gondolom"
formát, valamint a Husserlről szóló megjegyzéseket érdemes áttanulmányozni.
- Isten az alapja Descartes rendszerének, ám a megismerés bizonyosságát tekintve
nem az első lépés. Kant Descartes istenbizonyításait A tiszta ész kritikájának
a tiszta ész ideájának kapcsán cáfolja, de A gyakorlati ész kritikájában
Isten helyét biztosítania kell.
- Az állam családmodellszerű felépítése és ennek bibliai eredete (Ádám mint
korlátlan úr) ellen mind Locke, mind Rousseau fellép. A Hobbesra (Leviatán)
és a Locke-ra (Értekezés a polgári kormányzatról) vonatkozó gondolatokat
a filozófiatörténeti összefoglaló megfelelő részéből kell meríteni.
- Hobbes, Locke válaszolnak a korabeli gondolkodók (pl. Grotius, Pufendorf)
ebbéli nézeteire. Markánsabban az ő megközelítésük a követendő a Rousseau-val
való összevetés során. Elsősorban az ember eredendő önzése, szabadsága, önkénye
adja az elkülönítéshez szolgáló alapot.
- A rousseau-i szabadságfogalmat kérdésként a 26. hét 4. kérdésében igyekeztünk
megválaszolni. A kanti szabadságfölfogás egyrészt a második előszó kapcsán
már szóba került, de érdemes az antinómiatant és A gyakorlati ész kritikáját
is becsatlakoztatni a válaszba.
- Míg Locke-nál az érzéki tapasztalat elsőrendű és az egyetlen, ami a bizonyosságot
hordozza (ennek első lépése az észlelés), addig Berkeley ebben kételkedik,
s az érzékileg felfogható tulajdonságokat nem tekinti önmagukban való tárgyakhoz
kapcsolódónak.
- Hasonlóképpen Locke abszolút, a dolgoktól elidegeníthetetlen tulajdonságoknak
tartja az elsődleges tulajdonságokat. Amint láttuk, Berkeley erre jó néhány
ellenérvet hoz fel, melyek segítségével relativizálja ezeket a minőségeket.
A kérdés az, helytelen-e valamelyikük érvelése?
- A szubsztancia mind Locke-nál, mind Berkeley-nál, mind pedig Hume-nál probléma.
Míg Locke (a kijelölt részletben nem szereplő fejezetekben) nehézkesen meghatározható,
de létező kategóriakánt használja a fogalmat, addig Berkeley elveti az anyagi
szubsztanciát, Hume pedig szkeptikus érvekkel bombázza az anyagi dogok létezésének
bizonyosságát.
- Descartes szubsztanciatana inkább az Elmélkedés az első filozófiáról
c. művében (illetve Módszer kijelölt részei után következő fejezetekben)
kerül kifejtésre, itt a kiterjedt és a gondolkodó dolog kettőssége mellett
száll síkra. Testnek és léleknek összekapcsolását sokan kísérelték meg utána
helyrehozni, ám Spinoza egyetlen szubsztanciáról adott megközelítése és Leibniz
monádjai valamelyest újak e kettősséghez képest (róluk a filozófiatörténeti
bevezetőből lehet tájékozódni).
- A két programot külön-külön már tárgyaltuk a megfelelő heteknél. Az összehasonlítás
szempontjai között itt nemcsak a különbségekre, de az azonosságokra is érdemes
figyelni (pl. az eljárás pozitív és negatív hasznára).
- Descartes ideiglenes etikája, Spinoza sajátos, Etika c. műve, Hume
erkölcsfilozófiai nézetei az Értekezés az emberi természetről c. mű
harmadik részében és Kantnak a gyakorlati észről szóló műve tartozhat ennek
a válasznak a keretébe.
- Hume-nál az okság és a tényekről szóló ítéletek kapcsán figyeltünk föl
a problémára. Ennek ismertetése után érdemes a neopozitivisták és az analitikus
tudományfilozófusok ide vonatkozó nézeteit figyelembe venni, melyek a filozófiatörténeti
részben találhatók.
- A carnapi logikai nyelv és a heideggeri logikát bíráló nyelv közötti különbség
taglalandó. Míg az első kárhoztatja a másikat, mert az látszatállításokat
hoz létre, Heidegger rögzíti, hogy a Semmit nem lehet a létező (és a logikára
támaszkodó tudományosság) felől illetni.
- Kant a metafizikát megtisztítása után továbbra is kiművelhetőnek és kiművelendőnek
tartja (hogy miképp, az a kijelölt részből megválaszolható). Heidegger véleményét
a filozófiatörténeti rész foglalja magában.
- Hume kritikája abban hasonlít Carnapéhoz, hogy mindketten logikai megfontolásokat
vesznek figyelembe, a metafizikát pedig elvetik. Ám az ehhez vezető út mindkettejüknél
(főként az érzéki tapasztalat bizonyossága folytán) más és más.
- A XIX. századból Marx és Nietzsche metafizikakritikája idézhető, a XX.
században Derrida és némely analitikus filozófus véleményének ismerete illendő.
Róluk a filozófiatörténeti bevezető megfelelő részeinél olvashat.
- vissza
-